Ei lineaarinen arvosarja

Tiedosta_kiitollinen

Osaako joku neuvoa miten ratkaisen X: arvon (esim. 7,2),
alla olevan taulukon perusteella?
X Y
4 100
5 99,5
6 96,5
7 72,5
8 21,5
9 1

13

370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiedosta_kiitollinen

      Yritetäänpä tarkentaa arvosarjaa
      X: Y
      4: 100
      5: 99,5
      6: 96,5
      7: 72,5
      8: 21,5
      9: 1

    • Tiedosta_kiitollinen

      Yritän selventää taulukkoa
      X Y
      4 100
      5 99,5
      6 96,5
      7 72,5
      8 21,5
      9 1

    • Mitä olet tutkimassa
      Mitä ovat noi x ja y ja niiden suhde
      virhemarginaali
      ei voi ihan lonkalta antaa vastausta ei lineaariseen
      ensiksi sun pitää selvittää miten arvot käyttäytyvät eli selvittää funktion muoto ja kaava sille
      sen jälkeen tehdä hieman esivalmisteluja ja sitten EXCElin raikaisija avuksi ...

      • Tiedosta_kiitollinen

        Tulipa tehtyä huono kysymys, eihän tuosta saa mitään tolkkua. :)
        Tutkin uima-allasvedessä olevan kloorin desinfiointi kykyä (ihan vaan mielenkiinnosta).
        X on pH arvo ja Y on alikloorihapokkeen prosenttuaalinen osuus vapaakloorista.
        Vapaa kloori muodostuu hypokloriitista ja alikloorihapokkeesta ja niiden suhde muuttuu pH arvon muuttuessa. Asteikon keskivaiheilla muutos on rajumpaa, kuin ylä-ja alapäässä asteikkoa.
        Alikloorihapokkeen teho on noin 80 kertainen verrattuna hypokloriittiin.
        Haluaisin saada kaavan tms. jolla voisin laskea alikloorihapokkeen prosenttiosuuden kun tiedän pH arvon.


    • kaavoittaja

      En ole mikään asiantuntija, enkä tiedä toimiiko tämä oikein, ehkä asiantuntijan asetuksilla, mutta...
      Piirrä viivakaavio noista arvoista ja klikkaa hiirellä viivaa ja "Lisää trendiviiva". Avautuvassa ikkunassa ruksaa alhaalta kohta "Näytä kaava kaaviossa". Kaavalla voi laskea y arvon. Kuten tuosta kuvasta näkee antaisi 7,2 arvon ~62,8, joka vastaa suurinpiirtein kaavasta saatua arvoa. MUTTA, kun sitten vaihtaa tuota x arvoa vaikka johonkin noista annetuista arvoista ei "homma ihan pelitä". Josko joku viisaammpi osaisi neuvoa paremmin, toimiiko tämä asetuksia muuttamalla. Alla linkki kuvaan Aijaa.comiin.
      https://aijaa.com/8f7aC1

    • kaavoittaja

      Vielä että kun tuon "Polyfonisen" Järjestys-arvoa muuttaa isommaksi, vaikka 6 (max), antaa sen kaava "aika lähellä" olevia arvoja noille muillekin. Kuten sanottu, en "ymmärrä" näitä paljoakaan ja voi olla että tämä ei sovellu ko. asiaan ollenkaan.

      • Tiedosta_kiitollinen

        Kiitos vinkistä, pitää tutkia asiaa.


    • Tämmöinen
    • Noihin näyttäs sopivan

      y = 99,9606 / (1 3,6216*10^-8e^(2,3073x))

      eli logistinen malli.

      • exceliksipliis

        Voitkos selventää


      • exceliksipliis kirjoitti:

        Voitkos selventää

        Miten tuota voi selventää, kun lauseke lukee siinä? En tiiä miten se excelissä pistetään, vai haluisit sä tuottaa tuon lausekkeen excellillä, sitäkää en tiiä, mä sain lausekkeen Graphmaticalla.

        Siinä on siis vakio 3,6216*10^-8 kertoimena nimittäjässä eksoponenttifunktiolla e^(2,3073x), joka varmaan kirjotettas exp(2,3073*x).


    • käppyräntekoa
      • exceliksipliis

        Tämä toimi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      110
      3028
    2. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      321
      2316
    3. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      154
      2195
    4. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      125
      2125
    5. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      94
      1475
    6. Poliisi etsii Leif Lindemannia

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-etsii-leif-lindemania-julkaisi-kuvan/8982310#gs.cec6zf Onko nähty jo tarhar
      Kokkola
      30
      1249
    7. Mitä mielestäsi on aito

      rakkaus? Miten sen kuvailisit?
      Ikävä
      117
      1158
    8. Hitsi että olet tyylikäs!

      Sinulla on upea näkemys ja oikeaa värisilmää. Hyvä etten melkein pudonnut polvilleni eteesi kun hämmästytit minut jällee
      Ikävä
      38
      1087
    9. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      59
      1074
    10. Ensi kerralla aion ottaa sinun kanssa

      Tuijotus kisan ja mitäs sitten tapahtuu jää nähtäväksi 🤩😃 Voi olla vähän hankalaa jos muita ihmisiä mutta odotelkoot s
      Ikävä
      47
      891
    Aihe