Oma tarinamme

Presitenttimme toivoi puheessaan meidän suomalaisten lakkaavan murehtimasta siitä, mitä muut meistä ajattelevat. Niinistön mukaan suomalaisten pitää painokkaammin kertoa omaa tarinaansa.

Presitenttimme viittasi myös viime aikoina kovin hatarin perustein käytyihin keskusteluihin presitentin toimivallasta ja valtaoikeuksista.

Ollaan ylpeitä itsestämme, tuodaan esiin osaamisemme.

98

1155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Ollaan ylpeitä itsestämme, tuodaan esiin osaamisemme."
      kirjoittaa korpikirjailija, Niinistöäkö lainaten?
      Joo, kyllä.
      Olen samaa mieltä.
      Ja kyllähän me osaammekin, eikös vain?

• Moiks! osaamme me. Suomalainen osaaminen on kuulua maailmalla.

Alan nyt ruuvailemaan nivel- ja työntösalpoja varastojen oviin ; )

Ei lie mitenkään vaatimatonta kuten monesti olen todennut. Teen mitä haluan muut mitä osaavat.

• Riittääjo
        korpikirjailija kirjoitti:

Moiks! osaamme me. Suomalainen osaaminen on kuulua maailmalla.

Alan nyt ruuvailemaan nivel- ja työntösalpoja varastojen oviin ; )

Ei lie mitenkään vaatimatonta kuten monesti olen todennut. Teen mitä haluan muut mitä osaavat.

Jokainen osaa ruuvaria käyttää ! Tuleeko tästäkin ketju korpin haisevalle itsekehulle ! Tulihan kaikille selväksi että varastoja ja tietysti tavaraa on rutkasti.

• Mitenpitkäolet

Paloma sinä näytät tosi lyhkäseltä, jalat lyhyet kuin alakoululaisella.

• Riittääjo kirjoitti:

Jokainen osaa ruuvaria käyttää ! Tuleeko tästäkin ketju korpin haisevalle itsekehulle ! Tulihan kaikille selväksi että varastoja ja tietysti tavaraa on rutkasti.

Jaa osaa vai?
        En menisi takuusee siitä.

Olin auttamassa likkaani muutossa, kun hän pyysi minua ruuvaamaan hajalleen yhden ison huonekalun. Antoi käteeni kummallisen kömpelön näköisen meisselin, jollaista en ollut ikänään nähnyt. Ähelsin sen kanssa ja manailin mielessäni, että eikö parempaa meisseliä talossa. Välillä kuului keittiöstä, että miten menee. No jo yhden ruuvin sain auki, vastasin.
        Toista ruuvia vääntäessä painoin jotenkin huolimattomasti sen meisselin vartta ja se päästi kummallisen pörähdyksen. Moottorikäyttöinen meisseli! Kaikkea sitä keksitään ...

• Riittääjo kirjoitti:

Minä tunnen usein etäjäisiä. Tuota varaston sisällys kommenttia osasin jo odottaa

Oli aika tiukkaa puuta ruuvata käsipelin. En kehannut porakonetta völjätä mukana se kun tarttee sähkövirtaa. Ruisvoimalla upposi.

• corvuksen_sukua
        Riittääjo kirjoitti:

Korppi ei korppiksen silmään nokkase, sanoo vanha sananlasku. Niin sen täytyy sitten olla joku elämäänsä katkeroitunut tyyppi.
        Kaikki eivät kuitenkaan halua ajaa korpikirjailijaa pois palstalta. Pidän häntä aidompana ihmisenä kuin ikuista wanhaa känisijää.

• corvuksen_sukua
        Riittääjo kirjoitti:

Korppi ei korppiksen silmään nokkase, sanoo vanha sananlasku. Niin sen täytyy sitten olla joku elämäänsä katkeroitunut tyyppi.
        Kaikki eivät kuitenkaan halua ajaa korpikirjailijaa pois palstalta. Pidän häntä aidompana ihmisenä kuin ikuista wanhaa känisijää.

• Miten muut ajattelevat, mistä sen nyt tietää...jos kysyy niin keltä, suomi pieni syrjäinen maa vähän tunnettu. Niinistö tarkoitti varmaan ettei tarvii tuntea alemmuuden tunnetta, ei meiän tarvii eikä ylemmyydenkään tunnetta kun ei ole syytä.

• Juuri sitä Niinistö tarkoitti, ettei meidän tarvitse tuntea alemmuutta. Ei hän ohjeistanut tuntemaam ylemmyyttä vaan arvostamaan itseämme ja osaamistamme.

"Mitäpä sitä meikäläinen" tyyppi lie suomalaisen oma kuva itsestään.

• "Miten muut ajattelevat, mistä sen nyt tietää...jos kysyy niin keltä, suomi pieni syrjäinen maa vähän tunnettu. Niinistö tarkoitti varmaan ettei tarvii tuntea alemmuuden tunnetta, ei meiän tarvii eikä ylemmyydenkään tunnetta kun ei ole syytä."

Hyvin kirjoitettu. Onneksi minä olin nuorena niin tyhmä, että en älynnyt hävetä suomalaisuuttani, kun pääsin Englantiin hoteliin töihin. Siellä oli arvostettuja juuri suomalaiset ja ruotsalaiset, koska he osasivat siivota hyvin ja tunnollisia olivat muutenkin työajoista.

Tietenkin oli myös kyselyjä maamme oloista, mutta kenellekkään ei tietääkseni tullut halventaa suomalaista yhteiskuntaa.

Minä en usko, että nykyajalla ainakaan nuoriso ajattelisi mitenkään, että meidän suomalaisten täytyisi tuntea jotain alemmuuden tunnetta, koska se on vanha fossiilinen ajatusmaailma, jota yritetään yhä lietsoa esiin.

Onhan kaikki jo nyt matkusteleneet maailmalla ja ovatko tunteneet jotain alemuutta maastamme ja uskon, että Suomi on nykyisin aika arvostettu maailmalla.,

Lapseni ovat olleet useissa maissa ja kaikissa on arvostetu Suomalaisuutta ja nyt Tanska on tarjonnut tilaisuuden, että tyttäreni viihtyy siellä, eikä palaa koti-suomeen, ja hyvä niin.

• Mitä tulee reissaamiseen maailmalla sitähän suurin osa meistä on tehnyt. Pitää paikkansa, että Suomesta kuulee positiivisia palautetta. Koulutustamme on helkuteltu maailmalla.

Suomalainen työmoraalia.kehutaan. Mutta mikä ilahduttavaa kainuulaiset osaajat ovat haluttua työvoimaa Etelä Suomessa.

• mitämeinaat

Tarkoitatko presidenttiä?

• Auttakaa häntä, hän on pudonnut kärryiltä. Lieköhän kehä kolmosen etelä puolelta kotoisin.

Korven kasvateilla on maalaisjärkeä, eikä heitä ole kielletty sitä käyttämästä.

• helkutti.sentään

Presitentti helkuttaa koulutusta maailmalla. Hänen virkansa se.

• Hohhoijakka

Salo ei ole Kainuussa. Notta ei se tarkoittanut presidenttiä.

• Sanotaanhan että jokainen ihminen on laulun arvoinen; lähtien tästä ajatuksesta sanoisin että jokaisen ihmisen tarina on kertomisen arvoinen. Turha vaatimattomuus ei todellakaan kaunista ja juuri ne jotka ahkerimmin piiloittelevat kynttiläänsä vakan alla usein palavat halusta tulla esille, seistä framilla, parrasvaloissa ja kertoa sen oman tarinansa, laulaa sen oman laulunsa.
      Katselin juuri kuvia Ranskan presidenttiparista Helsingissä: kauniit olivat molemmat rouvat ja miehet tyylikkäät; Madame Macrón on Rva Haukiota 25 vuotta vanhempi ja ikä tietenkin näkyy kasvoissa etenkin, mutta hänen tyylitajunsa, valloittava hymynsä ja paksut hiuksensa saavat ikäeron näyttämään melkein olemattomalta. Rva Haukion kampausta olen usein ihmetellyt että pitääkö se olla aina noin tätimäinen nuorella naisella. Haluaisin nähdä Jenni Haukion joskus jossain kuvassa pillifarkuissa, tennareissa ja tukassa joka liikkuu ilmavirtauksessa :) (Tässä tilaisuudessa fuchsianvärinen puku oli tyylikäs ja sopi kantajalleen.)

• Menit aloituksen perimmäiseen tarkoitukseen.

Jokaisella on tarina kerrottavana. Vaatimattomuutta korostavat kuten jo kirjoitit huutavat huomiota.

Kun käänsin lehden ja tulin plus 70 palstalle kaikki se mitä olen kirjoittanut vuosien aikana itsestäni rehellisesti tuli "korostetusti" esille oman tarinoitteni kertojan suulla.

Kuinka kiihkeästi hän haluaa oman tarinansa esille siitä kertoo tarinoitteni mitätöinti ja ihmissuhteitteni ja ulkonäköni negatiivinen arvostelu. Näin hän haluaa kertoa omaa tarinaansa. Hän kertoo, on muutkin matkustaneet eli hänkin on matkustanut käynyt ehkä Tallinnan risteilyllä. Kuvani hän näkee tuhdissa kunnossa olevani lihava ja vanha mikä kertoo, että hän on laiha ja nuorekas. Miesystäväni on ulkomaalainen ja hän haluaa kertoa, että jos hänellä olisi mies sen pitäisi olla ehdottomasti suomalainen sillä vain suomalaisen miehen vaimot ovat onnistuneet löytämään oikean miehen. Hän on populisti ja rasisti. Hänellä on myös oikeinkirjoitus ongelmia mistä kertoo hänen kiihkeä virhelyöntieni arvostelu. Hän vertaa itseään minuun eikä löydä mitään yhteistä. Eihän meissä olekaan mitään yhteistä. Luojan kiitos.

• korpikirjailija kirjoitti:

Menit aloituksen perimmäiseen tarkoitukseen.

Jokaisella on tarina kerrottavana. Vaatimattomuutta korostavat kuten jo kirjoitit huutavat huomiota.

Kun käänsin lehden ja tulin plus 70 palstalle kaikki se mitä olen kirjoittanut vuosien aikana itsestäni rehellisesti tuli "korostetusti" esille oman tarinoitteni kertojan suulla.

Kuinka kiihkeästi hän haluaa oman tarinansa esille siitä kertoo tarinoitteni mitätöinti ja ihmissuhteitteni ja ulkonäköni negatiivinen arvostelu. Näin hän haluaa kertoa omaa tarinaansa. Hän kertoo, on muutkin matkustaneet eli hänkin on matkustanut käynyt ehkä Tallinnan risteilyllä. Kuvani hän näkee tuhdissa kunnossa olevani lihava ja vanha mikä kertoo, että hän on laiha ja nuorekas. Miesystäväni on ulkomaalainen ja hän haluaa kertoa, että jos hänellä olisi mies sen pitäisi olla ehdottomasti suomalainen sillä vain suomalaisen miehen vaimot ovat onnistuneet löytämään oikean miehen. Hän on populisti ja rasisti. Hänellä on myös oikeinkirjoitus ongelmia mistä kertoo hänen kiihkeä virhelyöntieni arvostelu. Hän vertaa itseään minuun eikä löydä mitään yhteistä. Eihän meissä olekaan mitään yhteistä. Luojan kiitos.

Ps. Ketju ihan minä unohdin kertoo hyvin siitä tosiasiasta kuinka jokainen tuntee hyvää mieltä kertoessaan päivänsä syömisistä ja luuhasteluista. Olkoonkin, että ehkä aloittajalla oli ketun häntä kainalossa. Kivaksi ketjuksi se on osoittautunut.

• Eikaunista

Rpuva Macronilla pn selvästi peruukki. Ei näy jakausya, ei näy päänahkaa midtään kohtaa. Vaalea jäykkä peruuki ei paljon tuulessa hulmahtele ja on liimattu päähän. Ehkä muutama lisäkilo antaisi naisellisuutta eikä iho niin roikkuisi, nyt kuin kuivettunut vanha ukko vailla muotoja ja vaatteet putkimaisia.

• koomista
        Eikaunista kirjoitti:

Rpuva Macronilla pn selvästi peruukki. Ei näy jakausya, ei näy päänahkaa midtään kohtaa. Vaalea jäykkä peruuki ei paljon tuulessa hulmahtele ja on liimattu päähän. Ehkä muutama lisäkilo antaisi naisellisuutta eikä iho niin roikkuisi, nyt kuin kuivettunut vanha ukko vailla muotoja ja vaatteet putkimaisia.

Niinpä niin, pieni naama ja iso kampaus....

• Jospa se Jennikin sitten seitenkymppisenä, kun tulee ikäkompleksi, alkaa käyttämään pillifarkkuja ja "nuorekasta" kampausta, että näyttäisi ikäistään nuoremmalta.
        Nyt hän vain rohkenee vielä olla oma itsensä kampauksineen, vaatteineen, kaikkineen.

• Suvaitsevuus on kaunista, Eino Leinon sanoin:
      "Te ihmiset toistanne suvaitkaa,
      ja kaunis kaunis on maa!"

Me ihmiset olemme erilaisia, makuasiatkin jakavat meitä, niin kirjoitustemme sisällön, kuin sanojemme käytön puolesta. Eiköhän juuri se tee niin rikkaksi ihmispopulaation, ainakin minun mielestäni!

PS. Nuo eiliset James Olivierin uuniperunat, oli menestys, tosi herkullisia, ne pitää ennen lopullista uunipaahtioa, ravistella reippaasti siivilässä, jotta pinta karheutuu, jolloin öljy tai voi mausteseos imeytyy pintaan. Herkkuja 😊))

• Korppismiettii

Minä pidän välipäivää ototöiltäni. En ole vielä edes sängystä ylös noussut saati aamiaista nauttinut, tuosta ajatuksesta tulikin vesi kielelle ja nälän tunne. Lähden nyt yläkertaan katsomaan mitä jääkaapista löytyy ; )

• taastiedotat
        Korppismiettii kirjoitti:

Minä pidän välipäivää ototöiltäni. En ole vielä edes sängystä ylös noussut saati aamiaista nauttinut, tuosta ajatuksesta tulikin vesi kielelle ja nälän tunne. Lähden nyt yläkertaan katsomaan mitä jääkaapista löytyy ; )

Yleensä keittiö on alakerrassa. Mutta saatiimpa tietää että rouvalla 2-kerroksinen talo. Varmaan paljon neliöitä , upeassa kunnossa ja iso puutarha ja velaton.

• Korppis11
        taastiedotat kirjoitti:

Yleensä keittiö on alakerrassa. Mutta saatiimpa tietää että rouvalla 2-kerroksinen talo. Varmaan paljon neliöitä , upeassa kunnossa ja iso puutarha ja velaton.

Neliöitä 134, rivitalo, sievä pieni puutarha, veloista en tiedä, ei ole minun oma.

• paljonkovuokraa
        Korppis11 kirjoitti:

Neliöitä 134, rivitalo, sievä pieni puutarha, veloista en tiedä, ei ole minun oma.

Saatko vuokratukea tuohon asuntoon ? Kai sen kokoisesta asunnosta on kova vuokra, täällä Hesassa ainakin 1000-1500 euroa.

• pitkä.viihde.nyt.koti
        Korppis11 kirjoitti:

Minullakin ehkä 100 neliön kokoinen talo. Kunnan rakennusmestari sanoi ettei tätä lähes asumiskelvotonta taloa kannata alkaa saneeraamaan.
        Jatkoi ettei tähän saa mitään kuntatuettua lainaa ja että saneeraus katosta lattiaan maksaisi uuden talon verran.

Kuitenkin viimeiset euroni talon hintaan menin laittamaan. Tontti on hyvä ja palvelut ovat suht lähellä. Lähden talvelle ja odottamaan onnenpottia.

• pitkä.viihde.nyt.koti kirjoitti:

Minullakin ehkä 100 neliön kokoinen talo. Kunnan rakennusmestari sanoi ettei tätä lähes asumiskelvotonta taloa kannata alkaa saneeraamaan.
        Jatkoi ettei tähän saa mitään kuntatuettua lainaa ja että saneeraus katosta lattiaan maksaisi uuden talon verran.

Kuitenkin viimeiset euroni talon hintaan menin laittamaan. Tontti on hyvä ja palvelut ovat suht lähellä. Lähden talvelle ja odottamaan onnenpottia.

Onko vanhakin talo?

• Pertikk

Rouva Macron on laiha barbinukke, 10 kg lisää niin kasvo uurteet häviäisi.
      Vähän arvelutti hänen kävely korkokengillä epätasaisella mukulapihalla koska noin laiha särkyy kaatuessa.
      Ihmisenä täytyy olla loistava kun miehensä on ihastunut.

• Korppis11

Eihän ihotyyppi muokkaudu lihomisella tai laihtumisella. Päin vastoin lihominen ja laihtuminen jättää ne kurtut. Kaunis nainen rouva Macron, ikääkin yli 60-vuotta.. Ikänsä kaiketi sopusuhtainen on vartaloltaan ollut.

Kun kemiat toimivat ne eivät katso ikää.

Erikoista katsos kuvia kahden valtion päämiehistä. Vanhalla miehellä nuori vaimo ja nuorella miehellä vanha vaimo. Kauniita naisia molemmat.

• Pertikk

Suomenlinnassa rouva Macronilla oli jalassaan 580 € lenkkarit, mistä ilta-sanomat tiesi hinnan.
        Niinistö vei Macrosin torille kahville, pelkkä kahvi ei edes piparia.

• Pertikk kirjoitti:

Suomenlinnassa rouva Macronilla oli jalassaan 580 € lenkkarit, mistä ilta-sanomat tiesi hinnan.
        Niinistö vei Macrosin torille kahville, pelkkä kahvi ei edes piparia.

Rikkailla on kallis maku. Rikkaalle 580 e on sellaiset 58 e tavan käyttäjän mittapuulla laskettuna. Me köyhätkin juomme torillakin kahvia ilman pipareita, tulee halvemmaksi ; )

• Niinistö_on_oikeassa

Mitä itua on omien kansalaisten morkkaamisessa,
      demonisoinnissa tai haukkumisessa?

SENhän olen huomannut joidenkin osaavan ja taitavan.

• Tätäeitarkoittanut

"Mitä itua on" kenenkään "morkkaamisessa, demonisoinnissa tai haukkumisessa"? Aivan presiis samanlaisia ihmisiä vaikka kansalaisuus olisi minkä niminen tahansa.

• Tätäeitarkoittanut kirjoitti:

"Mitä itua on" kenenkään "morkkaamisessa, demonisoinnissa tai haukkumisessa"? Aivan presiis samanlaisia ihmisiä vaikka kansalaisuus olisi minkä niminen tahansa.

Meillä netin käyttäjillä on vielä oppimista. Ennen vanhaan huudeltiin avoimista ikkunoista tai kuiskuteltiin kadun varsilla. Nyt haukutaan puskista mitä ilkeimmillä nimityksillä. Saa sitä vain ihmetellä..

Olemme jo 70-vuotiaita, emmekä osaa elää sovussa. Rehelliset mielipiteet menevät riidanhalun piikkiin. Ei vastata jos kysytään ja vastataan vaikka ei kysytä.

Kirjoitin uuteen sopuketjuun, käykää lukemassa mitkä reaktiot sain jälleen osakseni.

• sori-olet-itsekäs-
        korppis kirjoitti:

Meillä netin käyttäjillä on vielä oppimista. Ennen vanhaan huudeltiin avoimista ikkunoista tai kuiskuteltiin kadun varsilla. Nyt haukutaan puskista mitä ilkeimmillä nimityksillä. Saa sitä vain ihmetellä..

Olemme jo 70-vuotiaita, emmekä osaa elää sovussa. Rehelliset mielipiteet menevät riidanhalun piikkiin. Ei vastata jos kysytään ja vastataan vaikka ei kysytä.

Kirjoitin uuteen sopuketjuun, käykää lukemassa mitkä reaktiot sain jälleen osakseni.

Oletko koskaan ajatellu mikä sinussa ärsyttää ihmisiä,
        ilmeisesti et ole,
        no
        sivusta katsottuna olet narsisti tyyppi,
        hyvin itsekäs,
        minä yksin mitä vain, minä minä miniä ,,, jatkuvasti minä, aivan kuinmaailmassa ei olisi mitään muuta kuin minä minä ja minä,
        et koskaan ota huomioon muita ihmisiä,
        ilman että sinut ensin huomioidaan,
        oletat olevasi parempi kuin muut, se olettamus näkyy ilman että kuvakaan sinusta näkyy, se tulee ilmi kaikista jutuistasi,
        se käy ilmi läpi ihan kaikista sinun jutuistasi,
        enempää ei jaksa tehdä analyysiä sinusta ja sinun ihmettelyistäsi,
        koitahan itse miettiä mikä sinussa oikeesti on vikana
        kun kaikki mielellään sanoo suorat sanat sinulle päin naamaa,
        suosittelen pitkää terapiaa psygoloogin vastaanotolla,
        jos haluat tajuta mikä sinussa oikeesti on vikana,

• sori-olet-itsekäs- kirjoitti:

ilmeisesti et ole,
        no
        hyvin itsekäs,
        minä yksin mitä vain, minä minä miniä ,,, jatkuvasti minä, aivan kuinmaailmassa ei olisi mitään muuta kuin minä minä ja minä,
        oletat olevasi parempi kuin muut, se olettamus näkyy ilman että kuvakaan sinusta näkyy, se tulee ilmi kaikista jutuistasi,

Kuvitteles, jos se vika onkin niitten hermoissa, jotka ärsyyntyvät toisen kirjoittelijan läsnäolosta.

• näinhuomannut
        Tellukka kirjoitti:

Kuvitteles, jos se vika onkin niitten hermoissa, jotka ärsyyntyvät toisen kirjoittelijan läsnäolosta.

Onneks se ei oo läsnä, se muhii jissain kainuussa yksinään ja kyylää näitä keskustelupalstoja kokopäiväisesti. Siinä yhteiskunta säästää hoitokuluissa isot rahat kun voi mielikuvitella itselleen sukua, rakastettuja ja tietysti raukka luulee että sille joku olisi kateellinen.

• on-huomattu-tämäki
        Tellukka kirjoitti:

Tämmä tellu - tollukka on ihan samaa tyyppiä kuin korppis,
        voi olla jopa hitusen enemmän narsissti luonne,
        jopa itsekkäämpi,
        täysin piittaamaton muitten ihmisten mielipiteistä
        saatikka ihmisistä,

• on-huomattu-tämäki kirjoitti:

jopa itsekkäämpi,
        saatikka ihmisistä,

Miksi minä piittaisin kenenkään toisen mielipiteestä minusta?
        Enhän minä sellainen tuuliviiri ole, että alkaisin muuttamaan itseäni kaikille mieliksi, jokaiselle erikseen.

• Korppis11
        sori-olet-itsekäs- kirjoitti:

ilmeisesti et ole,
        no
        hyvin itsekäs,

Älä sorittele ei syytä.

Olet mitä ilmeisemmin pessimisti. Pessimismi tarkoittaa huonojen puolien näkemistä kaikissa ja negatiivisia oletuksia muista.

Kiva sattuma muuten sinä kysyit minulta, mutta vastasitkin itse, näin ollen sait itseäsi tyydyttävän vastauksen.

Narsisti veto hihasta, mikäpä hänessä.

En ole parempi kuin muut jos olisin silloinhan olisin koko maailman napa, nyt vain suomi24 osasto 70-kymppisten napanöyhtä.

Ei minussa sellaista vikaa ole kuin sinussa koska olet kertomasi mukaan käynyt läpi pitkiä terapioita. Uskon, koeta kestää.

• Tellukka kirjoitti:

Miksi minä piittaisin kenenkään toisen mielipiteestä minusta?
        Enhän minä sellainen tuuliviiri ole, että alkaisin muuttamaan itseäni kaikille mieliksi, jokaiselle erikseen.

Ei tämän ikäisenä enää miksikään muututa, ei omasta halusta eikä muiden käskystä. Miksi muuttua kun näin on hyvä. Pitäisihän näiden puskien se jo ymmärtää.

• taavetti-
        on-huomattu-tämäki kirjoitti:

jopa itsekkäämpi,
        saatikka ihmisistä,

Niin ja tuohon voi lisätä, paljon tyhmenpi kuin korppis,

• taavetti- kirjoitti:

Niin ja tuohon voi lisätä, paljon tyhmenpi kuin korppis,

Minkäs minä sille voin.

• hah-pikkusen-naurattaa
        Korppis11 kirjoitti:

Älä sorittele ei syytä.

Olet mitä ilmeisemmin pessimisti. Pessimismi tarkoittaa huonojen puolien näkemistä kaikissa ja negatiivisia oletuksia muista.

Kiva sattuma muuten sinä kysyit minulta, mutta vastasitkin itse, näin ollen sait itseäsi tyydyttävän vastauksen.

Narsisti veto hihasta, mikäpä hänessä.

En ole parempi kuin muut jos olisin silloinhan olisin koko maailman napa, nyt vain suomi24 osasto 70-kymppisten napanöyhtä.

Ei minussa sellaista vikaa ole kuin sinussa koska olet kertomasi mukaan käynyt läpi pitkiä terapioita. Uskon, koeta kestää.

heh

kuka niin on sanonu,

• Kohta.olette.yksin
        sori-olet-itsekäs- kirjoitti:

ilmeisesti et ole,
        no
        hyvin itsekäs,

Minä en ole halukas sekaantumaan tällaiseen nokitteluun, joka ilmeisesti on jokapäiväistä kuuskymppisissä.
        Ihmettelen vain, että joku jaksa ruveta luetteleman toisen mielipidepalstalaisen huonoja ominaisuuksia ja syyttämään häntä itsekkääksi jne. Millaisen kuvan kirjoittaja antaa itsestään?
        Tältä palstalta savustettiin ulos muutama vanhempi kirjoittaja. Heitä pidettiin liian hallitsevina kirjoittajina, joten he ymmärsivät lähteä. Olisi luullut, että palsta muuttuisi enemmän keskustelevaisemmaksi ja kevyemmäksi, mutta kattia kanssa. Eihän täällä ole kuin mielensäpahoittajien kuoro.
        Ehkä tämä joukkio kannustaa muitakin ikääntyneempiä kirjoittajia lähtemään seuraavaan ryhmään.

• No, mennäänpäs taas asiaan.

Oma tarina.... siitähän jokainen facessa mukana oleva tietää, ehkä tekee tarinoita tai seuraa toisten tarinoita. Instassa saa mukaan enempi tehosteita, mutta facessa voi filmin pituuden itse leikata haluamastansa kohtaan. Filmin tai kuvan max kesto on noin 20-sekuntia.

Sain tänään paketin. Se tuli Kiinasta. Esikoinen sen tilasi, sellaisen mustekalajaloilla seisovan selfiehärpäkkeen. Esikoinenhan se tietty myös opetti äitiä tekemään faceen niitä omia tarinoita.

Ajelin mutkan mökillä, väänsin härpäkkén puuhun ja filmasin itseäni puhumassa sille härpäkkeelle. Jokaisen kantsis filmata itseään niin oppisi tarkkailemaan itseään ulkopuolisten silmin. Tulin siihen tulokseen, että käteni liikkuvat kuin etelämaalaisilla sekä ilmeeni ja äänensävyni vaihtuu lennokkaassa tahdissa..

Sitähän ei kirjoitetussa tekstissä ulkopuoliset näe iloista ilmettä, hymynhäivää suupielessä tai kehon maneereita.

Niin miten on, onko tarinan tekijöitä?

• kauanko-jatkuu

Tuo härpäke sana on sitten typerä lainasana, sinähän niistä tunnut pitävän.

Yritä nukkua välillä niin jaksat koko päivän taas pitää yhden kainuulaisskan esitystäsi.

• todellisuudessa

Me muut eletään todelliduudessa eikä tarinoissa ja selfievalokuvissa. Ei tarvitse koko ajan tuijottaa omaan napaan. Meidän lapsilla on perheet ja oma todellinen elämänsä .

• kauanko-jatkuu kirjoitti:

Tuo härpäke sana on sitten typerä lainasana, sinähän niistä tunnut pitävän.

Yritä nukkua välillä niin jaksat koko päivän taas pitää yhden kainuulaisskan esitystäsi.

Hyvää huomenta@

Eilinen oli ns. otopäivä. Ihanan vilkkaan ulkoilma kesän jälkeen on keholle terapiaa viettää makuuasennossa lähes koko päivä, tehdä vain ototöitä ; ) tarkoittaa irtiottoa ruumiillisesta työstä, ikäänkuin olla tekevinään.

Yleensä yksi päivä riittää jonninjoutavaan, joten tänään on suunnitelmissa aivan muuta. Jahka tästä ylös nousen ja aamiaista syön pitää tarkistaa mitä sitä tänään.

Sinä olet jo neljältä keskiyöllä valmiuksissa, eikö uni tule, onko nukahtamisvaikeuksia? Minä nukun noin 8 - 10- tuntia yössä.

En kerkeä kokoaikaisesti napaani tuijottaa, itseä toki kehitän mm. opettelemalla uusien laitteiden käyttöä ja tietojenkäsittelyä älylaitteilla.

Tässä välissä kuopus soitti. Tulee huomenna korpeen ja osallistuu kanssani laiturin kunnostukseen. En kuulemma saa yksin sitä hommaa aloittaa. En aloittaisikaan on sen verran jo itsesuojeluvaistoa. Omillaan toimeentulevia,tolokun ihmisiä.

Hyvää huomenta@

Eilinen oli ns. otopäivä. Ihanan vilkkaan ulkoilma kesän jälkeen on keholle terapiaa viettää makuuasennossa lähes koko päivä, tehdä vain ototöitä ; ) tarkoittaa irtiottoa ruumiillisesta työstä, ikäänkuin olla tekevinään.

Yleensä yksi päivä riittää jonninjoutavaan, joten tänään on suunnitelmissa aivan muuta. Jahka tästä ylös nousen ja aamiaista syön pitää tarkistaa mitä sitä tänään.

Sinä olet jo neljältä keskiyöllä valmiuksissa, eikö uni tule, onko nukahtamisvaikeuksia? Minä nukun noin 8 - 10- tuntia yössä.

En kerkeä kokoaikaisesti napaani tuijottaa, itseä toki kehitän mm. opettelemalla uusien laitteiden käyttöä ja tietojenkäsittelyä älylaitteilla.

Tässä välissä kuopus soitti. Tulee huomenna korpeen ja osallistuu kanssani laiturin kunnostukseen. En kuulemma saa yksin sitä hommaa aloittaa. En aloittaisikaan on sen verran jo itsesuojeluvaistoa. Omillaan toimeentulevia,tolokun ihmisiä.

" En aloittaisikaan on sen verran jo itsesuojeluvaistoa. Omillaan toimeentulevia,tolokun ihmisiä."

Näin minäkin näen (aloitukseesi viitaten) tämän suomalaisena olemisen, kuten myös samaistun siihen, että kaikkea ei tarvitse jaksaa itse tehdä, mihin toiseltakin saa apua.

Olihan ne nuoruudessa hauskimpia työkokemuksia talkoot, kun yhdessä tehtiin heinää, nostettiin perunaa, puitiin viljaa ja lopuksi tansittiin!

Paras muisto onkin jäänyt kuusentaimen istutus talkoot (olinkohan 10-12v), jossa aina tunninvälein oli tauko, koska ei niitä taukoja pidetty kotiheinäpellolla, mutta ei myöskään perunannosto talkoissa. Silloin sitä jaksoikin.

Onkohan minun työkiintiö täyttynyt, koska aivan hyvälläomallatunnolla asetun kirjaani lukemaan, murehtimatta, että tuokin asia täytyisi tehdä ja kuitenkin on kiva paneutua, mitä silloin enneen oikeasti olikaan esimerkiksi naisten oikeuksista 189?.kun Bobrikov lähetti sen kuuluisan manifestinsä?

Senhän olen lukenut jo monestakin kirjasta, kun Schauman ampui Bobrikovin sinne portaikkoon.

• Kristiina23 kirjoitti:

" En aloittaisikaan on sen verran jo itsesuojeluvaistoa. Omillaan toimeentulevia,tolokun ihmisiä."

Näin minäkin näen (aloitukseesi viitaten) tämän suomalaisena olemisen, kuten myös samaistun siihen, että kaikkea ei tarvitse jaksaa itse tehdä, mihin toiseltakin saa apua.

Olihan ne nuoruudessa hauskimpia työkokemuksia talkoot, kun yhdessä tehtiin heinää, nostettiin perunaa, puitiin viljaa ja lopuksi tansittiin!

Paras muisto onkin jäänyt kuusentaimen istutus talkoot (olinkohan 10-12v), jossa aina tunninvälein oli tauko, koska ei niitä taukoja pidetty kotiheinäpellolla, mutta ei myöskään perunannosto talkoissa. Silloin sitä jaksoikin.

Onkohan minun työkiintiö täyttynyt, koska aivan hyvälläomallatunnolla asetun kirjaani lukemaan, murehtimatta, että tuokin asia täytyisi tehdä ja kuitenkin on kiva paneutua, mitä silloin enneen oikeasti olikaan esimerkiksi naisten oikeuksista 189?.kun Bobrikov lähetti sen kuuluisan manifestinsä?

Senhän olen lukenut jo monestakin kirjasta, kun Schauman ampui Bobrikovin sinne portaikkoon.

Ehtoopäivässä ollaan. Yllätin, tavallaan palkitsin itseni.

Niinhän sitä ennenkin tehtiin kun syystyöt oli saatu päätökseen, palkittiin porukat ja juhlittiin syömällä.

Ajelin torille, tein kilon lanttu-ja muikkukukkotilauksen unituoreina mukaan, lähtöpäivän aamuksi.

Sitten menin shoppailemaan. Ostin uuden roosan värisen kevyttoppatakin, alusvaatteita, mustan t-puseron ja sukkia. Kenkiä myös katselin, mutta jätän niiden oston Holantiin.

Nyt istun mökin tuvassa ja odottelen possupadan valmistumista. Huomisen talkoo ruoaksi sen ajattelin.

Odotan hetkeä, jolloin istahtaisin ja ottaisin kirjan käteen. No, sen aika tulee kun ensilumet laskeutuu maahan.

• stm.Hell
        Kristiina23 kirjoitti:

Bobrikov tuo huonot fibat mieleen, Hän sai v.1902 diktaattorin valtuudet. Sai pidätyttää kenet tahansa suomessa ja kyyditä siperiaqan.
        Bobrikovin hautajaisissa oli iloinen ja vapautunut tunnelma. Kuitenkin osattiin pelätä miten venäjä ilon ilmapiiriin suhtautuisi.

• Per-kel

Mulla aina ollut lippu korkealla, eivät muut pahemmin päässeet silmille hyppimään :)

• tervassa.keitetty.ukko

Lippuni on monesti riistetty tankosta, mutta sisäkaluissani se edelleen liehuu ylväänä. Asenteellani olen jotkut saamaan lopettamaan vihanpitonsa minuu kohtaan.
        En lähde räksyttäjiä opettamaan. He vaan siirtyvät helpompiin kohteisiin.

• Per-kel
        tervassa.keitetty.ukko kirjoitti:

Lippuni on monesti riistetty tankosta, mutta sisäkaluissani se edelleen liehuu ylväänä. Asenteellani olen jotkut saamaan lopettamaan vihanpitonsa minuu kohtaan.
        En lähde räksyttäjiä opettamaan. He vaan siirtyvät helpompiin kohteisiin.

Hyvää vointia sinne !

• Onhan tietty helpompaa jos ei ole rekkaantunut. Itse alusta asti rekkaantuneena ja omilla valokuvilla olen helppo maalitaulu. Varsinkin nurkan takaa huutelelijoille.

Ei kukaan hypi silmilläni live-elämässä. Ei ole aihettakaan hyppiä. Erikoista on se, että olen aina saanut parhaat ystävät alun hämmingin ja jopa nokkapokien jälkeen. Sitä pakkaa tykästymään haastavaan vastapeluriin vaikka mielipiteet eivät aina olisi yhtäläiset. Tylsää sekin olisi jos toinen vain nyökyttelisi. Kyllä pitää vastusta löytyä, mutta vastuksen tulee olla tunnistettava. Tämä pitää paikkansa niin live-elämässä kuin täälläkin.

Nytkin voin ilolla todeta, että uskon saaneeni muutaman kaverin lisää.

Se, että juoksee ryhmässä kuin sokea kana ei takaa ryhmän jäsenten välistä ystävyyttä vaikka hokeekin joukon jatkona.....olemme sitä mieltä, että.....niinpä niin ....ketkä me?

• säälinsinua

Meillä normaaleilla ihmisillä on ystävät livessä, ei tarvitse täällä todistella yhtään mitään. Tämä on normaali-ihmisille vain kirjoituspaikka, ei pätemispaikka. Et ehkä itse ymmärrä, miten säälittävä olet etsiessäsi joltain keskustelupalstalta elämän sisältöä.

• säälinsinua kirjoitti:

Meillä normaaleilla ihmisillä on ystävät livessä, ei tarvitse täällä todistella yhtään mitään. Tämä on normaali-ihmisille vain kirjoituspaikka, ei pätemispaikka. Et ehkä itse ymmärrä, miten säälittävä olet etsiessäsi joltain keskustelupalstalta elämän sisältöä.

Uskoisin olevani hyvin tärkeä esim. sinulle. Ethän sinä sano ystävillesi siellä livessä, että mä säälin sinua ja, että ethän sinä itse ymmärrä miten säälittävä olet. Et kerro ystävillesi, että etsit elämän sisältöä suomi24 keskustelupalstalta.

• esimerkkinä
        korppis kirjoitti:

Uskoisin olevani hyvin tärkeä esim. sinulle. Ethän sinä sano ystävillesi siellä livessä, että mä säälin sinua ja, että ethän sinä itse ymmärrä miten säälittävä olet. Et kerro ystävillesi, että etsit elämän sisältöä suomi24 keskustelupalstalta.

No...joko olet esitellyt hollantilaisille, miten hyvin osaat ajaa polkupyörällä...

• esimerkkinä kirjoitti:

No...joko olet esitellyt hollantilaisille, miten hyvin osaat ajaa polkupyörällä...

En ole eikä ole aikomustakaan. Pyörä on, mutta se on mökillä ja lähinnä poikien käytössä. Minä ajelen autolla.

• e.lä.mä

Ihmeellinen puhe maan johtajalta. Säälini on vain suomalaisia kohtaan....

• e.lä.mä

Sääli niistä suurista puheista joissa Suomi on aina paras joka asiassa, tulee esille TV ja lehdet.

Miksi yrittää olla paras kaikessa vaikka leipäjonot?????

• e.lä.mä kirjoitti:

Sääli niistä suurista puheista joissa Suomi on aina paras joka asiassa, tulee esille TV ja lehdet.

Miksi yrittää olla paras kaikessa vaikka leipäjonot?????

Sitä löytyy tuota sääliä yhdeltä sun toiselta ja yhdestä sun toisesta.

Sääli ilmaisua käytetään väärin. Yhdistän sääliin empatian säälittävää kohtaan.

En usko, että tunnet empatiaa suuria puheista, TV. tä tai Lehdistöä kohtaan et liioin leipäjonoja. Tunnet olematonta ylemmyyttä.

• e.lä.mä
        korppis kirjoitti:

En usko, että tunnet empatiaa suuria puheista, TV. tä tai Lehdistöä kohtaan et liioin leipäjonoja. Tunnet olematonta ylemmyyttä.

Näin en asu Suomessa mutta olen syntynyt suuressa köyhyydessä Suomessa jota sinulla ei koskaan ole ollut!!!

Kirjoituksesi ovat tavallaan nolla luokkaa kaikki.

• huonoltanäyttää
        korppis kirjoitti:

Voi kamala!
        Nyt menit sitten haukkumaan Paloman kamua.

• huonoltanäyttää kirjoitti:

Voi kamala!
        Nyt menit sitten haukkumaan Paloman kamua.

Eipä taida palomalla olla sen enempi ystävyyttä kommentoijan kanssa kuin sinullakaan. Sitä paitsi kummallinen on käsityksesi haukkumisesta.

• Tervehtykää

Kaikille säälijille: sääli on sairautta.

• e.lä.mä

sääli Putinin ropotille joka on vain Suomelle.

• Ei säälissä rypevät taho muistaa, että omista sairauksistaan kertoilevat.

• täältä.tähän

Sääli on sairautta.
        Se ei kuitenkaan ole kuin pelkkä katkera kuittaus. Nimittäin Se sivilisaatio, joka ei huolehdi vammaisista, eläimistä tai luonnon suojelusta, on surkea luuseriyhteisö.

• Eriasia

Mitä tekemistä säälillä on vammaisten, eläinten tai luonnon suojelun kanssa? Säälistäkö sinä niitä suojelet?

• Viisautta.juuri.tuo

Meillä on onneksi nyt viisas presidentti!

• (Minä yritin kertoa ensirakkaudestani ja haastoin samalla muutkin palstalaiset (etenkin Tellukan) kertomaan oman tarinansa, mutta se vietävä meni ja poistatti aloitukseni "Romanttinen perjantai" ja syytteli minua massapostituksesta. Olin laittanut saman aloituksen 60-plussiin, mutta sitten ajattelin että täällä vanhempien ja viisaampien jengissä tykätään enemmän nuoruudenmuisteloista että tänne se paremmin sopii).
      Olen periaatteessa ihan sopuisa tyyppi ja en riitele e.lä.mänkään kanssa niin kauan kun se ei nimittele minua a.pi.naksi tai hu.o.raksi.
      Teidän pressasta:
      en ole oikein saanut otetta. Sellainen myhäilevä papparainen. Ai niin, eihän se ole kun minunikäiseni vasta, vaikuttaa vanhemmalta. Kuinka paljon Suomessa presidentillä on valtaa?

• "Ollaan ylpeitä itsestämme, tuodaan esiin osaamisemme", kirjoittaa korppis.

Eikös me niin olla tehtykin ? Tai ainakin jotkut meistä..))

Tuosta suomalaisten heikosta itsetunnosta käytiin keskustelua 60 :lla ja mielestäni oltiin yleisesti sitä mieltä, ettei se enää pidä paikkaansa. Siihen ovat tietysti vaikuttaneet kaikki ne tilastot, joissa todistetusti olemme maailman kärkeä.

Paloma taisi tuolla vähän väheksyä vaatimattomuutta..)) Minä pidän sitä arvossa, hyvänä ominaisuutena ja minulle se merkitsee tiettyä suhteellisuuden tajua, ymmärrystä siitä, että on muitakin, en vain minä, minä minä... Oma arvo ja osaaminen tulee mielestäni esiin asiayhteyksissä, ei sitä tarvitse erikseen esitellä.

.

• Huom. sanoin "turha vaatimattomuus" ;)
        Kultainen keskitie on mielestäni paras: ei tarvitse olla näkymätön tai huomaamaton ja odottaa että muutkin huomaisivat kuinka taitava olen, kuinka paljon osaan. Nykymaailmassa saa usein odottaa "kunnes lehmät tulevat kotiin", kuten sanonta kuuluu, ellei itse anna muiden huomata että hei, minä tässä, nyt juuri ja minulla on asiaa. Mahdollisesti ripaus rapakontakaista itsevarmuutta on tarttunut tapaani tulla esille, mutta minunkokoiselleni ihmisille kaikki keinot ovat sallittuja...hahahaha.
        Ei mielestäni ole mitenkään hyve piiloitella kynttiläänsä vakan alla kunnes vakka sytty tuleen. Ja jos tiedostaa omat vahvuutensa ja hyvät puolensa niin ei se tarkoita sitä että aliarvioisi muita. Oman itsensä tuntemus, itsevarmuus, empatia ja toisten huomioonottaminen kulkevat parhaassa tapauksessa käsikädessä ja se mitä on minun lautasellani ei ole kenenkään muun lautaselta pois.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Huom. sanoin "turha vaatimattomuus" ;)
        Kultainen keskitie on mielestäni paras: ei tarvitse olla näkymätön tai huomaamaton ja odottaa että muutkin huomaisivat kuinka taitava olen, kuinka paljon osaan. Nykymaailmassa saa usein odottaa "kunnes lehmät tulevat kotiin", kuten sanonta kuuluu, ellei itse anna muiden huomata että hei, minä tässä, nyt juuri ja minulla on asiaa. Mahdollisesti ripaus rapakontakaista itsevarmuutta on tarttunut tapaani tulla esille, mutta minunkokoiselleni ihmisille kaikki keinot ovat sallittuja...hahahaha.
        Ei mielestäni ole mitenkään hyve piiloitella kynttiläänsä vakan alla kunnes vakka sytty tuleen. Ja jos tiedostaa omat vahvuutensa ja hyvät puolensa niin ei se tarkoita sitä että aliarvioisi muita. Oman itsensä tuntemus, itsevarmuus, empatia ja toisten huomioonottaminen kulkevat parhaassa tapauksessa käsikädessä ja se mitä on minun lautasellani ei ole kenenkään muun lautaselta pois.

Heh, meinasin juuri tarjota tuota amerikkalaisuuden tartuntaa, Paloma, lumoutumista omista lahjoista, omasta suuremmoisesta persoonasta...
        No. Tämä oli tietysti vähän liioittelua, mutta kyllä minuun vain tekevät suuremman vaikutuksen "maan hiljaiset", sellaiset jotka ovat tolkun ihmisiä, mutta eivät tee siitä numeroa. "Hiljaista ihmistä kannattaa kuunnella" on sanottu ja sen olen huomannut.

Mutta hyvinpä perustelit tuon toisenlaisen linjan. Ei voi vastaankaan väittää. Paitsi tuosta viimeisestä lauseesta olen kyllä eri mieltä. Kyllä se lautasen sisältö, jos se on kovin runsas, pakkaa olla joltakin toiselta pois. Ihan konkreettisesti niin, että meidän hyvinvointi on monesti pois niistä, joilla ei sitä ole. Samalla tavalla on myös tuo tilan ottaminen. Ei samalle oksalle sovi kovin montaa laulajaa...

• demeter1 kirjoitti:

Heh, meinasin juuri tarjota tuota amerikkalaisuuden tartuntaa, Paloma, lumoutumista omista lahjoista, omasta suuremmoisesta persoonasta...
        No. Tämä oli tietysti vähän liioittelua, mutta kyllä minuun vain tekevät suuremman vaikutuksen "maan hiljaiset", sellaiset jotka ovat tolkun ihmisiä, mutta eivät tee siitä numeroa. "Hiljaista ihmistä kannattaa kuunnella" on sanottu ja sen olen huomannut.

Mutta hyvinpä perustelit tuon toisenlaisen linjan. Ei voi vastaankaan väittää. Paitsi tuosta viimeisestä lauseesta olen kyllä eri mieltä. Kyllä se lautasen sisältö, jos se on kovin runsas, pakkaa olla joltakin toiselta pois. Ihan konkreettisesti niin, että meidän hyvinvointi on monesti pois niistä, joilla ei sitä ole. Samalla tavalla on myös tuo tilan ottaminen. Ei samalle oksalle sovi kovin montaa laulajaa...

Nojoo, onhan se niinkin, jos ajattelee siltä kantilta; minä taas ajattelin vain ei-materialistisia lautasella olevia juttuja tai sitä kuuluisaa korttipakkaa josta eri ihmisille jaetaan vähän kuin sattumoisin niin erilaiset kortit. Esimerkiksi jos minä olen maailmalla luuhatessani hankkinut itselleni kielitaitoa jota Hikiän Hilmalla on heikommin, niin ei se minun kielitaidostani johtuva itsevarmuuteni sekalaisessa seurassa pitäisi olla osoitus mistään itsensä ylentämisestä tai Hilman halveksimisesta elikkä ei pois hänen lautaseltaan. Vain faktaa. Nyt jos minä kulkisin puhuen ilkeyksiä naapurin Maijasta joka ei ole koskaan käynyt Tallinnaa kauempana ja ei puhu muuta kuin pohjois-hämettä ja vähän savoa se olisi täysin eri asia. Maijalla voi olla vaikka kuinka paljon taitoja ja valmiuksia joita minulla ei ole ja joita minun on edes vaikea hahmottaa joten hänen on aivan turhaa esittää vaatimatonta "mitäs minä vain maalaismummu" kun se osaa leipoa ruisleipää juuresta ja niittää viikatteella ja muistaa koko suvun kaikki synttärit. Koska kenenkään ei pitäisi ylpeillä niillä vähillä tiedoillaan ja taidoillaan niin myöskään ei kenenkään pitäisi hävetä kun ei osaa eikä hallitse kaikkea ja olla vaatimaton ja syrjäänvetäytyvä ainoastaan koska pelkää että hänelle naurettaisiin jos alkaisi nyt olemaan itsevarma ja leuhkimaan esim. käsityötaidoillaan.
        Elikkä se mitä me kannetaan kuvaannollisilla lautasillamme voi näyttää runsaalta tai köyhältä, mutta kaikki on suhteessa siihen mitä me tai lähimpämme ovat odottaneet meiltä, mitä valmiuksia, taitoja, tietoja ja asenteita yhteisömme meiltä odottavat. Alakoulun ope tykkäsi että minun lautaseni oli aika tyhjä kun en osannut laulaa enkä virkata patalappuja eikä minulla ollut edellytyksiä maalaistalon emännäksi, joka on vaativaa työtä ja johon kaikenmaailman hupakot eivät pysty. Yläkoulun ope huomasi että minulla oli ns. "lukupäätä" ja ehdotti oppikouluun menoa.
        Nyt mitä tulee vielä tähän lautasmalliin ja siihen miten sitä voi soveltaa ihmiseen taloudelliseen tilanteen yksilökohtaisesti tai esim. maiden ja ekonomioiden ekonomiseen tilanteeseen niin totisinta totta puhut. Että sinä ja minä voisimme ostaa esim banaaneja tosi halvalla , niin banaanintuottajamaissa…..no ei jatketa :)

(Lego kysyi just kirjoitanko romaania)

Nojoo, onhan se niinkin, jos ajattelee siltä kantilta; minä taas ajattelin vain ei-materialistisia lautasella olevia juttuja tai sitä kuuluisaa korttipakkaa josta eri ihmisille jaetaan vähän kuin sattumoisin niin erilaiset kortit. Esimerkiksi jos minä olen maailmalla luuhatessani hankkinut itselleni kielitaitoa jota Hikiän Hilmalla on heikommin, niin ei se minun kielitaidostani johtuva itsevarmuuteni sekalaisessa seurassa pitäisi olla osoitus mistään itsensä ylentämisestä tai Hilman halveksimisesta elikkä ei pois hänen lautaseltaan. Vain faktaa. Nyt jos minä kulkisin puhuen ilkeyksiä naapurin Maijasta joka ei ole koskaan käynyt Tallinnaa kauempana ja ei puhu muuta kuin pohjois-hämettä ja vähän savoa se olisi täysin eri asia. Maijalla voi olla vaikka kuinka paljon taitoja ja valmiuksia joita minulla ei ole ja joita minun on edes vaikea hahmottaa joten hänen on aivan turhaa esittää vaatimatonta "mitäs minä vain maalaismummu" kun se osaa leipoa ruisleipää juuresta ja niittää viikatteella ja muistaa koko suvun kaikki synttärit. Koska kenenkään ei pitäisi ylpeillä niillä vähillä tiedoillaan ja taidoillaan niin myöskään ei kenenkään pitäisi hävetä kun ei osaa eikä hallitse kaikkea ja olla vaatimaton ja syrjäänvetäytyvä ainoastaan koska pelkää että hänelle naurettaisiin jos alkaisi nyt olemaan itsevarma ja leuhkimaan esim. käsityötaidoillaan.
        Elikkä se mitä me kannetaan kuvaannollisilla lautasillamme voi näyttää runsaalta tai köyhältä, mutta kaikki on suhteessa siihen mitä me tai lähimpämme ovat odottaneet meiltä, mitä valmiuksia, taitoja, tietoja ja asenteita yhteisömme meiltä odottavat. Alakoulun ope tykkäsi että minun lautaseni oli aika tyhjä kun en osannut laulaa enkä virkata patalappuja eikä minulla ollut edellytyksiä maalaistalon emännäksi, joka on vaativaa työtä ja johon kaikenmaailman hupakot eivät pysty. Yläkoulun ope huomasi että minulla oli ns. "lukupäätä" ja ehdotti oppikouluun menoa.
        Nyt mitä tulee vielä tähän lautasmalliin ja siihen miten sitä voi soveltaa ihmiseen taloudelliseen tilanteen yksilökohtaisesti tai esim. maiden ja ekonomioiden ekonomiseen tilanteeseen niin totisinta totta puhut. Että sinä ja minä voisimme ostaa esim banaaneja tosi halvalla , niin banaanintuottajamaissa…..no ei jatketa :)

(Lego kysyi just kirjoitanko romaania)

Hyvä analyysi, Paloma. Asia tuli ymmärretyksi, luullakseni..))

Meidän vahvuudet - tai heikkoudet - eivät taida olla kovin yhteismitallisia ja omilla mitoilla mittaamme muita, ainakin ensi vaiheessa.
        un en itse ole kovin käytännöllinen ja organisointikykyni on heikko, jään helposti käytännön tiimityössä muiden jalkoihin, leimaudun toistaitoiseksi. Ihan vapaaehtoisesti suostun palvelemaan niitä joilta homma hoituu, koska asiat voi tehdä monella tavalla, eikä se oma haahuiluni välttämättä ole se paras tapa.
        Osaan kuitenkin hiljaisella tavalla pitää puoleni enkä ihan pompoteltavaksi suostu.

Niin, että ihan kuin sanoit: oma lautanen voi olla riittävän runsas, vaikka se ei jonkun toisen silmin siltä käyttäisi. Kaikki eivät myöskään välitä vahvistaa itseään esittelyllä eikä se mielestäni ole sitä kynttilän asettamista vakan alle vaan tyytymistä tasaiseen liekkiin..))

• demeter1 kirjoitti:

Meidän vahvuudet - tai heikkoudet - eivät taida olla kovin yhteismitallisia ja omilla mitoilla mittaamme muita, ainakin ensi vaiheessa.
        un en itse ole kovin käytännöllinen ja organisointikykyni on heikko, jään helposti käytännön tiimityössä muiden jalkoihin, leimaudun toistaitoiseksi. Ihan vapaaehtoisesti suostun palvelemaan niitä joilta homma hoituu, koska asiat voi tehdä monella tavalla, eikä se oma haahuiluni välttämättä ole se paras tapa.
        Osaan kuitenkin hiljaisella tavalla pitää puoleni enkä ihan pompoteltavaksi suostu.

Niin, että ihan kuin sanoit: oma lautanen voi olla riittävän runsas, vaikka se ei jonkun toisen silmin siltä käyttäisi. Kaikki eivät myöskään välitä vahvistaa itseään esittelyllä eikä se mielestäni ole sitä kynttilän asettamista vakan alle vaan tyytymistä tasaiseen liekkiin..))

Minäkin putkiaivo sisäistin Paloman pohtivan kirjoituksen.
        Hienoa tekstiä, ymmärrettävästi kirjoitettu.

Kirjoitit, ettet ole käytännön et organisoinnin parhainta sakkia alkoi huvittamaan eilinen laituriremppa kuppuksen kanssa. Olemme pojan kanssa hyvin samanluontoisia ja töiden aloitus vaatii aina tiukat neuvottelut. Ei noin, eikun näin, ei onnistu, onnistuu, no kokeillaan Aina kuitenkin on hommat loppuun asti viety ei olla heitetty vasaroita järveen. Niin sitten kun kumpikin ymmärtää antaa hieman periksi ; )

• demeter1 kirjoitti:

Minulla on kai tarve siihen että minut noteerataan. Ai että toikin on tossa....johtuisikohan se sitten asemastani keskimmäisenä lapsen viisilapsisessa sisarusparvessa? Paljon siitä mitä teemme ja miten toimimme on tiedostamatonta: vilkkaana ja sosiaalisena minulle ei sovellu pelkkä sivuroolin esittäminen, mutta ei minun tarvitse välttämättä olla pääroolissakaan. Sukukokouksissa kesällä puhuimme kovaäänisyydestä: monet sukumme naisista etenkin puhuvat paljon ja lujaa; minä en ole yksi heistä. Yhdellä pälpättäjällä on mies joka on hyvin, hyvin hiljainen. Aina kun se puuttuu keskusteluun hänen vaimonsa sanoo no nyt olkaa hiljaa kun minun mieheni puhuu ja silloin se saa suunvuoron. Yleensä ei mitään sen viisaampaa kuin muutkaan. Joistakin "huutajista" on tullut maltillisimpia vanhetessaan.

Minulla on kai tarve siihen että minut noteerataan. Ai että toikin on tossa....johtuisikohan se sitten asemastani keskimmäisenä lapsen viisilapsisessa sisarusparvessa? Paljon siitä mitä teemme ja miten toimimme on tiedostamatonta: vilkkaana ja sosiaalisena minulle ei sovellu pelkkä sivuroolin esittäminen, mutta ei minun tarvitse välttämättä olla pääroolissakaan. Sukukokouksissa kesällä puhuimme kovaäänisyydestä: monet sukumme naisista etenkin puhuvat paljon ja lujaa; minä en ole yksi heistä. Yhdellä pälpättäjällä on mies joka on hyvin, hyvin hiljainen. Aina kun se puuttuu keskusteluun hänen vaimonsa sanoo no nyt olkaa hiljaa kun minun mieheni puhuu ja silloin se saa suunvuoron. Yleensä ei mitään sen viisaampaa kuin muutkaan. Joistakin "huutajista" on tullut maltillisimpia vanhetessaan.

Uskon tuohon,Paloma, että se asetelma, mikä meille syntyessämme tuli, seuraa meitä läpi elämän. Kun itse olen nuorin lapsi, minun ei välttämättä tarvinnut kilpailla huomiosta, arvostuksesta kyllä. Sitä tunnen kyllä elämän varrella saaneeni riittävästi, ehkä liikaakin tai ainakin sen verran, että kiintiö tuli täyteen..))

Olihan minullakin sellainen huomionhakuinen vaihe, mutta se onneksi jäi taakse. Luulen sen olleenkin vain jonkinlaista samaistumista ajanhenkeen, kun oli niin muodikasta olla itseään ja omaa pätevyyttään täynnä...))

Sorry nyt muut kirjoittajat, että tuli taas puheltua tuttujen kesken, mutta en usko, että kukaan meistä pahastuu siitä, että muutkin tulevat mukaan keskusteluun.
        Sillä emme oikein voi mitään, että meillä on tätä yhteistä historiaa keskenämme, enkä oikein näe luontevana sitä häivyttääkään...

• korppis kirjoitti:

Minäkin putkiaivo sisäistin Paloman pohtivan kirjoituksen.
        Hienoa tekstiä, ymmärrettävästi kirjoitettu.

Kirjoitit, ettet ole käytännön et organisoinnin parhainta sakkia alkoi huvittamaan eilinen laituriremppa kuppuksen kanssa. Olemme pojan kanssa hyvin samanluontoisia ja töiden aloitus vaatii aina tiukat neuvottelut. Ei noin, eikun näin, ei onnistu, onnistuu, no kokeillaan Aina kuitenkin on hommat loppuun asti viety ei olla heitetty vasaroita järveen. Niin sitten kun kumpikin ymmärtää antaa hieman periksi ; )

Heh, voin kuvitella millaista vääntöä kaksi osaavaa saavat aikaiseksi, korppis..))
        Kun omat veljeni, joita oli enimmillään neljä, yrittivät yhteistyötä siitä ei oikein tullut mitään. Onneksi olivat eri alojen ammattilaisia, kuka putki-, kuka sähkö-. kuka rakentamisen ammattilainen....
        Työt tulivat kuitenkin aina tehdyiksi ja sopukin löytyi kun vapaalle päästiin.
        Kyllä se veri taitaa olla vettä sakeampaa, vaikka välillä ei siltä tunnu.

• Makriina.ei.kirj

Tänään tuli "Toisenlaiset frendit" tv:stä. Siinä kerrotaan tavallisuudesta poikkeavien ihmisten elämästä, ja yksi erittäin keskeinen henkilö on Mikko, joka tässä osassa pääsee tervehtimään presidentti Niinistöä.
      Kuinka hienosti tapaaminen sujuikaan! Presidentti oli kohtelias ja vieraanvarainen, ja kamerat jätettiin oven taakse itse vierailun ajaksi. Se oli yksityinen tapaaminen. Kävi ilmi, että olivat jo aikaisemminkin tavanneet.
      Mikko sai presidentiltä lahjaksi solmion, jota ei olisi millään ottanut vastaan, koska hänellä jo on solmio. Ihan hyvä. Siinä jäi pressa toiseksi. Onneksi osoittautui, että asia oli sittemmin saatu sovituksi.
      Sydämellinen ja aito tapaaminen. Kiitokset siitä.

• Turhatoivo-ko

Tätä ketjua tavaamalla selviää ainakin se, ettei tyypeillä ole mitään käsitystä siitä, mistä pressamme puhui.

Ts. terve itsetunto, itsensä hyvänä pitäminen ilman korokkeelle nostamista, armollinen suhtautuminen ensin itseensä, sitten toisiin, itsensä arvostaminen ilman ylpeyden syntiä, kiitollisuus ja nöyryys, että saamme elää yhteiskunnassa, jossa voimme toteuttaa itseämme ja omia juttujamme ja sanoa ääneen mitä mieltä olemme, oikeanlainen oman arvon tunto, sellainen, joka ei latista ja liiskaa muita ...

Miksi täällä teilataan ja haukutaan hänet, joka on nuo jutut hiffannut, keksinyt, sisäistänyt?

• kenhänon

Kuka se on hiffannut ja sisäistänyt hienoja juttuja , silti hänet on teilattu. Kuka se hiffaaja on, korppisko ?

• Minä en kuullut tuota presidentin puhetta, mutta hyvin "Turhatoivo-ko" sitä varmasti referoi. Kuulosti ihan Niinistöltä, joka mielestäni tavoittaa puheessaan "laajat kansankerrokset"...

• Täytyy myöntää, että piti lukea kaksi kertaa kommenttisi, oma vikani, olen hidas sisäistämään, enkä saanut kiinni kommentistasi ja  mitä haluat julkituoda.

Aloitus oli alustus  ihmistuntemuksen saloihin. Aloitus kietoutuu omiin tarinoihimme. Täällä loppupäässä on päästy asiaan kauan se kesti, mutta kuten tapana on ensin hölötetään ja sitten rykäistään ; )  ketjussa on hyviä kommentteja joissa analysoidaan kirjoittajien omia vahvuuksia ja heikkouksia.

Itse en kykene olemaan luettelemiesi kriteerien mukainen ihminen. En osaa olla tarpeeksi nöyrä. En liioin osaa olla armollinen edes itselleni, vaadin usein itseltäni liikaa. Arvostan omaa osaamistani joillakin aloilla. En voi olla kiitollinen saati nöyrä päivänselviksi kokemiini olosuhteisiin kuten kuulumiseeni suomalaiseen tasa-arvoiseen yhteiskuntaan.

Näyttää, että itsetuntoa ja sen erimuotoja itsevarmuus jne. on noussut keskustelujen aiheeksi ikäpalstoilla.

• Syvistävesistä

En nyt 'osaa' enkä tiedä enää sanoa, mistä tekstini sikisi (Niinistön takaraivosta :), mutta kaikki kommentoijat voisivat keskittyä enimmin ensimmäiseen kappaleeseen. Siihen tiivistyy se tunne, joka ketjun lukemisesta syntyi; ei harmaata hajuaistia ...

Parhaiten sen osoitti ensimmäinen kommentoija kysymyksellään. Pitäisikö opetella keskittymään asia-aiheisiin, eikä nimimerkkien sanomisten ruotimiseen, joka on ikävää ja kertoo vain ruotijasta.

• syvistävesistä@

Kommenttisi oli mielenkiintoinen se herätti minut miettimään kykyjäni kommunikoida. Aloituksethan voivat mennä sivuraiteille jos ne eivät ole hyvin alustettuja. Näen, että minun olisi pitänyt selventää aloitusta. Aloituksen otsikossa asia oli typistetty. Oma tarinamme.

syvistävesistä@

Kommenttisi oli mielenkiintoinen se herätti minut miettimään kykyjäni kommunikoida. Aloituksethan voivat mennä sivuraiteille jos ne eivät ole hyvin alustettuja. Näen, että minun olisi pitänyt selventää aloitusta. Aloituksen otsikossa asia oli typistetty. Oma tarinamme.

Minä ajattelin että otit ikään kuin mallia Niinistöstä ja hänen puheestaan, elikkä inspiraation siitä ja sitten johdatit sitä eteenpäin nimenomaan "omaan tarinaamme".
        En edes ymmärtänyt sitä silleen että meidän olisi pitänyt keskittyä vain puhumaan Niinistöstä ja hänen puheestaan tai suomalaisten itsetunnosta.
        En koennut aloitustasi sekavana tai harhaanjohtavana.

• Tarinatjatkuvatsilti

No. "korpikirjailija", osuit naulan kantaan. Kommunikointi, asioitten ja aiheitten sanoittaminen sellaisiksi, että kaikki ymmärtävät mitä joku haluaa sanoa ja mistä puhua, on maailman vaikein laji.

• olosuhteiden-Otto

Noususuhdanne on hyvää aikaa presidentin niitä näitä puhella. Hallituksellakin helpompaa. Kuitenkin velkaantumisemme yhä hiukan lisääntyy.
      Emme ehdi nauttia kansakuntana nousukaudesta kun uusi laskusuhdanne tulee jo parin vuoden päästä.
      Presidentti voi jutella rauhoittavasti, mutta tosiasia on että Suomi on pahasti jakautunut. Hyvätuloiset edelleen vaurastuvat, toisille leipäjonojen kassit ovat tarpeen. Itse haen ruokakassini työttömien kirppikseltä.

• Sanojen helinää sitähän se. Kun tienaa kymmeniä tonneja kuussa käy kuten eräs tuttavani kertoi, en ehdi kuluttaa niin paljon kun tienaan, miksiköhän samatuloiset valittaa rahanriittämättömyydestä. Ei ne tulot vaan nemenot.

• flegmaatti
        korppis kirjoitti:

Sanojen helinää sitähän se. Kun tienaa kymmeniä tonneja kuussa käy kuten eräs tuttavani kertoi, en ehdi kuluttaa niin paljon kun tienaan, miksiköhän samatuloiset valittaa rahanriittämättömyydestä. Ei ne tulot vaan nemenot.

Kuluneita fraasejani jotka mielestäni sopivat aiheeseen.

Hyvin menee kun ei vertaa eikä valita.

Tyytyväisyyden takeena kun resurssit ja tarpeet ovat tasapainossa. Lisäys: Resurssien määrästä riippumatta.

Itsevarmuudesta. Eihän Suomessa,edes omasta mielestään, saa olla hyvä missään.
        Itsekehu ja perusteltu tyytyväisyys itseensä samaistetaan vaikka useinkin ilmaisutapa ratkaiseen sisällön.
        Toiselle annettuun positiiviseen palautteeseen suhtaudutaan usein epäluuloisesti.
        Maamme sisällä on alueellisia eroja tuossa suhteessa vieläkin.

• hälläpä.väliä

En mie presidentti Haloist moiti, vaikka hen tekikin valtionpiikkiin hulppean lomamatkan vapaa-ajallaan. Tekeekö Niinistökin vastaavanlaisen?

Itsellä on hinku Islantiin turistimatkalle. Lennot eivät niin kalliiksi pääs nousemaan lyhyehkön lentomatkan takia. Thaimaa jo paljon kauempana.
      Vaikka keskitalvella kävisi lutuamassa niissä luonnon lämminvesialtaissa.

Nyt jääkaappipakastin vetelee jo viimeisiään. Sain sen käytettynä halvalla kun oli jo valmiiksi paikkailtu. Uusi vastaava maksaa ehkä 400-600 euroa.

Isäni vietti pitkiäkin aikoja ulkomaalla. Tuli ainakin fyysisesti ehjänä sodasta kotiin. Kaikilla ei ollut sitä mahdollisuutta. Äidin en tiennyt käyneen rajojemme ulkopuolella.
      Nyt kun muistelen, kaikki sisarukseni, kahta aikaisemmin edesmennyttä tekivät ulkomaan reissun tai pari.

• Aloituksesta ja ketjusta vielä sen verran, että ainakin minä olin Niinistön puheesta ihan ulkona kun olin kuullut siitä vain referaatteja. Niinpä tapani mukaan eksyin aiheesta ja rönsyilin sinne tänne. Kokemuksesta tiedän, että aloittaja yleensä hyväksyy tällaiset rönsyt ja on niitäkin, joiden mielestä rönsyily on ketjujen parasta antia..))

Mutta kun nyt ketjussa mielestäni vähän vähäteltiin presidentin puhetta niin "kyllä minä niin mieleni pahoitin", kun Niinistö on minusta "tolkun" valtiomies, jos kuka..))
      Hän tarkastelee asioita avarasti ja tasapuolisesti ja jos niin tekee, ilmaisu pakkaa
      jäädä "sanahelinäksi" tai "kuluneiden fraasien toistoksi". Sisältö ja ymmärrettävyys on mielestäni kuitenkin "kansalle" puhuttaessa tärkeämpi kuin retoriikka, "korusanaisuus".

Paloma kyseli noista presidentin valtaoikeuksista, mutta eikös niitä ole kavennettu kaiken aikaa ja heti älähdetään, jos presidentti "puuttuu" sisäpolitiikkaan kun hänen tonttinsa on vain ulkopolitiikka ?

"Olosuhteiden-Otto" mainitsi väestön jakautumisen, mutta voiko presidentti siihen vaikuttaa muutoin kuin juuri "puhumalla rahoittavasti" kun hänellä ei ole sitä
      sisäpoliittista valtaa ? Ja se omalla esimerkilläkin vaikuttaminen näyttää herättävän
      vain ihmetystä ja kritiikkiä. Viittaan palkanalennukseen ja merkkipäivämuistamisten lahjoittamiseen hyväntekeväisyyteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      73
      5012
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      119
      4721
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      80
      4213
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      107
      4189
    5. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      3
      3328
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      124
      3137
    7. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2848
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      28
      2787
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      40
      2773
    10. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2762
    Aihe