Tapio Luoma - Jari Sarasvuo radiokeskustelu

Radio Deillä näyttää olevan tulossa radiokeskustelu arkkipiispa Tapio Luoman ja Jari Sarasvuon kesken 3.10.2018 klo 9-10.

Ilmeisesti Sarasvuolla on ideoita kirkon kehittämiselle ja on mielenkiintoista kuulla miten Luoma niihin suhtautuu. Odotan räväkkää keskustelua ainakin toiselta osapuolelta.

89

1237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskova_nainen

      Sarasvuo toivoo kirkolle vahvempaa johtajuutta, jämäkkyyttä mm. naispappeuden ja samaa sukupuolta olevien avioliittojen puolustamisessa.

      Sarasvuo peräänkuulutti kirkkoon "henkeä".

      Hän pitää (meitä) raamatullisia uskovaisia "Raamattu-terroristeina".

      Luoma toi esiin, että kirkko on moninainen. Hän katsoo, ettei lähtökohtana ole, että jotkut (tässä kohtaa naispappeuden vastustajat) potkitaan pois.

      Sarasvuo puhui siitä, kuinka Jeesus sanoi ihmisille, "Te olette tunteva totuuden". Sarasvuo sanoi tämän viittaavan mm. tiedemies Neil deGrass Tysonin "totuuden" kolmen kategorian kolmanteen eli henkilökohtaiseen kokemukseen, "henkilökohtaiseen totuuteen".

      Luoma toi esiin, että kirkon opetuksessa Jeesus on myös ihminen. Hän sanoi, että Jeesuksessa "Jumala syntyi ihmiseksi kokeakseen, millaista on olla ihminen". Tätä minä, allekirjoittanut, pysähdyin miettimään; eihän Raamatussa tuollaista motiivia mainita Jumalan Pojan ihmislihaan tulemiselle, vai enkö nyt muista jotain kohtaa?

      Sarasvuo toi esiin 1500-luvun filosofin, Baruch Spinozan, joka ehdotti, että ihmisen tulisi antaa Jumalalle anteeksi. Tästä teemasta, Jumalalle anteeksi antamisesta, Sarasvuo oli puhunut Kallion kirkossa vuosia sitten.

      Luoma ei torjunut teemaa, vaan tuli Sarasvuota vastaan sanomalla, että Jumala tavallaan ottaa vastaan ihmisen anteeksiannon ottaessaan vastaan Jumalalle nyrkkiä heristäneen ihmisen. Tärkeintä on, että sovinto tulisi Jumalan ja ihmisen välille.

      Lopuksi Sarasvuo sanoi Jeesuksen olleen liberaali. Hänen mukaansa Jeesus oli hippi, joka ärsytti aikansa uskonnollisia johtajia. Sarasvuon mukaan Paavali perusti kristinuskon, jollaisena me raamatulliset uskovat sen tunnemme. Hän vielä lisäsi, että "Raamattu-terroristit" eivät tunne Jeesusta todellisesti ihmisenä eivätkä kohtaa lähimmäistään rakkaudella.

      ----------

      Kuulun itse näihin "Raamattu-terroristeihin":

      Uskon että Raamattu on kokonaisuudessaan erehtymätöntä Jumalan sanaa.

      Uskon totuuden olevan objektiivinen, persoona Jeesus Kristus. Jeesus on ihmiseksi syntynyt ikuinen Jumalan Poika.

      Uskon Jumalan antaneen Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi; siinä on rakkaus. Ja meidän syntiemme sovitus tapahtui Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen kautta, kuten Raamatussa kerrotaan. Uskosta Jeesukseen ihminen pelastuu.

      Ihmiskunta on syntinen ja Jumalan armahduksen tarpeessa; siksi Jumala antoi Poikansa. Jumala on Pyhä eikä Hän tarvitse ihmisten anteeksiantoa.

      Rakkaus ei ole pelkkää empatiaa ja toisessa ihmisessä ihmisyyden tunnistamista, siihen samastumista tms. Rakkaus on siinä, että Jumala rakasti meitä ja lähetti Poikansa Jeesuksen meidän syntiemme sovitukseksi. Jeesukseen uskova rakastaa, koska Jumala on ensin rakastanut häntä.

      Pelastuksen evankeliumissa on Jumalan rakkaus ihmisiä kohtaan. Sen mukainen rakkaus ei poissulje empatiaa, vaan empatia parhaimmillaan auttaa ymmärtämään mm., että toinen ihminen on yhtä lailla Jumalan armollisen rakkauden tarpeessa kuin itsekin on ja että itse on syntinen ja armon tarpeessa siinä missä toinenkin sekä ylipäätään sen, että rajallisuudessaan ihminen tarvitsee apua – meistä jokainen.

      • TotuusSattuuQC

        "Luoma toi esiin, että kirkon opetuksessa Jeesus on myös ihminen. Hän sanoi, että Jeesuksessa "Jumala syntyi ihmiseksi kokeakseen, millaista on olla ihminen". Tätä minä, allekirjoittanut, pysähdyin miettimään; eihän Raamatussa tuollaista motiivia mainita Jumalan Pojan ihmislihaan tulemiselle, vai enkö nyt muista jotain kohtaa?"

        Sinä vain ajattelet tyypillisesti Raamattua kirjaimellisesti lukevan tavoin. Kaikki maailman suuret ja tärkeät teokset sisältävät sen kirjaimellisen tason ja sitten huomattavasti rikkaamman ja laajemman symbolisen tason. Vai ajattelitko että esim. kuuluisat romaanit ovat kuuluisia siksi että niissä on se tarina joka niissä on vai kuuluisia siksi että ne sen tarinan avulla onnistuvat kertomaan jotain paljon suurempaa ja yleisinhimillisempää kuin vain se itse tarina?


      • uskova_nainen
        TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Luoma toi esiin, että kirkon opetuksessa Jeesus on myös ihminen. Hän sanoi, että Jeesuksessa "Jumala syntyi ihmiseksi kokeakseen, millaista on olla ihminen". Tätä minä, allekirjoittanut, pysähdyin miettimään; eihän Raamatussa tuollaista motiivia mainita Jumalan Pojan ihmislihaan tulemiselle, vai enkö nyt muista jotain kohtaa?"

        Sinä vain ajattelet tyypillisesti Raamattua kirjaimellisesti lukevan tavoin. Kaikki maailman suuret ja tärkeät teokset sisältävät sen kirjaimellisen tason ja sitten huomattavasti rikkaamman ja laajemman symbolisen tason. Vai ajattelitko että esim. kuuluisat romaanit ovat kuuluisia siksi että niissä on se tarina joka niissä on vai kuuluisia siksi että ne sen tarinan avulla onnistuvat kertomaan jotain paljon suurempaa ja yleisinhimillisempää kuin vain se itse tarina?

        Mielestäni tässä yhteydessä, jossa Luoma sen sanoi, olisi ollut tärkeämpää ja oleellisempaa tuoda esiin se, mitä Raamatussa suoraan sanotaan: Jumala lähetti Poikansa syntymään ihmiseksi maailmaan, jotta ihmiset Poikaan uskomalla sovituksen kautta pelastuisivat.

        Toki voi aina pohdiskella kerrotun tapahtuman madollisia muita ulottuvuuksia, mutta tärkein ja varmasti lausuttu pitää mielestäni ensisijaistaa.


      • Kiitos vastauksesta. Spinoza ja deGrasse edustavat molemmat tiedettä. Tiede on nykyisin hyvin matemaattista. Rakkaus ei sisälly matematiikkaan, eikä olisi hyväksi kirkolle matematisoitua liikaa.
        Kirkkoon pitää edelleen voida kuulua hyvällä omallatunnolla vaikkei olisikaan niin "välkky".


      • fiilismessias

        Jeesus tuli ihmiseksi pelastaakseen ihmiset, ei fiilistelemään ihmisyyttä. Itsepä luterilaiset halusivat arkkipiispan, joka ei tunne sanaa.


      • Herrajohda.h.totuuteen

        "Hän sanoi, että Jeesuksessa "Jumala syntyi ihmiseksi kokeakseen, millaista on olla ihminen".
        Jeesus oli ja ON JUMALA, mutta myös koki eläessään ihmisyyden.
        Sehän on ristinsanoman ydin. Jeesus eli köyhänä, toistennurkissa, hän kantoi KAIKKI SYNTIMME RISTILLE. Jos hän ei olisi kokenut, mitä on olla ihminen ei hän tietäisi lihassaan mitä on olla ihminen, kuitenkin hän oli ILMAN SYNTIÄ, se ero meissä on ja tulee aina olemaan.

        Kuuntelin itsekkin sattumalta tuota Sarasvuo - piispa keskustelua ja yritinpäästä kärryille mistä siinä Sarasvuon osalta oli kyse, mutta vähän hataraksi jäi.
        "Yksi sinulta puuttuu ja senmukana kaikki ,Kristuksen SISÄLLINEN TUNTEMINEN", mulle jäi saldoksi Jarin osalta. Paljon Jari on paneutunut Raamattuun ja hän oli jo oikeilla jäljillä, mutta ei ihan ole vielä sisällä siinä.


      • dikduk

        "Jumala syntyi ihmiseksi kokeakseen, millaista on olla ihminen". Eikö kristinuskon Jumala olekaan kaikkitietävä jos kerran voi ajatella että hän inkarnoituu jotta tietäisi millaista on olla ihminen ?
        Kokemusta varten hän laittaa jonkun naisen synnyttämään itsensä ja siis on ollut kapalovauva ja rintaruokittavaa ja kai lapsena leikkinyt naapurin poikien kanssa? Kuka oli jumala silloin kun jumala oli ihminen ja jopa lapsi, vai eikö kristinuskon mukaan silloin ollut jumalaa ollenkaan? Ihmisyydestä ei saa kokemusta jos on sekä jumala että ihminen.


      • TotuusSattuuQC
        uskova_nainen kirjoitti:

        Mielestäni tässä yhteydessä, jossa Luoma sen sanoi, olisi ollut tärkeämpää ja oleellisempaa tuoda esiin se, mitä Raamatussa suoraan sanotaan: Jumala lähetti Poikansa syntymään ihmiseksi maailmaan, jotta ihmiset Poikaan uskomalla sovituksen kautta pelastuisivat.

        Toki voi aina pohdiskella kerrotun tapahtuman madollisia muita ulottuvuuksia, mutta tärkein ja varmasti lausuttu pitää mielestäni ensisijaistaa.

        "Mielestäni tässä yhteydessä, jossa Luoma sen sanoi, olisi ollut tärkeämpää ja oleellisempaa tuoda esiin se, mitä Raamatussa suoraan sanotaan: Jumala lähetti Poikansa syntymään ihmiseksi maailmaan, jotta ihmiset Poikaan uskomalla sovituksen kautta pelastuisivat.
        Toki voi aina pohdiskella kerrotun tapahtuman madollisia muita ulottuvuuksia, mutta tärkein ja varmasti lausuttu pitää mielestäni ensisijaistaa."

        Mutta jos asiat ottaa vain tietynlaisina "hokemina", ne jäävät kovin pintapuoliseksi uskoksi. Jää niin paljon asioita pohtimatta. Kuten vaikka että miksi tarvittiin se uhri ja sovitus ristillä? Mitä se kertoo ja mitä se symboloi? Kuka tai mikä oli Jeesus? Miksi usko on tärkeää pelastuksen suhteen jne.?


      • fiilismessias kirjoitti:

        Jeesus tuli ihmiseksi pelastaakseen ihmiset, ei fiilistelemään ihmisyyttä. Itsepä luterilaiset halusivat arkkipiispan, joka ei tunne sanaa.

        >Jeesus tuli ihmiseksi pelastaakseen ihmiset

        ...itseltään.


      • dikduk
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Jeesus tuli ihmiseksi pelastaakseen ihmiset

        ...itseltään.

        Noinhan se menee ja lisäksi ei kukaan ollut jumala kun Jeesus kerran tuli ihmiseksi jotta voisi kokea mitä on olla nimenomaan ihminen .Toisaalta se jolla isänä on jumala ja äitinä ihminen, ei ole ihminen vaan jotain muuta, mutta mitä pienistä kupruista teologisessa sukupuussa...


      • Herrajohda.h.totuuteen kirjoitti:

        "Hän sanoi, että Jeesuksessa "Jumala syntyi ihmiseksi kokeakseen, millaista on olla ihminen".
        Jeesus oli ja ON JUMALA, mutta myös koki eläessään ihmisyyden.
        Sehän on ristinsanoman ydin. Jeesus eli köyhänä, toistennurkissa, hän kantoi KAIKKI SYNTIMME RISTILLE. Jos hän ei olisi kokenut, mitä on olla ihminen ei hän tietäisi lihassaan mitä on olla ihminen, kuitenkin hän oli ILMAN SYNTIÄ, se ero meissä on ja tulee aina olemaan.

        Kuuntelin itsekkin sattumalta tuota Sarasvuo - piispa keskustelua ja yritinpäästä kärryille mistä siinä Sarasvuon osalta oli kyse, mutta vähän hataraksi jäi.
        "Yksi sinulta puuttuu ja senmukana kaikki ,Kristuksen SISÄLLINEN TUNTEMINEN", mulle jäi saldoksi Jarin osalta. Paljon Jari on paneutunut Raamattuun ja hän oli jo oikeilla jäljillä, mutta ei ihan ole vielä sisällä siinä.

        >Jeesuksessa "Jumala syntyi ihmiseksi kokeakseen, millaista on olla ihminen".

        Me 2000-luvun eurooppalaisetkin kai olemme ihmisiä, mutta emme me lampsi vuosikaudet sandaaleissa ilman housuja pitkin mäkiä ja sitten joudu kiduttamalla tapetuiksi.

        Olisikohan Jumalan aika vähän päivittää tunnelmiaan ihmisenä olosta?


    • uskova_nainen

      korjaus: Spinoza oli 1600-luvun filosofi eikä 1500-luvun.

    • jaa_has

      Julistukseksi kääntyi tämäkin ketju.

      • uskova_nainen

        Sarasvuo kertoi Radio Deissä, joka sentään on suurempi tiedotusväline kuin tämä Suomi24:n keskustelupalsta, omia näkemyksiään, minä kerroin omani. Sinä nyt vain pidät näkemysten jakamista julistamisena.


    • mikkelinmies7

      Kovin oli Sarasvuo lipevä. Olipa varautunut eroamaan jälleen kirkosta, jos arkkipiispa ei olisi ollut noin rehellinen. No, herra arkkipiispa oli ja aina samaa mieltä kuin herra Sarasvuo. Niinpä veljet jatkavat. Korvakuulolla kuuntelin. Juontaja, kuka lie, tuntui kovasti kehuvan Sarasvuon kirkkovierailuja, koska salit ovat vai olivat aina täynnä. Kolmas lipevä kolmikossa. Missä rehellisyys?

      • Herrajohda.h.totuuteen

        Sinä koit niin, minä koin toisin. Henkoh. en ole koskaan pitänyt Sarasvuosta, en edes silloin, kun hän aloitti TV:ssä ohjelmansa sen Rantalaisenkanssa. Siksi jäinkin mielenkiinnolla kuuntelemaan, mikä hän nykyään on?Ja minusta hän nimenomaan oli rehellinen tässä debantissa.
        Ja Luomaa olen pitänyt Ev.lukirkon pappina ollessaan parhaimmasta päästä, siksi olinkin yllätynyt siitä Maatanäkyvissä festari geissistä, että kuka nyt käänsä pään, vai oliko se ollut kokoajan pinnan alla..? Mene ja tiedä?


      • Eli arkkipiispa oli rehellinen ja Sarasvuo oli rehellinen, oliko juontaja siis epärehellinen?


    • Taasko joku ylimielinen jumalankieltäjä on katsonut asiakseen kertoa, mitä kristitittyjen pitäisi ajatella? Vai kertoiko hän peräti, mitä "oikea kristinusko" on?

      • herran_pieksut

        Jari Sarasvuo taitaa olla ihan yhtä kristitty kuin sinäkin. Meille ateisteille te jumaluskoiset ette eroa toisistanne niin paljoa kuin mitä te keskenänne riidellessänne keskenänne eroatte. Ja kun jotkut kristityt ovat ottaneet asiakseen kertoa aivan kaikille ihmisille mitä aivan kaikkien ihmisten pitäisi ajatella, niin miten ihmeessä voisi olla asiatonta, että joku ateistikin voisi kertoa kristitylle mitä ajatella? Ylimielisyys? Any one? Haloo? Kukkuu? Ironiaa? Pokkaa? No sitä sulla on!

        Ja hei... EI OLE YLIMIELISTÄ vaatia jotain järkevää näyttöä väitteille. Minua ei kiinnosta mitä sinä uskot tai olet uskomatta sinänsä, mutta jos sinä pidät ateistia ylimielisenä, niin ole hyvä ja osoita eksplisiittiset teismin todisteet ja asia on sillä selvä. Niin kauan kuin vain huiskauttelet sanansäilääsi kuvitellen olevasi joku mystinen ajattelija, mutta et tarjoa mitään konkreettista, niin et ole yhtään kukaan tai mikään puhumaan ylimielisyydestä yhtään mitään kenellekään.


      • herran_pieksut kirjoitti:

        Jari Sarasvuo taitaa olla ihan yhtä kristitty kuin sinäkin. Meille ateisteille te jumaluskoiset ette eroa toisistanne niin paljoa kuin mitä te keskenänne riidellessänne keskenänne eroatte. Ja kun jotkut kristityt ovat ottaneet asiakseen kertoa aivan kaikille ihmisille mitä aivan kaikkien ihmisten pitäisi ajatella, niin miten ihmeessä voisi olla asiatonta, että joku ateistikin voisi kertoa kristitylle mitä ajatella? Ylimielisyys? Any one? Haloo? Kukkuu? Ironiaa? Pokkaa? No sitä sulla on!

        Ja hei... EI OLE YLIMIELISTÄ vaatia jotain järkevää näyttöä väitteille. Minua ei kiinnosta mitä sinä uskot tai olet uskomatta sinänsä, mutta jos sinä pidät ateistia ylimielisenä, niin ole hyvä ja osoita eksplisiittiset teismin todisteet ja asia on sillä selvä. Niin kauan kuin vain huiskauttelet sanansäilääsi kuvitellen olevasi joku mystinen ajattelija, mutta et tarjoa mitään konkreettista, niin et ole yhtään kukaan tai mikään puhumaan ylimielisyydestä yhtään mitään kenellekään.

        Jos Sarasvuolta kysyttäisiin suoraan, onko hän ateisti, hän luultavasti vastaisi jotain ympäripyöreää, tai ehkä "en pidä kysymystä tärkeänä". Näin ollen lienee mahdotonta tietää, onko Sarasvuo ateisti eli jumalankieltäjä eli henkilö, joka luulee, että Jumalaa ei ole olemassa. Mutta sellainen käsitys minulle on jäänyt, että viime kädessä Jumala on hänelle inhimillinen käsitys, joka lakkaa olemasta ihmisen myötä. Sellaista käsitystä voidaan kutsua ateismiksi.

        Mutta joka tapauksessa hän on määritellyt kristillistä terminologiaa tavalla, joka riisuu kristinuskosta kristinuskon, ja ilmeisesti juuri tästä epäkristillisestä, mahdollisesti jopa antikristillisestä kannasta käsin hän pyrkii päsmäröimään kirkkoa ja kristittyjä. Mutta onhan se mielenkiintoista, että Sarasvuon kaltainen tyyppi pörrää kirkon ja uskonnon ympärillä. Jokin siinä uskonnossa vetää puoleensa. Toisaalta ymmärrän täysin, miksi kaikenlaiset helppoheikit ovat kiinnostuneet uskonnosta.


      • herran_pieksut kirjoitti:

        Jari Sarasvuo taitaa olla ihan yhtä kristitty kuin sinäkin. Meille ateisteille te jumaluskoiset ette eroa toisistanne niin paljoa kuin mitä te keskenänne riidellessänne keskenänne eroatte. Ja kun jotkut kristityt ovat ottaneet asiakseen kertoa aivan kaikille ihmisille mitä aivan kaikkien ihmisten pitäisi ajatella, niin miten ihmeessä voisi olla asiatonta, että joku ateistikin voisi kertoa kristitylle mitä ajatella? Ylimielisyys? Any one? Haloo? Kukkuu? Ironiaa? Pokkaa? No sitä sulla on!

        Ja hei... EI OLE YLIMIELISTÄ vaatia jotain järkevää näyttöä väitteille. Minua ei kiinnosta mitä sinä uskot tai olet uskomatta sinänsä, mutta jos sinä pidät ateistia ylimielisenä, niin ole hyvä ja osoita eksplisiittiset teismin todisteet ja asia on sillä selvä. Niin kauan kuin vain huiskauttelet sanansäilääsi kuvitellen olevasi joku mystinen ajattelija, mutta et tarjoa mitään konkreettista, niin et ole yhtään kukaan tai mikään puhumaan ylimielisyydestä yhtään mitään kenellekään.

        Mikkelinmies ihmetteli, että kuka pönttö vielä uskoo evoluutioteoriaan ja nyt herran tikkari ahdistuu, kun luulee Sarasvuota ateistiksi. Vaikka Sarasvuo on uskova, mutta kun paljastui, että onkin liberaali , niin sehän on ylimieliselle oikeauskoiselle sama kuin sarvipää ateisti.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Mikkelinmies ihmetteli, että kuka pönttö vielä uskoo evoluutioteoriaan ja nyt herran tikkari ahdistuu, kun luulee Sarasvuota ateistiksi. Vaikka Sarasvuo on uskova, mutta kun paljastui, että onkin liberaali , niin sehän on ylimieliselle oikeauskoiselle sama kuin sarvipää ateisti.

        Lähetimme viestin täsmälleen samaan aikaan. Lue viestini yllä.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Mikkelinmies ihmetteli, että kuka pönttö vielä uskoo evoluutioteoriaan ja nyt herran tikkari ahdistuu, kun luulee Sarasvuota ateistiksi. Vaikka Sarasvuo on uskova, mutta kun paljastui, että onkin liberaali , niin sehän on ylimieliselle oikeauskoiselle sama kuin sarvipää ateisti.

        Mutta toisaalta kuten aika on näyttänyt ratsastavat vaikka homolla jos siitä on hyötyä seuraavaan "julkituloon"


      • "Avioliittonäkemystä tärkeämpää Sarasvuolle on kirkossa kuitenkin sen ”ydintuote”. Suhdettaan Jeesukseen Sarasvuo kuvasi Radio Deissä ”veljelliseksi”.
        – Toivon, että ydintuote olisi elävämpi eli itse jumalanpalvelus ja siitä kumpuava toiminta – että se olisi verevämpää, sytyttävämpää ja ihmisiä elävöittävämpää. Se on suorastaan teknokraattinen. Siitä uupuu mystiikka ja se henki, joka kuitenkin on välttämätöntä, jotta ihminen voisi kokea ihmeenomaista Jumalan läsnäoloa ja Hengen johdatusta.
        – Jeesus minulle aika läheinen veli. Osaan ”Jesse-jutun” ja myös sen ympärillä olevan kehystarinan. Olen miettinyt Jeesuksen olemusta ja hänen meille antamaa tehtäväänsä sen verran paljon, että minusta ei ihan sellaista normiuskovaista saa millään. Olen aika immuuni näille Raamattu-terroristien hyökkäyksille, kuvaili Sarasvuo Radio Dein studiossa suhdettaan kirkon opetuksiin."

        Ai että ateisti. No ei ole. Mutta on liberaali eli sinulle vissiin sitten ateisti. Vai onko sinulla muita vaihtoehtoja ihmisille kuin laisesi “bättre folk”-oikeauskoiset ja sarvipääateistit.


      • nähty.on kirjoitti:

        Mutta toisaalta kuten aika on näyttänyt ratsastavat vaikka homolla jos siitä on hyötyä seuraavaan "julkituloon"

        >> Mutta toisaalta kuten aika on näyttänyt ratsastavat vaikka homolla jos siitä on hyötyä seuraavaan "julkituloon" <<

        Ratsastakoot, fudut ratsastaa Jeesuksella, eikä sitäkään kritisoida.
        Mutta Sarasvuo uskoo ja sillä siisti. Ei noin tunteella toimiva ihminen kuten Sarasvuo, onnistuisi olemaan piinkova ateisti ja samaan aikaan esittämään liberaaliuskovaa. Kirkoissa saarnatessaan Jarikin olisi puhunut itsensä pussiin jo monta kertaa. Sama kuin minä esittäisin uskovaa, homman uskottavuus kaatuisi jo lähtötelineisiin.


      • qwertyilija kirjoitti:

        "Avioliittonäkemystä tärkeämpää Sarasvuolle on kirkossa kuitenkin sen ”ydintuote”. Suhdettaan Jeesukseen Sarasvuo kuvasi Radio Deissä ”veljelliseksi”.
        – Toivon, että ydintuote olisi elävämpi eli itse jumalanpalvelus ja siitä kumpuava toiminta – että se olisi verevämpää, sytyttävämpää ja ihmisiä elävöittävämpää. Se on suorastaan teknokraattinen. Siitä uupuu mystiikka ja se henki, joka kuitenkin on välttämätöntä, jotta ihminen voisi kokea ihmeenomaista Jumalan läsnäoloa ja Hengen johdatusta.
        – Jeesus minulle aika läheinen veli. Osaan ”Jesse-jutun” ja myös sen ympärillä olevan kehystarinan. Olen miettinyt Jeesuksen olemusta ja hänen meille antamaa tehtäväänsä sen verran paljon, että minusta ei ihan sellaista normiuskovaista saa millään. Olen aika immuuni näille Raamattu-terroristien hyökkäyksille, kuvaili Sarasvuo Radio Dein studiossa suhdettaan kirkon opetuksiin."

