Lääkityksestä tietäville kysymys

Perustiedot: Vajaatoiminta ollut n.20v.
Lääkitys: 0.1... enpä muista ovatko milli -vai mikrogrammoja, mutta yksi tabletti per päivä.
Nyt arvot: tsh: 1.87 t4v: 11
-----------
Uskallanko nostaa annosta ja mihin itse nostaisit? On ollut oireita jo pitkään, mutta vuosi sitten otin vahingossa lääkkeen ennen veritestiä, enkä kehdannut sitä sanoa ja nyt kävin uudestaan. Oireita siis on taas ollut reilusti yli vuoden.
Henkilö, joka nämä tulokset sanoi, että on viitearvoissa. Onhan ne varmaan, mutta olisi mukava tuntea itsensä vähän pirteämmäksi ja saada nyt ensin tämä patti pois kurkusta.
Niin ja gluteenittomalla ruokavaliolla olen ollut jo puolisen vuotta, eikä sillä ole ainakaan minuun vaikutusta tässä asiassa.
9276
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 9

Vanhimmat

No joo onhan ne arvot viitealueella, mutta kyllä T4v on todella matala ja TSH:kin saisi lääkittynä olla alempana. Voi olla, että sulla on myös muuntumisongelmaa. Olisi hyvä selvittää, koska vähän epäselvä tapaus, mikä on T3v:n taso. Onko muuten seölvillä onko autoimmuuniperäinen tauti vai joku muu. Itsellä on autoimmuuni peräinen tauti ollut jo kauan (syynä rokotus tai virus tod. näk.) ja lääkitys on 0,1 millig. eli 100 mikrogramman tabletteja 2/pv. T4V pidetty siinä 18-20 ja TSH lähes nollissa eli 0,2-0,3. Oireet ovat aika hyvin pysyneet kurissa.

Oireesi sinänsä voivat kyllä johtua myös jostain muustakin, kuten esim. raudan puutteesta, mutta kyllä kilpirauhanenkin käy vajaalla. Mitä oireita on?

Äänestä
  • Otatko todellakin 2 100 microgramman tablettia päivässä?? Kuullostaa isolta määrältä näin omiin korviini.
    Outoa jotenkin se, että minulla jolla leikattu kilppari kokonaan pois, niin on pienempiä annoksia tätä lääkettä.

    Äänestä

  • Kiitos vastauksesta. Mikä on muuntumisongelma?
    Kilpirauhasen vasta-aineet 350-450. Eli kai Hashimoto. Lääkäri sanoi vain, että päällä oleva tulehdus mikä ei ehkä ikinä ole pois lähtenytkään. T3V oli 3.2
    Oireet: hiustenlähtö, nukun 14 tuntia päivässä enkä saa itsestäni mitään irti, mikään ei kiinnosta - ei mikään. Olen ihan pihalla kokoajan. Hajuaisti on poissa. Kurkussa pala. Millään muulla ei niin väliä, mutta en saa itsestäni yhtään mitään irti ja olisi pakko saada, sen takia mietin sitä annoksen nostamista. Myös mulla oli jossain vaiheessa kaksi tablettia päivässä. Siitä pienennettiin puoleentoista ja nyt tähän yhteen jo pari vuotta sitten. Voin itse paremmin, kun otin lääkettä enemmän.

    Äänestä

  • Terve+kilpirauhanen+erittää+myös+T3-hormonia+joka+on+ainoa+aineenvaihduntaa+ylläpitävä+hormoni.+Kilpirauhasen+erityksestä+80%+on+sellaisenaan+käyttökelvotonta+T4-hormonia+jonka+pitäisi+MUUNTUA+T3-hormoniksi.+Joskus+muuntuu,+joskus+ei.+Hullua,+että+kaikkia+lääkitään+pelkällä+T4-hormonilla+(=tyroksiini).+joillekin+se+riittääkinVajetta+yritetään+korvata+lisäämällä+tyroksiinia.+Prof+Välimäki+on+kirjoittanut+reseptejä+jopa+vuorokausiannokselle+600µg+(kyllä,+kuusisataa).+Ainakin+lisätyroksiini+alentaa+TSH:n+hyvin+alas.+Ulkomaiset+osaajat+raportoivat+TSH=0.2...0.5+usein+olevan+hyvä+mutta+usein+oltava+nollilla.+Lääkityksestä+riippuen+olo+korjaantuu+kun+TSH+on+alhaalla+sekä+T4v+ja+T3v+"viitealueen"+yläosassa.+Oireellisuus+korreloi+nimenomaan+T3v:n+kanssa.+5...5.5+on+yleensä+havaittu+hyväksi.+Surkeata+että+Suomessa+ei+ole+itsehoidon+mahdollisuutta+eli+pakotetaan+pysymään+sairaana.

    Äänestä

  • Tyhjäkaula kirjoitti:

    Otatko todellakin 2 100 microgramman tablettia päivässä?? Kuullostaa isolta määrältä näin omiin korviini.
    Outoa jotenkin se, että minulla jolla leikattu kilppari kokonaan pois, niin on pienempiä annoksia tätä lääkettä.

    Kyllä, todellakin 2 tbl/pv ja ollut jo yli 10 vuotta tämä annostus. Olen lukenut, että teoreettinen maksimi olisi luokkaa 2,5 tbl, jolloin se vastaisi terveen kilpirauhasen maksimia. Hormonieritys vaihtelee niin paljon ja niin monesta eri syystä ettei yhtä totuutta oikein ole.

    Olen itsekin ihmetellyt joidenkin kilpparileikattujen lääkityksen pienuutta, mutta ehkä jokin imeytymiseen liittyvä ero...

    Äänestä

  • Imeytyminen on 40...80 prosenttia. Sen parempi mitä pitempään voi odottaa tyroksiinin oton jälkeen ja maksimaalinen tietysti iltaotolla. Joka melkein vastaa annosnostoa.

    Kaikkienkin annostus on keskimäärin liian pieni.
    Perusteluna moneen kertaan perättömäksi osoitettu osteoproosi- ja kammiovärinävaara

    Äänestä

  • Hashimoto kirjoitti:

    Kyllä, todellakin 2 tbl/pv ja ollut jo yli 10 vuotta tämä annostus. Olen lukenut, että teoreettinen maksimi olisi luokkaa 2,5 tbl, jolloin se vastaisi terveen kilpirauhasen maksimia. Hormonieritys vaihtelee niin paljon ja niin monesta eri syystä ettei yhtä totuutta oikein ole.

    Olen itsekin ihmetellyt joidenkin kilpparileikattujen lääkityksen pienuutta, mutta ehkä jokin imeytymiseen liittyvä ero...

    Minulla juuri vähennettiin lääkitystä ja tunnenkin nyt oloni paremmaksi..ainakin vähän aikaa. Kilppari siis leikattu kokonaan pois.

    Äänestä

  • alilääkitysvimma kirjoitti:

    Imeytyminen on 40...80 prosenttia. Sen parempi mitä pitempään voi odottaa tyroksiinin oton jälkeen ja maksimaalinen tietysti iltaotolla. Joka melkein vastaa annosnostoa.

    Kaikkienkin annostus on keskimäärin liian pieni.
    Perusteluna moneen kertaan perättömäksi osoitettu osteoproosi- ja kammiovärinävaara

    Ite ottanut pillerit aamulla tyhjään mahaan ja sitten noin vartin päästä maitokahvia. Minusta ihan hyvä näin, mutta on se kiinnostavaa kos joku pääsee esim. yhdellä pillerillä arvoihin T4v noin 20 ja TSH noin 0,3 ja T3v hyvällä tasolla. Mitään sellaista lääkettä tai muuta en ainakaan tietääkseni syö mikä olennaisesti heikentää imeytymistä.

    Äänestä

  • Hashimoto kirjoitti:

    Ite ottanut pillerit aamulla tyhjään mahaan ja sitten noin vartin päästä maitokahvia. Minusta ihan hyvä näin, mutta on se kiinnostavaa kos joku pääsee esim. yhdellä pillerillä arvoihin T4v noin 20 ja TSH noin 0,3 ja T3v hyvällä tasolla. Mitään sellaista lääkettä tai muuta en ainakaan tietääkseni syö mikä olennaisesti heikentää imeytymistä.

    <TSH oli 0.0001 ja T4V oli 17. Se oli 1.5tbl päivässä annoksella. Lääkäri meinasi, että on liikatoiminnan puolella ja puoli tablettia pois annostuksesta. <
    Onko huono, jos menee takaisin tähän?

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


ei-liikatoiminnalle kirjoitti:

Perustiedot: Vajaatoiminta ollut n.20v.
Lääkitys: 0.1... enpä muista ovatko milli -vai mikrogrammoja, mutta yksi tabletti per päivä.
Nyt arvot: tsh: 1.87 t4v: 11
-----------
Uskallanko nostaa annosta ja mihin itse nostaisit? On ollut oireita jo pitkään, mutta vuosi sitten otin vahingossa lääkkeen ennen veritestiä, enkä kehdannut sitä sanoa ja nyt kävin uudestaan. Oireita siis on taas ollut reilusti yli vuoden.
Henkilö, joka nämä tulokset sanoi, että on viitearvoissa. Onhan ne varmaan, mutta olisi mukava tuntea itsensä vähän pirteämmäksi ja saada nyt ensin tämä patti pois kurkusta.
Niin ja gluteenittomalla ruokavaliolla olen ollut jo puolisen vuotta, eikä sillä ole ainakaan minuun vaikutusta tässä asiassa.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu