5 hv terhi

jyskän

ostin kyseisen moottorin. mutta tietoa on vähän. ei tullu ohjekirjaa mukaan.

eli 5hv valkokoppanen ilmajäähytteinen? kone jossa vaihe eteen ja vapaa. valkoinen potkuri hopea runko.

mikähän vuosmalli kylessä lukee sarja: y
mikä polttoaine seos pitää olla 4%?

mikähän virka tuolla mötikällä joka on lohkossa kiinni ja johon menee tankilta letku ja siitä sitten kaasariin. onko se jokin alipainekalvopumppu vai mikä?

mikä tulppa tohon käy.

amatööri pääsee kuulemma koneella kalaan mutta soutaa sieltä pois! neuvokaa ammattilaiset miksi näin on. vinkkiä miten kone käyntiin myös paluumatkalla.

koneen edessä on virran ulostulo 3napaa onko tämä niitä 6voltin vehkeitä?

jos jollain terhi miehellä olisi huolto/käyttö ohjekirjaa ottaisin mielelläni vaikka kopiot niistä, maksusta voidaan sopia ja voin itse kopsata ne ja palauttaa alkuperäiset sinulle 100%varmaa.

laita sähköpostia: [email protected]

76

11240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masentaja

      Taitaa olla se terhin perusvika, eli kaasariin pääsee bensan joukkoon syntymään lohkon lämmöstä ilmakupla, joka estää koneen kännistymisen lämpimänä.

      Suosittelen terhistä luopumista, jos et halua soudella.

      • jyskän

        siis minne se kupla oikein tulee?
        kaasuttajassahan on kaiketi kohokammio jossa kelluva koho ja se kammio on puolillaan bensaa.

        jos kammiosta esim: kuumuden johdosta haihtuu bensaa pois sen kai voisi palauttaa painamalla tankinletkussa olevaa paljetta.

        koska kohon neula on alentunut se päästää lisää bensaa painettaessa paljetta.

        mutta ettei vaan se kupla tule sinne kalvopumppu mötikkään sekin on lohkossa kiinni.
        viisaammat vinkatkaa.


    • Millä perusteella

      Miten arvelet ilmajäähdytteiseksi? Mielestäni virran ulostulolla varustetut olivat ns. puolivesijäähdytteisiä (60-70- luvun vaiht). Sylinteri on vesijäähdytetty, mutta rikiputki ei. Sen pitäisi pissiä sieltä kopan takaa alareunasta. Tulpaksi käy esim. NGK:n B7HS tai B8HS. 3% 2t öljyseos riittää. Siitä kulkuvalojen liittimestä saa kolmenkin sortin jännitetasoa. En muista mitä, kun kirja on mökillä. Ei sitä käytännössä mihinkään tarvitse.

      • jyskän

        ensiksikin kiitos tosta seos ja tulppa neuvosta.

        en täysin varma ole jäähdytyksestä kun en ole vesessä sitä vielä käyttänyt.

        minulle sanottiin sen olevan ilmajäähdytteinen?
        ja siinä on ne ilmajäähdytys rivat lohkossa ja ilman ohjain mangneeton ympärillä.

        ihmetytti kyllä se että perässä on ritilä aukot jotka näyttää vedenottoaukoilta?
        perskules on tullu parikertaa vedettyä käyntiin se jo tallissa pakkasessa käytiin vain 1 min kerralla.

        tarkoitatko tuolla rikiputki ei sitä että paluu vesi ei tule lainkaan alas asti vaan pissii kaiken sieltä yläältä?


      • Millä perus...
        jyskän kirjoitti:

        ensiksikin kiitos tosta seos ja tulppa neuvosta.

        en täysin varma ole jäähdytyksestä kun en ole vesessä sitä vielä käyttänyt.

        minulle sanottiin sen olevan ilmajäähdytteinen?
        ja siinä on ne ilmajäähdytys rivat lohkossa ja ilman ohjain mangneeton ympärillä.

        ihmetytti kyllä se että perässä on ritilä aukot jotka näyttää vedenottoaukoilta?
        perskules on tullu parikertaa vedettyä käyntiin se jo tallissa pakkasessa käytiin vain 1 min kerralla.

        tarkoitatko tuolla rikiputki ei sitä että paluu vesi ei tule lainkaan alas asti vaan pissii kaiken sieltä yläältä?

        Vauhtiyörän(magneeton) päällä on toki kaikissa suojakoppa, mutta se ei välttämättä sisällä puhallinsiipiä, eikä ulotu sylinterin päälle. Onko sylinteri rivoitettu? Onko konekoppa auki alhaaltapäin vai umpiallas? Jos rivoitettu pytty näkyy alhaaltapäin se on vain ilmajäähdytteinen. Ja se toinen vaihtoehto sisältää vesipumpun potkurin yläreunan tasalla (levy).Ei saa käyttää kuivana kumisiiven vuoksi.Vielä on vaihtoehtoina vain sylinterin vesijäähdytys(kaikki vesi tulee ulos ylhäältä) Sekä täysin vesijäähdytetty, josta vesi tulee pakoputken kautta, eikä toimintaa niin helposti voi varmistaa.


      • jyskän
        Millä perus... kirjoitti:

        Vauhtiyörän(magneeton) päällä on toki kaikissa suojakoppa, mutta se ei välttämättä sisällä puhallinsiipiä, eikä ulotu sylinterin päälle. Onko sylinteri rivoitettu? Onko konekoppa auki alhaaltapäin vai umpiallas? Jos rivoitettu pytty näkyy alhaaltapäin se on vain ilmajäähdytteinen. Ja se toinen vaihtoehto sisältää vesipumpun potkurin yläreunan tasalla (levy).Ei saa käyttää kuivana kumisiiven vuoksi.Vielä on vaihtoehtoina vain sylinterin vesijäähdytys(kaikki vesi tulee ulos ylhäältä) Sekä täysin vesijäähdytetty, josta vesi tulee pakoputken kautta, eikä toimintaa niin helposti voi varmistaa.

        tänään tutkin hieman konetta.
        jäähdytys rivat on koko lohkossa ja kannessa.
        magneeton päällä on pulteilla kiinni ripainen rengas, eli jäähdytys rivat.
        kone on auki alhaalta että jäähdytysilma pääsee pois.

        eli näistä päätellen ilmajäähdytteinen.
        ihmetytti vaan perässä olevat pienet aukot aivankuin olisi veden sisään otto, saattaahan se olla ajonaikainen vapaa vesi kierto jäähdyttään perää mene ja tiedä.


      • Ykä
        jyskän kirjoitti:

        tänään tutkin hieman konetta.
        jäähdytys rivat on koko lohkossa ja kannessa.
        magneeton päällä on pulteilla kiinni ripainen rengas, eli jäähdytys rivat.
        kone on auki alhaalta että jäähdytysilma pääsee pois.

        eli näistä päätellen ilmajäähdytteinen.
        ihmetytti vaan perässä olevat pienet aukot aivankuin olisi veden sisään otto, saattaahan se olla ajonaikainen vapaa vesi kierto jäähdyttään perää mene ja tiedä.

        En ole moista omistanut, mutta sen verran muistan, että konetta oli kaksi versiota, varhaisempi ilmajäähdytteinen ja myöhempi vesijäähdytteinen. Koneiden pakokaasut johdettiin vartta pitki veteen ja mikäli vartta ei jäähdytetä, niin maalit kyllä palaa. Sitä oliko ilmajäähdytteisessä erillistä pumppua tätä varten, en tiedä. Voi hyvinkin olla, että vedenkierto pakopukeen on järjestetty patopaineella.


      • jyskän
        Ykä kirjoitti:

        En ole moista omistanut, mutta sen verran muistan, että konetta oli kaksi versiota, varhaisempi ilmajäähdytteinen ja myöhempi vesijäähdytteinen. Koneiden pakokaasut johdettiin vartta pitki veteen ja mikäli vartta ei jäähdytetä, niin maalit kyllä palaa. Sitä oliko ilmajäähdytteisessä erillistä pumppua tätä varten, en tiedä. Voi hyvinkin olla, että vedenkierto pakopukeen on järjestetty patopaineella.

        tämä mun vehje taitaa olla juuri tuota aikaisempaa mallia. pakokaasut tulee ulos alhaalta leveän evän kohdalta.
        ehkä puhallusjäähdytys jäähdyttää pakosarjan alkupään koska maalit näyttää olevan aika hyvin paikoillaan.
        muutenhan kone on puolivälistä alaspäin veden sisässä jossa lämpöhaittaa ei tule.

        kunhan kelit lämpenee niin saatan ottaa auki ton perän ja katsoa mitäsiellä on.

        yks ikävä huomio tuli polttoaine tankki on täysin ruosteessa sisältä, päältä hyvässä maalissa.
        pystyyköhän tuolle tekeen mitään eli millä ruosteet pois ja loppuuko ruostuminen jos pitää tankkia täytenä tuolla 3% seoksella.


      • Maalattu
        Ykä kirjoitti:

        En ole moista omistanut, mutta sen verran muistan, että konetta oli kaksi versiota, varhaisempi ilmajäähdytteinen ja myöhempi vesijäähdytteinen. Koneiden pakokaasut johdettiin vartta pitki veteen ja mikäli vartta ei jäähdytetä, niin maalit kyllä palaa. Sitä oliko ilmajäähdytteisessä erillistä pumppua tätä varten, en tiedä. Voi hyvinkin olla, että vedenkierto pakopukeen on järjestetty patopaineella.

        Ilmajäähdytteisten (eikä muittenkaan valkokoppaiaisten) rikiputkea maalattu lainkaan. Pelkällä alumiinilla se oli!


      • Puhdistus
        jyskän kirjoitti:

        tämä mun vehje taitaa olla juuri tuota aikaisempaa mallia. pakokaasut tulee ulos alhaalta leveän evän kohdalta.
        ehkä puhallusjäähdytys jäähdyttää pakosarjan alkupään koska maalit näyttää olevan aika hyvin paikoillaan.
        muutenhan kone on puolivälistä alaspäin veden sisässä jossa lämpöhaittaa ei tule.

        kunhan kelit lämpenee niin saatan ottaa auki ton perän ja katsoa mitäsiellä on.

        yks ikävä huomio tuli polttoaine tankki on täysin ruosteessa sisältä, päältä hyvässä maalissa.
        pystyyköhän tuolle tekeen mitään eli millä ruosteet pois ja loppuuko ruostuminen jos pitää tankkia täytenä tuolla 3% seoksella.

        Teeppä tankille moottoripyörän entisöijien konsti.
        Poistetaan polttoaineen lähtöputki (letkun-) ja tukitaan reikä vaikka puutapilla. Laitetaan tankkiin pari kourallista hiekoitussepeliä. Jos et talkkarilta saa, osta rauta-/ talouskaupasta 10kg säkki. Sen jälkeen intensiivistä ravistelua niin kauan kuin voimat ja hermot antaa myöten. Pitää olla tyhjä ja kuiva (kuivatettu) tankki ennen aloitusta. Sen jälkeen huolellinen hiekanpoisto ja huuhtelu muutamaan kertaan vaikka löpöllä. Jos 2-t tankissa on bensaa, se ei sitten mitään muuta suojausta tarvikaan. Ts. toi sun tankkis on ollut tod. näk. vuosia tyhjänä koteassa varastossa.


      • Puhdistus
        jyskän kirjoitti:

        tämä mun vehje taitaa olla juuri tuota aikaisempaa mallia. pakokaasut tulee ulos alhaalta leveän evän kohdalta.
        ehkä puhallusjäähdytys jäähdyttää pakosarjan alkupään koska maalit näyttää olevan aika hyvin paikoillaan.
        muutenhan kone on puolivälistä alaspäin veden sisässä jossa lämpöhaittaa ei tule.

        kunhan kelit lämpenee niin saatan ottaa auki ton perän ja katsoa mitäsiellä on.

        yks ikävä huomio tuli polttoaine tankki on täysin ruosteessa sisältä, päältä hyvässä maalissa.
        pystyyköhän tuolle tekeen mitään eli millä ruosteet pois ja loppuuko ruostuminen jos pitää tankkia täytenä tuolla 3% seoksella.

        Teeppä tankille moottoripyörän entisöijien konsti.
        Poistetaan polttoaineen lähtöputki (letkun-) ja tukitaan reikä vaikka puutapilla. Laitetaan tankkiin pari kourallista hiekoitussepeliä. Jos et talkkarilta saa, osta rauta-/ talouskaupasta 10kg säkki. Sen jälkeen intensiivistä ravistelua niin kauan kuin voimat ja hermot antaa myöten. Pitää olla tyhjä ja kuiva (kuivatettu) tankki ennen aloitusta. Sen jälkeen huolellinen hiekanpoisto ja huuhtelu muutamaan kertaan vaikka löpöllä. Jos 2-t tankissa on bensaa, se ei sitten mitään muuta suojausta tarvikaan. Ts. toi sun tankkis on ollut tod. näk. vuosia tyhjänä koteassa varastossa.


      • Ykä
        jyskän kirjoitti:

        tämä mun vehje taitaa olla juuri tuota aikaisempaa mallia. pakokaasut tulee ulos alhaalta leveän evän kohdalta.
        ehkä puhallusjäähdytys jäähdyttää pakosarjan alkupään koska maalit näyttää olevan aika hyvin paikoillaan.
        muutenhan kone on puolivälistä alaspäin veden sisässä jossa lämpöhaittaa ei tule.

        kunhan kelit lämpenee niin saatan ottaa auki ton perän ja katsoa mitäsiellä on.

        yks ikävä huomio tuli polttoaine tankki on täysin ruosteessa sisältä, päältä hyvässä maalissa.
        pystyyköhän tuolle tekeen mitään eli millä ruosteet pois ja loppuuko ruostuminen jos pitää tankkia täytenä tuolla 3% seoksella.

        Toivottavasti koneen sisäkalut ei ole samassa tilassa kuin tankkikin. Jos on, niin ei ole taloudellisesti mielekästä uhrata koneeseen yhtään mitää. Harrastusmielessä konservointi on sitten ihan toinen juttu.
        Jos se rikiputki on maalaamaton, niin se tuskin on vesijäähdytetty.


      • jyskän
        Maalattu kirjoitti:

        Ilmajäähdytteisten (eikä muittenkaan valkokoppaiaisten) rikiputkea maalattu lainkaan. Pelkällä alumiinilla se oli!

        näyttäisi koko moottorin alapää (rikiputki) olevan maalattu hopeaksi, voi olla että joku on sen maalannut jälkeenpäin.

        kaadoin tänään loput bensat tankista pois ja ihan ruosteista bensa oli ei menny edes sihdin läpi.

        täytyypä tehdä tuo sepeli puhdistus kikka tuolle tankille.
        meinasitko että tankki ei ruostu uudestaan kun se pidetään täytenä 3% bensalla.

        on varmaan syytä avata toi kaasari ja puhdistaa se ja samoin se kalvopumppumötikkä myös.


      • harrastelijan
        jyskän kirjoitti:

        näyttäisi koko moottorin alapää (rikiputki) olevan maalattu hopeaksi, voi olla että joku on sen maalannut jälkeenpäin.

        kaadoin tänään loput bensat tankista pois ja ihan ruosteista bensa oli ei menny edes sihdin läpi.

        täytyypä tehdä tuo sepeli puhdistus kikka tuolle tankille.
        meinasitko että tankki ei ruostu uudestaan kun se pidetään täytenä 3% bensalla.

        on varmaan syytä avata toi kaasari ja puhdistaa se ja samoin se kalvopumppumötikkä myös.

        muakin kiinnostaa tuo tankin pesu.

        jos en halua hommata sepeliä, käykö hommaan muu tavara esimerkiksi, jos laittaa pari kourallista metalliromua joissa on muttereita,rikkoja erikokoisia nauloja ym...

        onnistuuko noillakin, omasta mielestä miksei noillakin metallipaloilla?


      • S epeli
        harrastelijan kirjoitti:

        muakin kiinnostaa tuo tankin pesu.

        jos en halua hommata sepeliä, käykö hommaan muu tavara esimerkiksi, jos laittaa pari kourallista metalliromua joissa on muttereita,rikkoja erikokoisia nauloja ym...

        onnistuuko noillakin, omasta mielestä miksei noillakin metallipaloilla?

        Idea on siinä, että hiekoitussepeli on terävää, ts. mursketta. Mutteritavarallakin on joku koittanut, mutta ongelmana on juuri tuo pyöreys, joka tekee lähinnä niittavan vaikutuksen.Sepelillä saa vielä paremman tuloksen, jos seuloo siitä hienomman jakeen pois. Tämähän vain toimii pehmentävänä osana.


      • jyskän
        S epeli kirjoitti:

        Idea on siinä, että hiekoitussepeli on terävää, ts. mursketta. Mutteritavarallakin on joku koittanut, mutta ongelmana on juuri tuo pyöreys, joka tekee lähinnä niittavan vaikutuksen.Sepelillä saa vielä paremman tuloksen, jos seuloo siitä hienomman jakeen pois. Tämähän vain toimii pehmentävänä osana.

        kuullostaa sepeli paremmalle.
        onko sillä sitten väliä onko tankki kuiva vai riittääkö että kaataa kaikki bensat pois ja sepelit sisään ja huljuttelua .

        luulisi sen sepelin hiovan ruostetta pois vaikka tankki ei olisi kuivattu, miten on?


      • S epeli
        jyskän kirjoitti:

        kuullostaa sepeli paremmalle.
        onko sillä sitten väliä onko tankki kuiva vai riittääkö että kaataa kaikki bensat pois ja sepelit sisään ja huljuttelua .

        luulisi sen sepelin hiovan ruostetta pois vaikka tankki ei olisi kuivattu, miten on?

        Kyllä sun kannattaa kuivatella, kun ei tuonne vesille vielä näyttäisi ihan pääsevän. Nimittäin hienoa hiekkaa on aina ajonkun verran mukana ja irtoava ruostepöly myös tekee sitkeää tahnaa. Tämä toimii pehmikkeenä ja on sen pois saaminen muutenkin työläänpää.


      • tuumija
        S epeli kirjoitti:

        Kyllä sun kannattaa kuivatella, kun ei tuonne vesille vielä näyttäisi ihan pääsevän. Nimittäin hienoa hiekkaa on aina ajonkun verran mukana ja irtoava ruostepöly myös tekee sitkeää tahnaa. Tämä toimii pehmikkeenä ja on sen pois saaminen muutenkin työläänpää.

        minulla olisi aihetta samaan projektiin.
        sepeliä ei talosta löydy, eikä viitsis lähteä kahtakourallista ostamaankaan lähteä.

        säkinpohjalla on karkeaa akvaario hiekkaa raekoko noin 2-5mm se on kyllä pyöreäreunaista.

        kai sitä tuollakin saisi tankin puhtaaksi kun kunnolla ravistelee??
        S epeli vois kommentoida onnistuuko homma?


      • S epeli
        tuumija kirjoitti:

        minulla olisi aihetta samaan projektiin.
        sepeliä ei talosta löydy, eikä viitsis lähteä kahtakourallista ostamaankaan lähteä.

        säkinpohjalla on karkeaa akvaario hiekkaa raekoko noin 2-5mm se on kyllä pyöreäreunaista.

        kai sitä tuollakin saisi tankin puhtaaksi kun kunnolla ravistelee??
        S epeli vois kommentoida onnistuuko homma?

        Työtä ja hikeähän se saattaa vähän lisätä. Riippuu varmaan paljolti ruostumisasteestakin. Aikanansa maalattusisustainen tankki onkin sitten vaikeampi tapaus. Muutenkaan ei kerran puhdistettua tankkia kannata mennä maalaaman. Sillä kun on taipumus irrota laikkuina ja palasina, jotka tukkivat sitten bensan kulun. On olemassa kyllä jokin sikahintainen kakasikomponenttipinnoite, mutten muista edes sen nimeä. Muuten jossakin päin Suomea saattaa sepeliä löytyä noista ylämäkiin sijoitetuista lautapömpeleistäkin.


      • ylikypsiä
        jyskän kirjoitti:

        tämä mun vehje taitaa olla juuri tuota aikaisempaa mallia. pakokaasut tulee ulos alhaalta leveän evän kohdalta.
        ehkä puhallusjäähdytys jäähdyttää pakosarjan alkupään koska maalit näyttää olevan aika hyvin paikoillaan.
        muutenhan kone on puolivälistä alaspäin veden sisässä jossa lämpöhaittaa ei tule.

        kunhan kelit lämpenee niin saatan ottaa auki ton perän ja katsoa mitäsiellä on.

        yks ikävä huomio tuli polttoaine tankki on täysin ruosteessa sisältä, päältä hyvässä maalissa.
        pystyyköhän tuolle tekeen mitään eli millä ruosteet pois ja loppuuko ruostuminen jos pitää tankkia täytenä tuolla 3% seoksella.

        Luumuja, appelsiinejä tms. vanhentuneita hedelmiä niin niistä irtoavat kaasut syö ruosteen muutamassa päivässä.


      • ewrtghjkl
        Millä perus... kirjoitti:

        Vauhtiyörän(magneeton) päällä on toki kaikissa suojakoppa, mutta se ei välttämättä sisällä puhallinsiipiä, eikä ulotu sylinterin päälle. Onko sylinteri rivoitettu? Onko konekoppa auki alhaaltapäin vai umpiallas? Jos rivoitettu pytty näkyy alhaaltapäin se on vain ilmajäähdytteinen. Ja se toinen vaihtoehto sisältää vesipumpun potkurin yläreunan tasalla (levy).Ei saa käyttää kuivana kumisiiven vuoksi.Vielä on vaihtoehtoina vain sylinterin vesijäähdytys(kaikki vesi tulee ulos ylhäältä) Sekä täysin vesijäähdytetty, josta vesi tulee pakoputken kautta, eikä toimintaa niin helposti voi varmistaa.

        Se levy siinä "potkutin yläpuolella"ns kavitaatiolevy,jolla ei ole mitään tekemistä nyt tämän asian kanssa.


      • Anonyymi
        jyskän kirjoitti:

        tänään tutkin hieman konetta.
        jäähdytys rivat on koko lohkossa ja kannessa.
        magneeton päällä on pulteilla kiinni ripainen rengas, eli jäähdytys rivat.
        kone on auki alhaalta että jäähdytysilma pääsee pois.

        eli näistä päätellen ilmajäähdytteinen.
        ihmetytti vaan perässä olevat pienet aukot aivankuin olisi veden sisään otto, saattaahan se olla ajonaikainen vapaa vesi kierto jäähdyttään perää mene ja tiedä.

        Vuodesta 1976 - 79 valmistettiin Terhi 5 hv. jossa oli sylinteri ilmajäähdytteinen ja rikiputki
        vesi. Juuri vaihdoin vesipumpun siipipyörän joka sijaitsee potkurin yläpuolella olevan
        siiven kohdalla josta se rikiputki katkeaa.
        Vesipumpulta nousee kupariputki aivan moottorin alapuolelle pakoaukon viereen, jäähdyttäen moottorin alaosaa sekä rikiputkea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vuodesta 1976 - 79 valmistettiin Terhi 5 hv. jossa oli sylinteri ilmajäähdytteinen ja rikiputki
        vesi. Juuri vaihdoin vesipumpun siipipyörän joka sijaitsee potkurin yläpuolella olevan
        siiven kohdalla josta se rikiputki katkeaa.
        Vesipumpulta nousee kupariputki aivan moottorin alapuolelle pakoaukon viereen, jäähdyttäen moottorin alaosaa sekä rikiputkea.

        Moi!

        Joutuuko siipipyörän (impellerin) vaihtamaan alakautta, eli purkamaan vaihteiston.
        Yritin vanhaa siipipyörää yläkautta ottaa pois, mutta jää jumiin pystyakselin yläosaan.

        Vieläkö näitä siipipyöriä saisi jostain. Itselläni hyväkuntoinen vähällä käytöllä oleva vuoden 76 täysi vesijäähdytteinen 5 heppainen ja olen sen päättänyt pitää legendaarisuuden merkeissä.


      • Jarzza89 kirjoitti:

        Moi!

        Joutuuko siipipyörän (impellerin) vaihtamaan alakautta, eli purkamaan vaihteiston.
        Yritin vanhaa siipipyörää yläkautta ottaa pois, mutta jää jumiin pystyakselin yläosaan.

        Vieläkö näitä siipipyöriä saisi jostain. Itselläni hyväkuntoinen vähällä käytöllä oleva vuoden 76 täysi vesijäähdytteinen 5 heppainen ja olen sen päättänyt pitää legendaarisuuden merkeissä.

        Moi,

        Mulla on vihreä 5hv Terhi ja kyllä siipipyörän pitäisi tulla yläkautta pois. Olisiko akselin päällä karstaa tai muuta jos ei liiku ylöspäin? Omastani sain naputella kyllä reilusti että sai vanhan pois ja uuden tilalle.
        Sopivaa siipipyörää saa Motonetistä: 50-00323 Mercury, Mariner siipipyörä 3.
        Akselin reikää täytyy vähän suurentaa, että mahtuu akselin päälle. Muuten on samat mitat.

        Itsellä on tällä hetkellä ongelma tuon vesiputken kanssa, kun se flaskaa sieltä yläpäästä ja jäähdytysvettä ei tule moottorin kyljestä ulos. Vanha siipipyörä meni murusiksi ja nuo murut teki tukosta kanavaan. Nyt olen huuhdellut kanavaa vedellä, paineella ja imuroimallakin ja on puhdas. Kokeilin pumpata vettä putkea pitkin ja tuli vesi läpi.

        Ilmeisesti sinne vesiputken yläpäähän ei ole tiivistettä?
        Seuraavaksi kokeilen putken pään pientä levitystä, että liitoksesta tulisi ainakin tiukempi.


    • meilläkin on terhi 5hp, ilm...

      Hei
      Kun pääset moottorilla ajaen perille, niin älä nosta sitä ylös. Ilmajäähdytteisessä pakokaasut johdetaan potkurin luota ulos. Kun kippaat koneen ylös niin vettä jää pakokanavaan. Potkuripää nousee Terhissä ylemmäs kuin moottori jolloin vesi tulee pakokanavaa pitkin ja solahtaa sylinteriin. Ei se sitten enää käyntiin lähde kun tulppa on märkä. Eräällä henkilöllä kävi isomman Terhin kanssa niin, että moottori toimi kotona, mutta ei vesillä veneessä. Hän otti rannassa tulpan pois ja vetäisi käynnistysnarusta. Vettä lensi tulpanreiästä iloisesti! Minäkin olen soutanut monta kilometriä, monta kertaa Terhin takia kotirantaan, kun tuli kipattua potkuripuoli liian ylös. Muistaakseni vanhemmillani on Terhin ohjekirja tallessa, mutta matkaa sinne on 250km joten ihan heti en sitä sinulle saa hankittua tai kopioitua. Terhi on yksipyttyinen ja mielestäni vaarallinen. Se lähtee käyntiin vaihde päällä. Starttikaasu antaa ihan hyvät kierrokset koneelle. Kun vetäiset narusta, moottori pyörähtää helposti 90 astetta, vene karkaa alta sivulle ja molskis. Toivottavasti ranta ei ole kaukana eikä vene tule päälle pyörimään, potkuri tekee pahaa jälkeä.
      Mukavaa kesää. t: meilläkin vielä terhi 5hp

    • terhivitonen

      Vieläkö tämä viestiketju heräisi henkiin?

      Ostin kaksi tuollaista Terhiä. Toinen starttas ja hyvin pelaa pukilla. Toinen ei pysy käynnissä kuin 3 sekuntia.

      Onko jollakin Terhi 5hv ihan kovassa käytössäkin?

      • terhikolmepilkkuviis

        Saisit varmaan uusia sekä puolan, konkan, että kärjetkin. Noin vanhoista voi olla jo menneet. Yksi syyllinen voisi olla myös polttoainepumpun palje? Ei saa bensaa kuin sen hetken aikaa. Googleta "Hannu Urkonen" (Saamaiskylä Leppävirta) niin voit löytää yhteystiedot hyvään varaosamyyjään. Myös kuopiolaisen Voimakone -yrityksen kautta voit kysyä. H. Urkonen on käsittääkseni sukulainen ko. yrityksen pitäjälle ja sitäkin kautta saa jotain Terhin osaa, Itse sain pari vuotta sitten uudet moottorin sisuskalutkin H.Urkoselta Terhiin, eikä maksaneet paljoa.

        Kuiviltaan älä käynnistä näitä, vesipumpun siipipyörä hajoaa. Ilmajäähdytteisessäkin on vesipumppu, joka jäähdyttää pakoputken. Kaverilla on Terhi 5 ja minulla 3,5. Kovassa käytössä, ja sähköpuolen uusinnalla on toimineet hyvin. Toki näissä temperamenttia on, en lähtisi kauas ilman hyviä airoja.. Joissakin oli puola sijoitettu niin että kuumeni liikaa, eikä kone käynnistynyt lämpöisenä.


      • Terhin soutukaveri
        terhikolmepilkkuviis kirjoitti:

        Saisit varmaan uusia sekä puolan, konkan, että kärjetkin. Noin vanhoista voi olla jo menneet. Yksi syyllinen voisi olla myös polttoainepumpun palje? Ei saa bensaa kuin sen hetken aikaa. Googleta "Hannu Urkonen" (Saamaiskylä Leppävirta) niin voit löytää yhteystiedot hyvään varaosamyyjään. Myös kuopiolaisen Voimakone -yrityksen kautta voit kysyä. H. Urkonen on käsittääkseni sukulainen ko. yrityksen pitäjälle ja sitäkin kautta saa jotain Terhin osaa, Itse sain pari vuotta sitten uudet moottorin sisuskalutkin H.Urkoselta Terhiin, eikä maksaneet paljoa.

        Kuiviltaan älä käynnistä näitä, vesipumpun siipipyörä hajoaa. Ilmajäähdytteisessäkin on vesipumppu, joka jäähdyttää pakoputken. Kaverilla on Terhi 5 ja minulla 3,5. Kovassa käytössä, ja sähköpuolen uusinnalla on toimineet hyvin. Toki näissä temperamenttia on, en lähtisi kauas ilman hyviä airoja.. Joissakin oli puola sijoitettu niin että kuumeni liikaa, eikä kone käynnistynyt lämpöisenä.

        Ihan ensimmäisissä vaihteettomissa valkokoppaisissa ilmajäähdytteisissä oli rikiputken veden sisäänmenoreikä jäänyt tehtaalla tekemättä sinne ritilän alle. Riki kuumeni yläpäästään eikä kone jaksanut aina käydä.
        Virtapistokkeessa toinen laita on maa ja toinen laita on sammuttimen liitin. Eli ne yhdistettäessä moottori sammuu. Keskimmäisestä lähtee valolle virtaa ja se maa on luonnollisestyi toinen napa.


    • 23e

      Kyllä siinä toisessa joku bensansaantiongelma varmasti on. onkos ne terhit valkosia vai vihreitä? kai niitä terhejä vielä käytössä on porukalla mutta enempi varmaan niitä isompia on porukalla. Itsellä on 20hv ja 40hv paatin perässä ja useampi eri kokoinen kyllä tallissa ja niillä ajellaan sillon tällöin.

      Urkonen on ostanut varastoja sellasisilta ketä on terhien kanssa pelanneet ja sieltä löytyy tietämystä aikalailla niistä vehkeistä. Voimakoneen omistaja on Urkosen poika ja siellä myydään vitoseen kaikkea mitä voit tarvita. Itseltänikin löytyy niihin jotain osia ja käyttämättömiäkin potkureita jos jollain on kiinnostusta. Molempikätisiä

    • terhivitonen

      Molemmat ovat valkoisia. Toisessa on vaihde vapaa-eteen. Tämä jossa on vaihde on toimiva, kävin sillä eilen ajelemassa, hyvin toimi vaikka välillä sammutteli. Ja ykösellä käyntiin.

      Tämä toinen on sitten mysteeri. Kaasaria putsailtiin ja tulppia vaihdeltiin. Käy sen kolme sekuntia, tulppa ei kastu. Veikkaisin, että saa jotain ilmaa, kaasarin ja pytyn välinen tiiviste on kokonaan pois, joten se lienee osasyyllinen.

      Ei jaksaisi hirveästi panostaa tähän toiseen moottoriin. Jos sen saisi käymään, niin voisi jollekin myydä satskulla :)

    • 23e

      se voi vaikuttaa että pääsee laihalle ja sammuu... ota bensapumppu irti ja putsaa se alipainekanava lohkosta ja katso että ne tiivisteet on kunnossa kun jos se vetää ilmaa sieltä pumppu ei toimi. pehmeneekö se letkussa oleva käsipumppu sillon kun se käy?

    • terhivitonen

      Ei pehmene. Katson tuon tarkemmin kunhan saan jonkinlaisen tiivisteen tuohon.

    • 23e

      tiivistepaeperia myydään ihan varaosaliikkeissä ja kannattaa sekin katsoa ettei bensapumpunkalvo ole venynyt

    • TuplaTerhi

      Ostin äsken 2kpl Terhin 5hv-moottoreita, kun melkein ilmaiseksi sain.
      Ilmajäähdytteisiä molemmat.
      Uisteluvauhtia kesti yhtäjaksoisesti koko reissun sammumatta eli vajaa 3h,
      mutta heti kun antoi kaasun melkein pohjaan, niin ei kestänyt 5minuuttia, vaan sammui.
      Sitten n.2min odotuksen jälkeen isolla kaasulla lähti taas käyntiin helposti.
      Sama on toistunut nyt neljällä kalastusreissulla.

      mikähän tässä voisi olla syynä, itse kun en näiden päälle oikeastaan mitään ymmärrä.
      Rikin yläosa käy hullun kuumana, sihisee kun heittää vettä. Samoin ne jäähdytyssiilit.

    • 23e

      onkos niissä vesijäähdytetty riki? eli onko siinä alapäässä sellaiset pitkänmalliset vedenottoreiät? Niissä on siipipyörä joka jäähdyttää rikiä ja pitää näin konettakin viileämpänä ja vikasi haiskahtaa siltä että siipipyörä on hajonnut...

    • Tuplaterhi

      Kyllä löytyy. Riki käykin mielettömän kuumana ajaessa. Kokeilenpa toisella koneella, lämpeneekö se samalla mallilla. Hyvällä tuurilla siipipyörä on ehjä :)

    • sukkajumala123

      Sain eilen valkoisen 5hp mallin ilmaiseksi.
      Tulppa puuttuu ja "kuulemma" kaasari tulvii.
      Noh, koppa auki ja tutkimaan, kaippa tuosta vielä käypäsen pelin saa soutuveneen perään..

      • hyvä kone

        uusi neulaventtili kaasariin löytyy voimakoneelta


    • uti11

      Tänään kuulin että, kun terhin 5hp koneissa puola on aivan sylinterissä kiinni, niin kuumenee liikaa, ja useimmat saaneet vian poistettua sillein että ovat laittaneen puolan aivan kopan viereen jotta ei imisi niin paljon lämpöä

    • 23e

      Juu sen puolan voi siirtää pois sieltä vauhtipyörän alta... Herätteen voi ottaa virran ulosotolta. Näin puola ei kuumene niin paljon ja matka jatkuu pitempään8)

    • terhiluver

      hanki kärjetön sytkäri

    • 23e

      tohon koneeseen se ei taida olla kovin helpolla saatavilla... sen puolan kun ottaa pois sieltä vauhtipyörän alta niin toimintavarmuus on ihan eri luokkaa noinkin

      • terhimies

        Kärjet ja kondensaattorin korvaava sytysmoduuli luulisi toimivan myös perämottorissa, koska toimii vanhassa moottorisahassakin, jonka laitoin sellaiseen kärkien tilalle ja maksoi 15e


    • 23e

      Mistäs sellaisia saa?

    • -Mika-

      Kaivoin tänään 3 vuotta sitten varastoon viedyn (syyshuollon jälkeen) Terhin 4,5 heppasen esiin ja laitoin pönttöön kiinni. Pallukasta pumppaukset ja ryyppy auki, neljännes kaasua ja tokalla käyntiin ja se myös jäin käyntiin. Sitten veneen perään ja menoksi. Toimii hyvin. Onhan se vähän äänekäs ja isompi koppa kuin muissa saman tehoisissa, mutta kevyt kanniskella ja se tärkein: Toimii niin kuin pitääkin.

    • 23e

      juu ja kun se on ilmajäähdytteinen niin kestää ajella vähän mutapohjassakin

    • terhimies 2807

      Hei terhi kaverit, vannouduin siis tähänkin harrastukseen eli hankin 20hp terhin tänään. Ja ensimmäinen ongelma on ettei käynnistys onnistu. Ei vapauta narun jatketta eli nousevaa hammasratasta vautipyörälle. Kahva kyllä liikkuu ns. kaksi asentoa muttei ilmeisesti sinne kolmanteen? Ja löytyykö keltään käyttistä?

      t. terhimies 2807

    • 23e

      Onko siinä hammasrattaan alla sellaista rautalankaa mikä menee siihen yläkannattimen reikään. Ilman sitä se ei nosta ratasta. Kirjoita googleen terhi 20hv niin sieltä pitäisi löytyä sivu missä on käyttöohje. Onnea hyvästä valinnasta. Terhekä on itselläkin useampia

    • jamaha

      meilläkin on terhi 5hp , ilma...

      5 hv terhi
      Hei
      Kun pääset moottorilla ajaen perille, niin älä nosta sitä ylös. Ilmajäähdytteisessä pakokaasut johdetaan potkurin luota ulos. Kun kippaat koneen ylös niin vettä jää pakokanavaan. Potkuripää nousee Terhissä ylemmäs kuin moottori jolloin vesi tulee pakokanavaa pitkin ja solahtaa sylinteriin. Ei se sitten enää käyntiin lähde kun tulppa on märkä. Eräällä henkilöllä kävi isomman Terhin kanssa niin, että moottori toimi kotona, mutta ei vesillä veneessä. Hän otti rannassa tulpan pois ja vetäisi käynnistysnarusta. Vettä lensi tulpanreiästä iloisesti! Minäkin olen soutanut monta kilometriä, monta kertaa Terhin takia kotirantaan, kun tuli kipattua potkuripuoli liian ylös. Muistaakseni vanhemmillani on Terhin ohjekirja tallessa, mutta matkaa sinne on 250km joten ihan heti en sitä sinulle saa hankittua tai kopioitua. Terhi on yksipyttyinen ja mielestäni vaarallinen. Se lähtee käyntiin vaihde päällä. Starttikaasu antaa ihan hyvät kierrokset koneelle. Kun vetäiset narusta, moottori pyörähtää helposti 90 astetta, vene karkaa alta sivulle ja molskis. Toivottavasti ranta ei ole kaukana eikä vene tule päälle pyörimään, potkuri tekee pahaa jälkeä.
      Mukavaa kesää. t: meilläkin vielä terhi 5hp



      5hp vesijäähy vihreäkopasessa terhissä, myös tulee pakokaasut potkurin luolta
      ei ole sen kanssa ollut ongelmia. Tosin omani ei nouse sillä tavalla että potkuri on moottorin yläpuolella. päteköhnäs sama läppä tässä vesijäähy vispilässä?

      • jamaha

        Ylempi teksi oli siis lainaus: ja rivin sitä alemmas minun kirjottana:D niinkun varmaan ymmärsitte.
        Se on totta että terhi antaa hyvät kiekat kun on startti kaasu, mutta kandee vapaa päälle heittää käyntiin. Ei onneks kertaakaan ole tarvinnut soutaa terhin takia! ja reissuja on ollut.. laatua suomesta malli takas!

        Ja vielä semmonen että jos on tcw-3 merkittyä 2-tahti oljyä nii 2% seos riittää kirkkaasti, pyörii paremin uistelu vauhtikin!


    • Käki

      Saako tollaseen 5 hp Terhiin liitettyä rattiohjausta ja kaasua?

    • "vähän käytetty"

      JOssain vaiheessa kaikista koneista vaan häipyy dokumentit ja opaskirjat. Se on oletettavasti joskus sen jälkeen kun omistaja sammuttaa veneen ja poistuu hetkeksi sen luota, ja ennen sitä kun jobbari ostaa sen ja latoo tärisevään käteen pari kymppiä.

    • miuhu

      Rojektina terhi 5hp, sarja A. Puuttuu joitakin osia, mm sähkö osia. Olisko kellään räjäytyskuvia ko. laitteesta?

    • 23e

      Voimakoneeltakin saa niitä. Ilmeisesti kyseessä ilmajäähdytteinen export malli?

    • Terhi5

      Oma Terhi 5 on B-sarjaa ilmajäähy valkeakoppainen.
      Tähän asti on terhi käynnistynyt hyvin eli 29 vuotta mutta nyt ei tullut kipinää ja ajettelinkin että täytyykö lähteä ostamaan perämoottoria.
      Terhin ikää en tiedä vaan ostin sen aikoinaan käytettynä.

      Laiskana kuitenkin otin magneeton irti, hion puolan ja magneeton niin kippinä palasi.

      Samalla kaasuttimesta hiekanjyvät pois (eli kovettunut nykybensa).

      Lähtee hyvin käyntiin eli ensin veto ryypyn kanssa ja sitten käynnistys.

      Aina ihmetellyt miten paljon toisilla voi olla vikoja Terhissä.

      En tosin aja ikinä täysillä joten ei todennäköisesti yliukuumene, myös lämpimänä lähtee hyvin käyntiin.

    • Toimii!

      Joku oli heittänyt pois 5 heppasen exportin (luultavasti niitä vanhempia), no sehän oli aivan käyttämättömän näköinen mutta ei antanu kipinää.. Onneksi oli entuudestaan toinen vapaavaihteella oleva valmet josta otin puolan ja kärjet ja laitoin ne toiseen koneeseen. kipinä tuli ja pelasi. laitoin sen toimivan koneen sitten vapaavaihteiseen rikiin johon vaihoin siipipyörän. terhi toimii nyt kuin unelma mutta ei tunnu kiertävän tarpeeksi.. Mutta ei ole joutunut soutaa kertaakaan :)

      • jussi loja

        Hei Terhi fanit - minulla on ollut mökillä Lohjalla useita vuosia Terhi Export 5 hp käyttämättömänä - saa noutaa ilmaiseksi.
        t.jussi


      • mika l.
        jussi loja kirjoitti:

        Hei Terhi fanit - minulla on ollut mökillä Lohjalla useita vuosia Terhi Export 5 hp käyttämättömänä - saa noutaa ilmaiseksi.
        t.jussi

        Terve Jussi. Onko sinun Terhi Export toimiva eli lähtee käyntiin? Vaatiiko laittoa? t. mika


      • KokemustaOn321
        jussi loja kirjoitti:

        Hei Terhi fanit - minulla on ollut mökillä Lohjalla useita vuosia Terhi Export 5 hp käyttämättömänä - saa noutaa ilmaiseksi.
        t.jussi

        Hei vieläkö Terhi kone ois pois annettava jos on niin olisiko mahdollista että annat puhelin numerosi tai sähköposti osoitteen. Niin voisimme tulla hakemaan


    • aika turhauttavaa

      uskaltaako magneeton vetäää ullos tavallisella ulosvetäjällä, miten sen saa takaisin jos se on noin pahuksen tiukka ? (vihreäkoppanen 4,5 hv)
      Mulla tulee kipinä kohokammioon tulee bensaa, mutta ei lähde käyntiin. Katkojan kärkivälin olen säätänyt siitä magneeton aukosta.
      Miten arvostelen tulpan kipinän ? Mielestäni se on hyvin vaatimaton.

      • Terhi2gen

        Miten 5 hv Terhistä saa säädettyä katkojan kärjet? Irrotin käynnistimen ja kehyksen ja sain sen 19 mm mutterin irti... magneetto oli niin tiukassa etten uskaltanut repiä.


      • 5hp

        Itse sain irti ihan normi ulosvetäjällä, tiukassa tosin oli ja hirvitti oikein vääntääkkin mutta kyllä se sitten löysäsi =)


      • Mtkoooo

        Ainakin 4 hv terhissä pystyy säätämään ilman magneeton irroitusta.


      • Anonyymi

        Terhi on tarkka sytytyksen säädöistä se on oltava justiin eikä sinnepäin.
        Elikkä ota magneetto irti ja tarkasta katkojan kärkien kunto jos on kärjen pinnat syöpynyt vaihda uudet. Sen jälkeen tulppa pois ja aseta mäntä yläkuolokohtaan, säädä kärkiväli 0.4 mm
        sen jälkeen mitta esim. työntömitalla matka tulpanreiän reunasta männän päälle ja käännä mäntää takaisin päin 2 mm jolloin kärkiväli pitäisi olla niin että sätkäpaperi mahtuu kärkien väliin, ellei niin käännä aluslevyä niin että se paperi sopii justiin väliin.


      • Anonyymi

        Terhi on tarkka sytytyksen säädöistä se on oltava justiin eikä sinnepäin.
        Elikkä ota magneetto irti ja tarkasta katkojan kärkien kunto jos on kärjen pinnat syöpynyt vaihda uudet. Sen jälkeen tulppa pois ja aseta mäntä yläkuolokohtaan, säädä kärkiväli 0.4 mm
        sen jälkeen mitta esim. työntömitalla matka tulpanreiän reunasta männän päälle ja käännä mäntää takaisin päin 2 mm jolloin kärkiväli pitäisi olla niin että sätkäpaperi mahtuu kärkien väliin, ellei niin käännä aluslevyä niin että se paperi sopii justiin väliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terhi on tarkka sytytyksen säädöistä se on oltava justiin eikä sinnepäin.
        Elikkä ota magneetto irti ja tarkasta katkojan kärkien kunto jos on kärjen pinnat syöpynyt vaihda uudet. Sen jälkeen tulppa pois ja aseta mäntä yläkuolokohtaan, säädä kärkiväli 0.4 mm
        sen jälkeen mitta esim. työntömitalla matka tulpanreiän reunasta männän päälle ja käännä mäntää takaisin päin 2 mm jolloin kärkiväli pitäisi olla niin että sätkäpaperi mahtuu kärkien väliin, ellei niin käännä aluslevyä niin että se paperi sopii justiin väliin.

        Hei!
        olisikos ollu tietoa miten saan terhi 20 hp valkokoppasesta vaihevivun irti kun vaihdan siipipyörää en keksi miten lähtee irti.Kiitos etukäteen.


    • Anonyymi

      Voi ei! 60-luvun lopulla isäni teki sen virheen, että osti vitosen Terhin. Lyhyitä matkoja sillä kyllä ajeli, mutta parin tunnin reissuilla se a) sammuili tai vähintään kävi tukkoisesti tai b) ei käynnistynyt lain.

      Ylikuumeni niin paljon, että joustokumit hapertuivat ja hajosivat.

      Yllä on kerrottu moniaita syitä moiseen. Aivan paska kone, miten hitossa moista saatiin myytyä kansalle kun soutamalla (nimim. kokemusta on) pääsi nopeammin perille?

    • Anonyymi

      Terhi lähtee kuumana käyntiin kun vetää ryypyn päälle vetää narusta ja ryyppy pois ja sit lähtee käyntiin ,siis kuumana ryppy veto ryyppy pois ja arvot käy mulla toi i 5hv terhi vihreäkoppanen on ihan uuden näköinen kuin suoraan tehtaalta puolan olen vaihtanut myös se vika moottori ei ottanut kierroksia nyt ottaa.

    • Anonyymi

      Terhit: 1. Tuli hommattua ilmeisesti 3hp Terhi - peräprutku kahvipaketilla. Kaasarista puuttui tietysti pääsuuttimen neulat ja jouset jne. eli vehjettä purettu järvellä, ja kaasarin pikkutilpehöörit tippuneet järveen. No kohokuppi ja uimuri tallessa. Ostin siihen jonkun sopivan näköisen Tecumseh-kiinaversiokaasarin korjaussarjan, mikä ei tietenkään sovi kierteittensä puolesta, kun kiinalaisosissa metriset kierteet ja tässä tuumaset so. moottori on aito US Tecumseh AV 520-624 - . Muuten, mikä näiden oikea tyyppinro so. pari, kolme viimeistä id-numeroa? Näitä Tecumseh AV520-624 - ??? versioita on ainakin 50. Kaasari tuli kasattua modaamalla jarrunippaa ao. neulasarjaan l. UNF-jarrunippa 3/8 - kierteellä, pylväsporaa ja kolvia. No en tiedä toimiiko, kun seuraavaksi ihmettelin kipinää, mikä heikko. No siitä säätämään kärkiväliä sopivaksi l. 0,2" kärkikotelon kanessa olevan ohjeen mukaan, ja kappas vain. Kärjet ei missää kohdin menneet täysin kiinni ohjekärkivälillä -> Ei kipinää, eli kampiakselin päässä oleva nokka hiotunut pyöreäksi so. nokaton nokka. Tai paremminkin aalloille kulunut nokka, kun se luilleen säädettynä pyrki katkomaan useamman kerran kampiaks. kierroksen aikana. Usasta uutta osaa, ja 8 USD nokan hinnaksi tulikin jo rahteineen 30EUR. Osa vielä matkalla ja katotaan tuleeko Terhi 3:sta muuta kuin kevyt ankkuri. Eli Terhi 3:n osia saa vielä lähtömaastaan, (Jyskässä tehty mitä?), missä samoja Tecumseh-moottoreita käyttivät näköjään ESKA, SEARS, Gamefisher jne. jne. Terhin wikipedia-sivulla taitaa olla 2t-moottorityyppi väärin. Nämä on kaikki Tecumseh AV520-624-??? tyyppejä (mutta mitkä ovat puuttuvat 2-3 viimeistä tunnusta? Joku Terhi-specialisti sen tietää).
      2. Tuli sitten hommattua 30 EURolla Terhi 5hp. Ajatus oli, että siitä olis saanut varaosat nr. 1:een. mutta eihän se ole sama. Tuli kuitenkin ostettua , kun menin jo lupaamaan kaupat. Eli nyt tämä 5heppainenkin on remonttikuntoinen. Osia kuitenkin enemmän tallessa kuin 3 -heppaisessa. Nyt nopeasti katsoen puuttuu vain tulpanhattu, pätkä alipaineletkua bensapumpulle. Tässäkin on ilmeisesti 2t Tecumseh, mutta mikähän tyyppi?
      Näpertelyä sateisille syysilloille.

      • Anonyymi

        En osaa vastata tältä istumalta kysymyksiisi, mutta kannattaa tutustua sellaiseen liikkeeseen Suomessa kuin Voimakone (jos et vielä tiennyt), joka myy kaikenlaista osaa Terheihin. Ei tarvitse ulkomailta asti tilata.


    • Anonyymi

      juu, tiesin kyllä Voimakoneen, mutta oli niin kiireitä, etteivät ehtineet maileihin vastailla. Siispä täältä kokemusasiantuntijoilta kyselemään.
      Noi US Ebayssa olleet osat posteineen maksaa näköjään suht saman kuin täälläkin. Sinänsä ei mikään ihme, kun näyttäis Terhi 3 & 5 valkokoppanen olevan aito US-tuote. Tietysti osia joutuu sen 3...4 viikkoa odottelemaan. Yksi puutarhakauppa löytyi Englannista, mistä tuli myös 3Hp:n nokkia tilailtua, Olisko ollu peräti 10 Puntaa per 2 kpl (30522) l. kaikki, mitä oli jaossa, ja 15£ posteihin. Mutta eipä ole näitä vielä näkynyt, että saa nähä miten tämä US-Tecumseh-seikkailu päättyy. ja loppuuko into kesken kaiken.

      • Anonyymi

        Nonnii, lisää kysymyksiä taas Terhi-guruille. Terhi 5:n so. Valkokoppanen 2-t ilmajäähy vipukaasulla (siis ei ohj.kahvassa), Mikähän Tecumseh tämä viisheppanen nyt sitten onkaan...
        1. kampiakselin magneetto-/vauhtipyöräpään mutteri on näköjään hävitetty l. mikähän toi koko on? Lienee taas tuumasia n. 10mm, jotain 3/8" - 1/2" tai jotain sinnepäin ja UNF- kierre?
        2.
        a) Millä lähtee vauhtipyörä kampiakselin päästä? Nyt pelkkiä ulosvetäjiä ja kuumailmapuhallinta oon tarjonnut, muttei uskalla kiristää, ettei hajota näin arvokasta ja hienoa laitetta :)
        b) Vauhtipyörämagneeton keski-/mutterireiässä on myös jonkun sortin kierre. Mitähän varten? Siis näyttäis sopivasti menevän kampiakselin päähän l. kysymys sitten, että eihän tässä vaan ole vastaava kierre kampiakselin päässä? Siis vauhtipyörä kiinnitetty muulla kuin 3hp AV520-624 - :n mutteri-kiila systeemillä kampiakseliin. Ei näy kiilakoloa eikä itse kiilaakaan.
        Tiedosta kiitollinen Terhi-fani...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nonnii, lisää kysymyksiä taas Terhi-guruille. Terhi 5:n so. Valkokoppanen 2-t ilmajäähy vipukaasulla (siis ei ohj.kahvassa), Mikähän Tecumseh tämä viisheppanen nyt sitten onkaan...
        1. kampiakselin magneetto-/vauhtipyöräpään mutteri on näköjään hävitetty l. mikähän toi koko on? Lienee taas tuumasia n. 10mm, jotain 3/8" - 1/2" tai jotain sinnepäin ja UNF- kierre?
        2.
        a) Millä lähtee vauhtipyörä kampiakselin päästä? Nyt pelkkiä ulosvetäjiä ja kuumailmapuhallinta oon tarjonnut, muttei uskalla kiristää, ettei hajota näin arvokasta ja hienoa laitetta :)
        b) Vauhtipyörämagneeton keski-/mutterireiässä on myös jonkun sortin kierre. Mitähän varten? Siis näyttäis sopivasti menevän kampiakselin päähän l. kysymys sitten, että eihän tässä vaan ole vastaava kierre kampiakselin päässä? Siis vauhtipyörä kiinnitetty muulla kuin 3hp AV520-624 - :n mutteri-kiila systeemillä kampiakseliin. Ei näy kiilakoloa eikä itse kiilaakaan.
        Tiedosta kiitollinen Terhi-fani...

        siis 2 b) kun tarkemmin katselee; onhan siellä kiilaura samalla tavalla kuin pienemmässä Tecumsehissa. Vauthipyörämagneeton keskireiän jengat taitaapi olla speciaaliulosvetäjää varten. Näillä sarvimalleilla saa vahinkoa aikaiseksi - ei vielä ehkä... Mitäs sitte? Puhaltimet vaihtuu kosaniin, niin rupee irtoomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis 2 b) kun tarkemmin katselee; onhan siellä kiilaura samalla tavalla kuin pienemmässä Tecumsehissa. Vauthipyörämagneeton keskireiän jengat taitaapi olla speciaaliulosvetäjää varten. Näillä sarvimalleilla saa vahinkoa aikaiseksi - ei vielä ehkä... Mitäs sitte? Puhaltimet vaihtuu kosaniin, niin rupee irtoomaan.

        Nonii, sarvipäisellä ulosvetäjällä vauhtipyörä kampiakselin päästä ulos, ja kyllähän siitä vammoja tuli l. sarvet jätti ihan unnon jäljet vauhtipyörään. Irti lähti, pikkusen lämmitystä, crc-rasvoja-koolereita, pirun kireelle ulosvetäjä ja pari reuilua kopautusta ulosvetäjän pultin päähän, niin johan lähti, kuten sanottu pienin vammoin.
        Puola mitattu ja Terhi 5:n puolasta toisio / korkeajännitekäämi näköjään palanut l. mistä löytyy vastaavia puolia. Ja mikä tämä Terhi 5:n moottori oikein on? Ilmeisesti ei ole Tecumseh, vaan joku muu pikkumoottori Kohler ? tms. L. sytkäpuolaa huutaa, 2.puola so. matalajännitepuola oli näköjään kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nonii, sarvipäisellä ulosvetäjällä vauhtipyörä kampiakselin päästä ulos, ja kyllähän siitä vammoja tuli l. sarvet jätti ihan unnon jäljet vauhtipyörään. Irti lähti, pikkusen lämmitystä, crc-rasvoja-koolereita, pirun kireelle ulosvetäjä ja pari reuilua kopautusta ulosvetäjän pultin päähän, niin johan lähti, kuten sanottu pienin vammoin.
        Puola mitattu ja Terhi 5:n puolasta toisio / korkeajännitekäämi näköjään palanut l. mistä löytyy vastaavia puolia. Ja mikä tämä Terhi 5:n moottori oikein on? Ilmeisesti ei ole Tecumseh, vaan joku muu pikkumoottori Kohler ? tms. L. sytkäpuolaa huutaa, 2.puola so. matalajännitepuola oli näköjään kunnossa.

        Juu, nyt löyty Terhi 5 hv:n kampiakselin mutterikoko, eipä ollut UNF /UNC, vaan metrinen M12x1,25 l . ei ainakaan US-tuote. Motonetissä ei sitten ollut kuin nyloc-muttereita tähän kokoon (Suzuki PV50:n pyöränmutterit), mutta eiköhän tuo mene. Edelleen puola hukassa, ehjä sellainen- Tarjottu tosin 'a 135EUR. Pikkuisen suolanen hinta, kun peräprutki maksoi 30EUR.
        Edelleen, minkä firman tekele tämä 5 heppanen on? Yks moottoriremontti arveli, että tämä saattais peräti olla Jyskän omaa tuotantoa, mutta miltä osin? Onko siinä aidosti mitään tehty Suomessa, so. mäntä-pyttysatsi Kohler- Sachs -Mahle??? Kaasari on ilmeisesti joku ao. ajankohdan vakio, muttei meistetyistä merkinnöistä saa tässä selvää. Mutta näyttäisi siltä. että tämä on kuitenkin metrisillä ruuveilla ja muttereilla kasattu, erona tuohon 3hv Tecumsehhiin.


    • Anonyymi

      nonii, terhi 3 & 5 jatkoa. Terhi 3:n toimii nyt tuplasysteemillä, flip-flop kytkimellä voi valita käyttääkö alkuperäistä katkojankärki-systeemiä vaiko sitten ebaystä johonki John Deere-pikkurattoriin 2t tarkoitettua sytkämoduulia. Moduli toimii nyt kun vaihtoi modulin maadoituksen menemään puolan ensiöön, ja mod. napa runkoon. Käy jotenkin kun kaasuttimen pummpukalvot aika tattis, eipä juuri ime mitään omin avuin.
      Terhi 5 valkokoppa 2t:een (tm Kohler?) sama sytkämoduuli ja herätepulssi palaneen syt.puolan ehjästä ensiöpiiristä, ja toinen puola jonnekin magn. asetelman ulkopuolelle.

      Kysymys Terhi 3 tietäjille, siis tämä valkokoppa Tecumseh AV520-624 vaiko pelkkä T624, kun ilm. 60-luvun tuote: Vehkeen kyljessä just kopan alla on pieni vipu, joka pyörii täysin ympäri ilman mitään vastusta. Samassa läjässä on kierrejousi ja ao. asetelman peltiosa, jonka voi pihdeillä kääntää 2 asentoon, onks tämä vaihdelaatikon vaihdekeppi, mistä vaihdekepin kanki poiķki jostain l. miten korjaantuu? joku jo tämän purkanut jos kertois....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      72
      2419
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1782
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      256
      1429
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      84
      1259
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      387
      1232
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      348
      1176
    Aihe