Kertokaa kokemuksistanne

tiedonhaluinen

Onko olemassa rotuja jotka aiheuttavat vähemmän allergiaa? Esim. villakoirat, coton de tulear, bichon frise jne. Olen testien perusteella koiralle allerginen, mutta oireita en saa kaikista koirista. Omastani jouduin luopumaan silti allergian takia(oli sekarotuinen kultsi, karhukoira, schäfer). Coton de tulear kiinnostaa. Odottelen mielenkiinnolla kertomuksianne.

12

536

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ronja

Cotoni ei ole ainakaan niitä pahiten allergisoivia, varsinkin jos sen pitää puhtaana eli pesee noin kerran kuussa.
      Bichon frise on kuitenkin vielä vähemmän allergisoiva, samoin villakoirat.
      Eräälle tutulleni, jolla on astma ei tule oireita mustasta villakoirasta, mutta esim. aprikoosin värisestä tulee(mustalla on tiheämpi karvapeite).
      Myös pumi on kuulemma vain vähän allergisoiva rotu. Olen kuullut myös bolognesen kuuluvan vähän allergisoiviin.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka joku rotu ei nyt aiheuttaisi allergiaa, niin saattaa allergia pahentua ja et välttämättä enää siedäkkään esim. cottonia ja joutuisit luopumaan koirastasi kuitenkin.

ps. sellainen laite, joka puhdistaa sisäilmaa on kuulemma mahdollistanut joidenkin pitää koiraa ilman allergia oireita.

• tiedonhaluinen

Silloin kun sain oireita minulla oli myös yhtä aikaa kissa! Olisi pitäyt luopua ensin siitä ja kokeilla pitää koira, niin olisi nähnyt tilanteen. Lääkäri kertoi, että testien tulosten perusteella (lievä allergia) ei tarvi luopua koirasta, kun ei päästä sitä makuuhuoneeseen ja sänkyyn, mutta kissa pitäisi laittaa pois. Olin hiihtolomalla 4 vrk belgianpaimenkoiran kanssa enkä saanut mitään oireita, vaikka se nukkui kanssani. Olin tarkoitukella mahdollisimman paljon se kanssa ja yllätyin tuloksesta. Olisi hyvä kun saisin harkitsemani koirarodun hoitoon, niin voisin kokeilla aiheuttaako se oireita. Tosin jutulla on aina se toinen puoli että voin ajan kanssa allergisoitua sillekin tai saada astman.

• mari

Jos olet jo yhdestä koirasta joutunut luopumaan, tiedät varmaan mitä se on, joten älä nyt hyvä ihminen ota toista koiraa!!

• Mia

Koirassa on allergeeneja hilseessä (ihossa) ja kuolassa. Kaikissa koiraroduissa on näitä ja vaikka väitetäänkin että villakoira/bichon frise sopis allergikolle, kun siitä ei lähde karvaa, se ei pidä paikkaansa!!
      Yksilöeroja koirissa saattaa olla, mutta sen varaan ei kannata laskea. Kaikissa koirissa on allergeenejä!!!
      Älä nyt hullu ota koiraa jos olet jo yhdestä joutunut luopumaan!!!

• minä

Itselläni on tällä hetkellä belgi ja avokki on allerginen koirille.Meidän koirasta ei tule mitään reaktioita mutta esim.kavereitten sakuista ja spanieleista alkaa silmät verestään ym.oireita.
        Uskoisin että ihmiset reagoi erilailla erirotuihin.Ja että sellaista rotua mistä ei jollekkin tulisi allergiaa tuskin on...
        Joku joka tietää asiasta tarkemmin,kertokoon.

• APUA

tekstistäsi sai sellasen käsityksen että oot ottamassa koiraa, allergiasta huolimatta vaikka oot jo joutunnu luopumaan yhdestä. (oikase ihmeessä jos oon väärässä äläkä sit lue tota jatkoa)

IDIOOTTI. SANOTAAN ETTÄ VIISAS OPPII TOISTEN VIRHEISTÄ, TYHMÄ EI OPI OMISTAANKAAN. JA PÄÄTIT SIT KUULUA SIIHEN TYHMIEN JOUKKOON. ONNEA VAAN SULLE. JA TOIVOTTAVASTI KUKAAN KASVATTAJA EI ANNA KOIRAPARKAANSA SULLE.

HALOO AJATTELET VAAN ITSEÄSI: "OIS KIVA SAADA KOIRA, VAIK SE SIT MYÖHEMMIN KÄRSISKI"

ihmiset ette voi taata ettei joku tietty koira allergisoi, vaikka kuka sanois mitä. älkää siis ottako koiraa jos tiedätte edes jonkun koiran allergisoivan, sillä varmaa vaihtoehtoa ei ole, ja taas koiraparka kärsii erosta...

• lukihäiriö?

Mitenkähän mahdoit lukea tuon alkuperäisen viestin? Kysyjähän toteaa vain olevansa kiinnostunut tuosta rodusta, eikä suinkaan sano olevansa ostoaikeissa. Ja kyllä kai täällä voitaisiin pikkuhiljaa alkaa käyttäytymään asiallisesti, eikä haukuttaisi toisia. Vaikka koirapalstalla ollaankin. :)
        Olet kyllä oikeassa, mikään ei takaa ettei joku rotu allergisoisi, sanoipa joku ihminen mitä hyvänsä. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle, joillekin ei sovi mikään rotu.
        Mutta pysytään silti asialinjalla.

• kaisuli

miten voi koiraparka kärsiä jos ihmisellä on allergia? jos joutuu luopumaan, koira sopeutuu kyllä uuteen kotiin. ilman kärsimystä.

• kärsimys
        kaisuli kirjoitti:

miten voi koiraparka kärsiä jos ihmisellä on allergia? jos joutuu luopumaan, koira sopeutuu kyllä uuteen kotiin. ilman kärsimystä.

jep niinpä sopeutuu, eikä yhtään kaipaa omistajaansa... HALOO jotkut koirat eivät ikinä sopeudu toiselle omistajalle. koira kärsii erosta aina...

• lukihäiriö?

Minulla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia eri rotujen allergisoinnista, mutta paljon kuulee juttuja kuinka toisille joku rotu sopii allergiasta huolimatta.
      Koirissakin voi varsin hyvin olla yksilöitä, jotka syystä tai toisesta eivät jollekin ihmiselle aiheuta allergiaa, vaikka toiselle aiheuttavat. Jos olet koiraa hankkimassa kaikesta huolimatta, käy vaikka vierailulla kasvattajien luona, juttele heidän kanssaan ja katso miten allergiasi voi paikassa jossa tiettyä rotua on hyvin edustettuna. Itse kyllä miettisin todella tarkkaan otanko riskin uuden koiran kanssa. Olet jo kerran luopunut koirastasi, samoin kissasta. Se voi tulla uudestaan eteen juuri kun olet uuteen koiraan kiintynyt. Oletko valmis siihen? Mihin koira sitten joutuu, löytyykö uusi koti vai pistetäänkö piikille? Onko koiralle hyväksi joutua/päästä uuteen kotiin? Rehellisesti sanottuna minun sympatiani ovat koirien puolella. Koirahulluna en tiedä miten selviäisin, jos minulla todettaisiin allergia. Tuskin lähtisin koiraa ostamaan, pelko sen menettämisestä olisi koko ajan mielessä.
      Mieti vielä onko parempi vain haaveilla koirista ja hoidella noita tuttuja koirakavereita, jotka eivät oireita aiheuta. :)

• Sissi

...mutta hän ei ole saanut oireita omista koiristaan, jotka ovat roduiltaan villakoira ja pumi. Villakoirakin on jo 11-vuotias, nukkuu vieressä, yms. Mutta kun tulee meille kylään (itselläni on 2 lk. saksanseisojaa), alkaa henki heti pihistä...

• tiedonhaluinen

En ole tällä hetkellä koiraa hankkimassa, sillä olen kolmivuorotyössä ainakin elokuun loppuun ja mielessäni on vielä liian hyvin yli vuoden takaiset tapahtumat. En tee mitään hetken mielijohteesta, vaan olen harkinnut asiaa pitkään eri näkökulmista ja harkitsen edelleen pitkään. Jos en voi pitää sisällä koiraa, hankin myöhemmin pihakoiran lenkkikaveriksi. 7 kk:n ikäinen entinen koiramme ei joutunut kärsimään, vaan pääsi jopa parempaan kotiin. Oli paljon ostajia ja sai valita sille parhaan kodin. Pääsi perheeseen, jossa on vanhemmat, neljä lasta, kissakaveri ja oma piha. Kävimme siellä vielä jälkeen päin katsomassa kuinka koira oli sopeutunut ja perhe siihen kiintynyt. Silti koira tunnisti meidät ja riehaantui kuin pentuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      109
      2300
    2. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      26
      954
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      71
      902
    4. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      896
    5. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      845
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      568
      830
    7. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      82
      728
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      670
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      25
      624
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      64
      606
    Aihe