Volvo Penta AD31P vetolaite

PakkasiaOdotellessa

Nyt on sitten glykolit imetty merivesipuolelle. Tein sen hiirenkorvilla ja teippasin ne tiiviksi, joten mitään ei mennyt hukkaan eikä luontoon.
Nyt tuli esiin uusi kysymys. Kun sitä DP 290 vetolaitetta katsoo takaapäin ja tarkemmin sanoen sen kilpeä ulkona (maalla), niin siellä alhaalla vasemmalla on yli 20 mm reikä, josta tuli sitä pakkasnestettä tuon prosessin aikana.
Mihin se kanava johtaa? Jouduin laittamaan sen alle eri astian, jottei se neste olisi valunut maahan.
Miten olette menetelleet merivesipumpun impellerin kanssa? Nyt olen löytänyt netistä sen valmistenumeron mukaan käsikirjan ja siinä sanotaan, että se pitäisi ottaaa talveksi pois. Onko se tarpeen?

14

857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos ja kun korvilla ajaa glygolit sisään niin siihen reikään kans teippi ettei valu hukkaa.
      Sitten tullaankin mielenkiintoiseen vääntöön. Tähän tulee sitten kyllä kommentteja.
      Ennen vaihdoin kalliin Volvon siiven joka toinen vuosi. Otin aina talveksi irti ja säilytän vesipurkissa ettei kuivu. Ihan hyviä meni hyllyyn jätin varalle mutta kovettuvat kyllä myöhemmin. Harvemmin sitten vaihto äkkiä mutta aina talveksi irti.
      Nyt olin niin radikaali että ostin Bilteman siiven josta "isot pojat" tietää kertoa että ne hajoo sit ihan heti. Ei oo hajonnut vielä. On sen verran halpa et mietin et otanko ollenkaan irti, paikat niin ahtaat, vai vaihda jo ens keväänä vaan uuden.

      Sit on se "Veijo Esson " pöydässä istuva porukka joka sanoo ettei oo ikinä vaihtanut eikä tarvii vaihtaa.
      Totuus varmaan jotain tolta väliltä.
      Mä funtsin myös sitä kuinka kivaa on perheen mielestä ettiä hinausta myrskyssä.

      • Minä taas vaihdan kuin muistan. Ehkä neljän vuoden välein. Näin on menty 30 vuotta ja koskaan ei ole siipipyörä hajonnut tai katkennut. Aika hyvin impelleri kyllä lässähtää tuon neljän vuoden jälkeen mutta jäähdytys toimii silti. Olen käyttänyt Bilteman halpiskamoja. Minulla on vielä jäljellä 1990 luvun .impellereitä, ne on jäykempiä kuin nykyiset. Joakim taisi mainita että impellerit huononivat 2000 luvulla. Muistaakseni puhuttiin että johtui Cadmiumin kieltämisestä.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Minä taas vaihdan kuin muistan. Ehkä neljän vuoden välein. Näin on menty 30 vuotta ja koskaan ei ole siipipyörä hajonnut tai katkennut. Aika hyvin impelleri kyllä lässähtää tuon neljän vuoden jälkeen mutta jäähdytys toimii silti. Olen käyttänyt Bilteman halpiskamoja. Minulla on vielä jäljellä 1990 luvun .impellereitä, ne on jäykempiä kuin nykyiset. Joakim taisi mainita että impellerit huononivat 2000 luvulla. Muistaakseni puhuttiin että johtui Cadmiumin kieltämisestä.

        Vielä, en ole koskaan ottanut impelleriä pois talveksi.


    • PakkasiaOdotellessa

      Kiitos kaikille nopeista vastauksista. Täytyy harkita sitä käsikirjan ohjeen noudattamista. Jos olette noinkin suurpiirteisesti asiaan suhtautuneet, eikä mitään ongelmia ole eteen tullut.
      Yksi kysymys tuli vielä mieleeni. Kuinka usein olette vaihtaneet ne paljekumit?
      Näyttää siitäkin olevan melko tiukat säännöt siinä manuaalissa.

    • Palvelun kohdalla onkin mielenkiintoinen seikka. Se kun pettää niin tempoa voikin olla melko kallis. Imprellerin kohdalla ei niinkään. Ja sen voi uusia matkalla kun.
      Volvo sanoo 2v välein ja on kallis. Itsellä vielä Volvon mutta seuraava harkinnassa Biltema.
      3v väliä pitänyt ja vaihtaessa vanha näyttänyt uudelta mutta jos perä tms paukkuu ja jo hinauksineen ei houkutteleva.
      Vaikka vaihtaa ylävaihteiston irrottamalla, älä hukkaa säätölevyjä, niin puuha on kuitenkin työläs kun tilaa ei ole liikoja. Mutta pakko sekin on joskus tehdä (itselläni)

    • Meillä on AQ 280 vetolaite. Paljekumi vaihdettiin viimeksi, siitä on ainakin 5 vuotta ja nyt keväällä ei vuotoa. Sprayasin siihen silikonia ja se näytti ihan uudelta, ei halkeamia. Se on Volvon omaa kamaa.
      Edellisen moottorin (OMC) paljekumi (1978) poistettiin moottorivaihdon yhteydessä vuonna 2000. siis 22 vuotta vanha. Siinä ei näkynyt mitään haurastumisen merkkejä joten tämä paljekumien vaihto muutaman vuoden välein on mielestäni myytti. Missä raja kulkee niin en tiedä.
      En myöskään tiedä vaihdanko 2019 keväällä.

    • PakkasiaOdotellessa

      Kiitokset taas mukana oleville. Yhteenvetona ajattelen, että akselin paljekumi kannattaisi hankkia VP : ltä ja pakopuolen palje voisi tulla muualta.
      Taas yksi uusi kysymys. Mitä tapahtuu, jos tuo vetoakselin kumi puhkeaa?

      • mkokko

        VP:n alkuperäisessä pakopuolen kumissa on sisällä läpät jolla ilmeisesti ohjataan pienillä kierroksilla pakokaasuja kilven alhaalla olevista rei'istä tai sitten ne estää veden takaiskun vetolaitteen pakokanavasta. En tiedä täysin miksi ne läpät siellä on. Sen olen kuitenkin huomannut, että tarvikeosissa näitä läppiä ei ole vaan kumi on tyhjä sisältä. Tarvikekumin jälkeen olen ostanut vain alkuperäisiä koska uskon, että ihan turhia ne läpät ei siellä ole.


      • PakkasiaOdotellessa
        mkokko kirjoitti:

        VP:n alkuperäisessä pakopuolen kumissa on sisällä läpät jolla ilmeisesti ohjataan pienillä kierroksilla pakokaasuja kilven alhaalla olevista rei'istä tai sitten ne estää veden takaiskun vetolaitteen pakokanavasta. En tiedä täysin miksi ne läpät siellä on. Sen olen kuitenkin huomannut, että tarvikeosissa näitä läppiä ei ole vaan kumi on tyhjä sisältä. Tarvikekumin jälkeen olen ostanut vain alkuperäisiä koska uskon, että ihan turhia ne läpät ei siellä ole.

        Kiitos taas näistä tiedoista. Todellakin mielenkiintoisia asioita tulee esiin tämän vetolaitteen kanssa.
        Täytyy ottaa selvää tämän kumin toiminnasta. Olen samaa mieltä kanssasi, ettei näihin koneisiin yleensä mitään turhia osia asenneta.


    • Jos kumi puhkeaa …
      Ensin täyttyy perävetolaitteen öljytila. Kun se on täynnä nousee vesi vetoakseliin ja sitä kautta perävetolaitteen laakeriin ja sitten laakerin läpi veneeseen. Edessä on täystuho jonkun ajan kuluttua. Otan tietyn riskin, tiedän sen.

      • Rupes hirvittämään. Vaihdan paljekumin keväällä 2019.


      • PakkasiaOdotellessa
        lihamylly1 kirjoitti:

        Rupes hirvittämään. Vaihdan paljekumin keväällä 2019.

        Kuullostaa tosiaan aika karskilta. Tämä on minulla ensimmäinen sisäperävene, josta johtuu nämä utelut.
        Olin kyllä etsimässä perämoottoriversiota, mutta kun tässä oli muuten palikat kohdallaan, niin päädyin tähän.
        Täytyy tosiaan suhtautua tähän asiaan sen vaatimalla vakavuudella.


      • PakkasiaOdotellessa kirjoitti:

        Kuullostaa tosiaan aika karskilta. Tämä on minulla ensimmäinen sisäperävene, josta johtuu nämä utelut.
        Olin kyllä etsimässä perämoottoriversiota, mutta kun tässä oli muuten palikat kohdallaan, niin päädyin tähän.
        Täytyy tosiaan suhtautua tähän asiaan sen vaatimalla vakavuudella.

        Kun ostimme veneemme kauan sitten oli sisäperämoottori se ainoa "oikea" juttu. Nyt on eri ajat ja vehkeet ja perämoottori on ihan OK. Se hyvä sisäperämoottoreissa on että niitä pystyy huoltamaan veneen sisältä. Tervetuloa sisäperämoottoreiden omistajien iloiseen joukkoon D .


      • PakkasiaOdotellessa
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kun ostimme veneemme kauan sitten oli sisäperämoottori se ainoa "oikea" juttu. Nyt on eri ajat ja vehkeet ja perämoottori on ihan OK. Se hyvä sisäperämoottoreissa on että niitä pystyy huoltamaan veneen sisältä. Tervetuloa sisäperämoottoreiden omistajien iloiseen joukkoon D .

        Täytyy nyt varovasti kiitellä mukaan pääsystä kun on todellakin niin monta asiaa mitkä täytyy tässä opetella.
        Ensi keväänä sitten ihmetellään miten tässä on näin käynyt D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      70
      3831
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3209
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      103
      2483
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      15
      1679
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      71
      1455
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      98
      1344
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      50
      1286
    8. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      55
      1093
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      56
      1050
    10. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1031
    Aihe