"Luottotiedot tarkistetaan!" Miten?

Ttimon

Kuinka vuokrananataja tarkistaa asukkaan luottotiedot käytännössä?
Vuokrailmoituksissa aina tällainen lause.

26

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luotto-firmoilla on tunnus-luku ja PIN-koodi.
      Kuten kaikilla kansalaisillakin on.
      Eri tahoille annetaan eri-oikeuksia.
      Kysy lisää pankistasi.
      Saat tarkenpaa tietoa kuin mitä täältä saat.

      H.

    • näinsennä

      Luottotietorekisteristä saa selville, mutta pitää olla peruste ja esimerkiksi juuri vuokrasopimus käy sellaisena. Ainakin Suomen Asiakastieto ylläpitää rekisteriä, haku on maksullista, omat tietonsakin voi tarkistaa.

      • Aloitus kysyi: miten?

        H.


      • näinsennä
        hunksz kirjoitti:

        Aloitus kysyi: miten?

        H.

        Tästä tarvinne nokkaantua, jotta voinet käväistä Asiakastiedon sivuilla ja kopsaista olennaiset.


      • ÄläMuitaArvostele
        hunksz kirjoitti:

        Aloitus kysyi: miten?

        H.

        Ja sinähän vastasit jo itse tuohon kysymykseen. Muka!


    • Normi-toimintaa

      Juuri siten.
      Kuten sinä voit tarkistaa vuokranantajan tai naapurisi luottotiedot Asiakastiedosta, pyytää rikosrekisteriotteen, voi vuokranantaja tarkistaa sinun tietosi ja pyytää rikosrekisteriotteen.
      Maksua vastaan tietenkin, olisiko 6 - 10 eur kerta.
      Jos on ammattimainen vuokraaja tai firma, hän voi ostaa kuukausi tai vuosi paketin, saa tunnukset joilla voi tarkistaa vaikka kenen luottotiedot milloin vain. Esimerkiksi yöllä klo 1.03

      • näinsennä

        Ja mistäkös rikosrekisteriote tähän tipahti, sillä ei sitä tietenkää saa tilattua naapurista sen paremmin kuin kenestäkään muustakaan, mutta työnantajat voivat toki vaatia työnhakijoilta luvan tarkistamiseen tietyissä tehtävissä.


      • Varmuus-parasta
        näinsennä kirjoitti:

        Ja mistäkös rikosrekisteriote tähän tipahti, sillä ei sitä tietenkää saa tilattua naapurista sen paremmin kuin kenestäkään muustakaan, mutta työnantajat voivat toki vaatia työnhakijoilta luvan tarkistamiseen tietyissä tehtävissä.

        Kyllä minä vaatisin tarkastaa vuokranantajan rikosrekisterin. Eihän sitä tiedä millainen kelmi on kyseessä. Tänä päivänä vuokramarkkinoillakin on huijareita laidasta laitaan.


      • ö-Öö
        Varmuus-parasta kirjoitti:

        Kyllä minä vaatisin tarkastaa vuokranantajan rikosrekisterin. Eihän sitä tiedä millainen kelmi on kyseessä. Tänä päivänä vuokramarkkinoillakin on huijareita laidasta laitaan.

        Siitä vaan.

        Supo tekee kyllä turvatarkastuksia, yrityksille ja viranomaisille. Työntekijöistä. Sitä "palvelua" ei ole tarkoitettu yksityishenkilöille.

        Vaan, asian voi kyllä tarkastaa omatoimisesti. Pitää vaan käydä kaikki eri oikeusasteiden tuomiot itse, kaikista mahdollisista tuomioistuimista, käsipelillä. Tuomiot ovat julkista tietoa. Voihan siihen vierähtää toinenkin tovi. Rikosrekisteriin ei yksityishenkilöllä ole pääsyä, salassapidettävää viranomaismateriaalia.

        Noin mainiten, ei rikosrekisteri paljoa kerro. Tuomion pitää olla vähintään ehdonalaista, sakot ei näy. Lisäksi rekisteri yleensä nollataan, kun tuomiosta kulunut viisi vuotta. Se nollautuu jokatapauksessa henkilön kuollessa, tai täyttäessä 90 vuotta.

        Toki olemassa rikoshistoria, sama juttu kuin rikosrekisterissä, tutki ite.



        =DW=


      • näinsennä

        Sekin väittämä tuossa änkyröijän kommentissa virheellinen, että vuokralainen ei voi tarkistaa vuokranantajansa luottotietoja, koska siihen pitää olla erikseen annettu suostumus, kuitenkaan luottotietorekisterinpitäjät eivät ole velvoitettuja valvomaan suostumuksen oikeellisuutta, sillä se on jätetty rekisteröidyn omalle kontolle tarkistushistorian avulla katsottavaksi ja omien tietojen kyselyn saa hoidettua palveluntarjoajien kautta maksullisena mutta kerran vuodessa erikseen myös ilmaiseksi suoraan rekisterinpitäjältä, joita siis ovat Suomen Asiakastieto ja Bisnode, jos siis sattuu huolestuttamaan.


      • näimpä
        näinsennä kirjoitti:

        Ja mistäkös rikosrekisteriote tähän tipahti, sillä ei sitä tietenkää saa tilattua naapurista sen paremmin kuin kenestäkään muustakaan, mutta työnantajat voivat toki vaatia työnhakijoilta luvan tarkistamiseen tietyissä tehtävissä.

        Just näin, vuokranantaja voi tarkistaa Asiakastiedoista luottotietosi, kuten myös itse voit tarkistaa ja halutessasi tulostaa tiedot itsellesi.
        Tietääkseni sieltä ei saa rikosrekisteri tietoja. Harvemmin asunnon vuokrauksen yhteydessä edes kysellään.


    • murinaa

      Kaikki tuonlainenhan rikkoo yksityisyyttä,muuten ei ole mitään yksityisyyttä kun soittaa vaikka öljy-tai sähköyhtiöön ja sama on jokaisessa muussakin firmassa kysyäkseen jotain asiaa,niin kysytään sos.turvatunnusta ja puhelu äänitetään.Onko tuo laillista,sinne puhuttu asia joutuu kenties vaikka minne,kuka kontrolloi sen????Minusta tuo on yksityis suojan rikkomista!

      • näinhänsemenee

        tottakai jokaisella joka velaksi myy, on oikeus tarkastaa luottotiedot
        tarkastukselta vältyt jos maksat tilauksesi ennakkoon
        tallennukselta vältyt kun suljet puhelimen ja yrität soittaa muualle, ehkä löydät numeron jossa puhelua ei tallenneta
        varotoimenpiteet eivät ole rehellisiä ihmisiä varten, vaan huijareita jotka aikovat jättää maksamatta ja valehtelevat jälkeenpäin ummet ja lammet mitä puheluissa on luvattu/puhuttu

        jos asialla on rehellisin mielin, niin tuskin tarkastuksesta ja tallennuksesta on mitään haittaa


      • näinsennä

        Ja kuka sitäkään kontrolloi, mitä työntekijät poliisissa, terveydenhuollossa, apteekeissa, Kelassa, vakuutusyhtiöissä, luottolaitoksissa tai monessa muussa vastaavassa saavat työnsä puolesta tietoonsa.


      • Tavallisessatyössä
        näinsennä kirjoitti:

        Ja kuka sitäkään kontrolloi, mitä työntekijät poliisissa, terveydenhuollossa, apteekeissa, Kelassa, vakuutusyhtiöissä, luottolaitoksissa tai monessa muussa vastaavassa saavat työnsä puolesta tietoonsa.

        Näistä jää lokiteto ja voit pyytää tämän lokin, näät kuka on katsonut sinun tietoja


      • enkeleitä.onko.heitä
        Tavallisessatyössä kirjoitti:

        Näistä jää lokiteto ja voit pyytää tämän lokin, näät kuka on katsonut sinun tietoja

        ...kunhan enkeli Gabriel on ensin vihjannut, että joku lienee katsonut tietoja....


      • näinsennä
        Tavallisessatyössä kirjoitti:

        Näistä jää lokiteto ja voit pyytää tämän lokin, näät kuka on katsonut sinun tietoja

        Ja kuka viitsii tsekata kaikkien rekisterien lokitietoja vuosittain, sitäpaitsi edes ole mitään apua, koska pelkkä lokimerkintä vielä kerro katsomisen syytä, poliisikin voi perustella lähes millä tahansa ja välttämättä siitä saa selville mitään muuta kuin että on toimittu toimivaltuuksien rajoissa, saati tietojen eteenpäinkertomisesta, täysin mahdotonta todentaa että josko joku jotain juorunnut tuttavalleen tai ei, sillä eihän aina tarvitse mistään rekisteristä urkkia.


    • eikauaamennyt

      Minun vuokraemäntäni tarkisti luottotietoni minun läsnäollessani läppärillä juuri ennen kuin allekirjoitimme vuokrasopimuksen, henkkareistani katsoi tietoni että katsoo varmasti oikean henkilön luottotiedot ja olisin siinä voinut itsekin katsoa mutta kun tiesin että on kunnossa niin ei ollut tarvetta

    • Ei.kurki.turhaan

      Kun minulla oli aikanaan vuokralainen, tarkistin hänen luottotietonsa. Hänelle meni siitä tieto, niin ettei niitä salaa ainakaan tavallinen ihminen pääse tarkistamaan. Viranomaiset luultavasti pääsevät katsomaan niin että tietoa ei mene. Olin töissä hommassa, jossa piti tarkistaa yrityksen luottotiedot esim. ennen kuin tehtiin sopimus. En tiedä menikö siitä tieto.

    • ggahqhqhqhqhqh
      • gaghqhqhqhqhqh

        Näin on nännit.


    • Vuokrakunkku64

      Olen käyttänyt vuokralaisen luottotietojen tarkistamiseen sivustoa www.tarkistaluottotiedot.fi
      Selkeä helppokäyttöinen ja toimintavarma, asiakaspalvelukin vastaa.

    • Luotettavan-näköinen

      Minulta ei tarkistettu mitään.
      Lomallani marssin asunto toimistoon kyseisellä paikkakunnalla, kysyin onko kämppiä. Ehdottivat valita kolmesta. Sanoin ottaisin tuon. Etkö halua nähdä asuntoa? No en halua.
      Okei täytä tämä paperi, vuokrasopimus ja maksa pieni takuu, voit noutaa avaimet isännöitsijältä kun raha näkyy tilillä. Kaksi päivä myöhemmin hain avaimet, vaikka asuntoon muutin vasta 2.5 kuukauden kuluttua. Toki maksoin vuokrat seuraavan kuukauden alusta alkaen.

    • e.lä.mä

      En kysellyt melko hyvin meni 38 vuotta omistin vuokratalon Ruotsissa.

    • TodistettavaHyväTyöhön

      Rikosrekisteriotteen voi tilata itse.

      Esim. päiväkotiin töihin hakevan piti ainakin muutama vuosi sitten liittää ko. asiakirja hakemuksensa liitteeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe