Autobildin Suomiversiossa oli juttu takavetoisesta AUDI R8 RWS mallista. Suora lainaus tekstistä:
"Periaatteessa RWS on ihan oma mallinsa - jo yksistään erityisten ajo-ominaisuuksiensa takia. Rohkeasta ja aliohjautuvasta - kyllä, sellainenhan R8 on aina ollut - on tullut ilman kompromisseja toteutettu ajajan auto, joka painaa tässä tapauksessa 50 kiloa quattro-esikuvaansa vähemmän. "
Takavetoinen malli, ja ensimmäinen oikea ajajan auto Audilta 2000-luvulla. Tätähän ei kädettömät, kokemattomat VAG-petterit ymmärrä, miksi saksalainen pitkän linjan autotoimittaja kirjoittaa kuten yllä.
2010-luvun kovat yritykset eliminoida ns. torque vectoring tekniikalla tehokkaiden quattro-mallien puskemistaipumusta ei ole tuonut juurikaan parannusta, vaikka Audin entinen linnassa istuva johtajakin kehui uuden sukupolven RS-mallien olevan ajettavuudeltaan takavetoisten veroisia. No eipä ole olleet.
Tehokkaiden etuvetoisten kuskit ovat kokemattomuudessaan tällä pelikentällä täysin paitsiossa, eivät ymmärrä tästä pelistä mitään, eihän teillä ole edes juuri 2010-luvun takavetoisista perhedieseleistä ajokokemusta, tehokkaammista bensamalleista puhumattakaan.
Vain takavetoinen on ajajan auto
27
632
Vastaukset
- tavallinen-elämä
Kuitenkin, kun palataan tavallisiin autoihin, on etuveto se järkevä valinta.
Normaalissa käytössä ratkaisevat asiat, tilankäyttö, etenemiskyky, ja polttoaineenkulutus, kun ovat etuvedossa paremmat. - Jaskari
Juuri siksi normaalikäytössä takaveto on ylivoimainen. Mm. asuttiin jyrkähkön mäen päällä pari vuotta sitten. Etuvetoinen Audi ei päässyt lumisateen jälkeen hyvillä renkailla mäen päälle mutta takavetoinen Mersu meni sinne ilman ongelmia. Trailerin kanssa veneluiskalla ei takavedolla ole mitään ongelmia, vene kun painaa takapyörät maahan. Paikaltaan lähdössä takaveto ei vetele yhtään toisin kuin etuveto. Se siitä myytistä!
Käy kokeilemassa saksalaista takavetoa äläkä usko vanhoja Taunus-tarinoita, joissa anoppia ja hiekkasäkkiä tarvittiin jotta talvella päästiin eteenpäin. Kun olet omistanut kunnon takavedon ei paluuta etuvetoon enää ole. Etuvedot on hinnat alkaen autoille, ne on halvempi valmistaa.- tavallinen-elämä
Kysymys ei ole mistään legendoista, vaan painonjakaumasta. Moottorin ollessa edessä tulee etuakselille noin 60% painosta, joten tottakai auto lähtee paremmin liikkeelle vedon tullessa näihin pyöriin, joihin kohdistuu enemmän painoa.
Venetrailerin vetämiseen paras ajoneuvo olisi todennäköisesti maasturi alennusvaihteilla, ja nelivedolla. Mutta jos kuitenkin keskustellan etu- ja takavedosta, ei venetraileri liene se merkittävin asia. Lisäksi vetoukusta alaspäin painava voima jää kärreissä, ja trailereissa yleensä, (myöskin koukun valmistajan rajoittamana) niin pieneksi, että etuakselilla on edelleen enemmän, tai samanverran massaa.
Lisäksi mainitsit tosiaan etuvedon olevan halvempi ratkaisu, eli tässäkin suhteessa se on parempi.
- ElectricPower
Vain joka nurkasta raapiva sähköauto on ajajan auto. Jättää viivalla tuollaiset fossiiliaudit kuin seisomaan.
- synkka
Niin, sillä vetopidolla ei ole käytännön ajo-ominaisuuksien kannalta paljonkaan merkitystä. Tasaisessa vauhdissa on sama vetääkö edestä vai takaa vai molemmista, eikä väistökokeessa tai tiukoissa mutkissa ole väliä vaikka olisi paukahtanut vetoakselit poikki, normaalikuljettajan jalka on jarrulla eikä kaasulla.
- Tuusulalainen
synkka kirjoitti:
Niin, sillä vetopidolla ei ole käytännön ajo-ominaisuuksien kannalta paljonkaan merkitystä. Tasaisessa vauhdissa on sama vetääkö edestä vai takaa vai molemmista, eikä väistökokeessa tai tiukoissa mutkissa ole väliä vaikka olisi paukahtanut vetoakselit poikki, normaalikuljettajan jalka on jarrulla eikä kaasulla.
On sillä merkitystä liukkaalla kelillä. 4 vedolla vakaampaa menoa. Itse ajanut 10v nelivedoilla. Toinen autoistani, jatkuva 4 veto ja toinen ottaa
4 vedon automaattisesti tarvittaessa käyttöön
- QuattroPena
http://fastestlaps.com/tracks/nordschleife
Mm. takavetoiset MB ja BMWt menee kaukana Audi Quattrojen edellä, mukaanlukien RS8, RS4, RS5 jne, BMW perheauto M4 jättää Audin perheautot yli puolella minuutilla ja ns. 2-paikkaisen urheiluauton RS8n mennen tullen. Miksei Quattro kulje? - 345435345
Lexus taitaa olla ainoa merkki mikä myy enimmäkseen takavetoisia. En ymmärrä miten tämä juttu on tekemisissä vaikkapa BMWn kanssa. Bemari on jo pitkään myynyt pääaisassa nelivetoisia automaatteja. Vain köyhät BMW wannabeet ostaa takavetoisen outouden.
- Kello.kertoo
Kellolla ei ole mielipiteitä eikä se jaa tyylipisteitä. Neliveto on nopeampi. Sekä Nordschleifen että Pines Peakin ennätys on nelivetoisella autolla.
Kello kertoi myös sen että mese oli koko joukon hitain tm talvivertailussa. Ei mulla muuta.- automot1
Sinulle se ei kokemuksen täydellisessä puutteessa mene tajuntaan, kun julkisesti lehdessäkin toimittaja todennut, että vasta nyt Audi R8 on takavetoisena ajajan auto ja käsiteltävyydeltään ihanteellinen.
Neliveto ei ole asvaltilla nopeampi, takavetoinen on tasoissa. Missäs ne etuvedot ovat?
Jaguar XE nopein kiihtymään talvikeleissä takavedollaan, tarkista vaikka lehdestä jos osaat lukea sen vertaa.
Minulla on muutamia yhteistyökumppaneiden lippuja AUTO 18 messuille, laitanko tulemaan että saat ne ensimetrit ajokokemusta takavedoilla? - omaan.pesään.paskoja
Voi sinua ressukkaa. On niin paljon mielipiteitä että pää halkeaa.
Se nyt on vaan niin että sinun kokemuksesi tai minun kokemukseni ovat aivan yhtä paskan arvoisia kun herra kello mittaa kierrosajan.
Edelleen neliveto on nopein sekä Nordschleifella että Pines Peakin asvalttiradalla. Sama kello mittasi takavetoisen mersun kaikkein hitaimmaksi TM:n talviradalla.
Kaiken lisäksi olen ajanut kymmeniä tuhansia kilometrejä saksalaisella 2000-luvun takavetoisella. Tiedän aivan tarkkaan mihin ne pystyvät ja mihin eivät. Hyviä autoja ajaa, mutta helvetin hitaita kun on liukasta. Vanhana kuksmanni-kuskina on surullista lukea postauksiasi. Paskot omaan pesään ja saat MB:n näyttämään idiootin autolta. - Automot1
Olipa pitkä avautuminen. 2000-luvun takavetoisella kymmenen tuhatta kilometriä. Kova epeli. 2010-luvun takavedoista sitten sarakkeeseen se nollakokemus. Olen ajanut palkallisena testiradalla jo sen kymmeniä tuhansia kilometrejä, sekä sen lisäksi harrastuksien puolesta moottoriradalla. Ja nämä testirata-autot ovat olleet vuosimallien 2012-2015 autoja.
Pienillä muutoksilla saa myös lisää pitoa talvikelissä, Daimlerinkin ajonvakautusjärjestelmä ottanut harppauksia parempaan 2010-luvulla kuten myös tasapainoisempi paino jakauma esim. W205 verrattuna W204 sekä W213 verrattuna W212.
En tiedä missä miksi sinulla on pakat pesässä, mutta se on aivan sama miltä Mercedes sinulle näyttää, itse voin valita seuraavaksi autoksi vaikka takavetoisen Kia Stingerin, Lexus GS tai vaikka takavetoisen Cadillac CTS:n. Jos se sinun Mersukiimaa häiritsee niin ei voi mitään.
Bemari ei kädettömien lippispääpellejen, takia tule kyseeseen, lisäksi "pakko saada Bemari" mentaliteetti vievät sen aikoana suurempana takavetomerkkinä pois laskuista. Vaikka Audilta tulisi näitä takaveto malleja, kuten toimitusjohtaja on vihjannut RS-malliston osalta, niin eipä helposti saa minua rinkelipelleksikään imettyä.
Ilmeisesti sinun on vieläkin vaikea ymmärtää, miksi Audi R8 on nyt takavetoisena ajettavuudeltaan parempi kuin koskaan. Tämän voit myös lukea kokeneiden saksalaisten autotoimittajien suomennetusta tekstistä Autobildissä. - nillitys.vs.kello
Automot1 kirjoitti:
Olipa pitkä avautuminen. 2000-luvun takavetoisella kymmenen tuhatta kilometriä. Kova epeli. 2010-luvun takavedoista sitten sarakkeeseen se nollakokemus. Olen ajanut palkallisena testiradalla jo sen kymmeniä tuhansia kilometrejä, sekä sen lisäksi harrastuksien puolesta moottoriradalla. Ja nämä testirata-autot ovat olleet vuosimallien 2012-2015 autoja.
Pienillä muutoksilla saa myös lisää pitoa talvikelissä, Daimlerinkin ajonvakautusjärjestelmä ottanut harppauksia parempaan 2010-luvulla kuten myös tasapainoisempi paino jakauma esim. W205 verrattuna W204 sekä W213 verrattuna W212.
En tiedä missä miksi sinulla on pakat pesässä, mutta se on aivan sama miltä Mercedes sinulle näyttää, itse voin valita seuraavaksi autoksi vaikka takavetoisen Kia Stingerin, Lexus GS tai vaikka takavetoisen Cadillac CTS:n. Jos se sinun Mersukiimaa häiritsee niin ei voi mitään.
Bemari ei kädettömien lippispääpellejen, takia tule kyseeseen, lisäksi "pakko saada Bemari" mentaliteetti vievät sen aikoana suurempana takavetomerkkinä pois laskuista. Vaikka Audilta tulisi näitä takaveto malleja, kuten toimitusjohtaja on vihjannut RS-malliston osalta, niin eipä helposti saa minua rinkelipelleksikään imettyä.
Ilmeisesti sinun on vieläkin vaikea ymmärtää, miksi Audi R8 on nyt takavetoisena ajettavuudeltaan parempi kuin koskaan. Tämän voit myös lukea kokeneiden saksalaisten autotoimittajien suomennetusta tekstistä Autobildissä.Voit nillittää vaikka kuinka paljon tuntemuksista. Kello kertoo edelleen sen että neliveto on nopein Sekä Nordschleifella että Pines Peakin kuivalla asvaltilla.
Samoin kello kertoo sen että takavetoinen MB oli kaikkein hitain TM talviradalla. Mikään nillitys ei muuta kellon mittaamia aikoja.
Takaveto on hitaampi. - Automot1
Itseasiassa Jaguar I Pace esittelytilaisuudessa tein sellaisen havainnon, että Jaguarilla SUV-malliston takia todellinen riski kasvaa kädettömien Dressmann-hahmojen suosioon.
Valitettavasti Ian Callumin sinänsä hieno muotoilusilmä on purrut tehokkaasti itseänsä ylitärkeänä pitävään dressmann-porukkaan. - takaveto.on.hitaampi
nillitys.vs.kello kirjoitti:
Voit nillittää vaikka kuinka paljon tuntemuksista. Kello kertoo edelleen sen että neliveto on nopein Sekä Nordschleifella että Pines Peakin kuivalla asvaltilla.
Samoin kello kertoo sen että takavetoinen MB oli kaikkein hitain TM talviradalla. Mikään nillitys ei muuta kellon mittaamia aikoja.
Takaveto on hitaampi.Kerropa miksi takaveto olisi parempi kun kello kertoo sen olevan hitaampi kuin neliveto? Tuon luokan autoille suorituskyky on se ainoa mittari. Jos olet hitaampi niin olet ulkona. Hyvin yksinkertaista.
- Automot1
Miltä tuntuu kun etuvetoinen 310hv Leon Cupra jää 0-50 ja 0-100 kmh 250hv takavetoiselle 300kg painavammalle autolle?
Ainiin, takavetoinen 180hv dieselikin jättää sen 0-50 ja 0-60 kmh mittauksissa.
Erot nelivetoisen ja takavetoisen välillä pieniä asvalttiradalla. Esimerkiksi takavetoinen AMG GT R kohtuullinen aika Nurburgringillä, mutta aggressiivisemmalla alustasetupilla ja rengastuksella, joka olisi lähempänä GT3 mallin asetusta aikaa lähtee mukavasti.
Miten muuten sinun ajokokemuksesi tuollaisilla urheiluautolla?
Oletko istunut koskaan edes kyydissä? - ei.junnuille
takaveto.on.hitaampi kirjoitti:
Kerropa miksi takaveto olisi parempi kun kello kertoo sen olevan hitaampi kuin neliveto? Tuon luokan autoille suorituskyky on se ainoa mittari. Jos olet hitaampi niin olet ulkona. Hyvin yksinkertaista.
Täällä autot mitataan.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nürburgring_Nordschleife_lap_times - Automot1
Miten on ajo-ominaisuudet?
Ainiin, niistä et ymmärrä mitään. Eihän sinulla ole kokemustakaan.
Mene Auto 18 messuille, niin ehkä pienin askelin pääset kokemaan miltä hienot ajo-ominaisuudet tuntuvat.
Talvikelien nelivetoisen tarjoama vetopito ei minua kiinnosta, koska annan niin paljon painoarvoa käsiteltävyydelle,jota vain takavetoinen voi tarjota.
Jos luulet jostakin syystä, että neliveto ei kiinnosta siksi etten ole niillä ajanut, niin siinä jää sinulla kokemukseni kanssa alahuuli väpättäämään. Quattrot olleet myös nimittäin testiohjelmassa. Kutsuja tulee myös maahantuojan tapahtumiin ja jääradoille Ruotsinkin puolelle.
- Eiooniikuennen
26 vuotta autoilua takana..etuveto autoja ollut ja nyt viimeisin on takaveto japanilainen.
On siinä eroja ajamisessa.
Kyllä tykkään takaveto autosta enemmän..eikä ongelmia ole ollut etenemisessä talvellakaan. - turha.pullistella
"Miten muuten sinun ajokokemuksesi tuollaisilla urheiluautolla?
Oletko istunut koskaan edes kyydissä?"
Miten minun kokemukseni muuttaisi mitään autoa sen nopeammaksi tai hitaammaksi? Auto on niin nopea kuin se on riippumatta olenko minä tai sinä ajanut sillä tai ollut sen kyydissä.
Jos on pakko kertoa kokemuksistaan niin voin keryoa että olen kiertänyt Nordschleifen useampana kesänä takavetoisella jossa jokaisella hevosvoimalla on ollut alle kaksi kiloa kuljetettavanaan. Mutta se ei oikeasti tee mitään kulkupeliä sen nopeammaksi tai hitaammaksi.- Automot1
Tätä avautumistasi ei usko naapurin pikkupoikakaan.
Sano vielä,että oli 2kg/hv pöyriltä (auto eikä se prätkähiiren mopo) mitattuna?
T odellisuus kuitenkin on, että kun eihän sulla ole käsiä ajaa tehokkaan autoja eikä ymmärrystä arvostaa takavetoisia, niin sitten näitä juttuja tulee.
- exAudi
Nykyään Quattrokin on etuveto, kun ei pärjää pitää säästää ja karsia kuluja
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/audin-uusi-nelivetojarjestelma-uhkana-perinteikkaalle-quattrolle/ - FWDtorikasseihin
No onko tuo nyt uutinen että takavetoinen on ajamisesta nauttivan auto? Taitaa sukupolvien saatossa unohtunut, kun suurin osa myytävistä autoista on etuvetoisia.
- BMWX4
Halpa teknic etuveto rimpulaan, vedon pitää olla takana ja etubanjo hiukan avustaa tarvittaessa menoa!
- 2.4STW__
Oma kokemus takavedosta on kaikkea muuta kuin nautinto. F30 BMW oli pyöränkulmista varmaan kuutisen kertaa pajalla kolmen vuoden aikana eikä se silti ollut sen parempi aja akuin 90-luvun Tojottimet. Auto vaelsi jatkuvasti ja tien kallistukset vei sitä jatkuvasti. Suorastaan rasittava laite.
En ymmärrä miten tuollaista voi sanoa hyväksi ajaa. Pitää varmaan olla ruusunpunaiset buimurilasit nokkalla. Itselle riitti tuon kanssa takavetoilu. Talvella se oli lisäksi onneton. Nastarenkailla se hietti loivassakni ylämäessä motarilla cruisne pois päältä kun vain märällä asfaltilla renkaat ilmeisesti luisti niin perhanasti.
Toki perä pysyy hallinnasssa kun luiston esto on niin herkkä että sulalla asfaltilla cruisekin putoaa luiston vuoksi pois päältä ihan 100km/h vauhdissa.- Autmoz
Ei perkele voi kuin nauraa kokemattomien pikku Audistien jutuille.
Lue vaikka Autobildistä radalla autoja ammatikseen testaavan kommentit miksi keskimoottorinen takaveto on nelivetoa parempi. Kommenttisi on noinkin kokemattoman kirjoituksen jälkeen täysin arvoton autokeskusteluun.
Ensinnäkin tässä väitteesi:
1. Sinulla on yhden automerkin yhdestä takavetomallista tuntematon määrä ajokokemusta (arvioidaan 1 metrin ja 20 tkm välille)
2. Tämä yksi väittämäsi automerkki ja malli on yleinen totuus
3. Miten olet autoa oikein pitänyt, voisin jo arvioida arvioida kirjoituksesi perusteella, että olet porukkaa, joka ostaa halvat Linglongit, että voi investoida näyttävämpiin jälkiasennusvanteisiin, jotka ovat paskalaatua?
4. Itselläni on takavetoisessa autoissani kitkat. Nastat ovat eteläsuomessa surkea vaihtoehto. Ajettavuus kirkoilla parempi kuin nastoilla, nastat tarjoavat vain aavistuksen pitoetua siellä Ivalon kaltaisessa Talvitestissä lumella ja jäällä. - Autmoz
Kun luin jutun uudestaan, niin oikeastaan kokemuskohtaan lisäisin, että ei sinulla ollut todellisuudessa autoa ollenkaan. Kunhan yrität kommentillasi vahvistaa Audikiimaa, kun toimittajaryhmä on todennut takavetoverison olevan quattro-kiimaisten versiota parempi.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849