Nettiyhteys nopeammaksi ?

vauhtia_lisää_miten

On kotimokkula Huawei E5186 4G LTE CPE (E5186s-22a). Tästä yhteys pöytäkoneeseen piuhalla ja kannettavaan wlanilla. Molemmissa tietokoneissa käyttöjärjestelminä vain Linux Mint. Mokkulassa kaksi jäniksenkorva-antennia. Ulkoantenneja en ole kokeillut eikä sellaisten laitto asuntoon ole juurikaan edes mahdollista.

Liittymä on DNA:n 4G mokkulaliittymä, maksiminopeus 150 Mbit/s.

Liittymän nopeus on käytännössä maksimissaan mainitulla laitteistolla ollut n. 50 Mbit/s sekä pöytäkoneessa että kannettavassa, kannettavassa olen kokeillut sekä piuhalla että wlanilla. On riittänyt kaikkeen mihin olen tarvinnut, joten en ole viitsinyt asialla päätäni suuremmin rassata.

Mutta voisiko saada todellista nettivauhtia vähänkään nopeammaksi kuvatulla laitteistolla?
Mitä tietokoneiden tai mokkulan hallintaohjelman asetuksia pitäisi muuttaa, jos pitää muuttaa?

5

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhjhhg

      50 megaa on käytännössä varsin hyvä 4g-liittymän toteutuva nopeus. Parempaan voi päästä, jos signaali on hyvä ja häiriötön, eikä saman lähettimen alueella ole kovin paljon muita käyttäjiä ja/tai kapasiteettia on runsaasti. Lisäksi sen signaalin pitää olla jotain muuta kuin yksinkertaista 800 MHz taajuutta, jonka teoreettinen maksiminopeuskin on vain vähän päälle tuon.

      Kannattaa ensimmäisenä katsoa cellmapperista, onko alueen mobiiliverkkoja kartoitettu, ja miltä ne näyttävät. Mokkulan siirtäminen otollisemmalle paikalle voi vaikuttaa. Ja jos mokkulassa on taajuuslukitus, voisit kokeilla eri taajuuksien toimintaa.
      https://www.cellmapper.net/map

      Myös kilpailevien firmojen verkot kannattaa testata esim prepaid-liittymien avulla. Testausta pitää tehdä riittävän pitkäaikaisesti (eri vuorokaudenaikoina ja viikonpäivinä), tai vähintäänkin pahimpina oletettuina ruuhka-aikoina.

    • nopeusriittää

      Tuo nopeus on täysin riittävä. Itseasiassa voit maksaa jopa turhaan ylimääräisestä nopeudesta kun rajattoman 4G saa 18/kk.

      • vauhtia_lisää_miten

        Itse asiassa samalla laitteistolla aikaisempi "hitaampi" saman operaattorin eli DNA:n 4G liittymä toimi täsmälleen samalla nopeudella, puhelimessa liittymää kaupannut katala nainen sai kuitenkin minut lankeamaan houkutuksiin.

        Ei se nyt juuri kalliimpi ole kun aikaisempi. Onpahan määräaikainen ja tarjoushinnalla koska olen DNA:n pitkäaikaisasiakas.


    • Turbo-Urpo1

      Minäkin haksadin tuossa välillä noihin DNA mobiililaajakaistan hinta tarjouksiin tuon saman 150 Mbit/s suhteen. Luovuin siitä koska liittymä on niin täyteen myyty ettei päivän ja iltapäivän aikoihin aina edes saanut yhteyttä pysymään päällä, vaan se katkeili ja takerteli koko ajan. Yö aikaan asiat olisi toimineet riittävän hyvin, jopa paremmin kuin elisan 100 Mbit/s mobiililaajakaista.

      Sanoin tuon liittymän irti kokeiluajan puitteissa, joten se ei tullut maksamaan mitään ylimääräistä, eikä edes selityksiä kaivanneet, joka vähän harmitti koska olin luonut vertailevan kaavion kaistan nopeusmittauksista ympäri vuorokauden, ja muutenkin hionut sanottavaani ja valmistautunut purkautumaan hillitysti ja asia painotteisesti.

      • Turbo-Urpo1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe