Lääkityksestä tietäville kysymys

ei-liikatoiminnalle

Perustiedot: Vajaatoiminta ollut n.20v.
Lääkitys: 0.1... enpä muista ovatko milli -vai mikrogrammoja, mutta yksi tabletti per päivä.
Nyt arvot: tsh: 1.87 t4v: 11
-----------
Uskallanko nostaa annosta ja mihin itse nostaisit? On ollut oireita jo pitkään, mutta vuosi sitten otin vahingossa lääkkeen ennen veritestiä, enkä kehdannut sitä sanoa ja nyt kävin uudestaan. Oireita siis on taas ollut reilusti yli vuoden.
Henkilö, joka nämä tulokset sanoi, että on viitearvoissa. Onhan ne varmaan, mutta olisi mukava tuntea itsensä vähän pirteämmäksi ja saada nyt ensin tämä patti pois kurkusta.
Niin ja gluteenittomalla ruokavaliolla olen ollut jo puolisen vuotta, eikä sillä ole ainakaan minuun vaikutusta tässä asiassa.

9

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hashimoto

      No joo onhan ne arvot viitealueella, mutta kyllä T4v on todella matala ja TSH:kin saisi lääkittynä olla alempana. Voi olla, että sulla on myös muuntumisongelmaa. Olisi hyvä selvittää, koska vähän epäselvä tapaus, mikä on T3v:n taso. Onko muuten seölvillä onko autoimmuuniperäinen tauti vai joku muu. Itsellä on autoimmuuni peräinen tauti ollut jo kauan (syynä rokotus tai virus tod. näk.) ja lääkitys on 0,1 millig. eli 100 mikrogramman tabletteja 2/pv. T4V pidetty siinä 18-20 ja TSH lähes nollissa eli 0,2-0,3. Oireet ovat aika hyvin pysyneet kurissa.

      Oireesi sinänsä voivat kyllä johtua myös jostain muustakin, kuten esim. raudan puutteesta, mutta kyllä kilpirauhanenkin käy vajaalla. Mitä oireita on?

      • Tyhjäkaula

        Otatko todellakin 2 100 microgramman tablettia päivässä?? Kuullostaa isolta määrältä näin omiin korviini.
        Outoa jotenkin se, että minulla jolla leikattu kilppari kokonaan pois, niin on pienempiä annoksia tätä lääkettä.


      • ei-liikatoiminnalle

        Kiitos vastauksesta. Mikä on muuntumisongelma?
        Kilpirauhasen vasta-aineet 350-450. Eli kai Hashimoto. Lääkäri sanoi vain, että päällä oleva tulehdus mikä ei ehkä ikinä ole pois lähtenytkään. T3V oli 3.2
        Oireet: hiustenlähtö, nukun 14 tuntia päivässä enkä saa itsestäni mitään irti, mikään ei kiinnosta - ei mikään. Olen ihan pihalla kokoajan. Hajuaisti on poissa. Kurkussa pala. Millään muulla ei niin väliä, mutta en saa itsestäni yhtään mitään irti ja olisi pakko saada, sen takia mietin sitä annoksen nostamista. Myös mulla oli jossain vaiheessa kaksi tablettia päivässä. Siitä pienennettiin puoleentoista ja nyt tähän yhteen jo pari vuotta sitten. Voin itse paremmin, kun otin lääkettä enemmän.


      • hoidon_umpikuja

        Terve kilpirauhanen erittää myös T3-hormonia joka on ainoa aineenvaihduntaa ylläpitävä hormoni. Kilpirauhasen erityksestä 80% on sellaisenaan käyttökelvotonta T4-hormonia jonka pitäisi MUUNTUA T3-hormoniksi. Joskus muuntuu, joskus ei.

        Hullua, että kaikkia lääkitään pelkällä T4-hormonilla (=tyroksiini). joillekin se riittääkin

        Vajetta yritetään korvata lisäämällä tyroksiinia. Prof Välimäki on kirjoittanut reseptejä jopa vuorokausiannokselle 600µg (kyllä, kuusisataa). Ainakin lisätyroksiini alentaa TSH:n hyvin alas. Ulkomaiset osaajat raportoivat TSH=0.2...0.5 usein olevan hyvä mutta usein oltava nollilla.

        Lääkityksestä riippuen olo korjaantuu kun TSH on alhaalla sekä T4v ja T3v "viitealueen" yläosassa. Oireellisuus korreloi nimenomaan T3v:n kanssa. 5...5.5 on yleensä havaittu hyväksi.

        Surkeata että Suomessa ei ole itsehoidon mahdollisuutta eli pakotetaan pysymään sairaana.


      • Hashimoto
        Tyhjäkaula kirjoitti:

        Otatko todellakin 2 100 microgramman tablettia päivässä?? Kuullostaa isolta määrältä näin omiin korviini.
        Outoa jotenkin se, että minulla jolla leikattu kilppari kokonaan pois, niin on pienempiä annoksia tätä lääkettä.

        Kyllä, todellakin 2 tbl/pv ja ollut jo yli 10 vuotta tämä annostus. Olen lukenut, että teoreettinen maksimi olisi luokkaa 2,5 tbl, jolloin se vastaisi terveen kilpirauhasen maksimia. Hormonieritys vaihtelee niin paljon ja niin monesta eri syystä ettei yhtä totuutta oikein ole.

        Olen itsekin ihmetellyt joidenkin kilpparileikattujen lääkityksen pienuutta, mutta ehkä jokin imeytymiseen liittyvä ero...


      • alilääkitysvimma

        Imeytyminen on 40...80 prosenttia. Sen parempi mitä pitempään voi odottaa tyroksiinin oton jälkeen ja maksimaalinen tietysti iltaotolla. Joka melkein vastaa annosnostoa.

        Kaikkienkin annostus on keskimäärin liian pieni.
        Perusteluna moneen kertaan perättömäksi osoitettu osteoproosi- ja kammiovärinävaara


      • tyhjäkaula
        Hashimoto kirjoitti:

        Kyllä, todellakin 2 tbl/pv ja ollut jo yli 10 vuotta tämä annostus. Olen lukenut, että teoreettinen maksimi olisi luokkaa 2,5 tbl, jolloin se vastaisi terveen kilpirauhasen maksimia. Hormonieritys vaihtelee niin paljon ja niin monesta eri syystä ettei yhtä totuutta oikein ole.

        Olen itsekin ihmetellyt joidenkin kilpparileikattujen lääkityksen pienuutta, mutta ehkä jokin imeytymiseen liittyvä ero...

        Minulla juuri vähennettiin lääkitystä ja tunnenkin nyt oloni paremmaksi..ainakin vähän aikaa. Kilppari siis leikattu kokonaan pois.


      • Hashimoto
        alilääkitysvimma kirjoitti:

        Imeytyminen on 40...80 prosenttia. Sen parempi mitä pitempään voi odottaa tyroksiinin oton jälkeen ja maksimaalinen tietysti iltaotolla. Joka melkein vastaa annosnostoa.

        Kaikkienkin annostus on keskimäärin liian pieni.
        Perusteluna moneen kertaan perättömäksi osoitettu osteoproosi- ja kammiovärinävaara

        Ite ottanut pillerit aamulla tyhjään mahaan ja sitten noin vartin päästä maitokahvia. Minusta ihan hyvä näin, mutta on se kiinnostavaa kos joku pääsee esim. yhdellä pillerillä arvoihin T4v noin 20 ja TSH noin 0,3 ja T3v hyvällä tasolla. Mitään sellaista lääkettä tai muuta en ainakaan tietääkseni syö mikä olennaisesti heikentää imeytymistä.


      • ei-liikatoiminnalle
        Hashimoto kirjoitti:

        Ite ottanut pillerit aamulla tyhjään mahaan ja sitten noin vartin päästä maitokahvia. Minusta ihan hyvä näin, mutta on se kiinnostavaa kos joku pääsee esim. yhdellä pillerillä arvoihin T4v noin 20 ja TSH noin 0,3 ja T3v hyvällä tasolla. Mitään sellaista lääkettä tai muuta en ainakaan tietääkseni syö mikä olennaisesti heikentää imeytymistä.

        <TSH oli 0.0001 ja T4V oli 17. Se oli 1.5tbl päivässä annoksella. Lääkäri meinasi, että on liikatoiminnan puolella ja puoli tablettia pois annostuksesta. <
        Onko huono, jos menee takaisin tähän?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2464
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      284
      2118
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2050
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1771
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1681
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1341
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      109
      1259
    Aihe