Miksi se ei vaan lähde

Niin täälläkin usein on monellekkin heitetty tuo kommentti, miksi oot suhteessa narsistin kanssa, miksi siedät huonoa kohtelua, miksi et vain lähde

Nää on monimuotoisia asioita ja näihin asioihinkin liittyy voimakkaasti häpeä, mikä johtunee sitten näkyvillä olevasta syystä/tilanteesta.

Joissain tapauksissa saattaa olla taustalla myös se mahdollisesti lapsuudesta asti mukana kannettu häpeä, minussa on jotain vikaa, enkä ansaitse parempaa

Mutta kelpo esimerkki siitä miten toinen kaataa sen oman häpeänsä toisen kannettavaksi ts. on sinun syysi, että käyttäydyn näin, ilman että uskaltaisi pohtia sitä, miksi käyttäydyn niinkuin käyttäydyn

"Syyllisyys ja häpeä ovat väkivaltaisessa suhteessa eläessä keskeisiä tunteita.

- Häpesin sitä, että elin väkivaltaisessa parisuhteessa. Sen lisäksi kannoin häpeän ja syyllisyyden teoista, joissa olin itse uhri.

Metson mukaan väkivaltainen kumppani siirtää häpeän ja syyllisyyden tunteet uhrille, vaikka ne kuuluisivat hänen kannettavakseen.

- Pahinta ei ole varsinainen väkivallanteko vaan se, että toinen syyllistää sinut omista teoistaan. Sen seurauksena oma ääni ja kaikki voima, jolla pääsisi ponnistamaan pois suhteesta, on viety."

https://www.iltalehti.fi/tosielamaa/201809122201186187_ir.shtml

https://anna.fi/ihmiset-ja-suhteet/ihmissuhteet/miksi-ihminen-ei-lahde-vakivaltaisesta-parisuhteesta-7-tyypillista-syyta

8

338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Häpeä

      Häpeä ja narsisti...
      Omaa narsistiani miettiessä tulee tosiaan mieleen, missä hänen häpeäntunteensa on.. Hän tekee tekojaan ja toistaa niitä kaikkien uhriensa kanssa.
      Onko häpeä ambivalentti tunne? Toisaalta sitä kuuluu olla, toisaalta aikuisen ihmisen kuuluisi kaiketikin hallita tekojaan ja tunteitaan kypsästi, niin että häpeä ei muodosta näkyvää roolia hänen persoonassaan...
      Narsisti peittää häpeänsä niin perusteellisesti että voi tehdä lähes mitä tahansa törkeyksiä eikä häpeä niitä. Voisiko olla jopa, että yksi narsistin johtavista motiiveista olisi jopa hävettävien hirveyksien tekeminen ja sitten sen häpeän peittäminen... ja sitten kun on onnistunut peittämään häpeän ja kaatamaan jopa syyn toisten niskaan, niin se on hänelle se voitto.
      Sellainen häpeänpyöritysleikki.
      >>Narsisti kadonnut ja muut häpeämässä hänen puolestaan...

      No, minä häpeän koko narsistiani ja jossain sosiaalisessa mielessä toivon etten olisi häntä koskaan kohdannut, hän on todellakin, jos ei nyt kaiken pahan alku ja juuri niin yksi pahan juurista kuitenkin.

      • Ilmeisesti

        Ilmeisesti löysit asiaa kuitenkin kirjoituksestani, vaikka sen lukeminen tuottaakin vaikeuksia runsaiden kielioppivirheiden vuoksi. Jospa teenkin virheet puhtaasti tyylisyistä, "virheetön" kieli on tylsää; minä nautin kirjoittelusta.
        En olisi myöskään aivan yhtä varma kuin sinä, että noissa kaikissa kohdissa on virhe, joissa sinä näet virheen. Lauseet kertovat minun ajatuksistani, eivät sinun.
        En anna sinun pilata kirjoittamiseniloani. Aion lisätä "virheitä".


    • Mitähän tässä on ollu kun on niin paljon poistoja ?

      • onneksipoistettu

        Turhanpäiväistä höpötystä narskuista.


      • syitäpoistoon

        pyysin poistoja koska eivät liittyneet asiaan ja sisältö loukkaavaa
        jotain psykoosia ehkä. nähty palstalla ennenkin


      • No kysyin ku kummastutti noin monen viestin poistaminen ja kävi mieles sellainenkin , et kokiko joku mahdollisesti tuon aloitukseni loukkaavan itseään.


    • miighrgghh

      Minua on kuristettu, lyöty, uhkailtu ym. Tavaroitani on säretty ja kaikkea muutakin, rahalliset petokset mukaan lukien. olen ollut ilmeisen typerä, kun olen alistunut moiseen vuosikymmeniä. Haluan nyt hahmottaa, miksi olen alistunut moiseen vuosikymmeniä. Ensinnäkin itsetunto on riistetty jo lapsuudessa. Kiltti mies tuntui kivalta takertumiskohdalta. Kiltti mies oli kiltti vain muutaman kuukauden ja sitten alistaminen ja väkivalta alkoi. Koin totuttuun tapaani itseni syypääksi ja tuohan on jatkunut vuosikymmeniä. Kenellekkään en tietenkään kertonut, koska olin varma ja olen vieläkin, että kukaan ei uskoisi, että kiltti avulias ystävällinen mies käyttäytyisi noin.

      • Niin sinunlaisiasi on varmasti muitakin, mutta asioista on vaikea puhua kellekkään, myös siitä syystä, että häpeä sulkee suun. Häpeä siitä, että on antanut kohdella itseään niin.

        Mitä tulee miehen kiltteyteen niin uskon, että monikin uskoisi sinua jos vain itse uskaltautuisit kertomaan. Se toki mahdollisesti johtaisi siihen, että sinun pitäisi luopua tuosta miehestä.

        https://www.naistenlinja.fi/


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe