Mistähän bipo-sairausjaksot loppupeleissä johtuu

tennari

Itte bipo. Tämä taipumus ainaisesti ajautua jommankumman ääripään mielialaan on aina itseäni jotenkin askarruttanut, mistä se loppupeleissä johtuu. Noiden ns. "ammattilaisten" typerä selityshän vaan on että se itse bipo on se sairaus ja nuo mielialajaksot vain kuuluu ko. sairauteen. Itsellä ollut aina suuria vaikeuksia hyväksyä tuo olankohautuksella tehty selitys. Ennemmin minusta on aina tuntunut että mielialajaksot ennemminkin ovat vain seuraamus jostain toisesta asiasta joka itse asiassa on keskiössä bipoilla.

Nyt kun taas (yllätys!) olen ajautunut viikoksi pahemman kerran kotijumitteluun, ulkoisesti niinkuin pahimmissa masennuksissa, on alkanut ihmetyttämään mikä ihme tämän kierteen aiheutti?? Vielä viikko sitten kun olin elämäni voimissa, tällä kertaa edes ei mitään varsinaista maniaa vaan yksinkertaisesti terve hyvä vointi, niin tänään alkoi ihmetyttää mikä ihme tähän ulkoisesti masennukselta vaikuttavaan tilaan taas ajoi?? Eihän tällainen nopea äärilaidasta toiseen muutos pitäisi edes olla mahdollinen! No, tuossa hetki sitten tulikin älynväläys ja luulen että pääsin vihdoinkin kärrylle mikä nämä mielialajaksot ehkä (ainakin mulla) aiheuttaa.

Tajusin, että ainakin minulla bipona on aina ollut hurja taipumus siihen että mikä ikinä onkaan mielentila/ulkoinen päiväohjelman tila, niin mulla on hurja taipumus kytkeytyä tavallaan autopilot moodiin, toistaa eilisen moodia myös tänään! Tällainen taipumus tietenkin itsestäänselvästi johtaa itseään ruokkiviin kierteisiin, aiheuttaen on se sitten hyvää tai huonoa kierrettä. On se sitten kotona jumittelukierre (johtaen masennukseen...) tai esim. himotreenikierre tai päivittäinen ulkoilukierre yms. Kaikki nämä koettu, usein ellei melkein aina kun tulee jokin uusi juttu ni sen tekeminen menee mulla överiksi!

Mikä lopulta onkaan se itse sairaus? Onko mielialajaksot "itse sairautta"? Vai onko ennemmin juurikin se syy joka aiheuttaa taipumuksen ajautua mielialajaksoihin se "itse sairaus? Minun tapauksessa siis se taipumus kytkeytyä itseään ruokkivaan autopilot moodiin. Onkohan tällainen vastaava taipumus yleistä kaikilla bipoilla? Onko tämä jopa se mistä koko sairaudessa kyse? Eli siis se että bipot ovat herkempiä kuin terveet ihmiset ottamaan vaikutetta edellisen päivän moodista ja näin aiheuttavat itselleen itseä ruokkivan kierteen joka johtaa mielialajaksoihin.

Mielipiteitä? Kommentteja? Onko muilla kokemusta vastaavasta?

11

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyyppi_II

      Hei,

      Pohdit syvällisiä ja osaat kertoa tunteistasi. Oletko käynyt terapiassa? Siis Kelan korvaamassa kolmen vuoden amattilaisen vastaanotolla. Tottakai myös tukea-antava tuki on hyvä asia, mutta on eri asia kuin varsinainen psykoterapia. Tiedät varmasti.

      Kaksisuuntaista mielialahäiriötä ei vielä tunneta kovin hyvin. Nyt kun on tullut käyttöön aivojen magneettikuvat (MRI) on saatu selville mitä aivoissa tapahtuu esim masennuksen tai (hypo)manian aikana. Tämä on tuonut paljon uutta tietoa, josta on mm. hyötyä lääkekehittelyssä, magneettihoidossa. Vaikka kaksisuuuntainen on elinikäinen häiriö, se ei poista mahdollisuutta käydä terapiassa. Mikäli asut isommassa kaupingissa tai auto-, bussimatkan päässä, kannattaa miettiä terapia-asiaa. Oletko luova?

    • Hyvääpohdintaa

      Hyviä ajatuksia sinulla ap.
      Minulla ei ole bibo diagnoosia, mutta hypomania epäilyä on ollut ja itse luonnehtisin tätä oloania vaihtelevaksi masennukseksi tai hypomaniaksi.
      Tuo kotona jumittaminen jää helposti päälle tai vaihtiehtoisesti vaikka liiallinen työnteko tai liiallinen lenkkeily ja ne ajaa vaikeuksiin omalla tavallaan esim. nukkumattomuuden kautta.

    • pipoja

      Hypomania on siitä hyvä olotila, että silloin saa aikaan kaikenlaista eikä kuitenkaan välttämättä tule tehneeksi tyhmyyksiä. Olo on myös kaikin puolin miellyttävä. Ainut haittapuoli on, ettei yöllä saa kovin hyvin nukutuksi. Mutta unettomuus ei kuitenkaan väsytä. Itselläni aika tuntuu kuluvan liian hitaasti, haluaisin että olisi jo huominen päivä. Masennuksessa taas aika tuntuu kuluvan liian nopeasti, huominen päivä pelottaa.

    • VaihtoehtoLääkäri

      Sairausjaksot (sairaudessa jota ei ole edes oikeasti) johtuvat maapallon asennosta suhteessa aurinkoon. Eli pystytkö sanomaan onko sinun jaksosi lähempänä juhannusta (kesäpäivän seisaus) vai joulua (talvipäivän seisaus). Muista että masentuneet elävät menneisyydessä ja ahdistuneet pelkäävät tulevaisuutta. Suosittelen lääkkeetöntä ja päihteetöntä elämää ja lapsuuden tunnelukkojen läpikäyntiä psykoterapiassa.

    • bipo17

      Katsoin jokin aika sitten dokumentin, jossa oli hiukan insinöörimäinen lähestymistapa bipolaarisuuteen. Siinä kerrottiin, että koko sairaus johtuu siitä, että aivoissa on yhdessä tai useammassa kohdassa synapsien välillä huono liitos. Sairausjakso alkaa kun signaali tai signaalin osa jää tuollaiseen huonoon liitokseen jumiin.

      Bipolaarisuus näkyy aivokuvissa. Muualla maailmassa bipoja hoitaa neurologit. Suomessa ollaan sikäli jälkijunassa, että meitä hoitaa vielä toistaiseksi psykiatrit.

    • Mitämäteenettähelpottais

      Minulla ei ole todettu vielä 2-suuntaista,mutta epäilen itse sitä vahvasti. Mun isällä ja hänen 2:lla muulla veljellä on se. On ilmeisesti periytyvää? Mulla on tosi vaikea tuo unettomuus,nytkin n3t yöunilla,sillon on olo karmee. Mulla on aina öisin kun on hereillä kummallisia/kamalia ajatuksia,koittaa sysätä niitä veks, ja on päivisin myös ahdistusta,kummia ajatuksia,pelkotiloja jne. Ja sellasta että mua koko ajan joku kyttäis kaikki mitä teen,siitä en ole puhunu kellekään,vaikka tollanen nyt ei pidä paikkaansa. Mut kaikki nämä syö energiaa sisältä, ja olen sellanen kova tekemään kaikkea myös, tekee montaa asiaa samaan aikaan yms. En ole uskaltanutilata aikaa psykiatrille?aiheellista olis jo😡

      • apuaontarjolla

        Kun huomaat jo itsekin apua tarvitsevasi, niin miksi et hae sitä.


    • Ei kannata kontaminoitua

    • SKM

      Itellä diaknosoitu 2011.
      Pahimmillaan neljän kuuden vuorokauden 'nukkumisjakso' pelkällä vedellä. Toisessa päässä samoilla silmillä sen neljä päivää.
      Lopetin kolme vuotta sitten päihteet (join vain viinaa) ja parisuhteen ja aloin ottaa lääkkeet (Deprakine, Lamotrigin ja Ketopirin) säännöllisesti.
      Nyt elämä on ihan siedettävää. Ala- ja ylämäkiä tietysti tulee, mutta ne on hyväksyttävä. Ei aina tarvii jaksaa ja joskus menee överiksi, ei voi mitään.
      Arjen säännöllisyyttä, ulkoilua ja liikuntaa ei voi koskaan painottaa liikaa tämän sairauden kohdalla.

    • kissatjyrää

      Kuinka monta ihmistä ehtisi tappaa eennenkuin jäisi kiinni?

      • Hänpelastaa

        Uskokaa ja luottakaa Häneen!
        Hän Parantaa kaikki Sairaudet!
        Rukoilen puolestanne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe