Mulle riitti rättiralli

viisastunut

Olen vuosia ollut suhteessa alkoholistiin. Viikko sitten totesin kuinka tyhmä sitä pitää olla et kuvittelee et alkoholisti pystyisi kohtuukäyttöön. Tai että hänestä olisi kumppaniksi. Olen syytellyt itseäni kun tulee sanottua pahasti ja huudettua. Monesti suuttunut, luvannut pyhästi että se on loppu. Kaikki ei selity sillä et toinen on alkoholisti tai et se toinen on humalassa. Jos kaiken selittää näin itselleen, niin metsään menee. Mikään inhimillinen ei ole mulle vierasta, ja ymmärrän et ylilyöntejä sattuu. Mut jos alkkiksen aivot on pilalla,niin ei siinä voi toinen auttaa. Aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää että pitäisi ymmärtää et avattu pullo on taas päätös laittaa aivonsa lomalle- En tiedä osaako alkkis enää hävetä. Ja aina muilta alkkiksilta tulee kommentteja et mitäs tuosta. Mä tunnen myötähäpeää ja en saa päätä nollatuksi.
Tosi syvissä vesissä mennään jos ihminen poistuu asunnosta ilman vaatteita. Tai kuseskelee minne sattuu. Tai kuivattelee kusiset vaatteensa, ja eikun samat rytkyt päälle- Sitten itse koitan olla etten huomaa mitään. Tai etten muistuttele. Mutta multa paloi käämi kun hän on minun luona ollessaan lorotellut lattioille, ja sinne sänkyyn. Tai hän lähtee unissaan ulko-ovelle. Siis aikuista ihmistä pitää valvoa. Juma että olen tyhmä. Mut päätin et mun sänkyä se juoppo ei enää kastele. En voi enää katsoa sitä ihmistä, ja välttelen hänen naapureita, en halua enää tietää. Yritän vain unohtaa.
Nyt en sääli häntä. Olen vain vihainen, itsellenikin. Mietin sitä kusirallia, josta en ollut tietoinen kun hänet tapasin. Ja tiedän et monen puoliso jolla on se holisti saa kärsiä sen että rätti perässä pitää siivota,pyykätä ja heittää pois.

14

444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nauti_elämästäs

      Onnittelut!

    • Jhhjh

      Onnneksi tajusit lopettaa suhteen tuohon Räkä luuseriin

    • äitisi33

      olet itse kauhea kaappi juoppo ja kusee housuun

    • Yhteiselolla alkoholistin kanssa pilaa vain omankin elämänsä jos tämä ei halua muutosta.

      • alkup

        Just huomasin että näin ennenpitkää käy. Hyviäkin hetkiä oli, ja minulla on ikävä sitä ihmistä joka hänessä on (oli), mutta nyt tuntuu että se alkoholistiminä on ajanut sen aidon ihmisen pois. Nämä päätökset ei ole helppoja, mutta toivon että päätös on oikea. Tiedä vaikka läheiset eli sukulaiset saisivat hänet hoitoon. Kun jotenkin se minunkin roolini muuttui enemmän naisystävästä jonkinsortin holhoajaksi. Ihminen hän on ei mikään hirviö, mutta humalaisena se on se pullon henki. Samassa miehessä se Jekyll ja Hyde.


      • alkoholisti

        noo, itsekin olen alkoholisti enkä kyllä koskaan ole kussut alleni, että varmaan ihan yksilökohtaista, joten ei nyt aleta yleistämään . Kyllä teidän ns.terveiden täytyisi jutella asiantuntioiden kanssa tästä sairaudesta niin ymmärtäisitte että ei tässä ketään satute tahallaan! Heti ollaan hylkäämässä kun tulee vaikeuksia eteen.


    • ex-juoppo

      Yleensä alkoholistin puoliso syyttää itseään sen juopon juomisesta. Kukaan ei aikoinaan mennyt juopon kanssa naimisiin, ja kun puolisosta sitten kehittyykin alkoholisti, alkaa toinen puoliso syyttää siitä itseään.
      Kaikkein härskein syyte tuli erään alkoholisti-pojan äidiltä, joka syytti miniäänsä kysyen että mikä vika sinussa on kun pojan täytyy juoda niin paljon?
      Ja vielä enemmän itseään syyllistävät alkoholistin lapset. He eivät voi ymmärtää sitä miksi isä/äiti on aina niin kiukkuinen ja juo niin usein.

      Juovaa alkoholistia kyllä kestää auttaa ja passata, sillä juoppo kääntää kaiken saamansa avun palvelemaan omaa juomistaan. Jokainen juoppo tarvitsee ympärilleen mahdollistajia, jotka mahdollistavat sen että se juoppo pystyy juomaan.
      Mahdollistajat siivoavat, pyykkäävät, ruokkivat, vähättelevät ja salailevat, valehtelevat työnantajalle, kuskaavat, rahoittavat, kantavat juotavaa ja suostuvat vielä toimimaan terapeuttinakin juopolle. Kaikki tämä apu tekee mahdolliseksi sen, että se yksi pystyy ylipäätänsä jatkamaan juomista. Muutenhan juominen muuttuisi vaikeaksi ja saattaisi jopa vähentyä huomattavasti. Ja ennen pitkää juoppo saattaisi joutua valitsemaan, joko hidas tuskallinen kuolema tai juomisen lopettaminen.

      Tuo kusisekoilu saattaa johtua benzoistakin. Jos miehesi on käynyt TK:ssa ja saanut sieltä rauhoittavia unettomuuteen tai ahdistukseen (jotka yleensä johtuvat juomisesta) hänestä on tullut ns. sekakäyttäjä. Benzot ja alkoholi yhdessä aikaansaavat alkoholistille välillä totaalisia blackouteja.

      • alkup

        Juu ei syönyt benzoja. Kai se vuosikymmenien juominen vaikuttaa. Luulis et tuntisi häpeää ja miettis selvänä, että kuinka noloja asioita tapahtuu. Vaikea suhtautua kun kyseessä aikuinen ihminen. Ja tuntuu että humalatila se jota syyttelee. Mut kun toinen on pohjalla, niin ei häntä voi auttaa, kun se juominen on se rakas harrastus, saada pää sekaisin. Alussa sitä olin niin sinisilmäinen. Ja tottakai olen sanonut asioita liiankin suoraan. Olen säälinyt, ja vihannut, ja rakastanut. Hän unohtaa asiat taas seuraavalla kerralla kun ottaa humalan, ja pätkiihän tuo muistikin jo oikeasti. Se aito ihminen oli aina välillä läsnä, mut hukkui sinne omaan rinnakkaistodellisuuteen. Huomasin että oma psyyke ei enää kestä, koska oli kuluttavaa elää hänen kanssaan, koska ei juomista raitis ihminen jaksa katsoa. Olen jossitellut sitä lähtöäni monta kertaa. Lähtenyt ja palannut. Mut piste ja loppu tulee joka asiassa, ja päätöstäni en ole katunut.


      • ex-juoppo
        alkup kirjoitti:

        Juu ei syönyt benzoja. Kai se vuosikymmenien juominen vaikuttaa. Luulis et tuntisi häpeää ja miettis selvänä, että kuinka noloja asioita tapahtuu. Vaikea suhtautua kun kyseessä aikuinen ihminen. Ja tuntuu että humalatila se jota syyttelee. Mut kun toinen on pohjalla, niin ei häntä voi auttaa, kun se juominen on se rakas harrastus, saada pää sekaisin. Alussa sitä olin niin sinisilmäinen. Ja tottakai olen sanonut asioita liiankin suoraan. Olen säälinyt, ja vihannut, ja rakastanut. Hän unohtaa asiat taas seuraavalla kerralla kun ottaa humalan, ja pätkiihän tuo muistikin jo oikeasti. Se aito ihminen oli aina välillä läsnä, mut hukkui sinne omaan rinnakkaistodellisuuteen. Huomasin että oma psyyke ei enää kestä, koska oli kuluttavaa elää hänen kanssaan, koska ei juomista raitis ihminen jaksa katsoa. Olen jossitellut sitä lähtöäni monta kertaa. Lähtenyt ja palannut. Mut piste ja loppu tulee joka asiassa, ja päätöstäni en ole katunut.

        Ole onnellinen siitä että pystyit lähtemään ja jättämään neli-vuotiaan tasolla olevan aikuisen, kuten eräs puoliso kerran juovaa miestään kuvaili.
        Suurin osa alkoholistien puolisoista elää maanpäällistä helvettiään katkeraan loppuun saakka.


    • AloittajanMies

      Juomisen syy oli huono nainen.

      • lähdelätkiin

        Just joo juoppo löytää AINA syyn juomiseensa.


    • Björneborgs_pilsner

      Olisi jännittävää kerrankin kuulla toisen osapuolen käsitys tällaisesta avauksesta ja saada tehdä omat johtopäätöksensä. Tarpeeksi vittumainen parisuhde saa kyllä kenet tahansa juomaan.

      • eiolesyyjuomiseen

        Vittumaisesta suhteesta pääsee pois.


      • Björneborgs_pilsner

        Olisit kertonut sen avaajalle aikanaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe