Alistetut taxi-isännät paljastuivat välityskartellien rengeiksi:
http://www.extrauutiset.com/?p=1660
Näkökulma – Semel-kartelli taksiongelmien syypää
elokuu 27, 2018Samppa Granlund4 Comments
Olin alun pitäen positiivisesti varautunut tulevaan taksimuutokseen. Kuvittelin, että kovasti luvanvarainen ja suojattu ammattiala aukeaisi oikeasti ja vapaasti kenelle vaan.
Niinpä, liikennelupa tuli viikossa, korttikoe meni läpi tunnissa, hihaa… ja eikun hankkeeseen, olin hämmästynyt homman helppoudesta.
Lehdistöstä kuului huolestuneita ääniä, ettei kelakyydit toimi, taksit ei tule, eikä niitä ole tarpeeksi. No minulla on auto ja luvat!
PRO-Keskus Oy vastaa Etelä-Savon, Keski-Suomen, Lapin, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakuntien alueilla järjestettävistä Kela-kuljetuksista. Soitin sinne ja tietoa tihkui ja aloin ymmärtää ns. vanhempien taksimiesten poisjäännin syyt.
Ei puhettakaan, että ajoa saisi, ennen kuin teen orjasopimuksen Pro-Keskuksen kanssa. Sopimusmaksu, prosentit jokaisesta ajosta, kela-alennus, ja mikä pirullisinta olisi hankittava tuhansia maksava Semel-niminen mittarilaitteisto ja siihen liittyvä tablettilaite.
Laskin, että hyvinkin neljännes ajosta saadusta tulosta pitää antaa Pro-Keskukselle ja sen edustamalle Semel-mittraristolle. Eli olisin välistävetofirman täysipäiväinen renki.
Semel M2 Premium laitekokoonpano edellyttää sitten maksukorttien hyväksymistä varten erillisen kauppiassopimuksen Elavon Oy:n kanssa (amerikkalainen pankkikorttien lukulaitefirma). Eli pankkikorttien lukulaitteeksi ei käy esim. huippuedullinen iZette. Näin entinen yrittäjä on kytketty Semelin kartelliin pakkoryöstetyksi rengiksi oikein näppärästi digipäätöksillä.
Ehdot ovat taksiyrittäjän kannalta kohtuuttomat. Pitää olla valmis toimimaan 24 tuntia päivässä, seitsemän päivää viikossa ja 365 päivää vuodessa, muuten tulee sakkomaksu.
Taksilakiuudistuksen myötä poistui päivystysvelvollisuus, mutta Pro Keskuksen sopimuksen myötä se astui uudelleen voimaan.
Oudommaksi asia tulee, kun katsoo asioita Pro-keskuksen ja Semel Oy:n omistajuuden kautta. Semel Oy:n toimitusjohtaja on Pro Keskus Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja lisäksi Pro Keskuksen hallituksen jäsen on Savon Taksidatan toimitusjohtaja. Pro Keskus omistaa Semel Oy:n.
Eli se, minkä piti aueta vapaana kilpailuna, on nyt kiedottu hämärään palvelun järjestäjän ja pakottavan ajolaitevalmistajan yhteisbisneksiin. Tämän menettelyn kilpailutti ja hyväksyi Kela, kilpailusta tuli kilapilu!
Tämän vuoksi kela-ajot eivät pelaa useissa kunnissa. Kun kuntien edustajat ilmaisivat kantansa asiaan, ilmoitin Sisä-Savoon, että saavat minut ajoon, kun maksavat laitteet ja sopimusmaksut. Silloin olisin suunnilleen itsenäinen yrittäjä, enkä minkään kartellin osallinen.
Tässäkin särjettiin toimiva palvelu, joka otti asiakkaita myös paluukyytiin. Eli säästöt syntyvät taksien omistajien tyhjinä ajoina.
Luulen, että markkinaoikeus saa selvittää asian. Toivottavasti vapaus ja yrittämisen oikeus voittaa.
Rauno Jääskeläinen
Siilinjärvi
Alistetut taxi-isännät paljastuivat rengeiksi
2
280
Vastaukset
- SurullisiaTapauksia
On varmaan todella hienoa kun ei saa itse päättää "omassa" firmassa mitään. Ei työasua, autoa, teippauksia tai laitteita. Saakohan edes työaikaansa ja työpäiviänsä? Tosin eipä se taxiautokaan taida oma olla vaan rahoitusyhtiön.
- Lähi-itätaksari
Taksirintamalta kuuluu taas uutta:
Kansanedustaja Heinonen otti taksin tolpalta – joutui huijatuksi: ”Mittari pyöri kuin hedelmäpeli”
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005846396.html
Uusi laki tulossa: Taksinkuljettajan ei tarvitse 1.3.2019 lähtien osoittaa enää minkäänlaista paikallistuntemusta
https://www.is.fi/autot/art-2000005843398.html
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1407861Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.303087Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole3632088Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729422841704Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih1461519Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh211281- 1001219
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1371132- 151108
Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa
Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com191076