Hermovaurio selkäydinkanavan ahtauman seurauksena.

Kvaak

Onko täällä muita, joilla leikkausta odotellessa olisi ehtinyt mennä jalkaterät voimattomiksi siten, ettei pääse nousemaan varpailleen? (S1 hermopinne)
Jouduin odottamaan leikkausta vielä 4kk ensimmäisten pohjelihasten halvausoireiden toteamisen jälkeenkin. Selkä on nyt leikattu 2kk sitten ja alaselkä on hyvä, sekä muut oireet poissa, mutta varpailleni en edelleenkään pääse ja kävely on hidasta.
Mikähän mahtaa olla ennuste, jos joku on saman sattunut aikaisemmin kokemaan? Ainakaan entiseen ammattiin ei tämmöisenä minusta enää ole..
Leikkausten yhteydessä tulleista vahingoista en nyt ole kiinnostunut. Itse vapautusleikkaus onnistui kohdallani hyvin.
t. M58

3

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikahyvätuli

      Minulle jäi läppäjalkaterä, mutta sen kanssa tulee toimeen. Harjoittelin kävelyä ja yritin kuntouttaa jalkaterää oman näkemykseni mukaisesti, koska minulle sanottiin, että hermovaurio niin paha, että ei se siitä toivu.
      Vuoden jälkeen lääkäri ihmetteli kuinka hyvin pystyn kävelemään ja pystyn myös nousemaan varpailleni, jalkaterä ei toki nouse aivan siihen mitenkä terve, mutta tosi hyvin kumminkin.

      Kannattaa itse ainakin yrittää kuntouttaa, välittämättä siitä mitä muut sanovat.

      • Monisairas

        Joo kyllä se näin menee yksilötasolla ja tärkeää aloittaa kuntoutus mahdollisimman pian ja tehdä sitä määrätietoisesti. Ortopedisissa leikkauksissa ongelma ei korjaannu pelkästään kirurgin ja fyssarin toimesta vaan tarvitaan potilaalta aktiivista otetta myös. Lähipiirissä henkilöitä jotka ei tätä ole sisäistänyt. Ihmeitä voi tapahtua ihan riippumatta mistään tilastoista.

        Sen sijaan kummastuttaa hieman tämä odottelu hermovaurioissa, sillä ei ne odottamalla yleensä parane. Kyllä kuukausien ja jopa vuosien odottelu helposti jättää pysyvää jälkeä. Toisaalta pitää tarkkaan miettiä leikkauksen riskit ja hyödyt. Selkäytimen alueellakin teorisassa isot riskit ja vaikka leikkaus onnistuisi niin voi tulla arpikudosta tai tulehdus.


    • Kvaak

      Kiitos kummallekin asiallisesta kommentista! Siis sitkeää kuntoutusta kannattaa yrittää. Tosi hienoa että "aikahyvätuli" olet saanut omalla aktiivisuudella noin hyviä tuloksia aikaan, toivottavasti kuntoutuminen etenee kohdallasi edelleen.Rohkaisevaa!
      Tuo jonossa pitäminen tässä prosessissa minuakin eniten ihmetyttää. Erikoislääkäri totesi jalkateräni rempuloiksi maaliskuussa, mutta vasta heinäkuussa olin leikkauspöydällä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe