Haluaisin tarkistaa, ketkä ovat katsoneet luottotietojani. Ilmeisesti tämä on maksullista, joka on minusta kyllä aika omituista. Eikös kyse ole minun henkilökohtaisista tiedoistani, johon minulla pitäisi olla oikeus. Vrt. saan tarkistaa kuka on käynyt katsomassa terveystietojani.
Mistä ne tiedot kannattaisi tsekata? Asiakastiedolta? Siellä on joku palvelu joka maksaa 10 euroa kuussa, jolloin saa tiedon aina kun joku katsoo tietojani. Älytöntä! Ei kai se voi olla ainoa tapa?
Omien tietojen tarkistaminen maksullista?
15
696
Vastaukset
- pöyrylä
Lisäyksenä vielä, että epäilen että tietojani on käyty katsomassa ilman laillista syytä. Onko kukaan ottanut tuota palvelua käyttöön, kuinka reaaliaikainen se on? Mietin myös tulevaa työnhakua, haluan varmistua että tietoja ei käydä luvatta katsomassa.
- Jarppa333
Kun ostat tuon maksullisen palvelun, oliko se nyt juuri sen kymmenen euroa, saa sen kuukaudeksi käyttöön ja siellä näkyy kyllä heti ostoksen jälkeen omat luottotiedot, kaikki mahdolliset merkinnät ja niiden voimassaoloajat. Lisäksi siellä näkyy milloin ja kuka on sinun luottotietojasi käynyt katsomassa.
Jos ilman lupaa, on se ehdottomasti aina rikosasia joka sinulla tulee laittaa vireille.- LakimiesXXXXX
Luottotietojen katseluun ei tarvita kenenkään lupaa, eikä niitä lupia voi siten mistään edes hakea. Rikosvastuuseen et ketään saa, ainoastaa isot vastapuolen asianajokulut.
- Lakimieszzzz
Perse-Arska taas jauhaa paskaa.
- reaalliaikainen
Täysin reaaliaikainen, muutaman sekunnin päästä kun tietojasi on katsottu, sinulle tulee sähköpostia asiasta. Se jälkeen voit kirjautua palveluun ja katso kuka tietojasi on katsottunu sekä miksi.
- tter4r4ttgtggthktekht5åh
Takuusäätiön sivulta https://www.takuusaatio.fi/tietoa-ja-ratkaisuja/maksuhairiomerkinta/luottotietojen-tarkistaminen lainattua:
"Luottotietojen tarkistaminen
Maksuhäiriömerkinnät ja muut luottotietomerkinnät ovat luottotietorekisterissä, jonka ylläpitämistä säätelee laki. Suurimmat rekisterinpitäjät ovat Suomen Asiakastieto Oy ja Bisnode Oy.
Sinulla voi olla merkintöjä molempien yritysten rekisterissä. Saat tarkistaa niissä olevat tietosi maksutta kerran 12 kuukaudessa. Katso ohjeet maksuttoman rekisteriotteen tilaamiseksi sivun lopusta.
Luottotietorekisteriotteesta näet
- mistä maksulaiminlyönnistä tai velasta merkinnät ovat tulleet ja mikä taho ne on ilmoittanut
- mistä päivästä alkaen ja mihin asti merkinnät on voimassa.
Rekisteriote lähetetään myös silloin, jos merkintöjä ei ole ja toimii siten tositteena "puhtaista" luottotiedoista.
Luottotiedot eivät ole julkista tietoa. Laki säätelee sitä, kuka ja missä tilanteessa voi tarkistaa toisen ihmisen luottotiedot. Esimerkiksi tuttavasi ei voi selvittää luottotietojasi, paitsi jos ostat häneltä vaikkapa auton tai vuokraat asunnon.
Jos haet vuokra-asuntoa tai ostat jotakin yksityishenkilöltä, hän voi pyytää sinua toimittamaan otteen luottotiedoistasi sen sijaan, että tiedustelisi niitä itse. Myös Takuusäätiö takaushakemuksen liitteeksi vaaditaan luottotietoreksiteriote.
Tilaaminen Asiakastieto Oy:ltä:
- lomake tietojen saamiseen maksutta https://www.asiakastieto.fi/web/fi/asiakastieto-yrityksena/tietoa-luottotiedoista/omien-tietojen-tarkastuspyynto.html
- tietoa maksuttoman otteen tilaamisesta https://www.asiakastieto.fi/omatieto/fi/ukk#ch1-q218 .
Tilaaminen Bisnode Oy:ltä:
- lomake tietojen saamiseen maksutta https://www.bisnode.com/Global/Finland/documents/Tarkistuspyyntolomake.pdf
- tietoa: https://www.bisnode.com/suomi/juuri-nyt/yleista-tietoa/omien-luottotietojen-tarkistaminen/ "- Pöyrylä
Toki tiedän, miten omat luottotiedot ja yksityiskohdat tarkistetaan. Kyse oli siitä miten selvitän ketkä ovat minun tietojani tarkistaneet.
- dfg4
Pöyrylä kirjoitti:
Toki tiedän, miten omat luottotiedot ja yksityiskohdat tarkistetaan. Kyse oli siitä miten selvitän ketkä ovat minun tietojani tarkistaneet.
Höh..no kysyt sitä esim. asiakastiedosta, heillä on ne tiedot ja syy miksi on kyselty tietoja. Sinulla on täysi oikeus milloin vaan kysellä omat rekisteritietosi ja rekisterinpitäjän on ne myös annettava.
- Junkgdr
Pöyrylä kirjoitti:
Jälkikäteen ei näe kuka on katsonut. Nyt kun kirjoitat sisään näet omat merkinnät ja tästä eteenpäin jos joku on luottotietoja kysynyt siitä sitten säpöön viesti Itse haluaisin tietä kuka on mun ulosottotietoja katsonut, mutten tietä miten saisin selville. Sinnekin pitäisi jäädä jälki vierailusta. ..kiinnosta tietä millaisessa suvussa asun...En ole asioista kenellekään kertonut, mutta epäilyttää muutaman käytös vihjailut.
- fgity8
Junkgdr kirjoitti:
Jälkikäteen ei näe kuka on katsonut. Nyt kun kirjoitat sisään näet omat merkinnät ja tästä eteenpäin jos joku on luottotietoja kysynyt siitä sitten säpöön viesti Itse haluaisin tietä kuka on mun ulosottotietoja katsonut, mutten tietä miten saisin selville. Sinnekin pitäisi jäädä jälki vierailusta. ..kiinnosta tietä millaisessa suvussa asun...En ole asioista kenellekään kertonut, mutta epäilyttää muutaman käytös vihjailut.
Et nää itse mutta asiakastietoihin kyllä tallentuu kuka ja syy tieto, sieltäpä sen saa tietoon. En tiedä maksaako..
- Junkgdr
fgity8 kirjoitti:
Et nää itse mutta asiakastietoihin kyllä tallentuu kuka ja syy tieto, sieltäpä sen saa tietoon. En tiedä maksaako..
No tarkennetaan vielä sen verran että näkyy omissa luottotiedoissa kyllä kyselyn päivämäärä ja kuka kyselyn on tehnyt, nimeä ei kuitenkaan n'y jos on joku virasto, esim. kela, silloin näkyy vaan viraston nimi
- Huhhuijakkaas
Ahdasta on, kun pikku rikka-asiat on muuttuneet sarviksen viisilitraisista rumissäkkeihin.
- rehellisenEiTarviiHävetä
Pitäkää luottotiedot puhtaina, niin ei tarvitse hävetä silmiä päästään, kun niitä muut käyvät tutkimassa, sille et kuitenkaan voi mitään.
- Häpeeitte
No nyt voisit hävetä, kun yleensä tuommoista kirjoittelet.
- rehellisenEiTarviiHävetä
Häpeeitte kirjoitti:
No nyt voisit hävetä, kun yleensä tuommoista kirjoittelet.
Rehellisenä minun ei tarvitse hävetä, eikä valehdella, luottotietoni voisi olla puolestani vaikka julkisia. Entäs sinä, sinulla on tarve valehdella ja salailla taustasi, koska olet rikollinen, jonka luottotiedot ovat rumaa katsottavaa ja tuottavat sinulle häpeää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653583Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283041- 1222394
- 131536
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74999
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13832