Soteli amk 2018 syksy

Sanshine

Elikkäs ite hakemassa Terveydenhoitajaksi. Miten te aiotte valmistautua, lukusuunnitelmia?

116

9347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nakki13

      Itse hain sairaanhoitajaksi VAMKKIIN, päivittäin yritän lukea ja sit aion tehdä kattavat muistiinpanot. Ehkä niillä päästään jo pitkälle :)

    • kukkanen5

      Aion lukea ja tehdä muistiinpanot myös :)

    • ShOpiskelija

      Kannattaa matematiikan perustaitoja opetella.

      • TiinaLV

        Kiva, kun löytyi vertaistuki-ketju. :) Itsellä haku sosionomiksi. Ekaa kertaa osallistun soteli- valintakokeeseen. Tänään tulostin ennakkomatskut ja nyt alkaa lukeminen. Onko muilla aiempia kokemuksia kokeeseen osallistumisesta?


    • Toimintaterapeutiksi

      Kiva kun löytyy porukkaa syksyn hakuihin täältäkin. Olen jo lukenut ennakkomatskua ja mitä luulette, kyselläänköhän noista tilastoista jotain? Jotkut taulukot/kuviot helppoja, mutta joitain en tajua..
      Matikka on ollut yleensä minulle se helpoin, joten siihen en hirveästi harjoittele. Englanti taas vaikeaa eli voiko siihen jotenkin valmistautua? Kun pitäshän se melkein olla jo hallussa..tai siis hankalahan olisi nyt treenata jos kielioppi on hankalaa..
      Äidinkieli on vähän mysteeri, yritin etsiä kokemuksia aikaisemmista kokeista, mutta en löytänyt. Voiko siihen harjoitella jotenkin?

    • Nakki13

      Äidinkielessä ollut joku lyhyt teksti esim jostain tutkimuksesta ja sitten siihen liittyviä kysymyksiä. Matikan osio on sellasta perus matikkaa, muuntoja, prosentteja ym. Englanti saattaa itsellekin hieman tuottaa ongelmaa mut yritän kuitenkin parhaani :D Itse olen aiemmin joskus hakenut, mutta siitä on jo pari vuotta. Nyt taas kokeilen joskos onnistaisi.

    • Nakki13

      Minne päin ihmiset täällä on hakenu kouluu?

    • Toimintaterapeutiksi

      Haen toimintaterapiaan opiskelemaan turkuun ja metropoliaan, mutta aiemmat pistemäärät esivalintakokeesta ovat olleet korkeat että pääsis edes valintakokeeseen..saa nähdä.
      Olen kyllä hakenut aiemmin terveydenhoitajaksi ja pääsin valintakokeistakin hyvillä pisteillä opiskelemaan, mutta rahat ei riittäneet silloin opiskella. Rahattomat harjoittelut oli aika tiukkaa aikaa kun ei jaksanut tehdä keikkaa lisäksi ja pienet lapset. Nyt tilanteeni on toinen ja olen kypsytellyt ajatusta toimintaterapialinjasta ja kokeilen pääsisinkö sinne valintakokeeseen. Sitten toivoa, että siellä menisi hyvin.

      • TiinaLV

        Mulla ensisijainen haku Tampereelle, muita hakukaupunkeja en itseasiassa muista koska Tampere oli ainoa, joka todella kiinnosti. Tosin tiedän että varmaan yks vaikeimmista päästä sisään.


    • Opiskelijana

      Itelläkin syksyn esivalintakokeet edessä. Materiaaleja oon lukenut jo hyvän tovin, nyt vaan alkaa matematiikka hieman stressaamaan. Tilastot myös hyvin sekavia. Viime vuonna enkun osio oli kuulemma hirmu vaikea, saa nähdä miten käy.

    • Terkkariksi

      Laureaan terveydenhoidon monimuotokoulutukseen haen. Ennakkomateriaalit olen lukenut nyt pari kertaa ja luen vielä toiset pari kertaa läpi. Enemmän minua stressaa varsinainen valintakoe, jos sinne asti päästään, koska siinä aiemmin lukemani perusteella ollut matikan pikatesti ja sanalliset laskut ovat minulle hyvin vaikeita. Onko joku ollut aiemmin Laurean th:n pääsykokeessa?

    • Hyvääpäiväävaanjaonnea

      Viiteen kohteeseen hain, sosionomiksi olisi tähtäin.. Onko tietoa, miten käytäntö; esivalinnan päälle jos pääsee etenemään, onko yhteinen tuo pääsykoe kaikkialle?? Laurea, Pori diak, Seinäjoki, Porvoo, Metropolia..
      Millainen matematiikan osio on ollut, tietääkö kukaan?

    • Järkyttynyttä

      Apua!
      Olen kuvitellut osaavani lukea taulukoita, mutta 'Suomalaisten maltilliset ja kirjavat maahanmuuttoasenteet : MARJA AVONIUS & ELINA KESTILÄ-KEKKONEN ' -opus tarjoilee niin hämäävää kamaa taulukossa kaksi, että pääsee poru!!! Miten noitakin selittää?!

      • Toimintaterapeutiks

        Tuota juuri ajattelin, että tuleekohan esim.jotain vertailukysymyksiä ja taulukosta pitäisi yrittää ymmärtää vastaus..en nimittäin ymmärtänyt juuri tuon opuksen joitain taulukoita..olikohan tuo taulukko kaksi juurikin..


    • onnellinenopiskelija

      Keväällä kun olin valintakokeissa (ja onnellisesti pääsin sisään) kysymykset oli väitteitä, johon valittiin 3-4 vaihtoehdosta oikea vastaus. Kysymykset oli vaikeita ja tarkkoja, kannattaa siis panostaa aineiston lukuun. Vinkkinä myös; suunnitelkaa etukäteen ajankäyttönne eri osuuksiin .

    • Suoku

      Esivalintakoe lähestyy. Oon ite yrittänyt panostaa ennakkomateriaalien lukuun mutta tuntuu, että yksityiskohdat hakusessa ja pelottaa, miten ehtii niitä plärätä kokeessa..

    • kuumottaa

      Meikäläinenkin on ens viikon torstaina jännän äärellä... Toivon, että ahkera lukeminen ja laskeminen tuottaisi nyt tulosta, sillä viime kerralla mulla meni esivalintakoe ihan pieleen.

    • Kuumottaa

      Itse aloitin lukemisen vasta viime viikolla, kun piti vielä syksyn kirjoituksiin lukea. Nyt kuumottaa sikana. Olen lukenut materiaalit kahdesti läpi kahdesta tehnyt muistiinpanoja ja muissa alleviivauksia. Tuntuu kuitenkin että en kiinitä riittävästi huomiota teksteihin, maahanmuutto asenteita koskevassa aineistossa tilastot tuntuvat nii epäselkeiltä. Löysin yhden vanhan soteli matikkakokeen, josta 1 meni väärin, joissakin kysymyksissä piti kuitenkin pysähtyä miettimään. Aineisto pelottaa eniten, varsinkin kun siitä saakin 40p..... Haen ensimmäistä kertaa ja sairaanhoitajana toiminen olisi oikeesti mun unelma.

      • TiinaLV

        Mua hämmentää myös tuo maahanmuutto- artikkeli ja etenkin ne taulukot. Miten ymmärrettä esim tuon sivun 88 taulukon, että onko niin että mitä pienempi pistemäärä, sen negatiivisempi suhtautuminen?


    • jännänäärellä

      Itse hain nyt Sairaanhoitajaksi Tampereelle ensimmäisenä! Myös Turkuun, Helsinkiin, Vaasaan, Jyväskylään ja Lahteen. Jännittää aivan pirusti... En oo lukenut tarpeeksi ennakkomatskuja, mutta onhan tässä vielä aikaa onneksi pari päivää. Mua kans mietityttää tuo taulukko maahanmuutto artikkelissa ja sitten että mitä muuta kannattaisi vielä harjoitella matematiikan kanssa. Oon harjotellu jo yksikönmuunnoksia ja lääkelaskuja. :)

    • TiinaLV

      Tsemppiä kaikille huomiseen! :) Vaihetaan kokeen jälkeen päällimmäiset ajatukset.

    • Anonyymi

      Huh. Ohi on:) Ei ollut niin vaikea kun ajattelin. Aikaa jäi 4 min:D

    • TiinaLV

      Hei miten meni?! :) Aineistokysymykset suht helppoja. En ollut varautunut noin pitkiin teksteihin enkussa ja äikässä, äidinkielen osuudessa aika loppui pahasti kesken. Matikan osuudessa kohtuu haastavia, en ollut tajunnut opetella tilavuuslaskuja. Alku meni hyvin mut loppua kohti huononi, ikävä kyllä nyt jäi vähän sellainen fiilis ettei jatkopaikkaa pääsykokeeseen heru. :,(

    • YksiKokemusTämäkin

      Aineistovastaukset menivät ok, ja englanninkielinen teksti meni melko ok, mutta jäin jumittumaan siihen polkupyörämatkan laskentaan. Sitten vähän iski paniikki loppujen matikkalaskujen kanssa, että sitten sen viimeisen aineiston luin tosi nopeasti ja vastasin huitaisten. Olisi ollut kiva, jos olisi ollut aikaa vaikka 10 minuuttia enemmän.

      • Janedoe

        Nyt kahden kokeen kokemuksen perusteella toi paniikin välttäminen taitaa olla kokeessa tärkeintä. Itse meinasin säikähtää matikkaan kulunutta aikaa ja seuraavaksi tekemässäni äikässä meinasi ollu vähän keskittyminen aluksi kateissa ja tekstiä joutui pläräämään ees taas vastauksia varten. Mutta lopulta jäi tarkistusaikaakin vielä kaikkien osioiden jälkeen, kun onnistui rauhoittumaan.


      • YksiKokemusTämäkin
        Janedoe kirjoitti:

        Nyt kahden kokeen kokemuksen perusteella toi paniikin välttäminen taitaa olla kokeessa tärkeintä. Itse meinasin säikähtää matikkaan kulunutta aikaa ja seuraavaksi tekemässäni äikässä meinasi ollu vähän keskittyminen aluksi kateissa ja tekstiä joutui pläräämään ees taas vastauksia varten. Mutta lopulta jäi tarkistusaikaakin vielä kaikkien osioiden jälkeen, kun onnistui rauhoittumaan.

        Kun katsoin nyt vastauksiani ja vertasin oikeisiin vastauksiin, niin itseasiassa parhaiten meni matikka (lukuunottamatta kilsa- ja solmutehtävää) ja se vika äikän osio, jonka tein hätäisesti. Enkku on heikko kohta. Voi vitsi :-( Aineistotehtävät eivät menneet niin ok kuin ajattelin. Parissa kohtaa vaihdoin vastausta, kun jäin empimään. Vähän harmittaa. Mutta lopun paniikki vaikutti, etten ehtinyt tarkistaa.


    • pääsykokeeseenko

      Englanti taas tosi helppo, matikka taas peruslaskentaa kompakysymyksineen mutta äidinkielessä piti olla tarkkana ettei tullut vahingossa laitettua väärin. Ennakkomateriaalikysymyksistä osa tosi helppoja ja osa vaikeampia. Viime vuonna oikeat vastaukset taisivat tulla aika pian 11 jälkeen?

    • Janedoe

      Hyvä fiilis jäi. Tein sähköisen kokeen keväälläkin (mutten mennyt pääsykokeisiin, koska aiemmat opinnot vielä kesken) ja siihen verrattuna matikkaosio oli mielestäni nyt vaikeampi. Saattoi tuottaa vähemmän matemaattissuuntautuneelle taas ongelmia. Äikässä ja enkussa nyt puolestaan ei niin hankalia kompakysymyksiä, vaikka enkussa niitä oli kyllä nytkin. Aineistoa olin mielestäni lukenut ihan riittävästi - ei noita todellakaan tarvitse ulkoa osata, vaan riittää kun muistaa missä kohtaa mistäkin on puhuttu, kun kohdan ehtii kokeessa tarkistamaan papereista tai haun avulla. Eiköhän omilla vastauksilla nyt ainakin seuraavaan vaiheeseen päästä.

    • tajusin

      Mitä kompia oli enkussa , apua

    • Jaaaha

      Semmonen koe sitten, että tossa ajassa pitäis vielä lukea ja vastata oikein suomen- ja englanninkieliseen tehtävään. Olisin tarvinnut aikaa puolet enemmän...

    • nojaa

      Oon nyt se tyyppi täällä joita joka kerta näkyy, eli hähhähhää en lukenut aineistoa kertaakaan läpi, vaan ctrl f auttoi :D Oli kyllä melko helppoja aineistokysymyksiä tällä kertaa, keväällä kun tein Sotelin (menemättä pääsykokeeseen, oli enemmän sellainen kokeilu) meni ajan kanssa oikeasti tiukille, mutta nyt jäi puoli tuntia aikaa yli. Englanti oli helppo, matikasta ei mitään hajua miten meni, osa meni melkein arvauksen puolelle. Suomen kielen osiosta oli tehty yllättävän selkeä.

      • Janedoe

        Itse en kyllä ihan kokonaan lukematta arvais aineistoja jättää, jos oikeasti olis pääsykoepaikka haussa :D Mut aikalaillahan noi aineistokysymykset koski tekstikohtia, eikä niinkään että olisi pitänyt tulkita lukemaansa. Eli siinä mielessä ctrl f :llä pääsi varmasti nytkin pitkälle näppärät käyttäjät.


      • YksiKokemusTämäkin
        Janedoe kirjoitti:

        Itse en kyllä ihan kokonaan lukematta arvais aineistoja jättää, jos oikeasti olis pääsykoepaikka haussa :D Mut aikalaillahan noi aineistokysymykset koski tekstikohtia, eikä niinkään että olisi pitänyt tulkita lukemaansa. Eli siinä mielessä ctrl f :llä pääsi varmasti nytkin pitkälle näppärät käyttäjät.

        En ihan usko, että Ctrl Finderillä ehtisi tuossa ajassa hakemaan oikeat väittämät tai "ei väittämät". Ylipäänsä kokeen tekemisessä oli kiire ja se vaati tiukkaa keskittymistä. Osa lukumateriaaleista oli vaikeaselkoista kapulakieltä tai tieteellistä tekstiä. En käyttänyt tätä ctrl F -toimintoa, että minulla oli tulostettu matskut, joista olin alleviivannut tärkeät kohdat ja joihin olin tehnyt omia merkintöjä. Oli vaikea koe.


    • justiisajoo

      Miten ne pisteet lasketaan? onko se 80 pistettä-virhepisteet?

      • Paniikkiadhd

        Näin ymmärsin.


    • Paniikkiadhd

      Luin eilen aineiston muutamassa tunnissa läpi. Oli kyllä vaikea koe. Varsinkin tuo englanti meni täysin pieleen.. Mikä mahtaa olla alin pistemäärä millä pääsee itse valintakokeeseen? Laskin, että omat pisteet 50/80..

    • Paniikkiadhd

      Ja koska valintakoe kutsu tulee, jos on tullakseen.. Millainen sekin koe sitten on.. ja taas sorruin paniikkiin ja keskittymisongelmiini..

      • Ensihoitajaksi

        Valintakoekustu tulee kaiketi marraskuun puolenvälin hujotteilla.


    • Hitsinhitsi

      Joo 1h 15min. meni kokeeseen aikaa. Aineistoksi meni miten meni,vaikka luin. Matikka menikin nappiin vaikka päättelin vastaukset..=) enkku ja äikkäkin meni hyvin. Silti kun laskin tuloksia alustavasti niin sain 44,4-48,8 pistettä :(
      Eli 80 - 1,3x väärät vastaukset.

      • Laskupää

        Eikös pisteet lasketa niin että oikeat vastaukset miinus väärien vastausten lukumäärä kerrottuna 0.3.


    • Ensikertalainen

      Onks jollain tietoa Turun amk:n Toimintaterapeutin pisterajahistoriasta? En löytänyt kuin viime kevään pisterajan. Jos antais hiukan osviittaa, että kannattaako alkaa lukea pääsykokeeseen...

      • Ops

        Viime syksynä näytti 58 pistettä olleen alin, jolla pääsi pääsykokeeseen.


    • Toimintaa

      Laskupää
      Eli täydet pisteet on 80. Yhdestä väärästä menetät sen 1 pisteen sekä 0.3 yht.1.3 yhdestä väärästä. Sen kerrot vaikka 10 väärällä vastauksella saat 13 jonka vähennät 80 pisteestä.
      Ensikertalainen
      Olen myös hakemassa turun toimintaterapialinjalle. Löysin syksyn hauista tilastoja v.2016 jolloin pisteraja 29 , en tiedä onko siellä ollut tämä 80 pisteen koe. (Ensihoitajalinja taas 47.2)
      2018 keväthaussa päiväopetukseen löysin tilastoja pisterajoista jotain 47 päälle. Eli onhan tuossa vähän eroa...

    • Sosionomiksi

      Ensimmäistä kertaa hain sosionomi linjalle monimuotoon Turkuun.Olipa jännä kokemus.
      Kevään pisteraja 40.? Tästä eteenpäin, sen uskon kyllä ylittäneeni, mut saas katsoa riittääkö.
      Pisteraja on joka vuosi noussut, näinköhän tänä vuonnakin?
      Tsemppiä kaikille!

    • Tietääkö kukaan että onko joka osiossa jokin tietty pistemäärä mikä pitää saada jotta voi päästä pääsykokeeseen vai ratkaiseeko kokonaispisteet? Itselläni meni kaikki muut osiot hyvin paitsi englanti vähän kehnosti :(

    • TiinaLV

      Nyt kun laskin pisteitä, niin ei se ihan penkin alle mennyt kuitenkaan. Innolla odotan tietoa vielä virallisista pisteistä, kuin että aika nopeasti esivalintakokeen jälkeen tulevat.

      Jennih7, en ole ainakaan nähnyt missään että olisi rajoja eri osioista. Mulla meni myös enkku kehnosti ja nyt jälkeenpäin harmittaa etten käyttänyt sitäkin aikaa äidinkielen osioon jossa mulla loppui aika auttamattomasti kesken. Siinä onneksi päättelemällä sain oikeita vastauksia vaikka en ehtinyt edes kunnolla lukea koko tekstiä.

      • Itse kuulin keväällä tollaisesta että olisi joka osiossa joku tietty pistemäärä mutta en itsekkään löytänyt sellaista mistään joten toivotaan että kokonaispisteet ratkasee! :)


    • Toimintaa11

      Tarkoitatteko aineisto 40p.,enkku 10p.,äikkä 15p. Matikka 15p.

    • Ensihoitajaksi

      Jos joku on laskeskellut omia pisteitä, niin mitä olette saaneet?
      Itsellä 56,6 pistettä ja todella toivon että se riittää!

      • TiinaLV

        Jos laskin oikein, niin mulla 54 pistettä. Saa nähdä, riittääkö. En löytänyt Tamkin aiempia rajoja googlettamalla, tietääkö joku? :)


    • Ensihoitajaksi
      • TiinaLV

        Kiitos! :) Tosi ristiriitainen tunne ja jännittää, jos viime syksyn pisteisiin vertaa niin kutsu varsinaiseen pääsykokeeseen tulis ja jos taas kevääseen, niin ei tulisi. Ei auta muuta kun odottaa.


    • toimintaterapia

      42,7 ..ei taida riittää toimintaterapiaan..

    • Ensihoitajaopinnot

      Itse hain ensihoitajaksi metropoliaan ja turun amk. Nyt vaan kysymysmerkkinä tuo valintakoe, kun nämä kaksi koulua tekee valintakoeyhteistyötä, mutta esim. Turussa valintakokeen ”ennakkomateriaaleja” on todella paljon ja helsingissä ei taas ole mitään valmiita matskuja valintakoetta varten. Pisteitä mulla oli omien laskujen mukaan 61.1.
      Ongelmana on siis se, että valintakoekutsujen pitäisi tulla vasta silloin viikkoa ennen valintakoetta, mutta mistä tiedän kumpaan valintakokeeseen opiskella :D Eikä siinä viikossa kerkeä millään käymään turun koulun matskuja läpi.
      Noilla pisteillä ainakin viime keväänä olisi päässyt valintakokeeseen helsinkiin sekä turkuun. Helsinki mulla oli 1. Vaihtoehtona.
      Tällä hetkellä oon päätynyt siihen, että täytyy vaan pelata varman päälle ja yrittää tässä kolmessa viikossa äkkiä päntätä näitä materiaaleja, jos valintakoe osuukin turkuun..

      • sairaanhoitaja

        ...sulla vilisee kirjoitussvirheitä, lähes joka rivillä.


    • 112

      Minä hain kätilöksi Metropoliaan. Laskeskelin että pistemääräni esivalintakokeesta olisi 61,8. Onkohan varsinaisessa valintakokeessa ruotsin kielen osiota? :O Se ei meinaan oo mun vahvuuksia ollenkaan, mietin pitäsikö tässä lainata joku kertauskirja kirjastosta. Mitähän kaikkea se varsinainen koe mahtaa pitää sisällään jos sinne saakka pääsee... Jänniä aikoja eletään! Tsemppiä kaikille!

    • tuloksiaodotellessa

      Oonko tyyliin ainut, joka ei uskalla käydä laskemassa alustavia pisteitä? Koe meni kyl ihan mukavasti, mutta silti on vähän epävarma fiilis...

    • Jännittääää

      Pisteitä tuli omien laskujen mukaan 64,4. Hain otaniemeen sosionomi verkko-opintoina. Muita sinne hakeneita?

    • sopeli18

      Täällä yksi Otaniemen verkko-opintoihin hakenut (sosionomi)! Hain myös LAMKiin monimuotona jonne lienee pisteet riittää, toivottavasti. Riippuu toki mikä taso on ollut. Ensimmäistä kertaa hain, vuosien jahkailun jälkeen. Siksi tulin tänne kyselemään tyhmiä :-D Miten nuo varsinaiset pääsykokeet, onks niihin olemassa joku ennakkomateriaali, onko Lahteen esimerkiksi lainkaan ennakkomatskua? Missä kohtaa pisterajat julkaistaan ja mistä niitä vois "kytätä"? :D

    • Ykstyypivaa

      Milloinkohan pisteet tulee?

      • Kkshso

        Oliskohan niin ettei pisteitä nyt lähetetä, kun tällä kertaan sähköpostiin tuli omat vastaukset mitä oli kokeessa vastannut, ja niiden avulla voi itse tarkistaa pisteet. Pääsykoe kutsuja lähetetään aikasintaan 19.10.


      • Anskudamn_

        Pisteet tulee huomenna


      • ekakertalainen

        th hamk 57.5 pistettä täällä


    • Kyllä_tää_tästä

      Pisteet tuli sähköpostilla. 60,5 pistettä, luottavaisin mielin olen. Jos olette kiinnostuneita edellisten vuosien esivalintojen pisterajoista, ne löytyy helpoiten googlettamalla AMK:n nimen ja hakutilastot, esim: Laurea hakutilastot. Pääsykokeisiin ei oikein voi valmistautua muuten kuin olemalla. Ne ovat yleensä monivalintakysymyksiä joilla yritetään selvittää hakijan soveltuvuutta alalle. Valintakokeeseen kuuluu myös haastattelu, johon täytetään esitietolomake ennen tilaisuutta. Esitietolomakkeen saa ylensä valintakoekutsun yhteydessä. Jos jotenkin haluaa valmistautua, niin voi ottaa selvää hakemansa linjan tulevista työtehtävistä ja omaa sijoittumista siinä. Onnea kaikille tulevaan valintakokeeseen.

    • Tyyppivaa

      Mä sain vaan 44,9 pistettä ja hain laurean sosionomin verkkoopintoihin. Onkohan mitään mahdollisuuksia pääsykokeisiin?

    • YritysHyvä10

      Haim TAMKiin sosionomi puolelle ja pisteitä 60/80, tuonne on varmaan sen verran hakijoita ja taso kova etten kauheesti ylläty jos en pääsykokeisiin pääse. Tsemppiä kaikille hakijoille! Keväällä uudestaan jos ei nyt natsaa :)

      • Laura90

        Viime syksynä Tamkin sosionomihaun esivalintakokeen alin pistemäärä 40 eli siihen pohjaten sinulla erittäin hyvät mahdollisuudet. :) Itsekin hain Tamkiin ja omat pisteet vain 48,7.


    • mamikolmelle

      Hain sairaanhoitajaksi Poriin Samkiin, esivalintapisteiksi sain 57,1 pistettä.

      • mamikolmelle

        Sorry 37,1 pistettä


    • 456

      Turhaan kai niitä viime vuosien pisterajoja katsoo kun ei ne ole koskaan samat joka vuosi. Suuntaa antavia joo mutta niiden varaan en kamalasti laskisi.

    • Shannna

      Metropolia, Geronomi, monimuotokoulutus. Tänään tuli kutsu varsinaiseen valintakokeeseen 6.11. Valintakokeen sisältönä Tekstin tuottaminen ja ryhmätilanne. Ei vaadi etukäteisvalmisteluja.Onko jollain kokemuksia tällaisesta? Ensimmäistä kertaa itse menossa joten vinkit olisi tarpeen.....

      • Geronomiksi

        Mä kävin keväällä tuolla metropolian geronomin valintakokeissa. Aluksi tehtiin essee tyyliin "miksi minä hain geronomiksi" tai jotain sinnepäin. Sen jälkeen oli ryhmätilanne, jossa annettiin esiteltiin itsemme ja sitten annettiin aiheita joista keskustella.. lopuksi piti tehdä yhdessä jokin kampanja tyyliin 10minuutissa. Jäin varasijalle 22😐

        Nyt tuli myös kutsu geronomin valintakokeisiin just tuolloin 6.11. mutta mulla olis samana päivänä myös sairaanhoitajan valintakokeet, niin en oo vielä päättänyt kumpaan meen..


    • 456

      Oamkista tuli sh-puolelle kutsu

      • mamikolmelle

        Onnea! Kuinka paljon sait esivalintapisteitä?


      • 456
        mamikolmelle kirjoitti:

        Onnea! Kuinka paljon sait esivalintapisteitä?

        59,7. Minusta tämä koe oli paljon helpompi kuin viime kevään koe.


    • Hamk456

      Heips! Onko kellään kokemuksia/tietoa hamkin pääsykokeista? Mitä pitää sisällään? Sh puolelle kutsua odottelen

    • Sosnom

      Itse pääsin oamkin pääsykokeisiin sosionomi monimuotototeutus. Itselläni matematiikka ja englanti aineina vaikeat ja laskimen tarviin matikkaan että selviän. Nytkin nuo meni esivalinnassa huhheijaa hieman rimaa hipoen. Ennakkomateriaali ja äidinkieli itselle helpot ja niillä varmaan esivalinnasta selvisinkin.

      Onko kellään tietoa sosionomin itse pääsykokeiden kirjallisesta osioista että onko siinä matikkaa tai englantia?
      Se vain lukee netissä että vastataan kirjallisessa osiossa suomeksi. Aikaa 90min. Lisäksi haastattelu ja piti olla itsestä tehty ennakkotehtävä jolla netin mukaan suuri painoarvo.

    • Soosoote

      Onko kukaan saanut Laureaan sh kutsua? millä pisteillä?

    • Shokki

      Mulle tuli tänään s-posti, että mut on otettu todistusvalinnanperusteella opiskelemaan terveydenhoitajaksi metropoliaan. Tuli vähän puskista enkä tiedä mitä tehdä...

      • Spekulointia

        Miten tämä on mahdollista? Eikö 80% valita valintakokeella ja 20% yhteispisteillä? Lisäksi on aika erikoista, että otettaisiin sisään vain pääsykokeella ilman soveltavuutta mittaavaa haastattelua.


      • TammikuussaOpiskelemaan

        Mä luin hiki hatussa ihmisen biologiaa kun sh pääsykoekutsu kolahti sähköpostiin. Joku kumma sai mut kirjautumaan opintopolun sivustolle ja siellä luki, että oon saanut opiskelupaikan, eli ilman pääsykoetta. Tuli kyllä myös aivan puskista, koska siellä ei ollut mitään perustelua, enkä ollut edes ajatellut, että tämäkin olisi mahdollista. Nyt on opiskelupaikka otettu vastaan ja stressaaminen pääsykokeista loppui ku seinään.


      • Shokki
        Spekulointia kirjoitti:

        Miten tämä on mahdollista? Eikö 80% valita valintakokeella ja 20% yhteispisteillä? Lisäksi on aika erikoista, että otettaisiin sisään vain pääsykokeella ilman soveltavuutta mittaavaa haastattelua.

        En itsekään ymmärrä miten mahdollista, luulin kans asian olevan näin. Mutta niin siellä spostissa luki. Nyt tosiaan sit pähkäilemään otanko paikan vastaan kun Tampereelle ensisijaisesti kuitenkin haluaisin opiskelemaan.


    • MR75

      Oamkin Sosionomin pääsykokeisiin tuli kutsu. Pisteeni oli 56,6.

    • täpärällemeni

      HAMK:in terveydenhoitajakoulutuksen pääsykokeisiin tuli kutsu. Omat pisteet tasan 50 ja alin hyväksytty pistemäärä oli 49,4. Huh huh! :D

      • Joskusvieläsosionomi

        Onkohan jossain julkaistu millä pisteillä valintakokeeseen on päässyt? Ihan mielenkiinnosta. :) itsekin tulissa Oamk:in Sosionomin valintakokeeseen. :) Huikee fiilis kun etukäteen hirveästi jännitin esivalintakoe.


      • Sosionom

    • Joskusvieläsosionomi

      Oho piti edelliseen kommenttiin pistää tämä vastaus. 😅🙈

    • MR75

      Onko kellään tietoa Karelian Sosionomi Haastattelu kutsuista. Heidän verkkosivuillaan kerrotaan että 22,10,2018. lähtee viimestään valintakoekutsut. Samaa tiedustelen Kemin AMK:n Sosionomi haastatteluista. Päästäkää epätoiv, eiku epätietoinen kärsimyksistään.

    • Leila1

      Onko kellään tietoa Metropolian terveydenhoitajan koulutuksesta (täydentävä)? Minkälainen valintakoe ja ryhmähaastattelu tilanne on ?

      • Kouluun2080

        Onko täällä ketään ensisijasesti jamkiin hakeneita?


      • tulevaopiskelijako

        Minä hain ja eilen tuli kutsu pääsykokeisiin.


      • Kouluun2080
        tulevaopiskelijako kirjoitti:

        Minä hain ja eilen tuli kutsu pääsykokeisiin.

        Okei! Asutko jkl ja kumpaan koeryhmään kuulut? Siihen aamun klo. 8.00 alkavaan vai jälkimmäiseen?


      • tulevaopiskelijako

        Joo asun ja kuulun siihen klo. 8 ryhmään. Haitko sairaanhoitajaksi? Asutko sä jkl?


      • Kouluun2080

        Asun joo! Oon myös samassa ryhmässä! Hain kätilöksi ensisijasesti ja kakkosena sairaanhoitaja. Loin sellasen random sähköpostin siltä varalta jos haluaisit laittaa viestiä: [email protected] (omaa en viiti laittaa saati sit mitään puhelinnumeroita 😅)


      • tulevaopiskelijako

        Mä laitan postia sulle 😊👍


    • 67890

      Tietääkö joku että millainen on sähköinen valintakoe? Onko siellä kyllä/ei vastauksia tai jotain paineensietokykyä testaavia kysymyksiä?

    • huooh

      Oamkin pisterajat
      Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus, Oulu 43,6 pistettä
      Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus, Oulainen -
      Sosionomi (AMK), monimuotototeutus 54,0 pistettä
      Terveydenhoitaja (AMK), monimuotototeutus 55,3 pistettä

      • Joskusvieläsosionomi

        Mistä löysit Oamkin pisteet?


      • huooh
        Joskusvieläsosionomi kirjoitti:

        Mistä löysit Oamkin pisteet?

        Oamkin sivuilta. Koulutus-etusivulla on linkki.


    • Kouluun2080

      Leila1 oho sori, ei pitäny vastata kommenttiin vaan lisätä ketjuun 🙈 niin tosiaan onko täällä ketään ensisijasia jamkilaisia?

      • tulevaopiskelijako

        Vastasinkin jo ylemmäs eli asun Jyväskylässä ja kuulun klo. 8 ryhmään. Entä sinä? Haitko sairaanhoitajaksi? Asutko sä jkl?


    • eiluoja

      Ihan oikeastiko jotkut pääsevät suoraan sisään ilman valintakoetta sen perusteella, mitkä numerot on lukion todistuksessa? Ei hyvää päivää. Miten tuosta voi päätellä yhtään mitään siitä että onko henkilö sopiva alalle? Sote-alalta valmistuu jo nyt ihan liikaa mt/päihdeongelmaisia, laskutaidottomia ja täysin alalle sopimattomia. Lähärikouluun oli joitain vuosia sitten psykologin haastattelu ja enää ei edes sh:ksi pyrkiviä haastatella mitenkään??

    • Ensikertalainen

      Onko joku saanut jo kutsun Turkuun toimintaterapeutin valintakokeeseen? Omat pisteet ylitti alarajan huimasti, eikä kutsua oo tullut.

    • DKA

      Kysyisin teitä pääsin 8,5 pisteellä vaasan amk päivätoteutus, joka oli minun toinen hakutoive. Myös siitä tullut valintakoe kutsu, alin pistemäärä 5,9. Jos pääsen läpi riittävällä pistemäärällä valintakokeen, niin voiko opiskelupaikan vahvistus valita metropolian amk, se oli minun ensimmäinen hakutoive, vaikka siihen ei riittänyt esivalintakokeen pistemäärä. Muutenkin nollautuu esivalintakoe pistemäärä, kun tehdään valintakoe. Olisin kiitollinen jos saisin tähän kysymykseen vastausta 🙂

    • DKA

      Siis sairaanhoitajaksi 😅

    • Hmm2018

      Tehdäänkö sähköinen valintakoe koulun antamalla koneella?

    • Jokufyssarivai

      Mites metropolian fysioterapia? Hakiko kukaan? Itse koin kokeen hieman erikoiseksi. Tekstintuottamisessa oli todella vähän aikaa ja se menikin ihan perskuksilleen.

      • Pääsykokeita

        Mitä siinä tekstintuottamisessa kysyttiin? Ensi viikolla sosiaalialan kokeet..


    • Marjut78

      Onko joku saanu jo Vamkilta kutsun valintakokeeseen?

    • Joskusvieläsosionomi

      Pääsykokeet takanapäin. Nyt sitten taas odotellaan. Millaisia fiiliksiä muilla on pääsykokeista jäänyt?

      • Odottelija

        Mä olin sosionomin valintakokeessa Diakissa. Ihan hyvät fiilikset jäi, mutta tosi vaikea ennustaa pisteitä! Raastavaa tää odottelu!!


      • Tulevadiak
        Odottelija kirjoitti:

        Mä olin sosionomin valintakokeessa Diakissa. Ihan hyvät fiilikset jäi, mutta tosi vaikea ennustaa pisteitä! Raastavaa tää odottelu!!

        Heippa, mäkin hain kirkon nuorisotyöpuolelle! Toivon todellakin että pääsen! Olinkuullu käytävillä näiltä vanhemmilta ihmisiltä ettei ollenkaa kiinnosta muttaku haluis vaa alaa vaihtaa.. vähän harmittaa tuommoset.


      • Joskusvieläsosionomi
        Odottelija kirjoitti:

        Mä olin sosionomin valintakokeessa Diakissa. Ihan hyvät fiilikset jäi, mutta tosi vaikea ennustaa pisteitä! Raastavaa tää odottelu!!

        Minäkin hain sosionomiksi OAMK, mutta on tosiaan hirveän vaikea ajatella miten meni pääsykokeet. Sillon heti pääsykokeen jälkeen oli hyvä fiilis, mutta kun aikaa on kulunut niin tuntuu että ei se varmaan mennytkään hyvin. Tosi raastavaa on tosiaan tämä odottelu. Pääsykoeesta nyt 1,5vk ja siihen viimeiseen ilmoitus päivään 29.11 vielä 2vk. Kuinkahan tässä vielä ehtii seinille hyppiä. 😅


    • Heidihenni

      Miten teidän ryhmäkeskustelut sujui? Itselläni ihan ok mutta iso osa porukasta istui vaan hiljaa sanomatta oikein mitään. Mitä ne haastattelijat oikein haki?

      • Ryhmäkeskustelussa

        Me sovittiin heti alkuun, että puhutaan vuorotellen. Se toimi hyvin. Varmaan haki vuorovaikutustaitoja, ja sitä miten osaa kuunnella toista. En muuta keksi. Ja vielä siinä varmaan mitataan motivaatiota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1476
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1194
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe