niqab-huivin käyttäminen

flunssakauhuinen

Olen suomalainen ateistinainen ja haluaisin käyttää niqab-huivia flussa-aikaan estääkseni tartunnan yleisissä kulkuvälineissä. Mielestäni niqab-huivi olisi parempi kuin apteekista ostettavat hengityssuojaimet. Niqab ei olisi niin sairaalamainen vaan hieman inhimillisemmän näköinen.

Voiko ateisti käyttää niqabia loukkaamatta islaminuskoisia? Mistä niqabin voi ostaa Suomessa?

9

1255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Xenofon

      Olet trolli!

    • Tähän lisäkysymys. Olen ateistimies ja haluaisin kesällä käyttää muslimiesten väljiä mekkoja. Olis niin mukavat verrattuina farkkuihin. Voiko ei-muslimi käyttää sellaista?

    • flunssakauhuinen

      Outoa, että en ole saanut nimimerkin Kaktuaari kanssa yhtään vastausta kysymyksiimme. Kysymys kuuluu siis, ovatko nuo vaatteet jotenkin sidottu islamiin vai voiko niitä käyttää kuka tahansa islamin ulkopuolella. Voisiko joku imaami vastata, jos kukaan tavallinen muslimi ei joko halua tai uskalla. Kiitos vastauksesta.

      • No, ei tällä palstalla imaameja pyöri, muttamutta, en minä Koraanista ainakaan löydä erityisiä selvityksiä siitä, saako ulkopuoliset käyttää niqabia.

        Niqab on se, miten ns. Uskovaisten äitien eli Profeetta Muhammadin (rauha hänelle) vaimojen kerrotaan pukeutuneen, ja useimmat yhdistävät niqabin mielessään islamiin.

        Toisaalta valokuvissa näkee ortodoksijuutalaistenkin naisten joskus pukeutuneen niin (kerran näin kuvan kasvot peitettynä kulkevista juutalaismiehistäkin).
        Toisaalta myös kristillisestä maailmasta löytyy kourallinen kristittyjä naisia, jotka pukeutuvat vartalon ja hiukset peittävään hijabiin Neitsyt-Marian tavoin.

        Jos pukeutuu niqabiin, moni olettaa muslimiksi ja muslimit saattavat kadulla sanoa "salam aleikom" ja ehkä joku saattaisi jotain muutenkin tulla turisemaan, jolloin saattaisi olla kiusallista sanoa, ettei ole muslimi, ja joku saattaisi hämmentyä.

        Minua ei kuitenkaan loukkaa, jos joku muu nainen käyttää niqabia, jos hän käyttäytyy maailmalla ihmisiksi, ei riehu aggressiivisesti, eikä pelleille törkeästi.

        (Jos itseään miehenä pitävä ei-muslimi mies pukeutuisi niqabiin, minun ensimmäinen ajatukseni olisi, että hän pilkkaa islamia.)


      • flunssakauhuinen
        Yusraaa kirjoitti:

        No, ei tällä palstalla imaameja pyöri, muttamutta, en minä Koraanista ainakaan löydä erityisiä selvityksiä siitä, saako ulkopuoliset käyttää niqabia.

        Niqab on se, miten ns. Uskovaisten äitien eli Profeetta Muhammadin (rauha hänelle) vaimojen kerrotaan pukeutuneen, ja useimmat yhdistävät niqabin mielessään islamiin.

        Toisaalta valokuvissa näkee ortodoksijuutalaistenkin naisten joskus pukeutuneen niin (kerran näin kuvan kasvot peitettynä kulkevista juutalaismiehistäkin).
        Toisaalta myös kristillisestä maailmasta löytyy kourallinen kristittyjä naisia, jotka pukeutuvat vartalon ja hiukset peittävään hijabiin Neitsyt-Marian tavoin.

        Jos pukeutuu niqabiin, moni olettaa muslimiksi ja muslimit saattavat kadulla sanoa "salam aleikom" ja ehkä joku saattaisi jotain muutenkin tulla turisemaan, jolloin saattaisi olla kiusallista sanoa, ettei ole muslimi, ja joku saattaisi hämmentyä.

        Minua ei kuitenkaan loukkaa, jos joku muu nainen käyttää niqabia, jos hän käyttäytyy maailmalla ihmisiksi, ei riehu aggressiivisesti, eikä pelleille törkeästi.

        (Jos itseään miehenä pitävä ei-muslimi mies pukeutuisi niqabiin, minun ensimmäinen ajatukseni olisi, että hän pilkkaa islamia.)

        Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta. Tuo niqab on kiehtova päähine. Keksin sille vaikka kuinka monta hyödyllistä käyttötarkoitusta.

        Jos kaikki asettaisivat niqabin päähänsä esim. paikallisjunissa, Suomi säästäisi terveyskuluissa valtavasti joka vuosi. Ihmistenhän on tapana aivastella suoraan toisten ihmisten päälle ja näin tartuttaa kaikki. Jos joku hyvin vaarallinen virus iskisi esim. sars, niin silloin niqab olisi mielestäni pakollinen varuste jokaiselle.

        Tuo niqab päässä maailmaa voi ehkä myös tarkastella uudesta näkökulmasta, mikä ei olisi lainkaan hullumpi ajatus. Mielestäni ihmisen pitää rikkoa rajojaan asiallisella ja sopivalla tavalla ja niqab soveltuisi siihenkin hyvin. Hyvää syksyä kaikille muslimeille!


    • Kiellettyälaissa

      https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20041006
      13 a §
      Laiton naamioituminen
      Joka yleisellä paikalla järjestettävän yleisen kokouksen tai yleisötilaisuuden yhteydessä taikka muussa yleisön kokoontumisessa yleisellä paikalla esiintyy tunnistamattomaksi naamioituneena ilmeisenä tarkoituksenaan ryhtyä käyttämään henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai vahingoittamaan omaisuutta, on tuomittava laittomasta naamioitumisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.

      • Tässähän tarkoitus on päinvastainen, joten ei ole kiellettyä.


    • "Voiko ateisti käyttää niqabia loukkaamatta islaminuskoisia? "

      Tottakai voi.
      Islam on rauhan uskonto :-)


      "Mistä niqabin voi ostaa Suomessa?"

      Mistä tahansa hinkuyskäparrantolasta :-)

    • alfaa123om

      Kaavun ja nikabin tehtävä varsinkin suomalaisten naiskäännynnäisten kohdalla on piilottaa ruma ruho.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe