Selailin putkiliikkeen tarjouslehteä ja pisti silmään liesikupujen huippuimureiden moottorivaatimuksissa termi EC-moottori. Oli myös liesikupuja jotka ohjasivat AC-moottoria, mikä onkin selvä juttu. AC= "alternating current", DC= "direct current". Mutta mikä kummajainen on EC-moottori?
EC-moottori?
13
11121
Vastaukset
- arvelenpa.vain
Varmaan tuo tarkoittaa moottoria, jonka hyötysuhde on määritelty standardissa. Noita on EC1 ja EC2-luokkia. EC1 ei kelpaa kuin vanhan moottorin korvaajaksi.
- AC-DC
Mitenkä se huipparin moottorin hyötysuhde olisi liesikuvulle erityisen tärkeää. Taitaa olla vaan mainosmiesten höpön höpöä.
- näin.on
Lakisääteistä. Pykälät ja paragraafit määrää.
- pahasti_ontuu_selitys
näin.on kirjoitti:
Lakisääteistä. Pykälät ja paragraafit määrää.
Miksi ne pykälät ei sitten määrää mitään niille liesikuvuille jotka ovat AC-moottoreille?
- näin.on
En tiedä sinun liesikuvustasi mitään, mutta EC viittaa energiatehokkuuteen, josta on olemassa EU-direktiivi jo monen vuoden takaa. Yksinkertaisesti: EC1 kelpaa vanhojen asennusten korvaamiseen. Uusiin asennuksiin tarvitaan EC2-moottori.
Tuo pykälä nimenomaan koskee sähkömoottoreita. - jotain_uuttako
näin.on kirjoitti:
En tiedä sinun liesikuvustasi mitään, mutta EC viittaa energiatehokkuuteen, josta on olemassa EU-direktiivi jo monen vuoden takaa. Yksinkertaisesti: EC1 kelpaa vanhojen asennusten korvaamiseen. Uusiin asennuksiin tarvitaan EC2-moottori.
Tuo pykälä nimenomaan koskee sähkömoottoreita.Hakoteillä olit, tuossa jo selvisi että tarkoitetaan harjatonta tasavirtamoottoria lyhenteellä EC.
- Tummelikameli
EC = Electronically Commutated, eli sisäisesti DC-moottori. Ohjataan ulkoisella 0-10 VDC jännitteellä. Käyttöjännite 230VAC
- tuhoon_tuomittu
Tummelikameli kirjoitti:
EC = Electronically Commutated, eli sisäisesti DC-moottori. Ohjataan ulkoisella 0-10 VDC jännitteellä. Käyttöjännite 230VAC
Ei voi pitää paikkaansa että huipparille pitäisi vetää erikseen käyttöjännite ja vielä ohjaussähkökin. Kyllä normaalia olemassaolevaa kaapelointia pitää voida käyttää.
- mottorrrri
Tämä ketju on menossa aivan hillittömään suuntaan. Nimimerkki näin.on kirjoittaa aivan puutaheinää.
Direktiivi johon tuossa edellä päin honkia yritetään viitata, on EU MEPS-direktiivi ja hyötysuhdeluokat jotka siinä, sekä mittausstandardissa IEC 60034-2-1: 2007 määritellään ovat IE1, IE2, IE3, IE4 sekä tulevaisuudessa myös IE5. IE1 on hyötysuhteeltaan heikoin ja käytännössä poistunut EU-alueen markkinoilta uusien moottoreiden osalta.
Tämä direktiivi koskee vain yli 0,75kW moottoreita ja tämänhetkinen tilanne on että kaikkien uusien EU-alueella myytävien (yli 0,75kW) sähkömoottoreiden tulee olla vähintään IE3-hyötysuhdeluokkaa tai sitä parempia. Poikkeuksena taajuusmuuttajakäyttöiset sovellukset joihin direktiivin mukaan voidaan myös asentaa IE2-hyötysuhteen moottori.
Kyse on siis IE1...IE4 moottoreista. Ei "EC1-moottorista joilla voi korvata vanhoja asennuksia" tai mistään muista itsekeksityistä räpellyksistä.
EC-moottori sensijaan on elektronisesti kommutoitu (siitä tuo EC) sähkömoottori jossa perinteisen kommutoinnin sijaan moottoria ja sen nopeutta ohjataan elektronisella säätimellä. Etuina tulee itse moottorin osalta yksinkertainen ja lähes huoltovapaa rakenne sekä mahdollisuus päästä hyvään hyötysuhteeseen. Huono puoli on että ovat käytännössä kertakäyttöisiä eikä huollettavissa. EC-moottorit ovat teholtaan pieniä ja soveltuvat sen vuoksi juurikin lähinnä erilaisiin kiinteistöjen puhalluskohteisiin.
Lopettakaa se sekoilu jos ette alkuunkaan tiedä mistä on kyse. - seimeeilmaa
EC on lyhenne sanoista electronically commutated eli elektronisesti kommutoitu, mikä tarkoittaa huippuimureiden yhteydessä puhallinta, jossa on harjaton DC-moottori. EC-moottoreissa mekaaninen kommutointi on korvattu elektronisella piirillä, joka syöttää tarvittavan määrän apuvirtaa oikeaan suuntaan tarkalleen oikeaan aikaan virheetöntä moottorin ohjausta varten. Asioita on yksinkertaistettu käyttämällä kiinteää staattoria, jossa on kiinteät käämitykset. Kestomagneetit on kiinnitetty roottorin sisälle puhaltimen siipipyöriin.
Yksinkertaisesti sanoen DC-moottorit ovat noin 30 % tehokkaampia kuin AC-moottorit, koska toissijainen magneettikenttä muodostuu kestomagneeteista kuparikäämityksien sijasta.- Moottorimies
Tuo 30% parempi hyötysuhde pitää suunnilleen paikkansa osateholle säädettynä. Täydellä teholla sen sijaan ei juuri eroa ole. Siinä EC moottorissa nimittäin hukkuu osa tehosta tasasuuntaukseen ja elektroniseen säätimeen ja tämä vastaa suunnilleen AC-moottorin magnetointihäviötä.
- googlari
Turha aloitus joka onnistuneesti näinkin pitkäksi vedätetty.
Olisi googlaamalla selvinnyt- ahistaako
Miten se on sinulta pois?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142512Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121196Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451147- 801006