virtsaa emättimestä

bunyan

Olen jo kauan epäillyt että virtsatessani, pieni osa siitä tulee emättimen kautta ja nyt olen asiasta varma. Olen joskus lukenut jostain että tällainen vaiva on helppo korjata pienellä leikkauksella. Epäröin kuitenkin asian mainitsemisesta lääkärille koska pelkään että se vaikuttaa seksielämään jotenkin (esim ettei saa pitkään aikaan harrastaa tai jotakin muuta).
Tietääkö kukaan asiasta enemmän? Onko vaivasta neg. terveydellisiä vaikutuksia?

18

6909

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hihih

no olipa vitsi! Etsi elämä!
      Tietysti joku voi luullakin noin, koska virtsaputkihan on aivan emättimen aukon suulla.

• aloittaja

Miten on mahdollista että aina kun kirjoittaa mille tahansa keskustelupalstalle siellä joku osaa vastata näin nasevasti "etsi elämä", mitenkä tuo viestini antaa ymmärtää ettei minulla ole elämää? Et taida tietää anatomiasta juurikaan jos luulet että pieni reikä virtsarakosta emättimeen ei ole mahdollinen "hihii" hyvä että saat täältä iloiset hihitykset muiden ongelmista.

• itse!

Kyllä tuollainen tapaus on mahdollinen, joskin kai erittäin harvinainen. Kuvittelisin, että tulehdusriski voi olla tavallista suurempi.

• kailis

Yritän vastata asiallisesti - erit. luettuani tuon ensimmäisen jutun...
      Reikä emättimen seinämässä on mahdollinen, kyllä. Mutta tavattoman harvinainen. Ongelma on siinä, että yleensä reiän kautta tulevaa virtsaa ei voi pidättää, sillä sulkijalihas ei luonnollisestikaan toimi tuossa kohdassa. Eli näillä "reiällisillä" on pissan tiputtelua! Onko sinulla sitä?
      Gynekologi voi tutkia emättimesi seinämät ja havaita mahdollisen reiän. Leikkaus on hoitomuoto ja toipuminen kestää muutaman viikon. Yhdyntä on kiellettyä mahdollisesti n. viikon-kaksi tulehdusriskin vuoksi.
      Mutta otathan huomioon naisen anatomian - eli tuo virtsaputken suu sijaitsee nimenomaan emättimen etuseinämän sisäpuolella! Olen tästä ennenkin täällä kirjoittanut, kun naisilla tuntuu olevan outo käsitys, että virtsaputki on jotenkin ennen emätintä, ns. 1, 2, ja 3.reiät...( heh ).
      Eli katsopas vaikka netistä joku anatomian kuva ja vertaa virtsan ulostulokohtaasi siihen. Yleensä tuo aukko on n. 1 cm emättimen sisäpuolella. Ja en nyt heitä mitään juttua vaan olen kyllä niin monta naista työssäni nähnyt ja katetroinut, että tiedän mistä puhun!
      Mutta toivottavasti ongelmasi ratkeaa, jos se kovin askarruttaa mieltäsi niin toki seuraavan normaalin gynekäynnin yhteydessä otat sen puheeksi, jos et ennemmin!

• Karo

"- eli tuo virtsaputken suu sijaitsee nimenomaan emättimen etuseinämän sisäpuolella! Olen tästä ennenkin täällä kirjoittanut, kun naisilla tuntuu olevan outo käsitys, että virtsaputki on jotenkin ennen emätintä, ns. 1, 2, ja 3.reiät...( heh ).
        Eli katsopas vaikka netistä joku anatomian kuva ja vertaa virtsan ulostulokohtaasi siihen. Yleensä tuo aukko on n. 1 cm emättimen sisäpuolella."

Piti ihan käydä vessassa peilailemassa... Voisitko määritellä mikä on emätin; se on ilmeisesti jäänyt minulta hieman hämärän peittoon, sillä kyllä minulla silminnähden on virtsa-aukko ihan erikseen, siinä hieman emättimen aukon yläpuolella. Vai olenko tosiaan joku friikki...?

• ei elämän kevät...

• kailis
        ei elämän kevät... kirjoitti:

Kailis sanoi: "Eli katsopas vaikka netistä joku anatomian kuva ja vertaa virtsan ulostulokohtaasi siihen."

Vastaan kailikselle: katsopas itse tästä 2 netistä napattua kuvaa naisen anatomiasta ja mene sitten kertaamaan 6.lk biologiantuntisi...

Kuva 1 (klikkaa suuremmaksi, virtsaputken suu on kuvassa nro 7)
        http://www.the-clitoris.com/1r4/anatomy/disectb.jpg

Kuva 2 (ks. kohta "orificium externum urethrae")
        http://www.the-clitoris.com/1r4/vulva/clitana.jpg

Ei nyt tarvitse henkilökohtaisuuksiin mennä... Jälkimmäinen anatomian kuva oli varmaankin 50 vuotta vanha ja ensimmäisessä virtsaputken suu oli NIMENOMAAN emättimen sisäpuolella!
        Emätinhän käsittää kaiken sen mikä jää pikku häpyhuulten sisäpuolelle.
        Yritin auttaa ensimmäistä kirjoittajaa! Itsellenikin on tullut työssä vastaan samanlaisia epäilijöitä ja ovat olleet helpottuneita, kun saavat tietää olevansa täysin normaaleja.
        En pyytänyt ketään nimittelemään itseäni. Eikö ne henkilökohtaisuuksiin menevät jutut tosiaan voisi jättää pois ja keskittyä vastauksiin ja kysymyksiin? Tiedän myös, että minun ei tosiaankaan tarvitse kerrata kuudennen luokan biologiaa tahi muutakaan ainetta. Kuudennesta luokasta on kuitenkin aikaa jo yli kaksikymmentä vuotta, lienekö päästäisivät enää takaisin...

• kailis
        Karo kirjoitti:

"- eli tuo virtsaputken suu sijaitsee nimenomaan emättimen etuseinämän sisäpuolella! Olen tästä ennenkin täällä kirjoittanut, kun naisilla tuntuu olevan outo käsitys, että virtsaputki on jotenkin ennen emätintä, ns. 1, 2, ja 3.reiät...( heh ).
        Eli katsopas vaikka netistä joku anatomian kuva ja vertaa virtsan ulostulokohtaasi siihen. Yleensä tuo aukko on n. 1 cm emättimen sisäpuolella."

Piti ihan käydä vessassa peilailemassa... Voisitko määritellä mikä on emätin; se on ilmeisesti jäänyt minulta hieman hämärän peittoon, sillä kyllä minulla silminnähden on virtsa-aukko ihan erikseen, siinä hieman emättimen aukon yläpuolella. Vai olenko tosiaan joku friikki...?

Niin, vastaan nyt sinullekin erikseen. En tiedä friikistä, mutta järjestys menee 1. klitoris, 2. emättimen aukko ja sen sisäpuolella virtsaputken suu, 3. peräaukko. Tässä järjestyksessä niiden ainakin kuuluisi olla.

• kailis
        kailis kirjoitti:

Ei nyt tarvitse henkilökohtaisuuksiin mennä... Jälkimmäinen anatomian kuva oli varmaankin 50 vuotta vanha ja ensimmäisessä virtsaputken suu oli NIMENOMAAN emättimen sisäpuolella!
        Yritin auttaa ensimmäistä kirjoittajaa! Itsellenikin on tullut työssä vastaan samanlaisia epäilijöitä ja ovat olleet helpottuneita, kun saavat tietää olevansa täysin normaaleja.
        En pyytänyt ketään nimittelemään itseäni. Eikö ne henkilökohtaisuuksiin menevät jutut tosiaan voisi jättää pois ja keskittyä vastauksiin ja kysymyksiin? Tiedän myös, että minun ei tosiaankaan tarvitse kerrata kuudennen luokan biologiaa tahi muutakaan ainetta. Kuudennesta luokasta on kuitenkin aikaa jo yli kaksikymmentä vuotta, lienekö päästäisivät enää takaisin...

Kirjoitin aiemmin "emätinhän käsittää kaiken sen..." ja korjaus siihen, tai tarkennus. Emätin alkaa vulvasta ja päättyy kohdunkaulakanavan suuaukkoon. Vulva puolestaan tarkoittaa naisen ulkoisia synnytinelimiä.

• Karo
        kailis kirjoitti:

Kirjoitin aiemmin "emätinhän käsittää kaiken sen..." ja korjaus siihen, tai tarkennus. Emätin alkaa vulvasta ja päättyy kohdunkaulakanavan suuaukkoon. Vulva puolestaan tarkoittaa naisen ulkoisia synnytinelimiä.

"Emätinhän käsittää kaiken sen mikä jää pikku häpyhuulten sisäpuolelle. "

Juuri tätä arvelinkin. Minä ja 99% muista suomalaisista naisista ymmärtää emättimeksi vain sen emättimen aukosta sisäänpäin olevan osan. Joten turha sinun on hekotella: itsehän sinä siinä teet virhediagnoosin, jos väen vängällä pitäydyt vain omassa määritelmässäsi!

• aloittaja

Itse ainakin miellän että virtsaputken suu on erillään emättimestä vaikka se lääketieteellisesti olisikin emättimen sisäpuolella. Joka tapauksessa, en ole ainakaan huomannut että olisi tiputteluvuotoa että saatan olla ihan väärässä tuosta kuvailemastani ongelmasta. Oman huomioni mukaan suurin osa virtsastani tulee virtsarakosta mutta olen huomannut että sen takaa tulee pienempi noro, jonka olen sitten käsittänyt tulevan emättimestä. Varsinkin kuukautisten aikana tämän huomaa. Tuossa eräs vastaaja mainitsi että tulehdusvaara voi olla suurempi ja olen itsekin sitä miettinyt, pienenä tyttönä minulla oli usein lieviä tulehduksia ja tässä noin kuukausi sitten oli taas mutta tietysti ne voivat johtua monista eri syistä.
        Mutta jos minulla olisikin ko. vaiva niin jos se ei aiheuta muuta ongelmaa kuin tulehdusriskin lisän niin ei se mielestäni välttämättä tarvitse hoitoa.

• ...
        aloittaja kirjoitti:

Itse ainakin miellän että virtsaputken suu on erillään emättimestä vaikka se lääketieteellisesti olisikin emättimen sisäpuolella. Joka tapauksessa, en ole ainakaan huomannut että olisi tiputteluvuotoa että saatan olla ihan väärässä tuosta kuvailemastani ongelmasta. Oman huomioni mukaan suurin osa virtsastani tulee virtsarakosta mutta olen huomannut että sen takaa tulee pienempi noro, jonka olen sitten käsittänyt tulevan emättimestä. Varsinkin kuukautisten aikana tämän huomaa. Tuossa eräs vastaaja mainitsi että tulehdusvaara voi olla suurempi ja olen itsekin sitä miettinyt, pienenä tyttönä minulla oli usein lieviä tulehduksia ja tässä noin kuukausi sitten oli taas mutta tietysti ne voivat johtua monista eri syistä.
        Mutta jos minulla olisikin ko. vaiva niin jos se ei aiheuta muuta ongelmaa kuin tulehdusriskin lisän niin ei se mielestäni välttämättä tarvitse hoitoa.

En nyt tiedä liittyykö tämä mitenkään ongelmaasi, mutta itselläni virtsa ei aina suihkua yhtenäisenä suihkuna, vaan osa pieni siitä tavallaan valuu hetken limakalvoja pitkin (tai mitä lie, termistö ei hanskassa) ja noruu vasta sitten pyttyyn, eli näyttää kuin kusi tulisi parista paikasta.

• tosiaankin
        kailis kirjoitti:

Emätin ja vulva ovat kaksi TÄYSIN eri asiaa, jotka ovat kailiksella menneet sekaisin. Tarkistappa termisi vaikka tästä lääkärikirjasta: http://www.tohtori.fi/laakarikirja/

"Emätin (vagina): naisen yhdyntäelin ja synnytyskanavan osa; kohtua ja naisen ulkoisia sukupuolielimiä yhdistävä sidekudos- ja lihasputki, jota verhoaa limakalvo"

"Vulva (ulkosynnyttimet,häpy,cunnus): naisen ulkoiset sukupuolielimet: häpykukkula, isot ja pienet häpyhuulet, häpykieli, emättimen aukko, emättimen eteinen ja eteisrauhaset"

• käpsykkä
        kailis kirjoitti:

"Jälkimmäinen anatomian kuva oli varmaankin 50 vuotta vanha"

Käsittääkseni siitä ei ole mitään haittaa, jos naisen anatomiaa esittävä kuva on vaikka 100v vanha, sillä eikös se anatomia ole ollut ihan tismalleen samanlainen jo useamman vuosituhannen? xD

• piirturi
        käpsykkä kirjoitti:

"Jälkimmäinen anatomian kuva oli varmaankin 50 vuotta vanha"

Käsittääkseni siitä ei ole mitään haittaa, jos naisen anatomiaa esittävä kuva on vaikka 100v vanha, sillä eikös se anatomia ole ollut ihan tismalleen samanlainen jo useamman vuosituhannen? xD

No ei kai se nyt tosiaankaan ole sama, sillä ennen muinoin oli hiukkasen eri käsitys tuosta ihmisen kropasta. eihän sitä tiedetty kaikkien elinten olemassaolostakaan...kyllä se vasta nykyään on tarkentunut täsmälliseksi.Niin että vanhat kuvat on vanhoja kuvia. Tuossa ainakin kailis on oikeassa.

• kailis
        tosiaankin kirjoitti:

Emätin ja vulva ovat kaksi TÄYSIN eri asiaa, jotka ovat kailiksella menneet sekaisin. Tarkistappa termisi vaikka tästä lääkärikirjasta: http://www.tohtori.fi/laakarikirja/

"Emätin (vagina): naisen yhdyntäelin ja synnytyskanavan osa; kohtua ja naisen ulkoisia sukupuolielimiä yhdistävä sidekudos- ja lihasputki, jota verhoaa limakalvo"

"Vulva (ulkosynnyttimet,häpy,cunnus): naisen ulkoiset sukupuolielimet: häpykukkula, isot ja pienet häpyhuulet, häpykieli, emättimen aukko, emättimen eteinen ja eteisrauhaset"

Niinhän minä kirjoitinkin "emätin alkaa vulvasta". Lauseen voi varmaankin lukea monella tavalla, mutta emätin alkaa vulvan alueelta, käänsi sen nyt miten päin vaan. Niin kuin itsekin kirjoitit ( tai lainasit ), emättimen suuaukko ja eteinen ovat vulvan alueella.
        Että näin.
        Toki ne eri asiat ovat. Eivätkä minulla mitenkään menneet sekaisin.
        Ja vielä tuohon anatomian kuvien katseluun. Harvemmin ihminen sisältä päin anatomian kuvalta näyttää, kehon rakenne, synnytykset, sairaudet, kaikki vaikuttavat siihen, että oppikirjan synnytinelimiä tuskin löytyy kovinkaan monelta. Tarkoitan tällä nyt sitä ( ettei taas tule väärinkäsityksiä ), että milli sinne tai tänne, jokainen on omannäköisensä.

• aloittaja
        ... kirjoitti:

En nyt tiedä liittyykö tämä mitenkään ongelmaasi, mutta itselläni virtsa ei aina suihkua yhtenäisenä suihkuna, vaan osa pieni siitä tavallaan valuu hetken limakalvoja pitkin (tai mitä lie, termistö ei hanskassa) ja noruu vasta sitten pyttyyn, eli näyttää kuin kusi tulisi parista paikasta.

Onhan tuo mahdollista kyllä että olen käsittänyt väärin sen noron :) toivottavasti on näin.

• Anonyymi
      UUSI

Ei kai tähän ole muuta lisättävää kuin että voihan vittu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      121
      3328
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      76
      1748
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1491
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      49
      1280
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      91
      1155
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      88
      1066
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1029
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      944
    9. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      78
      873
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      19
      857
    Aihe