Akut ja laturit eivät sovellu toisilleen

outojuttu

Noiden marketeissa myytävien NiMh AA-akkujen latausvirraksi on merkitty 0,5 A. Kuitenkin minulla olevassa NiMh (äly)laturissa latausvirraksi on merkitty AA-kennoille 2,3 A . Aikamoinen epäsuhta virtojen välillä. Ilmeisesti lataaminen on kuitenkin ihan OK tälläkin laturilla, kun samoista akuista on kuitenkin kyse?

9

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      NiMh-akkulatureita on 15 minuutista vuorokauteen vaihtelevilla latausajoilla. Virta on tietysti suhteessa aikaan. Hitaimmat lataavat 0,1-0,2 A ikuisesti eli itse pitää ottaa pois, mutta toisaalta nykyiset akut eivät tuosta vahingoitu, vaikka unohtaisi pariksi päiväksi tai akku olisi jo täynnä. Noissa ei ole mitään "älyä". Kaikkein nopeimmat sitten taas seuraavat akkujen lämpötilaa ja napajännitettä tarkasti ja osaavat lopettaa, kun akku on täynnä. Tai eivät yleensä lopeta kokonaan, vaan jatkavat lataamista 0,1-0,2 A, jolloin akku vielä täyttyy aivan täyteen. 15 minuutin laturissa virta on n. 10 A.

      Sitten on noiden välimuotoja, jotka lataavat muutaman tunnin vajaan 1 A virralla. Noissa on vähemmän elektroniikkaa kuin nopeammissa ja eivät välttämättä tunnista akun täyttymistä.

      • outojuttu

        Tärkeintä olisi ettei kaupoista löytyisi akkuja jotka eivät kestäisi noiden latureiden isohkoa latausvirtaa.


    • Meikä-
      • tyhmää_älyä

        Nuo wanhan ajan tyhmät laturit tosiaan latasivat hyvin pienellä virralla. Haittapuolena niissä oli se ettei voinut ladata paritonta määrää akkuja. Tarvitaan nykyisinkin joskus tuollaista tyhmää laturia, kun nykyiset älylaturit eivät aina suostu aloittamaan huonon akun lataamista ennen kuin sitä on vähän ensin elvytetty tyhmässä laturissa.


      • Joakim1
        tyhmää_älyä kirjoitti:

        Nuo wanhan ajan tyhmät laturit tosiaan latasivat hyvin pienellä virralla. Haittapuolena niissä oli se ettei voinut ladata paritonta määrää akkuja. Tarvitaan nykyisinkin joskus tuollaista tyhmää laturia, kun nykyiset älylaturit eivät aina suostu aloittamaan huonon akun lataamista ennen kuin sitä on vähän ensin elvytetty tyhmässä laturissa.

        Pariksi voi laittaa myös täyden akun, sillä noin pieni virta ei ylilataa akkua.

        Mulla on 15 minuutin laturi ja se ei suostu aina aloittamaan latausta. Tosiaan tuo hidas laturi auttaa siinä, mutta pitää odotella tuntikausia. Kiireemmässä laitan muutama A latauksen labravirtalähteellä, jolloin riittää yleensä muutama minuutti. AAA-akkujani tuo 15 minuutin laturi ei suostu enää lataamaan lainkaan, mutta tyhmä laturi saa ne hyvin täyteen.

        Tuo tyhmä laturi ja akut tuli ostettua lähes 10 vuotta sitten. Tarjouksesta sai 4 2300 mAh akkua, laturin ja kauko-ohjattavan pienoishelikopterin kympuillä. Ostin kaksi. Helikopterit hajosi melkein heti, mutta akut ja laturit ovat edelleen käytössä. Tuo laturi on GP PowerBank ja kilvessä lukee, että lataa 80 mA AAA- ja 160 mA AA-akkuja.

        15 minuutin laturille ilmoitetaan 7,5 ja 3 A. Siinä taisi tulla mukana neljä 2000 mAh akkua, mutta meneehän niidenkin lataamiseen hiukan yli 15 minuuttia.

        SItten on vielä kolmas laturi, joka on tupansytyttimeen tungettavaa mallia. Se lataa noita 2300 mAh akkuja n. kahdessa tunnissa.


      • surun.murtama

        Minulla oli 4 kpl sarja Vartan ladattavia AAA-akkuja ja niitä oli ladattu vain 2-3 kertaa, kun jännite ei enää noussut. Laturi on vanha Vipow CR 826 1000 mA.

        @Meikä-
        Ehkä tässä nopeassa lataamisessa oli syy etteivät latautuneet, joten tämä tieto ja vielä linkkikin on kiitoksen arvoinen.


    • jotain_muistelen

      Mikä se nyt oli jokin erityinen akkutyyppi, jolla oli pienempi itsepurkautumisominaisuus? Olisiko niille ollut sallittua lataus vain hidaslatauksena?

      • Joakim1

        Taitaa olla kaikki nykyään hitaasti itsepurkautuvia. Eneloop kai tuon aloitti?


    • Meikä-

      Aikoinaanhan NI-CD akut pystyi lataamaan ja purkamaan järkyttävillä virroilla ja kestivät jatkuvaa ylläpitolatausta esim EXIT-kylteissä. Siitä jatkojalostettiin NI-MH jossa oli vähemmän ympäristömyrkkyjä, vähemmän muistiefektiä ja huomattavasti suurempi energiatiheys, haittana varsinkin alkuaikoina oli suurempi sisäinen vastus eli lataus ja purku oli tehtävä hitaammin kun edeltäjälleen. Ni-CD jäi edelleen kohteisiin jossa akun piti kestää jatkuvaa puskurilataamista tai annettava järkyttäviä virtoja esim porakoneelle tai RC-autolle.

      Kymmenen vuotta sitten lähes jokainen tunnettu valmistaja paukutteli AA-kennojensa kanssa joista luvattiin 2700mAh ja tuolloin minä tein omarahoitteista tutkimustyötä tärväten säkkitolkulla rahaa eri merkkisiin kennoihin ja kaiken tyyppisiin latureihin päätyen siihen minun käsissä yksikään 2700mAh kenno ei montaa purkukertaa kestä vaikka lupasivat mitä.

      Kennoissa on myös eroja, henkilökohtaisesti minulla on ollut Vartan sekä auto- että kennoakkujen kanssa kaikkein huonoimmat kokemukset vaikkakin niissä on aina hienoimmat tarrat. Toiset haukkuu liiterin akkuja pikalaturin jälkeen mutta hitaasti ladattuna minulla ne kesti 2x kauemmin kun Duracellit. Enelooppi kestää ilmeisen hyvin pika- ja hidaslatausta mutta on niillä hintaakin.

      Jos kaupallista tuotetta valmistaisi miljoonamittakaavassa niin liiterin akku olisi kirkas voittaja jos ei suuremmassa erässä alkaisi esiintymään valmistusvirheellisiä yksilöitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe