Varjojen pituus

Shadowman

Sattuuko paikalla olemaan ketään matemaatikkoa, ketä kiinnostaisi pieni laskutoimitus? 27.8. klo 16 osuu varjo räystäältä noin 40 cm ylöspäin 40% kaltevuuden la olevaan harjakaton Lappeenranta. Kuinkahan ylös samainen varjo kiipeää talvella? Auringon tulokulma tai taitavat netistä löytyä, mutta ainakaan heti en osannut laskua laskea. Siinä mielessä liittyy aurinkosähköön, että mietin ja laskeskelen kannattaako sijoittaa 6000e aurinkopaneeleihin. Voihan se olla että nuo puut kasvavat vielä pituutta kun, vaikka eivät varmaan enään kovin paljon.

15

1194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2000a

      Sekin vaikuttaa kuinka kaukana varjon aiheuttaja on. Joulukuussa tuskin näet varjoa ollenkaan😂😂

      • Hgfdtyhuuyt

        2000a hyvä. Keuliiko?
        Aloittajahan kertoi aloituksessaan varjon osuvan räystäästä 40cm päähän.
        Kun tiedät auringon korkeuden kyseisellä hetkellä niin siitä voi laskea varjostavan puun etäisyyden.
        Puun etäisyys räystäästä on siis vakio. Puun varjon pituus ei ole vakio.
        Toki aloittaja oli jättänyt kertomatta räystään alareunan korkeuden joka Olisi tässä laskutoimituksessa tarpeellinen. Kerroppa aloittaja räystään korkeus


      • 2000a
        Hgfdtyhuuyt kirjoitti:

        2000a hyvä. Keuliiko?
        Aloittajahan kertoi aloituksessaan varjon osuvan räystäästä 40cm päähän.
        Kun tiedät auringon korkeuden kyseisellä hetkellä niin siitä voi laskea varjostavan puun etäisyyden.
        Puun etäisyys räystäästä on siis vakio. Puun varjon pituus ei ole vakio.
        Toki aloittaja oli jättänyt kertomatta räystään alareunan korkeuden joka Olisi tässä laskutoimituksessa tarpeellinen. Kerroppa aloittaja räystään korkeus

        No en ymmärrä. Lähempänä oleva puu voi olla matalampi ja kauempana korkeampi,eiköhän varjon pituus muutu auringon laskuun nähden eri tavalla


    • pituuuuuuuuuuuuuuuuus

      Laskin varjon pituudeksi n.76 minuuttia. Talvella kun päivä on lyhyempi niin samalla tuo varjonkin pituus lyhenee.

    • Shadowman

      No olinpas siinä melkoista tekstiä onnistunut kirjoittamaan. Tien päällä kännykällä kirjoitin. Esim. mistään Lappeenrannasta en puhunut vaan pelkästään vaan lappeesta. No, kännykän tekstit pitäisi aina muistaa tarkistaa, mitä se on luullut minun tarkoittaneen.

      En tosiaan tiedä, mitä kaikkia tietoja laskun laskemiseksi tarvittaisiin, mutta räystään korkeus maasta on 340 cm. Talvella ei toki tuota sähkö taida muutenkaan tulla, joten ehkä ei niin vakavaa vaikka silloin vähän varjoa osuisikin. Isompi ongelma alkaa olla, jos nuo puut rupeaa kovasti vielä pituutta kasvamaan.

    • 1.___-Markkinat
      • Jhhgyyjhgg

        Tarvitaan myös leveyspiiri, missä kyseinen varjo ongelmaa tuottaa, jotta pystyy laskemaan eksaktisti
        Puun korkeuden ja etäisyyden lappeesta


    • zxcdsfv

      No, oli miten oli, kyseinen katto on kokonaan varjossa talvella, joten sinne ei kannata paneeleita laittaa jos sähköä halutaan tuottaa.

    • pisteyttäjä

      Tämän aurinkosähköpalstan aktivointialoituksen vaikeuskerroin on ainakin 9 eikä pidä lannistua talviajan mahtavien tuottojen suhteen vaikka paneelit vaikuttaisi jäävänkin varjoon

      • Ggghjjvffff

        Ei voi laskea jos paikan latitudia ei tule


      • 2000a

      • 2000a

      • fht8o

      • 2000000mA

        Taas on jollakin hauskaa kun käyttää 2000aan nimimerkkiä.


    • Anonyymi

      IIh kuu Daa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe