Sijaistiedoksianto

Mhukka

Kenelle tehdään testamentin tiedoksianto kun eivät omaiset eikä haastemies tavoita henkilöä. Henkilö ei asu viranomaisten tiedossa olevassa osoitteessa ei ole omaa perhettä ei työtä.Huhujen mukaan nukkuu siltojen alla. Hankalaksi vielä tekee että tyyppi asuu Ruotsissa.Olen Suomen käräjäoikeuden kautta antanut toimeksiannon haastemiehen lähettämisestä mutta he eivät tavoittaneet henkilöä. Kun kyselin jatkotoimenpiteitä hyvinkään käräjäoikeudesta soittanut henkilö ei tiennyt vastausta

4

597

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gggrett

Kuuluttamalla.

• ikihhj

Ei vaan sille hommataan edunvalvoja maistraatista.
      Tämä edunvalvoja ottaa sitten testamentin tiedoksiannon vastaan.

• Pesänjakaja

Minusta kumpikin vaihtoehto on mahdollinen.

Edunvalvoja pitäisi hakea tiedoksiannon lisäksi perinnönjakoon, jos henkilö on lakiosaan oikeutettu tai perii muutoin jotain.

• Nolo123

Kumpikin vaihtoehto ei ole mahdollinen, ainoastaan ikihhj:n esittämä on mahdollinen. (HolhTL 10 § http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999/19990442#Pidp447636784)

Asia valitettavasti ap:n kannalta on komplisoitu.

Edunvalvoja tulee määrätä perilliselle, "jonka olinpaikkaa ei tiedetä". Se, että haastemies on häntä muutaman kerran turhaan yrittänyt tavoittaa, ei välttämättä täytä tuota edellytystä. Selvitystä siitä, miten olinpaikkaa on koetettu selvittää, voidaan todennäköisesti vaatia.

Jos perillinen on rintaperillinen, edunvalvoja määrätään edustamaan häntä paitsi testamentin tiedoksiannossa, myös perinnönjaossa. Toimivaltainen maistraatti on perinnönjättäjän kotipaikan maistraatti (HolhTL 46.3). Jos perillinen on syrjäytetty perinnöstä, edunvalvojan tulee vaatia perilliselle kuuluva lakiosa ja perinnönjaossa ottaa se päämiehen puolesta vastaan. Perinnönjako tulee oikeuden määräämän pesänjakajan tehdä tai vaihoehtoisesti maistraatin hyväksyä.

Tämän jälkeen edunvalvojan tulee päämiehensä puolesta hoitaa perintöomaisuutta sekä tehdä hoitamisestaan vuosittain tili maistraatille, kunnes omaisuus ehkä on voitu luovuttaa päämiehelle.

Tässä voikin mennä ikuisuus. Tokihan edunvalvoja on oikeutettu omaisuuden hoidosta ja tileistä saamaan kohtuullisen palkkion. Jos perintö on pankkitilin muodossa, joskus varat loppunevat, ja sen myötä raukeaa edunvalvojan tehtäväkin. Mutta kukahan moisen mahdollisen ikuisuustehtävän ottaisi vastaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe