Samsung J5 muisti täynnä ongelman ratkaisu

SamsungJ5

Pari viotta vanhan Samsung J5 puhelimeni muisti on täyttynyt pikkuhiljaa niin että 16Gt muistista on ollut enää jäljellä sen verran ettei edes päivityksiä ole saanut menemään läpi. Muistin tilaa kuvaava graafi palaa punaisena ja varoittaa muistin olevan täynnä. Tämä siitä huolimatta, että olen tyhjentänyt muistista valokuvat, videot ja kaiken muun itse tallentamani. Sovelluksista olen poistanut turhat joita en ole tarvinnut. Kävin Goodmannin Dna myymälässä ja viereisessä Puhelinhuolto-korjaamossa kysymässä miksi muisti on täyttynyt äärimmilleen? Kummassakin paikassa sanottiin kyseessä olevan Android puhelimen ominaisuus jolle ei voi mitään koska jo itse sovellukset vievät valtaosan muistista ja käytetäessä älypuhelinta muodostuu koko ajan muistiin tallentuvia piilotiedostoja joita ei pysty löytämään, eikä niitä saa poistettua...
Dna:n neuvo oli ostaa uusi puhelin jossa on muistia enemmän... tämähän on heidän liikeideansa mukaista.
Asia alkoi mietityttämään entistä enemmän ja edellisistä Lumia puhelimistani muistin että niistä oli mahdollista tyhjentää kaikki muistiin tallentuneet kuvien ja videoiden, sekä muiden latauksien ja käytön aikana tallentuneet tilaa turhaan vievät "haamu tiedostost" joiden poisto palauttaa muistia roppakaupalla.
Lopulta löydettyäni tästä Samsung J5 puhelimesta kyseisen tallennusosion hämmästyin siitä kaikesta täysin turhasta "haamutiedostojen" määrästä joka löytyi piilotetuista kansioista ja niiden alikansioista päätin alkaa niitä poistamaan. Kuvat kansiossakin oli yli 2000 haamukuvaa (.thumbnails) vaikka olin poistanut niiden originaalit kuvat valokuva-kansiosta. Whatsapp kansioissa oli jäljellävaltavasti muistiin jääneitä turhia "haamukuvia" ja muuta dataa. Tyhjensin nämä kaikki pois. Samoin älypuhelimen jokapäiväisen mediakäytön takia muodostuneet tiedostot valtava määrä tilaa vievää käytön kannalta merkityksetöntä dataa kukin laji omissa alikansioissaan.
Tyhjensin kaiken turhan datan jokaisesta pääkansiosta ja alikansiosta ja ällistyin käytettäväksi palautetun muistin määrästä jota vapautui 5.21 Gigatavua.

Ennen tyhjennystä muistin tila oli:
15, 95 Gt / 16,00 Gt

Tyhjennyksen jälkeen muistin tila on:
10,74 Gt / 16,00 Gt

Uuden puhelimen ostotarvetta ei enää ole muistin täyttymisen takia koska nyt tiedän miten muistiin kertyvän turhan datam voin poistaa.

Epäilen, että kyseessä on puhelimen valmistajan tarkoituksella tekemä "ominaisuus" jonka takia puhelimen muisti täyttyy kuin varkain turhasta datasta jolloin välttämättömät päivityksetkään eivät enää onnistu ja saavat myytyä uuden puhelimen...

Tilannetta voi verrata autojen valmistamiseen, ei niitäkään tehdä ikuisiksi vaan niillä on tietty elinkaari ja sen jälkeen on hankittava uusi.

Älypuhelimille (Android) on keksitty nerokas idea sada ne käyttökelvottomiksi ohjelmoimalla niiden muisti tietyssä ajassa täyttymään mahdollisimman paljon, jolloin ne tavallaan ovat kuluneet loppuun (kuten auto) ja syntyy tarve ostaa uusi puhelin

Niin, ja Hämeenlinnaan tämä juttu liittyy mainitun Goodmanin Dna aasinsillan kautta....

21

2083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppoooo

      Avast clean-up!

    • Kfkkf83

      Ei, vaan kuvat ym. tärkeä talteen ja tehdasasetusten palautus.

    • Ghhjkkk

      Mulla sama ongelma. Jatkuvasti Samsungin J5 muisti tukossa. Päivityksetkääm ei onnistu.

      Kertoisitko aloittaja miten teit muistin palautuksen?

      Tehdaa asetusten palauttaminen on viimeinen keino toki mutta silloin puhelimesta häviää ihan kaikki mitä siellä on ja on tosi kova homma saada taas kaikki tuttu ennalleen, sehän on sama kuin ostaisi uuden puhelimen.

    • Samaongema

      Wikipedia
      "Älypuhelimien markkinosuudet vuoden 2016 lopussa jakaantuivat seuraavasti: Android 86,8%, iOS 12,5%, muut alle 1%. Androidista on tullut internetin käytetyin alusta vuonna 2017 ohittaen mm. Windowsin."

      Aloituksessa kerrottiin Android puhelimen muistin täyttymis ongelmasta ja ongelman helpolta kuulostavasta ratkaisusta.

      Aloittaja arvioi myös puhelimen valmistajan intressiä luoda ongelma jonka ratkaisu edellyttää uuden puhelimen ostamisen. Pitää varmaankin paikkansa.

      Kuten yllä oleva Wikipedian tekstin (ote) näyttää, kyse on käyttöjärjestelmä Android täydellisestä herruudesta ja markkinajohtajuudesta sekä sen valtavista puhelinmarkkinoista joita pyöritetään kaikin keinoin mahdollisimman lyhyen käyttöiän saavuttamiseksi ja uusien puhelimien myynnin vauhdittamiseksi.

      Nyt kiinnostaa oikeasti kuulla miten aloittaja sai muistia yli 5Gt vapaaksi ilman tehdas asetusten palauttamista..!

    • Jkkhgffg

      Hei tämän ketjun aloittaja..haloo!
      Voisitko ystävällisesti kertoa miten sait yli 5 kikatavua muistia palautettua.
      Tahtoisin tehdä saman ettei tartte mennä turhaan puhelinkaupoille mutta en osaa tehdä..

      • TyhmiltäRahatPois

        Tyhmät menee kaupoille. Voin asentaa sen sulle, mutta se maksaa. Pimeenä.


    • Toiminta-ohjetta

      5 kg viimeistelylekalla pieni muistintiivistyskoputtelu aikaajoin kännykälle auttaa.
      Tai sitten puhelimen toimintojen selvittäminen netistä.

    • Hhuigggf

      Hah.. näyttää siltä että kukaan muu kuin aloittaja ei tiedä oikeesti miten se homma tehdään. Silti tähän ketjuun kommentoineet tollot antavat syvällisiä suoraan perseestä olevia kommentteja syvällä rintaäänellä.

      Pyyntöjä on esitetty ketjun alkajalle. Saa nähdä tuleeko vastausta.

    • Koistimurtti

      Ainakin Whatsup kuvat on puhelimen muistissa. Ne voi siirtää muistikortille niin tilaa tulee !

    • Ytyugfff

      Kyllä tuolla alotuksessa kerrottiin että kaikki kuvat ja videot ja muutkin omat lataukset oli ensin poistettu/siirretty. Silti muisti oli lähes täynnä (15,95 Gt / 16,00 Gt).
      Vapaanahan on ollut näköjään vain 50 Mt joka ei riitä päivityksiin.
      Kyseessä on ollut nimenomaan haamu/varjokuva tiedostot (duplikaatit) joita syntyy joka kerran kun otetaan kuva ja ne on kokemattoman käyttäjän vaikea löytää ja poistaa.

    • Hphohigic

      Sanokaa ny miten sitä tilaa saa muistiin jos kerta tiedätte

    • Rrttferree

      Puhelinkauppaan

    • Rr5bhcxdd

      Mullakin muisti tökkii

    • Fgyijhhkk

      Päteekä ylinnä oleva myös muihin kuin Samsungiin

    • vapautinmuistia

      Enpä olisi uskonut että muistia Samsung J5 (Android) saa vapautettua kun puhelin on jo lähes käyttökelvoton muistin loppumisen takia. Tämä on ollut mulla ongelmana. Kun tajusin mitä ketjun alussa tarkoitettiin niin kokeilin itsekin samaa mitä aloittaja oli tehnyt. Löysin ne piilotetut tiedostot helposti ja heivasin kaikki huitsin nevadaan ja nyt on tilanne se että sain vapautettua muistia 6,5 Gt (9,49Gt / 16,00 Gt)
      Kiitos alottajalle.

    • autanytjooko

      Nimimerkille "vapautinmuistia"
      Minulla myös sama ongelma. Kerro ihmeessä miten teit sen... pliis!

    • eikukaaan

      Kuka tervejärkinen ostaa puhelimen Samsung.

      • Dfffzsss

        Mikä puhelin sinulla on eikukaan... wirn


    • Hiidenlinnalainen

      Oli ihan mielenkiintoista lukea näitä älypuhelimen ominaisuuksia.

      Itselläni ei ole sellaista koskaan ollut, vaan tuo 12 vuotta vanha nokialainen toimii oikein mukavasti. Internetistä se ei mitään ymmärrä, eikä ole kameraakaan, mutta puhelut ja tekstarit hoituvat. Akun täysi lataus riittää edelleen 9-10 vuorokaudeksi.
      10 euron puheaikalatauksella sitä käyttää noin vuoden, joten käyttökustannukset ovat alle 1 €/kk.

      Välillä täytyy poistaa tekstareita, jotta uusia mahtuu, mutta eipähän tuo kovin iso vaiva ole. Joskus harvoin se sammuu itsekseen, mutta käynnistyy aina ensiyrittämällä.

      • 7fg7gg7g8g8g

        Hiidenlinnalainen
        Mikä Nokian malli sulla on?


      • Hiidenlinnalainen
        7fg7gg7g8g8g kirjoitti:

        Hiidenlinnalainen
        Mikä Nokian malli sulla on?

        1101 eli mustavalkoinen näyttö.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe