EC-moottori?

jotain_uuttako

Selailin putkiliikkeen tarjouslehteä ja pisti silmään liesikupujen huippuimureiden moottorivaatimuksissa termi EC-moottori. Oli myös liesikupuja jotka ohjasivat AC-moottoria, mikä onkin selvä juttu. AC= "alternating current", DC= "direct current". Mutta mikä kummajainen on EC-moottori?

13

11121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvelenpa.vain

      Varmaan tuo tarkoittaa moottoria, jonka hyötysuhde on määritelty standardissa. Noita on EC1 ja EC2-luokkia. EC1 ei kelpaa kuin vanhan moottorin korvaajaksi.

      • AC-DC

        Mitenkä se huipparin moottorin hyötysuhde olisi liesikuvulle erityisen tärkeää. Taitaa olla vaan mainosmiesten höpön höpöä.


      • näin.on

        Lakisääteistä. Pykälät ja paragraafit määrää.


      • pahasti_ontuu_selitys
        näin.on kirjoitti:

        Lakisääteistä. Pykälät ja paragraafit määrää.

        Miksi ne pykälät ei sitten määrää mitään niille liesikuvuille jotka ovat AC-moottoreille?


      • näin.on

        En tiedä sinun liesikuvustasi mitään, mutta EC viittaa energiatehokkuuteen, josta on olemassa EU-direktiivi jo monen vuoden takaa. Yksinkertaisesti: EC1 kelpaa vanhojen asennusten korvaamiseen. Uusiin asennuksiin tarvitaan EC2-moottori.
        Tuo pykälä nimenomaan koskee sähkömoottoreita.


      • jotain_uuttako
        näin.on kirjoitti:

        En tiedä sinun liesikuvustasi mitään, mutta EC viittaa energiatehokkuuteen, josta on olemassa EU-direktiivi jo monen vuoden takaa. Yksinkertaisesti: EC1 kelpaa vanhojen asennusten korvaamiseen. Uusiin asennuksiin tarvitaan EC2-moottori.
        Tuo pykälä nimenomaan koskee sähkömoottoreita.

        Hakoteillä olit, tuossa jo selvisi että tarkoitetaan harjatonta tasavirtamoottoria lyhenteellä EC.


      • Tummelikameli

        EC = Electronically Commutated, eli sisäisesti DC-moottori. Ohjataan ulkoisella 0-10 VDC jännitteellä. Käyttöjännite 230VAC


      • tuhoon_tuomittu
        Tummelikameli kirjoitti:

        EC = Electronically Commutated, eli sisäisesti DC-moottori. Ohjataan ulkoisella 0-10 VDC jännitteellä. Käyttöjännite 230VAC

        Ei voi pitää paikkaansa että huipparille pitäisi vetää erikseen käyttöjännite ja vielä ohjaussähkökin. Kyllä normaalia olemassaolevaa kaapelointia pitää voida käyttää.


    • mottorrrri

      Tämä ketju on menossa aivan hillittömään suuntaan. Nimimerkki näin.on kirjoittaa aivan puutaheinää.

      Direktiivi johon tuossa edellä päin honkia yritetään viitata, on EU MEPS-direktiivi ja hyötysuhdeluokat jotka siinä, sekä mittausstandardissa IEC 60034-2-1: 2007 määritellään ovat IE1, IE2, IE3, IE4 sekä tulevaisuudessa myös IE5. IE1 on hyötysuhteeltaan heikoin ja käytännössä poistunut EU-alueen markkinoilta uusien moottoreiden osalta.

      Tämä direktiivi koskee vain yli 0,75kW moottoreita ja tämänhetkinen tilanne on että kaikkien uusien EU-alueella myytävien (yli 0,75kW) sähkömoottoreiden tulee olla vähintään IE3-hyötysuhdeluokkaa tai sitä parempia. Poikkeuksena taajuusmuuttajakäyttöiset sovellukset joihin direktiivin mukaan voidaan myös asentaa IE2-hyötysuhteen moottori.

      Kyse on siis IE1...IE4 moottoreista. Ei "EC1-moottorista joilla voi korvata vanhoja asennuksia" tai mistään muista itsekeksityistä räpellyksistä.

      EC-moottori sensijaan on elektronisesti kommutoitu (siitä tuo EC) sähkömoottori jossa perinteisen kommutoinnin sijaan moottoria ja sen nopeutta ohjataan elektronisella säätimellä. Etuina tulee itse moottorin osalta yksinkertainen ja lähes huoltovapaa rakenne sekä mahdollisuus päästä hyvään hyötysuhteeseen. Huono puoli on että ovat käytännössä kertakäyttöisiä eikä huollettavissa. EC-moottorit ovat teholtaan pieniä ja soveltuvat sen vuoksi juurikin lähinnä erilaisiin kiinteistöjen puhalluskohteisiin.

      Lopettakaa se sekoilu jos ette alkuunkaan tiedä mistä on kyse.

    • seimeeilmaa

      EC on lyhenne sanoista electronically commutated eli elektronisesti kommutoitu, mikä tarkoittaa huippuimureiden yhteydessä puhallinta, jossa on harjaton DC-moottori. EC-moottoreissa mekaaninen kommutointi on korvattu elektronisella piirillä, joka syöttää tarvittavan määrän apuvirtaa oikeaan suuntaan tarkalleen oikeaan aikaan virheetöntä moottorin ohjausta varten. Asioita on yksinkertaistettu käyttämällä kiinteää staattoria, jossa on kiinteät käämitykset. Kestomagneetit on kiinnitetty roottorin sisälle puhaltimen siipipyöriin.
      Yksinkertaisesti sanoen DC-moottorit ovat noin 30 % tehokkaampia kuin AC-moottorit, koska toissijainen magneettikenttä muodostuu kestomagneeteista kuparikäämityksien sijasta.

      • Moottorimies

        Tuo 30% parempi hyötysuhde pitää suunnilleen paikkansa osateholle säädettynä. Täydellä teholla sen sijaan ei juuri eroa ole. Siinä EC moottorissa nimittäin hukkuu osa tehosta tasasuuntaukseen ja elektroniseen säätimeen ja tämä vastaa suunnilleen AC-moottorin magnetointihäviötä.


    • googlari

      Turha aloitus joka onnistuneesti näinkin pitkäksi vedätetty.
      Olisi googlaamalla selvinnyt

      • ahistaako

        Miten se on sinulta pois?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2512
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1196
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1147
    10. Mitä ajattelet

      Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe