Tarkoitan todella puista, en erilaisia muovisilta tuntuvia viritelmiä, vaikka jossain muodossa puu olisikin materiaalina. Perusteluja on paljon, mutta aloitetaan nykyään muodikkaasta luonnon säästämisestä. Sehän kyllä osittain pätee niihinkin, jotka juuri suljin pois. Olkoon sitten toisena perusteluna vaikka se, että seinällä on aito maalaus eri asia kuin painokuvajäljitelmä, vaikka jälkimmäisessä voi olla kirkkaammat värit.
Tämä on tietysti vain minun näkemykseni. Jos joku tyytyy muoviseen, se hänelle sallittakoon luonnosta riippumatta.
Puuvene ainoa oikea vene
30
672
Vastaukset
- woodenwoodpe
Niin puu on tavanomaisiin muihin veneen rakennusmateriaaleihin verrattuna ylivoimainen paino lujuus suhteen näkökannalta. Myös lämmöneristys on omaa luokkaansa aina kosteisiin kuttaperkka veneisiin verrattuna. Jotain perspektiiviä antaa myös se että puuta on käytetty ainakin viimeiset 10 000 vuotta veneiden rakennus materiaalina, muita materiaaleja muutamina viime vuosina jolloin ei todellakaan ole tehty kaikkien aikojen parhaita veneitä.
- Joakim1
Minkö puun lujuus/paino on hyvä tyypilliseen nykymateriaaliin eli lasikuituun verrattuna?
Keveystä puusta kylmälaminoimalla saa kyllä erittäin lujan ja kevyen rakenteen. Lujuus/paino samaa luokkaa luin laskikuitusandwichillä. Samoin lämmöneristys. Hiilikuitu ja muut lasikuitua edistyksellisemmät materiaalit ovat sitten omaa luokkaansa lujuus/painossa. Kylmälaminoitu ei varmaankaa kelpaa ketjun aloittajalle.
Umpipuusta tehty vene ei taas ole lujuus/painoltaan kovinkaan kummoinen. Esimerkkinä vaikkapa Folkkari, joka on lasikuituisena pahasti ylimioitettu, jotta menee luokkasääntöön. Eikä ole edes kerrosrakennetta. - Smama
Kansanvene painaa pari tonnia mistä kölipainoa puolet. First25 painaa pari tonnia mistä kölissä 600kg. Ai että onko se hiilikuitu jo kovinkin tavanomaista.
- Joakim1
Smama kirjoitti:
Kansanvene painaa pari tonnia mistä kölipainoa puolet. First25 painaa pari tonnia mistä kölissä 600kg. Ai että onko se hiilikuitu jo kovinkin tavanomaista.
Tarkoitat ilmeisesti 2010-luvun First 25:sta etkä 80-luvun? No molemmat ovat n. 2,8 m leveitä veneitä, varalaidaltaan suurempia ja sisustettu paljon enemmän kuin Folkkari. Paljon enemmän noissa on siis pinta-alaa ja siten painoakin. Tuossa 2010-versiossa on paljon korkeampi masto ja syvempi köli, mikä tietysti vaatii paljon vahvemmat rakenteet kuin Folkkarin pitkän kölin alapään painolasti. 80-luvun First 25 näyttää painavan 1,8 tonnia, josta kölipainoia 700 kg. Molemmat ovat umpilaminaattia, ei kerrosrakennetta.
Runkomuodon vaikutus veneen painoon näkyy hyvin verrattaessa 70-luvun lasikuituveneiden painoja nykyisiin. Vaikkapa erittäin tukevaasti rakennettu Antilla 30 painoi vain 3,9 tonnia 1,7 tonnin kölipainolla. Siis selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005). Nuo painavat 4,5 tonnin paikkeilla ja Bavariassa kölipainoa on vain 1,1 tonnia.
H-vene olisi veneenä lähempänä Folkkaria, mutta vähän isompi. Se painaa 1,5 tonnia 730 kg kölipainolla. Vaikka on umpilaminaattia ja 60-luvun suunnittelua, jolloin lasikuitua laitettiiin varmuuden vuoksi reilusti.
Kokonaan hiilikuituisia veneitä ei juuri myydä, mutta kyllä hiilikuitua alkaa olla yleisesti jo joissain paikoin. Ensimmäiseksi mastoissa ja peräsinakseleissa, mutta nykyään myös vaikkapa kölipalkistossa tai rustien tukena. - Joakim1
Joakim1 kirjoitti:
Tarkoitat ilmeisesti 2010-luvun First 25:sta etkä 80-luvun? No molemmat ovat n. 2,8 m leveitä veneitä, varalaidaltaan suurempia ja sisustettu paljon enemmän kuin Folkkari. Paljon enemmän noissa on siis pinta-alaa ja siten painoakin. Tuossa 2010-versiossa on paljon korkeampi masto ja syvempi köli, mikä tietysti vaatii paljon vahvemmat rakenteet kuin Folkkarin pitkän kölin alapään painolasti. 80-luvun First 25 näyttää painavan 1,8 tonnia, josta kölipainoia 700 kg. Molemmat ovat umpilaminaattia, ei kerrosrakennetta.
Runkomuodon vaikutus veneen painoon näkyy hyvin verrattaessa 70-luvun lasikuituveneiden painoja nykyisiin. Vaikkapa erittäin tukevaasti rakennettu Antilla 30 painoi vain 3,9 tonnia 1,7 tonnin kölipainolla. Siis selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005). Nuo painavat 4,5 tonnin paikkeilla ja Bavariassa kölipainoa on vain 1,1 tonnia.
H-vene olisi veneenä lähempänä Folkkaria, mutta vähän isompi. Se painaa 1,5 tonnia 730 kg kölipainolla. Vaikka on umpilaminaattia ja 60-luvun suunnittelua, jolloin lasikuitua laitettiiin varmuuden vuoksi reilusti.
Kokonaan hiilikuituisia veneitä ei juuri myydä, mutta kyllä hiilikuitua alkaa olla yleisesti jo joissain paikoin. Ensimmäiseksi mastoissa ja peräsinakseleissa, mutta nykyään myös vaikkapa kölipalkistossa tai rustien tukena.Antillaa paremmin ehkä runkomuodon vaikutusta kuvaisivat H-323, H-Star ja Seniorita Helmsman. Kaiki kolme painavat 2,8-2,9 tonnia 1,1-1,2 tonnin kölipainolla. Ilman köliä oleva paino siis 1,7 tonnia vs. Bavaria 30 3,4 tonnia.
- Joakim1
Joakim1 kirjoitti:
Tarkoitat ilmeisesti 2010-luvun First 25:sta etkä 80-luvun? No molemmat ovat n. 2,8 m leveitä veneitä, varalaidaltaan suurempia ja sisustettu paljon enemmän kuin Folkkari. Paljon enemmän noissa on siis pinta-alaa ja siten painoakin. Tuossa 2010-versiossa on paljon korkeampi masto ja syvempi köli, mikä tietysti vaatii paljon vahvemmat rakenteet kuin Folkkarin pitkän kölin alapään painolasti. 80-luvun First 25 näyttää painavan 1,8 tonnia, josta kölipainoia 700 kg. Molemmat ovat umpilaminaattia, ei kerrosrakennetta.
Runkomuodon vaikutus veneen painoon näkyy hyvin verrattaessa 70-luvun lasikuituveneiden painoja nykyisiin. Vaikkapa erittäin tukevaasti rakennettu Antilla 30 painoi vain 3,9 tonnia 1,7 tonnin kölipainolla. Siis selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005). Nuo painavat 4,5 tonnin paikkeilla ja Bavariassa kölipainoa on vain 1,1 tonnia.
H-vene olisi veneenä lähempänä Folkkaria, mutta vähän isompi. Se painaa 1,5 tonnia 730 kg kölipainolla. Vaikka on umpilaminaattia ja 60-luvun suunnittelua, jolloin lasikuitua laitettiiin varmuuden vuoksi reilusti.
Kokonaan hiilikuituisia veneitä ei juuri myydä, mutta kyllä hiilikuitua alkaa olla yleisesti jo joissain paikoin. Ensimmäiseksi mastoissa ja peräsinakseleissa, mutta nykyään myös vaikkapa kölipalkistossa tai rustien tukena.Vielä tuosta 2010-luvun First 25:stä joka painaa 2150 kg 620 kg köipainolla. Siinä on vakiona sisäkone, joka painaa asennuksineen ainakin 200 kg. Sisällä 1,77 m seisomakorkeus.
- taassesama
Joo siis First25 on vain 300 kiloa painavampi kuin Folkkari ja silti se on aika rimpula kovemmassa kelissä.
- Hii-o-hoi
Joakim1 kirjoitti:
Tarkoitat ilmeisesti 2010-luvun First 25:sta etkä 80-luvun? No molemmat ovat n. 2,8 m leveitä veneitä, varalaidaltaan suurempia ja sisustettu paljon enemmän kuin Folkkari. Paljon enemmän noissa on siis pinta-alaa ja siten painoakin. Tuossa 2010-versiossa on paljon korkeampi masto ja syvempi köli, mikä tietysti vaatii paljon vahvemmat rakenteet kuin Folkkarin pitkän kölin alapään painolasti. 80-luvun First 25 näyttää painavan 1,8 tonnia, josta kölipainoia 700 kg. Molemmat ovat umpilaminaattia, ei kerrosrakennetta.
Runkomuodon vaikutus veneen painoon näkyy hyvin verrattaessa 70-luvun lasikuituveneiden painoja nykyisiin. Vaikkapa erittäin tukevaasti rakennettu Antilla 30 painoi vain 3,9 tonnia 1,7 tonnin kölipainolla. Siis selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005). Nuo painavat 4,5 tonnin paikkeilla ja Bavariassa kölipainoa on vain 1,1 tonnia.
H-vene olisi veneenä lähempänä Folkkaria, mutta vähän isompi. Se painaa 1,5 tonnia 730 kg kölipainolla. Vaikka on umpilaminaattia ja 60-luvun suunnittelua, jolloin lasikuitua laitettiiin varmuuden vuoksi reilusti.
Kokonaan hiilikuituisia veneitä ei juuri myydä, mutta kyllä hiilikuitua alkaa olla yleisesti jo joissain paikoin. Ensimmäiseksi mastoissa ja peräsinakseleissa, mutta nykyään myös vaikkapa kölipalkistossa tai rustien tukena.>> Antilla 30 painoi vain... selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005).
Vertailussa kannattaa huomata erilaiset vesilinjapituudet Antilla 6,8m, Inferno 7,8m ja Bavaria 8,25m.
Niinkuin Joakim hyvin tiedät, niin uppoama/pituus suhde lasketaan vesilinjan pituudesta (LWL), ei kokonaispituudesta.
Displ/WL arvot:
Antilla 317
Inferno 252
Bavaria 207
Eli Antilla on noista selvästi raskaimmin tehty (kun ei eritellä kölipainoa).
Formula Disp/WL Ratio=(Disp/2240)/((LWL * 0.01)cubed) , yksikköina paunat ja jalat - Joakim1
Hii-o-hoi kirjoitti:
>> Antilla 30 painoi vain... selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005).
Vertailussa kannattaa huomata erilaiset vesilinjapituudet Antilla 6,8m, Inferno 7,8m ja Bavaria 8,25m.
Niinkuin Joakim hyvin tiedät, niin uppoama/pituus suhde lasketaan vesilinjan pituudesta (LWL), ei kokonaispituudesta.
Displ/WL arvot:
Antilla 317
Inferno 252
Bavaria 207
Eli Antilla on noista selvästi raskaimmin tehty (kun ei eritellä kölipainoa).
Formula Disp/WL Ratio=(Disp/2240)/((LWL * 0.01)cubed) , yksikköina paunat ja jalatEhkä tuo vesilinjasta laskettu uppouma/pituus ei kuitenkaan ole paras kuvaamaan rakenteita, varsinkaan kölipaino mukaan luettuna. Kyllähän se LOA myös vaikuttaa merkittävästi runkotilavuuteen ja pinta-alaan. Kaava ei myöskään mitenkään huomioi leveyttä, sisustusta, moottoria jne.
Mutta tarkoitus oli juuri sanoa, ettei First 25:n ja Folkkarin painoa voi suoraan verrata toisiinsa.
- Tyrnäväntorpedo
Olen samoilla linjoilla, kun puhutaan alkuperäisistä materiaaleista ilman mitään nykyajan kotkotuksia. Maailma meni huonommaksi heti pyörän keksimisen jälkeen ja antibiootit aiheuttavat väestöräjähdyksen.
Löysin kuvan, jossa tehdään alkuperäinen aito puuvene.
http://www.iro.umontreal.ca/~vaucher/History/Prehistoric_Craft/thumbs/Dugout_Virginia.jpg- JaSEKINon
Tehtävä alasti:)
- Fireee
Tuonkin on jo aika edistyksellistä tekniikkaa tuo tulen käyttö :)
- PUATTIon
Paras vene.
- PikkuTiina
Nostivat juuri puuveneet telakalle. Minun 40v guttaberkka nautti veneilystä vielä 3kk.
Noloa on.- ei.nolota
Mun puuveneet nousee samaan aikaan guttaperkkien kanssa yhteisnostossa. Pian sen jälkeen alankin katselemaan, ovatko sukset kunnossa.
- suolahdesta
ei.nolota kirjoitti:
Mun puuveneet nousee samaan aikaan guttaperkkien kanssa yhteisnostossa. Pian sen jälkeen alankin katselemaan, ovatko sukset kunnossa.
Sulla on varmaan sälesukset. Ja pohjaan sälesuksitervaa.
- ei.nolota
suolahdesta kirjoitti:
Sulla on varmaan sälesukset. Ja pohjaan sälesuksitervaa.
Miksei, onhan mulla puutalokin.
- qwqwasaszxzxer
ei.nolota kirjoitti:
Mun puuveneet nousee samaan aikaan guttaperkkien kanssa yhteisnostossa. Pian sen jälkeen alankin katselemaan, ovatko sukset kunnossa.
Mahonkivene haperoituu ihan paskaksi, jos puu on märkää kun pakkaset tulevat. Olen itse nähnyt. Näyttää hyvältä päälle, mutta ei kestä mitään.
- ddgfhrd
Ainoa oikea veneenrakennusmateriaali on teräs, kestää ja on 100 % kierrätettävä.
Kestää jäät ja kiville ajot.- muutenhyvä
Kestää jäätä, mutta ei merivettä.
- nbkh
muutenhyvä kirjoitti:
Kestää jäätä, mutta ei merivettä.
Kestää merivettä ensimmäiset sata vuotta, sitten pitää jo uusia joitakin osia.
- mikä.kestää
nbkh kirjoitti:
Kestää merivettä ensimmäiset sata vuotta, sitten pitää jo uusia joitakin osia.
Satavuotiaita puuveneitä on on paljon, yhtä vanhoja teräsveneitä tuskin lainkaan.
mikä.kestää kirjoitti:
Satavuotiaita puuveneitä on on paljon, yhtä vanhoja teräsveneitä tuskin lainkaan.
Paljon? Kyllä ne satavuotiaat puuveneet ovat harvassa. Jopa museoissa, saati käytössä.
- mikä.kestää
10-14 kirjoitti:
Paljon? Kyllä ne satavuotiaat puuveneet ovat harvassa. Jopa museoissa, saati käytössä.
Ei ihan sata, mutta 90-vuotiasta puuvenettä olen tänäkin vuonna purjehtinut. Ja aika monta samanikäistä venettä tunnen ja kaikki käytössä. Tässä vielä malliksi satavuotiasta.
https://www.nettivene.com/purjevene/puuvene/742534 - Len-Setä
Kestäähän se puuvene kun uusii vain lahot laudat välillä
- Len-Setä
Sanovat puuveneiksi niitä vanerisiivuista tehtyjä soutuveneen tekeleitäkin...
Kyllähän rautavene on se oikea vene, sen minäkin myönnän,- senpitääolla
Sitä kelluvaa rautaa.
- VinylesteriHartsi
Hyvä, että jokaiselle löytyy se sopiva materiaali päästä vesille, sillä merellä olo on ainakin minulle oleellisinta veneilyssä ja mitä pidempiä yhtäjaksoisia aikoja, sen paremmalta tuntuu.
En voisi er materioiden lisätä tällaista nautintoa, mutta jotkut tykkäävät nuolla vessan pönttöjä julkisilla paikoilla saadakseen seksuaalista tyydytystä, niin miksei sitten veneen runko materiaalikin. - BetoniParas
Missä on se tyyppi joka aina mainosti betoniveneiden erinomaisuutta? Lieneekö jo kuollut ja haudattu betoniarkussa?
Mukavaa tällainen juupas- eipäs keskustelu telokointia odotellessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Cynthia Woods
😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 Nymfomaani -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�07937- 1771755
- 771114
- 1131113
Nainen, millainen tilanne oli
kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin621031Persut petti duunarit
Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,193945Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus
https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet182920Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!
Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin271886Mitä ajattelen sinusta
Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu35823- 86707