Pentu keskittymiskyvytön

sakupentu

Puolen vuoden ikäinen sakupentu, kaikki muu kiinnostaa, paitsi ohjaajan kuunteleminen. Ulkona korvat täysin kadoksissa, kokeiltu on namuja, leluja, ylipäätään kaikkea mahdollista. Sisällä kyllä tottelee ihan hyvin käskyt, mitä koiralle opetettu. Vetää remmissä, kiskoo sinne tänne, yliherkkä äänille, yrittää lähteä kaiken liikkuvan perään, hyppii, pomppii jne. Olen kouluttanut edelliset sakut positiivisella vahvistamisella, ovat oppineet ja on käyty kokeissakin. Mikä tätä koiraa vaivaa, olen tietoinen, että omistajan ja koiran suhde on tärkeimpiä asioita, jotta muu sujuisi, aiempien koirien kanssa tällaisen olen onnistunut muodostamaan, tämä tahtoo tehdä mitä sitä itseään huvittaa, viis namuista, leluista, kehuista. Neuvoja siis kyselen, kuinka saada tähän koiraan otteen, koira on koko ajan rauhaton, vaikka se saa tarpeeksi aktivaatiota päivittäin, eikä sillä ole mitään sairauksia. Pentu oli levoton heti ensimmäisestä päivästä lähtien, kun se minulle tuli, ei pysynyt hetkeäkään paikallaan, koko ajan liikkeessä.

40

601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TaasNäitä

      Jos sinä olet sakuja jo kouluttanut, niin taatusti tiedät, miten se tapahtuu. Taitojen puutteesta ei siis ole kyse, vaan siitä, että pentu vuotaa ja tulee tekemään sitä lopun ikäänsä, koska vika on hermorakenteessa. Siihen et koulutuksella voi varsinaisesti vaikuttaa, mutta toki sitä voit helpottaa väsyttämisellä ja koulutuksella.

      Tästä on nyt jo hyvän aikaa ollut puhetta, että sakut on pilattu, sillä vuotajia alkaa rodussa olemaan jo ihan liikaa. Siksi on äärimmäisen tärkeää valita pentu tarkoin.

    • hclnvvmmm

      Voi, otit väärästä suvusta ja yhdistelmästä.Ei auta kun selvitä arjesta sen kanssa, ja valita seuraavaksi paremmin.Mieluusti parempi rotu, sakuista sitä hyvää ei löydy.

      • Hiljaasiinä

        Löytyypäs. Älä väitä totuutena jotain, mistä et ole vaivautunut ottamaan selvää. Surkeita on, mutta edelleen on hyviäkin. Keskity sinä siihen omaan rotuusi ja anna muiden pitää rauhassa sitä rotua, mitä itse haluavat. Se ei sinulle kuulu.


      • sukupuutto
        Hiljaasiinä kirjoitti:

        Löytyypäs. Älä väitä totuutena jotain, mistä et ole vaivautunut ottamaan selvää. Surkeita on, mutta edelleen on hyviäkin. Keskity sinä siihen omaan rotuusi ja anna muiden pitää rauhassa sitä rotua, mitä itse haluavat. Se ei sinulle kuulu.

        Tosi vaikeaa,miltei mahdotonta löytää sakua joka tervepäinen.Ja tervekkin pitäs olla,se siitä siis.
        Pidä toki,katso ettei käsistä pääse,äläkä vapaaksi päästä muiden maille.Se on metsästysrikos!


      • otatrollilääkkeet
        sukupuutto kirjoitti:

        Tosi vaikeaa,miltei mahdotonta löytää sakua joka tervepäinen.Ja tervekkin pitäs olla,se siitä siis.
        Pidä toki,katso ettei käsistä pääse,äläkä vapaaksi päästä muiden maille.Se on metsästysrikos!

        Sulla ei ole kaikki kotona. Voit uskoa omiin tarinoihisi, mutta anna muiden olla rauhassa. En ole ikinä tavannut yhtä aggressiivisesti kaikkien kimppuun käyvää olentoa kuin sinä, en saksanpaimenkoirissa enkä edes muissa ihmisissä. Mistä sinä edes revit noita sekopäisiä tarinoitasi mm. irtipidosta ja käsistä lähdöstä?


      • Älävikise
        sukupuutto kirjoitti:

        Tosi vaikeaa,miltei mahdotonta löytää sakua joka tervepäinen.Ja tervekkin pitäs olla,se siitä siis.
        Pidä toki,katso ettei käsistä pääse,äläkä vapaaksi päästä muiden maille.Se on metsästysrikos!

        Et sinä ole sakua itsellesi ollut koskaan etsimässäkään, joten lopeta jo satuilu ja sekoilu. Meillä muilla on ja tulee jatkossakin olemaan tervepäisiä sakuja, jotka on terveiksi tutkittu, eivät lähde käsistä vahingossakaan eivätkä ole vapaana muiden mailla. Mitäs muuta vielä vainoharhoissasi keksit?


      • tarkkaaharkintaa
        Hiljaasiinä kirjoitti:

        Löytyypäs. Älä väitä totuutena jotain, mistä et ole vaivautunut ottamaan selvää. Surkeita on, mutta edelleen on hyviäkin. Keskity sinä siihen omaan rotuusi ja anna muiden pitää rauhassa sitä rotua, mitä itse haluavat. Se ei sinulle kuulu.

        Kylillä näkee niitä huonoja useampia,näyttelylinjaa kai kin jalat koukussa vipottavat.Kyllä täällä yksi ok käytöksinenkin on,mut se on joko seka tai käyttölinjainen kropaataan päätellen.Se ohittaa kauniisti,ja sen omistajan kanssa olen rodusta jutellutkin.
        Itse ole harkitsemassa sakun ja tsekin välillä.Tarkoitus viellä käydä näyttelyissä ja kenneleissä tutustumassa,jotten valitsis huonoa.


      • Mikätsekki
        tarkkaaharkintaa kirjoitti:

        Kylillä näkee niitä huonoja useampia,näyttelylinjaa kai kin jalat koukussa vipottavat.Kyllä täällä yksi ok käytöksinenkin on,mut se on joko seka tai käyttölinjainen kropaataan päätellen.Se ohittaa kauniisti,ja sen omistajan kanssa olen rodusta jutellutkin.
        Itse ole harkitsemassa sakun ja tsekin välillä.Tarkoitus viellä käydä näyttelyissä ja kenneleissä tutustumassa,jotten valitsis huonoa.

        Siis meinasitko tsekkiläistä linjaa olevaa saksanpaimenkoiraa vai tsekinpaimenkoiraa? Löytyykö jälkimmäisen kasvattajia edes Suomesta? :/

        Minä olen vähän ihmetellyt, mikä tietotaso on ihmisellä, joka jaottelee saksanpaimenkoirat näyttö- ja käyttölinjaisiin takajalkojen perusteella. Typerä vanha uskomus, että nimenomaan näyttölinjaisilla jalat ovat alla miten sattuu ja käyttölinjaisilla ne mukamas olisivat jotain ihan muuta. Kun saksanpaimenkoiria oikeasti katselee pitkän aikaa, niin huomaa kyllä, että sekä käyttö- että näyttölinjaisissa on sekaisin venkulajalkaa ja vähän järkevämmin liikkuvia. Pelkkien takajalkojen perusteella ei siis linjasta voi tehdä olettamuksia, vaan on katsottava koko koiraa ja sukupuuta.


      • Trolliseon
        Mikätsekki kirjoitti:

        Siis meinasitko tsekkiläistä linjaa olevaa saksanpaimenkoiraa vai tsekinpaimenkoiraa? Löytyykö jälkimmäisen kasvattajia edes Suomesta? :/

        Minä olen vähän ihmetellyt, mikä tietotaso on ihmisellä, joka jaottelee saksanpaimenkoirat näyttö- ja käyttölinjaisiin takajalkojen perusteella. Typerä vanha uskomus, että nimenomaan näyttölinjaisilla jalat ovat alla miten sattuu ja käyttölinjaisilla ne mukamas olisivat jotain ihan muuta. Kun saksanpaimenkoiria oikeasti katselee pitkän aikaa, niin huomaa kyllä, että sekä käyttö- että näyttölinjaisissa on sekaisin venkulajalkaa ja vähän järkevämmin liikkuvia. Pelkkien takajalkojen perusteella ei siis linjasta voi tehdä olettamuksia, vaan on katsottava koko koiraa ja sukupuuta.

        Vähän veikkaan, että ko henkilö katsoi sanan tšekki tuolta alempaa ja satuili taas omiaan tajuamatta mitä satuilee. Sillähän on ollut harkinnassa satujensa perusteella vaikka mikä rotu ja joko kävelee päivittäin vastaan tai joku tuttu omistaa kaikki maailman rodut.


    • Kgjg

      Huonosti valittu pentu (ja kasvattaja!). Onhan tuollaisen käytöksen nähnyt jo siellä kasvattajan luona, jolloin siihen olisi pitänyt reagoida itse peruuttamalla kauppa ja johon hyvän kasvattajankin olisi pitänyt reagoida.

      Vika on geneettinen ja se näkyy jo luovutusikäisessä pennussa. Mikään määrä koulutusta ei vikaa saa koskaan katoamaan, mutta sitä voi yrittää helpottaa. Koko rotua ei silti pidä leimata, sillä hienoja koiria löytyy enemmän kuin tuollaisia. Ne hienot vain tuppaavat menemään osaaviin käsiin, sillä osaava tunnistaa nuo pennut heti ja jättää ostamatta, kun taas huonot kasvattajat myyvät tuollaiset sitten hyväuskoisille, joilla ei sitä omaa taitoa niin paljon olekaan. Sitten ollaan pulassa ja jotkut leimaavat koko rodun nähdessään pulassa olevia omistajia, joille on pokkana myyty hermoheikko pentu.

      Toki kyse on työkoirasta, jossa pitää virtaa riittää, mutta liika on liikaa. Kun pennussa on sitä keskittymiskyvyttömyyteen asti, niin hyvä asia se ei missään nimessä ole eikä yksikään tosissaan harrastava sellaista todennäköisesti riesakseen olisi ostanut. Hankalaa harrastaa sellaisen koiran kanssa, jolta katoaa kyky työskennellä rodulle epätyypillisesti.

      • aloittaja1

        Kasvattaja väitti, että muut pennut on erilaisia, sanoi myös, ettei tunne pentujen isää eli ei ole vastuullisesti selvittänyt astuttamiensa koirien taustoja. Jalostuksen tavoiteohjelman vastaista toimintaa. Tein sen virheen, että otin tuolta pennun, ei olisi pitänyt. Ei ole koskaan vielä aiemmin käynyt näin, ei edes ekan sakun suhteen.


      • Hyiolkoon
        aloittaja1 kirjoitti:

        Kasvattaja väitti, että muut pennut on erilaisia, sanoi myös, ettei tunne pentujen isää eli ei ole vastuullisesti selvittänyt astuttamiensa koirien taustoja. Jalostuksen tavoiteohjelman vastaista toimintaa. Tein sen virheen, että otin tuolta pennun, ei olisi pitänyt. Ei ole koskaan vielä aiemmin käynyt näin, ei edes ekan sakun suhteen.

        Tee ehdottomasti ilmoitus kennelliitolle ja myös saksanpaimenkoiraliitolle, jos kasvattaja on sen jäsen. Laita mukaan kopiot sähköposteista, jos olette kirjallisesti tämän keskustelun käyneet. Vaikka olisitte puhuneet puhelimessa, niin kerro silti omin sanoin koko juttu. Tuohan on ihan uskomatonta puuhaa kasvattajalta, jonka kasvattama rotu on niin älyttömän tärkeää pitää kuosissaan! Haluttomuus auttaa kasvatin omistajaa on myös vähintäänkin arveluttavan kasvattajan merkki.


      • aloittaja1

        Otin yhteyttä Kennelliittoon, sieltä tuli vastaus, etteivät he voi puuttua luonteessa olevan ominaisuuden, rotumääritelmän vastaisia koiria hermorakenteeltaan jalostavan kasvattajan toimintaan. Outoa, eikö? Vastuuton kasvattaja. Valehtelee myös usein sekä salailee asioita, olisi pitänyt ottaa pentu muualta ja tutkia taustat paremmin. En olisi uskonut tältä kasvattajalta saavani tuollaista, suuri kennel, pieleen menossa jalostustyö. En jätä asiaa tähän.


      • aloittaja1

        Lisään vielä, etten oikein tiedä mitä tehdä, olen mielestäni taitava koiran kouluttaja, siitä todisteet aiemmat koira ja koulutuksen tulokset, hyvin pitkäaikainen kokemus siis on rodusta, silti näin kävi. Olisin tietysti voinut palauttaa pennun, mutten tahtonut tehdä sitä, koska luovutusajankohta oli oikea ja halusin katsoa, kuinka tällaisen pennun kanssa onnistun, mutta tämä on mahdoton kouluttaa, kaikkia keinoja kokeiltu, hirveä saalisvietti, mutta keskittymiskyky puuttuu kokonaan, edellisen koiran kanssa olin jo pitkällä koulutuksessa tässä vaiheessa ja bh-koe läpäistiin noin vuoden ikäisenä.


    • huohhh

      Mun yhdellä kaverilla oli vastaava ongelma koiran kanssa, sitten eräänä päivänä poliisi soitti ja sanoi et susta on tehty eläinsuojeluilmotuksia, oot mm. nykiny remmistä jne. Heh vaan..koiraa sattuu..ja polvella ohjaaminenkin sattuu..hyvät hyssykät sentään. Tää kaveri ei koskaan tuottais eläimelle kipua tarkotuksella, on taitava ja pitkä kokemus. Hyvin voi ymmärtää, et välillä joutuu käyttää kovempia otteita tollasen kanssa.

      • juttuakuullut

        Oliko just se ,joka otettiin omistajalta pois lopullisesti?


      • häh

        Mikäs juoruämmä sinä olet? Keneltä on otettu koira pois? Missä? Kerro nyt vaan kun kerran alotit?


      • xxxyyy

        ei se uskalla kertoa ,doggiksen työntekijä ,satuillu poliisille ja juoruillu somessa


      • Mielikseni

        Voi teitä tärkeilijöitä. Saksanpaimenkoira on varmaan hankittu oman egon kohotukseksi. Ei se niin mene. Koira oppii ja tottelee koska se haluaa tehdä niin omalle emännälle. Eivät kaikki halua aina huippukoulutusta tehdäkkään. Olen kouluttanut pidemmälle monta koiraani mutta nykyinen on vain uskollinen ystävä ja tottelee tarpeeksi.


      • lopetatoi
        häh kirjoitti:

        Mikäs juoruämmä sinä olet? Keneltä on otettu koira pois? Missä? Kerro nyt vaan kun kerran alotit?

        Älä kysy,sehän on juoruilua jos tänne vastaa.


      • juoruilijalle

        Niinhän sä tuolla kaduillakin juoruilet. Tunnettu tosiasia. Varo vaan.


      • huomioinut
        juoruilijalle kirjoitti:

        Niinhän sä tuolla kaduillakin juoruilet. Tunnettu tosiasia. Varo vaan.

        Oliko tuo uhkaus?
        Mitä pitää varoa?


    • Kasvattajaanyhteys7

      Oletko sinä ollut kasvattajaan yhteydessä asian tiimoilta ollenkaan? Jos et, niin ole ihmeessä. Pyydä neuvoja ja vinkkejä, sitä vartenhan kasvattajat ovat. Siitäkin voi päätellä hurjan paljon, miten kasvattaja reagoi kertomaasi.

      • aloittaja1

        Useita kertoja. Ei osannut antaa ohjeistusta, ei välitä. Kysyttäessä haluaako koiran takaisin, ei halua, vaikka kauppasopimuksessa lukee myyjän olevan ensi sijalla, jos koirasta joudutaan luopumaan.


    • ilmankoiraa

      Omistin samanmoisen,nyt sateenkaarisillalla.Päätin,että oli viimenen saku,sääli et kasvattajat saaneet rodun noin alas kun se nykyään on.

      • Höpönlöpön

        Meillä on tällä hetkellä kolme (kaikki tsekkejä), eikä yksikään ole tuollainen. Näiden nykyisten lisäksi on ollut useita omina ja harrastamisen kautta olen ollut läheisesti tekemisissä hyvinkin isolla otannalla eri koirien kanssa. Itse on tiedettävä, mitä ostaa ja mistä sekä ymmärrettävä, millaisesta rodusta on kyse.

        Kaikista työkoirista löytyy niitä piripäisempiä hörhöjä, mukaanlukien esim. työlinjaisista labradorinnoutajista puhumattakaan maleista. Jännästi se vain kuitenkin on nimenomaan saksanpaimenkoirat, joiden "yliterävyydestä" on niin kovin muodikasta puhua, että mitään tietämättömätkin niin tekevät muiden innostamina. On totta, että joitakin piripäisiä yksilöitä on, kuten muissakin työkoiraroduissa, muttei rotu pilalla ole, vaikka sen välttäminen niin kovin muodikasta onkin.


      • Kora
        Höpönlöpön kirjoitti:

        Meillä on tällä hetkellä kolme (kaikki tsekkejä), eikä yksikään ole tuollainen. Näiden nykyisten lisäksi on ollut useita omina ja harrastamisen kautta olen ollut läheisesti tekemisissä hyvinkin isolla otannalla eri koirien kanssa. Itse on tiedettävä, mitä ostaa ja mistä sekä ymmärrettävä, millaisesta rodusta on kyse.

        Kaikista työkoirista löytyy niitä piripäisempiä hörhöjä, mukaanlukien esim. työlinjaisista labradorinnoutajista puhumattakaan maleista. Jännästi se vain kuitenkin on nimenomaan saksanpaimenkoirat, joiden "yliterävyydestä" on niin kovin muodikasta puhua, että mitään tietämättömätkin niin tekevät muiden innostamina. On totta, että joitakin piripäisiä yksilöitä on, kuten muissakin työkoiraroduissa, muttei rotu pilalla ole, vaikka sen välttäminen niin kovin muodikasta onkin.

        Minä olen aivan vakuuttunut siitä, että läheskään kaikki niistä sakuista, joita omistaja kutsuu keskittymiskyvyttömäksi ja/tai yliteräväksi, ei sitä oikeasti ole. Toki niitä keskittymiskyvyttömiä ikiliikkuja on, muttei varmasti niin paljon kuin jotkut antavat ymmärtää. Suuressa osassa tapauksia on vain yksinkertaisesti otettu väärä koirarotu väärään kotiin. Kuten sinäkin sanoit, niin kyse on TYÖkoirasta, joka ei ole sohvaperunamateriaalia. "Kotikoiraksi" pitäisi ymmärtää hankkia ihan muu rotu tai edes katsoa pentua sieltä näyttelylinjan vähäviettisimmästä päästä. Minä olen jo pitkään epäillyt, että sakuja yksinkertaisesti kasvatetaan liikaa, jolloin koiria myydään liikaa "kotikoiriksi" eli suoraan sanottuna vääriin käsiin. Harvemmin vaikkapa kunnon riistaviettisiä metsästyskoiria sohvaperunoiksi myydään tai edes halutaan. Miksi sakuja pitää siis haluta ja kaiken lisäksi myydä niille sopimattomiin koteihin? Kuten sanottua, liian häsliä sakuja kyllä on, muttei varmaankaan niin paljon kuin väitetään.


      • eiseurakoira
        Kora kirjoitti:

        Minä olen aivan vakuuttunut siitä, että läheskään kaikki niistä sakuista, joita omistaja kutsuu keskittymiskyvyttömäksi ja/tai yliteräväksi, ei sitä oikeasti ole. Toki niitä keskittymiskyvyttömiä ikiliikkuja on, muttei varmasti niin paljon kuin jotkut antavat ymmärtää. Suuressa osassa tapauksia on vain yksinkertaisesti otettu väärä koirarotu väärään kotiin. Kuten sinäkin sanoit, niin kyse on TYÖkoirasta, joka ei ole sohvaperunamateriaalia. "Kotikoiraksi" pitäisi ymmärtää hankkia ihan muu rotu tai edes katsoa pentua sieltä näyttelylinjan vähäviettisimmästä päästä. Minä olen jo pitkään epäillyt, että sakuja yksinkertaisesti kasvatetaan liikaa, jolloin koiria myydään liikaa "kotikoiriksi" eli suoraan sanottuna vääriin käsiin. Harvemmin vaikkapa kunnon riistaviettisiä metsästyskoiria sohvaperunoiksi myydään tai edes halutaan. Miksi sakuja pitää siis haluta ja kaiken lisäksi myydä niille sopimattomiin koteihin? Kuten sanottua, liian häsliä sakuja kyllä on, muttei varmaankaan niin paljon kuin väitetään.

        Sakut sopii vartiointi tiimiin, kadonneen etsijöille, ei ne käy tavinsille.


      • höpsistävain
        eiseurakoira kirjoitti:

        Sakut sopii vartiointi tiimiin, kadonneen etsijöille, ei ne käy tavinsille.

        No sinähän nyt et ymmärrä aiheesta yhtään mitään, joten lopeta muiden neuvominen. Sakut sopivat hyvin ihan vain kotikoiriksi, kunhan niille annetaan jotain tekemistä. Koira ei välitä siitä, opetetaanko se etsimään kadonneita ihmisiä vai esimerkiksi kantarelleja. Ihan tavis pystyy kyllä halutessaan harrastamaan koiran kanssa vaikka mitä maan ja taivaan välillä.


    • Vaeltajat

      Meillä on kaksi saksanpaimenkoiraa 3 v narttu ja 1 v uros. Koirat on otettu lenkkeily/vaelluskavereiksi. Saksanpaimenkoira on aivan mainio kotikoira, kunhan liikunnantarpeet tyydytetään. Molemmat ovat rauhallisia ja hyväkäytöksisiä koiria.

    • ihmettelijä

      Paljon tullut vastauksia tähän ketjuun, muttei yhtään varsinaista ohjetta aloittajan kysymykseen.

      • toinenihmettelijä

        Onpas tullut, jos sisälukutaito on hallussa. On kerrottu, että ongelma on geneettinen eikä sille voi tehdä mitään. Aloittajalla tuskin on koulutuksen kanssa sormi suussa kovin herkästi, joten ongelma ei sieltä geeneistä katoa muidenkaan koulutusohjeilla.

        Ja vielä jos avaat tämän verran: mikä olikaan oma varsinainen ohjeesi aloittajalle? Niinpä niin...


    • ihmettelijä

      Mielestäni aloittaja kysyi kuinka saa otteen koirasta, eikö se tarkoita juuri sitä, että toivoi ohjeita koulutukseen? Miten siis tuonlaisen koiran kanssa pärjätä arjessa, varmaan jollain on kokemuksia. Itselläni ei ole. Koirani ovat olleet rauhallisia.

    • tuossa

      FCI:n kansainväliset jalostussäännöt
      Ainoastaan sellaiset koirat voidaan katsoa perinnöllisesti terveiksi, jotka siirtävät jälkeläisilleen rotumääritelmän mukaisia piirteitä, rotutyyppiä ja rodulle tyypillistä luonnetta, ja joilla ei esiinny sellaisia huomattavia perinnöllisiä vikoja, jotka voisivat heikentää jälkeläisten toiminnallista terveyttä. FCI:n jäsenmaiden ja sopimusjäsenten tulee estää rotumääritelmissään kaikkien sellaisten rotupiirteiden liioittelu, jotka voivat johtaa koiran toiminnallisen terveyden heikentymiseen. ·
      Koiria, joilla on hylkääviä virheitä, kuten esim. epätasapainoinen luonne, synnynnäinen kuurous tai sokeus, huulihalkio, kitalakihalkio, merkittäviä hammasvikoja tai leukojen epämuodostumia, PRA, epilepsia, piilokiveksisyys, yksikiveksisyys, albinismi, väärä karvapeitteen väri tai diagnosoitu vakava lonkkaniveldysplasia, ei saa käyttää jalostukseen. ·
      ---
      LUONNE / KÄYTTÄYTYMINEN: Saksanpaimenkoiran tulee olla luonteeltaan
      tasapainoinen, vahvahermoinen, itsevarma, hyvin avoin, säyseä (paitsi ärsytettynä),
      tarkkaavainen ja ohjattavissa oleva. Sillä täytyy olla luontaiset vietit, hyvä stressin-
      sietokyky sekä itsevarmuutta, mitä seura-, vahti-, suojelu-, palvelus- ja paimen-
      koiralta edellytetään.
      ---
      Tavoitteet
      2. Jalostukseen soveltuva koira on rodunomainen sekä ulkomuodoltaan että käyttäytymiseltään eikä sillä ole arkielämää haittaavia vaivoja tai ominaisuuksia.
      3. Jalostukseen käytettävä koira on hermoiltaan ja käyttäytymiseltään sellainen, että se selviää arkipäivän tilanteista. Näin sen todennäköisyys periyttää jälkeläisilleen jokapäiväistä elämää hankaloittavia ja hyvinvointia alentavia luonneominaisuuksia, on mahdollisimman pieni.
      ---
      Kennelliiton yleinen jalostusstrategia
      Kennelliiton valtuuston vuonna 2006 hyväksymän suunnitelman mukaan Kennelliiton yleisen jalostusstrategian tavoitteina on:
      • säilyttää tasapainoinen hermorakenne ja hyvä toimintakyky
      • ylläpitää ja parantaa rodunomaisen käyttäytymisen ja luonteen perustana olevia käyttöominaisuuksia
      3. Ohjeet yleisen jalostusstrategian toteuttamiseksi
      3.2. Perinnöllisten ominaisuuksien jalostaminen
      Tavoite:
      2. Jalostukseen soveltuva koira on rodunomainen sekä ulkomuodoltaan että käyttäytymiseltään eikä sillä ole arkielämää haittaavia vaivoja tai ominaisuuksia.
      Toimenpiteet:
      Jotta tavoitteeseen päästään, jalostuskoiraksi valitaan yksilö, joka:
      • on käyttäytymiseltään ja luonteeltaan tasapainoinen
      • soveltuu henkisesti ja fyysisesti siihen käyttöön, mihin rotu on jalostettu
      Toimenpiteet:
      3.2.1. Kasvattajat
      Tavoitteena on, että kasvattajat, joilla on FCI:n ja Kennelliiton hyväksymä kennelnimi, allekirjoittavat Kennelliiton kasvattajasitoumuksen ja toimivat jalostusvalintoja tehdessään sen edellyttämällä tavalla.
      3.2.2. Perusvaatimukset ja suositukset jalostukseen käytettäville koirille ja yhdistelmille
      Jalostuksessa vältetään yhdistelmiä, joilla olemassa olevan tiedon mukaan on keskimääräistä suurempi riski periyttää epätasapainoista tai epärodunomaista luonnetta tai hyvinvointia ja elinikää alentavia vikoja ja sairauksia.
      3.3. Käyttäytyminen ja luonne
      Tavoite:
      3. Jalostukseen käytettävä koira on hermoiltaan ja käyttäytymiseltään sellainen, että se selviää arkipäivän tilanteista. Näin sen todennäköisyys periyttää jälkeläisilleen jokapäiväistä elämää hankaloittavia ja hyvinvointia alentavia luonneominaisuuksia on mahdollisimman pieni.
      Toimenpiteet:
      Kennelliitto pitää tärkeänä koirien käyttämistä rotumääritelmän mainitsemassa käyttötarkoituksessa - edellyttäen, että käyttötarkoitus on eettinen, nyky-yhteiskuntaan soveltuva ja koirien käytössä otetaan huomioon niiden hyvinvointi.
      3.3.1. Perusvaatimukset ja suositukset
      Millään rodulla jalostukseen ei käytetä koiraa, joka on huonohermoinen, arka tai vihainen. Kukin rotujärjestö kirjaa JTO:aan, millä tavalla se suosittelee rodun yksilöiden luonnetta arvioitavan ja millaisia tuloksia jalostuskoirille suositellaan eli millainen käyttäytyminen on rodunomaista. Myös käyttäytymiseen liittyvillä kyselyillä pyritään keräämään lisää tarvittavaa tietoa.
      3.8. Tiedotus ja koulutus
      Tavoite:
      8. Kennelliitto järjestää ja tukee toimintaa, jolla pyritään tiedon lisäämiseen koiran perimästä, terveydestä ja sairauksista.
      Toimenpiteet:
      Järjestäytynyt yhteisö sitoutuu siihen, että päämääränä on terve, pitkäikäinen ja normaalisti lisääntyvä koira, joka on rakenteeltaan, luonteeltaan ja käyttöominaisuuksiltaan mahdollisimman rodunomainen. Kaikki järjestäytyneen koirantoiminnan piirissä olevat henkilöt pyrkivät lisäämään toiminnallaan yleistä koiratietoutta.

      • jiggaboo

        Niin kummankaan vanhemmanhan ei tarvitse olla heikkohermoisia, vaan yhdistelmä ei ole sopinut yhteen.Kun hommataan pentua, otetaan se jo pentuja saaneesta nartusta, pitkänlinjan kasvattajalta, mutta kyllä niistä suvuista ja yhteensopivuudesta kannattaa ottaa selvää.Se historian lukeminen ja tutkiminen vähintään viidenteen polveen pitää osata ja jaksaa.100% varmuutta ei siltikään sa, mutta varmasti riski pienempi.Minulla menossa n30 sakemanni kaikki olleet koiria joilla on voinut kisata, toisilla enemmän toisilla vähemmän, yksi lonkiltaan sökö, mutta siltäkin olisi vältetty, jos ei olisi mennyt muodin mukaan nuorena....Tutustukaa korienne historiaan ja ottakaa selvää mitkä linjat eivät yhteen sovi.On turha luulla, että uroksen ulkomailta tuova on tuonut uroksen KAIKILLE kasvattajille ja että se sopii joka nartun kanssa..Se että uros passaa tuojan omien narttujen kanssa on yleensä tutkimusten tulos.Sitten jälkeläiset menestyy ja sinne sitten rynnätään oman nartun kanssa, joka on aivan muun linjainen kuin urokseen käytetyt nartut.Ja kappas kun onkin sitten laatikollinen täyttä paskaa!!Ja kun uros on tehtävänsä täyttänyt se annetaan käyttöön kaikille nartuille.Ja kaikillehan se sopii siinä vaiheessa.Uroksen omistaja haluaa rahaa ja jos jälkeläisten tulokset hurmaa tyhmempi ja tietämättömämpi kasvattaja menee vipuun.Pentutesti pentua haettaessa on suuntaa antava, kannattaa käyttää, jos tuntee jonkun joka sen osaa ja taitaa.Ja jos omat taidot ei riitä menee kasvattajan luo ja pyytää koulutusohjeita, koska luonteeseen narttu vaikuttaa urosta enemmän oman käytöksensä myötä vietettyään viikkoja pentulaatikossa.Monenlaisia keinoja on joutunut kolutuksessa käyttämään ja muokkaamaan ja mukautumaan, ongelmakoiran kouluttaminen on kyllä parhaimpia opettajia ja kun esim. saavuttaa suojelutuloksen täysin lapatossulla, voi alkaa pikkuhiljaa sanomaan, että osaan jotain.Helpompi sitä temperamenttiä on lakea kuin lisätä.Oma kokemus.Mutta vastuullinen kasvattaja ottaa KAIKKI kasvattinsa takaisin, ja auttaa kasvattinsa omistajaa eteenpäin.Valitsit huonon kasvattajan jolla ilmeisesti on vielä surkeita koiriakin.


      • rqrweqtetqwe
        jiggaboo kirjoitti:

        Niin kummankaan vanhemmanhan ei tarvitse olla heikkohermoisia, vaan yhdistelmä ei ole sopinut yhteen.Kun hommataan pentua, otetaan se jo pentuja saaneesta nartusta, pitkänlinjan kasvattajalta, mutta kyllä niistä suvuista ja yhteensopivuudesta kannattaa ottaa selvää.Se historian lukeminen ja tutkiminen vähintään viidenteen polveen pitää osata ja jaksaa.100% varmuutta ei siltikään sa, mutta varmasti riski pienempi.Minulla menossa n30 sakemanni kaikki olleet koiria joilla on voinut kisata, toisilla enemmän toisilla vähemmän, yksi lonkiltaan sökö, mutta siltäkin olisi vältetty, jos ei olisi mennyt muodin mukaan nuorena....Tutustukaa korienne historiaan ja ottakaa selvää mitkä linjat eivät yhteen sovi.On turha luulla, että uroksen ulkomailta tuova on tuonut uroksen KAIKILLE kasvattajille ja että se sopii joka nartun kanssa..Se että uros passaa tuojan omien narttujen kanssa on yleensä tutkimusten tulos.Sitten jälkeläiset menestyy ja sinne sitten rynnätään oman nartun kanssa, joka on aivan muun linjainen kuin urokseen käytetyt nartut.Ja kappas kun onkin sitten laatikollinen täyttä paskaa!!Ja kun uros on tehtävänsä täyttänyt se annetaan käyttöön kaikille nartuille.Ja kaikillehan se sopii siinä vaiheessa.Uroksen omistaja haluaa rahaa ja jos jälkeläisten tulokset hurmaa tyhmempi ja tietämättömämpi kasvattaja menee vipuun.Pentutesti pentua haettaessa on suuntaa antava, kannattaa käyttää, jos tuntee jonkun joka sen osaa ja taitaa.Ja jos omat taidot ei riitä menee kasvattajan luo ja pyytää koulutusohjeita, koska luonteeseen narttu vaikuttaa urosta enemmän oman käytöksensä myötä vietettyään viikkoja pentulaatikossa.Monenlaisia keinoja on joutunut kolutuksessa käyttämään ja muokkaamaan ja mukautumaan, ongelmakoiran kouluttaminen on kyllä parhaimpia opettajia ja kun esim. saavuttaa suojelutuloksen täysin lapatossulla, voi alkaa pikkuhiljaa sanomaan, että osaan jotain.Helpompi sitä temperamenttiä on lakea kuin lisätä.Oma kokemus.Mutta vastuullinen kasvattaja ottaa KAIKKI kasvattinsa takaisin, ja auttaa kasvattinsa omistajaa eteenpäin.Valitsit huonon kasvattajan jolla ilmeisesti on vielä surkeita koiriakin.

        Hieno romaani


      • tehdas
        jiggaboo kirjoitti:

        Niin kummankaan vanhemmanhan ei tarvitse olla heikkohermoisia, vaan yhdistelmä ei ole sopinut yhteen.Kun hommataan pentua, otetaan se jo pentuja saaneesta nartusta, pitkänlinjan kasvattajalta, mutta kyllä niistä suvuista ja yhteensopivuudesta kannattaa ottaa selvää.Se historian lukeminen ja tutkiminen vähintään viidenteen polveen pitää osata ja jaksaa.100% varmuutta ei siltikään sa, mutta varmasti riski pienempi.Minulla menossa n30 sakemanni kaikki olleet koiria joilla on voinut kisata, toisilla enemmän toisilla vähemmän, yksi lonkiltaan sökö, mutta siltäkin olisi vältetty, jos ei olisi mennyt muodin mukaan nuorena....Tutustukaa korienne historiaan ja ottakaa selvää mitkä linjat eivät yhteen sovi.On turha luulla, että uroksen ulkomailta tuova on tuonut uroksen KAIKILLE kasvattajille ja että se sopii joka nartun kanssa..Se että uros passaa tuojan omien narttujen kanssa on yleensä tutkimusten tulos.Sitten jälkeläiset menestyy ja sinne sitten rynnätään oman nartun kanssa, joka on aivan muun linjainen kuin urokseen käytetyt nartut.Ja kappas kun onkin sitten laatikollinen täyttä paskaa!!Ja kun uros on tehtävänsä täyttänyt se annetaan käyttöön kaikille nartuille.Ja kaikillehan se sopii siinä vaiheessa.Uroksen omistaja haluaa rahaa ja jos jälkeläisten tulokset hurmaa tyhmempi ja tietämättömämpi kasvattaja menee vipuun.Pentutesti pentua haettaessa on suuntaa antava, kannattaa käyttää, jos tuntee jonkun joka sen osaa ja taitaa.Ja jos omat taidot ei riitä menee kasvattajan luo ja pyytää koulutusohjeita, koska luonteeseen narttu vaikuttaa urosta enemmän oman käytöksensä myötä vietettyään viikkoja pentulaatikossa.Monenlaisia keinoja on joutunut kolutuksessa käyttämään ja muokkaamaan ja mukautumaan, ongelmakoiran kouluttaminen on kyllä parhaimpia opettajia ja kun esim. saavuttaa suojelutuloksen täysin lapatossulla, voi alkaa pikkuhiljaa sanomaan, että osaan jotain.Helpompi sitä temperamenttiä on lakea kuin lisätä.Oma kokemus.Mutta vastuullinen kasvattaja ottaa KAIKKI kasvattinsa takaisin, ja auttaa kasvattinsa omistajaa eteenpäin.Valitsit huonon kasvattajan jolla ilmeisesti on vielä surkeita koiriakin.

        ssm...


      • mamasandpapas
        rqrweqtetqwe kirjoitti:

        Hieno romaani

        Pystytkö itse parempaan?


    • CostoElää

      Tuo olikin jo arvattavissa. ÄO?

    • Aspergerinfo_YP

      No kun saksapaimenkoira ei ole malinois. Ja koska ei ole tarkoitus periyttää ADHDta. Mullakin oli hieno Asperger-koira, tasapainoinen luonne ja eli vanhaksi. 13 v on pitkä ikä sakulle. Yksin hoidin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe