Puuvene ainoa oikea vene

Purjehtimaantuomittu

Tarkoitan todella puista, en erilaisia muovisilta tuntuvia viritelmiä, vaikka jossain muodossa puu olisikin materiaalina. Perusteluja on paljon, mutta aloitetaan nykyään muodikkaasta luonnon säästämisestä. Sehän kyllä osittain pätee niihinkin, jotka juuri suljin pois. Olkoon sitten toisena perusteluna vaikka se, että seinällä on aito maalaus eri asia kuin painokuvajäljitelmä, vaikka jälkimmäisessä voi olla kirkkaammat värit.

Tämä on tietysti vain minun näkemykseni. Jos joku tyytyy muoviseen, se hänelle sallittakoon luonnosta riippumatta.

30

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • woodenwoodpe

      Niin puu on tavanomaisiin muihin veneen rakennusmateriaaleihin verrattuna ylivoimainen paino lujuus suhteen näkökannalta. Myös lämmöneristys on omaa luokkaansa aina kosteisiin kuttaperkka veneisiin verrattuna. Jotain perspektiiviä antaa myös se että puuta on käytetty ainakin viimeiset 10 000 vuotta veneiden rakennus materiaalina, muita materiaaleja muutamina viime vuosina jolloin ei todellakaan ole tehty kaikkien aikojen parhaita veneitä.

      • Joakim1

        Minkö puun lujuus/paino on hyvä tyypilliseen nykymateriaaliin eli lasikuituun verrattuna?

        Keveystä puusta kylmälaminoimalla saa kyllä erittäin lujan ja kevyen rakenteen. Lujuus/paino samaa luokkaa luin laskikuitusandwichillä. Samoin lämmöneristys. Hiilikuitu ja muut lasikuitua edistyksellisemmät materiaalit ovat sitten omaa luokkaansa lujuus/painossa. Kylmälaminoitu ei varmaankaa kelpaa ketjun aloittajalle.

        Umpipuusta tehty vene ei taas ole lujuus/painoltaan kovinkaan kummoinen. Esimerkkinä vaikkapa Folkkari, joka on lasikuituisena pahasti ylimioitettu, jotta menee luokkasääntöön. Eikä ole edes kerrosrakennetta.


      • Smama

        Kansanvene painaa pari tonnia mistä kölipainoa puolet. First25 painaa pari tonnia mistä kölissä 600kg. Ai että onko se hiilikuitu jo kovinkin tavanomaista.


      • Joakim1
        Smama kirjoitti:

        Kansanvene painaa pari tonnia mistä kölipainoa puolet. First25 painaa pari tonnia mistä kölissä 600kg. Ai että onko se hiilikuitu jo kovinkin tavanomaista.

        Tarkoitat ilmeisesti 2010-luvun First 25:sta etkä 80-luvun? No molemmat ovat n. 2,8 m leveitä veneitä, varalaidaltaan suurempia ja sisustettu paljon enemmän kuin Folkkari. Paljon enemmän noissa on siis pinta-alaa ja siten painoakin. Tuossa 2010-versiossa on paljon korkeampi masto ja syvempi köli, mikä tietysti vaatii paljon vahvemmat rakenteet kuin Folkkarin pitkän kölin alapään painolasti. 80-luvun First 25 näyttää painavan 1,8 tonnia, josta kölipainoia 700 kg. Molemmat ovat umpilaminaattia, ei kerrosrakennetta.

        Runkomuodon vaikutus veneen painoon näkyy hyvin verrattaessa 70-luvun lasikuituveneiden painoja nykyisiin. Vaikkapa erittäin tukevaasti rakennettu Antilla 30 painoi vain 3,9 tonnia 1,7 tonnin kölipainolla. Siis selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005). Nuo painavat 4,5 tonnin paikkeilla ja Bavariassa kölipainoa on vain 1,1 tonnia.

        H-vene olisi veneenä lähempänä Folkkaria, mutta vähän isompi. Se painaa 1,5 tonnia 730 kg kölipainolla. Vaikka on umpilaminaattia ja 60-luvun suunnittelua, jolloin lasikuitua laitettiiin varmuuden vuoksi reilusti.

        Kokonaan hiilikuituisia veneitä ei juuri myydä, mutta kyllä hiilikuitua alkaa olla yleisesti jo joissain paikoin. Ensimmäiseksi mastoissa ja peräsinakseleissa, mutta nykyään myös vaikkapa kölipalkistossa tai rustien tukena.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Tarkoitat ilmeisesti 2010-luvun First 25:sta etkä 80-luvun? No molemmat ovat n. 2,8 m leveitä veneitä, varalaidaltaan suurempia ja sisustettu paljon enemmän kuin Folkkari. Paljon enemmän noissa on siis pinta-alaa ja siten painoakin. Tuossa 2010-versiossa on paljon korkeampi masto ja syvempi köli, mikä tietysti vaatii paljon vahvemmat rakenteet kuin Folkkarin pitkän kölin alapään painolasti. 80-luvun First 25 näyttää painavan 1,8 tonnia, josta kölipainoia 700 kg. Molemmat ovat umpilaminaattia, ei kerrosrakennetta.

        Runkomuodon vaikutus veneen painoon näkyy hyvin verrattaessa 70-luvun lasikuituveneiden painoja nykyisiin. Vaikkapa erittäin tukevaasti rakennettu Antilla 30 painoi vain 3,9 tonnia 1,7 tonnin kölipainolla. Siis selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005). Nuo painavat 4,5 tonnin paikkeilla ja Bavariassa kölipainoa on vain 1,1 tonnia.

        H-vene olisi veneenä lähempänä Folkkaria, mutta vähän isompi. Se painaa 1,5 tonnia 730 kg kölipainolla. Vaikka on umpilaminaattia ja 60-luvun suunnittelua, jolloin lasikuitua laitettiiin varmuuden vuoksi reilusti.

        Kokonaan hiilikuituisia veneitä ei juuri myydä, mutta kyllä hiilikuitua alkaa olla yleisesti jo joissain paikoin. Ensimmäiseksi mastoissa ja peräsinakseleissa, mutta nykyään myös vaikkapa kölipalkistossa tai rustien tukena.

        Antillaa paremmin ehkä runkomuodon vaikutusta kuvaisivat H-323, H-Star ja Seniorita Helmsman. Kaiki kolme painavat 2,8-2,9 tonnia 1,1-1,2 tonnin kölipainolla. Ilman köliä oleva paino siis 1,7 tonnia vs. Bavaria 30 3,4 tonnia.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Tarkoitat ilmeisesti 2010-luvun First 25:sta etkä 80-luvun? No molemmat ovat n. 2,8 m leveitä veneitä, varalaidaltaan suurempia ja sisustettu paljon enemmän kuin Folkkari. Paljon enemmän noissa on siis pinta-alaa ja siten painoakin. Tuossa 2010-versiossa on paljon korkeampi masto ja syvempi köli, mikä tietysti vaatii paljon vahvemmat rakenteet kuin Folkkarin pitkän kölin alapään painolasti. 80-luvun First 25 näyttää painavan 1,8 tonnia, josta kölipainoia 700 kg. Molemmat ovat umpilaminaattia, ei kerrosrakennetta.

        Runkomuodon vaikutus veneen painoon näkyy hyvin verrattaessa 70-luvun lasikuituveneiden painoja nykyisiin. Vaikkapa erittäin tukevaasti rakennettu Antilla 30 painoi vain 3,9 tonnia 1,7 tonnin kölipainolla. Siis selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005). Nuo painavat 4,5 tonnin paikkeilla ja Bavariassa kölipainoa on vain 1,1 tonnia.

        H-vene olisi veneenä lähempänä Folkkaria, mutta vähän isompi. Se painaa 1,5 tonnia 730 kg kölipainolla. Vaikka on umpilaminaattia ja 60-luvun suunnittelua, jolloin lasikuitua laitettiiin varmuuden vuoksi reilusti.

        Kokonaan hiilikuituisia veneitä ei juuri myydä, mutta kyllä hiilikuitua alkaa olla yleisesti jo joissain paikoin. Ensimmäiseksi mastoissa ja peräsinakseleissa, mutta nykyään myös vaikkapa kölipalkistossa tai rustien tukena.

        Vielä tuosta 2010-luvun First 25:stä joka painaa 2150 kg 620 kg köipainolla. Siinä on vakiona sisäkone, joka painaa asennuksineen ainakin 200 kg. Sisällä 1,77 m seisomakorkeus.


      • taassesama

        Joo siis First25 on vain 300 kiloa painavampi kuin Folkkari ja silti se on aika rimpula kovemmassa kelissä.


      • Hii-o-hoi
        Joakim1 kirjoitti:

        Tarkoitat ilmeisesti 2010-luvun First 25:sta etkä 80-luvun? No molemmat ovat n. 2,8 m leveitä veneitä, varalaidaltaan suurempia ja sisustettu paljon enemmän kuin Folkkari. Paljon enemmän noissa on siis pinta-alaa ja siten painoakin. Tuossa 2010-versiossa on paljon korkeampi masto ja syvempi köli, mikä tietysti vaatii paljon vahvemmat rakenteet kuin Folkkarin pitkän kölin alapään painolasti. 80-luvun First 25 näyttää painavan 1,8 tonnia, josta kölipainoia 700 kg. Molemmat ovat umpilaminaattia, ei kerrosrakennetta.

        Runkomuodon vaikutus veneen painoon näkyy hyvin verrattaessa 70-luvun lasikuituveneiden painoja nykyisiin. Vaikkapa erittäin tukevaasti rakennettu Antilla 30 painoi vain 3,9 tonnia 1,7 tonnin kölipainolla. Siis selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005). Nuo painavat 4,5 tonnin paikkeilla ja Bavariassa kölipainoa on vain 1,1 tonnia.

        H-vene olisi veneenä lähempänä Folkkaria, mutta vähän isompi. Se painaa 1,5 tonnia 730 kg kölipainolla. Vaikka on umpilaminaattia ja 60-luvun suunnittelua, jolloin lasikuitua laitettiiin varmuuden vuoksi reilusti.

        Kokonaan hiilikuituisia veneitä ei juuri myydä, mutta kyllä hiilikuitua alkaa olla yleisesti jo joissain paikoin. Ensimmäiseksi mastoissa ja peräsinakseleissa, mutta nykyään myös vaikkapa kölipalkistossa tai rustien tukena.

        >> Antilla 30 painoi vain... selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005).

        Vertailussa kannattaa huomata erilaiset vesilinjapituudet Antilla 6,8m, Inferno 7,8m ja Bavaria 8,25m.
        Niinkuin Joakim hyvin tiedät, niin uppoama/pituus suhde lasketaan vesilinjan pituudesta (LWL), ei kokonaispituudesta.

        Displ/WL arvot:
        Antilla 317
        Inferno 252
        Bavaria 207

        Eli Antilla on noista selvästi raskaimmin tehty (kun ei eritellä kölipainoa).

        Formula Disp/WL Ratio=(Disp/2240)/((LWL * 0.01)cubed) , yksikköina paunat ja jalat


      • Joakim1
        Hii-o-hoi kirjoitti:

        >> Antilla 30 painoi vain... selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005).

        Vertailussa kannattaa huomata erilaiset vesilinjapituudet Antilla 6,8m, Inferno 7,8m ja Bavaria 8,25m.
        Niinkuin Joakim hyvin tiedät, niin uppoama/pituus suhde lasketaan vesilinjan pituudesta (LWL), ei kokonaispituudesta.

        Displ/WL arvot:
        Antilla 317
        Inferno 252
        Bavaria 207

        Eli Antilla on noista selvästi raskaimmin tehty (kun ei eritellä kölipainoa).

        Formula Disp/WL Ratio=(Disp/2240)/((LWL * 0.01)cubed) , yksikköina paunat ja jalat

        Ehkä tuo vesilinjasta laskettu uppouma/pituus ei kuitenkaan ole paras kuvaamaan rakenteita, varsinkaan kölipaino mukaan luettuna. Kyllähän se LOA myös vaikuttaa merkittävästi runkotilavuuteen ja pinta-alaan. Kaava ei myöskään mitenkään huomioi leveyttä, sisustusta, moottoria jne.

        Mutta tarkoitus oli juuri sanoa, ettei First 25:n ja Folkkarin painoa voi suoraan verrata toisiinsa.


    • Tyrnäväntorpedo
      • JaSEKINon

        Tehtävä alasti:)


      • Fireee

        Tuonkin on jo aika edistyksellistä tekniikkaa tuo tulen käyttö :)


    • PUATTIon

      Paras vene.

    • PikkuTiina

      Nostivat juuri puuveneet telakalle. Minun 40v guttaberkka nautti veneilystä vielä 3kk.
      Noloa on.

      • ei.nolota

        Mun puuveneet nousee samaan aikaan guttaperkkien kanssa yhteisnostossa. Pian sen jälkeen alankin katselemaan, ovatko sukset kunnossa.


      • suolahdesta
        ei.nolota kirjoitti:

        Mun puuveneet nousee samaan aikaan guttaperkkien kanssa yhteisnostossa. Pian sen jälkeen alankin katselemaan, ovatko sukset kunnossa.

        Sulla on varmaan sälesukset. Ja pohjaan sälesuksitervaa.


      • ei.nolota
        suolahdesta kirjoitti:

        Sulla on varmaan sälesukset. Ja pohjaan sälesuksitervaa.

        Miksei, onhan mulla puutalokin.


      • qwqwasaszxzxer
        ei.nolota kirjoitti:

        Mun puuveneet nousee samaan aikaan guttaperkkien kanssa yhteisnostossa. Pian sen jälkeen alankin katselemaan, ovatko sukset kunnossa.

        Mahonkivene haperoituu ihan paskaksi, jos puu on märkää kun pakkaset tulevat. Olen itse nähnyt. Näyttää hyvältä päälle, mutta ei kestä mitään.


    • ddgfhrd

      Ainoa oikea veneenrakennusmateriaali on teräs, kestää ja on 100 % kierrätettävä.
      Kestää jäät ja kiville ajot.

      • muutenhyvä

        Kestää jäätä, mutta ei merivettä.


      • nbkh
        muutenhyvä kirjoitti:

        Kestää jäätä, mutta ei merivettä.

        Kestää merivettä ensimmäiset sata vuotta, sitten pitää jo uusia joitakin osia.


      • mikä.kestää
        nbkh kirjoitti:

        Kestää merivettä ensimmäiset sata vuotta, sitten pitää jo uusia joitakin osia.

        Satavuotiaita puuveneitä on on paljon, yhtä vanhoja teräsveneitä tuskin lainkaan.


      • mikä.kestää kirjoitti:

        Satavuotiaita puuveneitä on on paljon, yhtä vanhoja teräsveneitä tuskin lainkaan.

        Paljon? Kyllä ne satavuotiaat puuveneet ovat harvassa. Jopa museoissa, saati käytössä.


      • mikä.kestää
        10-14 kirjoitti:

        Paljon? Kyllä ne satavuotiaat puuveneet ovat harvassa. Jopa museoissa, saati käytössä.

        Ei ihan sata, mutta 90-vuotiasta puuvenettä olen tänäkin vuonna purjehtinut. Ja aika monta samanikäistä venettä tunnen ja kaikki käytössä. Tässä vielä malliksi satavuotiasta.
        https://www.nettivene.com/purjevene/puuvene/742534


      • Len-Setä

        Kestäähän se puuvene kun uusii vain lahot laudat välillä


    • Len-Setä

      Sanovat puuveneiksi niitä vanerisiivuista tehtyjä soutuveneen tekeleitäkin...

      Kyllähän rautavene on se oikea vene, sen minäkin myönnän,

      • senpitääolla

        Sitä kelluvaa rautaa.


    • VinylesteriHartsi

      Hyvä, että jokaiselle löytyy se sopiva materiaali päästä vesille, sillä merellä olo on ainakin minulle oleellisinta veneilyssä ja mitä pidempiä yhtäjaksoisia aikoja, sen paremmalta tuntuu.

      En voisi er materioiden lisätä tällaista nautintoa, mutta jotkut tykkäävät nuolla vessan pönttöjä julkisilla paikoilla saadakseen seksuaalista tyydytystä, niin miksei sitten veneen runko materiaalikin.

    • BetoniParas

      Missä on se tyyppi joka aina mainosti betoniveneiden erinomaisuutta? Lieneekö jo kuollut ja haudattu betoniarkussa?

    • Mukavaa tällainen juupas- eipäs keskustelu telokointia odotellessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8470
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2378
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2210
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      36
      1822
    5. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1748
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1717
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      20
      1138
    8. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1133
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    10. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe