Löytyiskö palstalta asiantuntemusta? Airtop 2000 ehkä vuodelta 2003 on toiminut loistavasti eiliseen asti. Nyt käynnistäessä aloittaa puhalluksen ja olin kuulevinani pumpunkin naksutuksen, mutta hetken kuluttua laite sammuu. Vanhanmalliseen säätönamikkaan jää vihreä ledi vilkkumaan 1 pitkä ja 5 lyhyttä.
Uudelleen yrittäessä sama juttu. Laitetta en ole koskaan avannut mutta ihmisen tekemä sekin on. Onko kotikonstein korjattavissa vai tarvitseeko korjauksen jälkeen säätöjä tms.
Webasto kiukuttelee
60
1879
Vastaukset
- Tyrnäväntorpedo
Oletko ajatellut perehtyä ohjekirjaan?
- Kylmäonsaaressa
Joo, olen mutta siellä ei neuvota esim ” vaihda sejase osa näin”.
Joku ystävällinen veneilijä on voinut olla saman ongelman parissa ja ehkä neuvoo mitä kannattaa kokeilla ja mistä ostaa osia.
- Kerpele
Laita kone käyntiin ja kierroksia 1500. Jos lähtee lämppäri kuumenemaan, on vika virtapuolella.
- Matkapurjehtija
Nyt on jo korkea aika puhdistaa laite ja höysrystinkin on syytä vaihtaa. Vilkkujen tarkoitus selviää ohjekirjasta tai netistä hakemalla.
- kokeilemaan_
Viiden lyhyen jälkeen annetaan pitkänä vikakoodi, sinulla 1 ja tarkoittaa "ei starttaa, (ei liekin muodotusta)". Saahan polttoainetta? Kokeilisin starttia Kerpeleen neuvolla kone käynnissä.
- airtoppi
Moi, onka akussa tarpeeksi henkeä, ei nimittäin käynnisty jos jännite ei tarpeeksi korkea, ollut sama ongelma itsellä
- Kylmäonedelleensaaressa
Akkujännite yli 13,5 eli niiltä osin virtaa pitäisi saada.
- Ssppss
Ei voi olla 13,5V lyijyakussa. Mittaa akun navoista ja laitteeseen tulevista johdoista
- kokeilemaan_
Ssppss kirjoitti:
Ei voi olla 13,5V lyijyakussa. Mittaa akun navoista ja laitteeseen tulevista johdoista
Voi olla koneen käydessä. Tuleeko polttoainetta? Onko pa:n tulo pumpun jälkeen helppo tarkistaa?
- Ssppss
kokeilemaan_ kirjoitti:
Voi olla koneen käydessä. Tuleeko polttoainetta? Onko pa:n tulo pumpun jälkeen helppo tarkistaa?
Koneen käydessä 13,5 V on latausjännite, akun navoilta mitattuna vähemmän. Akkujännite on latauksen sammuttamisen jälkeen 12,7 V tai alempi.
- kokeilemaan_
Ssppss kirjoitti:
Koneen käydessä 13,5 V on latausjännite, akun navoilta mitattuna vähemmän. Akkujännite on latauksen sammuttamisen jälkeen 12,7 V tai alempi.
Koneen käydessä ja akkujen ollessa lähes täynnä on akun navoilta hyvin mitattavissa >13,5V jännite.
- Ssppss
kokeilemaan_ kirjoitti:
Koneen käydessä ja akkujen ollessa lähes täynnä on akun navoilta hyvin mitattavissa >13,5V jännite.
Tuskin koskaan 13.5V silloinkaan. 13.3 V on toistaiseksi suurin lukema minulla kun kone on käynyt tunteja ja akut ovat uudet. Silloin latausjännite on pudonnut jo yli14 V:sta 13,6 V tasolle.. Mutta se jännite ei säily latausvirran lopetuksen jälkeen eli ei ole akkujännite.
- kokeilemaan_12.74V
Ssppss kirjoitti:
Tuskin koskaan 13.5V silloinkaan. 13.3 V on toistaiseksi suurin lukema minulla kun kone on käynyt tunteja ja akut ovat uudet. Silloin latausjännite on pudonnut jo yli14 V:sta 13,6 V tasolle.. Mutta se jännite ei säily latausvirran lopetuksen jälkeen eli ei ole akkujännite.
Aiemmin puhuttiin akun navoista mitattavissa olevasta jännitteestä silloin, kun lataus on päällä. (Saaressa olija tarkoitti lauseella "akkujännite on yli 13,5V" akun navoista mitattua jännitettä, mikä olikin olennainen tieto lämmittimen häiriön selvittämisen kannalta. Myöhemmin hän täsmensi maasähkön olleen kytkettynä.)
Jos taas puhutaan akun navoista mitattavissa olevasta jännitteestä silloin, kun ei ole latausta päällä, jännite on ihan muuta.
(Oma kokemus: Plotteri on näyttänyt hupiakulta saamansa jännitteen 13.9V koneajossa. Laturi pukkaa starttiakkuun, siitä on kytkentä latausreleellä hupiakkuihin, josta plotteri saa syöttönsä.)
Se, että sinulla suurin mittaamasi jännite on ollut 13.3V ei todista mitenkään, ettei saaressa olijalla olisi voinut olla akun navoista tehty mittaus "yli 13,5V" täysin oikein. - Eipaleleenää
Maasähkö oli siis kytkettynä ja Mastervoltin 80 ampeerin laturi syötti agm akkua. Mastervoltissa voi valita lyijyakun ja agm:n väliltä. Ainakin 13,9 voltin jännitettä olen mittareissa nähnyt latauksen ollessa päällä.
- Saaressaollaan
Jännitettäessä mitattaessa oli maasähkö kiinni. polttoainelinja aika hyvin piilossa, mutta täytyy selvittää sitä. Pumpun jumiin en oikein usko kun edellispäivänä toimi hyvin. Joskushan sekin tietysti pettää mutta katsellaan....
- LämmpärinPA-suodinko
Jos sulla on ennen pumppua pieni supdatin siinä lämppärin polttoainelinjassa niin ita se pois ja puhaltele vastavirtaan ja laita takaisin. Tulee kyllä ikävä maku suuhun mutta saattaa auttaa hetkeksi.
Polttoainetta tietenkin tulee ? Kun muutos on näin radikaali (vuorokaudessa toimii/ei toimi) niin tule mieleen hehkulanka poikki. Näin kävi meillä muutama viikko sitten. Et sanonut suoraan lämpeneekö laite ollenkaan heti alussa . Jos lämpenee niin hehkulanka OK ja vika todennäköisesti polttoainepuolella. Mittaa vielä se jännite lämmittimen navoista, siis ei akusta .
- kokeilemaan_
Hehkulankavialle (poikki/oikosulku) on oma vikakoodi, ei tämä nyt laitteen ilmoittama 1. Puhaltaako pakoputkesta, puhaltaako sisälle, saako polttoainetta?
- Kylmäävieläkin
Puhaltaa sisälle ja pakoputkesta tulee höyryä. Puhallusilma ei tunnu lämpimälle. Sammuu muutaman minuutin kuluttua ja vikakoodi vilkkuu.
- kokeilemaan_
Kylmäävieläkin kirjoitti:
Puhaltaa sisälle ja pakoputkesta tulee höyryä. Puhallusilma ei tunnu lämpimälle. Sammuu muutaman minuutin kuluttua ja vikakoodi vilkkuu.
Ilmeisesti polttoaineen saanti on vielä varmistamatta? Avaa pumpun jälkeinen liitos ja katso tuleeko sinne polttoainetta. Tankista lähtö voi tukkeutua ja kuten täällä on jo sanottu, puhaltaminen pa-putkeen avaa ja auttaa ainakin vähäksi aikaa.
- Kylmää
Jep, kiitos kaikille :-) lämmintä ei siis tullut yhtään joten hehku on yksi mahdollisuus. Selvitellään....
Lähdetään ensin siitä vikakoodista. Se manuaaliin perehtyminen ei ole v*ttuilua vaan ihan suositeltava normaali käytäntö. Google palauttaa kolmantena hakutuloksena Kahan sivuilta manuaalin aiheeseen.
http://extranet.kaha.fi//UserFiles/File/pdf/Webasto/Kayttoohje AT2000_FIN.pdf
Sieltä voidaan havaita, että vikakoodi on "Liekki ei syttynyt ( 2 käynnistyskerran jälkeen )"
Vian aiheuttajia voi olla tässä tapauksessa
-polttoaineen saanti
-poltin loppu.
Tarkasta, että rakkine saa löpöä ja pumppu naksuu reippaasti, jos näin on, ota laite irti ja vaihda siihen poltin. Ellei taitu, niin laite irti ja huoltoon.
Poltin löytyy esimerkiksi tuosta
https://www.heater.fi/fi/webasto-poltin-at2000-diesel.html
Lämmittimen antamat vikakoodit ovat vikakoodeja, eikä lottonumeroita. Jos vikakoodi on vaikka tuo 1, se tarkoittaa sitä, eikä vaikka alijännitettä tai hehkutulppaa. Jos vikakoodi on vaikka hehkutulppa, se ei tarkoita alijännitettä tai puhallinmoottoria. toki niissä on riippuvaisuustekijöitä keskenään, että esimerkiksi polttoainepumpun vikakoodi tarkoittaa katkosta polttoainepumpun piirissä tai ohjainlaitteessa ja lämmitin ei saa löppöstä, eikä syty,- ziipale
Mulla sama ongelma 2017 asennetussa. Savuttaa kaikkialta muualta mutta ei pakoputkesta. Tai siis savuttaa pakoputken väärästä päästä. termostaatin vikakoodi sama, löysin koodin ja vika on ilmeisesti liekintunnistin, flame detector. Vene maasähkössä, ei silti käynnisty. Lämppäriä ei ole ilmeisesti asennuksen jälkeen juuri käytetty. Ostin veneen huhtikuussa ei kesälomapurjehduksella tarvittu.
- Sähkömiäs
Veikkaan vettä tai muuta tukosta pakoputkessa. Silloin ei syty mutta savuttaa vain.
- ziipale
Rassasin kyllä pakoputken :) ei tukosta siellä. Olisko kuitenkin hehku jässähtänyt käytön puutteessa?
- Sähkömiäs
Tutkitko myös pakoputkiston alimman pisteen johon kertynyt vesi voi estää pakokaasun puhallusta liikaa? Vastaavasti paloilman ottoputkessa voi olla vesilukko jolloin vaikutus on ihan sama.
- Lämpöä
Sen polttoaineen syötön saat helposti selville irroittamalla liitoksen lämppärin alta. Ne on aika ohut putket ja voi mennä tukkoon bakteeri möykystä yms. Itse menet sinne lämppärille trasselin tai purnukan kanssa ja pyydät jotain laittamaan lämppärin tulille ja katsot sykkiikö dieseliä vai ei, samalla voit katsoa onko ilma kuplia jotka haittaavat myös ja syy selvittää mistä johtuu.
- Isoantilla
Tuo Mika on kyllä suorasanainen ja selkeäsanainen mies. Ja kiitos, että viitsii vastailla.
Jos haluat tarkistaa hehkun niin helpoin tapa lienee pihtimittarilla tai yleismittarilla (A-alueella) ja lämppäri päälle. Pihtimittari laitetaan jomman kumman johdon ( tai -) ympäri ja yleismittarilla sarjaan akun ja lämmittimelle menevän johdon väliin (joko tai johto).Meidän lämppäri ottaa noin 6 A muutaman minuutin ajan.
- Sopuisa
Ei tuohon tarvita pihtimittareita ym eikä kytkentöjä jos on NASA BM1 battery monitor tai vastaava. Siitähän näkee reaaliajassa isoilla numeroilla, paljonko menee virtaa kullakin hetkellä. Värkki on hyödyllinen monessakin asiassa myös latauksen valvonnassa. Samoin näkyy akun (akkujen) lataustila.
- Tyrnäväntorpedo
Voihan sen vastuksenkin mitata. Jos se on ääretön, ei pelitä.
Toinen vaihtoehto on tilata täysi huolto sen sijaan, että seuraavian vuosien ajan korjaa vikoja, jotka ilmenee juuri silloin, kun laitetta eniten tarvitsee. - kokeilemaan_
Kerrataan jo aiemmin sanottua:
"Hehkulankavialle (poikki/oikosulku) on oma vikakoodi, ei tämä nyt laitteen ilmoittama 1." kokeilemaan_ kirjoitti:
Kerrataan jo aiemmin sanottua:
"Hehkulankavialle (poikki/oikosulku) on oma vikakoodi, ei tämä nyt laitteen ilmoittama 1."Ihan mielenkiinnosta kysyn. Entäs jos laitteessa on enemmän kuin yksi vika, miten ne näkyy ? Se on kylläkin tässä tapauksessa epätodennäköistä.
- kokeilemaan_
lihamylly1 kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn. Entäs jos laitteessa on enemmän kuin yksi vika, miten ne näkyy ? Se on kylläkin tässä tapauksessa epätodennäköistä.
"Hehkulankavika" näkyy heti ja ilmoitetaan. "Ei liekinmuodostusta" näkyy viiveellä, eikä sinne mennä jos edellinen on päällä.
Sinänsä hehkulankavika sopisi oireisiin, mutta ei annettuun vikailmoitukseen.
- Eienääkylmäsaaressa
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Vika löytyi polttoainepuolelta. Pumpun jälkeen oli pieni muovinen kellomainen suodatin. Poistin tämän ja puhalsin linjan auki tankkiin päin. Puhaltaessa ei tuntunut vastusta eli ei varmaan ollut kovin kova tukos. Näillä lähti toimimaan.
En piruilee kenellekään, mutta olisin voinut lukea ohjekirjaa aika kauan ennen kuin näitä käytännön vinkkejä olisi tullut mieleen. Hienoa kun autoitte.....kausi jatkuu muutaman viikon :-)- kokeilemaan_
Hieno homma! Lämpimiä reissuja!
- LämmpärinPA-suodinko2
Hyvä et lähti. Vaihda se suodatin Heti kun voit. Ne roinat on kuitenkin myös siellä eikä tollanen maksa paljoa.
- Tyrnäväntorpedo
Ohjekirjan lukeminen ei tietenkään riitä, jos ei ymmärrä lukemaansa.
Tämä koko ketju käsitteli enimmäkseen ongelmia, jotka ohjekirjan lukeminen olisi sulkenut ihan heti pois eli alijännitteeseen liittyvät asiat.
Toki siellä oli helmiäkin joukossa, mutta jos teit kaikki, mitä täällä on ehdotettu, teit myös paljon turhaa. - Kerpele
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Ohjekirjan lukeminen ei tietenkään riitä, jos ei ymmärrä lukemaansa.
Tämä koko ketju käsitteli enimmäkseen ongelmia, jotka ohjekirjan lukeminen olisi sulkenut ihan heti pois eli alijännitteeseen liittyvät asiat.
Toki siellä oli helmiäkin joukossa, mutta jos teit kaikki, mitä täällä on ehdotettu, teit myös paljon turhaa.Laitteiden vikakoodit voi kaiken kaikkiaan johtaa aivan väärille poluille. Esim. omassa autossani on järkeviä vikakoodeja ja sitten on joukko koodeja, jotka on niputettu "anti-pollution fault" alle, vaikka oikea vika voi olla joku ihan muu. Hyvä, jos Webastossa vikakoodit pitää aina paikkansa, mutta eihän sitäkään voi pulliainen tietää. Yleensä lämppäreissä kannattaa ekaks varmistua virransaannista, se kun on kaikkein helpoin testi.
- Webastolämmittää
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Ohjekirjan lukeminen ei tietenkään riitä, jos ei ymmärrä lukemaansa.
Tämä koko ketju käsitteli enimmäkseen ongelmia, jotka ohjekirjan lukeminen olisi sulkenut ihan heti pois eli alijännitteeseen liittyvät asiat.
Toki siellä oli helmiäkin joukossa, mutta jos teit kaikki, mitä täällä on ehdotettu, teit myös paljon turhaa.Ohjekirjaa tietysti selailin enkä tietenkään tehnyt kaikkea mitä täällä palstalla neuvottiin. Ohjekirjassa voi esim lukea ” varmista polttoaineen saanti” mutta täällä vinkataan irrottamaan letku lämmittimen päästä ja käynnistämään kone asian varmistamiseksi. Ohjekirjassa ei myöskään mainita ”puhalla tuloputkesta tankkiin päin” vaikka se voisi olla hyvä neuvo. Kirjoja voi lukea enkä varmasti ymmärrä kaikkea sieltä lukemaani, mutta vuodet on opettanut, että käytännön vinkit niiltä jotka on paininut saman ongelman kanssa on parhaita.
Saatan tulevaisuudessakin kysellä monien mielestä tyhmiä ensin lukematta kirjoja. Olen kuitenkin useasti saanut nopeimman ja parhaan avun täältä kyselemällä.
Mukavia syyspurjehduksia kaikille palstalaisille :-) - kokeilemaan_
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Ohjekirjan lukeminen ei tietenkään riitä, jos ei ymmärrä lukemaansa.
Tämä koko ketju käsitteli enimmäkseen ongelmia, jotka ohjekirjan lukeminen olisi sulkenut ihan heti pois eli alijännitteeseen liittyvät asiat.
Toki siellä oli helmiäkin joukossa, mutta jos teit kaikki, mitä täällä on ehdotettu, teit myös paljon turhaa.Tässä tyrnäväläinen helmi:
Ensin neuvo viasta, joka on jo poissuljettu vikailmoituksen perusteella. Ja jatkoa:
"Toinen vaihtoehto on tilata täysi huolto sen sijaan, että seuraavian vuosien ajan korjaa vikoja, jotka ilmenee juuri silloin, kun laitetta eniten tarvitsee."
Jäljelle jää siis kaksi tyrnäväläistä vaihtoehtoa: a) kiikuttaa laite huoltoon tai b) korjata sitä seuraavien vuosien ajan.
Vaihtoehdolla a) Vikaa ei olisi löytynyt, sehän oli laitteen ulkopuolella.
Vaihtoehdolla b) Mikään ei viittaa siihen, että lämppäriä pitäisi rassata seuraavien vuosien ajan.
Totta turiset, kun sanot: "mutta jos teit kaikki, mitä täällä on ehdotettu, teit myös paljon turhaa." - Tyrnäväntorpedo
kokeilemaan_ kirjoitti:
Tässä tyrnäväläinen helmi:
Ensin neuvo viasta, joka on jo poissuljettu vikailmoituksen perusteella. Ja jatkoa:
"Toinen vaihtoehto on tilata täysi huolto sen sijaan, että seuraavian vuosien ajan korjaa vikoja, jotka ilmenee juuri silloin, kun laitetta eniten tarvitsee."
Jäljelle jää siis kaksi tyrnäväläistä vaihtoehtoa: a) kiikuttaa laite huoltoon tai b) korjata sitä seuraavien vuosien ajan.
Vaihtoehdolla a) Vikaa ei olisi löytynyt, sehän oli laitteen ulkopuolella.
Vaihtoehdolla b) Mikään ei viittaa siihen, että lämppäriä pitäisi rassata seuraavien vuosien ajan.
Totta turiset, kun sanot: "mutta jos teit kaikki, mitä täällä on ehdotettu, teit myös paljon turhaa."Vaimo ei ole antanut vähään aikaan, vai lähtikö pölynimurikauppiaan kyytiin vai mikä sinua risoo?
En muista antaneeni muuta kuin ohjeen lukea käyttöohjeen ja teettää huolto ajoissa sen sijaan, että laite lakkaa toimimasta eri huoltokohteiden takia aina, kun sitä tarvitaan.
Laitoin toki kommentin niille, jotka miettivät miten vastus mitataan, mutta se oli yleisellä tasolla, mutta toki tuon rikkinäisenkin laitteen vastuksen voi sillä tavalla mitatat siinä missä lämminvesivaraajankin vastuksen. - Torpedosucks
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Vaimo ei ole antanut vähään aikaan, vai lähtikö pölynimurikauppiaan kyytiin vai mikä sinua risoo?
En muista antaneeni muuta kuin ohjeen lukea käyttöohjeen ja teettää huolto ajoissa sen sijaan, että laite lakkaa toimimasta eri huoltokohteiden takia aina, kun sitä tarvitaan.
Laitoin toki kommentin niille, jotka miettivät miten vastus mitataan, mutta se oli yleisellä tasolla, mutta toki tuon rikkinäisenkin laitteen vastuksen voi sillä tavalla mitatat siinä missä lämminvesivaraajankin vastuksen.Paitsi että myös hehkun vastuksen mittaamiseen antamasi ohje oli puutteellinen. Voi olla muutakin kuin ääretön ja silti ei toimi. Esim 30ohm tai 500 ohm tai 15kohm...
- kutentavallista
Kun tyrijästä on kyse, on vika aina lukijassa, ei ikinä tekstissä. Ei, vaikka suorilla lainauksilla osoitetaan, mitä on kirjoitettu ja mikä siinä on väärin.
- Tyrnäväntorpedo
kutentavallista kirjoitti:
Kun tyrijästä on kyse, on vika aina lukijassa, ei ikinä tekstissä. Ei, vaikka suorilla lainauksilla osoitetaan, mitä on kirjoitettu ja mikä siinä on väärin.
Se johtuu siitä että sinä vain luulet tietäväsi mitä minä olen sanomallani tarkoittanut.
Näillä lyhyillä viesteillä on suuri mahdollisuus tulla väärinymmärretyiksi, mutta siksi niitä voi täsmentää.
Esimerkiksi kyllä vastus on rikki, jos vastus on ääretön. Jos se ei ole ääretön, niin se voi silti olla rikki.
Katsos näin se käy - kokeilemaan_
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Vaimo ei ole antanut vähään aikaan, vai lähtikö pölynimurikauppiaan kyytiin vai mikä sinua risoo?
En muista antaneeni muuta kuin ohjeen lukea käyttöohjeen ja teettää huolto ajoissa sen sijaan, että laite lakkaa toimimasta eri huoltokohteiden takia aina, kun sitä tarvitaan.
Laitoin toki kommentin niille, jotka miettivät miten vastus mitataan, mutta se oli yleisellä tasolla, mutta toki tuon rikkinäisenkin laitteen vastuksen voi sillä tavalla mitatat siinä missä lämminvesivaraajankin vastuksen."Vaimo ei ole antanut vähään aikaan, vai lähtikö pölynimurikauppiaan kyytiin vai mikä sinua risoo?"
Puhu vain puolestasi.
"Jokainen näköjään assosioi asioita omien ongelmiensa kautta." - Torpedosucks
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Se johtuu siitä että sinä vain luulet tietäväsi mitä minä olen sanomallani tarkoittanut.
Näillä lyhyillä viesteillä on suuri mahdollisuus tulla väärinymmärretyiksi, mutta siksi niitä voi täsmentää.
Esimerkiksi kyllä vastus on rikki, jos vastus on ääretön. Jos se ei ole ääretön, niin se voi silti olla rikki.
Katsos näin se käyJopa joo mutta asiaa tuntematon olisi sinun ohjeellasi mitannut ja saanut vaikka tuloksen 50 ohm ja ohjettasi seuraten todennut että ei ole ääretön, siis vika ei ole siinä. Öh onko hyvä?
- Tyrnäväntorpedo
Torpedosucks kirjoitti:
Jopa joo mutta asiaa tuntematon olisi sinun ohjeellasi mitannut ja saanut vaikka tuloksen 50 ohm ja ohjettasi seuraten todennut että ei ole ääretön, siis vika ei ole siinä. Öh onko hyvä?
Mieti vielä kerran ja jos et vieläkään tajua mitä hyötyä mittauksesta on. Jos et kertakaikkiaan ymmärrä, niin kerron sitten. Tai jos sinulla on tuttuja, pyydä niiltä apua.
Minä tiedän vastauksen, mutta haluan, että opit itse ajattelemaan. - pönttö
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Mieti vielä kerran ja jos et vieläkään tajua mitä hyötyä mittauksesta on. Jos et kertakaikkiaan ymmärrä, niin kerron sitten. Tai jos sinulla on tuttuja, pyydä niiltä apua.
Minä tiedän vastauksen, mutta haluan, että opit itse ajattelemaan.No kerro nyt, sivullisiakin kiinnostaa.
- Tyrnäväntorpedo
pönttö kirjoitti:
No kerro nyt, sivullisiakin kiinnostaa.
Yritä edes.
Vanhan kiinalaisen sananlaskun mukaan jos annat miehelle kalan, hän on tyytyväinen yhden päivän, jos opetat kalsatamaan, hän on tyytyväinen koko elämänsä.
Matoa koukkuun :D - pönttö
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Yritä edes.
Vanhan kiinalaisen sananlaskun mukaan jos annat miehelle kalan, hän on tyytyväinen yhden päivän, jos opetat kalsatamaan, hän on tyytyväinen koko elämänsä.
Matoa koukkuun :DUusi suomalainen sananlasku: Jos haluat opettaa jotakin, pitää sinun ensin osata se itse.
Yritä nyt vastata huutoosi, äläkä kiemurtele. - Tyrnäväntorpedo
pönttö kirjoitti:
Uusi suomalainen sananlasku: Jos haluat opettaa jotakin, pitää sinun ensin osata se itse.
Yritä nyt vastata huutoosi, äläkä kiemurtele.Softly, softly catch a monkey.
- valitan
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Softly, softly catch a monkey.
Toisaalla totesit tyrnäväntorpedon olevan ilmiö, valitettava ilmiö.
- Tyrnäväntorpedo
valitan kirjoitti:
Toisaalla totesit tyrnäväntorpedon olevan ilmiö, valitettava ilmiö.
Tuossa alla näytti joku torpedo antaneen jo vastauksen, haluatko, että toistan sen?
- valitan
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Tuossa alla näytti joku torpedo antaneen jo vastauksen, haluatko, että toistan sen?
Ihan se ja sama, olet valitettava ilmiö joka tapauksessa, usein erehtyvä besserwisser.
- assosiaatio.on.vapaa
kokeilemaan_ kirjoitti:
"Vaimo ei ole antanut vähään aikaan, vai lähtikö pölynimurikauppiaan kyytiin vai mikä sinua risoo?"
Puhu vain puolestasi.
"Jokainen näköjään assosioi asioita omien ongelmiensa kautta."Tyrnäväläiselle kävi, kuten usein ennenkin, niin, että omat torpedot purivat.
Tässä on tyrnäväläisen sielunveli, jota oma koira puri:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005859817.html
- Ariel371
Tsiigaa ihmeessä sinne veneen naftatankkiin talvella. Saattaa olla mujua pohjalla ja pian konekin ottaa sitä ja sammuu jossain tukalassa paikassa.
- weba
Mnkälainen homma polttimen vaihto on,? Pitääkö siinä laite irrottaa vai voiko sen vaihtaa muutoin? Onnistuuko vaihto normiruuvaajalta?
- Tyrnäväntorpedo
Tuossa on manuaali huoltoon.
https://www.butlertechnik.com/downloads/Webasto_Heater_Air_Top_2000_Workshop_Manual.pdf
Siitä selviää myöskin mitä resistanssi kertoo hehkun kunnosta, kun joku ei sitä tuntunut mitenkään ymmärtävän. Tosin tuo on ulkomaan kielellä. Jättäisin huollon kuitenkin ammattilaiselle. Etenkin CO2 säätö vaatii mittareita, jotka ei kuulu normaaliin työkalupakkiin. Selainen sensori maksaa varmaan pari sataa ja käyttöaika on pari, kolme vuotta. - OletJästipää
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Tuossa on manuaali huoltoon.
https://www.butlertechnik.com/downloads/Webasto_Heater_Air_Top_2000_Workshop_Manual.pdf
Siitä selviää myöskin mitä resistanssi kertoo hehkun kunnosta, kun joku ei sitä tuntunut mitenkään ymmärtävän. Tosin tuo on ulkomaan kielellä. Jättäisin huollon kuitenkin ammattilaiselle. Etenkin CO2 säätö vaatii mittareita, jotka ei kuulu normaaliin työkalupakkiin. Selainen sensori maksaa varmaan pari sataa ja käyttöaika on pari, kolme vuotta.Keskustelun perusteella se oli ihan oikeasti sinä joka et sitä resistanssiasiaa ymmärtänyt kun ainakin annoit vääriä ohjeita.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .452857Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen432824Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631232608Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3281667- 711074
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101041Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.192902Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101762Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26750- 99691