Ongelma asennuksessa

676767

Asensin ubuntun windows kympin rinnalle samalle kovalevylle. Ohjeiden mukaan koneen pitäisi kysyä käynnistettäessä kumpi käyttöjärjestelmä käynnistetään. Minulla se ei kuitenkaan kysy mitään vaan menee suoraan windowsiin. Miten saisin koneen kysymään kumpi käyttöjärjestelmä käynnistetään?

15

377

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OlenRobotti1

Asennus ei onnistunut, asenna Ubuntu uudelleen.

• 676767

Asensin uudelleen ja edelleen sama ongelma.

• wedwqedqwdd

oiskos grub asennettuna väärälle osiolle? asenna se sda.

• 676767

Miten asennan sda:n? Mikä se edes on?

• Onhan

Onhan Windowsista otettu fastboot pois päältä.
        Onhan biosista otettu secure boot pois päältä.
        Onhan grub asennettu efi-osiolle.

• laitenimiä
        676767 kirjoitti:

/dev/sda on Linux-terminologiassa koneen 1. kiintolevy, toinen on /dev/sdb, jne.

Ei tarvitse sda:ta asentaa siis eikä sitä asentaa voikaan.

• Win10isshit
        676767 kirjoitti:

Varmista paikka ja asennat Grubin, sen Ubuntun käynnistyslataajan käynnistyvälle kiintolevylle, Asennuksessa kiintolevy yleensä tottelee lyhennettä sda. Mahtaa olla sellainen vetovalikko asennuksen osiointi kohdassa, josta kohde löytyy.

• ohjeiden-merkitys

Lue dual boot ohjeet vielä uudestaan ja oikein tarkkaan. Ohjeet voi myös olla huonot. Koska olet asentamassa Ubuntua Win 10:n seuraksi ilmeisesti UEFI-koneelle, ohjeiden tulisi tietenkin koskea juuri sellaista tilannetta.

• ensin-harjoittelua

Suosittelen harjoittelemaan Ubuntun (tai muunkin Linux-distron) asennusta ensin romu- taika kakkoskoneelle sekä ainoana systeeminä että dualboottina ennen kuin alkaa pyhäkoneelle jolla Windows 10 dualboottia tekemään.

• 676767

Näköjään tämä toimii niin, että alussa pitää painaa F11-nappia, niin se menee siihen valikkoon, jossa kysyy mikä käyttöjärjestelmä käynnistetään.

• 1q2w3e4r5y

Wirusimurin haitta, toki hakkeri korjaisi moisen F11-näppäilyn.

• hyvänäin

Joo, sulla onkin ubuntu eri levyllä, ei samalla vaikka niin kirjoititkin.

• 676767

Ei tässä minun koneessa ole kuin yksi kovalevy.

• MuutaBiosinValintoja

Valitse Bioisissa Ubuntu ensisijaiseksi. Ja saat aina myös valikon näkyviin tarvittaessa. Sinun pitää tehdä ihan itse ne haluamasi valinnat Biosissa. Vaikeaa?

• Windowsin fastboot voi vaikuttaa. Secure boot voi aiheuttaa myös ongelmia. Hyvä jos Ubuntu kuitenkin käynnistyy. Mitä df -h ja sudo fdisk -l kertoo? Kirjoita komennot päätteeseen. Voi olla että lataaja asentunut väärin. Sen voi asentaa vaikka tikulle - silloin käynnistyy Ubuntu kun tikku koneessa ja muuten Windows. Riippuu Bios asetuksista. Ne sinun pitää tarkistaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      78
      1303
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      43
      931
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      360
      753
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      127
      709
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      53
      683
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      656
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      648
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      615
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      602
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56