Millaiset pääsykokeet lähihoitajilla on? entä ne laskut? onko vaikeita? onko ne vaan plus ja miinuslaskuja vai millaisia? entä mitä kirjallisissa muuta kysytään?
lähihoitaja + pääsykokeet
12
2438
Vastaukset
- opiskelija
Pääsykokeet on aika helpot kuitenkin..
Ensin on n. 3-4 tuntia kirjallisia..
siihen kuuluu matikkaa( ihan yksinkertasia ja - laskuja) Kaikille peruskoulun käyneille helppoja..
Sitten oli loogisia tehtäviä..(tyyliin: paperilla on ympyrä ja kolmio.. tehtävässä käsketään laittaa nimikirjain kolmion sisälle,,)
Sitte piirretään psykologille i´testä ja elämästä..
Näytetään kuvia jotka ei esitä mitään ja täytyy kirjoittaa ,mitä ne tuo mieleen..
Sen jälkeen on ryhmätilanne.. (meillä oli 6 hengen ryhmät).. Teille annetaan aihe josta täytyy keskustella, ja opettaja kuuntelee ja arvio..
psykologin haastattelu.. Se vaan kyselee kaikkee sellasta mihin ei voi valmistautua.. saattaa yrittää hämmentää teitä..(viimevuonna psykologi meni päydän alle haastattelu tilanteessa ja katsoi miten reagoi..=))..
Opettajan haastattelu.. Se kattelee todistuksia ja kyselee miks haluaa tänne jne..
*omasta mielestä oli odotettua helpommat kokeet.. Helposti pääsee kyllä sisälle jos vaan yhtään on kiinnostunut..- tiina
No miten semmoseen pitäis reagoida jos se haastattelija menee tosiaan päydän alle?=)
Teksti joka on otsikolla "Ylivieskaan lähihoitajaksi" löytyy jonkun verran keskustelua pääsykokeesta... se on tossa vähän alempana.
- Huono valinta
Aliarvostetumpaa ja surkeampaa duunia ei voi olla, kuin lähihoitaja. Maahanmuuttajat, työttömät ja muut syrjäytyneet työkkäri ohjaa näihin "opintoihin", kun muuallekaan ei kelpaa.
Ei tarvi pelätä, ettet pääse, varmasti pääset,
niin tyhmää ei löydy, joka ei pääsisi.- minä
lähihoitajan työ on arvokasta työtä ja sitä ei pidä aliarvioida...itse rakastan työtä vanhusten parissa ja siihen ammattiin aijon valmistua 2006 jouluna.lähe itse opiskelemaan alaa jos sinusta ylipäänsä on siihen...tulevaisuudessa riittää varmasti töitä toisin kuin muilla aloilla...
- mmmmmm
minä kirjoitti:
lähihoitajan työ on arvokasta työtä ja sitä ei pidä aliarvioida...itse rakastan työtä vanhusten parissa ja siihen ammattiin aijon valmistua 2006 jouluna.lähe itse opiskelemaan alaa jos sinusta ylipäänsä on siihen...tulevaisuudessa riittää varmasti töitä toisin kuin muilla aloilla...
toisin kuin muilla aloilla... no oho!
kyllähän se näin oli miten tohon oli kirjotettu että jos et muualle pääse niin mene lähihoitajaksi.. Jos sinne ei pääse sisälle niin ei pääse kyllä mihinkään muuallekaan.
Ja se työ sitte ei oo sieltä helpoimmasta päästä, voi että säälin teitä nuoret tytöt muutaman vuotta ku ootte persettä pyyhkiny niin eiköhän toi ala jo haista paskalle..
Toisaalta täytyyhän se joidenki tehdä myös se likainen työ.. onneksi löytyy vapaaehtoisia niin ei tarvi pakottaa ketään... Onnea valitsemallenne tielle, sitä tulette tarvitsemaan. - vastaa
mmmmmm kirjoitti:
kyllähän se näin oli miten tohon oli kirjotettu että jos et muualle pääse niin mene lähihoitajaksi.. Jos sinne ei pääse sisälle niin ei pääse kyllä mihinkään muuallekaan.
Ja se työ sitte ei oo sieltä helpoimmasta päästä, voi että säälin teitä nuoret tytöt muutaman vuotta ku ootte persettä pyyhkiny niin eiköhän toi ala jo haista paskalle..
Toisaalta täytyyhän se joidenki tehdä myös se likainen työ.. onneksi löytyy vapaaehtoisia niin ei tarvi pakottaa ketään... Onnea valitsemallenne tielle, sitä tulette tarvitsemaan.Tulevaisuudessa palkat tulee nousee tälläkin alalla ja työolot paranemaan. Siitä voidaan olla täysin varmoja. Palkkakaan ei mikään maailman huonoin ole, jos työstä oikeasti tykkää ja pitää sitä kutsumuksenaan...
By the way mulla tullu aina oikein hyvät numerot todistuksiin (ka ollut aina yli 9, myös lukiotodistuksessa). Mistähän johtuu? Ja siitäkin huolimatta hoitoalalla. TYHMÄ minä!?!
Nimimerkki "pyyhin teidänkin perseenne tulevaisuudessa, monien muiden ohella, ja ansaitsen arvostusta"... - nnnnnnnn
vastaa kirjoitti:
Tulevaisuudessa palkat tulee nousee tälläkin alalla ja työolot paranemaan. Siitä voidaan olla täysin varmoja. Palkkakaan ei mikään maailman huonoin ole, jos työstä oikeasti tykkää ja pitää sitä kutsumuksenaan...
By the way mulla tullu aina oikein hyvät numerot todistuksiin (ka ollut aina yli 9, myös lukiotodistuksessa). Mistähän johtuu? Ja siitäkin huolimatta hoitoalalla. TYHMÄ minä!?!
Nimimerkki "pyyhin teidänkin perseenne tulevaisuudessa, monien muiden ohella, ja ansaitsen arvostusta"...Numeroillako ne ihmiset hoidetaan hoitoalalla.Palkat tuskin ko. alalla tulee paljonkaan nousemaan kun kunnat/kaupungit on muutenkin kuralla taloudestaan. Hyvä että ihmisillä on kutsumuksia mutta tiedän monta lähihoitajaa,jotka ei työskentele mitenkään omassa ammatissaan ja suurin syy on raha eli hyvä palkkako ?.Hyvää jatkoa, jos tykkäät vielä 10 vuoden päästä.
- Kerhis1
mmmmmm kirjoitti:
Toisaalta täytyyhän se joidenki tehdä myös se likainen työ.. onneksi löytyy vapaaehtoisia niin ei tarvi pakottaa ketään... Onnea valitsemallenne tielle, sitä tulette tarvitsemaan.Nimimerkki "mmmmmm" esitti hyvän pointin. Itsekin olen kesätöinä tehnyt perushoitajan hommia, kun terveydenhuoltoa opiskelen ja huomannut, että perushoitajan homma on ihan kivaa, mutta parin kolmen kuukauden jälkeen sitä alkaa turhautumaan, kun alkaa oppimaan temput ja ei ole enää mitään uutta jäljellä. Itse olin töissä sisätautisella vuodeosastolla. Työ on arvokasta ja tarpeellista, mutta ihmettelen kuinka osa jaksaa tehdä sitä kymmeniä vuosia.
- a.d.i.d.a.s.
Ottaako lähihoitajat verikokeita toisiltaan?
Itse kammoan ruiskeita ja verta ja viimeksi
meinasin pyörtyä lukiossa..
Pystyykö näistä laistamaan ?
Edellytetäänkö lähihoitajalta ruoantekotaitoja
tai pyykinpesutaitoja sillä itse en ole ikinä
kumpaakaan tehnyt..Mutsi on sen puolen hoitanut.
Koulutus ja ammatti tällä puolella kuitenkin
kiinnostaa muuten..- tiina
kyllä kuulemani mukaan koulussa opetellaan pistämistä just toisten opiskelijoiden käsiin.
Mutta ei luultavasti ihan heti, muistaakseni ainakin eräässä koulussa toisena vuotena.
Tuskin siitä voi laistaa kun sehän on kuitenkin varmasti semmonen asia mikä pitää pystyä näyttämään että osaa tehdä.
Ja mun tietääkseni eräässä alan koulussa on ainakin valinnaisena kotitaloustyöt ja siis myös ruoanlaitto... Mutta luulis että niitä on myös jonkin verran pakollisena kun eikö se siihen kotihoitoon kuulu aikalailla.
Mutta eipä sulla mitään hätää oo vaikka et oo semmosia hommia tehnytkään ja alaa alkaisit opiskelemaan. Omasta kokemuksesta tiedän varsin hyvin että ruoan laiton oppii todella nopeesti jos vaan haluaa:). Ja pyykinpesussa jne. sama juttu. - Veskarityttö
tiina kirjoitti:
kyllä kuulemani mukaan koulussa opetellaan pistämistä just toisten opiskelijoiden käsiin.
Mutta ei luultavasti ihan heti, muistaakseni ainakin eräässä koulussa toisena vuotena.
Tuskin siitä voi laistaa kun sehän on kuitenkin varmasti semmonen asia mikä pitää pystyä näyttämään että osaa tehdä.
Ja mun tietääkseni eräässä alan koulussa on ainakin valinnaisena kotitaloustyöt ja siis myös ruoanlaitto... Mutta luulis että niitä on myös jonkin verran pakollisena kun eikö se siihen kotihoitoon kuulu aikalailla.
Mutta eipä sulla mitään hätää oo vaikka et oo semmosia hommia tehnytkään ja alaa alkaisit opiskelemaan. Omasta kokemuksesta tiedän varsin hyvin että ruoan laiton oppii todella nopeesti jos vaan haluaa:). Ja pyykinpesussa jne. sama juttu.Meillä oli ensimmäisenä vuonna pistämisen opettelua. Se tuli aikuisten hoitotyön kurssilla sairaanhoidon ja huolenpidon opintokokonaisuuden yhteydessä. Lähihoitaja saa injisoida ihon alle ja lihakseen, mutta ei laskimoon. Työssäoppimisjaksolla minulle sanottiin, että lh voisi periaatteessa pistää myös i.v.:sti, mutta vastuukysymys on toinen. Laskimoon pistäessä kun lääkeaineen vaikutus alkaa hyvin pian (minuutissa) eikä sitä voi enää sen jälkeen pysäyttää.
Pakollisiin opintoihin kuuluu 2,5 opintoviikkoa kotitaloutta; varsinaista ruuanlaittoa on hyvin vähän, enemmän käydään läpi esim. erityisruokavalioita. Tämähän on erittäin tärkeää, ettei vaikkapa keliaakikolle syötä tavallista leipää!
Valinnaiset opinnot vaihtelevat, mutta meillä on ollut vaihtoehtoina mm. ensiapu2-kurssi (ea1 pakollinen), hironta muut rentoutusmentelmät, nuorisokulttuurikurssi jne. Itse olen pitänyt näistä viikoista paljon :) - lh-opiskelija
Veskarityttö kirjoitti:
Meillä oli ensimmäisenä vuonna pistämisen opettelua. Se tuli aikuisten hoitotyön kurssilla sairaanhoidon ja huolenpidon opintokokonaisuuden yhteydessä. Lähihoitaja saa injisoida ihon alle ja lihakseen, mutta ei laskimoon. Työssäoppimisjaksolla minulle sanottiin, että lh voisi periaatteessa pistää myös i.v.:sti, mutta vastuukysymys on toinen. Laskimoon pistäessä kun lääkeaineen vaikutus alkaa hyvin pian (minuutissa) eikä sitä voi enää sen jälkeen pysäyttää.
Pakollisiin opintoihin kuuluu 2,5 opintoviikkoa kotitaloutta; varsinaista ruuanlaittoa on hyvin vähän, enemmän käydään läpi esim. erityisruokavalioita. Tämähän on erittäin tärkeää, ettei vaikkapa keliaakikolle syötä tavallista leipää!
Valinnaiset opinnot vaihtelevat, mutta meillä on ollut vaihtoehtoina mm. ensiapu2-kurssi (ea1 pakollinen), hironta muut rentoutusmentelmät, nuorisokulttuurikurssi jne. Itse olen pitänyt näistä viikoista paljon :)Itse erikoistun ensihoitoon, jossa opetellaan kanyylinkin laitto...muissa koulutusohjelmissa sitä ei tietääkseni opetella...
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835