LABORABTIN KOULUTUS

luna

Millasta koulutus on, millaset työllisyysnäkymät ja palkkaus??? Kertokaa please ja vain asiallisia vastauksia, kiitos!

12

5675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hanski

      Koulutuksessa on todella paljon kemiaa. Siis kemiaa ihan teoria-aineena ja sit laboratoriotyöskentelyssä tulee todella paljon kanssa kemiaa. Eli jos kemia on EVVK-aine, niin suositelen ehkä jotain toista alaa. Sitä on kumminkin niin paljon (yleinen- ja epäorgaaninen kemia, orgaanien-, analyyttinen-, synteettinen-, bio-, ja fysikaalinen kemia. Ainakin noita siis löytyy.)

      Hyvä puoli on se, että kemiaa ei ennakkoon tarvitse juurikaan osata, tietysit se mitä peruskoulussa on opettettu, niin siitä on perusasioita hyvä muistaa. Ja vaikka kemiassa ei olisi mikään nero, niin silti voi alalle mennä.

      Mitä itse koulutukseen tulee, niin siiinä on tosiaan suunnilleen puolet teoriaopiskelua, ja loput ollaan laboratoriossa töissä. Tehdään litkuja ja sitten niitä sekoitellaan jne. Sit labroissa on iso kasa erilaisia laitteita, mitä opetellaan käyttämään. Näillä laitteilla voidaan mittailla pitoisuuksia ja voidaan tunnistaa eri aineita (jos meillä on jotain ainetta, mutta ei tiedetä mitä se on, niin siihen on monta tapaa, miten voidaan tutkia mitä se on).

      Työllisyysnäkymistä en osaa mitään erikoista sanoa, mutta ihan yleisesti voisi sanoa, että pikkuhiljaa ns. suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, joten työpaikkoja vapautuu.

      Palkkaus on paljon itse työpaikasta kiinni. Esim. paperiteollisuuden palveluksessa olevat laborantit tienaavat ihan mukavasti, mutta sitten on niitä heikommin palkattujakin työpaikkoja. Laborantit ovat perinteisesti olleet naisia, joten siitä ei paljon suhteen ole paljon etua.

      • luna

        KIITOS PALJON sulle Hanski! Kemia kyllä todellakin kiinnostaa, kiinnosti jo peruskoulussa, mutta siitäpä en juurikaan mitään muista, sillä peruskouluajoista on jo ikuisuus. Olen jo 28v, mutta vasta nyt tiedän miksi haluan "isona tulla"...että näinkin voi mennä =)


      • luna
        luna kirjoitti:

        KIITOS PALJON sulle Hanski! Kemia kyllä todellakin kiinnostaa, kiinnosti jo peruskoulussa, mutta siitäpä en juurikaan mitään muista, sillä peruskouluajoista on jo ikuisuus. Olen jo 28v, mutta vasta nyt tiedän miksi haluan "isona tulla"...että näinkin voi mennä =)

        tiedätkö voiko laborantti työskennellä sekä terveydenhuollon, että teollisuuden laboratorioissa? Ja millanen on palkkaus?


      • laborantti
        luna kirjoitti:

        tiedätkö voiko laborantti työskennellä sekä terveydenhuollon, että teollisuuden laboratorioissa? Ja millanen on palkkaus?

        voi, koulutus antaa valmiudet (ainakin pitäisi antaa) toimia minkä alan laboratoriossa vaan ,erikseen sitten kuitenkin haluaako sairaala ottaa töihin laborantin laboratorioon vai ihan tervedenhuollon henkilön, huomaathan sitten että laborantit eivät ota verikokeita (tutkivat vaan!)
        Lukisit muitakin juttuja tuossa alempana on laborantin palkkauksesta yksi keskustelu. Kai se vielä tässä täytyy sanoa että perus palkkaus on n. 1500 e/kk ..riippuu myös ihan paikasta jonne töihin pääsee.
        Koulutus oli hyvin selitetty =)


      • Hanski
        luna kirjoitti:

        tiedätkö voiko laborantti työskennellä sekä terveydenhuollon, että teollisuuden laboratorioissa? Ja millanen on palkkaus?

        Mun käsittääkseni nykyään laborantti ei kelpaa terveydenhuollon laboratorioon, vaan niihin tehtäviin on ihan oma koulutus. Sairaalan labrassa työskenteleviä bioanalyytikkoja koulutetaan ammattikorkeakoulussa.

        Nykyiset laborantit ovat siis ns. teollisuuslaborantteja. Laborantiksi opiskellessani eräs pienen paikkakunnan pieni terveyskeskus otti työharjotteluun laborantteja, mutta se on käsittääkseni poikkeus.

        Palkkauksesta en osaa oikeastaan mitään sanoa. Itse olen niin vähän ollut laborantin hommissa (olen ammattikorkeassa parhaillaan). Voisi kumminkin olettaa, että teollisuudessa töissä oleva laborantti tienaa paremmin kuin kunnan palveluksessa oleva siivooja ;)


      • Laborantti myös
        Hanski kirjoitti:

        Mun käsittääkseni nykyään laborantti ei kelpaa terveydenhuollon laboratorioon, vaan niihin tehtäviin on ihan oma koulutus. Sairaalan labrassa työskenteleviä bioanalyytikkoja koulutetaan ammattikorkeakoulussa.

        Nykyiset laborantit ovat siis ns. teollisuuslaborantteja. Laborantiksi opiskellessani eräs pienen paikkakunnan pieni terveyskeskus otti työharjotteluun laborantteja, mutta se on käsittääkseni poikkeus.

        Palkkauksesta en osaa oikeastaan mitään sanoa. Itse olen niin vähän ollut laborantin hommissa (olen ammattikorkeassa parhaillaan). Voisi kumminkin olettaa, että teollisuudessa töissä oleva laborantti tienaa paremmin kuin kunnan palveluksessa oleva siivooja ;)

        Terveyskeskuksen elintarvike-labraan otetaan kyllä ihan "tavallisia" laborantteja. Palkka ei päätä huimaa. Itse olen teollisuudessa, mutta ei sielläkään palkka kovin kummonen ole ja työ on rutiininomaista ja tylsää. Tämäkin tietysti paikasta riippuen.
        Mitä opiskelet siellä ammattikorkeassa nyt? Olen itsekin ajatellut lähteä vielä opiskelemaan.


      • Hanski
        Laborantti myös kirjoitti:

        Terveyskeskuksen elintarvike-labraan otetaan kyllä ihan "tavallisia" laborantteja. Palkka ei päätä huimaa. Itse olen teollisuudessa, mutta ei sielläkään palkka kovin kummonen ole ja työ on rutiininomaista ja tylsää. Tämäkin tietysti paikasta riippuen.
        Mitä opiskelet siellä ammattikorkeassa nyt? Olen itsekin ajatellut lähteä vielä opiskelemaan.

        Laboranttia vastaava tutkinto amk:ssa on laboratorioanalyytikko. Minä en kumminkaan sitä opiskele. Laboratorioanalyytikon tutkinnon laajuus on muistaakseni 140 ov.

        Opiskelen siis kemiantekniikkaa. Minusta tulee siis kemiantekniikan insinööri (amk), kunhan olen suorittanut kaikki 160 ov (=240 opintopistettä).


      • edelleen
        Hanski kirjoitti:

        Laboranttia vastaava tutkinto amk:ssa on laboratorioanalyytikko. Minä en kumminkaan sitä opiskele. Laboratorioanalyytikon tutkinnon laajuus on muistaakseni 140 ov.

        Opiskelen siis kemiantekniikkaa. Minusta tulee siis kemiantekniikan insinööri (amk), kunhan olen suorittanut kaikki 160 ov (=240 opintopistettä).

        Mihin kemiantekniikan insinöörit sijoittuvat työelämässä?


      • Hanski
        edelleen kirjoitti:

        Mihin kemiantekniikan insinöörit sijoittuvat työelämässä?

        Pahimmassa tapauksessa kemiantekniikan insinöörit eivät sijoitu työelämään ;)

        Tämä on lainaus TAMKin kotisivuilta: "Varsinaisen kemian teollisuuden lisäksi kemiantekniikan koulutusohjelmasta valmistuva insinööri voi löytää työpaikkansa esim. lääketeollisuudesta, paperiteollisuudesta, elintarviketeollisuudesta ja monen muun teollisuuden alan sellaisista tehtävistä, joissa kemian ja prosessitekniikan osaaminen on tärkeää."

        Amk-insinöörit ovat työelämässä yleensä toimihenkilöitä tai ylempiä toimihenkilöitä. Siis asiantuntijoita, mutta myös esimiestehtäviä saattaa tulla vastaan. Nuoret insinöörit tekevät usein käsittääkseni entisten teknikoiden tehtäviä, eli toimivat työnjohdollisissa tehtävissä (?).

        Allekirjoittaneella ei kumminkaan ole vielä paljon alalta kokemusta, joten on vähän vaikea mennä sanomaan.


      • joneki
        Laborantti myös kirjoitti:

        Terveyskeskuksen elintarvike-labraan otetaan kyllä ihan "tavallisia" laborantteja. Palkka ei päätä huimaa. Itse olen teollisuudessa, mutta ei sielläkään palkka kovin kummonen ole ja työ on rutiininomaista ja tylsää. Tämäkin tietysti paikasta riippuen.
        Mitä opiskelet siellä ammattikorkeassa nyt? Olen itsekin ajatellut lähteä vielä opiskelemaan.

        millasta se käytännön työ on teollisuuslaboranttina?
        mitä sä teet päivät pitkät jos tunnet että se on tylsää? olen miettinyt laborantin koulusta mutta hieman on vielä hakusessa että kannattaako


      • nohjoo
        joneki kirjoitti:

        millasta se käytännön työ on teollisuuslaboranttina?
        mitä sä teet päivät pitkät jos tunnet että se on tylsää? olen miettinyt laborantin koulusta mutta hieman on vielä hakusessa että kannattaako

        Palkat vaihtelevat 1500-2500 €/kk välillä.


    • vähäntyötä

      teollisuuslaborantti ei oikein saa työtä. Kemisti pitäisi olla. Huono palkka. Ammattikoulussa opiskellaan ala oliko se peräti 3 v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe