15 päiväsakkoa. Muuntorangaistus käsittely tulossa.
Mitä tässä nyt sitten tapahtuisi jos en sakkoa maksa ennen käsittelyä? Joudun vankilaan?
Sakon muuntorangaistus asiaa
3
783
Vastaukset
- jurrrrristi
Näin se menee. Sakkomenettelyssä on pientä byrokratia. Valtio yrittää kaikin mahdollisin keinoin välttää laittamasta sakkolaista vankilaan.
Oikeusrekisterikeskuksen tehtävänä on periä maksamattomat sakot. Jos se ei siinä onnistu uhkauskirjeistä huolimatta, niin maksamaton sakko siirtyy ulosottomiehelle perintään. Ulosottomies puolestaan yrittää ulosmitata sakkosumman sakkolaisen palkasta, tai omaisuudesta. Jos hänkään ei siinä onnistu, niin ulosottomies ilmoittaa asian Oikeusrekisterikeskukselle.
Oikeusrekisterikeskus etsintäkuuluttaa sakkolaisen muuntorangaistusmenettelyä varten, jolloin asia menee poliisin etsintäkuulutusrekisteriin. Jos poliisi tavoittaa sakkolaisen ennen asian vanhenemista (5v.), niin poliisi antaa sakkolaiselle haasteen muuntorangaistusoikeudenkäyntiin, ellei sakkolainen saman tein maksa sakkoaan.
Oikeudenkäynnissä maksamaton sakko muunnetaan vankeudeksi. Sen jälkeen asia siirtyy jälleen ulosottomiehelle, joka toimii rangaistuksen täytäntöönpanijana. Hän varaa jostain vankilasta sakkolaiselle huoneen rangaistuken suorittamista varten. Jos tuomittu jättää saapumatta määräaikana kyseiseen vankilaan, niin hänet jälleen etsintäkuulutetaan rangaistuksen suorittamista varten. Kun sakkolainen sitten ajan myötä jää kiinni, niin hän voi maksaa sakkonsa poliisille niin kauan kunnes astuu vankilan portista sisään.
Vielä vankilassakin sakkolainen voi maksaa sakkonsa vankilan johtajalle. Sisällä vankilassa on oltava kuitenkin vähintään yksi vuorokausi.
Lähemmäs sata viranhaltijaa poliisista alkaen on käsitellyt asiaa, ennen kuin sakkolainen on istumassa.
Prosessi kestää yleensä useita vuosia. Tässä prosessi vain näin pääpiirteittäin, siinä on monta mutkaa matkassa. - sakoton
Jos noin on niin kyllä pitää ihmetellä,kuinka kalliiksi tuo 1 sakko yhteiskunnalle tuleekaan.No onneksi ei mun asia.
- muuntorangaistus
Joo, muunnetaan 5 päiväksi istumista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2582001Olen niin kesken
Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys151458Tietääkö joku ylläpidosta?
Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi2101287Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)
Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä1851135- 69998
Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva
joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v60933TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."
Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p18914- 51856
Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva126830Mä tuun aina rakastamaan sua J
Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai61823