Puuvene ainoa oikea vene

Purjehtimaantuomittu

Tarkoitan todella puista, en erilaisia muovisilta tuntuvia viritelmiä, vaikka jossain muodossa puu olisikin materiaalina. Perusteluja on paljon, mutta aloitetaan nykyään muodikkaasta luonnon säästämisestä. Sehän kyllä osittain pätee niihinkin, jotka juuri suljin pois. Olkoon sitten toisena perusteluna vaikka se, että seinällä on aito maalaus eri asia kuin painokuvajäljitelmä, vaikka jälkimmäisessä voi olla kirkkaammat värit.

Tämä on tietysti vain minun näkemykseni. Jos joku tyytyy muoviseen, se hänelle sallittakoon luonnosta riippumatta.

30

683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • woodenwoodpe

      Niin puu on tavanomaisiin muihin veneen rakennusmateriaaleihin verrattuna ylivoimainen paino lujuus suhteen näkökannalta. Myös lämmöneristys on omaa luokkaansa aina kosteisiin kuttaperkka veneisiin verrattuna. Jotain perspektiiviä antaa myös se että puuta on käytetty ainakin viimeiset 10 000 vuotta veneiden rakennus materiaalina, muita materiaaleja muutamina viime vuosina jolloin ei todellakaan ole tehty kaikkien aikojen parhaita veneitä.

      • Joakim1

        Minkö puun lujuus/paino on hyvä tyypilliseen nykymateriaaliin eli lasikuituun verrattuna?

        Keveystä puusta kylmälaminoimalla saa kyllä erittäin lujan ja kevyen rakenteen. Lujuus/paino samaa luokkaa luin laskikuitusandwichillä. Samoin lämmöneristys. Hiilikuitu ja muut lasikuitua edistyksellisemmät materiaalit ovat sitten omaa luokkaansa lujuus/painossa. Kylmälaminoitu ei varmaankaa kelpaa ketjun aloittajalle.

        Umpipuusta tehty vene ei taas ole lujuus/painoltaan kovinkaan kummoinen. Esimerkkinä vaikkapa Folkkari, joka on lasikuituisena pahasti ylimioitettu, jotta menee luokkasääntöön. Eikä ole edes kerrosrakennetta.


      • Smama

        Kansanvene painaa pari tonnia mistä kölipainoa puolet. First25 painaa pari tonnia mistä kölissä 600kg. Ai että onko se hiilikuitu jo kovinkin tavanomaista.


      • Joakim1
        Smama kirjoitti:

        Kansanvene painaa pari tonnia mistä kölipainoa puolet. First25 painaa pari tonnia mistä kölissä 600kg. Ai että onko se hiilikuitu jo kovinkin tavanomaista.

        Tarkoitat ilmeisesti 2010-luvun First 25:sta etkä 80-luvun? No molemmat ovat n. 2,8 m leveitä veneitä, varalaidaltaan suurempia ja sisustettu paljon enemmän kuin Folkkari. Paljon enemmän noissa on siis pinta-alaa ja siten painoakin. Tuossa 2010-versiossa on paljon korkeampi masto ja syvempi köli, mikä tietysti vaatii paljon vahvemmat rakenteet kuin Folkkarin pitkän kölin alapään painolasti. 80-luvun First 25 näyttää painavan 1,8 tonnia, josta kölipainoia 700 kg. Molemmat ovat umpilaminaattia, ei kerrosrakennetta.

        Runkomuodon vaikutus veneen painoon näkyy hyvin verrattaessa 70-luvun lasikuituveneiden painoja nykyisiin. Vaikkapa erittäin tukevaasti rakennettu Antilla 30 painoi vain 3,9 tonnia 1,7 tonnin kölipainolla. Siis selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005). Nuo painavat 4,5 tonnin paikkeilla ja Bavariassa kölipainoa on vain 1,1 tonnia.

        H-vene olisi veneenä lähempänä Folkkaria, mutta vähän isompi. Se painaa 1,5 tonnia 730 kg kölipainolla. Vaikka on umpilaminaattia ja 60-luvun suunnittelua, jolloin lasikuitua laitettiiin varmuuden vuoksi reilusti.

        Kokonaan hiilikuituisia veneitä ei juuri myydä, mutta kyllä hiilikuitua alkaa olla yleisesti jo joissain paikoin. Ensimmäiseksi mastoissa ja peräsinakseleissa, mutta nykyään myös vaikkapa kölipalkistossa tai rustien tukena.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Tarkoitat ilmeisesti 2010-luvun First 25:sta etkä 80-luvun? No molemmat ovat n. 2,8 m leveitä veneitä, varalaidaltaan suurempia ja sisustettu paljon enemmän kuin Folkkari. Paljon enemmän noissa on siis pinta-alaa ja siten painoakin. Tuossa 2010-versiossa on paljon korkeampi masto ja syvempi köli, mikä tietysti vaatii paljon vahvemmat rakenteet kuin Folkkarin pitkän kölin alapään painolasti. 80-luvun First 25 näyttää painavan 1,8 tonnia, josta kölipainoia 700 kg. Molemmat ovat umpilaminaattia, ei kerrosrakennetta.

        Runkomuodon vaikutus veneen painoon näkyy hyvin verrattaessa 70-luvun lasikuituveneiden painoja nykyisiin. Vaikkapa erittäin tukevaasti rakennettu Antilla 30 painoi vain 3,9 tonnia 1,7 tonnin kölipainolla. Siis selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005). Nuo painavat 4,5 tonnin paikkeilla ja Bavariassa kölipainoa on vain 1,1 tonnia.

        H-vene olisi veneenä lähempänä Folkkaria, mutta vähän isompi. Se painaa 1,5 tonnia 730 kg kölipainolla. Vaikka on umpilaminaattia ja 60-luvun suunnittelua, jolloin lasikuitua laitettiiin varmuuden vuoksi reilusti.

        Kokonaan hiilikuituisia veneitä ei juuri myydä, mutta kyllä hiilikuitua alkaa olla yleisesti jo joissain paikoin. Ensimmäiseksi mastoissa ja peräsinakseleissa, mutta nykyään myös vaikkapa kölipalkistossa tai rustien tukena.

        Antillaa paremmin ehkä runkomuodon vaikutusta kuvaisivat H-323, H-Star ja Seniorita Helmsman. Kaiki kolme painavat 2,8-2,9 tonnia 1,1-1,2 tonnin kölipainolla. Ilman köliä oleva paino siis 1,7 tonnia vs. Bavaria 30 3,4 tonnia.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Tarkoitat ilmeisesti 2010-luvun First 25:sta etkä 80-luvun? No molemmat ovat n. 2,8 m leveitä veneitä, varalaidaltaan suurempia ja sisustettu paljon enemmän kuin Folkkari. Paljon enemmän noissa on siis pinta-alaa ja siten painoakin. Tuossa 2010-versiossa on paljon korkeampi masto ja syvempi köli, mikä tietysti vaatii paljon vahvemmat rakenteet kuin Folkkarin pitkän kölin alapään painolasti. 80-luvun First 25 näyttää painavan 1,8 tonnia, josta kölipainoia 700 kg. Molemmat ovat umpilaminaattia, ei kerrosrakennetta.

        Runkomuodon vaikutus veneen painoon näkyy hyvin verrattaessa 70-luvun lasikuituveneiden painoja nykyisiin. Vaikkapa erittäin tukevaasti rakennettu Antilla 30 painoi vain 3,9 tonnia 1,7 tonnin kölipainolla. Siis selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005). Nuo painavat 4,5 tonnin paikkeilla ja Bavariassa kölipainoa on vain 1,1 tonnia.

        H-vene olisi veneenä lähempänä Folkkaria, mutta vähän isompi. Se painaa 1,5 tonnia 730 kg kölipainolla. Vaikka on umpilaminaattia ja 60-luvun suunnittelua, jolloin lasikuitua laitettiiin varmuuden vuoksi reilusti.

        Kokonaan hiilikuituisia veneitä ei juuri myydä, mutta kyllä hiilikuitua alkaa olla yleisesti jo joissain paikoin. Ensimmäiseksi mastoissa ja peräsinakseleissa, mutta nykyään myös vaikkapa kölipalkistossa tai rustien tukena.

        Vielä tuosta 2010-luvun First 25:stä joka painaa 2150 kg 620 kg köipainolla. Siinä on vakiona sisäkone, joka painaa asennuksineen ainakin 200 kg. Sisällä 1,77 m seisomakorkeus.


      • taassesama

        Joo siis First25 on vain 300 kiloa painavampi kuin Folkkari ja silti se on aika rimpula kovemmassa kelissä.


      • Hii-o-hoi
        Joakim1 kirjoitti:

        Tarkoitat ilmeisesti 2010-luvun First 25:sta etkä 80-luvun? No molemmat ovat n. 2,8 m leveitä veneitä, varalaidaltaan suurempia ja sisustettu paljon enemmän kuin Folkkari. Paljon enemmän noissa on siis pinta-alaa ja siten painoakin. Tuossa 2010-versiossa on paljon korkeampi masto ja syvempi köli, mikä tietysti vaatii paljon vahvemmat rakenteet kuin Folkkarin pitkän kölin alapään painolasti. 80-luvun First 25 näyttää painavan 1,8 tonnia, josta kölipainoia 700 kg. Molemmat ovat umpilaminaattia, ei kerrosrakennetta.

        Runkomuodon vaikutus veneen painoon näkyy hyvin verrattaessa 70-luvun lasikuituveneiden painoja nykyisiin. Vaikkapa erittäin tukevaasti rakennettu Antilla 30 painoi vain 3,9 tonnia 1,7 tonnin kölipainolla. Siis selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005). Nuo painavat 4,5 tonnin paikkeilla ja Bavariassa kölipainoa on vain 1,1 tonnia.

        H-vene olisi veneenä lähempänä Folkkaria, mutta vähän isompi. Se painaa 1,5 tonnia 730 kg kölipainolla. Vaikka on umpilaminaattia ja 60-luvun suunnittelua, jolloin lasikuitua laitettiiin varmuuden vuoksi reilusti.

        Kokonaan hiilikuituisia veneitä ei juuri myydä, mutta kyllä hiilikuitua alkaa olla yleisesti jo joissain paikoin. Ensimmäiseksi mastoissa ja peräsinakseleissa, mutta nykyään myös vaikkapa kölipalkistossa tai rustien tukena.

        >> Antilla 30 painoi vain... selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005).

        Vertailussa kannattaa huomata erilaiset vesilinjapituudet Antilla 6,8m, Inferno 7,8m ja Bavaria 8,25m.
        Niinkuin Joakim hyvin tiedät, niin uppoama/pituus suhde lasketaan vesilinjan pituudesta (LWL), ei kokonaispituudesta.

        Displ/WL arvot:
        Antilla 317
        Inferno 252
        Bavaria 207

        Eli Antilla on noista selvästi raskaimmin tehty (kun ei eritellä kölipainoa).

        Formula Disp/WL Ratio=(Disp/2240)/((LWL * 0.01)cubed) , yksikköina paunat ja jalat


      • Joakim1
        Hii-o-hoi kirjoitti:

        >> Antilla 30 painoi vain... selvästi vähemmän kuin heikoimmaksi usein haukutut Inferno 31 tai Bavaria 30 (2005).

        Vertailussa kannattaa huomata erilaiset vesilinjapituudet Antilla 6,8m, Inferno 7,8m ja Bavaria 8,25m.
        Niinkuin Joakim hyvin tiedät, niin uppoama/pituus suhde lasketaan vesilinjan pituudesta (LWL), ei kokonaispituudesta.

        Displ/WL arvot:
        Antilla 317
        Inferno 252
        Bavaria 207

        Eli Antilla on noista selvästi raskaimmin tehty (kun ei eritellä kölipainoa).

        Formula Disp/WL Ratio=(Disp/2240)/((LWL * 0.01)cubed) , yksikköina paunat ja jalat

        Ehkä tuo vesilinjasta laskettu uppouma/pituus ei kuitenkaan ole paras kuvaamaan rakenteita, varsinkaan kölipaino mukaan luettuna. Kyllähän se LOA myös vaikuttaa merkittävästi runkotilavuuteen ja pinta-alaan. Kaava ei myöskään mitenkään huomioi leveyttä, sisustusta, moottoria jne.

        Mutta tarkoitus oli juuri sanoa, ettei First 25:n ja Folkkarin painoa voi suoraan verrata toisiinsa.


    • Tyrnäväntorpedo
      • JaSEKINon

        Tehtävä alasti:)


      • Fireee

        Tuonkin on jo aika edistyksellistä tekniikkaa tuo tulen käyttö :)


    • PUATTIon

      Paras vene.

    • PikkuTiina

      Nostivat juuri puuveneet telakalle. Minun 40v guttaberkka nautti veneilystä vielä 3kk.
      Noloa on.

      • ei.nolota

        Mun puuveneet nousee samaan aikaan guttaperkkien kanssa yhteisnostossa. Pian sen jälkeen alankin katselemaan, ovatko sukset kunnossa.


      • suolahdesta
        ei.nolota kirjoitti:

        Mun puuveneet nousee samaan aikaan guttaperkkien kanssa yhteisnostossa. Pian sen jälkeen alankin katselemaan, ovatko sukset kunnossa.

        Sulla on varmaan sälesukset. Ja pohjaan sälesuksitervaa.


      • ei.nolota
        suolahdesta kirjoitti:

        Sulla on varmaan sälesukset. Ja pohjaan sälesuksitervaa.

        Miksei, onhan mulla puutalokin.


      • qwqwasaszxzxer
        ei.nolota kirjoitti:

        Mun puuveneet nousee samaan aikaan guttaperkkien kanssa yhteisnostossa. Pian sen jälkeen alankin katselemaan, ovatko sukset kunnossa.

        Mahonkivene haperoituu ihan paskaksi, jos puu on märkää kun pakkaset tulevat. Olen itse nähnyt. Näyttää hyvältä päälle, mutta ei kestä mitään.


    • ddgfhrd

      Ainoa oikea veneenrakennusmateriaali on teräs, kestää ja on 100 % kierrätettävä.
      Kestää jäät ja kiville ajot.

      • muutenhyvä

        Kestää jäätä, mutta ei merivettä.


      • nbkh
        muutenhyvä kirjoitti:

        Kestää jäätä, mutta ei merivettä.

        Kestää merivettä ensimmäiset sata vuotta, sitten pitää jo uusia joitakin osia.


      • mikä.kestää
        nbkh kirjoitti:

        Kestää merivettä ensimmäiset sata vuotta, sitten pitää jo uusia joitakin osia.

        Satavuotiaita puuveneitä on on paljon, yhtä vanhoja teräsveneitä tuskin lainkaan.


      • mikä.kestää kirjoitti:

        Satavuotiaita puuveneitä on on paljon, yhtä vanhoja teräsveneitä tuskin lainkaan.

        Paljon? Kyllä ne satavuotiaat puuveneet ovat harvassa. Jopa museoissa, saati käytössä.


      • mikä.kestää
        10-14 kirjoitti:

        Paljon? Kyllä ne satavuotiaat puuveneet ovat harvassa. Jopa museoissa, saati käytössä.

        Ei ihan sata, mutta 90-vuotiasta puuvenettä olen tänäkin vuonna purjehtinut. Ja aika monta samanikäistä venettä tunnen ja kaikki käytössä. Tässä vielä malliksi satavuotiasta.
        https://www.nettivene.com/purjevene/puuvene/742534


      • Len-Setä

        Kestäähän se puuvene kun uusii vain lahot laudat välillä


    • Len-Setä

      Sanovat puuveneiksi niitä vanerisiivuista tehtyjä soutuveneen tekeleitäkin...

      Kyllähän rautavene on se oikea vene, sen minäkin myönnän,

      • senpitääolla

        Sitä kelluvaa rautaa.


    • VinylesteriHartsi

      Hyvä, että jokaiselle löytyy se sopiva materiaali päästä vesille, sillä merellä olo on ainakin minulle oleellisinta veneilyssä ja mitä pidempiä yhtäjaksoisia aikoja, sen paremmalta tuntuu.

      En voisi er materioiden lisätä tällaista nautintoa, mutta jotkut tykkäävät nuolla vessan pönttöjä julkisilla paikoilla saadakseen seksuaalista tyydytystä, niin miksei sitten veneen runko materiaalikin.

    • BetoniParas

      Missä on se tyyppi joka aina mainosti betoniveneiden erinomaisuutta? Lieneekö jo kuollut ja haudattu betoniarkussa?

    • Mukavaa tällainen juupas- eipäs keskustelu telokointia odotellessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1663
    2. 44
      1003
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      62
      958
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      929
    5. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      60
      908
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      879
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      840
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      785
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      768
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      752
    Aihe