Alistetut taxi-isännät paljastuivat välityskartellien rengeiksi:
http://www.extrauutiset.com/?p=1660
Näkökulma – Semel-kartelli taksiongelmien syypää
elokuu 27, 2018Samppa Granlund4 Comments
Olin alun pitäen positiivisesti varautunut tulevaan taksimuutokseen. Kuvittelin, että kovasti luvanvarainen ja suojattu ammattiala aukeaisi oikeasti ja vapaasti kenelle vaan.
Niinpä, liikennelupa tuli viikossa, korttikoe meni läpi tunnissa, hihaa… ja eikun hankkeeseen, olin hämmästynyt homman helppoudesta.
Lehdistöstä kuului huolestuneita ääniä, ettei kelakyydit toimi, taksit ei tule, eikä niitä ole tarpeeksi. No minulla on auto ja luvat!
PRO-Keskus Oy vastaa Etelä-Savon, Keski-Suomen, Lapin, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakuntien alueilla järjestettävistä Kela-kuljetuksista. Soitin sinne ja tietoa tihkui ja aloin ymmärtää ns. vanhempien taksimiesten poisjäännin syyt.
Ei puhettakaan, että ajoa saisi, ennen kuin teen orjasopimuksen Pro-Keskuksen kanssa. Sopimusmaksu, prosentit jokaisesta ajosta, kela-alennus, ja mikä pirullisinta olisi hankittava tuhansia maksava Semel-niminen mittarilaitteisto ja siihen liittyvä tablettilaite.
Laskin, että hyvinkin neljännes ajosta saadusta tulosta pitää antaa Pro-Keskukselle ja sen edustamalle Semel-mittraristolle. Eli olisin välistävetofirman täysipäiväinen renki.
Semel M2 Premium laitekokoonpano edellyttää sitten maksukorttien hyväksymistä varten erillisen kauppiassopimuksen Elavon Oy:n kanssa (amerikkalainen pankkikorttien lukulaitefirma). Eli pankkikorttien lukulaitteeksi ei käy esim. huippuedullinen iZette. Näin entinen yrittäjä on kytketty Semelin kartelliin pakkoryöstetyksi rengiksi oikein näppärästi digipäätöksillä.
Ehdot ovat taksiyrittäjän kannalta kohtuuttomat. Pitää olla valmis toimimaan 24 tuntia päivässä, seitsemän päivää viikossa ja 365 päivää vuodessa, muuten tulee sakkomaksu.
Taksilakiuudistuksen myötä poistui päivystysvelvollisuus, mutta Pro Keskuksen sopimuksen myötä se astui uudelleen voimaan.
Oudommaksi asia tulee, kun katsoo asioita Pro-keskuksen ja Semel Oy:n omistajuuden kautta. Semel Oy:n toimitusjohtaja on Pro Keskus Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja lisäksi Pro Keskuksen hallituksen jäsen on Savon Taksidatan toimitusjohtaja. Pro Keskus omistaa Semel Oy:n.
Eli se, minkä piti aueta vapaana kilpailuna, on nyt kiedottu hämärään palvelun järjestäjän ja pakottavan ajolaitevalmistajan yhteisbisneksiin. Tämän menettelyn kilpailutti ja hyväksyi Kela, kilpailusta tuli kilapilu!
Tämän vuoksi kela-ajot eivät pelaa useissa kunnissa. Kun kuntien edustajat ilmaisivat kantansa asiaan, ilmoitin Sisä-Savoon, että saavat minut ajoon, kun maksavat laitteet ja sopimusmaksut. Silloin olisin suunnilleen itsenäinen yrittäjä, enkä minkään kartellin osallinen.
Tässäkin särjettiin toimiva palvelu, joka otti asiakkaita myös paluukyytiin. Eli säästöt syntyvät taksien omistajien tyhjinä ajoina.
Luulen, että markkinaoikeus saa selvittää asian. Toivottavasti vapaus ja yrittämisen oikeus voittaa.
Rauno Jääskeläinen
Siilinjärvi
Alistetut taxi-isännät paljastuivat rengeiksi
2
185
Vastaukset
- SurullisiaTapauksia
On varmaan todella hienoa kun ei saa itse päättää "omassa" firmassa mitään. Ei työasua, autoa, teippauksia tai laitteita. Saakohan edes työaikaansa ja työpäiviänsä? Tosin eipä se taxiautokaan taida oma olla vaan rahoitusyhtiön.
- Lähi-itätaksari
Taksirintamalta kuuluu taas uutta:
Kansanedustaja Heinonen otti taksin tolpalta – joutui huijatuksi: ”Mittari pyöri kuin hedelmäpeli”
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005846396.html
Uusi laki tulossa: Taksinkuljettajan ei tarvitse 1.3.2019 lähtien osoittaa enää minkäänlaista paikallistuntemusta
https://www.is.fi/autot/art-2000005843398.html
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661526eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1421516En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311262Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä611194- 421045
- 172948
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik100860Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60719Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42637Mikä siinä on, että kun Kokoomus on hallituksessa...
... niin talous menee ihan päin helvettiä? 1980-luku Holkeri, 1990-luku Viinanen, 2008 finansssikriisi Katainen ja nyt O94624