Tervehdys!!
Viimeiakoina polttimen suuttimen ympärillö oleva ilmnohjain on nokeentunut yläosastaan melko nopeasti. Varsinainen kattila ei nokeennu. Palotilaan kertyy pyöreitä tummia kevyitä "kokkareita".
Lisäksi kattilan poltinpesän takaosaan kertynyt valkoisia laikkuja.
suutin ja suodattimet vaihdettu.
Mikä on suuttimen ja ilmanohjaimen oikea etäisyys?
Joku sanoin 6 mm joku toinen että pitäisi olla samassa tasossa...??
Oilon Junior ja noki
5
3560
Vastaukset
- LF1
Se voi olla monesta asiasta, mutta myös pienestä kiinni.
Ensinnä tulee mieleen savupellin asento ja polttimen ilmansäätö, saako poltin liikaa/liian vähä ilmaa, savukaasujen lämpötila ?
Tämä laikukkuus kyllä ihmetyttää,tulee mieleen liiallinen ilmansaanti, onko polttimen ilmakartion asento 1 vai 2 minä vaihdoin 1:seen !
Pistä savupelti puoleenväliin ja säädä polttimen ilmaa, ensinnä vähennät, jos savuttaa lisää ilmaa että savutus lakkaa ja liekki lyhenee, ja lukitse, savupiipusta käsittääkseni saisi tulla kevyt harmaa savu !
Olen itse huoltanut/säätänyt polttimen.( ensiasennussuutin 1,4-2,4 kg/h 0,50 USgall/h ja 60°S)( käytän myös 0,40 USgall/h )
Tehdasasetuksiin ei tarvitse kajota, mutta jos joutuu purkamaan polttimen, täytyy tallentaa kuva mitoista aivoihin, avata ruuvit ja säätää:
kärjet kohti toisiaan ja väli noin 3-4 mm, suutimen kärjestä taaksepäin noin 1,5-2 mm ja suuttimen kärjen aukosta ylöspäin noin 8 - 10 mm, kärjet eivät saa koskettaa toisiaan eikä öljysumuun.
Vanhempi CHALMERS JUNIOR D on kärkien väli 4 mm kärjet suuttimen nokan tasalla tai 0-1 mm öljysumua kohti ja suuttimen kärjen reijästä noin 8-10 mm ylöspäin ( mitat on milleinä ).
Tässä minun näppituntumani ja järjen sanoma!
Tässä melkein kuin oppikirjasta ohjeita :
Jos sinulla on esilämmittimellä varustettu poltin niin, esilämmitin lämmittää öljyn noin 70oC:een. Tämän viiveajan jälkeen polttimen moottori käynnistyy käyttäen puhallinta ja öljypumppua. Samanaikaisesti valokaari syttyy sytytyskärkien väliin.
Mangneettiventtili aukeaa esituuletuksen jälkeen, jolloin suuttimesta purkautuva öljysumu syttyy valokaaren vaikutuksesta. Öljysumun sytyttyä katkaisee öljypoltinautomatiikka valokaaren ja liekki jää palamaan. Mikäli öljysumu ei syty varmuusajan kuluessa, poltin pysähtyy ja lukkiutuu liekkihäiriöasentoon ( valo palaa ) painamalla nappia poltin tekee uuden yrityksen.( valokaartahan ei tarvita muuta kuin öljysumun sytyttämiseen, jos poltin käynnistyy ja kärjet pysyy puhtaina kärjet on OK. )
Jos: suutin on vaihdettu, kärjet puhtaat, ilmansäätö kohdallaan, suodatin vaihdettu, valosilmä puhdas ( valo ) ja säiliössä öljyä kaikki on OK. polttimen pitäisi käynnistyä. Mutta jos ei niin evääni loppuu etäneuvomiseen.
Sitten vaan tilaamaan poltinhuolto ( tohtori ) paikalle, niin huolet poistuu koska "lomssa" ohenee ja lämpöä riittää !
Ps. Ouman EH-80 shuntin automaattisäätöä suosittelen ( itsellä on ), harkinnassa vielä Oilon Plus tai vastava, yksiputkijärjestelmä !- Junior Pro
arvot ym kohdallaan. Nokikuva hyvä eli palaa puhtaasti. Ainoastaan kökön ja palleroiden kerääntyminen imetyttää. Säiliö on sisätiloissa joskin vanha. Sen olen ymmärtänyt että jos öljyssä on ilmaa, niin pysähtyessä se ei sammu vaan puristunut kaasu työntää öljyä edelleen suuttimelle ja se palaa huonosti.
Ihmettemen esimerkiksi sitä ovatko nämä laitteet kuinka herkkiä sen suhteen että öljyssä on ilmaa. - LF1
Junior Pro kirjoitti:
arvot ym kohdallaan. Nokikuva hyvä eli palaa puhtaasti. Ainoastaan kökön ja palleroiden kerääntyminen imetyttää. Säiliö on sisätiloissa joskin vanha. Sen olen ymmärtänyt että jos öljyssä on ilmaa, niin pysähtyessä se ei sammu vaan puristunut kaasu työntää öljyä edelleen suuttimelle ja se palaa huonosti.
Ihmettemen esimerkiksi sitä ovatko nämä laitteet kuinka herkkiä sen suhteen että öljyssä on ilmaa.Säiliösi on sisätiloissa, sinne saattaa myös kerääntyä lämpötilojen vaihdellessa vettä, vesihän on pohjassa mutta jos imupuolen putki on liian lähellä pohjaa niin voihan öljypumppu imaista vettä mukaan " arvailu"
Jos kaikki on kohdallaan omasta mielestäsi, olet melko varmaan jo ratkaissut ongelman, viittaan edelliseen lausuntoosi, ja kysyit itseltäsi ?
>Ihmettelen esimerkiksi sitä ovatko nämä laitteet kuinka herkkiä sen suhteen että öljyssä on ilmaa.<
Ja vastaus edelliseen on:
Oilon Plus- suodatus- ja "ilmanpoistolaite":
- ympäristöystävällinen yksiputkijärjestelmä
- säästää poltinta ja vähentää puhdistus- ja huoltotarvetta
- helppo asentaa myös nykyiseen lämmitysjärjestelmään. Hinta on kaiketi luokkaa 150-200 € - Risto
LF1 kirjoitti:
Säiliösi on sisätiloissa, sinne saattaa myös kerääntyä lämpötilojen vaihdellessa vettä, vesihän on pohjassa mutta jos imupuolen putki on liian lähellä pohjaa niin voihan öljypumppu imaista vettä mukaan " arvailu"
Jos kaikki on kohdallaan omasta mielestäsi, olet melko varmaan jo ratkaissut ongelman, viittaan edelliseen lausuntoosi, ja kysyit itseltäsi ?
>Ihmettelen esimerkiksi sitä ovatko nämä laitteet kuinka herkkiä sen suhteen että öljyssä on ilmaa.<
Ja vastaus edelliseen on:
Oilon Plus- suodatus- ja "ilmanpoistolaite":
- ympäristöystävällinen yksiputkijärjestelmä
- säästää poltinta ja vähentää puhdistus- ja huoltotarvetta
- helppo asentaa myös nykyiseen lämmitysjärjestelmään. Hinta on kaiketi luokkaa 150-200 €Ensin kuitenkin...
Onhan poltin säädetty digitaalisella savukaasumittarilla ja sinulle on polttimen toiminnasta virallisen dokumentti. Mitä arvot sanovat?
Epäilen, että säädöt ovat pielessä. Kattilavalmistajalta kannattaa kysyä ohjearvot kyseiselle kattilalle ja polttimelle. - Pasi
Risto kirjoitti:
Ensin kuitenkin...
Onhan poltin säädetty digitaalisella savukaasumittarilla ja sinulle on polttimen toiminnasta virallisen dokumentti. Mitä arvot sanovat?
Epäilen, että säädöt ovat pielessä. Kattilavalmistajalta kannattaa kysyä ohjearvot kyseiselle kattilalle ja polttimelle.Tervehdys keskusteluun osallistuneille!
Polttimen säätö ja huolto ovat periaatteessa helppoja tehdä, mutta vaativat koulutusta, mittausvälineet ja luvan. Polttimen valmistajana suosittelemme ottamaan yhteyttä paikalliseen valtuutettuun polttimien huoltoliikkeeseen ja tilaamaan järjestelmän tarkistuksen ja huollon heiltä. Tarvittaessa myös Asiakaspalvelumme pystyy antamaan neuvoja.
T. Pasi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?486078Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki653846Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t162947- 1902845
- 232423
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132389- 362389
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/192260- 1491438
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2991413