Vanha elektroninen ilmapuntari.

pulmaintari

Isoisälläni oli aikoinaan jännä ilmapuntari tai sääasema, jollaiseen en ole koskaan missään muualla törmännyt. Isoisäni oli saanut sen lahjaksi joskus 80-luvulla. Noh, elektronisia ja digitaalisia sääasemiahan on myynnissä pilvin pimein nykypäivänä, mutta tämä oli omaa luokkaansa, ja edusti 80-luvun yksinkertaista tekniikkaa.

Laitteessa oli siis neliön mallinen, koppa mustaa muovia, ja siinä oli analogiset lämpö ja ilmankosteusmittarit, niin kuin ilmapuntareissa yleensä on. Sitten siinä oli kolme eriväristä (punainen, keltainen, vihreä) lediä joiden vieressä sääsymbolit ja näiden ledien alla punainen nappi. Eli kun nappia painoi, niin se mikä ledi syttyi, niin se kertoi sen hetkisen tai tulevan säätilan. Punainen oli sadetta, keltainen pilvistä tai vaihtelevaa, ja vihreä aurinkoista. Laite toimi 9v paristolla.

Onko kukaan siis omistanut tai törmännyt tällaiseen ilmapuntariin, ja mikähän valmistaja niitä on valmistanut? En tosiaan ole koskaan missään muualla samanlaiseen tai saman tapaiseen törmännyt.

12

553

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säämökki

Ilmapuntareissa on ainoastaan paineanturi, ei mitään lämpö- eikä kosteusantureita tai -mittareita.

• oliko-Heathkit

Alun perin noin. Myöhemmin alettiin myydä kahden ja kolmen mittarin settejä, joissa siis on painemittari, kosteusmittari ja lämpömittari.

Onko laitteessa jotakin valmistajan merkintää näkyvissä? Joskus Heathkit valmisti kaikenlaisia erikoisia elektroniikka - rakennussarjoja, jollainen tuokin olisi kai voinut olla.

• pulmaintari
        oliko-Heathkit kirjoitti:

Alun perin noin. Myöhemmin alettiin myydä kahden ja kolmen mittarin settejä, joissa siis on painemittari, kosteusmittari ja lämpömittari.

Onko laitteessa jotakin valmistajan merkintää näkyvissä? Joskus Heathkit valmisti kaikenlaisia erikoisia elektroniikka - rakennussarjoja, jollainen tuokin olisi kai voinut olla.

Minäpä en muista, että oliko siinä mitään valmistajan merkintää. Laite on nykyisin isälläni, jolla on muutakin isoisäni jäämistöä, enkä hoksannut tutkia kun viimeksi kävin isän luona ja näin sen laitteen. En edes tiennyt että se on isälläni. Pitääpä sitten tutkia, kun laite on siirtymässä minulle, kun isäni on aikonut antaa minulle muuton tieltä tarpeettomaksi jäänyttä tavaraa, myös tämän laitteen mukaan lukien.

Laite oli tosiaan neliskulmainen, kuoret mustaa muovia. Keskellä kaksi analogista mittaria, jotka olivat lämpö, ja ilmankosteus. Niiden alapuolella kolme eriväristä lediä, jotka kertovat napin painalluksella sen hetkisen säätilan.

• trendiledi
        pulmaintari kirjoitti:

Minäpä en muista, että oliko siinä mitään valmistajan merkintää. Laite on nykyisin isälläni, jolla on muutakin isoisäni jäämistöä, enkä hoksannut tutkia kun viimeksi kävin isän luona ja näin sen laitteen. En edes tiennyt että se on isälläni. Pitääpä sitten tutkia, kun laite on siirtymässä minulle, kun isäni on aikonut antaa minulle muuton tieltä tarpeettomaksi jäänyttä tavaraa, myös tämän laitteen mukaan lukien.

Laite oli tosiaan neliskulmainen, kuoret mustaa muovia. Keskellä kaksi analogista mittaria, jotka olivat lämpö, ja ilmankosteus. Niiden alapuolella kolme eriväristä lediä, jotka kertovat napin painalluksella sen hetkisen säätilan.

Kaipa siellä on joku ilmanpaineanturi, jonka tilaa tarkkailee elektroninen piiri jonka muistissa säilyy paineen muutossuunta. Ledeillä voidaan sitten tarkistaa onko paine aleneva vaiko nouseva. Pitää olla myös joku toiminto joka ajastaan nollaa muutossuunnan jos tila on pitkään muuttumaton.
        Nykyisissä sääasemissa on kaikille näytöille ns. trendinuoli joka kertoo vastaavan asian.

• pulmaintari

Hei taas!
      Laite on nyt minulla, ja merkki ja valmistusmaa selvinnyt. Laitteen merkki on siis Stockburger, ja takapuolella lukee Made in West Germany, eli se on valmistettu Länsi-Saksassa. Laitteessa todellakin on ilmanpaineanturi. Käytin laitetta auki puhdistusta varten, ja siinä samalla tutustuin sen rakenteeseen.

• Utelias_urpo

Eikä tullut mieleesikään että olisit kuvannut barometrisi nähtäväksi meille muillekkin!

• pulmaintari
    • pulmaintari
      • mitä_syönyt

Enemmän olisi kiinnostanut ne sisuskalut...

• Anonyymi

Palataanpa vielä tähän kolme vuotta sitten aloittamaani ketjuun. Eli tämä barometrini rakenne on sellainen, että siellä on tosiaan se tyhjiöön perustuva paineanturi joka supistuu tai laajenee, niin kuin mekaanisissakin barometreissä. Siihen on sitten liitetty jousi, joka liikuttaa sellaista pitkää metalliliuskaa laskevan tai nousevan paineen mukaan, muodostaen virtapiirin milloin millekin niistä ledeistä, joille on jokaiselle oma kosketin, joihin se metalliliuska osuu sen hetkisen paineen mukaan. Takana on myös kalibrointiruuvi, ja mikäli laite pidetään pystyasennossa, kuten seinällä, niin se on kalibroitava näyttämään oikein pystyasennossa, koska laitetta käännellessä sisällä oleva metalliliuska liikkuu eri asentoon.

• Anonyymi

Minä veikkaan että se puntari ei perustu tyhjöön vaan ilmanpaineeseen. Muutenhan se näyttäisi aina nollaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä veikkaan että se puntari ei perustu tyhjöön vaan ilmanpaineeseen. Muutenhan se näyttäisi aina nollaa.

No olipa älynväläys. 😂😂😂

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      48
      6348
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      82
      4429
    3. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      48
      4015
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      21
      3306
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      197
      3010
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      40
      2742
    7. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2629
    8. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      20
      2586
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      153
      1566
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      326
      1519
    Aihe