Ladattavat vs tavalliset paristot

Patteriongelmainen

Kotona on paljon pattereilla toimivia mm. valosarjoja. Niihin saa olla vähän väliä vaihtamassa pattereita. Nyt olen harkinnut ladattavien pattereiden ostoa. Niillä on aika kallis ostohinta, joten kiinnostaa että kumpia nyt sitten olisi järkevämpi hankkia. Olen siis nainen, joten nämä asiat ovat aivan hepreaa minulle :D siksi kyselen täältä viisaammilta neuvoa. Myös ekologisuus kiinnostaa, koska käsittääkseni paristot ovat ongelmajätettä (vien ne tietenkin aina paristonkeräykseen).

10

2791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makuasioita

      Voisi sanoa että jos paristot kuluu loppuun alle kahden viikon käytöllä niin kannattaa käyttää ladattavia akkuja.

    • Jo ostamisen vaivan, saati kustannusten vuoksi saattaa olla järkevää vaihtaa ladattaviin akkuihin jos laitteiden käyttö on säännöllistä ja pitkäaikaisempaa.

      Osta kokeeksi yksi "aloituspakkaus", eli akkulaturi, jonka mukana tulee tarvitsemasi kokoisia akkuparistoja haluttu määrä, esim. neljä kappaletta AA-kokoisia Ni-mh -akkuja. Irtoakkuja voit sitten hankkia lisää jos homma mielestäsi toimii hyvin. Yksi laturi riittää hyvin pitkälle: eivät ne kaikki akut yht'aikaa tyhjene.

      Ei-ladattavat kotitalouksien normaalit alkaliparistot ja vanhempaan teknologiaan perustuvat ruskohiili-sinkkiparistot eivät ole ongelmajätettä ja voidaan hävittää normaalin sekajätteen mukana.

      Ladattavat akutkaan eivät ole ikuisia, ja ne ovat ongelmajätettä, joka kuuluu jätteenä palauttaa paristojen keräyspisteisiin tai akkuromuihin.

    • paristotvaiakut

      Muistaa kannattaa myös se, että pariston tilalle aiotuissa akuissa on yleensä vähemmän jännitettä ja siten vähemmän energiaa kuin saman kapasiteetin paristoissa. Tavallinen alkaliparisto antaa uutena yli 1.5 volttia kun NiMH akku täyteen ladattuna 1.2 V, jonka joidenkin laitteiden mielestä on liian vähän.

      Alkaliparistojen hinta on tällä hetkellä noin 0.2 euroa niin AA kuin AAA - kokoisille pötkylöille kun ostaa IKEA tai markettiparistoja. Kannattaa siis katsoa myös kustannuksia eli missä ajassa akun käyttö tulee huokeammaksi kuin paristojen käyttö. Itse olen useaan kertaan aloittanut akkujen käytön mutta pienemmän energiamäärän ja latausvaivan vuoksi se on yleensä jäänyt alle vuoden kuluessa.

    • Meikä-

      Joo minä en olisi niinkään varma että pariston energiatiheys on parempi kun vastaavan akun jonka nimellisjännite on vähän matalampi. Että asiasta voi edes väitellä pitää päättää purkuaika millä mAh mitataan ja sen jälkeen todetaan että akku on ylivoimainen voittaja suurella purkuvirralla ja paristo pienellä purkuvirralla.

      Aloittajalle sanoisin että kelloissa ja kaukosäätimissä akut tuskin kannattaa kun purkautuvat nopeasti itsestään ja menevät ehkä jopa nopeasti sellaisessa käytössä latauskelvottomiksi. Ja joo joo nykyjään low self discharge -jutut.. Ei ainakaan minulla ole kovin hyvin varaus säilynyt varsinkin kun akkuja on jo vuoden päivät käytetty.

      Itse pulaan sormiakkujen kaiken aikaa kun päässä on 24/7 led lenserin otsavalo, tässä käytössä akut ovat ainoa millään tavalla edes mahdollinen vaihtoehto.

      Jos rahat on kortilla niin ne Liiterin Tronic-akut maksaa egen tsippe ja olivat parempia kun monet, esim Duracell merkkiakut. Laadussa ylivoimainen voittaja on panasonic eneloop mutta maksaa tyyliin 20€ 4kpl En tiedä vielä sanoa onko hintalaadussa parhaita kun ei ole vielä kahdessa vuodessa mennyt miksikään.

      • 18165

        Otsalamput kannattaa ehdottomasti hankkia litiumi-akuilla olevina. Niiden kesto ja teho ovat omaa luokkaansa.


      • Meikä-

        joo tähän vissii menee litiumitkin. Tärkeintä on että akut saa irti ja lataukseen ettei tarvitse olla kolmea otsalamppua kun kaksi on laturissa ja yksi päässä, nyt riittää että on pari bilteman muutaman euron akkulaturia.

        Sen verran boheemia elämäntyyliä välillä Cribillä että saatan herätä syksyllä 16 aikaan iltapäivällä, ja valoa tarvitaan siellä metikössä aamu yhdeksään jolloin voi taas mennä nukkumaan. Turha valaista koko cribiä 400W suurpainenartiumeilla ja monimetalleilla kun muutaman watin otsavalo riittää hyvin.


    • järki_käteen

      Jos käytät valosarjoja satunnaisesti niin egologisin ja taloudellisin vaihtoehto on käyttää paristoja.

      Niiden hinta on naurettava tarjouspakkauksina, ei tarvitse ladata ja kierrätys helppoa, eivätkä sisällä merkittävästi enää myrkkyjä.
      Ladattavat akut vaativat laturin ja sisältävät raskasmetalleja. Molemmat ongelmajätettä.

      Ammattikäytössä painoarvo asettuu toisin.

    • yksJ
      • Meikä-

        Taaskin yksi perverssi täällä älyllisen keskustelun foorumeilla! Pitäisikö sinun hommata omaasi verkkomuuntaja säädettävällä jännitelähdöllä ja säästää ne akkusi sähkökatkon varalle niin tarvisi tänne kirjoitella kun olisi rakentavampaakin puuhaa?


    • jönssen

      ladattavissa paristoissa kannattaa tarkistaa ostotilanteessa, että ovat jo valmiiksi ladattuja. Sellaiset ovat uudempaa sarjaa eivätkä purkaudu itsestään kuten ne ladattavat paristot, jotka eivät ole valmiiksi ladattuina jo ostohetkellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe