Tyhjennystulpan avain

kaluton

Mikähän olisi paras työkalu , jolla avata veneen pohjaproppu. Se on metallinen O-rengas - tiivisteellä varustettu tulppa. Tulpassa on matala (1 mm?) koko tulpan halkaisijan pituinen ura, uran leveys ehkä 1,5 mm. Sen saa joten kuten auki iskumeisselin leveällä terällä. Mutta luulisi, että sitä varten olisi valmistettu avain, koska muutenhan ura olisi muotoiltu ruuvimeisselille sopivaksi. Olen katsellut hakukoneella mutta ei löytynyt.
Aina olen tulpan lopulta auki saanut , mutta sopivan avaimen puuttuessa tulppa menee koko ajan huonommaksi ja muutenkin ärsyttää sählätä väärällä työkalulla.

21

3545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalut_on

      Olen käyttänyt kivitalttaa. Taltan kärki uraan ja jakarilla vääntöä varresta lähellä terän kärkeä. Aukeaa kevyesti eikä muovaa tulpan uraa. Sitten kiinni laittaessa ei liikaa momenttia!

      • Navigarenecce

        Minullakin on näitä tulppia varustettuna isolla taltan uralla. En kyllä pidä hyvänä kikkana kuljettaa veneessä kivimeisseliä - turhan painava.
        Yritetään keksiä parempi avain niihin D


      • Avataan_kuivilla
        Navigarenecce kirjoitti:

        Minullakin on näitä tulppia varustettuna isolla taltan uralla. En kyllä pidä hyvänä kikkana kuljettaa veneessä kivimeisseliä - turhan painava.
        Yritetään keksiä parempi avain niihin D

        Ei kai sitä veneessä tarvi säilyttää?


      • Navigarenecce
        Avataan_kuivilla kirjoitti:

        Ei kai sitä veneessä tarvi säilyttää?

        Avataan vain, mutta veneessäni on 35 mm messinkikorkki polttoaineen täyttöputkessa, jossa on tuo em. ura.
        Usein tulee tilanteita kun on tankattava myös muuallakin kuin kotirannassa.
        Nykyisen postilaitoksen kykyyn toimittaa se meisseli esim. Barösundin kaupalle ei voi luottaa.
        Pitäisihän se sitten vielä sieltä lähettää myös takaisin kotiin. D


      • kalut_on_monet
        Navigarenecce kirjoitti:

        Avataan vain, mutta veneessäni on 35 mm messinkikorkki polttoaineen täyttöputkessa, jossa on tuo em. ura.
        Usein tulee tilanteita kun on tankattava myös muuallakin kuin kotirannassa.
        Nykyisen postilaitoksen kykyyn toimittaa se meisseli esim. Barösundin kaupalle ei voi luottaa.
        Pitäisihän se sitten vielä sieltä lähettää myös takaisin kotiin. D

        Aloittaja tarvitsi työkalua pohjapropun avaamiseen. Sitä ei varmaan kannata avata vesillä eikä työkaluakaan tarvitse kuin telakoinnin yhteydessä. Käyttämäni kivimeisseli on kokonaista 15cm pitkä ja terän leveys sama 18mm kuin propun halkaisija.

        Sinun tarvehan on ihan joku muu. Voit käyttää polttoaineen täyttökorkin avaustyökaluna vaikka kiviporaa ja kuljetuttaa sitä vaikka DHL:llä, kun et postiin luota.


      • Navigarenecce
        kalut_on_monet kirjoitti:

        Aloittaja tarvitsi työkalua pohjapropun avaamiseen. Sitä ei varmaan kannata avata vesillä eikä työkaluakaan tarvitse kuin telakoinnin yhteydessä. Käyttämäni kivimeisseli on kokonaista 15cm pitkä ja terän leveys sama 18mm kuin propun halkaisija.

        Sinun tarvehan on ihan joku muu. Voit käyttää polttoaineen täyttökorkin avaustyökaluna vaikka kiviporaa ja kuljetuttaa sitä vaikka DHL:llä, kun et postiin luota.

        Aika tylyä tekstiä laitat huumoriksi tarkoitetun kommenttini perään.
        Mielestäni kuitenkin aika kohteliaasti selitin oman avaintarpeeni. Olisit voinut aivan hyvin jättää kommentoimatta, ”ei kai sitä veneessä tarvi säilyttää” koska selitin että en ole pohjaroppua avaamassa.
        En kai ole tehnyt mitään tuomittavaa kun samalla laitoin oman avainkysymykseni tähän ketjuun?
        Olen nähnyt täällä paljon pahempiakin sivupolkuja aloittajan alkuperäiseen kysymykseen nähden.
        Toivottavasti huomioit sen, että en enää jatka näistä kivipora ja DHL aiheista eteenpäin.
        On kuitenkin hyvä että, tänne on tullut muitakin ehdotuksia avaimeksi näihin isoihin taltanuriin.
        Hyvää syksyn jatkoa.


      • Navigarenecce
        Navigarenecce kirjoitti:

        Aika tylyä tekstiä laitat huumoriksi tarkoitetun kommenttini perään.
        Mielestäni kuitenkin aika kohteliaasti selitin oman avaintarpeeni. Olisit voinut aivan hyvin jättää kommentoimatta, ”ei kai sitä veneessä tarvi säilyttää” koska selitin että en ole pohjaroppua avaamassa.
        En kai ole tehnyt mitään tuomittavaa kun samalla laitoin oman avainkysymykseni tähän ketjuun?
        Olen nähnyt täällä paljon pahempiakin sivupolkuja aloittajan alkuperäiseen kysymykseen nähden.
        Toivottavasti huomioit sen, että en enää jatka näistä kivipora ja DHL aiheista eteenpäin.
        On kuitenkin hyvä että, tänne on tullut muitakin ehdotuksia avaimeksi näihin isoihin taltanuriin.
        Hyvää syksyn jatkoa.

        Nimimerkille kalut_on_monet, huomasin vasta nyt että en kertonut siinä ensimmäisessä postauksessani sitä, mihin itse tarvitsen sitä isoa meisseliä, joten tuo vastauksesi siihen, ettei sitä tarvitse mukana kuljettaa, on aivan validi.
        Unohda nuo kettuiluni edellä ja jatketaan eteenpäin - anteeksi vielä kerran, sama.


      • Avataan_kuivilla
        Navigarenecce kirjoitti:

        Nimimerkille kalut_on_monet, huomasin vasta nyt että en kertonut siinä ensimmäisessä postauksessani sitä, mihin itse tarvitsen sitä isoa meisseliä, joten tuo vastauksesi siihen, ettei sitä tarvitse mukana kuljettaa, on aivan validi.
        Unohda nuo kettuiluni edellä ja jatketaan eteenpäin - anteeksi vielä kerran, sama.

        Avataan kuivilla on eri henkilö kuin tuo kalu mies!
        Sopivan kevyestä avo-lenkki avaimesta muotoilet ralläkällä ja lamellilaikalla siitä avopään toisesta kantista uraan hyvin sopivan. Menee minuutti.


    • kaluton

      Joo, pohjapropun halkaisija on pienempi ja ura kapeampi kuin polttoainekorkin. Kivitaltta on varmaan hyvä , joskin varmaan aika arvokas. Tosin kärki on kai teroitettu, eli on ohuempi kuin propun ura.

      • kalut_on

        Kivitaltan saa alta kympin. Kun toisella kädellä pitää talttaa propun urassa ja toisella vääntää jakarilla taltan kärjen läheltä, taltta pysyy propun urassa lipsumatta.


    • Macee

      Minä käytän myös sellaista tasapäistä talttaa, halpalaarista saa vitosella. Toinen mitä olen käyttänyt (ehkä jopa parempi) on kaksi isopäistä ruuvimeisseliä. Toisella kädellä väännetään toisella meisselillä uran toisesta päästä ja toisella kädellä toisella meisselillä toisesta päästä 🙂 Onnistuu myös laittamalla taltat uraan peräkkäin hieman lomittain ja laittamalla kahvat yhteen ikäänkuin yhdeksi isoksi meisseliksi.

      Lopputuloksena on ihmeen hyvä momentti ja pito, liian kireällehän ei saakaan laittaa.

      • kaluton

        Tämä on juuri sitä väärillä työkaluilla turaamista, jota haluaisin välttää. Tuli mieleeni , että jos hakisi halpahallista sopivan levyistä ja paksuista lattarautaa ja rakentaisi siitä sopivan taltan. Siinä talveksi iltapuhteita.


      • Macee
        kaluton kirjoitti:

        Tämä on juuri sitä väärillä työkaluilla turaamista, jota haluaisin välttää. Tuli mieleeni , että jos hakisi halpahallista sopivan levyistä ja paksuista lattarautaa ja rakentaisi siitä sopivan taltan. Siinä talveksi iltapuhteita.

        Eihän tavallinen lattarauta kestä vääntöä, menee mutkalle ja kärki menee pilalle . Liian pehmeää. Samoin ehdotettu morapuukko ei kestä vaan hajoaa ensimmäisestä väännöstä, liian kovaa.
        Työkalun metalli pitää olla oikeata seosta jossa on sopiva suhde kimmoisuutta ja kovuutta. Kyllä niitä oikeita työkaluja löytyy, kysyy vaikka venehuoltoliikkeestä mistä sellaisen saa.


      • kaluton
        Macee kirjoitti:

        Eihän tavallinen lattarauta kestä vääntöä, menee mutkalle ja kärki menee pilalle . Liian pehmeää. Samoin ehdotettu morapuukko ei kestä vaan hajoaa ensimmäisestä väännöstä, liian kovaa.
        Työkalun metalli pitää olla oikeata seosta jossa on sopiva suhde kimmoisuutta ja kovuutta. Kyllä niitä oikeita työkaluja löytyy, kysyy vaikka venehuoltoliikkeestä mistä sellaisen saa.

        No helppohan se on karkaista.


      • Macee
        kaluton kirjoitti:

        No helppohan se on karkaista.

        No kerropa miten karkaiset sen niin että siitä ei tule lasimaisen hauras? Karkaisu tuo kovuutta jonka kääntöpuoli on se että katkeaa eikä kestä vääntöä. Ei hyvää vääntötyökalua mistään romuraudasta tehdä. Metalliseos pitää olla oikealla tavalla kovaa mutta myös jousimaisen kimmoisaa. Työkaluteräkset on sitä varten, niissä on kromi-vanadiinia yms. lisättynä.


      • kalut_on
        kaluton kirjoitti:

        No helppohan se on karkaista.

        En ihan hirveesti läksisi materiaalia etsimään, työstämään ja lämpökäsittelemään, sikäli kun se ei ole se varsinainen harrastus. Kaupasta saa valmiin toimivan alta kympin.
        https://www.ikh.fi/fi/katkaisutaltta-150mm-knr3101500


    • Moristi

      Morapuukosta saa parhaimman . Kahvan juuresta sovivan mittaiseksi niin on hyvä kahvasta vääntää.

    • hissukseen

      Sopivan kokoinen meisseli, hieman liukastetta, johan taivas aukeaa!

    • Vastaavassa tilanteessa itse vaihtaisin pohjapropun sellaiseen, jossa on kunnollinen vääntövaste, vaikka kuusiokolo tai Torx.

    • Fippe

      Ainakin joidenkin Bustereiden tulppa aukeaa nätisti kolikolla. Jos on tiukassa voi vääntää kolikkoa jakoavaimella.

    • Anonyymi

      Iskuvääntimen tasapää toimii loistavasti. Avaa helposti eikä riko messinkiuraa. Hinta pari euroa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      149
      13188
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      72
      9631
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      95
      9123
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      20
      7756
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      38
      6734
    6. 148
      6158
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      19
      3145
    8. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

      Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      392
      1225
    9. Aikuisten säälittävä käytös

      Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v
      Hyrynsalmi
      7
      1164
    10. YLE: Stora Enso Imatra aloittaa yyteet

      www.hs.fi/talous/art-2000011528377.html Yle: Stora Enso aloitti muutos­neuvottelut Imatran-tehtailla Metsäteollisuus|Yl
      Imatra
      84
      1000
    Aihe