Putsaan kahvinkeitintä etikka-vesisekoituksella. Kun se tuli keittimen läpi, vesi muuttui kauniin vaalean vihreäksi. En meinannut silmiäni uskoa, vein oikein ulos päivänvaloon. En ole ennen moista nähnyt. Onkohan paikalliseen veteemme lurahtanut jotain mineraalia liikaa. Kraanavesi on kyllä väritöntä ja tavallisen makuista.
Vihreääkö se kahvi onkin
22
7005
Vastaukset
- gauhistunut
Unohdit sanoa missä asut....
- Näyttäytyy-vakavana
Kutsutaan koolle kansainvälinen myrkky komitea.
Ellei sitä ennen vihreiden herra H tunge tänne pakastevihannespussihuttujaan.
Jospa vesijohto vedet ovat alkaneet tuottaa vihreää teetä?
Terveys asiako? - Harvinaisempi.aamupuuha
gauhistunut, en kerro tässä vaiheessa missä asun, koska en halua lietsoa katastrofia ja suuriotsikkoisia lehtikirjoitteluja. Säästin veden purkkiin, ehkä se viedään näytteen ottoa varten viranomaisille. Laitoin tiedon myös hallitukselle. Mutta asiaan saattaa löytyä myös ihan helppo selitys. Juuri siksi laitoin asian tänne vanhojen, paljon kokeneiden, viisaiden palstalle, josta ilokseni olen saanut avun moneen ongelmaan.
- niitä-riittää-kyllä
repäisty kuin pirremiinaksen houru päivästä
- pirremiinapas
niitä-riittää-kyllä kirjoitti:
repäisty kuin pirremiinaksen houru päivästä
Kuulutko päivystys partioon?
- Tekitehtävänsä
Eikö sen etikan ollut tarkoitua puhdistaa sumpin valutuslaitteesi?
- ö-Öö
Hometta, tai kuparia.
Voi olla tietenkin vaikka mitä, mutta noit tuli ekana mieleen. Keitin voi homehtua ajan oloon. Ite käytän keitintä todella harvoin, jos jäänyt porot tai vähän kahvia pannuun, homehtuuhan se. Kupari tuli mieleen, jos putket jostain syystä kuparia, sitä voi liueta veteen ja kerääntyä keittimeen. Itellä pöndellä rautaputket kylmässä vedessä, maistuu ruosteelta... ja on ruskeaa. Mutta kupari juu vetää vihreäksi, ei tietoa, miltä maistuu.
Hyvähän se keitin on joskus putsata.
=DW= - gauhistunut
Vuotava paristo muodostaa vihreää jotain.
Mieleen putkahtaa, että keittimen lämpökierukassa on käytetty kahta metallia, josta päällimmäinen on vioittunut ja muodostaa sähköparin toisen kanssa vedessä.
Samoin akkujen navoissa muodostuu vihertävää ihan normaalistikin.
Johtovesi oli ok, joten keittimessä vika ja oikeastaan ainoa mahdollinen siinä tuo kierukka jollain tavalla.
Laittaisin keittimen HETI sivuun ja uutta ostamaan.
Ja pitkän kaavan mukainen rukoushetki päälle...- pirremiinapas
Olen mittinyt onko kupari putkista irtoava kupari terveydelle vaarallista, tukan se ainakin värjää pikkuhiljaa punkiksi, eli vihreäksi..
- Harvinaisempi.aamupuuha
pirremiinapas kirjoitti:
Olen mittinyt onko kupari putkista irtoava kupari terveydelle vaarallista, tukan se ainakin värjää pikkuhiljaa punkiksi, eli vihreäksi..
Onkohan se kupari joka vihreäksi värjää. Eikö se ole kloori? 70-luvulla uimahallin altaassa käydessä tukka saattoi vihertää. Voi olla että kuparikin värjää, en tiedä.
ö-Öö, pannuuni ei ikinä jää poroja, eikä kahvin keittämisessä ole pitkiä välejä. Jos itse pannuosaan jää kahvia, sillä ei ole mitään tekemistä vesisäiliön kanssa, nehän ovat ihan erillisiä. Ei kyllä jää minulla. En myöskään koskaan kaada vettä keittimeen likaisella pannuosalla.
Tuo kuparijuttu käy järkeen, eli hapollinen etikka ja kupari värjäävät yhdistyessään veden vihreäksi. Se on kemiaa se.
gauhistunut, ei kai vesisäiliössä ole paristoja eikä keittimessäni ole mitään kierukkaa? Laite on laadukas MoccaMaster. Keittimessäsi on ollut todennäköisesti leväkasvustoa ja etikkavesi on irroittanut sen. Moccamasteriin jää n. desilitra vettä sen jälkeen kun kahvi on "tippunut". Siksi kannattaa aina kaataa keitin ylösalaisin ja valuttaa sinne jäänyt vesi pois, jos ja kun tulee kahvin valmistukseen hiukankin pidempi tauko :)
- Herättää-kysymyksen
Keititkö kahvisi järvi veteen?
Oliko sinilevää vai livenä viherlevää?
KolavanKotka, Olen pois kaksi päivää kerrallaan omasta kodistani, kun asun kahdessa kodissa. Olen jo siirtynyt tänne toiseen kaupunkiin ja nyt laitoin täällä olevan Philips-keittimen saman vahvuisella liuoksella puhdistumaan. Se keitin on niinikään pari päivää kerrallaan niin ettei sillä keitä kukaan, enkä tyhjennä vettä välillä pois. Vesi tuli hieman vaaleanruskeakaksi, ei yhtään vihreäksi. Puhdistan keittimet saman ajan välein.
Eihän sama vesi keittimessä seiso, jokaisen kahvinkeiton yhteydessä keittimeen jäävä vesi vaihtuu. Ei ihan käy järkeen tämä tulkinta. Kumpaankin asuinpaikkaan vesi tulee Päijänteestä.
ö-Öö:n kupari-tulkinta vaikuttaa järkevämmältä, mutta hallitus miettiköön asiaa.Seisoo se sama vesi siellä jos keittämiseen tulee tauko. En nyt tarkoita yön yli taukoa vaan useamman vuorokauden mittaista "seisokkia".
Olen avannut/purkanut tälläisen "seisoneen" keittimen, vesitila oli sisältä vihreä :)
- säikähtänyt
Asiaan liittyen: millaisella etikka-vesi-seoksella kahvinkeitin puhdistetaankaan?
On nimittäin unohtunut pitkäksi aikaa kun tytär sen tarkkana tyttönä teki mutta muutti jo kotoa pois. Ja tarkasti ottaen kahvinkeitinkin on hänen entinen.
Voisin ihan ite kokeilla ja samalla tarkkailla tuleekö vedestä vihreää. Parempi siis tehdä puhdistus päiväaikaan kun on päivänvalo lisäapuna. - gauhistunut
Vuotava paristo oli esimerkki mitä muodostuu syöpymisessä . Ei tietenkään tarkoittanut, että keittimessä olisi paristo.
Keittimissä on pakko olla lämpö-/vastuskierukka, jonka läpi vesi johdetaan ja kiehutetaan ja johdetaan yläkautta tippumaan. Se harvemmin on kahvinkeittimissä näkyvillä.
Kaikissa vedenkeittimissä olen nähnyt lämpökierukan itse säiliössä, koska siinä ei tarvita levylämpöä.
Kahvia ei tehdä pelkästään lämmittämällä lasikulhon alaista levyä. Se on vain kevyt ylläpitolämmitys, mutta sama lämpövastus voi hoitaa veden kiehuttamisen ja levyn lämmityksen.
Miltä ulostuleva vesi näyttää, kun lasket läpi pelkästään kraanavettä? - Paulakahvi
Ohan sitä vihreää teetäkin, miks ei kahavia.
- Vihreä-hänen-väri
Ja suomalainen on kateudesta vihreä ja illalla alkaa nähdä pieniä vihreitä miehiä, soittaa SOS keskukseen vihreällä puhelimellaan jonka lataa vihreällä sähköllä ja äänestää vihreiden jotakin ehdokasta, pääasia ettei touko aaltoa koska silloin joutuisi menemään vihreiden kokoukseen ja tekemään aaltoja pääsemättä aallon harjalle koska viher kaihi silmissä sumentaa näkyvyyttä, mutta ei ole varaa viher laser leikkaukseen jonka vihreä säde voi pilata silmän ja muuttaa munan vihreäksi, silmämunan.
- henrjii
Kaukolämpö vuoto vaihtimessa värjää veden sinertävän vihreäksi.
Etikka taas saattaa värjätä ruskean vaikka rekliiniksi - Harvinaisempi.aamupuuha
säikähtänyt, minä olen oppinut että puolet vettä ja puolet väritöntä tavallista väkiviinaetikkaa.
gauhistunut, saattaa sittenkin olla että sinä se olet oikeilla jäljillä. Naapuri teki saman puhdistuksen Moccamasteriinsa, tuli sinivihreää. Sitten hän teki saman toiselle keittimelleen, siitä ei tullut vihreää jälkinestettä. Hän oli sitä mieltä että kuparinen kierukka (kierukka ei näy pohjassa) reagoi etikkaan ja muuttaa nesteen vihreäksi. Kraanavesi on väritöntä eikä ole mitään sivumakua.
Päättelen siis että vedessämme ei ole vikaa eikä ole keittimessäkään. Taidan siirtyä käyttämään kaupasta ostettavaa kalkinpoistoainetta, vaikka minusta se ei ole sama asia, kyllähän vedestä jää ajan myötä "likaakin". - TuonelanViestiTuli
Kolava sanoi keittimen kääntämisestä ympäri, mutta siitä on yksi huono kokemus.
Aikoinaan minulla oli pieni keitin, joka oli moitteetta toiminut monta vuotta. Olin lähdössä partion ison session keskukseen enkä ollut varma saako siellä kahvia muutoin kuin ruoka-aikoina, joten otin keittimen mukaan, kun sähköä siellä oli.
Putsasin sitä päällisin puolin ja myös käänsin, jolloin tuli pikkuisen vettäkin ulos. Pakkasin kassiin pystyyn ja varovainen kuljetus.
Kämpällä laittelin normaalisti kaiken valmiiksi ja kytkin päälle, niin hurjan näköinen koko laitteen mittainen sähköiskun lieska, joka siten sammui samantien.
Hänen sielu siirtyi Tuonelaan. Epäilen syyksi tuota kääntämistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202243Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3031216- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642