Kylpyhuoneen laattojen maalaaminen

Joku...

Ollaan ostamassa Hitas-kämppää Helsingistä. Tarkoitus on asua siinä 2-3 vuotta, ja kun Hitaksista on paha saada remonttiin käyttämiään rahoja takaisin, ei ole kovin paljon innostusta alkaa tekemään mitään isompia remontteja. Kylpyhuoneessa on ihan ehjät laatat seinissä, mutta ne ovat todella mitäänsanomattomat, vaisun valkoiset. Ei edes kovin puhtaan ja kirkkaan valkoiset. Olen törmännyt välillä juttuihin kyppärin laattojen maalaamisesta, mutta kun ne eivät aiemmin ole koskettaneet itseä kovin läheltä, en ole niihin tarkemmin koskaan perehtynyt. Nyt kuitenkin haluaisin kuulla kokemuksia laattojen maalaamisesta. Tiedän, joku sanoo heti ettei se kannata, ei ole siisti eikä se maali pysy... No, kyllä niitä tällaisia kylppäreiden "pikapintaremontteja" varmasti sen verran on aina tehty, ettei se maalaaminen nyt ihan toivoton juttu ole. Eli aion luultavasti kokeilla. Osaisiko joku kertoa, millä maaleilla homma tulee hoitaa, millaiset pohjatyöt jne... Pystyykö saumoja suojaamaan millään maalilta, vai onko ainoa vaihtoehto maalata koko seinä saman väriseksi saumatkin peittäen? Onko kellään kokemusta, mikä on lopputuloksen realistinen pysyvyys?

13

28948

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laattojen maalauksesta

Ei se kannata, ei ole siisti eikä se maali pysy.

--> DON'T DO IT.

• grpogf

Kyllä sä remonttirahat saat hitassissakin takaisin.

• avun saanut

Hanki kylppärin seinissä olevaa laattaa tai vastaavaa,sitten lähetät maalitehtaalle laatan siellä tutkivat ja lähettävät tiedon mikä maali käy.

• Kati

Näin joku aika sitten jossain (deco?, koti ja keittiö?) lehdessä ohjeen kaakelien maalaukseen: Pese maalipesuaineella, hio kaakelit sitten vesihiomapaperilla, maalaa pohja tikkurilan Otex-pohjamaalilla ja pintaan Luja-maali. Tikkurilan omilta sivuilta löytyy myös tietoa märkätilojen maalauksesta. Itsellä hiukan sama tilanne ja ajattelin kokeilla kyllä kun en usko ennen kuin näen. Kaverini ostivat juuri talon ja siellä oli ainakin keittiön kaakelit edellinen asukas maalannut ja pinta oli kaunis. Toki se suihku on eri asia...

• jooh

Laita mieluummin jotkin tarrakoristeet kuin alat suttaamaan niitä maalilla. Minä en ainakaan ostaisi kämppää, jossa maalatut kaakelit...

Ihan oikeasti niitä itsekiinnittyviä laattakoristeita on nykyään olemassa ihan tyylikkäitä. Sitten vähän satsausta kalusteisiin, mattoon, vaikka uusi pöntönkansi ja jos jotain pitää maalata niin maalaa katto.

• maalata

jes -siinähän se. Meillä on keittiössä vanhat laatat joihin ois kiva saada väriä, nyt ne on aika järkyttävät, 15 *15 cm ja kuviointi on jotain ihmeellistä. Olen katsellu noita "tarroja" mutta ne mitä oon nähny on liian pieniä tai sit niistä näkyy osasta kohtaa läpi (ugh). Ja tollainen valkoinen/mustakuvioinen laatta pinta näkyy ihan nakkivarmaan jos joku.

Ei raha riitä sen kummempaan "remonttiin", mutta jotain halvempaa ratkaisua ois kiva kokeilla.

• remppamies hki

nuo keittiön laattojen kustannus nyt ei päätä huimaa varsinkin jos itse osaa palapeliä latoa niin onnistuu väliosan laatoittaminenkin.

Neliöitä tuskin on neljää enempää ja tarjouslaattoja löytyy euron neliökin. Laastit ja saumamassat muutamalla eurolla. Huomattavasti tyylikkäämpi jälki kuin maalaamalla.

Kylpyhuone on sitten asia erikseen kun uusia ei nykyään anneta laittaa vanhojen päälle ja pitää näin vesieristeet yms uusia. Suurempi remontti siis mutta itse en tuonne suosittelisi siltikään maalaamista.

Vaaleat laatat puhdistuvat kohtuullisesti kunnon kloritti ja mikrokuituliina yhdistelmällä

• omsi
        remppamies hki kirjoitti:

nuo keittiön laattojen kustannus nyt ei päätä huimaa varsinkin jos itse osaa palapeliä latoa niin onnistuu väliosan laatoittaminenkin.

Neliöitä tuskin on neljää enempää ja tarjouslaattoja löytyy euron neliökin. Laastit ja saumamassat muutamalla eurolla. Huomattavasti tyylikkäämpi jälki kuin maalaamalla.

Kylpyhuone on sitten asia erikseen kun uusia ei nykyään anneta laittaa vanhojen päälle ja pitää näin vesieristeet yms uusia. Suurempi remontti siis mutta itse en tuonne suosittelisi siltikään maalaamista.

Vaaleat laatat puhdistuvat kohtuullisesti kunnon kloritti ja mikrokuituliina yhdistelmällä

jos maalaat,niin veikkaan että lasku on suuri ja seuraa vielä vuosia perässä,Mutta jos teet kuten remppamies ehdotti!!!niin tulee järkevä ja hyvä ja lopussa tarrojen jälkeen halvin vaihtoehto.

• Pro

Hei, ei hätää!
      Olen keksinyt omalta osaltani kyseiseen ongelmaan oivallisen ratkaisun. Hanki kutakin laattaa varten tarrasorsa (laatan koosta riippuen). Ja ei muuta kuin liimaamaan!

• Nimetön

Mikä on tarrasorsa?

• pientä pintaa...
        Nimetön kirjoitti:

Mikä on tarrasorsa?

On jo kuusi vuotta myöhässä, mutta maalattiin juuri vessan seinän laattoja ja pohjaputsaus pitää tehdä TODELLA huolella! Enkä nyt tiedä tuliko hienot... ehkä pari vuotta menevät ja sitten menee vaihtoon koko vessan sisustus :-)

• rtyubio

Maalasin keittiön kaakelit. Onneksi en kylpyhuoneen. On nimittäin tarkkaa hommaa. Valossa näytti monesti oikein hyvältä, kun sammutin lampun näkyi epätasaisuudet kiiltoasteessa kun valo tuli ikkunoista vastapäätä. Mutta lopputuloksesta tuli kohtuullinen maalattuani kolme kertaa Ronsealilla jolla jopa muka yksi kerros riittää. Paskanmarjat.

Jos kumminkin alat maalaamaan, suosittelen mieluiten yhtä leveää vaahtomuovitelaa kuin on laattakin, mohairtela ei ollut niin hyvä vaikka sitä niin kovasti suositellaan, liian kova. Ja vaikka kuinka sivellintä suosittelevat maalipurkin kyljessä käyttämään ÄLÄ USKO.

Oli hermojaraastava kokemus, joka alkoikin varsin lupaavasti kun onnistuin kaatamaan maalin lattialle josta tuli roskaakin hieman jota piti sitten nyppiä vittuun kaakeleista.

• Jokkeriässä

Keittiön väliseinän maalasin sävytetyllä jotexilla! Toimii! maali kyllä irtoaa jos jollakin rapsuttaa, mutta normaalikäytössä hyvä!
      vaahtomuovitelalla tein !!! Suosittelen!

Mietin juuri mitä teen suihkulle ja kodinhoitohuoneelle ? Siellä ei pelkkä jotexi taida toimia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe