Ajelin taas kerran aamulla töihin pyörällä ja pyörätieltä seurailin autoilijoiden aamuruuhkaa. Siellä torvet soi ja liikenneraivoa oli autoilijoiden kesken ilmoilla. Autoilijat vaikuttivat varsin stressaantuneilta. Onhan se toki ymmärrettävääkin että hermostuttaa kun autoilijoiden elämä on nykyään aika hankalaa eikä tule siitä helpottumaan jatkossa. Polttoaine on kallista ja auton pitäisi olla uudehko vähäpäästöinen kulkupeli. Tiet ovat monessa paikkaa huonossa kunnossa ja tietöiden takia liikkuminen on kaupungissa hankalaa. Parkkipaikat ovat vähissä ja kalliitakin ovat. Autoilijoista on tullut tupakoitsijoihin verrattavia eli heidänkin elämää on hankaloitettu yhteisen edun nimissä. Kannattaa siis suoraan antaa periksi ja ryhtyä pyöräilijöksi tai käyttämään julkisia liikennevälineitä. Stressikin katoaa siinä. Ja kun autot vähenevät niin pyöräilijöillä ja jalankulkijoilla on turvallisempaa.
Pyöräilyssä on tulevaisuus
106
400
Vastaukset
- Juurikinnäin
Satoja miljoonia kiinalaisia pyöräilee. Eivät voi olla väärässä.
- Anonyymi
... ja ostavat auton heti kun kynnelle kykenevät
- eiyksisilmä
Pyöräily, joukkoliikenne tai käveleminen eivät ole ratkaisu liikuntarajoitteisille. On suuri joukko ihmisiä, jotka eivät vammansa tai kroonisen sairautensa vuoksi pysty esim. nousemaan linja-autoon tai kävelemään (pitkää matkaa) pysäkille tai asemalle. He pystyvät kuitenkin käymään töissä, opiskelemaan ja suorittamaan ostoksensa yms., kunhan pääsevät kotoa liikkeelle autolla.
Pitäisikö näiden ihmisten jämähtää koteihinsa ja syrjäytyä, kun eivät pysty polkemaan pyörillä? Kaikki eivät ole riittävän terveitä ja riittävän nuoria pyöräilemään.
- Aikansa.kutakin
Älä huoli, kyllä tämä pyöräilyvillitys menee muutamassa vuodessa ohi ja turhat pyöräkaistat muutetaan takaisin järkevään käyttöön autoille. Silloin pääsemme sähköautoillamme vaivattomasti ja säästä riippumatta turvallisesti perille.
- vaarallinen_autoilija
Ihmistä ollaan syrjäyttämässä kuskin paikalta, liian vaarallinen kanssaliikujille. Väliinpitämätön säännöistä tai ei osaa niitä, suhtautuu tunteenomaisesti aivan tavallisiin liikennetilanteisiin ja toisiin tiellä liikkujiin, ennalta-arvaamaton, itsekeskeinen, ylimielinen, huolimaton, nämä kaikki inhimillisiä ominaisuuksia joista seuraa kolariherkkyys.
Automaattiohjatuilta autoilta nämä puuttuu. Näidenkään ei tarvitse olla täydellisiä, riittää kunhan ovat vain ihmistä paremmin suoriutuvia.
- 25minustajalumituisku
Mikä hourailu taas avaajalta!
- suuntaus
Autoilua rajoitetaan kaupunkien keskustoissa, samaan aikaan pyöräilyä helpotetaan ja tehdään houkuttelevammaksi.
- muuttuvaista
Niin mitenkä pyöräilet, kun ei kävelemäänkään kunnolla pysty? Sitä paitsi, vaikka miten "helpotettaisiin" pyöräilyä ja tehtäisiin siitä "houkuttelevampaa", pyöräilijöitä on silti kourallinen verrattuna koko väestöön. Talvella vielä vähemmän. Ei tuollaiseen pidä suuria rahamääriä laittaa, hukkaan menevät, paljon tarpeellisimpia kohteita on.
Nykyiset pyöräilijät kuvittelevat voivansa pyöräillä vielä vanhoinakin, säässä kuin säässä. Hurja harha. - maailma_muuttuu
muuttuvaista kirjoitti:
Niin mitenkä pyöräilet, kun ei kävelemäänkään kunnolla pysty? Sitä paitsi, vaikka miten "helpotettaisiin" pyöräilyä ja tehtäisiin siitä "houkuttelevampaa", pyöräilijöitä on silti kourallinen verrattuna koko väestöön. Talvella vielä vähemmän. Ei tuollaiseen pidä suuria rahamääriä laittaa, hukkaan menevät, paljon tarpeellisimpia kohteita on.
Nykyiset pyöräilijät kuvittelevat voivansa pyöräillä vielä vanhoinakin, säässä kuin säässä. Hurja harha.Huomaa että et tiedä paljonkaan pyöräilystä. Pyöräily tekee vasta tuloaan.
- Uskomatonta_menoa
maailma_muuttuu kirjoitti:
Huomaa että et tiedä paljonkaan pyöräilystä. Pyöräily tekee vasta tuloaan.
Enpä usko. Parin viime vuoden aikana pyöräilyvastaisuus ja suoranainen -vihamielisyys on lisääntynyt huomattavasti ja aivan syystä. Mistään mitään ymmärtävät/välittävät pyöräilijät vaikeuttavat kaikkien muifen liikkumista ja ovat jalankulkijoille vaaraksi.
Luulenpa, että ylimitoitetut kaistat ym. pienelle vähemmistölle alkavat olla rakennettu. Vaikka olisi millaisia baanoja, niin jalkakäytävillä ajeleminen ei juuri ole vähentynyt.
Kyllähän tämän kaikki ovat huomanneet ja rahoja aletaan käyttää tarpeellisempiin kohteisin.
Sitä paitsi elämäntapafillaristit alkavat kyllästyä sään armoilla hampaat irvessä polkemiseen. Toivotaa, että tämä villitys oli tässä. Aikansa kutakin. - ennustustaitoinen
Uskomatonta_menoa kirjoitti:
Enpä usko. Parin viime vuoden aikana pyöräilyvastaisuus ja suoranainen -vihamielisyys on lisääntynyt huomattavasti ja aivan syystä. Mistään mitään ymmärtävät/välittävät pyöräilijät vaikeuttavat kaikkien muifen liikkumista ja ovat jalankulkijoille vaaraksi.
Luulenpa, että ylimitoitetut kaistat ym. pienelle vähemmistölle alkavat olla rakennettu. Vaikka olisi millaisia baanoja, niin jalkakäytävillä ajeleminen ei juuri ole vähentynyt.
Kyllähän tämän kaikki ovat huomanneet ja rahoja aletaan käyttää tarpeellisempiin kohteisin.
Sitä paitsi elämäntapafillaristit alkavat kyllästyä sään armoilla hampaat irvessä polkemiseen. Toivotaa, että tämä villitys oli tässä. Aikansa kutakin.Ken uskoo mitä uskoo. 10 vuoden kuluttua nähdään miten asia on.
- sujuvampaa_pyöräilyä
Helsingissä on tehty suuria suunnitelmia pyöräilyn sujuvoittamiseksi. Lisää väyliä rakennetaan ja osa autojen viemästä tilasta (esim. parkkitilat) osoitetaan pyöräilijöiden käyttöön. Kaupunkipyöriä lisätään.
Pyöräily on tällä hetkellä suosituinta ja sen odotetaan yhä lisäävän suosiotaan joten pyöräilijöitä tulee lisää katukuvaan esim. sähköpyörät ovat lisääntyneet suuresti ja niillä päsee nopeasti kohteisiin taajamissa.
Liikenneratkaisut laahaavat perässä koska ne on suuniteltu aikana jona pyöräilyn lisääntyvää suosiota ei osattu ennustaa. Näitä ollaan nyt korjaamassa vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. - Turhaa.ja.lyhytaikaista
sujuvampaa_pyöräilyä kirjoitti:
Helsingissä on tehty suuria suunnitelmia pyöräilyn sujuvoittamiseksi. Lisää väyliä rakennetaan ja osa autojen viemästä tilasta (esim. parkkitilat) osoitetaan pyöräilijöiden käyttöön. Kaupunkipyöriä lisätään.
Pyöräily on tällä hetkellä suosituinta ja sen odotetaan yhä lisäävän suosiotaan joten pyöräilijöitä tulee lisää katukuvaan esim. sähköpyörät ovat lisääntyneet suuresti ja niillä päsee nopeasti kohteisiin taajamissa.
Liikenneratkaisut laahaavat perässä koska ne on suuniteltu aikana jona pyöräilyn lisääntyvää suosiota ei osattu ennustaa. Näitä ollaan nyt korjaamassa vastaamaan nykypäivän vaatimuksia.Mitä tarkoittaa " pyöräily on tällä hetkellä suosituinta"? Keskikesällä Helsingissä matkoista seitsrmän prosenttia tehfään pyörällä, talvella pari prodenttia. Miten niin suosituinta?
- Anonyymi
sujuvampaa_pyöräilyä kirjoitti:
Helsingissä on tehty suuria suunnitelmia pyöräilyn sujuvoittamiseksi. Lisää väyliä rakennetaan ja osa autojen viemästä tilasta (esim. parkkitilat) osoitetaan pyöräilijöiden käyttöön. Kaupunkipyöriä lisätään.
Pyöräily on tällä hetkellä suosituinta ja sen odotetaan yhä lisäävän suosiotaan joten pyöräilijöitä tulee lisää katukuvaan esim. sähköpyörät ovat lisääntyneet suuresti ja niillä päsee nopeasti kohteisiin taajamissa.
Liikenneratkaisut laahaavat perässä koska ne on suuniteltu aikana jona pyöräilyn lisääntyvää suosiota ei osattu ennustaa. Näitä ollaan nyt korjaamassa vastaamaan nykypäivän vaatimuksia.Viime sunnuntaina tuli Helsinkiin lunta 5-10 cm alueesta riippuen.
Pyöräilijöille on Helsingissä monia väyliä, jotka harjataan lumesta puhtaaksi tarvittaessa useamman kerran päivässä ja jos on jäätä niin se sulatetaan, ei suolalla vaan muulla aineella. Pyöräilijöillä on monilla pyöräteillä kesäkeli, mutta jalankulkijat joutuvat viereisellä jalkakäytävällä kävelemään auraamattomassa lumessa, ehkä tallatussa muhkuraisessa lumessa, jäisessä ja hiekasta ei aina tietoakaan.
Havainnot Itämerenkadun (n. 900 m) pyörätien käyttäjistä eli pyörätie paljaana. Samaan aikaan itse kävelin viereisellä jäisellä, muhkuraisella jalkakäytävällä saman osuuden. To 7.1. n. klo 7 aamulla vain 1 pyöräilijä ja iltapäivällä n. klo 15.30 ei yhtään pyöräilijää. Pe 8.1. n. klo 7 aamulla ei yhtään pyöräilijää ja iltapäivällä n. klo 16.30 yksi pyöräilijä.
Itse kävelin edellä mainitun osuuden n. 8-10 minuuttia/kerta/suunta eli sillä matkalla näin yhteensä neljällä kerralla 2 pyöräilijää!
Pyöräilijöillä on Helsingin alueella kilometreittäin vastaavia puhdistettuja pyöräteitä, mutta viereiset jalkakäytävät ovat useimmiten huonossa kunnossa. Toisinaan jopa pyörätieltä harjataan lumet jalkakäytävän puolelle! On kuulemma eri urakoitsija, joka hoitaa väyliä!
Ei jalankulkijoista (terveet, sairaat, rollaattorilla, pyörätuolilla, lastenrattailla jne liikkuvat) ole väliä, kunhan pyöräilijät saavat hyväkuntoiset väylät!
Mikäli jalkakäytävä on huonossa kunnossa niin laki antaa mahdollisuuden siirtyä kävelemään pyörätien reunaan! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viime sunnuntaina tuli Helsinkiin lunta 5-10 cm alueesta riippuen.
Pyöräilijöille on Helsingissä monia väyliä, jotka harjataan lumesta puhtaaksi tarvittaessa useamman kerran päivässä ja jos on jäätä niin se sulatetaan, ei suolalla vaan muulla aineella. Pyöräilijöillä on monilla pyöräteillä kesäkeli, mutta jalankulkijat joutuvat viereisellä jalkakäytävällä kävelemään auraamattomassa lumessa, ehkä tallatussa muhkuraisessa lumessa, jäisessä ja hiekasta ei aina tietoakaan.
Havainnot Itämerenkadun (n. 900 m) pyörätien käyttäjistä eli pyörätie paljaana. Samaan aikaan itse kävelin viereisellä jäisellä, muhkuraisella jalkakäytävällä saman osuuden. To 7.1. n. klo 7 aamulla vain 1 pyöräilijä ja iltapäivällä n. klo 15.30 ei yhtään pyöräilijää. Pe 8.1. n. klo 7 aamulla ei yhtään pyöräilijää ja iltapäivällä n. klo 16.30 yksi pyöräilijä.
Itse kävelin edellä mainitun osuuden n. 8-10 minuuttia/kerta/suunta eli sillä matkalla näin yhteensä neljällä kerralla 2 pyöräilijää!
Pyöräilijöillä on Helsingin alueella kilometreittäin vastaavia puhdistettuja pyöräteitä, mutta viereiset jalkakäytävät ovat useimmiten huonossa kunnossa. Toisinaan jopa pyörätieltä harjataan lumet jalkakäytävän puolelle! On kuulemma eri urakoitsija, joka hoitaa väyliä!
Ei jalankulkijoista (terveet, sairaat, rollaattorilla, pyörätuolilla, lastenrattailla jne liikkuvat) ole väliä, kunhan pyöräilijät saavat hyväkuntoiset väylät!
Mikäli jalkakäytävä on huonossa kunnossa niin laki antaa mahdollisuuden siirtyä kävelemään pyörätien reunaan!Pitää olla todella huonossa kunnossa, että saa siirtyä pyörätien reunaa käyttämään. Siis sellaisessa kunnossa, että ei pysty etenemään sillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää olla todella huonossa kunnossa, että saa siirtyä pyörätien reunaa käyttämään. Siis sellaisessa kunnossa, että ei pysty etenemään sillä.
Millä perusteella pyöräilijät saavat ajaa jalkakäytävillä, on sitten jalkakäytävän vieressä pyörätie tai kadun toisella puolen pyörätie tai ei ole ollenkaan pyörätietä?
Se, että on pelkuri eikä uskalla ajaa ajoradalla, ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä.
Se, että ei viitsi siirtyä kadun toiselle puolen missä on pyörätie, ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä.
Se, että ei viitsi siirtyä pyörätien puolelle (sen valkoisen viivan tai kivetyksen yli), ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä.
Polkupolkupyörällä ajava yli 12-vuotias ei saa ajaa jalkakäytävillä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä perusteella pyöräilijät saavat ajaa jalkakäytävillä, on sitten jalkakäytävän vieressä pyörätie tai kadun toisella puolen pyörätie tai ei ole ollenkaan pyörätietä?
Se, että on pelkuri eikä uskalla ajaa ajoradalla, ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä.
Se, että ei viitsi siirtyä kadun toiselle puolen missä on pyörätie, ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä.
Se, että ei viitsi siirtyä pyörätien puolelle (sen valkoisen viivan tai kivetyksen yli), ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä.
Polkupolkupyörällä ajava yli 12-vuotias ei saa ajaa jalkakäytävillä!Sinä olet taas täällä. Moi vain.
twitter.com/O_Joonas/status/1346486600478420998
Tämän takia pyörän käyttäjät ei voi käyttää ajorataa, koska jotkut auton kuljettajat ei viitsi toimia liikennesääntöjen mukaisesti tai edes opetella niitä.
Sitten kun tuo asia on korjattu niin ajoradalla voi olla kaikki ketkä sinne kuuluu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä perusteella pyöräilijät saavat ajaa jalkakäytävillä, on sitten jalkakäytävän vieressä pyörätie tai kadun toisella puolen pyörätie tai ei ole ollenkaan pyörätietä?
Se, että on pelkuri eikä uskalla ajaa ajoradalla, ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä.
Se, että ei viitsi siirtyä kadun toiselle puolen missä on pyörätie, ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä.
Se, että ei viitsi siirtyä pyörätien puolelle (sen valkoisen viivan tai kivetyksen yli), ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä.
Polkupolkupyörällä ajava yli 12-vuotias ei saa ajaa jalkakäytävillä!Huuteletko nyt taas täällä kaikkiin keskusteluihin 12 vuotiasta lapsista, joita jostain syystä kyyläät ulkona, kun liikenne puolelta yleisesti ei muut sinua miellyttäneet?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viime sunnuntaina tuli Helsinkiin lunta 5-10 cm alueesta riippuen.
Pyöräilijöille on Helsingissä monia väyliä, jotka harjataan lumesta puhtaaksi tarvittaessa useamman kerran päivässä ja jos on jäätä niin se sulatetaan, ei suolalla vaan muulla aineella. Pyöräilijöillä on monilla pyöräteillä kesäkeli, mutta jalankulkijat joutuvat viereisellä jalkakäytävällä kävelemään auraamattomassa lumessa, ehkä tallatussa muhkuraisessa lumessa, jäisessä ja hiekasta ei aina tietoakaan.
Havainnot Itämerenkadun (n. 900 m) pyörätien käyttäjistä eli pyörätie paljaana. Samaan aikaan itse kävelin viereisellä jäisellä, muhkuraisella jalkakäytävällä saman osuuden. To 7.1. n. klo 7 aamulla vain 1 pyöräilijä ja iltapäivällä n. klo 15.30 ei yhtään pyöräilijää. Pe 8.1. n. klo 7 aamulla ei yhtään pyöräilijää ja iltapäivällä n. klo 16.30 yksi pyöräilijä.
Itse kävelin edellä mainitun osuuden n. 8-10 minuuttia/kerta/suunta eli sillä matkalla näin yhteensä neljällä kerralla 2 pyöräilijää!
Pyöräilijöillä on Helsingin alueella kilometreittäin vastaavia puhdistettuja pyöräteitä, mutta viereiset jalkakäytävät ovat useimmiten huonossa kunnossa. Toisinaan jopa pyörätieltä harjataan lumet jalkakäytävän puolelle! On kuulemma eri urakoitsija, joka hoitaa väyliä!
Ei jalankulkijoista (terveet, sairaat, rollaattorilla, pyörätuolilla, lastenrattailla jne liikkuvat) ole väliä, kunhan pyöräilijät saavat hyväkuntoiset väylät!
Mikäli jalkakäytävä on huonossa kunnossa niin laki antaa mahdollisuuden siirtyä kävelemään pyörätien reunaan!Minä näin torstaina aamulla eräällä toisella kadulla 700 metrin matkalla 21 pyöräilijää ja iltapäivällä 26 pyöräilijää. Perjantaina aamulla näin 19 pyöräilijää ja iltapäivällä 32 pyöräilijää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä olet taas täällä. Moi vain.
twitter.com/O_Joonas/status/1346486600478420998
Tämän takia pyörän käyttäjät ei voi käyttää ajorataa, koska jotkut auton kuljettajat ei viitsi toimia liikennesääntöjen mukaisesti tai edes opetella niitä.
Sitten kun tuo asia on korjattu niin ajoradalla voi olla kaikki ketkä sinne kuuluu.Tyypillistä pyöräilijää! Ei tosin kaikki, mutta enimmältä osin.
Pyöräilijät saavat tehdä mitä haluavat eli heidän mielestä heitä ei koske liikennesäännöt!
Ovat silti vaatimassa, että muut noudattavat liikennesääntöjä!
Itse olen myös pyöräilijä eikä täällä Suomessa ole vielä ollut missään sellaista katua tai tietä missä olisi pitänyt siirtyä ajamaan pyörällä jalkakäytävälle ellei ole pyörätietä! Koskee siis myös Helsingin keskustaa!
Helsingin keskustassa ei monikaan pyöräilijä aja ajoradalla ellei ole pyörätietä. Minä kuulun niihin sielläkin, jotka ajavat ajoradalla.
Pelkurit jättäköön pyöränsä kotiin ja ostavat vaikka sen auton! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyypillistä pyöräilijää! Ei tosin kaikki, mutta enimmältä osin.
Pyöräilijät saavat tehdä mitä haluavat eli heidän mielestä heitä ei koske liikennesäännöt!
Ovat silti vaatimassa, että muut noudattavat liikennesääntöjä!
Itse olen myös pyöräilijä eikä täällä Suomessa ole vielä ollut missään sellaista katua tai tietä missä olisi pitänyt siirtyä ajamaan pyörällä jalkakäytävälle ellei ole pyörätietä! Koskee siis myös Helsingin keskustaa!
Helsingin keskustassa ei monikaan pyöräilijä aja ajoradalla ellei ole pyörätietä. Minä kuulun niihin sielläkin, jotka ajavat ajoradalla.
Pelkurit jättäköön pyöränsä kotiin ja ostavat vaikka sen auton!Tarkoitatko kaikkia pyöräilijöitä, vai vain osaa pyöräilijöistä, ja jos osaa pyöräilijöistä, niin kuinka suurta osaa, ja mihin kertomasi tieto perustuu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää olla todella huonossa kunnossa, että saa siirtyä pyörätien reunaa käyttämään. Siis sellaisessa kunnossa, että ei pysty etenemään sillä.
Mikä poikkeusolo on tänään!
Itämerenkadun pyörätiellä lunta 7-8 cm eikä siinä ollut montaa ajanut, joten siinä olisi pystynyt ajamaan "koskemattomalla" lumella.
Kaikkia jalkakäytäviä ei oltu eilisen lumisateen jälkeen aurattu vaan siellä käveltiin kauheassa "mönjässä" eli lumi-hiekkasekoitteessa. Siellä kelpasi 2 pyöräilijän ajaa ja kun huomautin heille jalkakäytävästä niin on kuulemma poikkeusolot eli saavat ajaa siellä. Heillä oli todella vaikeuksia pystyä pystyssä ajaessaan jalkakäytävällä.
No, minä sitten toteutin jalankulkijana poikkeusoloja ja siirryin paremmassa kunnossa olevalle pyörätielle. Siellä oli helppo kävellä "koskemattomalla" lumella. Ei lipsunut jalka eikä pelkoa kaatumisesta.
- mennäänpyörällä
Olin siellä pääkaupungissa työkeikalla 3 kuukautta ja kuljin työmatkat aina pyörällä. 3 km suuntaansa. Pyöräteitä oli niin hyvin, ettei tarvinnut ajaa ollenkaan ajoradalla. Muutkin matkat ajoin pyörällä kantakaupungin alueella. Pyöräily tulee vain lisääntymään sielläkin tulevaisuudessa, ja hyvä niin.
- 200ongelmaaheti
Mutta kun lääketieteellisistä syistä kenelläkään yli 45-vuotiaalla ei saisi olla moottoriajoneuvon ajo-oikeutta lainkaan, koska tällöin keskimäärin näkö heikkenee merkittävästi jokaisella ihmisellä.
Moottorikulkuneuvo on tietystikin myös päältä ajettava ruohonleikkurikin, silläkään ei silloin saa ajella edes omalla pihallaan jos on moottoriajoneuvon ajokielto, kyseinen kulkuneuvo on moottoriajoneuvo, aivan kuten autokin.
Miten siis määritellään moottorikulkuneuvo, onko se kulkuneuvo jossa on moottori, vai kulkuneuvo joka kulkee moottorin voimalla?
Esimerkiksi, kun sähköpolkupyörä määritellään polkupyöräksi jos pääasiallinen voimanlähde on ihmisvoima, niin on polkupyörä.
Entä jos on auto jossa on mennyt moottori rikki, silloin tämä ei ole moottorikulkuneuvo tietystikään. Tai jos pysäyttää auton moottorin ajossa, tällä hetkellä ajoneuvo ei ole enää moottorikulkuneuvo vaan "polkuauto", tai 4-pyöräinen kulkuneuvo joka liikkuu omalla painollaan tai työnnettäessä.
Toisaalta jos on sähköpolkupyörä jonka moottori hetkellisestikin tuottaa enemmän voimaa kuin polkija, tällainen on luokiteltava moottoriajoneuvoksi.
Onko sellainen auto moottoriajoneuvo, jonka moottori on takakontissa?
Mitenkäs sitten nämä mustalaisten hevoskärryt joilla ajelevat yleisillä teillä, mitenkä niihin suhtaudutaan? - Munamankeli
Olipa villi meno taas aamulla autoilijoilla liikenteessä. Lumisade laittaa lopullisesti pasmat sekaisin. Torvet soi ja stressitaso huipussaan. Pyörätie töihin (4 km) oli sen sijaan hyvin aurattu ja oli mukava poljeskella. Lumisade kävi vähän silmiin mutta sehän on varustekysymys. Pitää ottaa ensi sateella suojalasit päähän. Jos en olisi tullut pyörällä niin olisihan sitä voinut kävellä tai ajaa bussilla. Jättäkää auto suosiolla kotiin niin pääsette vähemmällä ja teette muidenkin elämästä mukavampaa.
- 37män
Minäkin kävin hoitamassa asioita pyöräillen. Matkaa kertyi siinä 15 km. mukavaa oli olipa tie aurattu tai luminen, mutta kun sille kl-väylälle oli aurattu autotien suolaiset sohjot, niin se ei ollut kivaa. Se sohjo jollain tavalla kannattaa pyörää ensin, mutta pettää sitten ja pyörä alkaa jungertaa. Ei se varmaan kiva ole kävelläkään.
"muuttuvaista" purnasi tuolla aiemmin, että liikuntavammainen ei voi ajaa polkupyörällä.
Nyt on saatavan oikein kivoja nelipyöräisiä inva-sähköpyöriä. Kannattaa kokeilla.
- Helekama
Näkyvät jo rakentavan uutta infraa useissa kaupungeissa niin että parkkipaikat eivät kuulu automaattisesti repertuaariin. Pyöräilyssä on tosiaan tulevaisuus samoin kuin julkisen liikenteen kehittämisessä. Jos on seurannut uutisia autoilun tulevaisuuden näkymistä niin eipä ole helppoa autoilijoilla. Pitäisi luopua polttomoottoriautoista ja siirtyä puhtaisiin energiamuotoihin. Se on kallista ja hankalaa. Suosittelen polkupyörän, hyvien kävelykenkien tai bussikortin hankintaa kaupunkilaisille niin pääsee helpommalla. Ei huolet paina.
- Jalankulkija_
Tämä on nyt niin nähty. Röyhkeät tai säännöistä mitään tietämättömät pyöräilijät haittaavat kaikkia muita liikenteessä. Jalankulkijat ja autoilijat saavat olla jatkuvassa hälytystilassa, kun nämä maailmanpatantajat aiheuttavat jatkuvia vaaratilanteita.
Pyöräkortti ja pakollinen liikennevakuutus ovat ainoa keino näiden minä,minä,minä-tyyppien kuriin saattamiseksi. Ja rikkeistä päiväsakkoja roimasti.- Kuusikymppinen
Olen pyöräillyt töihin koko töissäoloajan.
Ensin oli viisi ja puolikilometriä matkaa ja viimeiset kymmenen vuotta 11 km suuntaansa. Pyöräilyn idean kun löytää niin siihen jää koukkuun eräs tuttu sanoi nän. Asun pohjoisessa ajan myös kovilla pakkasilla. Kevät kelit kun tilee ja pyörätit sulaa niin joskus ajan pitemmän kautta kotiin. Suosittelen kaikille jotka eivät välttämättä tarvitse autoa työmatkoille.
- viisastietäjä
Laitetaan pyörät jonottamaan ja autoille autokaista.
Heh, käännetäänkin pyörä pyörii toisinpäin, oho kun asialle onkin toinen näkökulma taas..- ilosenonpolkeakunautoili
Plus polkupyörävero koska kuka maksaa ne kevyenliikenteenväylät?
- Tieliikennelaki
ilosenonpolkeakunautoili kirjoitti:
Plus polkupyörävero koska kuka maksaa ne kevyenliikenteenväylät?
Kaupunkien ja kuntien alueilla kaiki liikenneinfra kustannetaan kunnallisverovaroista.
- se.on.juurikin.noin
Tieliikennelaki kirjoitti:
Kaupunkien ja kuntien alueilla kaiki liikenneinfra kustannetaan kunnallisverovaroista.
Juusikin näin. Jokainen joka maksaa kunnallisveroja, on mukana kustannuksissa, oli sitten auto tai fillari tai ei kumpaakaan. Turha siis urputtaa mistään pyöräveroista.
- Pyörät_rekisteriin
se.on.juurikin.noin kirjoitti:
Juusikin näin. Jokainen joka maksaa kunnallisveroja, on mukana kustannuksissa, oli sitten auto tai fillari tai ei kumpaakaan. Turha siis urputtaa mistään pyöräveroista.
Juuri niin. Pyörävero käyttöön, jos pitää rakentaa puolet vuodesta tyhjillään olevia pyöräteitä ja kesäisin puolet ajavat kuitenkin jalkakäytävillä.
PS. Suomen kielessä ei käytetä mitään juurikin-sanaa. Se on yksinkertaisesti juuri. - fdrefdse
ilosenonpolkeakunautoili kirjoitti:
Plus polkupyörävero koska kuka maksaa ne kevyenliikenteenväylät?
Jokainen palkansaaja maksaa kunnallisveroa ja pyörätiet, mutta ruuhka-aikaan maksimissaan 11 % liikenteessä olevista ajaa polkupyörillä.
Valtio maksaa valtateiden pyörätiet. Kunnossapito yleensä kunnalla. - näin_se_vain_on
fdrefdse kirjoitti:
Jokainen palkansaaja maksaa kunnallisveroa ja pyörätiet, mutta ruuhka-aikaan maksimissaan 11 % liikenteessä olevista ajaa polkupyörillä.
Valtio maksaa valtateiden pyörätiet. Kunnossapito yleensä kunnalla.Maailma tulee menemään siihen suuntaan että työssäkäyntialue tulee pienenemään ja satsataan saasteettomiin liikkumismuotoihin. Pyöräily tulee siinä kohtaa olemaan kova sana.
- Kuusikymppinen
Olen samaa mieltä. Pyörä on nyt jo hyvä kulkuneuvo ja tulevaisuudessa entistä enemmän satsataan pyöräilyyn ja pyörien kehittämiseen. Toisaalta kel onni on se onnen kätkeköön.
- malliesimerkkejä
Tanskassa ja Kööpenhaminassa osataan. Voisi ottaa mallia. Myös Hollannissa osataan.
- Reynold
On moneen kertaan laskettu ylivoimaisen enegiatehokkaimmaksi tavaksi liikkua paikasta toiseen. Ja kun tähän lisätään se, että liikkumisharrastuksena pyöräily on parasta, mitä voi kuvitella, ei loppu ole näkyvissä. Kaikenmoista on "keksitty" reilun sadan vuoden aikana, mutta pyörä säilyy keksintönä lähes muuttumattomana vuosikymmenestä toiseen. Kun nyt on näkyvissä vihdoin hiilikuiturunkojen jääminen pois, niin sekin turmiollinen kehitysvaihe pikkuhiljaa unohtuu.
Kauan Eläköön pyöräily!!- Reskentti
Juuri näin! Ja kun vielä saadaan järviltä samalla tavalla turhaa moottoriajelua vähennettyä ja nostetaan soutaminen kunniaan niin sitten on hyvä. Polkupyörä ja soutuvene ovat ihmiskunnan parhaat keksinnöt.
- Pyöräily.on.hyödytöntä
Reskentti kirjoitti:
Juuri näin! Ja kun vielä saadaan järviltä samalla tavalla turhaa moottoriajelua vähennettyä ja nostetaan soutaminen kunniaan niin sitten on hyvä. Polkupyörä ja soutuvene ovat ihmiskunnan parhaat keksinnöt.
Joo niin olivat 1800-luvulla. Mikään ei ole karmemman näköistä, kun joku elämäntapafillaristi polkee hampaat irvessä, kuola valuen ja silmät lasittneina. Kuvittelee pelastavansa maailman polkemalla. Säälittävää.
- Munamankeli
Pyöräily.on.hyödytöntä kirjoitti:
Joo niin olivat 1800-luvulla. Mikään ei ole karmemman näköistä, kun joku elämäntapafillaristi polkee hampaat irvessä, kuola valuen ja silmät lasittneina. Kuvittelee pelastavansa maailman polkemalla. Säälittävää.
Ei vaan siirtyvänsä paikasta toiseen. Taisit kuvailla omaa olemustasi joka kyllä korjaantuu kun pyöräilee ahkerammin. Jo kuukauden mittaisella harjoittelulla kuolasi ei valu etkä irvistä. Parempi vaan alkaa totuttelemaan uuteen puhtaamman liikkumisen aikaan.
- Pyöräliitonperkele
"Kävellen ja pyörällä tehtävien matkojen määrään vaikuttaa Pyöräliiton mukaan eniten yhdyskuntasuunnittelu eli muun muassa se,
kuinka houkuttelevaa kevyen liikenteen väylien käyttö on esimerkiksi autoiluun verrattuna."
Huomatkaa sana houkutteleva. Kuinka jokapäiväinen pakollinen pyöräily esim. töihin voisi olla houkuttelevampaa kuin autolla kulku?
"Kävelyn ja pyöräilyn edistämiskeinoiksi laskentaraportti esittääkin monenlaista kevyelle liikenteelle suunnattua rahoitusta,
pääkaupunkiseudun ruuhkamaksua, kävelyn ja pyöräilyn kaikkinaista suosimista mm. kaavoituksessa, pysäköintipolitiikan tiukentamista ja
autopaikkojen vähentämistä, työnantajan tarjoaman autopysäköinnin verottamista sekä työmatkakulujen verovähennysoikeuden muuttamista kulkutavasta riippumattomaksi."
Huomatkaa sana edistämiskeino. Lähes jokainen "keino" on autoilun vaikeuttamista, kalleuttamista, verottamista ja kyykytystä.
https://www.is.fi/autot/art-2000005337232.html - maailma_muuttuu
Tulee ymmärtää että autoilun verot ovat vähän sellaisia haittaveroja ja nämä maksut tulevat vain lisääntymään tulevaisuudessa. Näillä ohjaillaan ihmisten kulutustottumuksia ja käyttäytymistä vrt tupakka, alkoholi yms. Tupakointi pyritään kieltämään vuoteen 2030 mennessä.
Jos haluaa autoilla niin sitten pitää kyykistellä ja verot maksaa. Jos ei halua maksaa niin sitten voi miettiä voisiko löytyä muita liikkumistapoja.
Monilla se on vain omaa mukavuudenhalua ja tottumusta kun se auto on aina ollut vaikka ei välttämättä niin tarvisikaan.
Monilla työttömälläkin on auto vaikka halvemmalla pääsisi kun liikuisi julkisilla. kävellen, pyörällä tai jopa silloin tällöin turvautuisi taksin kyytiin.
Yksi ihminen autossa ja100 autoa peräkkäin on aika tehoton ja tuhlaileva liikkumistapa.
Koko liiikkuminen ja asuminen pitäisi miettiä uudelleen ihan tyhjältä pöydältä. Autoilu ja sen yleistyminen alkoi 100 vuotta sitten, se on historiallinen taakka joka ei sovi laajuudessaan nykymaailmaan joten sitä pitää alkaa rajoittamaan vauhdilla ennekuin maailma on päällystetty kokonaan asvaltilla.
Entä mitä järkeä on asua kaukana kaikesta jossa lähin kauppa on 20km:n päässä?
Raideliikenne hoitaisi liikkumisen kaupunkien välillä ja keskustoissa kyllä kykenisi nykyään liikkumaan monenlaisella härvelillä ilman nykymuotoisia autojakin. Kyse on vain halusta siihen.
. - Aikansa.kutakin
Pyöräliitonperkele kirjoitti:
"Kävellen ja pyörällä tehtävien matkojen määrään vaikuttaa Pyöräliiton mukaan eniten yhdyskuntasuunnittelu eli muun muassa se,
kuinka houkuttelevaa kevyen liikenteen väylien käyttö on esimerkiksi autoiluun verrattuna."
Huomatkaa sana houkutteleva. Kuinka jokapäiväinen pakollinen pyöräily esim. töihin voisi olla houkuttelevampaa kuin autolla kulku?
"Kävelyn ja pyöräilyn edistämiskeinoiksi laskentaraportti esittääkin monenlaista kevyelle liikenteelle suunnattua rahoitusta,
pääkaupunkiseudun ruuhkamaksua, kävelyn ja pyöräilyn kaikkinaista suosimista mm. kaavoituksessa, pysäköintipolitiikan tiukentamista ja
autopaikkojen vähentämistä, työnantajan tarjoaman autopysäköinnin verottamista sekä työmatkakulujen verovähennysoikeuden muuttamista kulkutavasta riippumattomaksi."
Huomatkaa sana edistämiskeino. Lähes jokainen "keino" on autoilun vaikeuttamista, kalleuttamista, verottamista ja kyykytystä.
https://www.is.fi/autot/art-2000005337232.htmlAikansa kutakin. Kyllä tämä pyöräilyvouhotus tästä laantuu, kunhan nyt muutaman vuoden jaksavat polkea. Se on monessa suhteessa sopimaton liikkumismuoto ainakin kaupunkiin.
Toisilla on paha asennevamma ja he vaarantavat oman ja toisten terveyden. Esim. jos kadulla on yksisuuntainen pyöräilykaista, niin silti monet ajavat samaan suuntaan jalkakäytävällä. (Helsiginkatu).Sitten on paljon niitä, jotka eivät yksinkertaisesti tiedä liikennesäännöistä mitään.
Ei ole ihme, että pyöräilyvastaisuus, jopa -vihamielisyys lisääntyy vuosi vuodelta. - Pyöräily.on.hyödytöntä
Munamankeli kirjoitti:
Ei vaan siirtyvänsä paikasta toiseen. Taisit kuvailla omaa olemustasi joka kyllä korjaantuu kun pyöräilee ahkerammin. Jo kuukauden mittaisella harjoittelulla kuolasi ei valu etkä irvistä. Parempi vaan alkaa totuttelemaan uuteen puhtaamman liikkumisen aikaan.
Miksikähän kuvailisin omaa olemustani? Paljon kuitenkin näkee pyöräilijöitä, jotka irvistelevät ja ovat stressaantuneita aivan kuin joku pakottaisi ajamaan.
Pyöräily on muutaman vuoden päästä pois muodista ja vanhanaikaista.
Kävely ja julkiset ovat järkevin valinta. - Pyöräliitonperkele
maailma_muuttuu kirjoitti:
Tulee ymmärtää että autoilun verot ovat vähän sellaisia haittaveroja ja nämä maksut tulevat vain lisääntymään tulevaisuudessa. Näillä ohjaillaan ihmisten kulutustottumuksia ja käyttäytymistä vrt tupakka, alkoholi yms. Tupakointi pyritään kieltämään vuoteen 2030 mennessä.
Jos haluaa autoilla niin sitten pitää kyykistellä ja verot maksaa. Jos ei halua maksaa niin sitten voi miettiä voisiko löytyä muita liikkumistapoja.
Monilla se on vain omaa mukavuudenhalua ja tottumusta kun se auto on aina ollut vaikka ei välttämättä niin tarvisikaan.
Monilla työttömälläkin on auto vaikka halvemmalla pääsisi kun liikuisi julkisilla. kävellen, pyörällä tai jopa silloin tällöin turvautuisi taksin kyytiin.
Yksi ihminen autossa ja100 autoa peräkkäin on aika tehoton ja tuhlaileva liikkumistapa.
Koko liiikkuminen ja asuminen pitäisi miettiä uudelleen ihan tyhjältä pöydältä. Autoilu ja sen yleistyminen alkoi 100 vuotta sitten, se on historiallinen taakka joka ei sovi laajuudessaan nykymaailmaan joten sitä pitää alkaa rajoittamaan vauhdilla ennekuin maailma on päällystetty kokonaan asvaltilla.
Entä mitä järkeä on asua kaukana kaikesta jossa lähin kauppa on 20km:n päässä?
