Tuli vain tässä äsken mieleen, että kuinka synnynnäisesti kuurot oppivat suomen kielen?
Hehän eivät voi sitä oppia kuuntelemalla, joten oppivatko he puhutun kielen lukemalla huulilta, vasta koulussa vai onko kielen oppiminen yksilöllistä?
Muutama kysymys
5
710
Vastaukset
- oppivat
Näin!
Kuuroille annetaan puheterapiaa. Puheterapiassa yritetään saada kuuro tuottanaan puheella sanoja.
Esim. syö, nukkuu, leikkii...jne. Samalla opetetaan lukemaan huulia, jos ei pärjää kuulon avaulla, mutta pärjää huuliolukun avulla kuulevien kanssa. Joillakin kuuroilla puhe onnistuu ja joillakin taas ei. Tämä riippuu paljolti yksilöllisesti.
Moni viittomakieliset ovat jättäneet pois käyttämättä huulion lukemiset, koska mieluummin kirjoitavat paperille asiat. Koska kun lukee toisen huuliota kaikki asiat ja siinä toden teolla silmät väsyy, siksi ei viittomakielisiä enää kiinnosta lukea huulilta.
Nykyään monet kuurot osaavat erittäin hyvin kirjoittaa suomen kielen. Hyvän suomen kielen saa oman äidinkielensö kautta. Toiset ottavat lisäksi kirjoja, ja lukevat niitä paljon. Toiset taas keskustelevat kirjoittaen henkilön kanssa, jotta oppii uusia erilaisia sanoja heiltäkin.- Tyhmä Kyselijä
Sainpahan joskus tyhmiin kysymyksiini järkeviä vastauksia... :)
- Mä vaan
Kyllä aika moni kuuro pystyy lukemaan huulilta. Sellaiset joilla on hyvä suomenkielen taito ovat
yleensä myös hyviä lukemaan huulilta.
- Erilainen oppija
Olin itselleni opettaja, opin kirjojen kautta suomea.
En ymmärtänyt opettajain selvityksiä ja kieltäydyin katsomasta huulia. Myöhemmin poikkeuksellinen oppitapani selvisi, että olen kuulovammaisen lisäksi lievä autisti.
Kielen oppiminen kiinni yksilöllisistä... - MaaKoo
Samaa olen ihmetellyt itse... kysyinkin äidiltäni yks päivä miten opin kielen. Ei hänkään osannut selittää. Mulla oli vaan kotona ollut kaikenlaisia lappusia eri esineissä, opin suomea samalla kuin viittomaan ihan pienenä. Ja en mä tiedä onko kuulolaitteen käytöllä ollut kuitenkin vaikutusta oppimiseen. Muistan sen kun kuurojen koululla meillä oli hyvä suomenkielen opettaja, kuvasi meille aina kieltä tarkemmin ja kun siirryin sit kuulevien kouluun. Huomasin, meille opetetiin suomea paremmin kuin kuuleville.
Mutta tämäkin on yksilöllistä varmasti, kuinka kielilahjoja ihmisellä on. Eihän kaikki tykkää kielistä, mä vain suomenkielestä. Englanti menee siinä sivussa samalla kun kommunikoi.... muttei ääntämällä, kun eri tavallahan se puhutaan kuin suomea, kirjoitetussa muodossa pikemmin.
Jossain vaiheessa sitten iski murrosikä ja lukuhimo kasvoi, siinäkin muistelin opin sanoja. Aluksi paljon kirjoitin vihkoon, että kysyä, lopulta en jaksanut ja äitini sanoi. Asian oppii ymmärtämään kun lukee asian kokonaisuutta ei yhtä outoa sanaa ihmettelemällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä642116Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721722Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811186
- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3571126Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3291103