Uutisissa puhuttiin etelä-Suomen järvien kuivumisesta esimerkkinä Tammelan Pyhäjärvi, joka sijaitsee Forssasta kaakkoon päin. Piti oikein googlemapista katsoa sijainti kartalla, sillä mieleeni tuli tämän Pyhäjärven lisäksi vain Säkylän ja Tampereen Pyhäjärvet.
Pyhäjärvi onkin Suomen yleisin järven nimi, niinpä niitä on kaikkiaan 39 kpl, enpä olisi arvannut.
Tästä linkistä selviää kaikkien Pyhäjärvien tiedot, jos muitakin kiinnostaa:
https://www.jarviwiki.fi/wiki/Pyhäjärvi
Pyhäjärvet
16
825
Vastaukset
- tammelan-tyttö
Asun itse Tammelan Pyhäjärven rannalla ja onhan se järvi loitonnut rannasta, vaan kyllä sieltä vielä kuhaa saa kalastamalla, joten veneellä pääsee vielä vesille, kuka pääsee, koska monelta on vene jäänyt sinne lepikkoon.D
Tämä on siis se Pyhäjärvi, joka on Forssan lähellä, vaikka onkin Tammelan puolella ja usein sekoitetaankin tämä Forssan Tammela Tampereeseen.
Huvittavin oli, kun lehdessä oli vesivahingosta Tammelan kirjastossa, niin sekin oli sekoitettu, sanoisinko onneksi sinne Tampereelle.
Täytyy vain muistaa sitä laulua;" Forssasta pojjat kotoisin ollaan, Tammelan pitäjästä juu".- kat..leija
Tampere minullekin mieleen tuli, mutta vain kaupunginosa Tammela, jossa on tullut 60-luvulla asuttua.
- minäkin-sieltä
Kouluaikoina meidän oppikirjat meni aina ensin Tampereelle ja sieltä sitten palautus Tammelaan. ;.)
- Ramoona_
Tokihan kotimaan vesistöt kiinnostavat kaikkineen, nimineen päivineen. Paikannimi kertoo paikan historiasta, esimerkiksi Nuuksiojärvi saamelaismenneisyydestä, saamen njucka sana merkitsee joutsenta. Pyhä-sanaa käytetään nykyisin enimmäkseen kristiuskon käsitteenä, mutta järvet ja muutkin paikat on nimetty suurimmaksi osaksi paljon ennen kristinuskon tuloa.
Sanalla pyhä on alunperin tarkoitettu erotettua, rajattua, kiellettyä, kartettavaa, vaarallista tai epäpuhdasta asiaa, esinettä, eläintä, ilmiötä, maa-alueen rajaa tai merkkipaikkaa luonnossa. Kristinuskon vakiinnuttua Suomessa pyhä -sana otettiin jo olemassa olevana sanana vastaamaan kristinuskon tarpeita. Ehkä vesistöjen valloituspolitiikka on ollut merkittävä nimeämisperuste.
Pyhäjärvi ei suinkaan ole Suomen yleisin järven nimi.
Suomen yleisimmistä paikannimistä on ollut Helsingin Sanomissa artikkeli 15.6.1999 otsikolla Tuhansittain Riihipeltoja. Kirjoituksen mukaan yleisin järven nimi on Valkeajärvi, tai Valkeinen. Seuraavaksi tulevat Pienijärvi, tai Pikku- ja Vähäjärvi, Saarijärvi, Särkijärvi ja Pitkäjärvi. Pyhäjärvi, jonka olettaisi olevan tavallisin, ei sijoitu 40 yleisimmän järven nimen joukkoon. Suurimpien järvien nimissä Pyhäjärvi sen sijaan on yleisin.
Nämä asiat löysin googlesta. Järvien tilasta ehkä jatkan ketjuun myöhemmin, jos on tarkoitus laajentaa nimiasian ulkopuolelle. Nyt kuuluu kutsu syömään kalaa, joka on tällä kertaa valtameren lohta. Säkylän Pyhäjärven muikkuja kyllä usein kaupasta katsellaan."Järvien tilasta ehkä jatkan ketjuun myöhemmin, jos on tarkoitus laajentaa nimiasian ulkopuolelle. Nyt kuuluu kutsu syömään kalaa, joka on tällä kertaa valtameren lohta. Säkylän Pyhäjärven muikkuja kyllä usein kaupasta katsellaan."
Mielelläni kuulisin sinun kertomana Suomen kraateri järvistä, vaikka olenhan noita googlaillut itsekkin aivan mielenkiinosta, koska olen itse asunut erään sellaisen rannoilla.
No en ihan rannoilla, koska oli meillä aivan ihana koti siellä, mutta kyllä siellä rannoilla kului aikapaljon aikaa kesäisi uimassa ja talvisin hiihdellessä. Elokuussa aina katselimme piruntulia, joista on useita kertomuksia, joita ei ole voitu todeksi osoittaa, mutta minä uskon, koska olen nähnyt ne usein.- Ramoona_
Kristiina23 kirjoitti:
"Järvien tilasta ehkä jatkan ketjuun myöhemmin, jos on tarkoitus laajentaa nimiasian ulkopuolelle. Nyt kuuluu kutsu syömään kalaa, joka on tällä kertaa valtameren lohta. Säkylän Pyhäjärven muikkuja kyllä usein kaupasta katsellaan."
Mielelläni kuulisin sinun kertomana Suomen kraateri järvistä, vaikka olenhan noita googlaillut itsekkin aivan mielenkiinosta, koska olen itse asunut erään sellaisen rannoilla.
No en ihan rannoilla, koska oli meillä aivan ihana koti siellä, mutta kyllä siellä rannoilla kului aikapaljon aikaa kesäisi uimassa ja talvisin hiihdellessä. Elokuussa aina katselimme piruntulia, joista on useita kertomuksia, joita ei ole voitu todeksi osoittaa, mutta minä uskon, koska olen nähnyt ne usein.Parasta, että kertoilet itse kotijärvestäsi omista muistoistasi ja mielenkiinnostasi käsin. En ole mikään järviasiantuntija, tietysti kraaterijärvien synty kiinnostaa. Olen joskus lukenut, että suuri osa maamme järvistä olisi meteoriittien törmäyksen aiheuttamia, pyöreitä yleismuodoltaan , reunavallit kuluneet pois. Ehkä täällä on ollut joskus kuun maisemat. :)
Oma lapsuusjärveni kuuluu suureen vesistöön, nykyisin se on osa v. 2014 perustettua Etelä-Konneveden kansallispuistoa. Paljon olen tälläkin palstalla tunnelmia ja muistoja järvestäni kertonut, ihan rannalla asuttiin ja saunasta suoraan laiturin kautta päästiin heti jäiden sulettua hyppäämään rakkaan järven syleilyyn. Erikoisuutena oli tukkien uitto, lautoista karkasi tukkeja, joista me naapuruston lapset (luvatta) teimme lauttoja seilailuun. Valloitimme vesien sokkeloita kanootilla , kelpo uimareita olimme. Käyn siellä vielä joka kesä, ilokseni vesistön tilanne on hyvä. Laitan vielä tekstiä tämän kansallispuiston esitteestä :
Kansallispuistoa ympäröivä eteläinen Konnevesi on säännöstelemättömän Rautalammin reitin kirkasvetinen keskusjärvi. Sen viileät vedet ovat laadultaan erinomaiset ja luonnontilaisen järvitaimenen tärkeimpiä elinalueita Etelä-Suomessa. Järven tunnettu syvin kohtaa syöksyy 57 metrin syvyyteen. Etelä-Konneveden alueen kallioperä on ikivanhaa ja aikojen saatossa erilaiset murtumat, vajoamat ja siirrokset ovat luoneet järvelle ominaisen repaleisen rantaviivan niemineen ja pitkine lahtineen. Järveä täplittävät sadat saaret ja luodot. Ramoona_ kirjoitti:
Parasta, että kertoilet itse kotijärvestäsi omista muistoistasi ja mielenkiinnostasi käsin. En ole mikään järviasiantuntija, tietysti kraaterijärvien synty kiinnostaa. Olen joskus lukenut, että suuri osa maamme järvistä olisi meteoriittien törmäyksen aiheuttamia, pyöreitä yleismuodoltaan , reunavallit kuluneet pois. Ehkä täällä on ollut joskus kuun maisemat. :)
Oma lapsuusjärveni kuuluu suureen vesistöön, nykyisin se on osa v. 2014 perustettua Etelä-Konneveden kansallispuistoa. Paljon olen tälläkin palstalla tunnelmia ja muistoja järvestäni kertonut, ihan rannalla asuttiin ja saunasta suoraan laiturin kautta päästiin heti jäiden sulettua hyppäämään rakkaan järven syleilyyn. Erikoisuutena oli tukkien uitto, lautoista karkasi tukkeja, joista me naapuruston lapset (luvatta) teimme lauttoja seilailuun. Valloitimme vesien sokkeloita kanootilla , kelpo uimareita olimme. Käyn siellä vielä joka kesä, ilokseni vesistön tilanne on hyvä. Laitan vielä tekstiä tämän kansallispuiston esitteestä :
Kansallispuistoa ympäröivä eteläinen Konnevesi on säännöstelemättömän Rautalammin reitin kirkasvetinen keskusjärvi. Sen viileät vedet ovat laadultaan erinomaiset ja luonnontilaisen järvitaimenen tärkeimpiä elinalueita Etelä-Suomessa. Järven tunnettu syvin kohtaa syöksyy 57 metrin syvyyteen. Etelä-Konneveden alueen kallioperä on ikivanhaa ja aikojen saatossa erilaiset murtumat, vajoamat ja siirrokset ovat luoneet järvelle ominaisen repaleisen rantaviivan niemineen ja pitkine lahtineen. Järveä täplittävät sadat saaret ja luodot."Erikoisuutena oli tukkien uitto, lautoista karkasi tukkeja, joista me naapuruston lapset (luvatta) teimme lauttoja seilailuun. Valloitimme vesien sokkeloita kanootilla , kelpo uimareita olimme. Käyn siellä vielä joka kesä, ilokseni vesistön tilanne on hyvä. Laitan vielä tekstiä tämän kansallispuiston esitteestä :!"
Minunkin lapsuuskotini oli Saimaan syväväylän varrella, jossa näitä tukkilauttoja uitettiin ja niistä karanneet tukit käytimme hyväksemme. Minä tietenkin huonolla menestyksellä, kun yksi kesä rakensin niistä laituria ja loppukesästä tuli tukin kerääjät ja näkivät pöllinpäistä, että heidän leimansa ja siihen meni minun niin hieno kesälaiturini.
Uesin myös nämä tukkilautat tulivat meidän laivalaiturin kupeeseedn, kun Paasivedellä oli myrsky. Monet maalaukset oli myös meidänkin rantakalliolla ja mikä riemu meillä nuorilla neitokaisilla oli silloin mennä tapailemaan näitä "sään pitäjiä" poitsuja.
Äidileni se teki aina hieman lisätiennistiä, koska aina kelpasi leipä, maito, voi ja etenkin karjalanpiirakat, kuten myös kaikki marjat, joista tietenkin oli se mustikka kesäisin.
Voi niitä aikoja!
- Pertikk
Viime keväänä oli vedenkorkeus järvissä laitojaan myötä täynnä, kaivoissa ettei kantamalla loppunut nyt ei vesi pysy kantamallakaan.
Saimaassa tarkistin on vielä 5 cm yläpuolella normaalin johtuen miten vuoksesta antavat mennä venäjän puolelle."Saimaassa tarkistin on vielä 5 cm yläpuolella normaalin johtuen miten vuoksesta antavat mennä venäjän puolelle."
Oli ilmeisesti myös aika Saimaan vesissäkin, koska isäni, synt 1906, näytti minulle, missä heillä oli ennen oli venevalkama ja siellä ne järven pohjassa näkyivät nämä puut. Vettä oli silloin niiden puiden päällä runsaat 2.m.
Koska kotitilani oli hyvinkin altis noille veden nousuille, niin sen ainakin muistan, että siskoni häihin kuskattiin hääväkeä veneillä, koska olimme saressa, joka ei ole onneksi toistunut nykyisin.
- Luonnon.tietoa
Suomen järvet ovat syntyneet jääkauden ja maankohoamisesta johtuen, heti jääkauden loputtua suomi oli aikalailla veden peitossa, maan kohoaminen jatkuu lännessä jolloin maaperä kallistuu kaakkoon ja merenkurkku umpeutuu muodostaen pohjanlahdesta järven jne.
Kyllä jääkausi on vaikuttanut järviemme syntyyn, siitä kertoi isäntä pariskunta Hannusjärvestäkin. Aikanaan se on ollut yhteydessä mereen, mutta maan kohoamisen myötä jäänyt pieneksi sisäjärveksi Espoossa. Katselin rantaa siellä, eikä se houkutellut ainakaan siinä paikassa samoilemaan, järvenpohjaa oli mutaisena näkyvissä. Kaloista siellä on särkikalat vallalla, isot ruutanat käyvät pyydykseen, mutta eivät pidä niidenkään mausta.
Sitävastoin kävin Sipoon Helgträskissä pari viikkoa sitten suku tapaamisessa, ja intoa täynnä Jurij Enzo kertoi saaneensa 1600 gr painavan hauen katiskalla. Helgträsk on pieni soma järvi, ja ranta-asukkaiden ryhmä kuuluu nyt pojan kaveripiiriin.
Isovanhemmat Pompeijissä (jonne poika matkustaa jo yksin) eivät lakkaa ihailemasta Suomen luontoa, jossa isoja kaloja saa järvestä, ja hirvet kurkkivat aamuisin rantasaunan ikkunoista Sipoossa. Sitä näkyä eivät kuulemma unohda!
Mikäpä hätä tyttärellään täällää onkaan, ei taida Italian talous olla verrattavissa pohjoimaiseen hyvinvointiin, ainakin etelä Italian teiden kunto oli kurja suorastaan, ja paljon keskeneräistä rakentamista.
Kyllähän mandoliini soi Sorrennossa kaihoisasti joka taholla, mutta sillä ei pitkälle pötkitä.- Ramoona-
Kyllä minullakin on tuo käsitys ja opetettu on jo koulussa jääkauden vaikutus vesistöjemme syntyyn. Sattui vaan joskus silmiin muistaakseni Tiede-lehdestä jonkun kraateriteoria hyvin monenkin järven kohdalla.
Suomen järvet ovat keskimäärin matalia.Mieheni kotiseudulla on kaksikin syvää hautavajoamaa, Tarjannevesi ja Torisevan rotkojärvet. Tarjanne on kylmä, siellä on 50-60 metrin syvyyksiä, aava selkä on tuulinen ja rannat karut. Suvun kesäpaikka sijaitsee siellä lempeän Vaskiveden rannalla. Lapsille sukellettiin puhdasta muovailusavea sen pohjasta, lumpeista ja ulpukoista tehtiin upeita kaulakoruja ja lähisaaressa tuoksui juhannuksena valkolehdokit.
Nyt tässä vietetään kesäisen lämmintä päivää Suomenlahden sisäsaaristossa ankkurissa saaren suojassa, mennään maihin alkuillasta saunaan.Mies koettaa , nappaisiko ahven pohjaonkeen, mutta onhan meillä onneksi kunnon eväät mukana...ja tämä kännykkä, voin laittaa kuviakin. 😊
🌞🐟🐟⛵️⚓️- Paavo.Pohjois-Savo
Liekö tiedemiehillä tietoa esim. Lappajärven tehneen asteroidin iskeytymisajoista ehkä 77 miljoonaa vuotta sitten.
Luultavasti suomen alue olim ehkä nykyisen saksan korkeudella. Kuvittelen mielessäni, että Lappajärven alueella kasvoi sademetsää.
Suuret liskoeläimet olisivat voineet olla einettään saalistamassa kun taivaalta lähestyi tappava tulipallo.
Muistaakseni suomesta on löytynyt 13 kraatterijärveä.
Meidän vanhempien lapsuuden muistikuviin kuului Tungusgan metereoriitin ilmalento suomen eteläpuolelta. https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/1908_helsinki_saastyi_taparasti
Mummo kertoi että yöllä oli kirkasta kuin päivällä, jotain tälläista muistan kuulleeni. Pian sen jälkeen meteoriitti räjähti Tunguskan yllä.
Mut tää olisi ihan oman aloituksen aihe ollut.
- järvinen
Hei katleija! Tuo antamasi sivu on tyhjä tiedoista, onko vika minun koneessa ?
- kat..leija
Kappas vaan, sivulle on ilmestynyt tällainen teksti:
"Pyh
Tällä hetkellä tällä sivulla ei ole tekstiä. Voit etsiä sivun nimellä muilta sivuilta tai hakea aiheeseen liittyviä lokeja, mutta sinulla ei ole oikeutta luoda tätä sivua."
Noiden 39 Pyhäjärven sijainnit löytyy kyllä muualta googlesta, jos viitsii hakea. - kat..leija
kat..leija kirjoitti:
Kappas vaan, sivulle on ilmestynyt tällainen teksti:
"Pyh
Tällä hetkellä tällä sivulla ei ole tekstiä. Voit etsiä sivun nimellä muilta sivuilta tai hakea aiheeseen liittyviä lokeja, mutta sinulla ei ole oikeutta luoda tätä sivua."
Noiden 39 Pyhäjärven sijainnit löytyy kyllä muualta googlesta, jos viitsii hakea.Kokeilin.
Kun googlettaa hakusanalla Suomen pyhäjärvet ja senjälkeen klikkaa linkin - Pyhäjärvi - Järviwiki -
avautuu tuo linkki tietoineen.
ps. kiitos mielenkiintoisista viesteistä ram. krist. ss ja muut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1524934Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa193565Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1593364Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss352861Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu982611Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181863Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky101625Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo111482Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1451471Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut111277