Raideliikenne hoitaisi liikkumisen kaupunkien välillä ja keskustoissa kyllä kykenisi nykyään liikkumaan monenlaisella härvelillä ilman nykymuotoisia autojakin. Kyse on vain halusta siihen.
.Tuo kuulosti nin miesnutturaiselta että olet varmaan itsekin pyöräliiton agitaattori.
- pyöräilylisääntyy
Pyöräily.on.hyödytöntä kirjoitti:
Miksikähän kuvailisin omaa olemustani? Paljon kuitenkin näkee pyöräilijöitä, jotka irvistelevät ja ovat stressaantuneita aivan kuin joku pakottaisi ajamaan.
Pyöräily on muutaman vuoden päästä pois muodista ja vanhanaikaista.
Kävely ja julkiset ovat järkevin valinta.Itse veikkaan että mennää koko ajan kohti Kööpenhaminan mallia jossa oikeasti satsataan pyöräilyyn.
Näin siellä jo vuonna 2014
https://youtu.be/HBhPrwhVbzQ - Jalankulkija_
pyöräilylisääntyy kirjoitti:
Itse veikkaan että mennää koko ajan kohti Kööpenhaminan mallia jossa oikeasti satsataan pyöräilyyn.
Näin siellä jo vuonna 2014
https://youtu.be/HBhPrwhVbzQKööpenhaminassa kellekään ei tule mieleenkään ajaa jalkakäytävällä pienemillä kaduilla, joilla ei ole erillistä pyöräkaistaa. Meillä Helsingissä paikoitellen enemmistö pyöräilee jalkakäytävällä. Tämä on se suuri ero, johon ei edes valistus tehoa.
Kun ei ole tahtoa tai kykyä noudattaa lakia ja sääntöjä, niin kieletään sitten mielummin koko pyöräily ainakin kantakaupungissa. - Pyöräliitonperkele
pyöräilylisääntyy kirjoitti:
Itse veikkaan että mennää koko ajan kohti Kööpenhaminan mallia jossa oikeasti satsataan pyöräilyyn.
Näin siellä jo vuonna 2014
https://youtu.be/HBhPrwhVbzQKöpis on pinta-alaltaan n. 10% Stadista. Siellä 300 m pyöräilyllä pääsee kaikkien palveluiden luo.
Stadissa on ajettava kilometrejä löytääkseen Otto-automaatin. - ennemmin_näin
Sitä ennen pitäisi kieltää autoilu kun eivät osaa noudatta juuri mitään sääntöjä.
- Jalankulkija_
ennemmin_näin kirjoitti:
Sitä ennen pitäisi kieltää autoilu kun eivät osaa noudatta juuri mitään sääntöjä.
Pyöräilyn kieltämisestä ei yhteiskunnalle olisi haittaa, päinvastoin. Autoilun kieltäminen kaataisi koko kansantalouden. Siitä seuraisi nälänhätä ym. Vai fillarin tarakallako ruoat muualta Suomesta ja ulkomailta pitäisi tuoda?
Tässä hyvä esimerkki himopyöräilijän ajatusmaailmasta. Herää todellisuuteen. - ennemmin_näin
Jalankulkija_ kirjoitti:
Pyöräilyn kieltämisestä ei yhteiskunnalle olisi haittaa, päinvastoin. Autoilun kieltäminen kaataisi koko kansantalouden. Siitä seuraisi nälänhätä ym. Vai fillarin tarakallako ruoat muualta Suomesta ja ulkomailta pitäisi tuoda?
Tässä hyvä esimerkki himopyöräilijän ajatusmaailmasta. Herää todellisuuteen.Eipä siirrellä maalitolppia, kyse oli kantakaupunkialueesta, josta autoilun voisikin hyvin kieltää.
"Vai fillarin tarakallako ruoat muualta Suomesta ja ulkomailta pitäisi tuoda?"
Eipäs taas sekoilla siellä. Rahtiliikenne ja yksityisautoilu on ihan eri juttuja. Sinulleko tulee nälänhätä kun et pääse autolla kaupaan?
Pyörän tarakalla minä kyllä ruokani kaupasta haen. Matka 1km, helpompi ja nopeampi pyörällä kuin autolla, pyörää ei tarvitse raapia talviaamuinakaan.
"Herää todellisuuteen."
Oslossa on jo herättykin. Suositellaan myös helsinkiin.
"Ruotsalaisprofessori vaatii: Yksityisautoilu kiellettävä Helsingin ydinkeskustassa"
https://www.is.fi/autot/art-2000005248536.html
"Norjan pääkaupunki Oslo kieltää autoliikenteen ydinkeskustan läpi tämän vuoden loppuun mennessä. Kaikki parkkipaikat keskustan katujen varsilta häviävät viimeistään ensi kesänä, ja tilalle tulevat uudet pyörätiet sekä leveämmät jalkakäytävät.
Autojen sijaan kaduille on luvassa leikkikenttiä, penkkejä, ravintolaterasseja ja kulttuuritapahtumia."
Herää itse todellisuuteen, autoilu joutuu koko ajan ahtaammalla ja verot nousevat ja sille et mahda mitään. Pyöräilyn kohdalla tilanne on aivan päinvastainen. - Jalankulkija_
ennemmin_näin kirjoitti:
Eipä siirrellä maalitolppia, kyse oli kantakaupunkialueesta, josta autoilun voisikin hyvin kieltää.
"Vai fillarin tarakallako ruoat muualta Suomesta ja ulkomailta pitäisi tuoda?"
Eipäs taas sekoilla siellä. Rahtiliikenne ja yksityisautoilu on ihan eri juttuja. Sinulleko tulee nälänhätä kun et pääse autolla kaupaan?
Pyörän tarakalla minä kyllä ruokani kaupasta haen. Matka 1km, helpompi ja nopeampi pyörällä kuin autolla, pyörää ei tarvitse raapia talviaamuinakaan.
"Herää todellisuuteen."
Oslossa on jo herättykin. Suositellaan myös helsinkiin.
"Ruotsalaisprofessori vaatii: Yksityisautoilu kiellettävä Helsingin ydinkeskustassa"
https://www.is.fi/autot/art-2000005248536.html
"Norjan pääkaupunki Oslo kieltää autoliikenteen ydinkeskustan läpi tämän vuoden loppuun mennessä. Kaikki parkkipaikat keskustan katujen varsilta häviävät viimeistään ensi kesänä, ja tilalle tulevat uudet pyörätiet sekä leveämmät jalkakäytävät.
Autojen sijaan kaduille on luvassa leikkikenttiä, penkkejä, ravintolaterasseja ja kulttuuritapahtumia."
Herää itse todellisuuteen, autoilu joutuu koko ajan ahtaammalla ja verot nousevat ja sille et mahda mitään. Pyöräilyn kohdalla tilanne on aivan päinvastainen.Ei ole ajokorttia, niin en myödkään aja.
Katsele ympärillesi. Pyöräilijät terrorisoivat kaikkia muita kaduilla liikkujia törkeällä käytöksellään, siis ylivoainen enemmistä heistä.
Heti kun osaavat ja myös noudattavat tieliikennelakia ja muita sääntöjä alan kirkuen kannattamaan pyöräilyä. Tämä taitaa olla Suomessa mahdotonta ja poliisikin on jo myöntänyt, että se ei yksinään voi tilanteelle mitään, kun on päässyt riistäytymään hallitsemattomaksi. Ikävä kyllä. - Ei_pidä_paikkansa
Pyöräliitonperkele kirjoitti:
Köpis on pinta-alaltaan n. 10% Stadista. Siellä 300 m pyöräilyllä pääsee kaikkien palveluiden luo.
Stadissa on ajettava kilometrejä löytääkseen Otto-automaatin.Älä valehtele. Helsingin pinta ala on 200 km² luokkaa ja Köpenhaminan 90 km² luokkaa. Väitteesi on siis silkkaa puppua.
- Kuusikymppinen
pyöräilylisääntyy kirjoitti:
Itse veikkaan että mennää koko ajan kohti Kööpenhaminan mallia jossa oikeasti satsataan pyöräilyyn.
Näin siellä jo vuonna 2014
https://youtu.be/HBhPrwhVbzQOlen samaa mieltä. Olen käynyt Amterdamissa ja siellä pyöräillään todella paljon. Suomen kaupungeissa sama suunta. Täällä missä minä pyöräilen on talvipyöräily lisääntynyt valtavasti. Varsinkin naiset pyöräilevät.
- vivaviva
Espanjalainen kaupunki Pontevedra kielsi autoilun koko kaupungin keskusta-alueella, ja on kuulemma "maailman onnellisin kaupunki"
- Onnellinen_kaupunki
"Maailman onnellisin kaupunki". Miten kaupunki voi olla onnellinen? Sen asukkaat eivät sitä varmaankaan ole.
Toisaalta onhan meilläkin näitä "onnellisia" fillaristeja omissa pikku mielikuvitusmaailmoissaan. - NoSitäVaan
Autoilijoilla on menossa viimeinen taisto oman elämäntapansa puolesta. Nyt ovat ajat muuttumassa ja jokainen uutisia seuraava ymmärtää sen. Eri asia on sitten hyväksyykö muutoksen tuulet. Muutos tulee ja se ei ole yksityisautoilijoille myönteinen. Ne jotka ovat jos siirtyneet kokonaan tai osittain pyöräilyyn, jalankulkuun tai julkisiin eivät hätkähdä muutoksesta. He elävät tulevaa muutosta jo nyt. Aloittajan viestissä ja muissakin on vissi pointti. Pyöräilyllä pääsee hyvään kuntoon, säästää kustannuksia ja ympäristöä ja stressi vähenee.
- näin_se_tulee_olemaan
Itse valitsen pyörän aina kun voin. Vanha edullinen auto löytyy kyllä, jota käytän silloin kun on aivan pakko.
Näyttää siltä että keskustaliikennettä halutaan monessa maailman kaupungissa vähentää. Julinen liikenne sekä pyöräily tulee tilalle. - Satunnainen.polkija
Väitteistä mikään ei pidä paikkaansa. Ainakaan kaupunkipyöräilyssä kunto ei parane, koska touhu on niin stressaavaa, että siitä johtuvat sairaudet yleistyvät, ehkä viiveellä, mutta kuitenkin.
Myös kaikkien muiden stressitasot nousevat, kun välinpitämättömät tai sääntöjä tuntemattomat polkijat pitävät kävelijät ja autoilijat jatkuvassa valmiustilassa.
Kustannusten ja ympäristön säästäminen on myös hyvin minimaalista tai jopa miinusmerkkistä. Baanat pidetään sulina lämmityksen avulla talvisin ja olemattomalla käytöllä olevien pyäräteiden ja kaistojen rakentaminen ja kunnossapito maksaa. Omista kaistoista huolimatta monet ajavat jalkakäytävällä koska autot pelottavat.
Lisäksi pyörräillessä kuluttamansa energian joutuu korvaamaan syömällä enemmän. Pahimmassa tapauksessa lihaa ja hiilijalanjälki on iso.
Eli ei kaupunkipyöräilyssä mitään myönteistä puolta ole.
Minulla ei ole autoa ja itsekin joskus syyllistyn laiskuuttani pyöräilyyn. - ei_mitään_näyttöä
Satunnainen.polkija kirjoitti:
Väitteistä mikään ei pidä paikkaansa. Ainakaan kaupunkipyöräilyssä kunto ei parane, koska touhu on niin stressaavaa, että siitä johtuvat sairaudet yleistyvät, ehkä viiveellä, mutta kuitenkin.
Myös kaikkien muiden stressitasot nousevat, kun välinpitämättömät tai sääntöjä tuntemattomat polkijat pitävät kävelijät ja autoilijat jatkuvassa valmiustilassa.
Kustannusten ja ympäristön säästäminen on myös hyvin minimaalista tai jopa miinusmerkkistä. Baanat pidetään sulina lämmityksen avulla talvisin ja olemattomalla käytöllä olevien pyäräteiden ja kaistojen rakentaminen ja kunnossapito maksaa. Omista kaistoista huolimatta monet ajavat jalkakäytävällä koska autot pelottavat.
Lisäksi pyörräillessä kuluttamansa energian joutuu korvaamaan syömällä enemmän. Pahimmassa tapauksessa lihaa ja hiilijalanjälki on iso.
Eli ei kaupunkipyöräilyssä mitään myönteistä puolta ole.
Minulla ei ole autoa ja itsekin joskus syyllistyn laiskuuttani pyöräilyyn.Itse kirjoitat huuhaata.
- Satunnainen.polkija
ei_mitään_näyttöä kirjoitti:
Itse kirjoitat huuhaata.
Et kuitenkaan pysty perustelemaan kommenttiasi? Totuus kun ei aina miellytä.
- ei_mitään_näyttöä
Satunnainen.polkija kirjoitti:
Et kuitenkaan pysty perustelemaan kommenttiasi? Totuus kun ei aina miellytä.
Lause: "Ainakaan kaupunkipyöräilyssä kunto ei parane, koska touhu on niin stressaavaa, että siitä johtuvat sairaudet yleistyvät, ehkä viiveellä, mutta kuitenkin."
On lähinnä huvittava ja silkkaa huuhaata. Kunto paranee liikunnalla ja sen myötä mielentila ja terveys. Ei siis väliä liikkuuko kaupungissa tai landella. Silkkaa faktaa tämä eikä tarvitse erikseen perustella.
Ei tarvitse siis mennä ensimmäistä lausetta pidemmälle, todistaakseni pointin huuhaasta. - Satunnainen.polkija
ei_mitään_näyttöä kirjoitti:
Lause: "Ainakaan kaupunkipyöräilyssä kunto ei parane, koska touhu on niin stressaavaa, että siitä johtuvat sairaudet yleistyvät, ehkä viiveellä, mutta kuitenkin."
On lähinnä huvittava ja silkkaa huuhaata. Kunto paranee liikunnalla ja sen myötä mielentila ja terveys. Ei siis väliä liikkuuko kaupungissa tai landella. Silkkaa faktaa tämä eikä tarvitse erikseen perustella.
Ei tarvitse siis mennä ensimmäistä lausetta pidemmälle, todistaakseni pointin huuhaasta.Ainakin kaikki muut liikkeellä olijat kärsivät stressioireista, koska joutuvat jatkuvasti olemaan valppaana, kun pyöräilijät sohlaavat liikenteessä. Yksistään Helsingissä tapahtuu etenkin kesällä paljon onnettomuuksia, joissa pyöräilijä törmää jalankulkijaan jalkakäytävällä.
Lisäksi monet huonojalkaiset vanhukset ovat vankeina kotonaan, kun eivät uskalla enää mennä edes lähikauppaan, jos sattuu asumaan sellaisessa paikassa, jossa eneistö ajaa jalkakäytävällä. - keski-ikäinen
Satunnainen.polkija kirjoitti:
Ainakin kaikki muut liikkeellä olijat kärsivät stressioireista, koska joutuvat jatkuvasti olemaan valppaana, kun pyöräilijät sohlaavat liikenteessä. Yksistään Helsingissä tapahtuu etenkin kesällä paljon onnettomuuksia, joissa pyöräilijä törmää jalankulkijaan jalkakäytävällä.
Lisäksi monet huonojalkaiset vanhukset ovat vankeina kotonaan, kun eivät uskalla enää mennä edes lähikauppaan, jos sattuu asumaan sellaisessa paikassa, jossa eneistö ajaa jalkakäytävällä.Pyöräilijä joka törmää jalankulkijaan on sitten kyseessä jalkakäytävä tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, jos karkuunlähtö kiireeltään ehtii, syyttää jalankulkijaa esim. jalankulkijan tulee väistää, jalankulkija kävelee hänen päälle jne. Ainahan pyöräilijät lähtevät karkuun.
Polkupyörä on ajoneuvo eikä sillä saa ajaa jalkakäytävällä lukuunottamatta sitä alle 12-vuotiasta lasta. Laista löytyy myös, että ajoneuvon kuljettajan tulee huomioida ohittaessaan/kohdatessaan jalankulkijan niin turvallinen ohitus eli ei hihaa hipoen ja lisäksi vauhdissa tulee huomioida eli kovaa.
Pyöräilijä on se, joka väistää jalankulkijaa eikä toisin päin.
Mikäli te äidin kullannuput, ette uskalla ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä niin silloin tulee luopua pyörästä. Se, että ei ole osaa liikennesääntöjä ei ole peruste ajaa jalkakäytävällä. Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen selvittämään liikennesäännöt.
Vuosikymmeniä sitten ennen kaikenmaailman internettejä oli saatavilla tietoa liikennesäännöistä, joten kyllä nykyään sitä saa. Nämä keskustelupalsta ovat suurimmalta osin virheellisiä liikennesääntöjä osalta.
Itse olen yli keski-iän (mikä se sitten on) niin koen paljon vaarallisempana kävellä täällä pääkaupunkiseudulla jalkakäytävillä kuin ajaessa pyörällä ajoradalla esim. Helsingin keskustassa: Espalla, kaisaniemenkadulla, Aleksilla, Erottajalla jne.
Olen ajanut pyörällä muuallakin eu:n alueella enkä aja myöskään siellä jalkakäytävillä. Eri maiden liikennesäännöt on helppo selvittää ja pääsääntöisesti eu:n alueella on samat liikennesäännöt.
Poliisien pitäisi vihdoinkin lopettaa pyöräilijöiden suosiminen eli valvontaa lisää. Aina "sakot" kaikista rikkeistä ja Keski-Euroopan tasoa tuollainen 100 euroa jalkakäytävällä ajosta on se matka sitten muutaman metrin pidempää. - ei--stressin--häivää
Satunnainen.polkija kirjoitti:
Ainakin kaikki muut liikkeellä olijat kärsivät stressioireista, koska joutuvat jatkuvasti olemaan valppaana, kun pyöräilijät sohlaavat liikenteessä. Yksistään Helsingissä tapahtuu etenkin kesällä paljon onnettomuuksia, joissa pyöräilijä törmää jalankulkijaan jalkakäytävällä.
Lisäksi monet huonojalkaiset vanhukset ovat vankeina kotonaan, kun eivät uskalla enää mennä edes lähikauppaan, jos sattuu asumaan sellaisessa paikassa, jossa eneistö ajaa jalkakäytävällä.Muualla osataan ilmeisesti pyöräillä. En ole kuullut että kukaan stressaisi pyöräilystä millän tapaa. Tsadi on varmaankin aika kuppainen paikka. Liikaa porukkaa ja joukossa tyhmyys tiivistyy.
- Anonyymi
Satunnainen.polkija on trolli.
Niin aivokuolleen horinoilta nuo hänen tekstinsä kuulostavat. "Pyöräililjät aiheuttavat muille kulkijoille stressiä". Taitaa olla mielenterveyspotilas kyseessä, joka spämmää palstalle tylsyyttään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Satunnainen.polkija on trolli.
Niin aivokuolleen horinoilta nuo hänen tekstinsä kuulostavat. "Pyöräililjät aiheuttavat muille kulkijoille stressiä". Taitaa olla mielenterveyspotilas kyseessä, joka spämmää palstalle tylsyyttään.Toottahan se on. Kaupungissa sekä pyöräilijät itse että heidän takiaan mm. jalankulkijat ovat hyvin stressaantuneita. Tämä johtuu jalkakäytävällä ajelusta ym. Lisäksi suurinta osaa pyöräilijöistä pelottavat autot ym.
Pitemmän päälle tämä vaikuttaa kaikkien terveyteen.
- Sekakäyttäjä
Tänään oli meilläpäin aika liukasta joten jätin pyörän kotiin ja hyppäsin bussiin. On minulla autokin mutta sitä käytän vain mökkimatkoilla ja kerran viikossa marketissa käydessäni. Sellainen liikenteen sekakäyttö on mielestäni fiksua. Voi mennä pyörällä, kävellen tai bussilla. Ja harvemmin omalla autolla. Pyöräilyn ja autoilun vastakkainasettelu on ajanhukkaa. Autoilu tulee vähenemään muttei poistumaan. Pyöräily tulee lisääntymään. Se on faktaa.
- Yliajettu
Kysymys ei ole vastakkainasettelusta, vaan siitä, että etenkin jalankulkijat kärsivät täysin holtittomasti käyttäytyvistä pyöräilijöistä. Jonkinlainen pyöräilykortti saatava pakolliseksi. Eri asia sitten on, vsikuttaako se mitenkään pahiten asennevaaisiin ja kuka niitä valvoo.
- se__siitä
Oikein hyppäsit bussiin. Liikumtaa se on sekin. Otitko oikein vauhtiakin?
- Malttia
se__siitä kirjoitti:
Oikein hyppäsit bussiin. Liikumtaa se on sekin. Otitko oikein vauhtiakin?
Ei noista asiallisista kommenteista kannata hermostua vaikka ei olisi samaa mieltä. Jotkut ovat toki mielensäpahoittajia luonnostaan.
- se__siitä
Malttia kirjoitti:
Ei noista asiallisista kommenteista kannata hermostua vaikka ei olisi samaa mieltä. Jotkut ovat toki mielensäpahoittajia luonnostaan.
En hermostunut. Olen kirjoittajan kanssa jokseenkin samoilla linjoilla. Mutta miksi joku hyppää bussiin? Johan se on hölmön näköistäkin.
- Minä_minä_minä
Pyöräily sopii maaseudulle, jossa on enemmän tilaa ajella. Nykyisen kaltainen sekoilu ei sovellu kaupunkiolosuhteisiin.
- näin_näkisin
Autoilu sopii maaseudulle, siellä on autoilulle sopivat etäisyydet. Kaupunkiin ja taajamiin lyhyiile matkoille sopii pyörät. Autot eivät oikein mahdukaan kaupunkiin. Siksi autoilua halutaan vähäntää ja pyöräilyä lisätä kaupungeissa.
- Liian.vaikeaako
näin_näkisin kirjoitti:
Autoilu sopii maaseudulle, siellä on autoilulle sopivat etäisyydet. Kaupunkiin ja taajamiin lyhyiile matkoille sopii pyörät. Autot eivät oikein mahdukaan kaupunkiin. Siksi autoilua halutaan vähäntää ja pyöräilyä lisätä kaupungeissa.
Pyöräilijöiden olisi sitten syytä opetella liikennesääntöjä ja -merkkejä. Nykyisellä holtittomuudellaan ovat saaneet pyöräilyvastaisuuden ja jopa vihamielisyyden lisääntymään huomattavasti.
Siitä kärsimme sitten myös me oikeat pyöräilijät, jotka osaamme säännöt ja myös noudatamme niitä.
Erotamme esim. jalkakäytävän ja suojatien ja ymmärrämme, että ne ovat vain jalankulkijoita varten. Osaamme myös tarvittaessa taluttaa pyörää. - jokaisen.tulee.osata
Liian.vaikeaako kirjoitti:
Pyöräilijöiden olisi sitten syytä opetella liikennesääntöjä ja -merkkejä. Nykyisellä holtittomuudellaan ovat saaneet pyöräilyvastaisuuden ja jopa vihamielisyyden lisääntymään huomattavasti.
Siitä kärsimme sitten myös me oikeat pyöräilijät, jotka osaamme säännöt ja myös noudatamme niitä.
Erotamme esim. jalkakäytävän ja suojatien ja ymmärrämme, että ne ovat vain jalankulkijoita varten. Osaamme myös tarvittaessa taluttaa pyörää.Kaikkien liikenteessä olevien ryhmien tulee osata liikennesäännöt, oli sitten liikenteessä kävellen, pyörällä, autolla tai traktorilla.
Ongelma on siinä, ettei jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ole tarve käydä mitään koulutusta aiheesta. Heidän tulee kuitenkin osata säännöt koska jokaisen liikenteessä liikkujan tulee tietää itseään koskevat säännöt. On siis omasta viitseliäisyydestä kiinni, opettelevatko jalankulkijat ja pyöräilijät itseään koskevat säännöt vai ei. - Uskomatonta_menoa
jokaisen.tulee.osata kirjoitti:
Kaikkien liikenteessä olevien ryhmien tulee osata liikennesäännöt, oli sitten liikenteessä kävellen, pyörällä, autolla tai traktorilla.
Ongelma on siinä, ettei jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ole tarve käydä mitään koulutusta aiheesta. Heidän tulee kuitenkin osata säännöt koska jokaisen liikenteessä liikkujan tulee tietää itseään koskevat säännöt. On siis omasta viitseliäisyydestä kiinni, opettelevatko jalankulkijat ja pyöräilijät itseään koskevat säännöt vai ei.Ero on siinä, että jalankulku on jokaisen perusoikeus kuntoon tai kykyyn ymmärtää asioita katsomatta.
Pyöräilijä kuljettaa ajoneuvoa, joten kait jotain taitoja voidaan myös vaatia. - jokaisen.tulee.osata
Uskomatonta_menoa kirjoitti:
Ero on siinä, että jalankulku on jokaisen perusoikeus kuntoon tai kykyyn ymmärtää asioita katsomatta.
Pyöräilijä kuljettaa ajoneuvoa, joten kait jotain taitoja voidaan myös vaatia.Tietyt liikennesäännöt koskevat myös jalankulkijoita, joten väitteesi ei ihan pidä paikkansa. Liikenteessä jos aikoo liikkua, niin ne on tunnettava. Koskee siis myös jalankulkijoita.
- Uskomatonta_menoa
jokaisen.tulee.osata kirjoitti:
Tietyt liikennesäännöt koskevat myös jalankulkijoita, joten väitteesi ei ihan pidä paikkansa. Liikenteessä jos aikoo liikkua, niin ne on tunnettava. Koskee siis myös jalankulkijoita.
Eli jos ei pysty omaksumaan liikennesääntöjä, niin on pysyttävä kotona koko ikänsä.
Ihmisoikeudet takaavat jokaiselle liikkumisvapauden, eikä niissä mainita mitään liikennesäännöistä, joten väitteesi ei ihan pidä paikkaansa. - jokaisen.tulee.osata
Uskomatonta_menoa kirjoitti:
Eli jos ei pysty omaksumaan liikennesääntöjä, niin on pysyttävä kotona koko ikänsä.
Ihmisoikeudet takaavat jokaiselle liikkumisvapauden, eikä niissä mainita mitään liikennesäännöistä, joten väitteesi ei ihan pidä paikkaansa.Lait ja säännöt ovat yhteiskunnan peruspilareita. Ei voida vedota siihen, ettei tiennyt. Siitä siis lähdetään, että lakeja ja sääntöjä noudatetaan. Jokaisella on velvollisuus ottaa selvää säännöistä ja laeista, joita yhteiskunnassa on tiettyihin tilanteisiin liittyen. Koskee myös liikennettä ja myös jalankulkijoita. Tietämättömyys ei poista vastuuta. Väitteeni pitää siis paikkansa.
- näin.se.tulee.menemään
Tähän suuntaan ollaan menossa.
https://youtu.be/G4qgzsaNN7s- Autot.pelottaa
Näin tänään pyöräilijän, joka pysähtyi punaisiin valoihin ajaessaan pyöräkaistaa. Oli harvinainen näky Helsingissä. Muuten ei sitten pyöräilijöitä näkynytkään.
Ainahan voi haaveissaan elellä ja kuvitella kaikenlaista. Jos video olisi Suomesta, niin puolet ajaisi pyöräkaistasta huolimatta jalkakäytävällä, kun ilkeät ihmiset ajavat autoillaan samalla kadulla. Hui. - Pyörälläjakävellen
Autot.pelottaa kirjoitti:
Näin tänään pyöräilijän, joka pysähtyi punaisiin valoihin ajaessaan pyöräkaistaa. Oli harvinainen näky Helsingissä. Muuten ei sitten pyöräilijöitä näkynytkään.
Ainahan voi haaveissaan elellä ja kuvitella kaikenlaista. Jos video olisi Suomesta, niin puolet ajaisi pyöräkaistasta huolimatta jalkakäytävällä, kun ilkeät ihmiset ajavat autoillaan samalla kadulla. Hui.Helsingissä monet pyöräilijät ajavat pyöräkaistoilla väärään suuntaan kuten Mannerheimintiellä, Runeberginkadulla jne. Pyöräkaistalla ajetaan aina samaan suuntaan kuin siinä vieressä ne moottoroidut ajoneuvot.
Helsingissä pyöräilijät eivät osaa ajaa myöskään yksisuuntaisilla pyöräteillä oikeaan suuntaan esim. Arkadiankatu, Bulevardi.
Minä oikeaan suuntaan ajavana pyöräilijänä "laitan" tuollaiset pyöräilijät väistämään itseäni!
Olen pyöräilijä, joka en aja jalkakäytävillä, en aja yksisuuntaista katua väärään suuntaan, pysähdyn punaisiin valoihin, en poukkoile jalkakäytävän ja ajoradalla väliä, päästän jalankulkijat suojatien yli jne.
En pelkää ajaa ajoradalla pyörällä missään päin maailmaa ellei ole pyörätietä, mutta jatkuvasti saa pelätä jalkakäytävillä pyöräileviä täällä Suomessa. - Jalankulkija_
Pyörälläjakävellen kirjoitti:
Helsingissä monet pyöräilijät ajavat pyöräkaistoilla väärään suuntaan kuten Mannerheimintiellä, Runeberginkadulla jne. Pyöräkaistalla ajetaan aina samaan suuntaan kuin siinä vieressä ne moottoroidut ajoneuvot.
Helsingissä pyöräilijät eivät osaa ajaa myöskään yksisuuntaisilla pyöräteillä oikeaan suuntaan esim. Arkadiankatu, Bulevardi.
Minä oikeaan suuntaan ajavana pyöräilijänä "laitan" tuollaiset pyöräilijät väistämään itseäni!
Olen pyöräilijä, joka en aja jalkakäytävillä, en aja yksisuuntaista katua väärään suuntaan, pysähdyn punaisiin valoihin, en poukkoile jalkakäytävän ja ajoradalla väliä, päästän jalankulkijat suojatien yli jne.
En pelkää ajaa ajoradalla pyörällä missään päin maailmaa ellei ole pyörätietä, mutta jatkuvasti saa pelätä jalkakäytävillä pyöräileviä täällä Suomessa.Fiksu kirjoitus!
- cycklofiili
Tulevaisuus on pyöräilyssä, sehän on selvää. Kun pyöräily lyö itsensä läpi Suomessakin oikein todella, niin "siperia opettaa" , eli kaikkien on pakko noudattaa pelisääntöjä. Häiriköitä ei suvaita.
- Pelottaa_
Meidän siis pitää odotella ilmeisrsti vuosikymmeniä, että pyöräilijät tajuavat kuljettavansa ajoneuvoa. Siihen asti seuraamme sivusta ja toivommme, ettei kukaan polkemalla maailmaa pelastava aja päälle. Nykyisin vain murto-osa pyöräilijöistä noudattaa edes jotain sääntöjä.
Miksi ei ptöräilykorttia saada pakolliseksi? - cyclofiili
Pelottaa_ kirjoitti:
Meidän siis pitää odotella ilmeisrsti vuosikymmeniä, että pyöräilijät tajuavat kuljettavansa ajoneuvoa. Siihen asti seuraamme sivusta ja toivommme, ettei kukaan polkemalla maailmaa pelastava aja päälle. Nykyisin vain murto-osa pyöräilijöistä noudattaa edes jotain sääntöjä.
Miksi ei ptöräilykorttia saada pakolliseksi?Pyöräilykortti? Kohta ovat kadut täynnä nuoria, jotka saavat ajaa ns. kevytautoja, jotka ovat niitä samoja, mitä muillakin, käytännössä ilman minkäänlaista koulutusta.
- Pelottaa_
cyclofiili kirjoitti:
Pyöräilykortti? Kohta ovat kadut täynnä nuoria, jotka saavat ajaa ns. kevytautoja, jotka ovat niitä samoja, mitä muillakin, käytännössä ilman minkäänlaista koulutusta.
Tuskin kadut niistä nuorista täyttyvät. Lisäksi joutuvat suorittamaan kortin, jossa teoria- ja ajokoe. Sama koe pakolliseksi myös pyörilijöille.
Miksi muuten en ole kertaakaan kuullut, että oikein pyöräilijä huomauttaisi lajitoverilleen esim. jalkakäytävällä ajamisesta.
Jalankulkijat yrittävät epätoivoisesti huomautella näille junteille, mutta hukkaan huomautukset menevät.
Miksi suvaitsette mainitsemiasi häirikäitä? - Anonyymi
Helsingin kaupungin palautesivuilla eräs pyöräilijä valitti siitä, että ykköskategorian pyörätiet eivät olleet hoidettu hyvin eli kesäkelille näin talvella.
Hän siinä kirjoitti, että pyörätiellä oli sen verran lunta, että se oli samalla tasolla viereisen jalkakäytävän kanssa (on eritasoratkaisu). Epäili auratun jalkakäytän lumia pyörätielle.
Hänen mielestä pyörätieltä voitaisiin aurata lumet jalkakäytävän puolelle niin silti jalankulkijat ja lastenrattailla liikkuvat pystyvät liikkumaan siellä! Oli kuulemma kokeillut ja oli onnistunut! Hänen mielestä pyörällä on autoihin ja jalankulkijoihin nähden vaikeampi liikkua huonosti hoidetulla väylällä.
Helsingissä on monessa paikkaan niin, että pyörätieltä aurataan lumet jalkakäytävälle. Silloin jalankulkija voi olosuhteiden takia siirtyä kävelemään pyörätielle!
Miten siellä "lumihangessa" liikkuvat pikkulapset, rollaattorilla liikkuvat, pyörätuolilla liikkuvat, muut liikuntarajoitteiset?
Tyypillinen pyöräilijä, joka ajattelee vain itseään eikä muita!
- Anonyymi
Tällä kertaa työmatkan varrelle oli autoilijoille ilmestynyt putki-tai sähkötöihin liittyviä hidasteita. Vain yksi kaista oli käytössä ja silloin homma ei enää toimi sitäkään vähää kuin aiemmin. Torvet soi kun punaisella nuolella tulevat yrittävät rynniä ainoaa kaistaa vaikka heidän tulisi odottaa. Ennakkotiedotteen mukaan samanlaisia hidastuksia luvassa koko kesäksi autoilijoille. Pyöräkaistalla ei ongelmia. Hieno sää ja hyvä mieli. Sanoisin että sitä täytyy pitää stressistä ja hankaluuksista jos meinaa ajaa samaa reittiä autolla koko kesän. Suosittelen siirtymistä pyöräilijäksi, jalankulkijaksi tai bussimatkustajaksi.
- Anonyymi
Pyöräilyssä on tulevaisuus. Autoilijat ymmärtävät tämän kyllä, kunhan pahimmat höyryt on saatu puhallettua ulos.
- Anonyymi
Samalla logiikalla; lankapuhelimissa on tulevaisuus, kunhan suurimmat höyryt on saatu puhallettua/puhuttua ulos.
- Anonyymi
Polttomoottoriset ajoneuvot ovat vanhentunut, 1800-luvulta peräisin oleva keksintö joka nykylaajuudessaan ei enää sovellu nykyaikaan. Verrattavissa höyrykoneisiin.
Polttomoottorisista ajoneuvoista pyritäänkin pääsemään eroon. Polttomoottorilla ei ole tulevaisuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriset ajoneuvot ovat vanhentunut, 1800-luvulta peräisin oleva keksintö joka nykylaajuudessaan ei enää sovellu nykyaikaan. Verrattavissa höyrykoneisiin.
Polttomoottorisista ajoneuvoista pyritäänkin pääsemään eroon. Polttomoottorilla ei ole tulevaisuutta.Kaikkia polttomoottoteita ei saada vielä pitkään aikaan korvattua. Esim. raskas kalusto vaatii tehokasta ja vääntävää dieseliä ja niiden korvaaminen patterimoottorilla ei taida olla näköpiirissä.
- Anonyymi
Kyllä työmatkapyöräily on ihan parasta jäisellä ja lumisella pyörätiellä kun on vastatuuli ja räntää tulee oikein huolella ja matkaa on 20km ja perillä pitäisi olla 06:00. Kyllä siinä hermo lepää ja mieli kirkastuu, eikä vituta yhtään kun sade jatkuu koko päivän ja lämpötila laskee -10 asteeseen. Nautin koko päivän ajatuksella kuinka tulen nauttimaa kotimatkasta kun haen samalla lapsen hoidosta ja haen marketista puolen viikon eväät, eikä matka kasva kuin 3 km.
- Anonyymi
Tänään on mitä ihanin päivä työmatkapyöräilyyn,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tänään on mitä ihanin päivä työmatkapyöräilyyn,
Kävelin ennen puolta päivää Lauttasaaresta keskustaan Lauttasaaren sillan yli. Ollessani sillan ylimmällä kohtaa katsoin taakseni ja eteeni: ei yhtään pyöräilijä, mutta 8 jalankulkijaa. Eikä pyöräilijöitä kulkenut yhtään siihen mennessä, kun olin ylittänyt sillan.
Porkkalankadulla oli pyörätien lumet aurattu jalkakäytävälle, joten sitä joutui kävelemään pyörätiellä. Olihan poikkeusolot!
Todella harva pyöräilijä on tällä kelillä tarpeeksi "sitkeä sissi".
Pyöräily järkevä tapa liikkua,mut ainut huono puoli jos talutat vaikka uuden pyöräsi pyärävarastoon ei sitä kukaan huomioi,mut kallis upee uusi auto kyllä saa naapurit kateellisiksi.
- Anonyymi
En ole koskaan ymmärtänyt sitä miksi joku on jollekin autolle kateellinen. Se on vain kulkuneuvo jolla pääsee paikasta A paikkaan B. Jos joku haluaa hassata rahansa sellaiseen, niin siitä vaan. Loppupeleissä taitaa kuitenkin iso osa olla velaksi ostettuja, eli rahoitusyhtiön omistamia.
Lisäksi vielä sellainen hauskuus että ostetaan auto kaikenlaisilla ”herkuilla” muuta ei niissä sitten viitsitä istua, vaan on päästävä niiden sisältä pois mahdollisimman nopeasti.
- Anonyymi
Alottaja on harvoin autonajokunnossa, mutta pikku pöllyssä voi pyöräillä Alkoon ja Lidliin?
- Anonyymi
Kaikkien liikkumismuotojen eli liikkumisen / liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden huomioiminen, sekä järkevä liikkumistilan käyttö -/ tarve tulisi ohjata liikkumis- / liikennesuunnittelua.
Totuus on, että nykyinen yhteiskunta infrastruktuuri ei pyöri ilman autoilua ;Julkinen liikenne ei koskaan voi palvella riittävän tehokkaasti esim. Liikuntavammaisia, työssään liikkuvia, hankalat yhteydet, liian paljon aikaa vievät ja hankalat etäisyydet /matkat. Vaihtoehtoiset liikkumismuodot, olemattomat, jne.
Eli marginaaliset liikkumistarpeet eivät saa ohjata kaupunkisuunnittelua.
Taajama-alueillakin on paljon julkisen liikenteen ulkopuolisia alueita, jne.
Kuitenkin on hoidettava huoltokuljetukset, kaukaisemmatkin liikkumistarve-etäisyydet, joihin ei ole järkevää yleistä yhteysliikennettä.
Esim. Pyöräilyn järkevä aika Suomessa rajoittuu alle ½ vuoteen ja lisäksi sitä rajoittaa merkittävästi sääolosuhteet; eli pyöräily on taajamissakin marginaalinen liikkumismuoto. Tokihan se on kiva ulkoilu ja kuntoiluharrastus.
Näin talvella ei ole näkynyt montaakaan pyöräilijää.- Anonyymi
Täällä on näkynyt pyörän käyttäjiä aina heti kun ei ole jalkakäytävä/pyörätie lumenkaatopaikkana ja vain jotain polun tapaisia. Infra vain toteutetaan niin huonosti monessa paikkaa, että se jokin pieni pätkä joka tehdään hyvin ei plajoa lohduta kun muualla pitää taluttaa tai autonkujettajat yrittää ajaa päälle kun on laillisesti ajoväylällä.
- Anonyymi
Pyöräilijöille tehdään väkisin kesä täällä pakkasten ja lumen keskellä ja siinä sitten puut vaurioituvat:
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000007847542.html
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi962484Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap282326Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191998Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663831601- 1071518
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1621277Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571062- 71994
- 78939
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha177918