NAAPURIN KUULEMINEN

AUTOKATOS

Asiaa on monta kertaa palstalla käsitelty, mutta yksiselitteistä vastausta ei ole näkynyt. Onkohan semmoista olemassakaan. Joten... Tarkoitus on kaava-alueella rakentaa rakentamisalueen ulkopuolelle eli alle viisi metriä rajasta. Tarkasti sanottuna kolmen metrin päähän rajasta autokatos. Naapuri ei oikein syty ajatukselle, joten on syntynyt ongelma. Soitin kaupungin rakennusvalvontaan ja kysyin asiaa. Rakennusarkkitehti sanoi, että suunnittelua kannattaa jatkaa ja käydä hänelle suunnitelmaa ihan alkuvaiheessa näyttämässä. MUTTA vastausta siihen voiko naapurin vastustus kaataa hankkeen en millään saanut ulos. Ilmeisesti jonkinlainen mahdollisuus on olemassa....

Katoksesta tulisi aivan perusjuttu neljälle paalulle. Ei siis varastoja yms. Ei millään tavalla häiritse naapurin oleskelupihaa jne. Naapuri on mukava, mutta periaatteen mies.

6

7248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lekapää

Hei

Rakennuslakien 171, 172 ja 175 § sallii kunnan/kaupungin tehdä poikkeamia riippumatta siitä mitä mieltä naapuri on.
      Aina rakennusvalvonta ei käytä oikeuttaan, ellei siihen löydy joko arkkitehtuurisia tms.pakottavaa syytä.
      Jos tontti on iso kaavatontti, ilman suostumusta voi olla vaikea "perustella" päätöstä poikkeamiseen. Sen sijaan jos tontti on esim. poikkeuksellisen kapea niin voi olla hyvinkin perustelua "kokonaisvaltaisen" tulkinnan perusteella myöntää lupa yli rakentamisalueen, vaikka naapuri ei siihen suostuisi. Monet kunnat ovat ottaneet linjan, jos naapuri ei suostu niin lupaa ei käytännössä heru (näin päärakennuksen osalta, mutta autokatos voi olla eri juttu). Terassit yms. voivat ylittää tietyn määrän rakennusalan riippuen rakennusvalvonnan ohjeistuksesta (kunnan asemakaavamääräykset).
      Meillä puolestaan naapuri yritti vaatia rakennusvalvontaa siihen, että me siirrettään rakennus kauemmaksi sallitusta rakentamisalueesta. Meidän lakisääteisen oikeuden heikentämistä rakennusvalvonta ei voinut mitenkään millään poikkeamisperusteella tai lainsäädännön perusteella tehdä, joten yritys jäi ohilaukaukseksi.
      Kaiken kaikkiaan kyse on rakennuslain tulkinnasta, johon viranomaisilla voi olla omia tarkentavia säädöksiä tai käytäntöjä.

• hankalia

Jonkun kaupungin rakennussäännöissä voi vaatia ulkorakennuksen harjakorkeuden verran vähimmäisetäisyydeksi naapuritontin rajasta.Nämä kun ei ole asuinrakennuksia.

• lupa

rakennuslupa vetämään. Rakennusvalvonta kuulee viran puolesta naapuriasi, jos et itse arvaa lomaketta hälle viedä.

Lupa tulee tai sitten ei. Jos tulee, niin naapuri voi valittaa. Jos ei, niin sinä voit valittaa.

Et tietenkään voi täältä saada rakenusvalvontaa/lupalautakuntaa sitovaa kantaa.

• naapuri vastaa

sitä lupaa sisään koska en tule suostumaan liian lähelle rajaa takentamiseen.

Jos antaisin luvan niin itse en voisi rakentaa sallitun rakennusalueen rajalle omalle puolelleni koska rakennusten väliksi on laissa määrätty 8 m.

Eli omalle puolelleni tulisi rakennusrajoitus joka laskisi tonttini arvoa ja rajoittaisi rakentamista tulevaisuudessa.

Naapurini ei siis saa koskaan läpi hankettaan koska se on kaavan vastainen hanke.

Koettakoon vain tunkea sen tekeleensä omalle puolelleen vaikka talonsa seinään kiinni.

• lupa
        naapuri vastaa kirjoitti:

sitä lupaa sisään koska en tule suostumaan liian lähelle rajaa takentamiseen.

Jos antaisin luvan niin itse en voisi rakentaa sallitun rakennusalueen rajalle omalle puolelleni koska rakennusten väliksi on laissa määrätty 8 m.

Eli omalle puolelleni tulisi rakennusrajoitus joka laskisi tonttini arvoa ja rajoittaisi rakentamista tulevaisuudessa.

Naapurini ei siis saa koskaan läpi hankettaan koska se on kaavan vastainen hanke.

Koettakoon vain tunkea sen tekeleensä omalle puolelleen vaikka talonsa seinään kiinni.

on pieni porsaanreikä. Naapurisi halusi rakentaa 3m rajasta viiden sijaan.
        Eikös se 3 5m olekin vain 8 m - elikkäs lain/kaavan mukainen minimi. Tonttisi rakennusoikeutta ei siten rajoita naapurin autokatos.

• naapuri
        lupa kirjoitti:

on pieni porsaanreikä. Naapurisi halusi rakentaa 3m rajasta viiden sijaan.
        Eikös se 3 5m olekin vain 8 m - elikkäs lain/kaavan mukainen minimi. Tonttisi rakennusoikeutta ei siten rajoita naapurin autokatos.

muistaakseni muitakin rajoituksia tai lisävaatimuksia jos rakennetaan liian lähelle toista rakennusta (palosuojaus, ikkunakoko).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8637
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3020
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2419
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2233
    Aihe