Arvostatko akateemisuutta

Hallup

ja korkeaa koulutusta??? Miksi ? Miksi
Et??

140

2272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulutusharha

Arvostan vain ihmistä itseään sellaisena kuin on.

• Niinpä, ihmisellä itsellään on vain merkitystä.

• EiJeeeesusMitäÄlyttömiä

En arvosta koulutustaustojen perusteella ketään.

Arvostan enemmän iäkkäitä viisaita vanhoja ihmisiä jotka elämää oppineet elämällä. Toiset heistä voi olla akateemisia ja toiset taas ei.

Nuoremmissa huomaan tällaista kusi noussut hattuun ajattelua kun ollaan korkeakouluista. Alemman koulutustaustan omaavia pidetään roskana. Se minusta on sitä ”sivistymättömyyttä” ja kertoo että vaikka siellä luentosalin penkissä on istuttu ranskalaisillaviivoilla kirjoittamassa luennon pääkohtia ylös niin ei siellä päässä todellista älykkyyttä ole.

Se äly tulee joillekin vasta iän myötä. Presidenttimme Sauli Niinistö on minusta näitä koulutettuja henkilöitä joilla se todellinen äly ja viisaus heijastuu käytöksestä ja asenteista !

Monet mitättömyydet pitää itseään kovinkin tärkeinä vaatien VIP kohtelua. Presidenttimme lentää halpalennon turistiluokassa vaatimattomasti muiden tavallisten matkustajien kanssa vaikka on Suomen tasavallan Presidentti.

Joku mitättömyys saisi itku-potkut jos hän joutuisi lentämään turistiluokassa koska hän on ”parempaa väkeä ”

• KIRJOITIT:

"vaikka siellä luentosalin penkissä on istuttu ranskalaisillaviivoilla kirjoittamassa luennon pääkohtia ylös niin ei siellä päässä todellista älykkyyttä ole. "

VASTAAN: Ei siellä juuri mitään kirjoiteta "ranskalaisin viivoin ylös". Luentojen materiaali on Power Point - slideina, jotka jokainen kurssille ilmoittautunut saa opiskelija-sähköpostiinsa. Materiaalin voi sitten tulostaa (omalla kustannuksellaan) paperiversiona, jos haluaa.

Yliopisto harjaannuttaa kyllä ymmärtämään oman alan tieteellisiä tekstejä vierailla kielillä, useimmiten englanniksi, joskus myös saksaksi jne.

Eikä pelkkiä luentoja kuuntelemalla kukaan pääse kursseista läpi/saa suoritusmerkintöjä. Kurssimateriaalin sisällön riittävä hallinta ja soveltamiskyky mitataan tenttien ja harjoitustöiden avulla.

Kaikkien akateemisten rikkaus, ja palvelun vaatiminen on silkkaa harhaa. On akateemisia aloja, tai suuntautumisvaihtoehtoja alan sisällä, jotka eivät ikinä tee ihmisestä hyvätuloista saatikka rikasta.

Minä kerron mitä minä mm. halveksin: Halveksin ÄLYLLISTÄ laiskuutta. Haluttomuutta oppia uutta. Halveksin sitä, että ihminen sanoo: "En mä viitti lukea. Ei mun noita tarvii tietää...Mä katon mielummin Kauniita ja rohkeita."

• EiJeeesusMitäÄlyttömiä
        M-nainen_ei-ap.-ei-Mia kirjoitti:

KIRJOITIT:

"vaikka siellä luentosalin penkissä on istuttu ranskalaisillaviivoilla kirjoittamassa luennon pääkohtia ylös niin ei siellä päässä todellista älykkyyttä ole. "

VASTAAN: Ei siellä juuri mitään kirjoiteta "ranskalaisin viivoin ylös". Luentojen materiaali on Power Point - slideina, jotka jokainen kurssille ilmoittautunut saa opiskelija-sähköpostiinsa. Materiaalin voi sitten tulostaa (omalla kustannuksellaan) paperiversiona, jos haluaa.

Yliopisto harjaannuttaa kyllä ymmärtämään oman alan tieteellisiä tekstejä vierailla kielillä, useimmiten englanniksi, joskus myös saksaksi jne.

Eikä pelkkiä luentoja kuuntelemalla kukaan pääse kursseista läpi/saa suoritusmerkintöjä. Kurssimateriaalin sisällön riittävä hallinta ja soveltamiskyky mitataan tenttien ja harjoitustöiden avulla.

Kaikkien akateemisten rikkaus, ja palvelun vaatiminen on silkkaa harhaa. On akateemisia aloja, tai suuntautumisvaihtoehtoja alan sisällä, jotka eivät ikinä tee ihmisestä hyvätuloista saatikka rikasta.

Minä kerron mitä minä mm. halveksin: Halveksin ÄLYLLISTÄ laiskuutta. Haluttomuutta oppia uutta. Halveksin sitä, että ihminen sanoo: "En mä viitti lukea. Ei mun noita tarvii tietää...Mä katon mielummin Kauniita ja rohkeita."

Ketä kiinnostaa ”hauki on kala! Hauki on kala” älykkyys?

Todellinen äly on jotain ihan muuta kuin kirjoista opeteltua tekstiä!

Mitäpä jos käy joskus selville että kaikki tiedot mitä meille on opetettu on vääriä?

Tämä teoriani voisi olla mahdollinenkin sillä ihminen on kerännyt kaiken tiedon maailmasta ja opettaa sitä aina uudelle sukupolvelle, mutta ihminen on erehtyväinen, eläin.
        Tieto jota opetetaan voi sisältää virheitä. Väärää tietoa. Kaikki opettelee sitä silti orjallisesti ulkoa ja sen perusteella pitää itseään jotenkin parempana ihmisenä kuin joku lukutaidoton Afrikan savimajan asukki

Tutkimukset ja niiden tulokset ovat olleet virheellisiä ja kaikki mitä meidän kirjoissa lukee ovat väärää tietoa?

Historia on mennyt aivan toisin, tieteessä on kaikki tutkimukset perseellään. Vääriä laskelmia. Vääriä tuloksia. Ei olla havaittu jotain joka muuttaakin aivan kaiken.

Maantiede ja biologia ovat väärin opetettuja ja uudet tutkimukset kumoaa kaiken vanhan.

Onko akateeminen sitten tyhmä ? Hänhän on opetellut ulkoa vanhoja, nyt uuden tiedon varassa virheelliseksi havaittuja tietoja?

Hän siis tietää vähemmän kuin tarhalainen!

Mistäs sitten se ”äly” ammennetaan ?

Uudestaan käymään peruskoulut, lukiot ja yliopistot jotta saa opeteltua ulkoa uudistuneet tiedot!?

• EiJeeesusMitäÄlyttömiä kirjoitti:

Ketä kiinnostaa ”hauki on kala! Hauki on kala” älykkyys?

Todellinen äly on jotain ihan muuta kuin kirjoista opeteltua tekstiä!

Mitäpä jos käy joskus selville että kaikki tiedot mitä meille on opetettu on vääriä?

Tämä teoriani voisi olla mahdollinenkin sillä ihminen on kerännyt kaiken tiedon maailmasta ja opettaa sitä aina uudelle sukupolvelle, mutta ihminen on erehtyväinen, eläin.
        Tieto jota opetetaan voi sisältää virheitä. Väärää tietoa. Kaikki opettelee sitä silti orjallisesti ulkoa ja sen perusteella pitää itseään jotenkin parempana ihmisenä kuin joku lukutaidoton Afrikan savimajan asukki

Tutkimukset ja niiden tulokset ovat olleet virheellisiä ja kaikki mitä meidän kirjoissa lukee ovat väärää tietoa?

Historia on mennyt aivan toisin, tieteessä on kaikki tutkimukset perseellään. Vääriä laskelmia. Vääriä tuloksia. Ei olla havaittu jotain joka muuttaakin aivan kaiken.

Maantiede ja biologia ovat väärin opetettuja ja uudet tutkimukset kumoaa kaiken vanhan.

Onko akateeminen sitten tyhmä ? Hänhän on opetellut ulkoa vanhoja, nyt uuden tiedon varassa virheelliseksi havaittuja tietoja?

Hän siis tietää vähemmän kuin tarhalainen!

Mistäs sitten se ”äly” ammennetaan ?

Uudestaan käymään peruskoulut, lukiot ja yliopistot jotta saa opeteltua ulkoa uudistuneet tiedot!?

Kuten jo kirjoitin: Kurssimateriaalin sisällön riittävä hallinta ja SOVELTAMISKYKY mitataan tenttien ja harjoitustöiden avulla.

Ei ainakaan luonnontieteen, tai soveltavan luonnontieteen aloilla
        selviydy harjoitustöistä ja raporttien kirjoittamisesta SOVELTAMATTA oppimaansa. Jos esimerkiksi kirjoitat 10 -20 vieraskielisen artikkelin pohjalta suomeksi katsauksen tietystä aiheesta, miten tällöin voit vain toistella ulkoa oppimaasi? -Et mitenkään. Sinun on punnittava kaikissa 10-20 artikkelissa olleen tiedon relevanttiutta, ja kirjoitettava niiden pohjalta mahdollisimman kattava yhteenveto - oman harkintasi mukaan.

Yliopistokoulutus ei suorastaan tee älykkääksi. Mutta yleensä jo valmiiksi ajattelusta ja itselleen uusista asioista, syvällisesti kiinnostuneet ihmiset hakeutuvat yliopistoihin. (Yliopistot perehdyttävät opiskelijoita tietyn aiheen saloihin sekä analyyttiseen tutkimusotteeseen.)

• Maanisuutesi

Kuten jo kirjoitin: Kurssimateriaalin sisällön riittävä hallinta ja SOVELTAMISKYKY mitataan tenttien ja harjoitustöiden avulla.

selviydy harjoitustöistä ja raporttien kirjoittamisesta SOVELTAMATTA oppimaansa. Jos esimerkiksi kirjoitat 10 -20 vieraskielisen artikkelin pohjalta suomeksi katsauksen tietystä aiheesta, miten tällöin voit vain toistella ulkoa oppimaasi? -Et mitenkään. Sinun on punnittava kaikissa 10-20 artikkelissa olleen tiedon relevanttiutta, ja kirjoitettava niiden pohjalta mahdollisimman kattava yhteenveto - oman harkintasi mukaan.

Yliopistokoulutus ei suorastaan tee älykkääksi. Mutta yleensä jo valmiiksi ajattelusta ja itselleen uusista asioista, syvällisesti kiinnostuneet ihmiset hakeutuvat yliopistoihin. (Yliopistot perehdyttävät opiskelijoita tietyn aiheen saloihin sekä analyyttiseen tutkimusotteeseen.)

Eimia sinun älykkyydestä en tiiä mutta mieleltäsi olet pahasti sairas.

Ei se, että olet (ehkä) yliopiston käynyt tee sinua viisasksi, etkä ollut sitä ennen yo-takaan.

Toivottavasti joku läheisesi tunnistaa

• EiJeeeesuusMitäÄlyttömiä

Entäpä just tuo kaikki materiaali on valhetta?

Jos opiskelit satukirjan ja se paljastuu vuonna 2057 ?

Koetko itsesi petetyksi ?
        Menetätkö itsetuntosi kun se on perustunut ulkoa kirjoista opetellulle muiden tutkimuksiin perustuvalle tiedolle ympäröivästä maailmasta joka osoittautuu saduksi ?

Jos itsetunto perustuu ulkoa kirjasta opetettuun, se on hauras romahtaan.

Sinun kannattaisi löytää muita asioita tukemaan itsetuntoasi

• Maanisuutesi kirjoitti:

Eimia sinun älykkyydestä en tiiä mutta mieleltäsi olet pahasti sairas.

Ei se, että olet (ehkä) yliopiston käynyt tee sinua viisasksi, etkä ollut sitä ennen yo-takaan.

Toivottavasti joku läheisesi tunnistaa

Hyvin viisaasti olen tässäkin asiassa toiminut.
        Sairaaksi leimaamisen halusta, ja muusta vastustuksesta
        päätellen Tuula ja Timo häärivät itse "Ikävä"-palstalla hädissään.

Lopetapa vain Timo stalkkauksesi. Ja elä sen tosiasian kanssa, että
        teit 47-vuotiaana (vahingossa tai tahallaan) lapsen Tuulan kanssa.
        Se että Tuula nai heti perään Kristerin, ei muuta miksikään sitä,
        etten minä SINUA HUOLI.

etten minä SINUA HUOLI.

Entäpä jos Tietosi tuossakin asiassa on väärä ?

Mitä jos joskus sinulle selviää että sekä Tuula että Timo on kuollut auto-onnettomuudessa vuonna 2010?

Tunnetko olosi petetyksi vai millainen on tunnetilasi ?

• Olennainenenmies

etten minä SINUA HUOLI.

Hoksasin kyllä, että alat kuvitella minua (naista) Timoksi kun vastailen ja kerron huomanneeni maanisuutesi.

Minä en ole Timo, en Tuula enkä Eero-Lapsen äiti pien.

Yritä nyt ymmärtää, ettei keneltäkään täällä jää harhaisuutesi huomaamatta.

Mua lähinnä raivostuttaa se, että pilaat horinoillas kaikki kauniit aloitukset, minunkin ikävä-aloituksiini tulet horisemaan en ole ap.ta

Oot raivostuttsva mitta yritän ymmärtää sinua, sillä olet sairas.

• EiJeeeesusMitäÄlyttömiä kirjoitti:

Entäpä jos Tietosi tuossakin asiassa on väärä ?

Mitä jos joskus sinulle selviää että sekä Tuula että Timo on kuollut auto-onnettomuudessa vuonna 2010?

Tunnetko olosi petetyksi vai millainen on tunnetilasi ?

Vuonna 2010 kuolleet
        eivät ole voineet saada lasta vuonna 2015
        eivätkä lisätäkuvia FB-sivuilleen,
        ja tulla kadulla vastaan vuoden 2010
        jälkeen.

Kumpikaan ei ole kuollut!

• elämänarvo

Tiedtkä Ei-Mia miksi kutsutaan älyllisesti laiskoja ihmisiä, hyvin usein? Onnellisiksi. Sinä et sen sijaan vaikuta ollenkaan onnelliselta. Ehkä sinulle älykkyydellä on onnellisuutta suurempi itseisarvo.

• voihallelujaa

No kylläpä on aikamoista typeryyttä, niputtamista ja tietämättömyyttä myös aiemmat kirjoitukset akateemisia kohtaan. Korjaillaan sitten vähän teidän sivistystä. Ensiksikin keikoilijoita, itseään täynnä olevia ihmisiä löytyy akateemisista aivan kuten kaikista muistakin omalla alallaan pärjäävistä riippumatta koulutuksesta. Toisekseen korkean ammattitutkinnon saavuttaminen vaatii raakaa työtä ja itse ainakin arvostan työtä tekeviä ihmisiä, näitä löytyy toki myös vähemmän koulutetuista, mutta alemmin koulutettu, joka arvostelee ja vähättelee korkeasti koulutettuja on aivan yhtä kapeakatseinen ja suvaitsematon kuin akateeminen, joka arvostelee alempia. Sitten joku tuolla arvosteli kuinka ihmeellistä on, että joku korkeammin koulutettu vaatii palveluja, vaikka ei paljoa tienaa. Tämä ei liity hänen saavutuksiinsa välttämättä millään tavalla. Itse en arvosta ihmisiä, jotka arvottaa saavutukset pelkästään rahassa. Sitten joku totesi kuinka korkea koulutus on yhteydessä ulkoaoppimiseen hauki on kala, saattaa olla joillakin aloilla, mutta esimerkiksi teknisellä alalla pitää osata soveltaa oppimaansa tietoa, voi tietysti olla liian vaikeaa joidenkin ymmärtää. Se on totta, että suomessa monella alalla akateemiset tienaa liian vähän suhteessa vähemmin koulutettuihin. Koulutus vie kuitenkin aktiivisia, rahakkaita työvuosia, samoin koulutus on merkki sinnikkyydestä. Ulkomailla palkkataso koulutetuilla huomattavasti korkeampi. Suomi onkin ajautimassa tolanteeseen, jossa tapahtuu aivovirtausta ulkomaille. Yhteiskunta maksaa osittain kalliin koulutuksen, koulutetut aliarvostettuina lähtee ulkomaille ja meille tulee ulkomailta koulutetut. Tarttis varmaan täälläkin vähän lujemmin asialle tehdä jotain.

• elämänarvo kirjoitti:

Tiedtkä Ei-Mia miksi kutsutaan älyllisesti laiskoja ihmisiä, hyvin usein? Onnellisiksi. Sinä et sen sijaan vaikuta ollenkaan onnelliselta. Ehkä sinulle älykkyydellä on onnellisuutta suurempi itseisarvo.

Nimimerkki "elämänarvo"
        oletko Timo-68: n joku uusi vaimoke,
        jota kovasti kiusaa epävarma asemansa Timpan käsipuolessa?

Häiritseekö sinua, Timpan vihkimättömänä kumppanina,
        että tuodaan esiin hänen sidoksensa ex-vaimoon Tuulaan?
        Muistutetaan Tuulan ja Timon yhteisestä firmasta, jossa
        sinulla ei ole osaa eikä arpaa. Muistutetaan Tuulan ja Timon
        yhteisestä menneisyydestä aina vuoteen 1998 asti?
        Ja Eero-pojan alkuperästä?

Ei ole muiden ongelma, jos Timo katselee ja stalkkaa muita
        naisia tehden olosi epävarmaksi. Minä en aio olla hiljaa Timon suorittamasta
        väijymisestä ja vainoamisesta vain siksi, ettei sinulle tulisi epävarma olo.

• voihallelujaa kirjoitti:

No kylläpä on aikamoista typeryyttä, niputtamista ja tietämättömyyttä myös aiemmat kirjoitukset akateemisia kohtaan. Korjaillaan sitten vähän teidän sivistystä. Ensiksikin keikoilijoita, itseään täynnä olevia ihmisiä löytyy akateemisista aivan kuten kaikista muistakin omalla alallaan pärjäävistä riippumatta koulutuksesta. Toisekseen korkean ammattitutkinnon saavuttaminen vaatii raakaa työtä ja itse ainakin arvostan työtä tekeviä ihmisiä, näitä löytyy toki myös vähemmän koulutetuista, mutta alemmin koulutettu, joka arvostelee ja vähättelee korkeasti koulutettuja on aivan yhtä kapeakatseinen ja suvaitsematon kuin akateeminen, joka arvostelee alempia. Sitten joku tuolla arvosteli kuinka ihmeellistä on, että joku korkeammin koulutettu vaatii palveluja, vaikka ei paljoa tienaa. Tämä ei liity hänen saavutuksiinsa välttämättä millään tavalla. Itse en arvosta ihmisiä, jotka arvottaa saavutukset pelkästään rahassa. Sitten joku totesi kuinka korkea koulutus on yhteydessä ulkoaoppimiseen hauki on kala, saattaa olla joillakin aloilla, mutta esimerkiksi teknisellä alalla pitää osata soveltaa oppimaansa tietoa, voi tietysti olla liian vaikeaa joidenkin ymmärtää. Se on totta, että suomessa monella alalla akateemiset tienaa liian vähän suhteessa vähemmin koulutettuihin. Koulutus vie kuitenkin aktiivisia, rahakkaita työvuosia, samoin koulutus on merkki sinnikkyydestä. Ulkomailla palkkataso koulutetuilla huomattavasti korkeampi. Suomi onkin ajautimassa tolanteeseen, jossa tapahtuu aivovirtausta ulkomaille. Yhteiskunta maksaa osittain kalliin koulutuksen, koulutetut aliarvostettuina lähtee ulkomaille ja meille tulee ulkomailta koulutetut. Tarttis varmaan täälläkin vähän lujemmin asialle tehdä jotain.

Nimimerkki "voihallelujaa" jaan kanssasi samat näkemykset.
        Tekstisi on mukavan yhtenäistä ja napakkaa, energistä ja eteenpäin
        kulkevaa. Löytyykö sinulta rekisteröityä nimimerkkiä?
        Kirjoittelisin mielelläni kanssasi.

• Enolisuskonut

Nimimerkki "voihallelujaa" jaan kanssasi samat näkemykset.

Nyt kun olet tekstin sisällön kanssa samaa mieltä niin enää ei kirjoitusvirheet haittaakaan sinua eikä se että tekstiä ei ole millään tavalla jäsennelty?

Sen sijaan jos olet sisällön kanssa eri mieltä niin silloin kirjoitusvirheet haittaavat?

• Tohtorimiäs

En arvosta

• kutakuinkinjoku

aika absurdi kysymys ikäväpalstan profiiliin nähden!
      Akateeminen ja korkeasti koulutettu on vain yksi lahjakkuus muiden joukossa. Parisuhdetta ajatellen riittää kun on sellainen henkilö niinkuin minun hän pk-seudulta. Häneksi ei voi kouluttautua mitenkään.

• Tuolla ylempänä joku koettaa jahnata ja jahnata, että luonnontieteen tai soveltavan luonnontieteen opintoja voisi yliopistolla suorittaa pelkän ulkoa opettelun varassa. Hän ei selvästikään tiedä, mistä puhuu. Mikäli tenttimateriaalina on yli 1000 sivuinen englanninkielinen opus, on aivan selvää,
        ettei sitä ala kukaan ulkoa opetella! Oleelliset tiedot poimitaan tentittävästä kirjallisuudesta, ja tietoja pyritään myös soveltamaan.

Ja itsetunnon ei "kuulemma" pitäisi perustua opinnoille ja tutkinnoille.
        No mille se itsetunnon sitten pitäisi pohjata, oppimattomuudelle, kouluttamattomuudelle ja tietämättömyydellekö?

Ihmissuhteissa arvostan muun muassa PITKÄJÄNTEISYYTTÄ, en poukkoilua ja haihattelua. Niipä olenkin ollut pian 19 vuotta nykyisen mieheni kanssa parisuhteessa.

• halleluuja

Joo, sulle riittää se, että omaa normaalikokoisen munan: pim, qualified! 👍😂.
        Toi muuten aina naurattaa, että joku ”pilaa kaikki kauniit ketjut”. Tyyppi kirjoittaa yksin ketjuja 24/7 ja itkee munan perään😭🍆
        Tosi ”kaunista”.
        Kukaan muu ei sais kirjoittaa niihin. Onko tämä tosiaankin Jiin ikioma palsta? Ilmeisesti tämä pari tosiaan saa rahaa joka viestistä. Saisinko mäkin, vai onko se vain kouluttamattomille uskiksille, joiden ennustama maailmanloppu meni jo?😂🤣

• EiJeeeesuusMitäÄlyttömiä

Tuolla ylempänä joku koettaa jahnata ja jahnata, että luonnontieteen tai soveltavan luonnontieteen opintoja voisi yliopistolla suorittaa pelkän ulkoa opettelun varassa. Hän ei selvästikään tiedä, mistä puhuu. Mikäli tenttimateriaalina on yli 1000 sivuinen englanninkielinen opus, on aivan selvää,
        ettei sitä ala kukaan ulkoa opetella! Oleelliset tiedot poimitaan tentittävästä kirjallisuudesta, ja tietoja pyritään myös soveltamaan.

No mille se itsetunnon sitten pitäisi pohjata, oppimattomuudelle, kouluttamattomuudelle ja tietämättömyydellekö?

Ihmissuhteissa arvostan muun muassa PITKÄJÄNTEISYYTTÄ, en poukkoilua ja haihattelua. Niipä olenkin ollut pian 19 vuotta nykyisen mieheni kanssa parisuhteessa.

Kumma kun se viisaus ja tasapainoisuus ei näy sinun parisuhde elämässä !

Aika poukkoilua tuo varattuna toisen miehen perään itku, parku ja mustasukkaisuus on!

Et ollut kauheen järkevä kun menit väärän kanssa avioon

Mutta nyt kärsit omasta tyhmyydestä. Jokainen kantaa vastuun virheistään, jopa niistä äkkipikaisuuksissa solmituista avioliitoista

Kituuta siellä ja mieti kannattaisko ensi kerralla pitää pää kylmänä ja ihan rauhassa seurustella useampia vuosia ettei ala kaduttaan kun on myöhästä katua

Todellinen älykkyys näkyy elämänvalinnoissa

• kutakuinkinjoku

Tuolla ylempänä joku koettaa jahnata ja jahnata, että luonnontieteen tai soveltavan luonnontieteen opintoja voisi yliopistolla suorittaa pelkän ulkoa opettelun varassa. Hän ei selvästikään tiedä, mistä puhuu. Mikäli tenttimateriaalina on yli 1000 sivuinen englanninkielinen opus, on aivan selvää,

Minusta omanarvontunto perustuu ihmisyyteen ja on riippumaton koulutuksesta ja statuksesta. Lapsellenikin olen opettanut, että kaikenlainen työ on tärkeätä ja kaikkia meitä tarvitaan. Suomi hukkuisi p...kaan jollei olisi siivoojia ja ihmiset kuolisivat nälkään jollei joku hommaisi ruokaa kauppaan. Joku tohtori tuskin viihtyisi noissa duuneissa päivästä toiseen kun kaipaa koulutukselleen sopivaa tekemistä.

Se on kyllä totta, että ulkoa opettelemalla ei pärjää yliopisto-opinnoissa. Ei varsinkaan matemaattis-luonnontieteellisissä aineissa. Yliopisto-opiskelu on kovaa ja kunnioitettavaa hommaa. Se vaatii keskittymiskykyä ja pitkäjänteisyyttä hyvän ymmärryksen lisäksi.

• nytonpakkosanoa

Lauotko eijeesusmitäälyttömyyksiä noita kommenttejasi myös alemmin koulutetuille, jotka ovat ehkä väärin valinneet kumppanin. Miten ihmisten muuttuminen, tiettyjen asioiden esille tuleminen tms.liittyy jonkun ihmisen viisauteen tai tyhmyyteen. Sinä ainakin suvaitsemattomuutesi kanssa olet täysin tunnekylmä ja epäempaattinen ihminen! Yleisesti voisin sanoa sinulle myös yhden viisauden: ihmiset tekee virheitä siis sellaiset ihmiset, jotka ylipäätään tekee jotain!! Sitten on niitä juoruilevia ja muita atvostelevia nössyköitä, jotka ei koko elämänsä aikana tee mitn!! Jees, jees miehiä, jouden on vain tärkeä näyttää hyvältä toisten silmissä, vaikka sitten muiden kustannuksella. Minä en arvosta sellaisia ihmisiä pätkääkään!

• EiJeeesusMitäÄlyttömiä
        nytonpakkosanoa kirjoitti:

Lauotko eijeesusmitäälyttömyyksiä noita kommenttejasi myös alemmin koulutetuille, jotka ovat ehkä väärin valinneet kumppanin. Miten ihmisten muuttuminen, tiettyjen asioiden esille tuleminen tms.liittyy jonkun ihmisen viisauteen tai tyhmyyteen. Sinä ainakin suvaitsemattomuutesi kanssa olet täysin tunnekylmä ja epäempaattinen ihminen! Yleisesti voisin sanoa sinulle myös yhden viisauden: ihmiset tekee virheitä siis sellaiset ihmiset, jotka ylipäätään tekee jotain!! Sitten on niitä juoruilevia ja muita atvostelevia nössyköitä, jotka ei koko elämänsä aikana tee mitn!! Jees, jees miehiä, jouden on vain tärkeä näyttää hyvältä toisten silmissä, vaikka sitten muiden kustannuksella. Minä en arvosta sellaisia ihmisiä pätkääkään!

Jos korostaa älyään ja ylivertaisuuttaan mutta käyttäytyyn aivan sivistymättömästi ja tekee elämässä huono valintoja joista kärsii itse eniten ja sen jälkeen vielä korjaa niitä tavalla joka tuo vielä lisää ongelmia itselle niin ei valitettavasti ole kovinkaan älykäs.

Tuolle siitä mainitsen koska hän nyt ylpeilee olevansa parempi kuin muut. Kusi noussut hattuun

Ei ole siellä koulussa näyttänyt oppivan keskustelupalstalla kirjoittelun sääntöjä, käytösoppia eikä moraalia

Sen lisäksi näyttää tuo parisuhteen säännöt olevan aivan alkeissa.

Käy mielessä että onko kaikki ”opittu” Copy-pasteilua täälläkin palstalla

• 1)KIRJOITIT: "Tuolle siitä mainitsen koska hän nyt ylpeilee olevansa parempi kuin muut."

VASTAAN:

Missä minä olen ylpeillyt olevani parempi kuin muut? Missä?
        Ettei vain ole kyse siitä, että juuri sinä salaa koet alemmuutta minuun nähden?

2)KIRJOITIT: "Sen lisäksi näyttää tuo parisuhteen säännöt olevan aivan alkeissa. "

VASTAAN:

Mitkä ihmeen "parisuhteen säännöt"? Ei ole olemassa mitään yksiä ja samoja sääntöjä, jotka sopivat jokaiseen parisuhteeseen osapuolista riippumatta. Luulitko nimimerkki "EiJeesuusMitäÄlyttömiä", että jossakin kirjassa on olemassa jotkut yleispätevät parisuhteensäännöt, jotka opetellaan ulkoa
        "hauki-on-kala"- mentaliteetilla, ja joita seurataan orjallisesti? Yllätys, yllätys!
        Ei ole mitään yleispäteviä, jokaiseen parisuhteeseen aukottomasti sopivia sääntöjä! On osattava ajatella itse.

"EiJeesuusMitäÄlyttömiä", kaunko oma, pisin parisuhteesi on kestänyt,
        koskapa katsot itselläsi olevan varaa neuvoa muita?

• Nimimerkki "EiJeesusMitäÄlyttömiä" kirjoitit:

"Jos itsetunto perustuu ulkoa kirjasta opetettuun, se on hauras romahtaan.
      Sinun kannattaisi löytää muita asioita tukemaan itsetuntoasi...

VASTAAN:

Huomaan, ettet ole käynyt yliopistoa. Toistan, ettei luonnontieteitä tai soveltavia luonnontieteitä opiskellessa voi läpäistä kursseja ja tehdä harjoitustöitä ulkoa opettelun varassa. Opittuja asioita on osattava myös soveltaa.

Minun alallani lähes poikkeuksetta tentittävät opukset olivat englanninkielisiä,
      eivät suomenkielisiä. Ei niitä kukaan ala sellaisenaan ulkoa opetella. Ja vaikka kuinka jahnaat ja jahnaat, asia ei muuksi muutu: Ulkoa opettelu ei ole keino kurssien suorittamiseen yliopistolla. OLEELLINEN on osattava erottaa epäoleellisesta ja tietoa on osattava myös soveltaa.

Millekäs sen itsetunnon sitten pitäisi perustua? Laiskalle opiskelulle ja koulua käymättömyydelle? Vai sille ettei saa ihmissuhteitaan kestämään?

Minä olen kuulehan ollut yhdessä saman miehen kanssa jo miltei 19 vuotta,
      vaikkeivat meitä pakota yhteen velat tai lapset.

Vaikutat jostakin syystä koulutuksesta ja oppineisuudesta erittäin kateelliselle ihmiselle. Ja yrität sen vuoksi mitätöidä yliopistokoulutuksen arvon.

• Kaikenlaisia

Mitä sinä tunnekylmä, kaunan ja katkeran vihan valtaama ihminen teet ikävä-palstalla,?

Onneksi sinulla ei ole lapsia. Sinulla ei ole rakastamisen lahjaa. Etkä juttuinesi anna itsestäsi fiksua kuvaa.

• EiJeeeesusMikäÄlyttömiä

Oletko jokin 19 vuottakin myös palstalla vollannut kun väärä mies tuli otettua ja nyt loukussa suhteessa ?

Mites ny noin oppinut on tehnyt noin alkeellisen virheen ihmissuhteissa?

Viisas ei valitse väärin, mene päätäpahkaa avioliittoon ja ala sitten itkemään jonkun exän perään!

Taisit olla vähän prinsessahäitä haaveileva kruunupää jolla järjen tilalla kasa utopistisia unelmia

Mitä kirjoihin tulee:

Jos joskus saadaankin selville että kaikki tieto on väärin opetettua niin se on kuule aivan se ja sama miten monesta lähteestä sen tiedon itsellesi olet poiminut

Vale ei totuudeksi muutu vaikka sitä olisi miljardi lähdettä!

Jos 2018 vuoden tutkimuksien perusteella vaikka ihmisten synty on miljardeja vuosia aikaisemmin tapahtunut kuin aikaisemmin on luultu. Se vaikuttaa moneen eri tieteenhaaraan. Eikä se muutu sillä että sinä jäydät jotain 1970 luvun miljoonaa lähdettä vanhaa tietoa!

• EiJeeeesusMikäÄlyttömiä kirjoitti:

Oletko jokin 19 vuottakin myös palstalla vollannut kun väärä mies tuli otettua ja nyt loukussa suhteessa ?

Mites ny noin oppinut on tehnyt noin alkeellisen virheen ihmissuhteissa?

Viisas ei valitse väärin, mene päätäpahkaa avioliittoon ja ala sitten itkemään jonkun exän perään!

Taisit olla vähän prinsessahäitä haaveileva kruunupää jolla järjen tilalla kasa utopistisia unelmia

Mitä kirjoihin tulee:

Jos joskus saadaankin selville että kaikki tieto on väärin opetettua niin se on kuule aivan se ja sama miten monesta lähteestä sen tiedon itsellesi olet poiminut

Vale ei totuudeksi muutu vaikka sitä olisi miljardi lähdettä!

Jos 2018 vuoden tutkimuksien perusteella vaikka ihmisten synty on miljardeja vuosia aikaisemmin tapahtunut kuin aikaisemmin on luultu. Se vaikuttaa moneen eri tieteenhaaraan. Eikä se muutu sillä että sinä jäydät jotain 1970 luvun miljoonaa lähdettä vanhaa tietoa!

Tuolla ylhäällä, toinen YLIOPISTOKOULUTUKSEN hankkinut
        vastasikin sinulle jo hyvin nimimerkillä "voihalleluja".
        Jaan hänen näkemyksensä täysin.

En ole ollut palstalla 19 vuotta. Eihän tätä sivustoakaan ole ollut
        19 vuotta olemassa. En sikäli ole loukussa, ettei meillä ole lapsia eikä
        yhteisiä velkoja.

• arvostanmuttaonmuutakin

Ei se ihmistä määrittele. Älykkyys, viisaus ja tietotaito & koulutus on eri asioita. Älykkyys on synnynnäistä. Viisaus on elämänkokemuksella hankittava asia. Koulutus ja tutkinnot liittyvät ahkeruuteen, päämäärätietoisuuteen, kunnianhimoon ja sitkeyteen. Voivat esiintyä yhdessä tai erikseen.

• Nimimerkki "voihallelujaa"
      jaan kanssasi samat näkemykset.

• pariajatusta

Itse en ainakaan yliopistotutkinnon saaneena arvosta koulutusta erityisen paljoa. Usein tulen toimeen paremmin sellaisten ihmisten kanssa joilla ei ole paljoa koulutusta. He ovat usein paljon aidompia, sydämellisempiä ja avoimempia. Oppineilla ihmisillä on enemmän teennäisyyttä ja ylimielisyyttä, jopa ennakkoluuloja toisia kohtaan, vaikka voisi olettaa että he nimenomaan osaisivat nähdä elämää laajemmasta näkökulmasta. Toki saatan projisoida joskus omiakin puutteitani heihin.

Jos toimii esim. yrittäjänä aamukuudesta iltakuuteen tai myöhempään jokaisena päivänä, niin kyllä se vaatii paljon enemmän sinnikkyyttä ja mielestäni usein älykkyyttäkin kuin yliopistotutkinnon saaminen. Minua henkilökohtaisesti melkein hävettää kuinka helppoa on saada Suomessa yliopistotutkinto. Kaikki ovat toki yksilöitä ja siitä lähtökohdasta yritän aina ottaa ihmiset sellaisina kuin ovat ilman turhia viiteryhmiä.

• " Minua henkilökohtaisesti melkein hävettää kuinka helppoa on saada Suomessa yliopistotutkinto. "

Totta. Jos aineet on suoritettu arvosanoin 1-3. Ja minimi opintopistein.

Jos tutkinto on suoritettu arvosanoin 4-5, ja laajoin sivuainekokonaisuuksin
        ei tehtävä ole yhtä kevyt ja helppo.

• Siksi_Puolijohde_mies

"Jos toimii esim. yrittäjänä aamukuudesta iltakuuteen"

Pienyrityksiin pomoiksi hakeutuvilla, ja samaa palvelua vuodesta toiseen myyvillä henkilöillä on usein HEIKOMMAT SOSIAALISET taidot ja kyky ja halu oppia uutta kuin isoissa organisaatioissa kehitys-ja tutkimustyössä toimivilla.

• Nimimerkki "EiJeesusMitäÄlyttömiä" kirjoitit:

"Viisas ei valitse väärin, mene päätäpahkaa avioliittoon ja ala sitten itkemään jonkun exän perään!

Taisit olla vähän prinsessahäitä haaveileva kruunupää jolla järjen tilalla kasa utopistisia unelmia"

VASTAAN:

Luulit taas väärin. Olimme jo seurustelleet yli 11 vuotta, ennen kuin avioiduimme. Emme siis menneet "päätäpahkaa" avioon. Eikä meillä ollut mitään prinsessahäitä. Kumpikaan ei halunnut suuria häitä.

Prinsessahäät kun olisivat olleet pelkkä näyttävä kulissi, joka ei takaa avioliiton kestoa eikä onnellisuutta.

Oma haaveesi taitaa olla nopea avioituminen prinsessahäin Timpan kanssa?
      Ja paljon rahaa niinkö? Oletko materialistinen "heitukka", joka mittaa kaiken arvon
      ulkoisessa näyttävyydessä ja rahassa? (Siltä ainakin kirjoitustesi perusteella vaikuttaa. Valitettavasti.)

• EiJeeesusMitäÄlyttömiä

kannattiko mennä avioliittoon väärän kanssa jos se on noin suurta tuskaa aiheuttavaa?

Sinähän kärsit liitossasi ihan sairaasti ! Olet aivan kipeänä mustasukkaisuudesta sitä toista miestäs kohtaan! Pääsi näyttää pirstaloituvan ajatuksesta että hänellä toinen vaikka sinä olet avioliitossa itse!

Mahtaa olla kova ahdistus

Kuka älykäs ihminen hoitaa itsensä tuohon pinteeseen ?

Eikö se maalaisjärkikin jo sano ettei se ole viisasta ?

• arvostanPuolijohdemiestä

Sosiopaatit riitautuvat suurten organisaatioiden leivissä,
      koska heillä ei riitä SOSIAALISIA kykyjä tulla toimeen
      monien, erilaisten ihmisten kanssa.

SOSIAALISILTA KYVYILTÄÄN RAJOITTUNEEMMAT eroavat suuren
      firman palveluksesta, ja pistävät pystyyn oman pienen
      puulaakinsa, jossa saavat heilua kukkoina tunkioilla,
      ärhennellen ja huonosti käyttäytyen.

Osoittaa sopeutuvuutta ja sosiaalista lahjakkuutta
      kyetä toimimaan esimiehenä suuressa yrityksessä,
      jossa joutuu työskentelemään hyvin erilaisten persoonien kanssa.

Siksi...

• kirjoitustaito

Kuuluuko akateemisen ihmisen tehdä yhdyssanavirheitä?
      Esimerkiksi "työpaikka romansseja"?

• M-nainen_ei-ap.-ei-Mia

Kaikilla on yhtäläinen oikeus virheisiin.
        Missään ei varmaan ole opasta, jossa kerrottaisiin,
        mitä akateemisten ryhmänä "kuuluu" tai "ei-kuulu" tehdä.

Omaa ajattelua on hyvä osata käyttää, ja unohtaa vähemmälle
        nämä ulkoa opitut "kuuluu" tehdä näin -jutut!

Eipä ole kokemusta työpaikkaromansseista!

• koulutuseiainahyvä

Jos haluaa miljönääriksi niin koulutuksesta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Vaikka akateemisessa koulutuksessa tulee soveltaa monipuolisesti tiedonjyväsiä sekä tietokokonaisuuksia, niin kuitenkin siinä opitaan ennalta annettuja ajattelumalleja ongelmien ratkaisuun. Monet bisnesideat ovat täysin normaalista oppittujen mallien vastaisia ja siksi koulutettu ihminen ei niitä herkästi tee. Kukaan akateeminen ei olisi esimerksiksi koskaan lähtenyt kehittämään Tuurin kyläkauppaa Suomen suurimmaksi nähtävyydeksi ja vieläpä onnistunut siinä. Esimerkkejä löytyy loputtomasti, esim. Hjallis Harkimoa voidaan pitää menestyneenä ja hänellä oli huono koulumenestys. Sen sijaan Hjallis uskaltaa rohkeasti ajatella normien vastaisesti ja siksi ryhtyy projekteihin, joihin muut eivät uskoisi. Joskus onnistuu, joskus ei, mutta tuollaista ennakkoluulottomuutta harvoin oppineilta näkee. Steve Jobskin oli pudokas ja omasta mielestään putoaminen nimenomaan auttoi häntä kehittämään erilaista, vaikka monet pitävätkin häntä tietyissä asioissa huijarina.

• KIRJOITIT:

"Jos haluaa miljönääriksi niin koulutuksesta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. "

VASTAAN:

Entäpä jos ei halua miljonääriksi, jos ei halua isoja prinsessahäitä. Jos ei ole ihminen joka mittaisi onnea pelkästään rahassa. Jos on opiskellut jotakin aihealuetta, koska se kiinnostaa.

Usein pariskunnan osapuolilla on hyvä olla sama koulutustaso,
        jotta ajattelukin olisi samanlaista, esimerkiksi konkreettiseen ja jokapäiväiseen keskittyvää - tai analyyttistä, monia seikkoja huomioon ottavaa.

Sitäpaitsi Hjallis Harkimo on Hankenin käynyt ekonomi, ja pitää koulutusta tärkeänä asiana. Jorma Ollila taitaa olla paitsi DI, valtiotieteen maisteri.

• Nimimerkki ""EiJeesuusMitäÄlyttömiä"

1)KIRJOITIT: "Tuolle siitä mainitsen koska hän nyt ylpeilee olevansa parempi kuin muut."

VASTAAN:

Missä minä olen ylpeillyt olevani parempi kuin muut? Missä?
      Ettei vain ole kyse siitä, että juuri sinä salaa koet alemmuutta minuun nähden?

2)KIRJOITIT: "Sen lisäksi näyttää tuo parisuhteen säännöt olevan aivan alkeissa. "

VASTAAN:

Mitkä ihmeen "parisuhteen säännöt"? Ei ole olemassa mitään yksiä ja samoja sääntöjä, jotka sopivat jokaiseen parisuhteeseen osapuolista riippumatta. Luulitko nimimerkki "EiJeesuusMitäÄlyttömiä", että jossakin kirjassa on olemassa jotkut yleispätevät parisuhteensäännöt, jotka opetellaan ulkoa
      "hauki-on-kala"- mentaliteetilla, ja joita seurataan orjallisesti? Yllätys, yllätys!
      Ei ole mitään yleispäteviä, jokaiseen parisuhteeseen aukottomasti sopivia sääntöjä! On osattava ajatella itse.

"EiJeesuusMitäÄlyttömiä", kaunko oma, pisin parisuhteesi on kestänyt,
      koskapa katsot itselläsi olevan varaa neuvoa muita?

25 v kunnes hän kuoli. Lentoturma

Kyllähän sen nyt näkee sokeakin miten tyhmät valinnat ovat vieneet sinut loukkuun jossa sinulla ne todella paha olla!

Kukaan viisas ei täällä ylläpidä mitään henkistä mielikuvitussuhdetta

Se on toivon ja haaveiden ruokkimista. Petosta jolla sinä et täytä avioliittolupaustani rakastaa hyvinä ja huonoina aikoina!

Sinä olet se tyhmyri joka rakastaa hyvinä aikoina mutta huonoina etsii viihdykettä suhteen ulkopuolelta haaveissa tai konkreettisesti.

Se johtaa henkisen ahdistuksesi syvenemiseen ja pahan olosi voimistumiseen! Onkos se sitten fiksua ?

Haluat kuitenkin viedä itsesi poluille joissa tuotat itsellesi enenevässä määrin ahdistusta ja pahaa oloa!

Mutta se vasta tyhmää on!

Itsetuhoista jopa

• EiJeeeesusMitäÄlyttömiä kirjoitti:

25 v kunnes hän kuoli. Lentoturma

Kyllähän sen nyt näkee sokeakin miten tyhmät valinnat ovat vieneet sinut loukkuun jossa sinulla ne todella paha olla!

Kukaan viisas ei täällä ylläpidä mitään henkistä mielikuvitussuhdetta

Se on toivon ja haaveiden ruokkimista. Petosta jolla sinä et täytä avioliittolupaustani rakastaa hyvinä ja huonoina aikoina!

Sinä olet se tyhmyri joka rakastaa hyvinä aikoina mutta huonoina etsii viihdykettä suhteen ulkopuolelta haaveissa tai konkreettisesti.

Se johtaa henkisen ahdistuksesi syvenemiseen ja pahan olosi voimistumiseen! Onkos se sitten fiksua ?

Haluat kuitenkin viedä itsesi poluille joissa tuotat itsellesi enenevässä määrin ahdistusta ja pahaa oloa!

Mutta se vasta tyhmää on!

Itsetuhoista jopa

KIRJOITIT:

"Petosta jolla sinä et täytä avioliittolupaustani rakastaa hyvinä ja huonoina aikoina!...Sinä olet se tyhmyri joka rakastaa hyvinä aikoina mutta huonoina etsii viihdykettä suhteen ulkopuolelta haaveissa tai konkreettisesti."

VASTAAN:

Minä meni ihmisen kanssa naimisiin, kun HUONOT AJAT olivat jo alkaneet.
        Tämän avioliiton aikana, ei ole ollut kuin KOVIA AIKOJA. Ja kyllä minä täytän avioliittolupaukseni viimeistä piirtoa myöten.

Nettikirjoittelu "Ikävä"-palstalla satunnaisten miesten ja naisten kanssa ei ole pettämistä.

• filosofiapohdintaa

Vaikutat M-nainen_ei-ap.-ei-Mia kovin suorituskeskeiseltä, ehdottomalta ja ilottomalta ihmiseltä, ei millään pahalla. Haluaisitko kertoa hieman laajemmin elämänfilosofiastasti, vaikkapa että mitkä ovat intohimojasi ja mistä ne ovat peräisin? Tai koetko että sinulla on jokin elämäntehtävä osana suurempaa kokonaisuutta? Se että minkälainen henkilö on sisimmiltään on mielestäni pysyvää. Siihen tarttuu kerrostumia ympärille, kuten koulutus, elinympäristö ja ihmissuhteet, jotka muuttavat persoonallisuutta välillä toiseen ja toisinaan toiseen suuntaan. Ihmistä ne eivät kuitenkaan muuta mitenkään, vaan ainoastaan kerroksia sisimmän ympäriltä ja sitä miten ihminen näyttäytyy muille ja usein itselleenkin. Oma mielipiteeni on, että jos ajattelee oman itsen muuttuvan yhdestäkin ulkoisesta, yleensä ajallisesti rajallisesta, tekijästä, niin ei ole löytänyt itseä. Jos löytää itsen, niin mieli on vapaa häiriöistä. Tuskin kukaan voi sataprosenttisesti itseä tuntea, mutta siihen on hyvä pyrkiä, etenkin näin pirstaleisessa maailmassa jossa ankkuroituminen mihinkään on vaikeaa jollei mahdotonta. Sen opetteleminen on mielestäni parasta koulutusta mitä voi koskaan olla, riippumatta siitä seuraako siitä hakeminen tiettyyn maalliseen koulutukseen tai auttaako maallinen koulutus itsensä kouluttaminen itsestä.

• filosofiapohdintaa kirjoitti:

Vaikutat M-nainen_ei-ap.-ei-Mia kovin suorituskeskeiseltä, ehdottomalta ja ilottomalta ihmiseltä, ei millään pahalla. Haluaisitko kertoa hieman laajemmin elämänfilosofiastasti, vaikkapa että mitkä ovat intohimojasi ja mistä ne ovat peräisin? Tai koetko että sinulla on jokin elämäntehtävä osana suurempaa kokonaisuutta? Se että minkälainen henkilö on sisimmiltään on mielestäni pysyvää. Siihen tarttuu kerrostumia ympärille, kuten koulutus, elinympäristö ja ihmissuhteet, jotka muuttavat persoonallisuutta välillä toiseen ja toisinaan toiseen suuntaan. Ihmistä ne eivät kuitenkaan muuta mitenkään, vaan ainoastaan kerroksia sisimmän ympäriltä ja sitä miten ihminen näyttäytyy muille ja usein itselleenkin. Oma mielipiteeni on, että jos ajattelee oman itsen muuttuvan yhdestäkin ulkoisesta, yleensä ajallisesti rajallisesta, tekijästä, niin ei ole löytänyt itseä. Jos löytää itsen, niin mieli on vapaa häiriöistä. Tuskin kukaan voi sataprosenttisesti itseä tuntea, mutta siihen on hyvä pyrkiä, etenkin näin pirstaleisessa maailmassa jossa ankkuroituminen mihinkään on vaikeaa jollei mahdotonta. Sen opetteleminen on mielestäni parasta koulutusta mitä voi koskaan olla, riippumatta siitä seuraako siitä hakeminen tiettyyn maalliseen koulutukseen tai auttaako maallinen koulutus itsensä kouluttaminen itsestä.

Luulen ymmärtäväni, mitä tarkoitat. Ihmisen arvostus omissa silmissä tai onnellisuus ei saisi olla kiinni mistään yksittäisestä ulkoisesta tekijästä, kuten
        tietyn ykisttäisen työpaikan tai aseman saavuttamisesta, tai tietyn henkilön puolisokseen saamisesta.

En olekaan sellainen henkilö, että kun jokin YKSITTÄINEN ulkoinen puite ei täyty toivotusti, koko omakuvani romahtaa. Mutta kun oikein mikään ei ole mennyt perhekuvioissa odotetusti, vaikka odotukset eivät edes olleet mitenkään suureelliset.

Ja kun elämä on muutenkin vaikeaa, siihen ei enää tarvita stalkkeri-miestä menneiltä vuosilta kaivamaan asioita yksityisistä sähköposteista, ja heittämään niitä täällä "Ikävä"-palstalla silmilleni.

Ymmärrän senkin, "Filosofistapohdintaa", mitä kirjoitit ihmisen sisimmän temperamentin muuttumattomuudesta, vaikka se olisi peittynyt ympäristön ja koulutuksen muovaamilla kerroksilla. Siksi pelkäänkin "Stalkkeri" - miestä kaiken tarttuneen sivistyksen ja opittujen etikettien alla, hän on sama valheellisuuteen taipuvainen, juopotteleva nuori mies kuin vuosia sitten

• öhöhlhm

Jos siitä on jotain todellista hyötyä ihmiskunnalle niin kyllä mutta jos on tarkoitus vain vältellä ruumiillista työtä ja keksiä jonninjoutavia teorioita joita ei koskaan käytetä ihmiskunnan hyödyksi niin silloin on sama kuin tekisi työtä saatanalle.

• riippuuvähäluonteestakin

Arvostan jos hänenlaisensa on miellyttävä ja osaa käyttää älykkyyttään hyvään eikä pahaan. Hajota ja hallitse meininki on totaalisen turn off.

• Timo_Tapio_

EiJeeeesuusMitäÄlyttömiä ,

Kuules nyt Tuula,
      ei sulla ole ollut mitään 25 vuoden avioliittoa,
      joka olisi päättynyt lentoturmaan.
      Mistähän Kauniista ja rohkeista senkin keksit?

Tuula,
      me tehtiin poika, kun sä olit 42-v.
      ja mä 47-v.
      Elettiin vuotta 2015.

Sä jätit mut, kun LVI-firma alkoi sukeltaa.
      Menit naimisiin vonS:n kanssa.
      Nyt olet kovaa vauhtia tulossa takas
      mun tykö!

Siinä on sun pitkät suhteet., EiJeeeesuusMitäÄlyttömiä= Tuula!

• Aivanälytön

Tämä timo on eimiian sivupersoona.

Onko tuolla miialla mitään muuta elämää.

• glggll

On olemassa asioita joita on tutkittu ja todettu niiden olevan joillekin ihmisille haitaksi mutta silti niitä metodeja käytetään esimerkiksi koulutuksessa ja koska niitä edelleen käytetään niin tietty ihmisryhmä saa etulyöntiaseman muihin nähden ja silloinhan me emme ole tasa-arvoisia.

Tutkimustyöhän on silloin ollut turhaa ja satanistista jos sitä tietoa ei käytetä koko ihmiskunnan hyväksi vaan vain osan.

• Rehellisesti: Arvostan ja en arvosta.

On olemassa fiksuja ihmisiä, kuten Lauri Ihalainen,
      joka on sivistänyt itse itseään. On fiksuja opintonsa
      keskeyttäneitä.

En kuitenkaan hyväksy ns. arvon kieltämistä.
      Se ettei itse ole akateemisesti sivistynyt,
      ei oikeuta väheksymään akateemista sivistystä.

Ei minulle tulisi pieneen mieleen sanoa, että
      kuninkaallisten jalokivet ovat rumia,
      koska minulla ei ole niitä.

Eikä tulisi mieleen sanoa, että Audi
      on huono auto, koskapa minulla ei ole sellaista.

Ihmisen pitäisi hiukan kouluuttaa itseään
      eli harjoittaa ajatteluaan, mikäli hänen tekee
      kateuksissaan mieli mitätöidä kaikki,
      se mitä hänellä itsellään ei ole.

• ollaankaikkiihmisiä

Näinkin kyllä, eikä sivistykseen kuulu mollata köyhiä, vähemmän kouluttautuneita, rikkaita tai korkeasti kouluttautuneita.

• kunnioitusansaitaan

Ihan oikeastiko se on automaattisesti kateutta jos vähättelee koulutusta vaikka sellaista ei itsellä olisi niin paljoa? En lähtisi tuolla tavalla vähemmän koulutettuja aliarvioimaan. Saattaahan siitäkin joskus olla kyse, mutta myös moni korkeakoulutettu saattaa kokea kateutta niille joilla elämä on yksinkertaista ja mielekästä. Haluaisivat vetäytyä oravanpyörästä ja heittäytyä tuntemattomaan sydämen ohjaamana, mutta eivät uskalla.

Jos oikeasti ajattelee niin että koulutus ei ole niin tärkeä asia niin kyllä jokaisella pitäisi olla vapaus olla sitä mieltä ja ilmaista asia. Samoin koulutettu saa täysin yhtä vapaasti pitää arvossaan omaa koulutusta ja kyseenalaistaa kouluttamattomuuden autuus. Arvostus tulee jokaisen ihmisen ansaita teoillaan, koulutus ei sellaisenaan vielä paljoa kerro. Jotkut opiskelevat vain saadakseen arvostusta ja titteleitä, ei sellaista syvemmin ajattelevat niinkään arvosta. Itse ainakin yllätyin korkeakoulussa kuinka paljon pinnallista ajattelua siihen maailmaan mahtuu.

• kunnioitusansaitaan kirjoitti:

Ihan oikeastiko se on automaattisesti kateutta jos vähättelee koulutusta vaikka sellaista ei itsellä olisi niin paljoa? En lähtisi tuolla tavalla vähemmän koulutettuja aliarvioimaan. Saattaahan siitäkin joskus olla kyse, mutta myös moni korkeakoulutettu saattaa kokea kateutta niille joilla elämä on yksinkertaista ja mielekästä. Haluaisivat vetäytyä oravanpyörästä ja heittäytyä tuntemattomaan sydämen ohjaamana, mutta eivät uskalla.

Jos oikeasti ajattelee niin että koulutus ei ole niin tärkeä asia niin kyllä jokaisella pitäisi olla vapaus olla sitä mieltä ja ilmaista asia. Samoin koulutettu saa täysin yhtä vapaasti pitää arvossaan omaa koulutusta ja kyseenalaistaa kouluttamattomuuden autuus. Arvostus tulee jokaisen ihmisen ansaita teoillaan, koulutus ei sellaisenaan vielä paljoa kerro. Jotkut opiskelevat vain saadakseen arvostusta ja titteleitä, ei sellaista syvemmin ajattelevat niinkään arvosta. Itse ainakin yllätyin korkeakoulussa kuinka paljon pinnallista ajattelua siihen maailmaan mahtuu.

KIRJOITIT:

"Arvostus tulee jokaisen ihmisen ansaita teoillaan, koulutus ei sellaisenaan vielä paljoa kerro"

VASTAAN:

Väärin. Kuten nimimerkki "voihalleluja" ylempänä totesikin. Akateemisen koulutuksen hankkiminen on usein "raakaa työtä", ja sellaisenaan jo arvostettava teko. Arvostettava teko, joka kertoo että ihminen on halunnut saavuttaa tietyn tiedon tason ja osaamisen jollakin elämänalueella, josta hänellä on todisteena tutkintotodistus.

Yhtä lailla hiihtokilpailujen voittaminen on arvostettava teko, koska senkin takana on iso tuntimäärä raakaa työtä.

Riippuu varmasti myös tieteenalasta, miten suuri osa sitä opiskelemaan hakeutuneista henkilöistä on pinnallisiakin arvoja kannattavia. Viimeksi mainittuja voisi kuvitella löytyvän erityisen paljon kauppatieteitä (erityisesti markkinointia, tai laskentatointa pääaineenaan) lukeneista.

• M-nainen_ei-ap.-ei-Mia kirjoitti:

KIRJOITIT:

"Arvostus tulee jokaisen ihmisen ansaita teoillaan, koulutus ei sellaisenaan vielä paljoa kerro"

VASTAAN:

Väärin. Kuten nimimerkki "voihalleluja" ylempänä totesikin. Akateemisen koulutuksen hankkiminen on usein "raakaa työtä", ja sellaisenaan jo arvostettava teko. Arvostettava teko, joka kertoo että ihminen on halunnut saavuttaa tietyn tiedon tason ja osaamisen jollakin elämänalueella, josta hänellä on todisteena tutkintotodistus.

Yhtä lailla hiihtokilpailujen voittaminen on arvostettava teko, koska senkin takana on iso tuntimäärä raakaa työtä.

Riippuu varmasti myös tieteenalasta, miten suuri osa sitä opiskelemaan hakeutuneista henkilöistä on pinnallisiakin arvoja kannattavia. Viimeksi mainittuja voisi kuvitella löytyvän erityisen paljon kauppatieteitä (erityisesti markkinointia, tai laskentatointa pääaineenaan) lukeneista.

Piti kirjoittamani:

"ihminen on halunnut saavuttaa tietyn tiedon tason ja osaamisen jollakin tieteen tai taiteen alalla, josta hänellä on todisteena tutkintotodistus."

• kunnioitusansaitaan

KIRJOITIT:

VASTAAN:

Koulutuksen saaminen ei kuitenkaan mikään elämäntyö ole ja jotkut ovat nähneet paljon vaivaa sellaisen saamiseen ja toiset eivät, varmasti riippuu alasta ja yksilöstä. Erityisen lahjakas voi saada tutkinnon ilman paljoa opiskeluun käytettyä aikaa. Mutta koulutuksen arvo pitää voida myös kyseenalaistaa ja käydä siitä keskustelua eikä leimata sitä automaattisesti kateudeksi. Muuten koulutuksen tasoa ei voida kunnolla kehittää, jos koulutuksen ajatellaan olevan automaattisesti hyvä asia vain siksi että se on koulutusta. Mielestäni koulutuksen kuuluisi olla väline saavutuksiin eikä saavutus sellaisenaan. En ole vakuuttunut suomalaisesta yliopisto-osaamisesta, se on edelleen liian kaavamaista eikä erityisellä tavalla tarjoa mahdollisuuksia itsensä ylittämiseen. Kyllä, se on itsestä kiinni, mutta se voisi tarjota vielä parempia välineitä. Kyllä täältäkin toki paljon huippututkijoita tulee verrattuna asukaslukuun, mutta jos ajatellaan kuinka peruskoulumme on maailmanlaajuisessa tarkastelussa huipputasoinen, niin siitä lähdökohdasta katsoen voisimme olla niin paljon parempiakin.

• lgglglglg

KIRJOITIT:

VASTAAN:

Eihän se nyt voi olla kouluttamisen ideana että joku yksittäinen ihminen saavuttaa jonkinlaisen ylivertaisen aseman muihin nähden vaan koulutuksen päämääränä täytyy olla se että se hyödyttää koko yhteiskuntaa. esim. aikoinaan keksittiin tulenkäyttö ja se tieto jaettiin muiden kesken ja se hyödytti kaikkia ja auttoi selviämään planeetalla.

• millämerkitystä
        lgglglglg kirjoitti:

Eihän se nyt voi olla kouluttamisen ideana että joku yksittäinen ihminen saavuttaa jonkinlaisen ylivertaisen aseman muihin nähden vaan koulutuksen päämääränä täytyy olla se että se hyödyttää koko yhteiskuntaa. esim. aikoinaan keksittiin tulenkäyttö ja se tieto jaettiin muiden kesken ja se hyödytti kaikkia ja auttoi selviämään planeetalla.

M-naisen kaltaisten hahmojen takia on vaikea arvostaa korkeasti koulutettuja ihmisiä, vaikka useimmat ovatkin ok. Niin kovasti ollaan vaatimassa arvostusta, mutta ei olla valmiita osoittamaan todellista sivistystä. Ihan kuin joku narsisti jolle on tärkeää tittelit, arvostus ja älykkyys, mutta tunneäly puuttuu täysin.

• kunnioitusansaitaan kirjoitti:

Koulutuksen saaminen ei kuitenkaan mikään elämäntyö ole ja jotkut ovat nähneet paljon vaivaa sellaisen saamiseen ja toiset eivät, varmasti riippuu alasta ja yksilöstä. Erityisen lahjakas voi saada tutkinnon ilman paljoa opiskeluun käytettyä aikaa. Mutta koulutuksen arvo pitää voida myös kyseenalaistaa ja käydä siitä keskustelua eikä leimata sitä automaattisesti kateudeksi. Muuten koulutuksen tasoa ei voida kunnolla kehittää, jos koulutuksen ajatellaan olevan automaattisesti hyvä asia vain siksi että se on koulutusta. Mielestäni koulutuksen kuuluisi olla väline saavutuksiin eikä saavutus sellaisenaan. En ole vakuuttunut suomalaisesta yliopisto-osaamisesta, se on edelleen liian kaavamaista eikä erityisellä tavalla tarjoa mahdollisuuksia itsensä ylittämiseen. Kyllä, se on itsestä kiinni, mutta se voisi tarjota vielä parempia välineitä. Kyllä täältäkin toki paljon huippututkijoita tulee verrattuna asukaslukuun, mutta jos ajatellaan kuinka peruskoulumme on maailmanlaajuisessa tarkastelussa huipputasoinen, niin siitä lähdökohdasta katsoen voisimme olla niin paljon parempiakin.

"Erityisen lahjakas voi saada tutkinnon ilman paljoa opiskeluun käytettyä aikaa. "

VASTAAN: Totta. Ja toisen tutkinnossa opintokokonaisuuksista annetut arvosanat voivat olla 1-3, ja tutkinto suoritettu minimiopintopistein. Jollakin on huomattavasti vaadittua laajemmat sivuainekokonaisuudet, arvosanoin 4-5.

Ja opiskelussa voi myös olla taukovuosia. Tosin nykyisin niitä pyritään karsimaan pois.

• voihallelujaa

Täällä nyt näyttää käyneen yön aikana kova mylläkkä. Ihmisillä näyttää menevän tunne ja järki sekaisin eli muutamat yhdistää sydämen ääneet järjen ääneen ja koulutukseen. Koulutushan on yksi keino lisätä markkina-arvoaan työmarkkinoilla, jos valitsee työllistävän alan lisäksi koulutus voi antaa mahdollisuuden mielekkäämpiin töihin. Vaikka puhutaankin puhtaasti järjellisistä valinnoista niin nykypäivänä korostuu työssäkin yhä enemmän pehmeämmät arvot ts. niinkuin joku tuolla puhui, että ihmisiä hyppää pois kiihtyvästä oravanpyörästä niin hyvät työyhteisöt ovat muodostuneet myös ihmisen henkistä jaksamista tukevaksi ja ihmissuhteita arvostavaksi, työ ei ole enää se pelkkä kylmä, kova arvoinen työ. Tulevaisuudessa työelämässä tulee etenevissä määrin näkemykseni mukaan korostumaan nämä arvot ja ne tulevat entistä vahvemmin olemaan kilpailuvaltti menestyville yrityksille.

• KIRJOITIT: "Ihmisillä näyttää menevän tunne ja järki sekaisin eli muutamat yhdistää sydämen ääneet järjen ääneen ja koulutukseen."

VASTAAN: Tämä on "Ikävä"- palsta. Ja vaikka otsakkeena oli "Arvostatko akateemisuutta", nimimerkki "filosofista pohdintaa" vei mielestäni keskustelun erittäin ansiokkaasti - syvemmälle tasolle, koko elämää koskettavalle tasolle, korostaessaan kolmea seikkaa:

1) filosofista pohdintaa kirjoitti:
        "Oma mielipiteeni on, että jos ajattelee oman itsen muuttuvan yhdestäkin ulkoisesta, yleensä ajallisesti rajallisesta, tekijästä, niin ei ole löytänyt itseä."

TOTTA. Minkään yksittäisen ulkoisen tekijän, esimerkiksi saavutetun viran tai aseman ei pitäisi määrittää ihmistä niin, että hänen omanarvontuntonsa ja onnellisuutensa on sen varassa.
        (Käsittääkseni suuri mies K. Kairamo teki itsemurhan, kun Nokialla alkoi mennä huonosti. Tämä saattoi liittyä pitkälti siihen, että Kairmon itsearvostus romahti, kun hän ei enää voinut olla menestyvän yrityksen keulakuva. Toisaalta eräs malli ja lumilautailija halvaantuivat kesken kirkkaimman uranousun, mutta eivät antaneet sen nujertaa täysin itsearvostustaan.)

2) filosofista pohdintaa kirjoitti:
        "Se että minkälainen henkilö on sisimmiltään on mielestäni pysyvää. Siihen tarttuu kerrostumia ympärille, kuten koulutus, elinympäristö ja ihmissuhteet..."

TOTTA: Koulutuksen, kokemusten, opittujen etikettisääntöjen ja muuttuneen pukeutumisen alla ihminen on perusluonteeltaan (eli temperamentiltaan?) aina samanlainen. Elämän myötä hankitut kerrostumat eivät muuta kenenkään minuuden kovaa ydintä.

3) filosofista pohdintaa kirjoitti:"Tuskin kukaan voi sataprosenttisesti itseä tuntea, mutta siihen on hyvä pyrkiä, etenkin näin pirstaleisessa maailmassa jossa ankkuroituminen mihinkään on vaikeaa jollei mahdotonta."

TOTTA: Itsensä, omien resurssiensa ja rajoitustensa tunteminen olisi hyvin hyvin tärkeää, jotta osaisia ohjata itsensä mielekkäälle paikalle niin työ- kuin yksityiselämässä.

Kiitos sinulle nimimerkki "filosofistapohdintaa", keskustelun syventämisestä.

Sinulle seuraava kappale:

https://www.youtube.com/watch?v=bP5_QuC48Ug

• Nimimerkki "kunnioitusansaitaan":

KIRJOITIT: "Mutta koulutuksen arvo pitää voida myös kyseenalaistaa ja käydä siitä keskustelua eikä leimata sitä automaattisesti kateudeksi. Muuten koulutuksen tasoa ei voida kunnolla kehittää..."

VASTAAN: Koulutuksen TASOA ei kehitetä, sen koko arvo kyseenalaistamalla.
      Olen soveltavan luonnontieteen alalta, mutta muistan, miten eräs ex-ministeri kummasteli uskonnon opetusta yliopistolla, viitaten teologisen tiedekunnan opintosuuntiin.

Koulutusta kehitetään TASOKKAAMMAKSI lähinnä kunkin alan tutkintoihin vaadittavia oppisisältöjä ja opetusmenetelmiä muuttamalla, opiskelitpa millä asteella tahansa.

Jos pidät jotakin opintosuuntaa täysin turhana, ala kirjoitella johonkin todelliseen koulutuspoliittiseen keskusteluun, ja vaatia sen opintosuunnan opetuksen lakkauttamista tai sen keskeisten omaksuttavien oppisisältöjen muuttamista.

Sellainen keskustelu on kuitenkin hedelmätöntä, että jos et arvosta jotakuta yksittäistä esimerkiksi teologiaa, filologiaa, metsätaloutta, kansantaloloutta, markkinointia tai jotakin tekniikan opintosuuntaa opiskellutta henkilö, leimaat koko alan opetuksen turhaksi.

• kunnioitusansaitaan

Ihan kuin ymmärtäisit nyt tahallaan sanomaani väärin. Viittaat esim. että leimaan jonkin alan opetuksen turhaksi. Tarkoitan, että minkä tahansa alan opetuksen tasoa ja tarkoituksenmukaisuutta pitää voida kyseenalaistaa ja asettaa keskustelun alaiseksi. Aloja tulee ja menee yhteiskunnan kehityksen mukana ja yliopistomaailmaa leimaa tietynlainen jäykkyys suhteessa ympäröivään maailmaan, joskin tässä on viime aikoina otettu hurjasti askelia myös eteenpäin.

Kaikkia näkökulmia tarvitaan kattavan keskustelun saamiseksi ja kehityksessä nimenomaan on tärkeätä saada tarkistella mahdollisimman montaa katsantokantaa. Edistyneissä yhteiskunnissa ja organisaatioissa vallitseekin tyypillisesti vapaus ilmaista näkökulmiaan, eli sananvapaus, johon kuuluu myös perustavanlaatuisten rakenteiden kyseenalaistaminen. Ei sen kuitenkaan tarvitse ensisijainen lähtökohta olla. Ihan hyvin voi kuitenkin kyseenalaistaa vaikka koko koulutuksenkin tärkeys tietyissä tapauksissa, kunhan keskustelu on syvempää kuin että "tämä ja tämä ala on turhaa".

Pointtini on että koulutus tai titteli eivät yksistään välttämättä ole niin tärkeitä eikä niistä automaattisesti kuuluisi antaa kunniaa. Riippuu täysin tapauksesta ja jokainen tutkinnon suorittaja on omalaatuinen tapauksensa, jossa koulutuksen tarkoituksenmukaisuudella voi olla kaikkia mahdollisia tasoja. Esim. itse olen suorittanut niin monta sataa opintopistettä useassa korkeakoulussa, että ajattelen siitä olevan tietyssä mielessä jopa haittaa, olen muuttunutkin tietyllä tavalla ylianalysoivaksi teoreetikoksi ja jahkailijaksi, jonka on vaikea saada asioita tehdyksi.

• kiinnostaatietää

Montako tutkintoa sinulla on, kun olet niin monessa paikassa opintoja suorittanut?

• mielipiteeni

Tietenkin arvostan ja kunnioitan ihmisiä, jotka ovat jaksaneet käydä kouluja. Itsellä on aina ollut vähän huono koulumenestys ja kyllä mielestäni on ihan älykästä käyttää hyväkseen Suomen ilmaista koulutusjärjestelmää, josta silti kertyy runsaasti opintolainaa tai joutuu tekemään koulun lisäksi töitä esimerkiksi kaupassa kaikki illat ja viikonloput.

Ei se koulutus silti vaikuta siihen kenestä ihmisestä pidän. Muutenkin joku status ei merkkaa itselle erityisemmin mitään niin miksi vaatisin sitä toiselta? Monet ovat silti katkeria, että muut ovat saaneet käydä kouluja kun oma motivaatio ei ole riittänyt mikä kertoo ihmisestä paljon.

• mielipiteeni

Ja siis kyllä se on aika totta, että usein lapset ovat samaa yhteiskuntaluokkaa kuin vanhempansakin, mutta kyllä Suomessa on kaikilla mahdollisuus tehdä sitä mitä haluaa. Tottakai joillekin se on vaikeampaa kun ei saa avustuksia esimerkiksi vanhemmiltaan. Jos jotain hyvää pitää sanoa siitä, että on Suomeen syntynyt niin nimenomaan se on koulutus. Jos ei viesteistä tullut selväksi niin en ole itse korkeasti koulutettu.

• mielipiteeni

Lisätään, että korkea koulutus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että niillä ihmisillä olisi parempi elämänhallinta. Saattaa olla ihan veloissa, asunto aivan törkeän huonossa kunnossa jne. Sitä on vaikea ajatella, että jonkun lääkärin asunnossa hygienia on kaatopaikkatasoa, mutta niin vaan niillä on ihan samoja ongelmia kuin vaikka sossun vakioasiakkailla.

• professori.ite

Arvostan koska mitään korkeampaa koulutusta ei noin vain läpäistä ja onhan se hyvä että erilaisissa tehtävissä on koulutettuja ihmisiä. Elämässä on mielestäni kuitenkin tärkeämpää jonkinlainen sydämensivistys ja vuorovaikutustaidot. Ja miksi ei koulutukselle: Joskus korkeasti koulutetuilta puuttuu käytännöntaidot ja ymmärrys asioista käytännöntasolla.

• glglmgm

Kokeilu periaatteella ne koulutetutkin sitten loppupeleissä työnsä hoitavat. Todellisuudessa ei varmuudella tiedetä miten joku lääke vaikuttaa toiseen ihmiseen mutta annetaan nyt kuitenkin ja katsotaan miten käy palkka tulee jokatapauksessa. Ei sellainen ole älykkyyttä ja jokainen kykenee samaan oli sitten koulutettu tai ei.

• lflffmnn

Toiset koulutetut rakentavat sillan ja huomaavat vasta muutaman vuoden päästä että merisuola on ruostuttanut teräksiset rakenteet ja silta on vaarassa romahtaa. Kuinka tämä on mahdollista kun ovat kuitenkin saaneet parempaa koulutusta kuin muut?

• professori.ite
        lflffmnn kirjoitti:

Toiset koulutetut rakentavat sillan ja huomaavat vasta muutaman vuoden päästä että merisuola on ruostuttanut teräksiset rakenteet ja silta on vaarassa romahtaa. Kuinka tämä on mahdollista kun ovat kuitenkin saaneet parempaa koulutusta kuin muut?

Virheistä oppii myös uutta. Onhan niitä tasakattojakin rakennettu vaikka alkukantaisimmatkin ihmiset ovat ymmärtäneet, että se on hyvä kun vesi valuu viistosti pois majan päältä. Pysyy sisätilat kuivina.

• jootyhmiäonnoiinsinöörit

Kyllä näin. Helkkariako niitä siltoja pitää rakentaa tai mitään tasakatto tai muutakaan rakennuksia, tai lentokoneita tai autoja. Jumankauta muutetaan kaikki vaan asumaan bambumajoihin ja kirotaan niitä helvetin tyhmiä esi-isiämme, jotka jostain typerästä syystä ei osannut suunnistaa vaan matkas tänne jääkarhun perseeseen, jossa talvella tulee melkos kylmä bambumajoissa, mutta kyllähän me varmaan jo tulet osataan tehdä. Ja kalastamalla ja metsästämällä saadaan päivät kivasti kulumaan, mitä nyt välissä vähän palstaillaan, eiks jee.

• lggllhgll

Toki rakennella saa mutta tässähän on nyt kyse siitä että käydään kouluja ja tiedetään että tehdään väärin mutta tehdään silti koska sillä tienaa esim. talot rakennetaan liian tiiviiksi.

Varmasti koulussa on opetettu ettei se ole hyvä mutta koska toisella insinöörillä on firma joka myy asiaan liittyviä tuotteita niin sitten tehdään tiiviitä ja rikastutaan muiden kustannuksella asiakashan se viulut maksaa periaatteella.

Tai lääkärit kirjoitelee reseptejä ihan vain siksi koska ovat lääkefirman osakkaita ja omistavat firman osakkeita. Sellaistakin kuitenkin tapahtuu.

• öhöhhöö
        professori.ite kirjoitti:

Virheistä oppii myös uutta. Onhan niitä tasakattojakin rakennettu vaikka alkukantaisimmatkin ihmiset ovat ymmärtäneet, että se on hyvä kun vesi valuu viistosti pois majan päältä. Pysyy sisätilat kuivina.

Käytännössä aina käy myös niin että kun korkeakoulutettu tekee sen virheen niin vähemmän koulutettu joutuu korjaamaan tai elämään sen virheen kanssa.

Korkeakoulutettu vain patsastelee kädet seläntakana ja valittaa kun menetetään rahaa tai vierittää ongelman muiden syyksi. Olisi ihan hyvä jos edes myöntäisi että moka on tullut tehtyä.

Jokatapauksessa leikit jatkuvat samanlaisina korkeakoulutettu jatkaa tienaamista muiden kustannuksella eikä missään vaiheessa tee ruumiillista työtä vaan laittaa muut tekemään ja korjaamaan virheet.

• professori.ite

Koulutetut saa lähes aina enemmän palkkaakin. Kantsii kouluttautua niin elintasokin nousee. On sitten varaa ostaa hyvin eristetty talo!

• ögögögö

Niin saa enemmän palkkaa mutta onko se ansaittua jos toiset kuitenkin tekevät pahimmat työt ja itse vain kokeilee miten käy?

Lääkäritkin lähinnä vain arvailevat eri vaihtoehdoista mikä voisi olla oikea diagnoosi jos ei ekalla kerralla niin sitten ehkä kolmannella menee oikein.

Periaatteessa jos meillä kaikilla olisi samat kirjat käytössä jokainen voisi itse itsensä diagnosoida aivan yhtä hyvin. Reseptinkin voisi kirjoittaa.

Aika kauan valelääkärikin toimi virassaan ja ihmiset vielä tykkäsivät kyseisestä lääkäristä.

• jootyhmiäoninsinöörit

No, jos totta puhutaan niin ei ne diplomi-insinöörit ja arkkitehdit (jotka siis on niitä korkeasti koulutettuja) sitä taloa fyysisesti rakenne vaan ne työmiehet, jotka urakkapalkalla kiireessä sössivät sen talon. Ja tottakai tieto nyky-yhteiskunnassa vanhenee, kun koko ajan saadaan uutta tietoa, lisäksi monet joutuu opettelemaan uusia ammatteja, sillä nyky-yhteiskunta ei oo stabiili.
        Mutta kuten sanottua, kun tekninen kehitys ei ketään auta niin palataan takaisin ammoisin aikoihin. Kyhätään jonkinmoisia luola-asumuksia, lentää ei tarvitse eikä autoilla. Ihminen ei ole lentokkykyinen eläin vaan meidät on tehty kävelemään ja juoksemaan petoja karkuun. Samoin polkupyörä on aivan liian uusi keksintö ja siinä tuotekehitys kevyempiin ja kestävämpiin rakenteisiin. Saatikka urheiluvälineet. Pallon virkaan voidaan ottaa sopivan mallinen kivi, mailat on puukappaleen osia. Yleisin urheilulaji on tietty petoja karkuun juokseminen. Ja tosiaan kun täällä pirun kylmässä asutaan niin ei muutakuin eläimiö metsästään, jotta saadaan turkit niskaan, kyllä siinä luonnonsuojelija, viherpiipertäjät olisivat ihmeissään, kun turkiseläimiä metsästettäisiin. Olishan se aika erilaista tuo ajankulu, mutta tiiättekö yhdessä asiassa se olisi palstalaisten toiveuni: nimittäin kun ei oo mitään tekaistuja harrastuksia, matkustamista tms. ja kun lähellä alkukantaisuutta ja luontoa oltaisiin niin elämähän olisi aikamoista panemista ja siitähän täällä kaikki vaan puhuu eli oikeestaan turhaa hörhöilyä kaikki nykyajan keksinnöt.

• rgthyuy

Aivan eli tässä näkyi taas se kuinka työukot aina sössivät kaiken vaikka toimivat insinöörien ohjeiden mukaan. Insinöörithän ovat kuitenkin niitä jotka myös hoputtavat koska aika on rahaa ja on sovittu myös deadline. Usein vaikka yhteiskunnassa on sovittu työajat insinöörit myös uhkailevat alaisiaan siten että jos ei tee ylitöitä ei tarvitse myöskään töihinkään enää tulla.

Sitten kun jo valmiiksi hometalo on valmis sovitaan taas jonkun toisen korkeakoulutetun kanssa urakka jonka työukkojen on hoidettava tietyssä ajassa tai sitten ei enää ole töihin tulemista. Yhteiskunta toimii tällähetkellä tällä periaatteella vaikkei todellista tarvetta ole. Jos ei koko ihmiskunnan aikana ole ollut pilvenpiirtäjää jossain tietyssä maatilkussa niin miksi sellainen nyt sitten yhtäkkiä täytyisi olla ja aivan helvetinmoisella kiireellä.

Osaisiko joku korkeakoulutettu vastata tähän?

Eli käytännössä työukot siirtyvät koko elämänsä ajan urakasta toiseen ja aina helvetin kova kiire olevinaan ettei perhettään kerkeä näkemään tai perustamaan koska korkeakoulutetut ovat näin keskenään sopineet. Todellista tarvetta ei ole vaan ovat keskenään sopineet deadlinesta todennäköisesti vain siksi koska on hauska leikkiä muiden elämällä ja esittää jumalaa.

• thtyiht

Sotiakin maailmassa on vain sen vuoksi koska meillä ja myös joka maassa on pakollinen manipuloitu järjestelmä jossa korkeakoulutetut upseerit kouluttavat lisää korkeakoulutettuja upseereita ja myös orjia eli vähempiarvoisia tykinruokia tähän satanistiseen järjestelmään.

Sodat syntyvät siksi koska ihmiset manipuloidaan siten että on meidän velvollisuus puolustaa omaa maata tai omaa uskontoa ja näin tehdään joka maassa. Jos meitä ei olisi koulutettu esim. joku 100 ihmisen ryhmä ei voisi sytyttää maailmansotaa vaan todennäköisesti heidät torpattaisiin maanrakoon jo alkutaipaleella koska ihmisten aika kuluisi enimmäkseen ruoanhakuun ja normaaliin selviytymiseen mutta koska meidät on koulutettu niin on helppo valehdella että naapuri aloitti hyökkäyksen ja on meidän velvollisuus puolustautua ja käyttää jo aikaisemmin saatua koulutusta.

Joku korkeakoulutettu voisi todistaa ettei näin ole.

• jootyhmiäoninsinöörit

On ikävää, jos kokemuksesi on tuollaista. Kuten jo sanottukin on niin ihmisten arvostus ei saisi olla pelkästä koulutuksesta kiinni. Kaikkia tarvitaan eli niitä, jotka suunnittelee talon ja niitä jotka tekee sen. Hyvää jälkeä syntyy, kun kumpikin osapuoli arvostaa toisiaan, luottaa toisiinsa ja sitoutuu hommaan. Varmasti on niitä, joilla on huonoja kokemuksia toisesta osapuolesta ja leimaa niin koko porukan. Kun puhut kiireestä ja kovasta työstä niin kyllä ihmiset itse niitä monesti haalii. Lisäksi uskallan väittää, että moni ylempi toimihenkilö paiskii ylitöitä ilman mitään korvausta, sama homma tietysti monella yrittäjällä ja ite oon huomannut kuinka vaikeaa joidenkin on tätä ymmärtää.

• rgthyjuki

Paiskii toki mutta miksi? Kyllä me kaikki voisimme kaikki tarpeelliset yhteiskuntaa hyödyttävät työt hoitaa ihan normaalin työajan aikana. Insinöörit voisivat vuorottain tehdä työtä myös yöllä aivan kuten työukotkin. Jos insinööreistä on pulaa niin karsitaan niitä töitä joita yhteiskunta ei oikeasti tarvitse koska aika paljon keksitään kaikkea turhaa joka ei edes oikeasti toimi eikä niitä tarvita. Käytetään resursseja siihen että luodaan joku hilavitkutin ja mainostetaan että tää on hyvä ja tällä voi leikata omat ja naapurin pensaatkin aurinkosähköllä ilmaiseksi vaikka todellisuudessa laitteella ei voi leikata kuin korkeintaan yhden oksan kirkkaana päivänä.

Voisihan sitä yliopistoissa jatkaa tutkimustyötä ja kokeilla uusia asioita mutta ihmisten käsiin annettaisiin vain oikeasti toimivia laitteita. Kuluttaahan turhat tekeleet luonnonvarojakin. Ei kannata puhella tv:ssä että ihmisten täytyy ajatella luontoa jos samaan aikaan kuitenkin sallitaan kaikenlaisen turhan tuottaminen ja rahastaminen ja valehtelu myyntipuheen muodossa.

• gtyuiyt5r

Väittäisin että moni ihminen mielellään opiskelisi vaikkakin vain pienimuotoisesti jos olisi varmaa että siitä on myös jotain hyötyä. Voisihan esimerkiksi työpaikalla työnlomassa opiskella jotain kyseiseen työhön liittyvää ja yleisesti työpaikkaa hyödyttäviä asioita ja siitä voisi maksaa enemmän palkkaa jos osaisi enemmän ja se olisi vapaaehtoista. Nyt täytyisi tehdä sopimus ja tehdäänkin jonkin oppilaitoksen kanssa ja eivätkä ne välttämäti opeta mitään kyseiseen työhön liittyvää puhellaan vain yleisiä asioita joita ei edes kyseisessä firmassa oikeastaan edes käytetä mutta oppilaitos ja firmat kuitenkin hyötyvät kyseisestä sopimuksesta koska ei tarvitse maksaa normaalia palkkaa työntekijälle.

• kaikkiontärkeitä

Minusta on ihan kiva, että esim. lääkäri on opiskellut yliopistossa eikä vaan onkinut netistä tietoja.

• lääkäriätarvitaan

Jos M-nainen_ei-ap.-ei-Mia olisi oma lääkärini, niin en kyllä luottaisi häneen, vaikka olisi mitä tahansa tohtorin tutkintoja suoritettuna. Jos hän olisi psykologi niin potilaat päätyisivät auttamaan häntä eikä päinvastoin. Onneksi profiilinsa mukaan ei olekaan hoitoalalla. Joka tapauksessa hänen työtoverinsa saavat sympatiani.

• EikelpaaKiitos

Korkeakoulutus on yhdyssana...

• Hahhaah

Korkeakoulutus kyllä mutta aloituksen korkeAA koulutusta on erikseen

• olet.väärässä
        Hahhaah kirjoitti:

Korkeakoulutus kyllä mutta aloituksen korkeAA koulutusta on erikseen

Olet väärässä. Turha tulla tänne kertomaan kieliopista josta sinulla ei ole mitään tietoja. Käy kouluja ja opi kielioppia. Se on korkeaakoulutusta ja piste.

• Wtfomg
        olet.väärässä kirjoitti:

Olet väärässä. Turha tulla tänne kertomaan kieliopista josta sinulla ei ole mitään tietoja. Käy kouluja ja opi kielioppia. Se on korkeaakoulutusta ja piste.

Ei varmasti ole korkeaakoulutusta.

• JosRehellisiäOllaan

Enpä juuri, miksi oikeasti pitäisi? Suomessa kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun tai yliopistoon, koulutus on kärsinyt inflaation. Kortistot ovat täynnä humanistimaistereita. Sen sijaan oikeasti kovia jätkiä ja gimmoja ovat yrittäjät, vaikka itse sanonkin. Itse perustin kaverin kanssa putkifirman hieman amiksen jälkeen, nyt tulot erikoislääkärin luokkaa, kirjoja hyllyssä yli 300 ja ulkomailla reissataan aina lomilla. Se on raha mikä määrää, ja varallisuuteen on monia teitä. Ei kukaan akateemiseksi tähtää sen hengen vuoksi, vaan taalan kuvat silmissä.

• sinulletämä

Haluan vastata tähän. Opiskelu, oppiminen ja rakkaus tietoon on joillekin ainoa valinta. Tietysti moni menee opiskelemaan saadakseen tutkinnon, joka oikeuttaa tiettyjen ammattien harjoittamiseen, mutta siinä täytyy olla muutakin. Osa akateemisista on niitä, joilla itsensä kehittäminen, uuden oppiminen ja oivaltaminen on niitä tärkeimpiä asioita, jotka menevät sen rahan edelle. Nämä usein jatkavat jatko-opintoihin ja valitsevat akateemisen uran, mikäli mahdollista tai pitävät ainakin "toisen jalan" aina akateemisessa maailmassa.

• Nimimerkki "kunnioitus ansaitaan" kirjoitit muun muassa:

"Esim. itse olen suorittanut niin monta sataa opintopistettä useassa korkeakoulussa, että ajattelen siitä olevan tietyssä mielessä jopa haittaa, olen muuttunutkin tietyllä tavalla ylianalysoivaksi teoreetikoksi ja jahkailijaksi, jonka on vaikea saada asioita tehdyksi

VASTAAN:

a) Oletko suorittanut
      "monta sataa opintopistettä" nimenomaan "useassa korkeakoulussa"?
      Ovatko opintopisteesi siis peräisin AMMATTIKORKEAKOULUISTA, joista ennen valmistui opistoinsinöörejä, opistosairaanhoitajia ja laboratoriohoitajia?
      Onko siis kysy vanhoista, OPISTOTASOISISTA koulutuksista, jotka on paranneltu AMMATIKORKEAKOULUtutkinnoiksi ? (Nythän ei enää valmistu esimerkiksi merkonomeja, vaan hienosti tradenomeja. Ja entiset laboratoriohoitajat ovatkin bioanalyytikkoja jne.)

Vai ovatko opintopisteesi peräisin YLIOPISTOtasolta, joissa ei enää (alempien opintoasteiden tapaan) lueta suomenkielisiä oppikirjoja,
      joissa annetaan selkeitä ja simmpeleitä toimintaohjeita tyyliin
      "joka parisuhteen säännöt" / "näin otat verinäytteen"?
      b) Ovatko kaikki korkea-asteen tutkintosi samalta alalta, eli oletko esimerkiksi opiskellut ensin opisto- tai AMK-insinööriksi, ja sitten parannellut tutkintosi YLIOPISTOLLA DI:n tutkinnoksi, ja myöhemmin tohtorintutkinnoski - yhdeltä ja samalta alalta - esimerkiksi sähkötekniikasta?

Vai oletko todella opiskellut useaa eri alaa esimerkiksi teologiaa ja oikeustiedette, tai sähkötekniikkaa ja lääketiedettä, tai farmasiaa ja kirjallisuutta?

Jälkimmäisen vaihtoehto, jossa todella luetaan YLIOPISTOTASOLLA
      useaa, toisistaa poikkeavaa alaa on huomattavasti vaativampi,
      kuin se, että esimerkiksi se, että kemian AMK-insinööri "täydentää"
      tutkintonsa YLIOPISTOLLA DI-tutkinnoksi, runsaasti opintopistehyvityksiä saaden.

c) Kirjoitatko todella OPINTOPISTEISTÄ vai OPINTOVIIKOISTA?
      Nyrkkisäännön mukaan 1 vanha opintoviikko = 2 opintopistettä
      eli 100 vanhaa opintoviikkoa = 200 uutta opintopistettä?

Nimimerkki "kiinostaisitietää" kyseli sinulta, moneltako ERI alalta sinulla
      on tutkintoja ja osaamista. Et vastannut. Ylle lainaamani tekstinpätkän sisällön perusteella en usko, että kirjoitat totuudenmukaisesti itsestäsi.

• kunnioitusansaitaan

En näe rakentavaksi miltään kannalta pidemmin jäädä tänne näitä asioita pyörittelemään. Avaan tähän kuitenkin omaa tilannettani, kun sitä ollaan näköjään kysytty. Opintoni ovat yliopistotasoisia kaikki, vaikkakaan sillä ei mielestäni ole niin paljoa merkitystä. Tietämykseni mukaan AMK-opinnot voivat olla aivan yhtä paljon ja enemmänkin työtä vaativia. Minulla ei ole yhtäkään maisteritason tutkintoa vielä, mutta tarkoitus olisi tehdä yksi valmiiksi. Itseasiassa juuri DI-opinnot olin kokenut kaikista vähiten korkeukoulumaisiksi siinä mielessä että niissä oli verrattain vähän kokonaisvaltaista poikkitieteellisyyttä. Paljon korostetaan kaavoja ja tiettyjä ratkaisumalleja. Vaatii useimmilta ehkä hieman enemmän työtä useaan muuhun yliopistotutkintoon verrattuna, mutta paljon vähemmän kokonaisvaltaista osaamista. Esim. monipuoliselta kielitaidoltaan moni oli yllättävän heikolla tasolla, vaikka se on nykyajan maailmassa tärkeätä melkein missä tahansa yhteydessä. Sosiaaliset taidot myös olivat vähäisiä, vaikka niillä en tosin itsekään pääse kehumaan. Ammattitutkintoihin verrattuna saattaa toki olla täysin toisin.

Jos saisin nyt valita, niin en olisi välttämättä koskaan mennyt yhteenkään yliopistoon, vaan ehkäpä sopivan alan ammattikoulutukseen, jopa ilman lukion jälkeistäkin opiskelua olisin voinut ongelmitta olla. Myöhemmällä iällä olen tajunnut, että tavoitteet elämässäni eivät ole sellaisia joissa korkeakoulutuksesta tai vaativasta työstä olisi niin paljoa hyötyä. Melkein kaikissa korkeakoulutusta vaativissa töissä on oltava paljon ihmisten kanssa tekemisissä, mutta koen olevani täysin eri aaltopituudella useimpien ihmisten kanssa yleisesti. Nimenomaan korkeakouluttetujen ihmisten kanssa tuntuu olevan ongelmia, koska niin moni tekee itsestään suuren numeron ilman järkevältä tuntuvaa perustetta. Maanläheisyyden puute ehkä eniten kummastuttaa.

Esim. postinjakana Suomessa tienaa aivan riittävästi niihin asioihin joita itse pidän tärkeänä ja jolla voin toteuttaa unelmani. Esim. en tarvitse isoa asuntoa ja hienoa autoa. Lisäksi siinä kokee konkreettisesti tekevänsä jotain hyödyllistä. Tavoitteeni on toki ymmärtää maailmaa kokonaisvaltaisesti, mutta en työtä, vaan omaa kasvuani ja itseni löytämistä varten ja jotta voin sitä kautta antaa itsestäni maailmalle. En näe, että yliopistossa opiskelu olisi siihen avainasemassa, vaikka se toki voi olla yhtenä palasena auttamassa. Se voi toki olla, että kokonaisvaltaiseen ajatteluun pyrkivät ihmiset nimenomaan hakeutuvat opiskelemaan yliopistoihin. Kokonaisvaltainen ajattelu ei siis välttämättä ole seurausta yliopistossa opiskelemisesta.

• Nimimerkki "kunnioitus ansaitaan" kirjoitit muun muassa:

"Esim. itse olen suorittanut niin monta sataa opintopistettä useassa korkeakoulussa, että ajattelen siitä olevan tietyssä mielessä jopa haittaa, olen muuttunutkin tietyllä tavalla ylianalysoivaksi teoreetikoksi ja jahkailijaksi, jonka on vaikea saada asioita tehdyksi

VASTAAN:

Epämääräinen "monta sataa opintopistettä useassa korkeakoulussa" voi tarkoittaa, että

a) olet opiskellut AMK:ssa tradenomiksi, ja suorittanut avoimessa yliopistossa kasvatustieteen ja suomenkielen ja kirjallisuuden opintoja

b) sinulla on sekä DI:n että lääkärin tutkinnot YLIOPISTOLTA

Jokainen ajattelemaan kykenevä ihminen tajuaa tämän. Hän myös tajuaa, kumpi yllä näkyvistä vaihtoehdoista on vaativampi toteuttaa.

PS. Kaikki koulutus ja osaaminen on mielestäni toki arvokasta. Mutta älykkään,
      ja ajattelemaan oppineen/kouluttautuneen, henkilön erottaa tyhmemmästä se, että se TERÄVÄMPI on ilmaisussaan eksaktimpi - vähemmän ympäripyöreä.

TERÄVÄMPI ei myöskään kuvittele, että on olemassa esimerkiksi jokaiseen suhteeseen, sellaisenaan sopivia "parisuhteen sääntöjä". Hän ymmärtää, että joka alalta on olemassa vain suuri määrä hajanaista tietoa, josta on osattava ITSE seuloa ja valita relevantein suunnittelunsa, raportointinsa, ongelmanratkaisunsa ja/tai päätöksentekonsa pohjaksi; valmiita, joka tilanteeseen sellaisenaan päteviä ohjeita voi harvoin antaa kukaan!

• Enolevituntimoenkätuula

Sinä ainakin olet perustellusti idiootti. Kukaan viisas ei työkseen kirjoita neuroottisesti molempina sukupuolina ja milloin minäkin henkilönä käyden itsensä kanssa keskustelua.

Hae apua ja anna ikävöivien ikävöidä ilman sairaita henkilöitymisiäsi.

• Enolevituntimoenkätuula kirjoitti:

Sinä ainakin olet perustellusti idiootti. Kukaan viisas ei työkseen kirjoita neuroottisesti molempina sukupuolina ja milloin minäkin henkilönä käyden itsensä kanssa keskustelua.

Hae apua ja anna ikävöivien ikävöidä ilman sairaita henkilöitymisiäsi.

KIRJOITIT: "ei työkseen kirjoita neuroottisesti molempina sukupuolina"

VASTAAN:

En kirjoita työkseni "neuroottisesti molempina sukupuolina". Minähän olin vastikään poissa palstalta 10.9-26.9

• Enolevituntimoenkätuula

KIRJOITIT: "ei työkseen kirjoita neuroottisesti molempina sukupuolina"

VASTAAN:

En kirjoita työkseni "neuroottisesti molempina sukupuolina". Minähän olin vastikään poissa palstalta 10.9-26.9

Laitatko sinä reppana kalenteriin ylös päivät, jolloin et käy palstalla. Tämä oli paljon rauhallisempi palsta ne pari viikkoa. Oisit jäänyt kokonaan pois.

• Enolevituntimoenkätuula kirjoitti:

Laitatko sinä reppana kalenteriin ylös päivät, jolloin et käy palstalla. Tämä oli paljon rauhallisempi palsta ne pari viikkoa. Oisit jäänyt kokonaan pois.

En laita. Päivämäärät näkyvät julkisen profiilini viesteistä.
        Viimeksi olin kirjoitellut 10.9.

• vieläsanon

Itse arvostan akateemista koulutusta. Miksi en arvostaisi? Se vaatii työtä, monesti pientä palkkaa ja epätavallisia työaikoja. Täytyy kuitenkin sanoa, että se on osa ihmisestä. Ihminen on kokonaisuus ja kokonaisarvostus syntyy monesta tekijästä. Arvosta monia muitakin asioita.

• duunari_

No tuota tiedän yhden kouluja paremmin käyneen samanikäisen suunnilleen kuin ite oon ja hän on jo kuollu. Ja yhden toisen kouluja käyneen, joka oli vankilassa samaan aikaan, kun ite haalarit päällä painoin hommia. Ja muistan kerran, kun kävin yhden auton renkaan laittamassa tienpäällä juuri tämän kyseisen toisen kaverin entisen hienon ja arvokkaan omakotitalo kodin edessä, johon oli jotenkin juuri siihen paikkaan sen auton matka tyssännyt.
      Ainakin omasta mielestä ja kokemuksesta merkityksellisesti.

• duunari_

Tietysti ja entäs sitten? Mutta elossa olen vielä kuitenkin ja sanotaan näin, että ihan ainakin omaksi tarpeekseen on maanpäällä elääkin jo saanut. Siihen nähden, että toisinkin olisi jo voinut käydä.

• duunari_ kirjoitti:

Tietysti ja entäs sitten? Mutta elossa olen vielä kuitenkin ja sanotaan näin, että ihan ainakin omaksi tarpeekseen on maanpäällä elääkin jo saanut. Siihen nähden, että toisinkin olisi jo voinut käydä.

Totesimpa vain, ettei sairastuminen tai kuolema erottele ulkoisten eikä
        välttämättä sisäistenkää tekijöiden perusteella, keneen iskee.

On aina hyvä, jos ihminen tuntee eläneensä elämäänsä täydesti, ja on
        itse siihen tyytyväinen. Tyytyväiset ihmiset muodostavat harmonisia parisuhteita, perheitä ja lopulta yhteisöjä.

• duunari_

Totesimpa vain, ettei sairastuminen tai kuolema erottele ulkoisten eikä
        välttämättä sisäistenkää tekijöiden perusteella, keneen iskee.

On aina hyvä, jos ihminen tuntee eläneensä elämäänsä täydesti, ja on
        itse siihen tyytyväinen. Tyytyväiset ihmiset muodostavat harmonisia parisuhteita, perheitä ja lopulta yhteisöjä.

Totean myös, että näin on ja riippumatta siitä mikä koulutukseen tulee.

• fromrussiawithL

Ikivanhassa James Bond -elokuvassa: 007 Istanbulissa kerrotaan jälleenkin kerran tämä ikivanha totuus: koulutus kertoo jotain, mutta ei ikinä korvaa kokemusta ;)

• Kyllä näinkin.

(Mutta minua alkoivat nyt häiritä taas tuon Timo-limin, ja millä nimimerkillä hän nyt ikinä esiintyykin trollailut ja nettikiusaaminen. Voi kunpa joku Eeron äiti menisi Eeron isän kanssa naimisiin, ja Timo häipyisi kiusaamasta muita naisia.)

• duunari_

Kyllä näinkin.

(Mutta minua alkoivat nyt häiritä taas tuon Timo-limin, ja millä nimimerkillä hän nyt ikinä esiintyykin trollailut ja nettikiusaaminen. Voi kunpa joku Eeron äiti menisi Eeron isän kanssa naimisiin, ja Timo häipyisi kiusaamasta muita naisia.)

En ole tätä ketjua aloittanut.

• Nimimerkki "fromrussiawithL",

Veljeni on koulutukseltaan tekniikan tohtori, ja ensimmäinen mieheni oli/on koulutukseltaan DI. Isäni oli koulutukseltaan opistoinsinööri, joten minuun on juurtunut melko syvälle kuva, että "ihannemiehen" koulutus on joltakin tekniseltä alalta.

Mutta kuten kirjoitit nimimerkki "fromrussiawithL",
      koulutus ei korvaa kokemusta.

Ja sitä vähemmän kirjatiedoilla on arvoa, mitä enemmän koulutuksessa tarvitaan ns. näppituntumaa , ja kädentaitoja (esim. puuseppä, ateljeeompelija, kampaaja/hiusmuotoilija, meikkitaiteilija, keraamikko, graafikko, taidemaalari, kuvanveistäjä, autonkorjaaja, koneenkorjaaja, urheiluhieroja, puutarhuri, kokki, keittiömestari, konditoriitti jne.)

Sosiaalisten vuorovaikutustaitojen tärkeys taas korostuu (kirjoista opittujen) tietojen ohella sellaisissa ammateissa kuin puhe- eli logoterapeutti, psykoterapeutti, hoitaja, lastentarhan- tai ala-asteenopettaja (kasvatustieteilijä),
      myyjä, konsultti jne.

Enkä missään nimessä väitä, etteikö sellaisen henkilön käsitys- ja reaktiokyky voisi olla hyvinkin nopea, joka ei ole "malttanut" istua kirjojen ääressä. Älykkyyshän määritellään muun muassa kyvyksi toimia johdonmukaisesti uudessa ja ennalta arvaamattomassa tilanteessa, josta selviytymiseen ei siis ole ohjeita, tai kokemuksen tuomaa tietoa, saatavilla.

• Nimimerkki "Limi", tämän keskustelun aihe on se, arvostaako henkilö akateemisuutta vai ei.

En ole huomannut, että yksikään viesteistäsi käsittelisi millään tavoin keskustelun alkuperäistä aihetta, nimimerkki Limi.

Sen sijaan sinä, nimimerkki "Limi" kohdistat minuun asiattomia syytöksiä ja väitteitä. En ole koskaan missään uhannut väkivallalla ketään, en nimimerkillä enkä nimellä, saati että olisin esittänyt tappouhkauksia.

Tulitko sinä Limi tähän keskusteluun vain haastamaan riitaa kanssani, ja esittämään minusta valheellisia väitteitä? Sekö on antisi keskustelulle?

• Limi laitoin ylläpidolle linkin ex-mieheni Linkedin sivuun,
      jossa kerrotaan hänen työuransa DIPLOMI-INSINÖÖRINÄ.
      Viestisi oli tätä Pekkaa aliarvioiva nimimerkki "limi", kun kirjoitit viestissäsi:

"mitäpä jos hyväksyisit sen Pekan sellaisena kuin hän on. Ei kaikkien tarvitse olla insinöörejä. "

Saapahan Pekka oikeutta!

• duunari_

Miten tuo Pekkaa aliarvioi? Vaan koulutusta lähinnä tuo aliarvioi eikä ihmistä.

• duunari_
        duunari_ kirjoitti:

Miten tuo Pekkaa aliarvioi? Vaan koulutusta lähinnä tuo aliarvioi eikä ihmistä.

Jos edes koulutustakaan aliarvioi.

• duunari_ kirjoitti:

Jos edes koulutustakaan aliarvioi.

Kyllä se aliarvio koulutusta, jota ko. miehellä on enemmän kuin kirjoittaja olettaa. Jos havaitsen jonkun ALIARVIOIVAN jotenkin (koulutukselta, ulkonäöltä tai tietämykseltä) ko. miestä, oikaisen asiat! Hän on OK-kaveri,
        jota en mielelläni katsele mollattavan.

• duunari_

Kyllä se aliarvio koulutusta, jota ko. miehellä on enemmän kuin kirjoittaja olettaa. Jos havaitsen jonkun ALIARVIOIVAN jotenkin (koulutukselta, ulkonäöltä tai tietämykseltä) ko. miestä, oikaisen asiat! Hän on OK-kaveri,
        jota en mielelläni katsele mollattavan.

No jokatapauksessa ei ihmistä aliarvioiva kuitenkaan.

• duunari_

Eli jos Limi mollasi koulutusta niin silloin se liittyi aloituksen kysymyksen itse aiheeseen.

• tämäontotuus

Jos yksinkertaisen vastauksen haluaisi tuohon miksi yleensä yritysjohtajat, tai no tyhmät jotkut palkkaavat nuoria on tuo: haluavat imeä heiltä innovaatioita ilmaiseksi omaan käyttöön kuten harroittelijat.

Mutta kokeneemmat ovat taas sitten jotka tuottavat yritykselle voittoa.

Eli juuri yliopistoista valmistuneet... ovat vain työkaluja isommille, näin se vain onpi ;LD;D

• enarvosta

En arvosta. Yli opistot voi kieltää lailla ja työntää vittuun!!
      Yli opistopellet on mädättävä syöpä

• Limi

Minä en noin karkeasti ajattele mutta tuo sun puhetyylisi on jotenkin sexy.

• duunari_

Ja jos mietitään, että ketkä on nämä opistorakennukset, kuten muutkin rakennukset, kuten esim. kodit näille ylioppilaillekin olleet rakentamassa niin ilman rakennusmiestä/rakennusnaista niitä ei pystyssä olisi. Se vaan on fakta.
        Samoin asfalttitiet, joita on sitten mukava mennä kävellen, fillarilla tai sitten jopa sillä kalliilla huippulaatuautollakin, joka hajoaisi melko nopeasti alle jos ei siihen öljyjä ynnämuuta vaihdettaisi.

• Limi

Duunarit tekevät arvokasta työtä sitä mieltä minä ainakin olen.

• Limi kirjoitti:

Duunarit tekevät arvokasta työtä sitä mieltä minä ainakin olen.

Onko joku sitten kirjoittanut, ettei ns. "duunareiden" työ olisi arvokasta?

Antisi ko. keskustelulle on myös ollut erittäin vähäinen.
        Akateemisuudesta ja kouluttautumisesta puhumisen sijaan
        olet keskittynyt vain nokkimaan minua!

Kyllä sinä voi Timon pitää. En huoli häntä, Limi.

• Limi kirjoitti:

Minä en noin karkeasti ajattele mutta tuo sun puhetyylisi on jotenkin sexy.

Minusta "Limi"-tyttönen ei ollut yhtään "Sexyä",
        kun koetit, nyt jo onneksi ylläpidon poistamissa,
        viesteissäsi väittää,
        että olisin esittänyt sinulla useita tappouhkauksia,
        useiden eri nimimerkkien takaa!

Onneksi ylläpito poisti "Limin" valheelliset ja herjaavat syytökset!
        En ole eläissäni uhannut kenenkään henkeä enkä terveyttä,
        saatikka sitten jonkun itselleni tuntemattoman,
        kuten "Lim" -nimimerkillä kirjoittavan .

• duunari_

Onko joku sitten kirjoittanut, ettei ns. "duunareiden" työ olisi arvokasta?

Antisi ko. keskustelulle on myös ollut erittäin vähäinen.
        Akateemisuudesta ja kouluttautumisesta puhumisen sijaan
        olet keskittynyt vain nokkimaan minua!

Kyllä sinä voi Timon pitää. En huoli häntä, Limi.

Mistä tiedät, että Limi olisi nainen? Ja et vastannut tähän kysymykseen aikaisemminkaan vaan kiersit tämän, että mistä sinä jonkun Timon tähän olet repäissyt, jonka luulit aikaisemmin samaksi henkilöksi, kuin Limi ja nyt yrität jo parittaakin heitä tietämättä varmuudella edes toisen sukupuolta?

• Asioihinsamoihin

Tämän ketjun keskustelu on liian monimutkaisia tästä aiheesta. Itse arvostan koulutusta ja akateemista koulutusta, mutta se ei tarkoita, että arvostaisin ihmistä, jolla on akateeminen tai muu koulutus. Koulutuksen ja ihmisen arvostaminen ovat minusta eri asioita.

• turhatäälläkeskustella

Itse arvostan osaajia eli akateemisesti koulutettuja, taitelijoita, kirjailijoita, muusikoita, urheilijoita ym. heidän suoritustensa perusteella, jos he ovat myös sisäisesti hyviä ihmisiä. Jos he eovät ole, miksi arvostaisin. Yhtälailla duunari voi olla sisäisesti hyvä ihminen ja täten ihmisenä paljon arvokkaampi. Minusta vanhemmalla, jo elämää nähneella ihmisellä se, että ei arvosta tai arvostss ihmistä joidenkin suoritusten perusteella kuulostaa rajoittuneelta. Täälläkin on jo monessa vastauksessa tullut esille se kuinka akateemisuus ei kannata, koska samoihin tuloihin pääsee kouluttautumatta. Jo tämä ajatus kertoo ymmärtämättömyyden asiasta. Monet koulutetut, esimerkiksi humanististen alojen naiset, monet huippu-urheilijat, erityisesti naiset, huipputaitelijat eivät he voi tehdä työtään pelkästään rahan vuoksi, sillä osa tuskin elää niillä tuloilla, valitettavasti. Sitä ajavaa voimaa on turha selittää rajoittuneille ihmisille.

• Limi

Minä en tunne ketään Timoa. Enkä sinuakaan joten hyvin on käytöksesi. Ei mies jonka kanssa juttelin ollut mikään Timo. Eikä myöskään mikään juoppo äijä. Hän on minua nuorempi ja hänellä on arvostettu työ.

• Uskon.niin

Pillusi sopii käyttööni.

Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      101
      2220
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      105
      1792
    3. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      14
      1731
    4. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      93
      1346
    5. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      179
      1223
    6. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      3
      1196
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      926
    8. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      56
      906
    9. Se hetki kun

Saisi olla kahdestaan ja rutistaa sua
      Ikävä
      76
      890
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      123
      878
    Aihe