Kertokaa, mitä luopuminen 60 v iässä alkaa tarkoittaa? Mistä pitää luopua? Terveydestä vai omaisuudesta vai mistä ihmeestä. Vai ihan kaikesta. Huh, huh! Kun kaikki puhuvat luopumisen tärkeydestä. Ja miltä se tuntuu jos ei ole eään mitään, ei terveyttä, ei omaisuutta, ei ajatuksia? Eikös se ole vän niinkuin kuolemista. Pitääkö siis kuolla eläessään. Onko se jotenkin tärkeää. Elämönkaarifilosofiaa koitan hahmottaa. Ja kun monet ikätoverit siivoavat kämppiään. Roudaavat ennen rakastamiaan tavaroita kirppikselle selkä vääränä. Että ymmärtäisin paremmin elämää.
Mitä luopuminen tarkoittaa?
65
1087
Vastaukset
- siilenämää2
Minusta kait tuntuu että mitä enemmän ikää tulee sen enemmän elämään tulee lisää sen sijaan että joutuisi luopumaan. Itse pitää välillä karsia pois joitain asioita ettei ihan itseään uuvuta.
Minä luovuin eilen pitkästä takatukastani, kyllä on vallattoman kevyt tunne päänupissa.
hunksz kirjoitti:
"Ancie"
Rumilus! Hyiii!
Hali
H.Kiitos!
Niin kovin harva täällä tajuaa hyvää huumoria ja ajattelee ensin laajemmin, eikä vain itseään.- fhwifgwydfdiyfqi
Itsellä ikä 56 ja takatukka olla pitää. 1980 luku oli parasta aikaa, ja takatukka kunnioittakoon tuota hienoa aikaa, jolloin kaikilla meni hyvin niin kauan, kunnes Mauno Koiviston takia koko Suomi joutui konkurssiin.
Kaikki mitä 1980 luvun hengestä jäi, on takatukka. Harmi ettei ole enää vaatteita joissa olisi -80 luvun väljyyttä housuissa ja takeissa. Tyköistuvat puvut ja housut ovat rumia. fhwifgwydfdiyfqi kirjoitti:
Itsellä ikä 56 ja takatukka olla pitää. 1980 luku oli parasta aikaa, ja takatukka kunnioittakoon tuota hienoa aikaa, jolloin kaikilla meni hyvin niin kauan, kunnes Mauno Koiviston takia koko Suomi joutui konkurssiin.
Kaikki mitä 1980 luvun hengestä jäi, on takatukka. Harmi ettei ole enää vaatteita joissa olisi -80 luvun väljyyttä housuissa ja takeissa. Tyköistuvat puvut ja housut ovat rumia.Vaatteista ja hiuksista ei niin väliä, minulle parasta 80-luvulla saatua on lapset.
- Syytä.muistaa
fhwifgwydfdiyfqi kirjoitti:
Kaikki mitä 1980 luvun hengestä jäi, on takatukka. Harmi ettei ole enää vaatteita joissa olisi -80 luvun väljyyttä housuissa ja takeissa. Tyköistuvat puvut ja housut ovat rumia.80-luvusta muistan kun päästiin Kekkosesta eroon ja Koivisto muutti presitentin arvovallan diktatuurista pois nykyiseen muotoon, eli prestentin ei kuulu puuttua sisäpolitiikkaan, kun ei voi puuttua sisäpolitiikkaan ei voi sotkea maan asioita.
- MuistiTakauma
Miksi luopua takatukasta. Olisi upeaa, jos joskus olisi yhtä pitkä harmaa tukka kammata nutturalle, kuin naapurin tädillä. Kaunis.
- tamppi
Syytä.muistaa kirjoitti:
80-luvusta muistan kun päästiin Kekkosesta eroon ja Koivisto muutti presitentin arvovallan diktatuurista pois nykyiseen muotoon, eli prestentin ei kuulu puuttua sisäpolitiikkaan, kun ei voi puuttua sisäpolitiikkaan ei voi sotkea maan asioita.
Koivisto katui päätöstään. Tuli tehtyä väärä päätös
Olen 68v.
En ole joutunut luopumaan mistään.
Vapautumaan olen kyllä joutunut.
Vapautuminen elämään on jopa lisääntynyt.
Koska turhan-päiväisyydet eivät enää ole sidoksia.
H.- Älä.hättäile
Jos ei muuta niin oppii kävelemään hiljaa.
- panzer59
Älä luovu älykkyydestäsi, terveydestäsi, itseisarvostasi, ja mikäli sinulla on, älä Jumalastasi sillä se kantaa ylitse entropian. stalingrad hans...
- Oli-haikea-paikka
Luovutin kahvimukin tiskikoneeseen,
että sain ottaa puhtaan kaapista.
Melkein valui vichyvesi kyyneleet.Kahvimukiin kiintyy, minulla on vakio muki mökillä ja kotona, ovat samanlaisia.
Jos nämä rikkoontuvat pitää etsiä tilalle samanlaiset. Kahvi ei maistu samalta vieraassa mukissa.- Oli-haikea-paikka
mielikki.mummo kirjoitti:
Kahvimukiin kiintyy, minulla on vakio muki mökillä ja kotona, ovat samanlaisia.
Jos nämä rikkoontuvat pitää etsiä tilalle samanlaiset. Kahvi ei maistu samalta vieraassa mukissa.Niin.
Kyllä viikkokin menee samalla mukilla. Mökillä ainakin.
Toki huuhtaisen jokaisen juomakerran välillä, ettei muodostu kahvikarstaa.
On pari aitoa kuksaakin aluslautasilla ja lusikoilla.
Jostain syystä ne ovat jääneet tiskikaapin päälle ikään kuin koristeeksi.
Ehkäpä ensi kerran otan ne käyttöön?
- Bengalitikku
Tuntuu, että meidän ikäisinä sitä on työelämän jälkeen aikaa tarkastella hankintojaan. Turhakkeet pois. Osa ostoksista on ollut kivoja, sillä hetkellä miellyttäneitä. Minä ymmärrän, kun haluaa kodin puzplankata. Voihan sitä tehdä vähitellen. Sehän on vähän sama juttu tilan kanssa. Mikä riittää ja mihin sitä tarvitsee, varsinkin, jos terveys reistaa ja kuitenkin haluaa vielä pärjätä.
Hyvä luopua siis extrasta, mitä voi toiselle olla tarpeen.
Tämä on aineellisesta.
Sitten toinen juttu on arvot, uudet asiat, oppiminen, ajan tasalla pysyminen, uteliaisuus ja tiedonhalu, tiedostaminenkin (lista ei ole tyhjentävä). Esimerkiksi jos näistä lähetee jotain, olen luovuttanut.
Jos muutun yli-itsekeskeiseksi, olen luovuttanut, sillä muut eivät merkitse silloin oikein mitään. Minä, minä ja taas minä. Surullista.
Tekeminen: liikkuminen, harrastaminen, ystävät, tapahtumat jne.
En tarkoita, että kaikkiin kaikkialle ain pitäisi mennä, mutta juurtumista sohvaan on varottava. En ole luopunut mistään. Vapaa-aikaa on tarpeeksi viimeinkin.
Mitään kuolinsiivousta en meinaa pitää, vien kierrätykseen vaatteita ja tavaroita joille ei ole käyttöä.
Paljon on tavaraa, sellaista minkä moni heittäisi pois, osalla on tunnearvoa, joitakin voin vielä tarvita.
Minulla on kaikkea mitä tarvitsen, voin elää huolettomana niin kauan kun on terveyttä.mulla ei ole tunnearvoa esineisiin
ja todella paljosta olen luopunut pikkuhiljaa
tullut siihen tulokseen että mitä tekee sellaisella millä ei ole käyttöä tai paikkaa
vieläkin on tavaraa mutta pikkuhiljaa jokaiselle on paikkansa
ja kaapien perällä ei ole sellaista mitä koskaan ei käytetä
ihan hirvee homma siinä on ollut
osan olen myynyt osan antanut ja loput on palanu pellolla tuhkaksi
yksi esine on mistä en luovu
vuonna kolkytseitsemän kuolleen vaarini
hopeinen tupakka rasia jossa on kullalla kirjoitettu nimiä.
.- Harkiten-huitsiin
Mitäs sitten kun huusholliin alkaa syntyä tyhjiöitä,
koloja, monttuja, onkaloita, kaappeja, joissa on ollut tavaraa?
Moni varmaan kokee eron ja luopumisen tuskaa.
- vaki-puskan-mieteitä
alotukseen jotain sanoakseni :
Vanhetessaan ihminen joutuu monista eri syistä luopumaan monista eri asioista,
esm. puolisostaan, koska jos sairastuu kuolema vie armotta omansa aikanaan,
moni haluaa luopua vanhoista tavaroistaan,
ne ei mahdu enään minnekkää,
eikä niitä enään itsekkää käytä, ovat siis tarpeetonta kamaa,
aikoinaan halusin luopua ensimmäisestä asunnostani
jonka olimme puolisoni kanssa ostaneet velaksi pienellä palkalla, maksoimme aikanaan velat pois,
kasvatimme ja koulutimme myös lapset puolisoni kanssa,
autoja vaihdoimme noin 5 vuoden välein aina uuteen,
sekin oli luopumista entisestä autoista,
eläkeelle jäätyämme
tuli halu muuttaa pois koko paikkakunnalta ,
lähemmäs synnyin seutuja ,
edelleen olen valmis luopumaa tämänhetkisestä elämästä uusiin maisemiin,
vaikka olen vanha olen edelleen muutos-hakuinen,
mua viehattää uudet maisemat ja uudet kuviot elämän loppu metreillä,
etelä kutsuu, houkuttaa,
jää nähtäväksi jaksanko vielä tehdä uuden suuren muutoksen tämänhetkiseen elämään nähden,
en koe luopumisen tuskaa,
ehkä kaihoa tunnen, koska kaikki ohi on,
menneisyydessä oli oikea elämä, siellä oli perhe, matkat, lapset ja elämän taistelut,
vanhana tulevaisuus on hämärän peitossa,
hauta on varma tulevaisuus, puoliso on jo siellä,
muu ei enään olekkaan niin varmaa, - Voihan
Ihanaa, että olette tiukasti elämmässä kiinni. Kiitos siitä! Minulle kun, sukulaiset on alkaneet sanoa, että tee kuolinsiivous ja anna kaikki tavarat pois. Masennuin siitä. Masennun kun aletaan muistuttamaan elämän loppumisesta. Eikö meillä ainakin teoriassa voisi olla n 20 vuotta aikaa vielä. Ihan onnetonta kun sukulaset kehottaa valmistautumaan kuolemaan.
Itsekin olen ajatellut, ettei vielä pidä alkaa elämään toinen jalka haudassa vaan painua täysillä. Varsinkaan kun oikeastaan vasta 50 jölkeen on oppinut elämään. Niin että eläminen on todella mukavaa. Paitsi sairaudet vähän pelottaa.
Näitä teidän ajatuksia on hyvä kuunnella.- Bengalitikku
Mielestäni on tökeröä kehoittaa sinua tekemään yhtään mitään, joten voit jättää sen omaan arvoonsa. Se kuolinsiivous lähtee mielestäni kullä ihan itsestä. Onneksi olen voinut antaa lapselleni tavaroita, mistä on pitänyt ja tarvinnut.
Me keskustelimme keväällä täällä aiheesta. En tiedä oletko lukenut sitä.
Koko teemahan on tullut Ruotsista enkä kokenut sitä pahana.
Täällä kirjoitellaan välillä ohimennen, että vein sitä tai tätä pois.
Ehkä se on oma prosessi ja oma se pitää mielestäni ollakin tulee minimoitua, mitä oikeasti tarvitsee.
(Vähän sinun kirjoituksesta tulee mieleen, että joku haikailee jotain sulta. Toivottavasti olen väärässä ja anteeksi tästä.) - Förs-kottinen
"(Vähän sinun kirjoituksesta tulee mieleen, että joku haikailee jotain sulta. Toivottavasti olen väärässä ja anteeksi tästä.)""
Niitä sanotaan perinnön ennakkokärkkyjiksi.
Olen luopunut herätyskellosta. Rannekellosta myös. Liikaa kelloja muutenkin talossa joka huoneessa, tietokoneessa, älykännykässä jne.
Olen luovuttamassa (tää on pitkä prosessi) velvollisuuksista. Olen täyttänyt kaikki odotukset mitä perhe, yhteiskunta, maailma on minulle asettanut. Kaikki mitä teen tästä eteenpäin on siksi että ne ovat tarpeellisia perustoimintoja tai sitten koska minua huvittaa.
Olen luovuttamassa huonosta omatunnosta josta olen kärsinyt koko elämäni. (Miten kaikki valintani, tekoni, tekemättä jättämäni) ovat vaikuttaneet esim. lasteni elämään. Kantamastani syyllisyyden taakasta. (Olen aina tietoisesti valinnut lasteni edun omien mieltymyksieni yli)
Takatukastani en luovu, enkä kaarituistani.
Aineeliisista asioista on helppo luopua (olen tehnyt sen prosessinjo monta kertaa kun koko edellinen elämä on pakattu kahteen matkalaukkuun).
Demoneistani on ollut vaikea luopua, mutta en ole luovuttanut taistelua.- vm.56
Työnteosta,,ja seksistä.Siinäpä ne tärkeimmät.
- vm.ajaton
Aikaisinpa olet lopettanut. Seksin.
Työntekoa voisit jatkaa. Ikäsi on nuori. Noin kuusikymmentäkaksi. - vm.56
vm.ajaton kirjoitti:
Aikaisinpa olet lopettanut. Seksin.
Työntekoa voisit jatkaa. Ikäsi on nuori. Noin kuusikymmentäkaksi.Johtuu enemmänkin niistä vaimon haluista,,tai pikemminkin niiden puutteesta.
- ex.reikä
vm.56 kirjoitti:
Johtuu enemmänkin niistä vaimon haluista,,tai pikemminkin niiden puutteesta.
Haluttomuuskin voi johtaa miehen kykenemättömyydestä nähdä nainen naisena.
Eikä pelkkänä reikänä. - Eriasiat
Eivätkö ne no. näe naisen reikineen, mutta eivät ihmistä.
- helppo.elämä
Kaikki mistä olen tietoisesti luopunut on ollut elämäni helpottamista. Mitään en ole jäänyt kaipaamaan.
- 1eero
Olen luopunut kaikista tyhjänpäiväisestä mutta muut asiat ovat tärkeys järjestyksessä, mukavat jutut luonollisesti kuuluvat kuvaan, palstalla käyminen on kahenvaiheilla.
- Bengalitikku
Minusta tuntuu, että miehillä on vähemmän tyhjänpäiväisyyksiä ja ovat järjestelmällisempiä kuin naiset. Oma kokemus.
Pöytäliinoja, tabletteja, koristetyynynpäälisiä, lampunvarjostimia, kukkamaljakoita kaikissa mahdollisissa väreissä, verhoja, koriste-esineitä, postikortteja, askarteluvälineitä jouluun, joulukoristeita julmetusti, kirjoja, musakasetteja, jne. - Äläyleistä
Ei pirä paikkaansa.
- Bengalitikku
Uskon vastaukseesi, kun joku miehistä ilmoittautuu, että on nuo luetteloni extrat ja lisääkin.
- Noin-kaksi-kaikkea
""Minusta tuntuu, että miehillä on vähemmän tyhjänpäiväisyyksiä ja ovat järjestelmällisempiä kuin naiset.""
Kiitos realistisesta näkemyksestä.
Jokaisessa arjessa huomaan, että eipä ole melkein mitään ylimääräistä, ei arkeen, ei yöhön, eikä juhliin. Myös esineet ovat käyttöä varten, ei koristeita olohuoneen vitriinissä.
No, itseasiassa iskuporakone, vasara ja moni muu voisi olla edukseen valaistussa vitriinissä. On siellä toki matkamuistoja mutta eivät nekään halpaa turisti krääsää. Niillä on arvoa.
- traumatjääneet
50 on jo alkanut luopuminen tai muuttuminen turhike asioista pois. No ensiksi vähäisistä koruista. Myin mistä sai rahaa eikä kiinnosta edes korvakorujen kanssa räplääminen, en käytä enään. Heräteostoksilla en käy shoppailemassa kuten vielä nelikymppisenä kävin, harkitsen tarkkaan mitä tarvitsen niin etten hanki turhuuksia. Vaate & kenkä hankinnoissa ei merkkaa muoti vaan mukavuus/käytännöllisyys.
Sisustustrendit eivät kiinnosta eikä sisustaminen ollenkaan, sitä tyytyy siihen että huusholli on saman näköinen vuodesta toiseen, sohvat kulutetaan loppuun ja ainoastaan sänky vaihdettiin laadukkaaseen missä en säästellyt. Nukkuminen on tullut tärkeimmäksi. Verhoja kun olen uusinut niin ne ovat vaihdettu pimennysverhoihin joita ei tarvitse vaihtaa muuta kuin joskus pestä. Vanhoja mattoja uusiessa ne ovat vaihtuneet allergia matoiksi, ei enään pölyäviä ja raskaita mattoja. Ennen teki hankintoja sen perusteella mikä näytti hyvältä ja nyt merkkaa materiaalit.
Omalla eikä muiden ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä vaan se mitä päässä liikkuu. Pintaliito elämä ja sillä rehvasteleminen on naurettavaa enkä jaksa sellaisten ihmisten seuraa ollenkaan. Naamakirjaan jonkun tavallisen elämäni päivittämistä en ole alkanut harrastamaan ja kummastuttavat ne jotka kuvaavat lapsensa sinne ja ihan kaikki yksityisasiansa, niin että mitä varten ja miksi? Eikö perhe ole enään yksityinen ja perheenjäsenet varsinkaan lapset joilta ei kysytä haluaako he julkisiksi vaan he ovat kuin vanhempien omaisuutta mitä voi esitellä.
Ruualla hifistely ei kiinnosta ja pitkään elämään pyrkiminen terveysintoilulla, jotenkin kyllästynyt ja mitä järkeä elää liian kauan jos se vaatii himo liikuntaa ja koko ajan kontrollia mitä suuhunsa laittaa. Ihminen kun kasvaa liian steriileissä olosuhteissa sille tulee allergiat ja jos ei ole steriiliä niin on psyykkistä vanhempien ongelmista johtuvia. Koko psyyke kun on ihan vinksallaan niin silloin tehdään "allergia" joka on todellisuudessa mielenterveysongelma.
Koko elämäni on ollut parantumista mielenterveysongelmaisen äidin kasvatuksesta ja koko lähi suvun kiusaamisesta kun en halunnut lapsia tehdä. Piti pyydellä anteeksi että vittu saanko elää erilailla vaan pitääkö toistaa samaa paskaa sukupolvesta toiseen. Koko ajan häpäistiin niin etten ollut mitään enkä minkään arvoinen kun en tehnyt lapsia. Onko ihminen tyytyväinen suorittaakseen toisia varten omaa elämäänsä vai saako ajatella omilla aivoillaan niin etten elä muiden toiveiden mukaan enkä tee mitään toisten perässä. Mielestäni moni purkaa pahaa oloonsa sitten sellaiseen joka on uskaltanut valita eri tien ja on vitun kateellinen kun itse ei ole uskaltanut tai ei ole omia aivoja ajatella muuta kuin mennä toisten perässä.
Kasvoin ihmisenä kun jätettiin yksin eikä kukaan välittänyt kun en ollut lisääntynyt. Sain niin hyvän hajuraon sukulaisiini niin etten kaipaa heitä ollenkaan ja ihan sama vaikka olisivat kuolleita. Olen itsenäistynyt ja luopumista tehnyt kauan läheisriippuvuudesta mihinkä koitettiin nujertaa. Olen löytänyt itseni ja löysin sen jo kauan sitten kun en tee muiden perässä enkä vaatimuksista yhtään mitään vaan elän niin kuin haluan.
Luopuminen tarkoittaa haitallisista ihmissuhteista luopumista jos meinaan haluaa tervehtyä ja itsenäistyä. Irtiotto läheisriippuvuudesta mihinkä opetettiin ja pakotettiin seurustelemaan sellaisten kanssa vain sukulaissuhteen takia jonka kanssa ei tule ollenkaan toimeen. Ihmiset jotka eivät hyväksy minua itseäni ihmisenä ilman että olen ollut jatkamatta sukua niin olen katkaissut välit. Irtioton myötä olen tajunnut kuinka meitä manipuloidaan ja sidotaan väkisin sukuun mikä on ihan sairasta. Luopuminen tarkoittaa irtiottoa sairaasta suvusta ja lähiomaisriippuvuudesta eroon pääsemisestä. Olen löytänyt sellaisen miehen joka ei pakota mihinkään vaan on samanlainen kuin itsekkin olen, oman tiensä kulkija. Mitään ei ole pakko tehdä mitä ei halua ja sellaiset ihmiset ovat harvassa. Liekö ottanut minusta mallia vai ei niin en tiedä mutta ei ole lähtenyt elämästäni pois kolmeenkymmeneen vuoteen. Jos olisin paha ihminen niin tuskin kukaan olisi elänyt kanssani vuosikymmeniä eikä lähde edes kulumallakaan.
Kaikki muut minun arvostelijat elävät yksin niin ettei niiden kanssa ole kukaan viihtynyt mutta onhan lapset niillä vaikkei aikuisten kanssa suju niin on aina lapset jotka eivät arvostele ja hyväksyy ihan kaiken. Kaikki ne sanovat että jos ei mies pysy niin lapset pysyvät ja ainoa asia onkin että kaikilla persoonallisuus häiriöisillä pysyvät lapset koska lapset ovat puolustuskyvyttömiä. Lapsia voidaan tehdä niin ettei ole mitään tunteita alkuhuumassa muuta kuin naimisen huuma kuten minäkin synnyin sen johdosta ja sitten se mies oli väärä.
Häpesin perhettäni ja äitini vaihtuvia miehiä. Sain remmiä pimeessä vessassa ja en olisi ikinä uskonut sen äijän olevan väkivaltainen mutta ihan pienestä murkkuikäisen varkaudesta sain selkääni pimeessä vessassa. Väkivalta kasvatuksessa oli varmaankin 30vuotta sitten mahdol- elämä-on-luopumista-
"traumatjääneet "
Surullista oli lukea juutusi,
sydämmeni pohjasta toivon sinulle hyvää ja onnellista loppuelämää,
lohduksessi kerron, tiedä, on olemassa muitaki lapsettomia ihmisiä
eräski lapseton sanoi
on hyvä kun en ole tehny lapsia,
olen saanu seurata läheltä lähisukulaisten lapsia ja heidän vaikeuksiaan elämässä,
siinä on ollu lapsia hänellekki terpeeksi,
joten
moni lapsi on säästyny paljolta maailman pahuudelta
kun niitä ei ole turhaan kutsuttu maailmaan kärsimään,
sillä elämä on kärsimystä ja omanlaistaan taistelua elämän koukeroista selviämisistä,
elämä ei ole helppoa kenellekkään, "traumatjääneet"
Luin ajatuksella viestisi, joissakin kohdissa tunnistin itseni vaikka tulinkin äidiksi hyvin nuorena.
Hienoa että olet löytänyt hyvän kumppanin, se on todella arvokas asia.
Kyllä lapsuuden ja nuoruuden traumoja joutuu työstämään kohtuuttoman kauan lyhyestä elämästään.
Elän nyt elämäni parasta aikaa, toivon samaa sinullekin.
Kahdesta en luovu, toinen on vesi ja toinen...
- vfimsf
Monissakin perheissä lapset ja naiset joutuvat huume-päihde- ja jatkuvien väkivaltaongelmien vuoksi hakemaan turvaa muista kanssaihmisistä - tosi raakaa väkivaltaa itsekin kokeneena
- ongelmia ne vaikeudessaan allergioitten, kilpirauhas-ja mielenterveyden ja sydänongelmienkin riesat
- olipa ihmiset kuinka kuristettuja tai kiristettyjä tahansa erilaisin keinoin ja ahdistettuja rahaan ja talouteen liittyvissä asioissa. Erilaisia murtokeikkoja tehtailleet porukat aika usein tyhjennellet minunkin asuntoa
- ei totisesti oo yhtään hauskaaa sekään kun kiertelevät nulkit on tehny asunnosta ja lasteni kodista rosvoilunsa kohteen. - Voihan
Olen huomannut, että melkein kaikki huolehtiminen aikoinaan oli aivan turhaa. Asioilla on taipumus järjestyä. Eikä haittaa, vaikka kaikki ei menisi oman mielen mukaan.
Itse masennun tosiaan siitä, että muut ihmiset alkaa ehdottamaan miten pitäsi elää. Ja haluavat että päällimäiseksi asiaksi nostetaan ennakoiva kuolema niin tavaroiden siivoamisen ja kuka saa mitäkin huokailun säetyksellä. Se on painostavaa. Ja vie ihan mahdottomasti energiaa. Taidan harjoitella tervettä itsekkyyttä. Sitä kun meidän sukupolvi ei oikein osaa. Koko elämän on saanut ajatella muiden parasta ja laittaa itsensä taka-alalle Oikeastaan mitä lähempänä mahdollinen kuolema sitä helpompi on elää. Se on kummallista. Mutta siitä ei kaipaa jatkuvaa muistutusta. Tai kehotusta et laitahan nyt viimeinen tahto paperille. Ahristavaa. - faasitkädessä
Tänään oli oikein Hesarissa Kirstin palstalla kysymys, pitäisikö olla huolissaan kun lapseton ystävätär ei hoida järjestykseen kuoleman jälkeisiä asioita. Tämä tyyppi vain viittaa kintaalla ja elelee huolettomasti eteenpäin. Mietin onko kysyjällä itsellään elämää?
Seksistä olen joutunut luopumaan, en kerro tätä tarvitakseni neuvoja enkä sääliä, totesin vaan vastauksen aloitukseen. Aika paljon vielä voin tehdä sellaista, jota en ole koskaan ennen tehnyt, nukuin viikonloppuna riippukeinussa ulkona. - Tuulahdustynnyristä
Katsoin tätä ketjua jo eilen, melko mykistävä, en osannut nopeasti sanoa mitään. Eihän terveen, toimivan ja kunnossa olevan "60 ":n tarvitse luopua yhtään mistään. Mutta jos luopumisajatuksesta ei ole vielä harmaata haikuakaan tämän ikäisenä, niin mitä muuta elämässä on jäänyt väliin? Sillä ajatus pitää jo olla edes aluillaan, koska on olemassa paljon nuorempia, jotka ovat joutuneet luopumaan jo kaikesta.
- kylmätotuus
Kylläpä kirjoitit viisaan asjatuksen todetessasi, että jos 60 vuotta täyttäneellä ihmisellä ei ole harmainta hajuakaan luopumisajatuksesta, niin jotain olennaista hänen elämänkokemuksestaan silloin puuttuu.
Tämä on tulkintani kirjoituksestasi.
Materia ei merkitse minulle juuri mitään ja antaessani esim. jonkin tavaran pois, en koe luopuvani siitä. Siirrän sen vaan toisen omistukseen.
Hyvin nuorena opin, että en voi itse vaikuttaa läheskään kaikkiin asioihin, joista joudun luopumaan.
Yksi hetki voi muuttaa kaiken.
On tärkeää elää tässä hetkessä, eikä miettiä tulevaa tai mennyttä elämää.
Väliaikaista kaikki on vaan.
https://www.youtube.com/watch?v=s0a47WcxrgA - kylmätotuus
kylmätotuus kirjoitti:
Kylläpä kirjoitit viisaan asjatuksen todetessasi, että jos 60 vuotta täyttäneellä ihmisellä ei ole harmainta hajuakaan luopumisajatuksesta, niin jotain olennaista hänen elämänkokemuksestaan silloin puuttuu.
Tämä on tulkintani kirjoituksestasi.
Materia ei merkitse minulle juuri mitään ja antaessani esim. jonkin tavaran pois, en koe luopuvani siitä. Siirrän sen vaan toisen omistukseen.
Hyvin nuorena opin, että en voi itse vaikuttaa läheskään kaikkiin asioihin, joista joudun luopumaan.
Yksi hetki voi muuttaa kaiken.
On tärkeää elää tässä hetkessä, eikä miettiä tulevaa tai mennyttä elämää.
Väliaikaista kaikki on vaan.
https://www.youtube.com/watch?v=s0a47WcxrgAKorjaus:... viisaan ajatuksen..........
- Auttaisikokokemus
Tooota ... hmmm ... missä kohdassa siinä mainittiin "materia"? Eikö sinun(kaan) elämässäsi ole mitään muuta? Mitä tekemistä hetkessä elämisellä ja tavaroilla on toistensa kanssa?
- kylmätotuus
Auttaisikokokemus kirjoitti:
Tooota ... hmmm ... missä kohdassa siinä mainittiin "materia"? Eikö sinun(kaan) elämässäsi ole mitään muuta? Mitä tekemistä hetkessä elämisellä ja tavaroilla on toistensa kanssa?
Lue nimimerkin "Tuulahdustynnyristä" kirjoitus, johon vastasin!
Tuossa kirjoituksessaan hän viittasi ketjun aiempiin kommentteihin, joissa materia tuli vahvasti esille.
Yritä miettiä itse vastauksia edes joihinkin esittämiisi kysymyksiin, vaikka elämänkokemuksesi olisikin vähäinen. - Luki-luki
Onko luetun ymmärtämisessä jotakin häikkää vai mitä väkytät?
- Eksi
En myöskään tajua aikuisten lasten vaatimuksia järjestää kaikki vaivattomasti heille. Miksi ihmeessä pitäs tässäkin vaiheessa ajatella muita. Ei hemmetti. Ainoa mistä kannattaa luopua on siitä ylimitoitetusta epäitsekkyydestä johon 50-luvun kakarat kasvatettiin. Se on selkärangassa, ei siitä eroon pääse. Mutta jos edes tiedostaa sen. Niin se on hyvä. Ei saa pyydellä anteeksi olemassaoloaan vaan mielummin ottaa kunnolla tilaa itselleen. Et jos itse löydän vielä kivan heilan niin voisin vaikka luopua ihanasta vapaudestani hetkeksi. Mutta tosiaan miksi ikääntyviä kehoitetaan siivoamaan itsensä pois.
- toisten-asialla
Vaatimus on pahasta ja se ärsyttääkin. Omani iloitsevat suuresti avusta jonka annan, sairaan lapsen hoito tai omenahillon teko heille heidän puustaan. Tulee minullekin hyvä olo kun saan auttaa, joskus tulee kiire kun on omakin aikataulutus. Olet oikeassa, että suuri osa auttamisessa on kasvatuksen tuoma liiallinen vastuuntunto. Ja olisiko vielä hyväksytyksi tulemisen tarve. Mutta kyllä osa on ihan vilpitöntä auttamishalua ja siitä hyvän mielen saamista. Pitäisi vain osata rajata, kun luopumisesta tässä puhutaan, ettei luopuisi omasta ajastaan liikaa, itse en aina osaa.
- Bengalitikku
Ylimitoitettu epäitsekkyys. Tälle voisi olla jokin muu sanallinen vastinen. Solidaarisuus kuluneenakin on kait sukua tuolle. Minust siinä on toivoa, että jotain siitä jää tuleviin polviin ja mistä ei kandeiskaan luopua. Ulkopuolisten vaatimuksia, mitä itse en ole saanut, voi kuunnella hyvin huonolla kuulolla.
Selkärangassahan se, kuten rehellisyyden idea.
En kyllä ota paineita.
Muovikassillinen lähtee just tänään lähetyskirpparille. - Mitäääh
" Mutta tosiaan miksi ikääntyviä kehoitetaan siivoamaan itsensä pois. " ? - Onko se, että hävittää roinaa ympäriltään itsensäkin siivoamista pois näkyvistä? Itse ajattelen niin, että näyn ja näen paremmin ja 'puhtaammin' kun kaikenlainen muu krumeluuri ei estä näkö- ja hoksaamiskykyä.
- hiljaisuudesta.N
En ajattele että luovun,ei vain kiinnosta enää.Huomaan pikkuhiljaa vaan lakkaavani käyttää tietynlaisia vaatteita,astioita,tavaran keräämistä yleensä,tv ei ole joka ilta auki,ruokaostokset supistuu samalle tasolle,syö sitä mistä tykkää,lakkaa kokeilemasta reseptejä,ahnehtimasta liikaa mitään,tuijottelee ja ihmettelee kaikkea maailman menoa yleensä että mihin ollaan menossa.
Hiipuu ikäänkuin asiat pois.On niinkuin olematon olento.
Kukaan ei huomaa jos katoan vaikka viikoksi,en ole kenellekkään niin tärkeä.
Hiljaisuus ympärilläni lisääntyy ja se on vaan parasta,stressaannun kaameesta melskeestä ja tohinasta.
Rakastamalla vaan yksinäisyyttä ihan itsensä kans ei tarvitse ympärilleen mitään erikoista.
Sitä kai se on--luopumista.- toisten-asialla
Ettei tuo vain olisikin juuri sitä oikeaa luopumista, voisin ottaa opikseni, mutta olen sitoutunut muutamaan asiaan niin etten vielä voi. En pystyisi olemaan viikkoa tietymättömissä, kyllä jo ovelle koputettaisiin. Joskus se väsyttääkin vaikka antaa iloakin. Ehkä en uskalla irrottaa kun pelkään yksinäisyyttä ja just sitä asioiden hiipumista.
Toivoisin että kun en enää jaksa, pääsisin sinun kaltaiseesi rauhaan, rakastamaan yksinäisyyttä. Toiset lipuvat yksinäisyyteen vapaaehtoisesti, toiset pakosta.
- Rak
Ajattelen, että viimeistään 60 kannattaa luopua kaikista omaa elämää koskevista rajoituksista. Käytännössä se ei oikein onnistu, mutta nyt jos koskaan pitää tehdä asioita joita ei voi enää yli 80 eli antaa mennä täysillä. Ei myöskään kannata olla huonolla tuulella, ujoilla tai potea oman persoonaansa miellettyjä rajoituksia. Kaikkien kanssa voi puhua. Kaikkea voi kysyä. Ja jos vaan pystyy pitää mennä mukaan kaikkeen mahdolliseen toimintaan. Siinä ohessa on kiva nauttia yksinolosta, mikä on ihme kumma melkein parasta. Yksinolo ei kuitenkaan ole kauhean terveellistä. Keskustelu virkistää aivoja. Aktiviteetteja pitää olla. Ainakaan ei kannata heittäytyä katkeraksi.
- vfihimf
olemssa olevia systeemejä jotka olleet voimissaan vuosisatoja laitapuolen ilmiöinä - kukaan yksittäinen ihminen tuskin pystyy kaatamaan - kartelleja - rahainpesuja -huume- ja päihdemaailman juttuja - yksittäisiin ihmisiin kohdistuvaa väkivaltaa monissa eri muodoissaan eri toimijoineen kansainvälisissä yhteyksissä
- edelleenkin maailmassa työtäkin lie paljon
niin hyvien kuin huonmpienkn asioiden rintamilla
puolesta tai vastaan
- oikeamielisyyttähän sitä aina kysytään ei aina silkkaa näkyvyyttä
kyllähän vanhuksia lie joka sukupolvessa aina kurmootettu ja vähintään sananruoskalla ruoskittu
-joskus ihan fyysisesitikn -- mikä suuri häpeä mun mielestä.
- - Voihan
Voisin luopua mielelläni monestakin asuasta jos maailman köyhyyttä, aineellista-ja aineetonta pääomaa voisi siten tasata. Olisin tyytyväisempi jos voisin vaikuttaa hivenen siihen, että köyhien maiden ihmisillä olisi parempi olla. Ilmastonmuutoksen myötä lönsimaat ovat oikeasti hätää kärsimässä, jos eivät onnistu tai halua löytää ratkaisuja joilla yhteistä hyvinvointia tasataan. Mielummin kuin perillisille, voisn jättää myös osan perintöä tätä tarkoitusta varten. Olisi vain helpompi olla niin. Sellaista luopumista lähinnä haen omalle kohdalle. Jos se olisi mahdollista.
"Luopumista" (palkka)työstä. Vuosi ja 80 päivää ja sitten luovun ja takaan, etten tule kokemaan luopumisen tuskaa. Eläkkeen nostoa alan jo pikkuhiljaa harjoitella, lokakuussa mätkähtää tilille ensimmäinen osittain varhennettu vanhuuseläke.
Olen luopunut jo kaikesta, itsenäisyydestäni, yksityisyydestäni, ilmeisesti identiteetistäni (rosvottu), mutta.. en ole luovuttanut, oikeuden täytyy voittaa.
Aika mielenkiintoinen, pohdittavaksi,
Ihmisiä jotka ovat kuolleet on paljon, kaksi veljeä ja vanhemmat lähimpiä ...
Kuolema ei neuvottele, se ottaa
Luopua piti puolisosta, hänet halusi toinen ja samalla kodista- ne ovat luopumisia
Elämä sinänsä on lahja, se kannattaa elää ja kun kuolema sitten kohtaa, se o elämästä luopumistaMonesti olen joutunut luopumaan ja joskus jopa kokenut luopumisen tuskaa.
Ympäriltä poistuu ihmisiä, monista on ollut pakko luopua, läheisiä liian monta, hyviä ystäviä joutunut hyvästelemään ja tuttuja jättämään taakseni.
Lemmikistäkin olen joutunut luopumaan.
Elämä onneksi kulkee eteenpäin ja siihen kuuluu luopuminen, ei mikään ole ikuista, ei mitään, ei ketään voi omistaa,
monesta kodista olen luopunut ja uuden rakentanut.
Muistoistaan voi myös joutua luopumaan, paitsi, että itse muisti voi huonontua iän mukana, myös muistisairaudet ovat lisääntymään päin ja koskaan ei voi tietää milloin oma muisti menee sairauksien myötä.
Taidoista ja kyvyistäkin olen joutunut luopumaan.
Hyppimiset, loikkimiset, juoksut ja moni muukin vikkelyys ja näppäryys vähenee koko ajan, kaikki on luopumista. Näkö on heikentynyt, mutta onneksi kun aisteja menettää niin joskus apuvälineillä saa uutta ryhtiä arkeensa.
Luopuminen on asennekysymys, päästät irti tai itket ja päästät irti.
Lohdutukseksi voi tosin sanoa, että kun jostain luopuu voi saada tilalle jotain ihan uutta.Hyvä teksti, paljosta samaa mieltä.
Onhan toki totta sekin, että me olimme lapsia, nuoria, keski-ikäisiä ja nyt vanhuuden vaiheessa.
Olemme eläneet joka hetken, eikö.............kawe kirjoitti:
Hyvä teksti, paljosta samaa mieltä.
Onhan toki totta sekin, että me olimme lapsia, nuoria, keski-ikäisiä ja nyt vanhuuden vaiheessa.
Olemme eläneet joka hetken, eikö.............Niinhän se on, eletty on ja opittu jotain, jos on opiksi otettu.
umelmistaan tai haaveistaan ei kannata koskaan luopua,
ja vaikka kuinka eläisi tässä ja nyt päivässä ,huomisen miettiminen on mukavaa...
Olen ollut ikäni allakka ihminen, aina kaikki on ollut allakassa, siitäkin luopuminen on niin vaikeaa, kun se päivä koittaa, että on tyhjiä ja joutavia päiviä yhä enemmän..
Sitten piirtelen ja suttailen allakkani täyteen ritirimpsuja ja leikkelen kuvia mualiman menosta.
- Kynsiroskaa
Pikkirillin kynttä ei kykene itse leikkaamaan.
- Per-kel
Luovutin ääneni kirjastossa, nyt sitten Tukholmassa tappelevat :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123940MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar802049Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214908Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3818