Kokemuksia PMR radioista?

VS 1400

Tervehdys kaikille "mopoilijoille"! Sitä piti utelemani,että kuinkahan moiset himmelit mahtaa toimia kenttäolosuhteissa? Mainoksien ja myyjien tarinoitten mukaanhan ovat vertaansa vailla! Käytäntö vaan tuppaa olla monesti hiukka erilainen. Kertokaa kokemuksistanne. Leppoisaa ajokauden alun odottelua!

12

3108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lenkki

      Noita on varmaan joka lähtöön ja todennäköisesti se menee samoin kuin kypäräpuhelimien kanssa. Jos ostat halvat, menee rahat hukkaan.
      Ja vaikka olis vimpan päälle PMR:ät, niin kaverikseen ne tarttee kuitenkin kunnolliset kypäräpuhelimet, autocom, baehr..

    • GL1800

      Toimii ihan ok. Kantavuus riippuu laitteesta, mutta helposti tuollainen 500 m - 1 km.

      Kuten edellä sanottiin niin käytettävyys riippuu paljon kypäräpuhelimesta sekä minkä tyyppinen pyörä on alla. Katetussa on vähemmän kohinaa jne.

    • Bandiitti

      Viime kesäksi tuli hankittua Cobran PMR puhelimet itselleni ja parille kaverilleni, malli oli muistaakseni 725. Hamradiosta (www.hamradio.fi) hankittiin Cobraan sopivat kuuloke/mikrofonisetit. Systeemi pelasi hienosti kunhan käytti Cobran pääkänavia, alikanavilla yhteys alkoi pätkiä kun nopeus oli 100km/h ja pyörien välimatka yli 100m.

      • mcp

        Kanavapula iskee nopeasti kun riittävän monella on pmr-vehkeet esim. kokoontumisissa. Alikanavat auttavat jonkin verran, mutta nekään eivät toimi, jos samalla pääkanavalla on monta yhtäaikaista käyttäjää. Näppärä vehje kuitenkin jos on ryhmässä liikkeellä ja helpottaa liikkumista kun saa tiedon ajoissa mihin ajetaan.

        Vinkki: halpislaitteissa on yleensä AAA-koon patterit. Niillä ei tee mitään, varsinkin jos niitä on kaksi kappaletta ja puhuttavaa on enenpi. Ladattavat akut eivät vie konkkaan ja vielä parenpi on hankkia AA-koon akuilla varustettava radiopuhelin. Alan miehet tietenkin virittävät lataus- ja käyttövirran kulkulaitteen 12 voltista muuntajalla ja parilla johdolla ja ihmettelevät kun kolleegat manaavat patterien kulutusta :)


    • Pakkasellekin OK

      Ostin 4-5 vuotta sitten halvimmat COBRA-merkkiset headsetit tangettinapit. EHDOTON HOMMA!
      Ohjastaminen joutuu ihan eri malliin ja mikä parasta, lisää turvallisuutta kun välillänne on yhteys. Käytettävästä taajuusalueesta johtuen ääni on "kuin vieressä" puhuisi, ei häiriöitä pl huoltamon datasiirto mittareilta-kassalle.
      Älä ota VOX:ia, ei mahda toimia moitteetta koska kypärän ympärille tulee aina pyörteitä ja hälinää. Kunnon tangettinappi on helppo käyttää ja siihen kyllä tottuu helposti. Kilpisjärven pakkasissakin on todettu toimivaksi -12´c ja kantama on sama kuin näköyhteys. Norjan mutkateillä tietysti kun kaveri menee källion taakse piiloon ei aina yhetyttä saada. 4 x AAA paristot pelaa noin 2 vrk lähes tauotonta jutustelua. On virransäästöautomatiikka!

      • Kuningas-kobra

        Onpas heikonpuoleiseksi mennyt kantavuus sinulla - näköyhteys? Kallion taakse, ei kuulu???

        Itse olen käyttänyt Cobran PMR446-puhelimia myöskin 4-5 vuotta. Kantavuus on ollut tiheässä metsässäkin 3-5 kilometriä ja järjen yli olen puhunut reilun 10 km päässä olevan kanssa. Auton peltikuoren sisältäkin pari kilometriä on ollut kuuluvuus. Enkä ole käyttänyt edes akkuja, vaan alkaliparistoja. Ennätys PMR446:lla on tehty Suomenlahden yli eli Helsingistä Tallinnaan mutta se on tietysti jo poikkeus.

        Aiheuttaako pyörä noin paljon häiriötä vai onko teillä ollut heikkokuntoiset paristot käytössä, en tiedä, mutta kyllä kantavuuden todellakin pitäisi olla ihan eri luokkaa.


      • Kuningas-kobra
        Kuningas-kobra kirjoitti:

        Onpas heikonpuoleiseksi mennyt kantavuus sinulla - näköyhteys? Kallion taakse, ei kuulu???

        Itse olen käyttänyt Cobran PMR446-puhelimia myöskin 4-5 vuotta. Kantavuus on ollut tiheässä metsässäkin 3-5 kilometriä ja järjen yli olen puhunut reilun 10 km päässä olevan kanssa. Auton peltikuoren sisältäkin pari kilometriä on ollut kuuluvuus. Enkä ole käyttänyt edes akkuja, vaan alkaliparistoja. Ennätys PMR446:lla on tehty Suomenlahden yli eli Helsingistä Tallinnaan mutta se on tietysti jo poikkeus.

        Aiheuttaako pyörä noin paljon häiriötä vai onko teillä ollut heikkokuntoiset paristot käytössä, en tiedä, mutta kyllä kantavuuden todellakin pitäisi olla ihan eri luokkaa.

        Siis ei järjen yli vaan JÄRVEN yli. Anteeksi tahaton huumori :-)


      • Helmut
        Kuningas-kobra kirjoitti:

        Onpas heikonpuoleiseksi mennyt kantavuus sinulla - näköyhteys? Kallion taakse, ei kuulu???

        Itse olen käyttänyt Cobran PMR446-puhelimia myöskin 4-5 vuotta. Kantavuus on ollut tiheässä metsässäkin 3-5 kilometriä ja järjen yli olen puhunut reilun 10 km päässä olevan kanssa. Auton peltikuoren sisältäkin pari kilometriä on ollut kuuluvuus. Enkä ole käyttänyt edes akkuja, vaan alkaliparistoja. Ennätys PMR446:lla on tehty Suomenlahden yli eli Helsingistä Tallinnaan mutta se on tietysti jo poikkeus.

        Aiheuttaako pyörä noin paljon häiriötä vai onko teillä ollut heikkokuntoiset paristot käytössä, en tiedä, mutta kyllä kantavuuden todellakin pitäisi olla ihan eri luokkaa.

        Eikös tuo kantavuus riipu myös laitteen lähetystehosta? Esim Alanin pmr:issä taitaapi olla suurempi lähetysteho kuin halvemmissa cobrissa?


      • Bandiitti
        Helmut kirjoitti:

        Eikös tuo kantavuus riipu myös laitteen lähetystehosta? Esim Alanin pmr:issä taitaapi olla suurempi lähetysteho kuin halvemmissa cobrissa?

        Eikös PMR puhelimissa tuo maksimilähetysteho ole ihan "lakipykälillä" aika tarkkaan rajattu, joten luulisi ettei laitteissa pitäisi suuria eroja olla. Toki eroja varmaan löytyy kunnon PMR puhelimen ja jonkun "itkuhälyttimen" välillä.
        Jostain syystä nopeudella tuntuisi olevan vaikutusta kantamaan, paikallaan ollessa kantama on hyvinkin 3km, mutta kun vauhtia alkaa olla 100km/h putoaa kantamakin ?
        Niin ja noi alikanavat ei sitten kanna niin pitkälle kuin pääkanavat, mutta sehän on mainittu jo laitteen käytöö-ohjeessakin.


      • Lasse
        Bandiitti kirjoitti:

        Eikös PMR puhelimissa tuo maksimilähetysteho ole ihan "lakipykälillä" aika tarkkaan rajattu, joten luulisi ettei laitteissa pitäisi suuria eroja olla. Toki eroja varmaan löytyy kunnon PMR puhelimen ja jonkun "itkuhälyttimen" välillä.
        Jostain syystä nopeudella tuntuisi olevan vaikutusta kantamaan, paikallaan ollessa kantama on hyvinkin 3km, mutta kun vauhtia alkaa olla 100km/h putoaa kantamakin ?
        Niin ja noi alikanavat ei sitten kanna niin pitkälle kuin pääkanavat, mutta sehän on mainittu jo laitteen käytöö-ohjeessakin.

        Jep !

        Maksimi lähetysteho on 5W, mutta monet laitteet toimii vain 3W, joten kannattaa katsoa mitä ostaa.
        Tässä varmasti paras prätkä ja urheilukäyttöön
        Interphone Tribe
        On kunnon peli eikä kanavat tai kantavuus lopu kesken.


    • pmr446

      olen kuopiosta eli tarkennan siantini eli kaislastenlahti eli täältä keskustasta 20km päässä ja kun kiipeän mäille sieltä kuulee aika tarkaan eri liikenteistä kanava 8 vähän sun toista aina

    • PMAR 446

      kyllä onhan nää hyviä harrastaa puhelimien kanssa ite olen kuunellu muitten lörpötyksiä. Että tälläistä cobra 525 mäen päältä kesällä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1916
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1176
    Aihe