Defragmentointi

Täystumpelo

Ulkoisen kovalevyn tiedostot pahasti pirstoutuneet. Miten levy eheytetään Linux Mintillä? Tarvitaano joku ohjelma (mikä) vai onnistuuko konsolikäskyllä (milllaisella)?
Kiitos neuvosta etukäteen!

8

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo-Urpo1
      • Turbo-Urpo1

        Joo, leikki leikkinä, ja pylly pois tyynyltä, vai miten se meni. Mutta tuo "feh" on paljon tärkeämpi opetella kuin ext-formaatissa olevan kiintolevyn eheytys.


      • Turbo-Urpo1

        No, hyvä on:
        Paina CTRL ALT T

        Kirjoita:
        e4defrag /media/matti/Cinnamon/

        Huomaa: tuo "/media/matti/Cinnamon/" on se sama polku jonka näet tiedostohallinnassakin osoittavan jotakin osiota. Ja aikaa tulee varata riittävästi.


      • Turbo-Urpo1

        "Ulkoisen kovalevyn tiedostot pahasti pirstoutuneet."
        Nyt tässä jäi vaivaamaan se että millä totesit tuo pirstoutumisen. Jos kyseessä on Windowsin osioita, niin minä saattasin suorittaa tuon eheyttämisen Windowsin puolella, ihan noin varmuuden vuoksi.


      • Täystumpelo

        Windows-koneessa on Ultradefag-ohjelma, jolla näin tilanteen: yli 7000 pirsotutunutta tiedostoa teran levyllä, josta kyötössä 800 gigaa, Ultradefrag jotenkin tukehtui ja lakkasi eheyttämästä melkein heti; ilmoitti että eheyttäminen on valmis.
        Ajoin vuorokaudenWindowsin eheyttämisohjelmaa ja sain pirstoutuneden määrän n. 6000:een. Nyt näyttää myös Utradeffrag toimivan. Ajattelin, että läppärin Linuxilla homma olisi ehkä joutuisempaa; siksi kysymys.


      • Turbo-Urpo1
        Täystumpelo kirjoitti:

        Windows-koneessa on Ultradefag-ohjelma, jolla näin tilanteen: yli 7000 pirsotutunutta tiedostoa teran levyllä, josta kyötössä 800 gigaa, Ultradefrag jotenkin tukehtui ja lakkasi eheyttämästä melkein heti; ilmoitti että eheyttäminen on valmis.
        Ajoin vuorokaudenWindowsin eheyttämisohjelmaa ja sain pirstoutuneden määrän n. 6000:een. Nyt näyttää myös Utradeffrag toimivan. Ajattelin, että läppärin Linuxilla homma olisi ehkä joutuisempaa; siksi kysymys.

        Kokeile mitä e4defrag sanoo:

        sudo e4defrag -c /media/matti/Cinnamon/

        Omassa tuli vastaus:
        This directory (/media/matti/Cinnamon/) does not need defragmentation.

        Mutta sinulla varmaankin:
        Filesystem is not ext4 filesystem


      • Täystumpelo
        Turbo-Urpo1 kirjoitti:

        Kokeile mitä e4defrag sanoo:

        sudo e4defrag -c /media/matti/Cinnamon/

        Omassa tuli vastaus:
        This directory (/media/matti/Cinnamon/) does not need defragmentation.

        Mutta sinulla varmaankin:
        Filesystem is not ext4 filesystem

        Juu, levy on NTFS:llä. Kahden vuorokauden jälkeen alkaa jo olla ehyt.


    • USB liitännäinen kovalevy on hidas. Sen eheyttäminen on minusta turhaa. Tosin itsellä ei ainuttakaan ulkoista levyä enää ntfs-tiedostojärjestelmällä. Ext4 tiedostojärjestelmää en ole eheyttänyt ikinä. Joskus xfs levyjä olen eheyttänyt. Siinä fiksu systeemi. Itselle e4defrag -c kertoi, että eheyttäminen tarpeetonta. Systeemi ollut pitkään levyllä ja Fragmentation score 1. Hyöty olematon ja jos levy pyörii pari päivää niin voi mennä rikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe