Elokuvissa kävin

peppii

ahkerasti 1970-luvulla Helsingissä. On ollut taukoa, kun ei telkkariakaan ole. Pitäisikö tuo harrastus elvyttää,kun lehdessä oli, että Astrid Lindgrenistä on tulossa elokuva. Hän oli syntynyt samana vuonna kuin äitini ja molemmat naiset olivat sen ajan naisiksi edelläkävijöitä. Äidistäni ei tullut kuuluisaa, mutta ei moni tuon ajan suomalaisista naisista hankkinut ammatillista koulutusta, asunut yksin ja elättänyt itseään. Hän matkusteli joustavasti busseilla, junilla, laivoilla. Tässä ikäluokassa on vieläkin naisia, jotka eivät osaa käyttää julkisia kulkuneuvoja. Ovelta pitää hakea henkilöautolla.

7

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä tietää, että "Pepin äidistä" on tekeillä elokuva. Kyllä edellisen sukupolven naiset ansaitsevat kaiken kunnioituksen, olivat he sitten osaansa tyytyväisiä tai hiukan "radikaaleja". Myös oma äitini lukeutui jälkimmäiseen ryhmään, vaikka ei erityisen aktiivinen ulospäin ollutkaan.
      Joskus tosiaan tapaa tällaisia tervaskantoja,"iättömiä" ihmisiä. Itse olen saanut tuntea useitakin. Viimeksi minulla oli kursseilla 91-vuotias kämppäkaveri...
      Meidän kunnan kulttuurilautakunta järjestää syksyin. keväin sarjan matineaelokuvia. Joskus olen katsonut ne kaikki läpi, viime vuonna en "ehtinyt". Saa nähdä miten käy nyt.
      Tasokkaita elokuvia ovat olleet ja monet niistä käsittelivät vanhuutta, väheneviä voimia ja oman elämän tilitystä.
      Kun silmäni tällä hetkellä rasittuvat helposti, lukeminen on jäänyt vähemmälle ja tulee katseltua tavallista enemmän telkkaria. Kyllä sieltä hyviäkin elokuvia tulee, ellei tule, niin Areenalta löytyy....

• peppii

Lukuaikani oli 1950- ja 1960-luku. Ahmin kaikki lainakirjat. Sitten tuli opiskelu- ja työaika. Piti lukea ammattikirjallisuutta. Nyt eläkeläisenä teen ihan muuta. Hoidan lapsenlapsia, olen järjestötyössä, seurustelen, raivaan metsiä. Mitähän 80 -ikä tuo uutta tähän elämään vai onko vanhan kertausta?

• peppii kirjoitti:

Lukuaikani oli 1950- ja 1960-luku. Ahmin kaikki lainakirjat. Sitten tuli opiskelu- ja työaika. Piti lukea ammattikirjallisuutta. Nyt eläkeläisenä teen ihan muuta. Hoidan lapsenlapsia, olen järjestötyössä, seurustelen, raivaan metsiä. Mitähän 80 -ikä tuo uutta tähän elämään vai onko vanhan kertausta?

No. Joku kirjailija taisikin sanoa, että lukeminen on elämisen korvike. Jos jaksaa olla aktiivinen ja elämä tuntuu täydeltä vaikka noissa askareissa, mitä mainitsit, niin mikä sen parempaa ?
        Samoja harrastuksia on osin minullakin ja yritänkin pitää pitää painopisteen niissä. Joskus tuntuu kuitenkin hyvältä nollata aktiivista tapahtumista vaikka tällä kirjoittelulla. Se on kyllä minulle sellaista itsensä äärelle asettumista enemmän kuin vaikka järjestötyö, mikä virkistää eri tasolla.
        Metsän raivaus ? Terapeuttista ja monin verroin kuntosalia tehokkaampaa varmasti.
        Joskus takavuosina pääsimme tutun metsää raivaamaan, enää minusta ei taitaisi olla. Käsien nivelrikko ainakin estäisi...

• Olen kiinnostunut Olavi Virran elämästä kertovasta elokuvasta. Se tulee ensi-iltaan lokakuun alussa. Olen pois Suomesta, mutta aijon etsiä sen käsiini heti kun on mahdollista. Ehkä minua viehattää nyt, kuten suomalaisia naisia viiskytluvullakin Olavin sametin pehmeä ääni ja tyypillinen "liian varhain liian paljon" teema, mikä on syössyt niin monen kuuluisan taiteilijan omassa elämässään perikatoon.

• peppii

Tuli mieleeni, että olenhan minä vähän lukenut kirjoja eläkeläisenäkin. Elämänkerrat ovat kiinnostavia esim. Unto Monosesta, Ahti karjalaisesta ja AIV:stä kirjoitetut.

• peppii
        11.9.2018 10:27

Minä en ole viimeaikoina käynnyt oikeassa teatterissa katsomassa elkokuvia, koska luen mieluummin kirjoja ns. laidasta-laitaan.

Paha tapani on ollut päiväruokailun jälkeen (levolla) katsella telkkarista noita vanhoja elokuvia, mutta eilinen oli todella pettymys, sillä ykköseltä tuli se Pikku Ilona karitsoineen, mutta vitosella olikin Laulu tulipunaisesta kukasta ja sehän oli jotenkin muistoissani, että on muka ihana?

Voi mitä paatosta, mutta pakotin itseni katsomaan sen loppuun ja totesin, että on sitä nuorena ollut hieman....., jos ei ole vanhempanakaan sen kummempi, koska lopun katsoin tietenkin siitä Pikku Ilonasta karitsoineen.

Olihan nuokin katselmuksia menneisiin, mutta ei minua kiinosta nykyisetkään esitykset, siis TV:stä, missä kiroillaan, tai kohelletaan liikaa.

• otemporaomores

juu miekin menin elokuviin..oli se rakkauden kieli...1 ja 2 sillon kutaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      122
      4760
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      4
      3384
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      126
      3190
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      26
      2627
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      73
      2343
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1779
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1384
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1255
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      9
      1233
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1128
    Aihe