koko 180 astetta käyttöön

Onko_mahdollista

Moi. Miten saan Futaban T6K ohjaimen käyttämään rc-servomoottorin koko 180 asteen alueen hyödyksi? Oletuksena on +- 60 astetta.

t. aloittelija

9

245

Vastaukset

  • Ei mitenkään, mutta servon voi "opettaa" kääntymään sen 180 astetta. On myös olemassa servoja jotka kääntyvät tuon. Periaatteessa jokaisen servon saa kääntymään, mutta silloin tarttee mennä servon piirilevylle vaihtamaan vastuksia. Netistäkin löytyy videoita moisesta tehtävästä.

  • Kiitti vastauksesta! Ei sattuis olemaan pätevää linkkiä heittää.. tarve olisi "huutava" että pääsisin robo-protoilussa eteenpäin.

  • No nopealla surffauksella löysin hobbykunkulta kiinasta servon joka jo valmiikkisi kulkee 180 astetta.
    https://hobbyking.com/en_us/turnigytm-tgy-180d-180-degree-digital-servo-2-2kg-0-10sec-12g.html

    Sitten toinen pikasuffaus löyty video jossa levitetään tava servo 180 asteeseen.
    https://www.youtube.com/watch?v=ymW0Lwmw14Y
    Tuossa videossa levitys tehdään tavallisilla aksealivastuksilla (läpiladottavat) servon potettiometrin napoihin. Itse toteutuin moisen vaihtamalla ne vastaavat pintaliitos vastukset piirikortilta. Jos on ensimmäistä kertaa tekemässä juotostöitä kannattaa harjoitella ensin halvan servon kanssa.

    Noilla voi aloittaa ja sitten mahdollisesti hakea lisää tietoa netistä.

  • Tänks RC-pilotti. Hyvä tieto/linkki tuo Hobbyking-linkki, servo on vain liian tehoton. Tuon Youtuben linkin löysinkin sitten omin voimin. Aika simppeli toimenpide sitten lopulta, jos sen noin toteuttaa.
    Tutustun tuohon pintaliitosvastusten vaihtamiseen, jos se olisi toteuttamiskelpoinen vaihtoehto.
    Kiitos sulle vielä vinkeistä!

    -t. kymmeniä vuosia kolvaillut Wellerillä :)

    • Monet pelkää pintaliitosta ihan turhaan. Suosittelen jonkilaisen kellosepänluupin hankintaa. Siihen voi lisätä ledivaloja nurkkiin. Ei sentakia etteikö näe sitä komponettia vaan juotostapahtuman näkemiseen. vastukset irtoa kun keventää ensin toisenpään tinaa ja sitten lämmittää toisestapäästä läpi vastuksen irti. Kaksijuotointa tietenkin ihanne tapaus ja siihen toiseksi kelpaa se 10€ juotin.


    • Tuosta esimerkki servosta. Se nyt oli ensimmäinen joka pyöri sen 180 astetta. Sattu olemaan digi versio joten nopeutta ainakin on. Tarpeesta kun ei ole tietoa niin pistin esimerkiksi.

      Yksi oma projekti on jossa tarvitaan laajempaa liikettä. Ei aivan 180 astetta, mutta se minun 33kg/cm väätävä servo ei alunperin käänny riittävästi. Tulee vääntämään ilman mitään välitankoja joten kokoliike on servossa. Projekti etenee, mutta hitaasti. Rakenteet kun on saatava kevyiksi ja riittävän vahvoiksi.


  • Tarkasti ottaen, en ole koskaan juottanut tai irroittanut pl-komponentteja, vaikka tuttuja ovatkin. Kävi mielessä tinaimurisukka ja mekaaninen tinaimuri, mutta kaksi kolvia vois toimia loppupeleissä parhaiten.
    Jep, ei tuo esimerkkiservo ollut huono ollenkaan, tehoton vain. Oma projektini liittyy jonkunlaiseen alkeelliseen robottikäsivarteen, joten käytössäni riittää hyvin hitaatkin servot, eli ei tarvitse olla digimallia. Kg/cm kyllä sais olla, aloittelet 6 ja 4 kg/cm servoilla.
    Hommasin vartavasten tuon Futaban ohjaimen kokeiluihin, ettei tarvitse Arduino-maailmassa seikkailla -toistaiseksi. Pieni takaiskuhan nuo pienet toimintakulmat oli.. en siis ollut tietoinen tuosta.
    Luulin, että servon oletuskulmat on samat n. 90-90 astetta lähettimessä kuin Arduinollakin ohjatessa, mutta hyvä jos näin pääsen projektissani eteenpäin.

  • Lennokeissa aikoinaan servot sijoitettiin lähelle painopistettä. kevyimmät servot painoivat 40-50g/kpl. Joskus oikein järjesteltiin mahdollisimman keulaan muitten rojujen kanssa ettei vain tarvitsisi laittaa lisäpainoa painopisteen asettamiseksi oikeaan paikkaan. Tästä seurasi voimansiirto ohjainpinnoille tapahtui pitkien työntötankojen avulla. Työntötangon liike alkaa reippaasti pienentyä kun servoarmi kääntyy yli 45 astetta joten järkevä tehollinen liike on juuri tuon +-45 astetta. Ohjautekniikkana pulssinleveys laidasta laitaan on 1ms- 2ms.tiin ja servo keskiasennossa se puolitoistamillisekuntia. Monet nyjyiset ohjauslaitteet antavat hieman leveämmän alueen, mutta kaiketi vain 20% ylitte. Ohjainpintojen liike on yleisesti luokkaa max 10 astetta suuntaansa pois lukien ne Lennokit jotka eivät lennä vaan pörräävät paikoillaan potkurin varassa (esim. 3D lennokit). Tarve suuremmalle liikkeele ei siis ollut. Ohjauspulssi on siis jäänne alkuajoilta, mutta hyväksi todettu ja siihen on sitten rakennettu servoja ihan tarpeen mukaan, toteuttamaan haluttua liikettä. On kevyitä 1g alkaen ja ittelläkin on alle 2g painava ja ihan oikean servon näköinen. FPV-lentäjät joskus käyttävät kamerakääntöön juuri 180 astetta kääntävää servoa. Sitten on purjeservot joissa armin tilalla on kela kohon purjetta ohjaava naru kelautuu. Kierrokset kelalla asettuvat juuri ohjaustikun osittamaan arvoon. Eli valinnanvaraa on nykyisin ihan liikaa.

    Näyttää kunkulla olevan myös robotiikkaan servoja. Näytää löytyvän myös 180 astetta kääntäviä ja voimiakin yli tuon tarpeesi. Olivat vain tällähetkellä loppuun myytyjä, mutta varmasti löytyy muutaman viikon kuluttua.

  • RC-pilotti, kiitos taas asioiden valaisusta! On varmasti totta, että rc-lennokkien-, autojen-, koptereiden ja veneiden ym -maailmassa ei juurikaan ole tarvetta ylittää mainitsemiasi +- 45 asteen kulmia työntötangoilla kuin ehkä poikkeustapauksissa. On myös totta, että tankojen liikkeenpituudet alkaa pienentyä tuon maagisen 45 asteen jälkeen.
    Omassa robo-projektissani ei ole tarvetta käyttää lainkaan minkäänlaisia tankoja eri nivelten vapausasteissa, vaan servoakselin pää käyttää suoraan seuraavaa vapausastetta, joten näin saan toivomani täydet 180 astetta hyötykäyttöön. Mainitsemieni pienten servojeni (4 ja 6 kg/cm) väännöt ei luonnollisesti kestä isoja massoja, mutta sallii ja kestää kyllä käyttää kevyitä varsia vapausasteissa.

    Mainitsemiesi tankojen käyttö robo-käytössä ei palvelisi tarkoitustaan juuri noiden pienten kulmien takia. Toki erilaisten ja mallisten vipuvarsien käytöllä voisi laajentaa vapausasteiden kääntöjä ja samalla estettäisiin ei-toivottujen ns. lukitustilanteiden syntymisiä mentäessä äärirajoille.
    Toinen vaihtoehto olisi 360 asteen servojen käyttö, jolloin voisi vapausasteita kääntää esim. hammashihna-pyöräpareilla. Samalla tulisi vääntöä lisää.

SEISKA.FI

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.