Mulla on joko a) menny nivelsiteet POIKKI tai b) VENÄHTÄNY! Onkohan niillä hirveesti eroo...?!
Kuinka kauan suunnilleen kestää, et se paranee?
*kiitos jos joku vastaisi*
Nivelsiteet poikki :(
9
7630
Vastaukset
- Hevijätkä
a) Jos nivelsiteet on poikki niin se on jo huonompi juttu.Ne ei itestään parane vaan mene lääkäriin.
b) Nivelsiteiden venähdykset on tavallisia ja vaarattomia.Ne ovat semmosen viikon verran kipeitä ja sitten kunnossa.Anna niiden parantua ihan rauhassa,jos ne on vaan velähtänyt,mutta suosittelen käymään lääkärissä tai kouluterkkarilla(mikäli olet koululainen) - kokemusta on
olis mennyt nivelsiteet poikki, kipu olis niin valtava että olisit jo lääkärissä.
- alkuperäinen..
Moi
Mä oon käyny jo lääkärissä, mutta kun en muista kumman se noista sano. Mulla on ny sauvat, enkä saa astua sillä maahan.. siis tolla jalalla. Ja kipu ihan hirveetä.. laitan kylmää välillä ja syön buranaa...
Lääkäri sano, että 3-8viikkoa mutta koska mielestäni se kuulostaa niin pitkältä ajalta ni aattelin kysyy teiltä (tiedän, lääkäriin kannattaa ehkä luottaa paremmin)
Jalkani on tosi turvonnu ja kuuma :( Ei "ota käskyjä" vastaan, en esim. voi taittaa varpaitani :( - Dicktori
alkuperäinen.. kirjoitti:
Moi
Mä oon käyny jo lääkärissä, mutta kun en muista kumman se noista sano. Mulla on ny sauvat, enkä saa astua sillä maahan.. siis tolla jalalla. Ja kipu ihan hirveetä.. laitan kylmää välillä ja syön buranaa...
Lääkäri sano, että 3-8viikkoa mutta koska mielestäni se kuulostaa niin pitkältä ajalta ni aattelin kysyy teiltä (tiedän, lääkäriin kannattaa ehkä luottaa paremmin)
Jalkani on tosi turvonnu ja kuuma :( Ei "ota käskyjä" vastaan, en esim. voi taittaa varpaitani :(No ei sitten ole ainakaan poikki. Jos nivelsiteesi olisi poikki olisit leikkausjonossa. Toipuminen leikkauksesta veisi n. puoli vuotta ja koko prosessi vuoden. 3-8 viikkoa ei ole kovin pitkä aika, mutta kuitenkin niin pitkä, ettei se ole pelkkä venähdyskään. Ehkä pieni repeämä tai vakavampi venähdys niin, että nivelside on venynyt (siis löystynyt).
- Dicktori
Ensinnäkin, käy lääkärillä. Se on ainut paikka saada oikea vastaus ja ainoa paikka saada oikeat hoito-ohjeet!
Nivelsiteen venähtämisen/venymisen ja poikki menemisen ero on selvä. Jos nivelside on 'vain' venähtänyt menee vamma yleensä itsestään ohi levon avulla. Toisaalta nivelside voi myös jäädä löysäksi, jolloin riski loukata se uudestaan on suuri. Jos nivelside on poikki on se siis käytännössä kahdessa osassa. Nivelsiteessä kiertää normaalisti veri, mutta jos side on poikki estyy verenkierto ja tästä seuraa se, että nivelside hapertuu (haurastuu/surkastuu). Se ei myöskään onnistu korjaamaan itse itseään vaan se on kiinnitettävä/korjattava leikkauksessa. Sen sijaan jos repeämä on vain osittainen saattaa nivelside korjautua itsestään verenkierron säilyessä.
Hoito-ohjeita on mahdoton sanoa ilman tarkempaa tietoa. Joka tapauksessa on hyvä välttää rasittamasta loukkaantunutta niveltä. Ensiapuna toimii hyvin kylmähoito (esim. pakastevihannespussi) ja raajan pitäminen koholla. Jos raaja on kovasti turvoksissa kannattaa sitä myös hoitaa esim. mobilatin avulla (olettaen, ettei iho ole rikki). Myöskin sellainen voide kuin Hirudoid forte auttaa turvotuksen laskemisessa.
Joka tapauksessa on ehdottomasti syytä mennä lääkäriin mikäli kipu on kova (huomaat kyllä eron esim. nilkan nyrjähtämisen ja nivelsiteiden katkeamisen välillä) tai vaiva pitkittyy. - Ginny
Minulta meni polvesta nivelsiteet ja sen parantuminen kesti vähän yli kuukauden. Piti käyttää keppejä.
- urheilugirl
kerran jo aikasemminkin nivelsiteet :( Mutta sillon, se ei TODELLAKAAN ollu näin kipee ja meni muistaakseni viikossa jo ohi. Nyt en pysty (tosiaankaan) edes astumaan tälle toiselle jalalle.
Välillä jalkaa särkee---> kylmäpussi ja burana auttaa.
Välillä jalka palelee----> varpaan kynnet on ihan siniset
Välillä jalaa kuumottaa ja se turpoo ihan hirveesti :(
Kiitos vastauksistanne kuitenkin :(
- asdf
jos lihas on venähtäny, sille ei voi tehdä muuta kun olla tekemättä mitään..eikä kannata yrittää venyttääkään sitä, saattaa vaa pahentua...
- Anonyymi
Miten saa nivelsiteet pois paikaltaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831