Varjojen pituus

Shadowman

Sattuuko paikalla olemaan ketään matemaatikkoa, ketä kiinnostaisi pieni laskutoimitus? 27.8. klo 16 osuu varjo räystäältä noin 40 cm ylöspäin 40% kaltevuuden la olevaan harjakaton Lappeenranta. Kuinkahan ylös samainen varjo kiipeää talvella? Auringon tulokulma tai taitavat netistä löytyä, mutta ainakaan heti en osannut laskua laskea. Siinä mielessä liittyy aurinkosähköön, että mietin ja laskeskelen kannattaako sijoittaa 6000e aurinkopaneeleihin. Voihan se olla että nuo puut kasvavat vielä pituutta kun, vaikka eivät varmaan enään kovin paljon.

15

1194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2000a

      Sekin vaikuttaa kuinka kaukana varjon aiheuttaja on. Joulukuussa tuskin näet varjoa ollenkaan😂😂

      • Hgfdtyhuuyt

        2000a hyvä. Keuliiko?
        Aloittajahan kertoi aloituksessaan varjon osuvan räystäästä 40cm päähän.
        Kun tiedät auringon korkeuden kyseisellä hetkellä niin siitä voi laskea varjostavan puun etäisyyden.
        Puun etäisyys räystäästä on siis vakio. Puun varjon pituus ei ole vakio.
        Toki aloittaja oli jättänyt kertomatta räystään alareunan korkeuden joka Olisi tässä laskutoimituksessa tarpeellinen. Kerroppa aloittaja räystään korkeus


      • 2000a
        Hgfdtyhuuyt kirjoitti:

        2000a hyvä. Keuliiko?
        Aloittajahan kertoi aloituksessaan varjon osuvan räystäästä 40cm päähän.
        Kun tiedät auringon korkeuden kyseisellä hetkellä niin siitä voi laskea varjostavan puun etäisyyden.
        Puun etäisyys räystäästä on siis vakio. Puun varjon pituus ei ole vakio.
        Toki aloittaja oli jättänyt kertomatta räystään alareunan korkeuden joka Olisi tässä laskutoimituksessa tarpeellinen. Kerroppa aloittaja räystään korkeus

        No en ymmärrä. Lähempänä oleva puu voi olla matalampi ja kauempana korkeampi,eiköhän varjon pituus muutu auringon laskuun nähden eri tavalla


    • pituuuuuuuuuuuuuuuuus

      Laskin varjon pituudeksi n.76 minuuttia. Talvella kun päivä on lyhyempi niin samalla tuo varjonkin pituus lyhenee.

    • Shadowman

      No olinpas siinä melkoista tekstiä onnistunut kirjoittamaan. Tien päällä kännykällä kirjoitin. Esim. mistään Lappeenrannasta en puhunut vaan pelkästään vaan lappeesta. No, kännykän tekstit pitäisi aina muistaa tarkistaa, mitä se on luullut minun tarkoittaneen.

      En tosiaan tiedä, mitä kaikkia tietoja laskun laskemiseksi tarvittaisiin, mutta räystään korkeus maasta on 340 cm. Talvella ei toki tuota sähkö taida muutenkaan tulla, joten ehkä ei niin vakavaa vaikka silloin vähän varjoa osuisikin. Isompi ongelma alkaa olla, jos nuo puut rupeaa kovasti vielä pituutta kasvamaan.

    • 1.___-Markkinat
      • Jhhgyyjhgg

        Tarvitaan myös leveyspiiri, missä kyseinen varjo ongelmaa tuottaa, jotta pystyy laskemaan eksaktisti
        Puun korkeuden ja etäisyyden lappeesta


    • zxcdsfv

      No, oli miten oli, kyseinen katto on kokonaan varjossa talvella, joten sinne ei kannata paneeleita laittaa jos sähköä halutaan tuottaa.

    • pisteyttäjä

      Tämän aurinkosähköpalstan aktivointialoituksen vaikeuskerroin on ainakin 9 eikä pidä lannistua talviajan mahtavien tuottojen suhteen vaikka paneelit vaikuttaisi jäävänkin varjoon

      • Ggghjjvffff

        Ei voi laskea jos paikan latitudia ei tule


      • 2000a

      • 2000a

      • fht8o

      • 2000000mA

        Taas on jollakin hauskaa kun käyttää 2000aan nimimerkkiä.


    • Anonyymi

      IIh kuu Daa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      898
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      777
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      693
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      496
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Tulimme yöllä reissusta kotosalle

      niin heti tämä öinen häiriökäyttäytyminen ilmeni palatessa. Eikö näitä 2-3 alaikästä laittomilla mopoilla rällääjää saa
      Kiuruvesi
      30
      460
    Aihe