        Ai että ateisti. No ei ole. Mutta on liberaali eli sinulle vissiin sitten ateisti. Vai onko sinulla muita vaihtoehtoja ihmisille kuin laisesi “bättre folk”-oikeauskoiset ja sarvipääateistit.

        En kuunnellut Radio Dein keskustelua. Tuohan kuulostaa jo paremmalta. Aikaisemmin minulle on jäänyt sellainen kuva, että hän selittää kristinuskoa pois kristinuskosta.

        Esimerkki viiden vuoden takaa:

        "Kun puhun pelastuksesta, en tarkoita mitään tuonpuoleista tai yliluonnollista. Tämä on lähtökohta. Pohdin tämänpuoleista, ajallista taivaltamme. Puhe tuonpuoleisesta on usein silkkaa korskeutta ja taikauskoon takertumista." https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/sanan-selittaja-jari-sarasvuo-mita-on-pelastus-

        Vaikka tämä Sarasvuon kommentti ei ole mitenkään kristinuskon vastainen sinänsä (Jumala vaikuttaa meihin myös tämänpuoleisessa siten, että puhe tämänpuoleisesta pelastuksesta voi olla perusteltua), silti juuri tämän tyyppisistä kommenteista minulle on jäänyt se käsitys, että Sarasvuon teologia on viime kädessä ateistista eli ei varsinaisesti teologiaa ensinkään: että hän siis redusoi Jumalan joksikin inhimilliseksi. Ehkä hänen kannattaisi puhua välillä vähän perinteisemmin, esimerkiksi selittää trinitaarista perikoreesia.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        En kuunnellut Radio Dein keskustelua. Tuohan kuulostaa jo paremmalta. Aikaisemmin minulle on jäänyt sellainen kuva, että hän selittää kristinuskoa pois kristinuskosta.

        Esimerkki viiden vuoden takaa:

        "Kun puhun pelastuksesta, en tarkoita mitään tuonpuoleista tai yliluonnollista. Tämä on lähtökohta. Pohdin tämänpuoleista, ajallista taivaltamme. Puhe tuonpuoleisesta on usein silkkaa korskeutta ja taikauskoon takertumista." https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/sanan-selittaja-jari-sarasvuo-mita-on-pelastus-

        Vaikka tämä Sarasvuon kommentti ei ole mitenkään kristinuskon vastainen sinänsä (Jumala vaikuttaa meihin myös tämänpuoleisessa siten, että puhe tämänpuoleisesta pelastuksesta voi olla perusteltua), silti juuri tämän tyyppisistä kommenteista minulle on jäänyt se käsitys, että Sarasvuon teologia on viime kädessä ateistista eli ei varsinaisesti teologiaa ensinkään: että hän siis redusoi Jumalan joksikin inhimilliseksi. Ehkä hänen kannattaisi puhua välillä vähän perinteisemmin, esimerkiksi selittää trinitaarista perikoreesia.

        En kuunnellut minäkään, enkä kuuntele jatkossakaan, koska tiedot irroittaminen sellaisesta on likimain mahdotonta.

        Linkki Seurakuntalaiseen, josta teksti on kopioitu.

        https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/katso-video-arkkipiispa-tapio-luoma-esti-jari-sarasvuon-eron-kirkosta/


      • qwertyilija kirjoitti:

        En kuunnellut minäkään, enkä kuuntele jatkossakaan, koska tiedot irroittaminen sellaisesta on likimain mahdotonta.

        Linkki Seurakuntalaiseen, josta teksti on kopioitu.

        https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/katso-video-arkkipiispa-tapio-luoma-esti-jari-sarasvuon-eron-kirkosta/

        Tuoreempi kommentti Sarasvuolta:

        "Kirkolla on vieläkin tärkeä tehtävä. Sen takia minäkin olen jäsen. Pystyn näyttämään, mitä on tämän ajan sekulaarissa maailmassa sellainen teologia, joka ei tuhoa kirkon perusviestiä, mutta mahdollistaa sen, että kirkon tuote ja jakelutie kestävät tämän ajan murrospaineet, avaa Jari Sarasvuo lähtökohtiaan arkkipiispan kanssa käytävään debattiin." https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kirkko-tarvitsee-uskonpuhdistuksen-jari-sarasvuo-kohtaa-arkkipiispan-radiodebatissa

        Tässä tekisi mieli kysyä Sarasvuolta, mikä on se kirkon tehtävä, joka on "vieläkin tärkeä". Lakkaako se siis Sarasvuon mielestä joskus olemasta tärkeä? Tuleeko joskus aika, jolloin kirkolla ei enää ole tehtävää? Lisäksi "tämän ajan sekulaarissa maailmassa sellainen teologia, joka ei tuhoa kirkon perusviestiä" voisi jonkun korvissa kuulostaa siltä kuin Sarasvuo tahtoisi sanoa: ei-sekulaari teologia tuhoaa kirkon perusviestin, kirkko tarvitsee sekulaaria teologiaa. Tämä sopisi yhteen hänen aikaisempien tämänpuoleisuuspuheidensa kanssa: ikään kuin hän tahtoisi sekularisoida teologian ja kristinuskon.


      • kiitos

        Annoit juuri hyväkuvauksen tämänpalstan atskuista ja nimi kristityistä.


      • vainkuollutkirjain
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Tuoreempi kommentti Sarasvuolta:

        "Kirkolla on vieläkin tärkeä tehtävä. Sen takia minäkin olen jäsen. Pystyn näyttämään, mitä on tämän ajan sekulaarissa maailmassa sellainen teologia, joka ei tuhoa kirkon perusviestiä, mutta mahdollistaa sen, että kirkon tuote ja jakelutie kestävät tämän ajan murrospaineet, avaa Jari Sarasvuo lähtökohtiaan arkkipiispan kanssa käytävään debattiin." https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kirkko-tarvitsee-uskonpuhdistuksen-jari-sarasvuo-kohtaa-arkkipiispan-radiodebatissa

        Tässä tekisi mieli kysyä Sarasvuolta, mikä on se kirkon tehtävä, joka on "vieläkin tärkeä". Lakkaako se siis Sarasvuon mielestä joskus olemasta tärkeä? Tuleeko joskus aika, jolloin kirkolla ei enää ole tehtävää? Lisäksi "tämän ajan sekulaarissa maailmassa sellainen teologia, joka ei tuhoa kirkon perusviestiä" voisi jonkun korvissa kuulostaa siltä kuin Sarasvuo tahtoisi sanoa: ei-sekulaari teologia tuhoaa kirkon perusviestin, kirkko tarvitsee sekulaaria teologiaa. Tämä sopisi yhteen hänen aikaisempien tämänpuoleisuuspuheidensa kanssa: ikään kuin hän tahtoisi sekularisoida teologian ja kristinuskon.

        "Tässä tekisi mieli kysyä Sarasvuolta, mikä on se kirkon tehtävä, joka on "vieläkin tärkeä".
        Minä ymmärsin, että kirkonsanoma on vesitetty ja kirkolta puuttuu
        Jeesuksen henk.koht.tunteminen ja henki ja elämä. Eli he opettavat asioita jossa eivät ole sisällä. Kuuntelin vain osan tuosta keskustelusta, mutta tämä ajatus mulle tuli ja siksi olinkin ymmällä, että onko kaveri muuttumassa.


      • kui2

      • kui2
        kiitos kirjoitti:

        Annoit juuri hyväkuvauksen tämänpalstan atskuista ja nimi kristityistä.

        Sinunkin ehkä kanttaisi kuunnella toi lähetys.


    • mikkelinmies7

      Uskookohan Jari Sarasvuo Jeesuksen sovintotyöhön Golgatalla? Vain se tuo autuuden ja iankaikkisen elämän JUmalan luona. Mielestäni hän puhuu usein moraalista ja vuorisaarnatyyppisestä tekstiä. Olen joskus kunnellut hänen monologejaan radiossa.

      • Taas yksi itsevarmuutta puhkuva taivaan porttien ovimies omine sisäänpääsyehtoineen.

        Pääsisinkö mikkelinmies sinun vartioimasta portistasi taivaaseen, jos maksaisin sinulle vaikkapa tuhat euroa pimeenä käteen. Onhan se hinta sinullakin ja mitä se nyt yksi ateisti muuten puhtoisessa psykopaattiseurassa haittaisi?
        Tuleeko kaupat vai teekö vastatarjouksen?


    • "Luoma toi esiin, että kirkon opetuksessa Jeesus on myös ihminen. Hän sanoi, että Jeesuksessa "Jumala syntyi ihmiseksi kokeakseen, millaista on olla ihminen".

      Aikoinaan se meni näin; ' Jumala tuli ihmiseksi, että ihminen voi tulla jumalaksi.' Mutta voiko ihminen tulla jumalaksi? Ihminen on vain kuolevainen. Aina.
      Toki ihminen voi luoda kaikenlaista, mutta se on ihmiskäden tekoja.
      Ihmisen teoilla on alku ja millä on alku, sillä on myös loppu. Vain Jumala on ikuinen.

      Lisäksi tuo mitätöi Jumalan kyvyn tuntea mitä on olla ihminen.

      " Te olette tunteva totuuden "
      Totuus ei löydy tunnon kautta, vaan tiedon kautta, ja riippuu aina asiayhteydestä. Ei ole olemassa vain yksi totuus.

      " Tärkeintä on, että sovinto tulisi Jumalan ja ihmisen välille. "
      Aikoinaan uskottiin, että maan ja taivaan välillä on epäsopu ja Jumalan suuttuessa ukkonen jyrisee ja salamat leiskuu. Ei ole taivaan ja maan välillä epäsopua vaan yhteistoimintaa.

      Myöhemmin epäsopu synnytettiin henkisen ja maallisen välille. Koska tukeuduttiin vanhaan kolmikantaan; ruumiillinen aikakausi, sielullinen aikakausi ja hengellinen aikakausi.
      Sielullinen aikakausi tuomitsi ruumiillisen aikakauden, ja hengellinen aikakausi sanoi, että sielu on saatanasta ja vain hengellisillä on pelastus. Riitti kun sanoi, olevansa hengellinen, sai olla varma pelastumisesta, kun oli jo hengen maailmassa.

      Oikeasti ja hyvin ymmärrettävästi vain; " Oikeamieliset perivät maan. " = vanhurskaat.

      Jumalan ja ihmisen välillä ei ole sovinnontarvetta jos ihminen pysyy oikealla tiellä, tiedon kautta. Tietää, miten on elettävä, että matka sujuu jouhevasti ihmisellä ihmisten kanssa.

      Koska hengellinen ja maallinen eivät voi sopua solmia, se ei ole Jumala joka riitaa pitää, vaan ihminen. Tosin Jumala loi todellisuuden, kun taas ihminen loi epätodellisuuden. Jos ulkoistamme nuo ihmisestä pois, niin voidaan puhua toden ja valheen ristiriidasta, kuitenkin ihmisen valinnasta.
      Kun Valheesta/ epätodellisuudesta tulee oikeaa ja todesta/ todellisuudesta väärää, eli maallista, josta pitää luopua. On kaikki ikäänkuin nurinpäin. Harhaa.
      "Kuka sen suoraksi vääntää mikä on vääräksi taipunut. "

      Hengelliset ovat ns. antitodellisuus, joka voi synnyttää mitä tahansa mielikuvia sanojen kautta. Käytännössä ne eivät toimi. Hurmostelijat ovat oma lajinsa, mutta hurmos ei kanna arjessa. Kukaan ei tetenkään kiellä viiniä ottamasta ja humaltumasta " Henkeä" milloin mistäkin hurmaavasta taivaasta, mutta meidän on kuitenkin elettävä arkipäivää ja juuri se on ihanaa raittiille.

    • Tyhjääsananhelinää

      Keskustelu oli yhtä tyhjän kanssa. Ei mitään uutta auriongon alla. Jeesuksen veren evankeliumista ei kumpikaan puhunut mitään. Siis täydellinen fiasko

    • SuomalainemiesSSS

      Se oli korkeakirkollista läpinää kokonaisuudessaan.Tuollaisesta jaarittelusta ei kukaan tuile uskoon.

    • Kuuntelin radiokeskustelun nyt. Pitää sulatella kuulemaani jonkin aikaa.

      • Kerrohan sitten, onko Sarasvuo sittenkin pelkkä ylimielinen suutaan soittava ateistiräkänokka, joka helppoheikkinä näkee kirkossa ja kristinuskossa tilaisuuden edistää omia pilkkopimeitä narsistisia päämääriään, vai onko Kristus opettanut hänelle nöyryyttä ja kypsyyttä.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Kerrohan sitten, onko Sarasvuo sittenkin pelkkä ylimielinen suutaan soittava ateistiräkänokka, joka helppoheikkinä näkee kirkossa ja kristinuskossa tilaisuuden edistää omia pilkkopimeitä narsistisia päämääriään, vai onko Kristus opettanut hänelle nöyryyttä ja kypsyyttä.

        Pientä vastauksen tynkää vaikeaan kysymykseen.

        Sarasvuon lähtöasetelma on ilmeisesti se, että hän on tuhlaajapoika, joka on palannut takaisin kirkkoon annettuaan anteeksi kirkolle. Jos kirkon isä (Luoma) ei olisi osoittautunut
        anteeksiannon arvoiseksi, olisi Sarasvuo ollut valmis eroamaan kirkossa lähetyksen aikana.

        Sarasvuo esitti henkilökohtaisia "totuuksiaan" (totuuden toinen kategoria).

        Sarasvuon mukaan kirkosta puuttuu henkeä. Tämä on tuttu teema jo alkuseurakunnista lähtien kun pohdittiin miten suolaan saadaan maku takaisin, jos suola on makunsa menettänyt. Tässä kohtaa Sarasvuo siis puhuu asiaa.

        Sarasvuon mukaan rakkaus on tekoja, mutta mielestäni Luther ymmärsi asian paremmin todetessaan, että hyvät teot eivät pelasta, mutta hyvä ihminen tekee hyviä tekoja. Yksilön kannalta tärkeämpää on siis sisäinen muutos ennen ulkoisia tekoja. Tässä kohtaa antaisin miinuksia Sarasvuolle.

        Muutoin kyllä hänen kommenttinsa kuulostivat kristinuskon psykologisoinnilta.

        Vaikea sanoa, mitkä ovat Sarasvuon motiivit, mutta yritystä hänellä kyllä näyttää olevan kertoa millaisen kirkon pitäisi olla. Nöyryyttä en huomannut.


      • inti kirjoitti:

        Pientä vastauksen tynkää vaikeaan kysymykseen.

        Sarasvuon lähtöasetelma on ilmeisesti se, että hän on tuhlaajapoika, joka on palannut takaisin kirkkoon annettuaan anteeksi kirkolle. Jos kirkon isä (Luoma) ei olisi osoittautunut
        anteeksiannon arvoiseksi, olisi Sarasvuo ollut valmis eroamaan kirkossa lähetyksen aikana.

        Sarasvuo esitti henkilökohtaisia "totuuksiaan" (totuuden toinen kategoria).

        Sarasvuon mukaan kirkosta puuttuu henkeä. Tämä on tuttu teema jo alkuseurakunnista lähtien kun pohdittiin miten suolaan saadaan maku takaisin, jos suola on makunsa menettänyt. Tässä kohtaa Sarasvuo siis puhuu asiaa.

        Sarasvuon mukaan rakkaus on tekoja, mutta mielestäni Luther ymmärsi asian paremmin todetessaan, että hyvät teot eivät pelasta, mutta hyvä ihminen tekee hyviä tekoja. Yksilön kannalta tärkeämpää on siis sisäinen muutos ennen ulkoisia tekoja. Tässä kohtaa antaisin miinuksia Sarasvuolle.

        Muutoin kyllä hänen kommenttinsa kuulostivat kristinuskon psykologisoinnilta.

        Vaikea sanoa, mitkä ovat Sarasvuon motiivit, mutta yritystä hänellä kyllä näyttää olevan kertoa millaisen kirkon pitäisi olla. Nöyryyttä en huomannut.

        Kristinuskon psykologisointi on sallittua vain, jos teologinen perusta on kunnossa. Muuten psykologisointi menee metsään tai osuu vain sattumalta oikeaan (ja voihan se tietysti mennä metsään siinäkin tapauksessa, että teologia on kunnossa).

        Vähän aikaa sitten kuuntelin jotakuta, joka sanoi jotenkin niin, että ihmisellä on arvo, jos hänen arvonsa on Jumalassa, koska viime kädessä vain Jumalalla on arvo. Samoin tässä: psykologialla on arvo, jos sen arvo on teologiassa, koska loppujen lopuksi kaikki on turhaa paitsi teologia.

        Ehkä kuuntelen jossain vaiheessa Luoman ja Sarasvuon keskustelun.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Kristinuskon psykologisointi on sallittua vain, jos teologinen perusta on kunnossa. Muuten psykologisointi menee metsään tai osuu vain sattumalta oikeaan (ja voihan se tietysti mennä metsään siinäkin tapauksessa, että teologia on kunnossa).

        Vähän aikaa sitten kuuntelin jotakuta, joka sanoi jotenkin niin, että ihmisellä on arvo, jos hänen arvonsa on Jumalassa, koska viime kädessä vain Jumalalla on arvo. Samoin tässä: psykologialla on arvo, jos sen arvo on teologiassa, koska loppujen lopuksi kaikki on turhaa paitsi teologia.

        Ehkä kuuntelen jossain vaiheessa Luoman ja Sarasvuon keskustelun.

        Kuuntelin sen keskustelun. Heti alussa Sarasvuo kertoi, mikä on se kirkon tehtävä, joka on edelleen tärkeä: lohdun antaminen ja lähimmäisen auttaminen. Ylipäätään aika sosiaalipainotteinen tulokulma kirkkoon Sarasvuolla, ja syvä halveksunta konservatiiveja kohtaan.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Kuuntelin sen keskustelun. Heti alussa Sarasvuo kertoi, mikä on se kirkon tehtävä, joka on edelleen tärkeä: lohdun antaminen ja lähimmäisen auttaminen. Ylipäätään aika sosiaalipainotteinen tulokulma kirkkoon Sarasvuolla, ja syvä halveksunta konservatiiveja kohtaan.

        Sarasvuo käytti paljon tuttuja teologisia termejä. Vaikea sanoa oliko hänellä niille jokin uusi merkitys. Yksi uskontunnustuksen kohta ei mene hänellä jakeluun, nimittäin ruumiin ylösnousemus termodynamiikan toisen lain vuoksi. Mielestäni ruumiin ylösnousemukselle antaa kreikkalainen filosofia oivan selityksen; aine on pelkkää potentiaalisuutta. Aine on siis substanssiin
        liittyviä mahdollisuuksia ja ne siirtyvät substanssin mukana ylös. Oikeassa ympäristössä substanssi alkaa elämään uudelleen kuten siemen hyvässä maassa. Tämä ei taida olla kuulua luterilaiseen opetukseen, joten minäkin taidan olla kerettiläinen.


      • inti kirjoitti:

        Sarasvuo käytti paljon tuttuja teologisia termejä. Vaikea sanoa oliko hänellä niille jokin uusi merkitys. Yksi uskontunnustuksen kohta ei mene hänellä jakeluun, nimittäin ruumiin ylösnousemus termodynamiikan toisen lain vuoksi. Mielestäni ruumiin ylösnousemukselle antaa kreikkalainen filosofia oivan selityksen; aine on pelkkää potentiaalisuutta. Aine on siis substanssiin
        liittyviä mahdollisuuksia ja ne siirtyvät substanssin mukana ylös. Oikeassa ympäristössä substanssi alkaa elämään uudelleen kuten siemen hyvässä maassa. Tämä ei taida olla kuulua luterilaiseen opetukseen, joten minäkin taidan olla kerettiläinen.

        "minäkin taidan olla kerettiläinen"

        Mahdollisesti. Vaikea sanoa, kun en ymmärrä viestistäsi sanakaan. Mutta ehkä Tapio Luoma ymmärtää ja julistaa sinut kirkonkiroukseen.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        "minäkin taidan olla kerettiläinen"

        Mahdollisesti. Vaikea sanoa, kun en ymmärrä viestistäsi sanakaan. Mutta ehkä Tapio Luoma ymmärtää ja julistaa sinut kirkonkiroukseen.

        Paavali oli kasvanut kreikkankielisessä ympäristössä ja saanut kreikkalaisen kasvatuksen. Hän tunsi hyvin kreikkalaisen filosofian ja kävi saarnaamassa myös Kreikassa. Kreikkalaisille hän saarnasi kreikkalaisittain ja juutalaisille juutalaisittain. Kristinuskoa voi siis opettaa kreikkalaisittain, eikä kreikkalaista filosofiaa pidä väheksyä.

        Sarasvuo heitti keskustelun lopussa herjan Paavalin suuntaan, josta sai sellaisen käsityksen, että hän on heivaamassa Paavalia ulos kristinuskosta. Mielestäni tästä seuraisi myös kreikkalaisen sivistyksen vähättely kristinuskossa. Koska et ymmärtänyt kirjoittamastani mitään, niin totean vain, että hyvin on luterilainen opetus uponnut sinuun.


      • inti kirjoitti:

        Paavali oli kasvanut kreikkankielisessä ympäristössä ja saanut kreikkalaisen kasvatuksen. Hän tunsi hyvin kreikkalaisen filosofian ja kävi saarnaamassa myös Kreikassa. Kreikkalaisille hän saarnasi kreikkalaisittain ja juutalaisille juutalaisittain. Kristinuskoa voi siis opettaa kreikkalaisittain, eikä kreikkalaista filosofiaa pidä väheksyä.

        Sarasvuo heitti keskustelun lopussa herjan Paavalin suuntaan, josta sai sellaisen käsityksen, että hän on heivaamassa Paavalia ulos kristinuskosta. Mielestäni tästä seuraisi myös kreikkalaisen sivistyksen vähättely kristinuskossa. Koska et ymmärtänyt kirjoittamastani mitään, niin totean vain, että hyvin on luterilainen opetus uponnut sinuun.

        En tiedä, mitä luterilaista opetusta tarkoitat. Luitko sen viestin, jossa epäilin aineen olemassaoloa? Mitä on ruumiin ylösnousemus, jos "ruumis" on henkeä? Vaikken ymmärrä, mitä tarkoittaa se, että aine on "pelkkää potentiaalisuutta", pidän kuitenkin selvänä sitä, ettei kristityn tarvitse sitoutua mihinkään määrättyyn käsitykseen aineesta eikä siis myöskään ruumiin ylösnousemuksesta.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        En tiedä, mitä luterilaista opetusta tarkoitat. Luitko sen viestin, jossa epäilin aineen olemassaoloa? Mitä on ruumiin ylösnousemus, jos "ruumis" on henkeä? Vaikken ymmärrä, mitä tarkoittaa se, että aine on "pelkkää potentiaalisuutta", pidän kuitenkin selvänä sitä, ettei kristityn tarvitse sitoutua mihinkään määrättyyn käsitykseen aineesta eikä siis myöskään ruumiin ylösnousemuksesta.

        Sarasvuo ilmeisesti ajattelee siten, että ruumis ajan myötä korruptoituu niin pahoin, että sillä ei lopulta enää tee mitään ja olisi hyvin epämiellyttävää elää ikuisesti esimerkiksi vanhuksen ruumiissa saatika, jos ruumiin energia haihtuu taivaan tuuliin.

        Ruumis ei ole henkeä vaan nimenomaan substanssiin liittyviä mahdollisuuksia. Substanssi puolestaan on enemmän kuin ainetta. Simppeliä. Taitaa olla asia loppuun käsitelty.


      • inti kirjoitti:

        Pientä vastauksen tynkää vaikeaan kysymykseen.

        Sarasvuon lähtöasetelma on ilmeisesti se, että hän on tuhlaajapoika, joka on palannut takaisin kirkkoon annettuaan anteeksi kirkolle. Jos kirkon isä (Luoma) ei olisi osoittautunut
        anteeksiannon arvoiseksi, olisi Sarasvuo ollut valmis eroamaan kirkossa lähetyksen aikana.

        Sarasvuo esitti henkilökohtaisia "totuuksiaan" (totuuden toinen kategoria).

        Sarasvuon mukaan kirkosta puuttuu henkeä. Tämä on tuttu teema jo alkuseurakunnista lähtien kun pohdittiin miten suolaan saadaan maku takaisin, jos suola on makunsa menettänyt. Tässä kohtaa Sarasvuo siis puhuu asiaa.

        Sarasvuon mukaan rakkaus on tekoja, mutta mielestäni Luther ymmärsi asian paremmin todetessaan, että hyvät teot eivät pelasta, mutta hyvä ihminen tekee hyviä tekoja. Yksilön kannalta tärkeämpää on siis sisäinen muutos ennen ulkoisia tekoja. Tässä kohtaa antaisin miinuksia Sarasvuolle.

        Muutoin kyllä hänen kommenttinsa kuulostivat kristinuskon psykologisoinnilta.

        Vaikea sanoa, mitkä ovat Sarasvuon motiivit, mutta yritystä hänellä kyllä näyttää olevan kertoa millaisen kirkon pitäisi olla. Nöyryyttä en huomannut.

        >Tämä on tuttu teema jo alkuseurakunnista lähtien kun pohdittiin miten suolaan saadaan maku takaisin, jos suola on makunsa menettänyt.

        On muuten huvittavaa, millaista "pohdintaa", vaikka symbolistakin, massiivinen tietämättömyys voikaan tuottaa. Suolahan ei voi menettää suolaista makuaan, se on kemiallisesti mahdotonta.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Tämä on tuttu teema jo alkuseurakunnista lähtien kun pohdittiin miten suolaan saadaan maku takaisin, jos suola on makunsa menettänyt.

        On muuten huvittavaa, millaista "pohdintaa", vaikka symbolistakin, massiivinen tietämättömyys voikaan tuottaa. Suolahan ei voi menettää suolaista makuaan, se on kemiallisesti mahdotonta.

        Kyllä ihmiset saattoivat ajatella, ettei suola voi menettää makuaan. Jos suola ei voi menettää makuaan, siinä tapauksessahan heillä ei ainakaan ollut kokemusta makunsa menettäneestä suolasta. Miksi he siis olisivat ajatelleet, että suola voi menettää makunsa? Ja jos he ajattelivat, ettei suola voi menettää makuaan, sehän vahvistaisi sitä mielikuvaa, ettei kuvitteellinen makunsa menettänyt suolakaan voisi saada makuaan takaisin. Juuri tätähän Jeesus yrittää sanoa: makunsa menettänyt suola heitetään pois, koska sille ei ole enää käyttöä. On joka tapauksessa kuviteltavissa, ettei suolakide yhtäkkiä maistuisikaan mitään, ja jos niin tapahtuisi oikeasti, mitä asialle voisi tehdä? Jos ruoka ei maistu miltään, sitä voi aina maustaa suolalla.

        Verbi, jota Matteus ja Luukas käyttävät, on μωραίνω (Matt. 5:13; Luuk. 14:34). Se tarkoittaa paitsi "menettää makunsa" (eli "tulla latteaksi", "tulla tylsäksi") myös "olla tyhmä", "hölmöillä" (eli "olla lattea", "olla tylsä"). Adjektiivi μωρός on "tyhmä", "hölmö". Tässä lienee jutun juju.

        Jos suola menettäisi makunsa, ei enää olisi, millä antaa makua, koska suola juuri on se, joka tekee mauttomista maistuvia. Jos viisaat tulisivat tyhmiksi, ei enää olisi, mistä jakaa viisautta, koska viisaat juuri ovat niitä, jotka tekevät tyhmistä viisaita.

        Jakeessa Room. 1:22. johon alla viittasin, esiintyy juuri verbi μωραίνω (φάσκοντες εἶναι σοφοὶ ἐμωράνθησαν, "He väittävät olevansa viisaita mutta ovat tulleet tyhmiksi").


      • inti kirjoitti:

        Sarasvuo ilmeisesti ajattelee siten, että ruumis ajan myötä korruptoituu niin pahoin, että sillä ei lopulta enää tee mitään ja olisi hyvin epämiellyttävää elää ikuisesti esimerkiksi vanhuksen ruumiissa saatika, jos ruumiin energia haihtuu taivaan tuuliin.

        Ruumis ei ole henkeä vaan nimenomaan substanssiin liittyviä mahdollisuuksia. Substanssi puolestaan on enemmän kuin ainetta. Simppeliä. Taitaa olla asia loppuun käsitelty.

        Nein!

        Mit freundlichen Grüßen,

        Prof. Dr. Karl Barth

        PS. Lesen Sie bitte meine Kirchliche Dogmatik, um die wahre Wahrheit über alle Dinge zu lernen.

        Bitch.


      • En jaksa lukea 8000 sivua, mutta voitko valaista kumpaa hän tarkoitti

        "Auferstehung des Fleisches"
        oder
        "Auferstehung des Körpers"?


    • eroakirkosta.fi

      Hienoa että Luoma pääsi dialogiin Sarasvuon kanssa. Arkkipiispa tekee arvokasta työtä kirkosta eroamisten eteen. Tapsa onpalkkansa ansainnut.

    • tätäminäpelkään

      Paljonkohan tulee kirkosta eroja, kun uudet seurakuntien luottamushenkilöt astuvat areenalle ja papeille asetetaan pakollinen samaa sukupuolta olevien vihkiminen. Jos et vihi virka menee alta ja virasta voidaan jopa erottaa.Näinhän kävi naispappeusasiassa. Yksikään naispappeutta vastustava ei saa enää virkaa luterilaisessa kirkossa, vaikka olisi kuinka hyvä pappi.

      • hyväidea

        Tässä tilanteessa kirkon tulee jakaa kahtia - evankeeliseksi kirkoksi ja homokirkoksi ja molemmilla sitten omanlaisensa toiminnat ja Jumalan palvelukset.


      • hyväidea kirjoitti:

        Tässä tilanteessa kirkon tulee jakaa kahtia - evankeeliseksi kirkoksi ja homokirkoksi ja molemmilla sitten omanlaisensa toiminnat ja Jumalan palvelukset.

        No jokos aiot Korkkiruuvi liittyä kirkkon toteuttamaan vaatimuksiasi?


      • >Yksikään naispappeutta vastustava ei saa enää virkaa luterilaisessa kirkossa, vaikka olisi kuinka hyvä pappi.

        Papin joka ei suostu virkaan kuuluvaan yhteistyöhön kenen tahansa toisen papin kanssa ei varmaankaan voi sanoa olevan hyvä pappi. Hänhän yksinkertaisesti kieltäytyy töistään.

        Ymmärrän että piskuisella 1800 jäsenen Luther-säätiöllä ei ole rahaa palkata leipiinsä kaikkia naispappeutta vastustavia miespappeja, mutta en ymmärrä mitä he kirkossakaan tekevät, kun naisten pappeus on päätetty jo yli 30 vuotta sitten ja teologisistakin valmistuu enimmäkseen naisia.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Yksikään naispappeutta vastustava ei saa enää virkaa luterilaisessa kirkossa, vaikka olisi kuinka hyvä pappi.

        Papin joka ei suostu virkaan kuuluvaan yhteistyöhön kenen tahansa toisen papin kanssa ei varmaankaan voi sanoa olevan hyvä pappi. Hänhän yksinkertaisesti kieltäytyy töistään.

        Ymmärrän että piskuisella 1800 jäsenen Luther-säätiöllä ei ole rahaa palkata leipiinsä kaikkia naispappeutta vastustavia miespappeja, mutta en ymmärrä mitä he kirkossakaan tekevät, kun naisten pappeus on päätetty jo yli 30 vuotta sitten ja teologisistakin valmistuu enimmäkseen naisia.

        "Ymmärrän että piskuisella 1800 jäsenen Luther-säätiöllä ei ole rahaa palkata leipiinsä kaikkia naispappeutta vastustavia miespappeja..."

        Taitavat nuo mokomat vielä tapella keskenääkin siitä, kenen se kaikkein "oikein" oppi menee. Ei ole tosiaan kovin kummosta innostusta saanut aikaan.


    • Minusta tuntuu, että joskus unohdetaan se, että me olemme ihmisiä ja meihin pätevät ihmisyyden "lait". Eli psykologia ei ole peikko, joka vie viimeisetkin, se saattaa olla työkalupakki, jolla työn tekeminen on helpompaa.
      Sarasvuosta voi olla montaa mieltä, hän on kuitenkin yhden sortin "näkijä" ja sinällään ihan kuuntelemisen arvoinen.
      Tuorein silmin katsoan saattaa nähdä jotain sellaista, jota vanhat silmät eivät enää näe, vaikka haluaisivat nähdä ja siksi kannattaa aina kuunnella, mitä tuoreet silmät näkevät. ja kuunnella avoimena ja rehellisenä itselleen. Kaikkea ei tarvitse lähteä muuttamaan, toimintatapoja voi silti aina arvioida uudelleen ja uudelleen.

      Jos ajatellaan jotain elämäntapavalmentajaa, hänellä voi hyvinkin olla sanottavaa uskovillekin vaikka ei olisi itse edes uskossakaan. Meidän asenteemme saattaa joskus estää meitä näkemästä ja kuulemasta. Jos virittäydymme kovin hengelliselle taajuudelle ja odotamme koko ajan kuulevamme Jeesus pelastaa ja veri pesee puhtaaksi -tyyppisiä sanontoja, meiltä saattaa jäädä kuulematta, että toinen saattaa hyvinkin puhua vähintään yhtä hengellisesti käyttäen vain toisenlaista sanastoa. Hengellinen anti ei ole kiinni antajan hengellisestä tasosta, vaan vastaanottajan hengellisestä tasosta ja kyvystä poimia itselle oleellinen .

      Heitämpä tähän vielä kyssärin...voiko Jumala puhua uskovalle ei-uskovan kautta tai sellaisen kautta, jota itse pitää liberaaliuskovana, eli siis ei ihan oikeana uskovana?

      • Ainakin Sarasvuo esitti räväkkiä mielipiteitä. Se mistä ne ovat kotoisin ei kannata alkaa arvailla.


      • inti kirjoitti:

        Ainakin Sarasvuo esitti räväkkiä mielipiteitä. Se mistä ne ovat kotoisin ei kannata alkaa arvailla.

        Voin kuvitellasen räväkkyyden. En tiedä mitä tarkoitat tuolla viimeisellä lauseella.


      • "voiko Jumala puhua uskovalle ei-uskovan kautta"

        Totta kai voi. Lukemattomat ovat ne ateistit, joiden typeryys on todistanut minulle Jumalan olemassaolon.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        "voiko Jumala puhua uskovalle ei-uskovan kautta"

        Totta kai voi. Lukemattomat ovat ne ateistit, joiden typeryys on todistanut minulle Jumalan olemassaolon.

        Ihmisten typeryys todistaa sinulle Jumalan olemassaolon? Onko Jumalan luoma ihminen typerä mielestäsi?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ihmisten typeryys todistaa sinulle Jumalan olemassaolon? Onko Jumalan luoma ihminen typerä mielestäsi?

        Room. 1:22.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ihmisten typeryys todistaa sinulle Jumalan olemassaolon? Onko Jumalan luoma ihminen typerä mielestäsi?

        Mutta myönnän, että uskovaisten typeryys on vahva vasta-argumentti Jumalan olemassaoloa vastaan.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Mutta myönnän, että uskovaisten typeryys on vahva vasta-argumentti Jumalan olemassaoloa vastaan.

        Hieno juttu. Tiedämme siis nyt mihin ihmisten typeryyttä tarvitaan.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Mutta myönnän, että uskovaisten typeryys on vahva vasta-argumentti Jumalan olemassaoloa vastaan.

        Kumpaan ryhmään sinä itse kuulut?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Voin kuvitellasen räväkkyyden. En tiedä mitä tarkoitat tuolla viimeisellä lauseella.

        "En tiedä mitä tarkoitat tuolla viimeisellä lauseella. "

        Se oli vastaus edellisen kirjoituksesi lopussa esittämääsi kysymykseen.


      • inti kirjoitti:

        "En tiedä mitä tarkoitat tuolla viimeisellä lauseella. "

        Se oli vastaus edellisen kirjoituksesi lopussa esittämääsi kysymykseen.

        Selvä juttu, kiitos. Tärkeämpää varmasti onkin, että itse tiedät mitä sillä tarkoitit.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Selvä juttu, kiitos. Tärkeämpää varmasti onkin, että itse tiedät mitä sillä tarkoitit.

        Sinun kannattaisi tehdä kysymyksestäsi oma avaus palstalle.


      • ”Sarasvuosta voi olla montaa mieltä, hän on kuitenkin yhden sortin "näkijä" ja sinällään ihan kuuntelemisen arvoinen.”

        Itse en kovin paljon pidä Sarasvuosta, mutta välillä hänellä on ihan hyviä ajatuksia.

        ”Meidän asenteemme saattaa joskus estää meitä näkemästä ja kuulemasta. Jos virittäydymme kovin hengelliselle taajuudelle ja odotamme koko ajan kuulevamme Jeesus pelastaa ja veri pesee puhtaaksi -tyyppisiä sanontoja, meiltä saattaa jäädä kuulematta, että toinen saattaa hyvinkin puhua vähintään yhtä hengellisesti käyttäen vain toisenlaista sanastoa.”

        Tässä puhut kyllä täyttä asiaa. Jotenkin tuo hengellinen jargoni on sellainen tyylikeino, joka saattaa olla välillä hyvin ongelmallista. Joka on sen opetellut, saattaa unohtaa toisinaan sen sisällön. Kun sitten joku käyttää toista sanastoa, ei hän ymmärrä sitä, koska asiakin on ehkä jäänyt ymmärtämättä.


      • inti kirjoitti:

        Sinun kannattaisi tehdä kysymyksestäsi oma avaus palstalle.

        Kiitos vihjeestä. En kuitenkaan koe tarvetta tehdä aloitusta Sarasvuosta enkä sinun kommentistasi. Jos et halua siitä tässä enempää avata, miten aloitus aiheesta sitä muuttaisi??


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Sarasvuosta voi olla montaa mieltä, hän on kuitenkin yhden sortin "näkijä" ja sinällään ihan kuuntelemisen arvoinen.”

        Itse en kovin paljon pidä Sarasvuosta, mutta välillä hänellä on ihan hyviä ajatuksia.

        ”Meidän asenteemme saattaa joskus estää meitä näkemästä ja kuulemasta. Jos virittäydymme kovin hengelliselle taajuudelle ja odotamme koko ajan kuulevamme Jeesus pelastaa ja veri pesee puhtaaksi -tyyppisiä sanontoja, meiltä saattaa jäädä kuulematta, että toinen saattaa hyvinkin puhua vähintään yhtä hengellisesti käyttäen vain toisenlaista sanastoa.”

        Tässä puhut kyllä täyttä asiaa. Jotenkin tuo hengellinen jargoni on sellainen tyylikeino, joka saattaa olla välillä hyvin ongelmallista. Joka on sen opetellut, saattaa unohtaa toisinaan sen sisällön. Kun sitten joku käyttää toista sanastoa, ei hän ymmärrä sitä, koska asiakin on ehkä jäänyt ymmärtämättä.

        Niinhän se on. Toisaalta jos ajattelee, että oikeaa uskovan puhetta on vain sellainen puhe, jossa joka toinen sana on Jeesus, saattaa myös missata jotain tärkeää.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Niinhän se on. Toisaalta jos ajattelee, että oikeaa uskovan puhetta on vain sellainen puhe, jossa joka toinen sana on Jeesus, saattaa myös missata jotain tärkeää.

        Ehkä jotkut kokevat olevansa uskonnollisempia juuri käyttäessää noita jargoneita? Se luo sellaisen hyvän tunteen?


      • mummomuori kirjoitti:

        Ehkä jotkut kokevat olevansa uskonnollisempia juuri käyttäessää noita jargoneita? Se luo sellaisen hyvän tunteen?

        Varmasti noinkin. Erilaiset " ammattisanastot" myös tuovat me- hengen ja niillä voidaan myös sulkea ulkopuolelle sellainen, joka sitä ei ymmärrä.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kiitos vihjeestä. En kuitenkaan koe tarvetta tehdä aloitusta Sarasvuosta enkä sinun kommentistasi. Jos et halua siitä tässä enempää avata, miten aloitus aiheesta sitä muuttaisi??

        Ehkä on kaikille parempi, että et tee aloitusta.


      • inti kirjoitti:

        Ehkä on kaikille parempi, että et tee aloitusta.

        Se voi hyvinkin olla niin. Mutta jos koen tarvetta tehdä aloituksen , aihe on varmasti jokin muu kuin sinun kommenttisi ja mistä se nousee tai mistä nousevat Sarasvuon käsitykset. Minulla ei ole pätevyyttä tai tarvetta kertoa toisten ajatusten alkulähdettä, sen tietää vain ihminen itse.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Se voi hyvinkin olla niin. Mutta jos koen tarvetta tehdä aloituksen , aihe on varmasti jokin muu kuin sinun kommenttisi ja mistä se nousee tai mistä nousevat Sarasvuon käsitykset. Minulla ei ole pätevyyttä tai tarvetta kertoa toisten ajatusten alkulähdettä, sen tietää vain ihminen itse.

        Juu, ei kannata alkaa arvailla.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Sarasvuosta voi olla montaa mieltä, hän on kuitenkin yhden sortin "näkijä" ja sinällään ihan kuuntelemisen arvoinen.”

        Itse en kovin paljon pidä Sarasvuosta, mutta välillä hänellä on ihan hyviä ajatuksia.

        ”Meidän asenteemme saattaa joskus estää meitä näkemästä ja kuulemasta. Jos virittäydymme kovin hengelliselle taajuudelle ja odotamme koko ajan kuulevamme Jeesus pelastaa ja veri pesee puhtaaksi -tyyppisiä sanontoja, meiltä saattaa jäädä kuulematta, että toinen saattaa hyvinkin puhua vähintään yhtä hengellisesti käyttäen vain toisenlaista sanastoa.”

        Tässä puhut kyllä täyttä asiaa. Jotenkin tuo hengellinen jargoni on sellainen tyylikeino, joka saattaa olla välillä hyvin ongelmallista. Joka on sen opetellut, saattaa unohtaa toisinaan sen sisällön. Kun sitten joku käyttää toista sanastoa, ei hän ymmärrä sitä, koska asiakin on ehkä jäänyt ymmärtämättä.

        >Itse en kovin paljon pidä Sarasvuosta, mutta välillä hänellä on ihan hyviä ajatuksia.

        Pitkälti samaa mieltä. Toisaalta paljon puhua pulputtavilla ihmisillä on väkisinkin myös hyviä ajatuksia huonojen seassa. Tämä yleisellä tasolla sanottuna.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Varmasti noinkin. Erilaiset " ammattisanastot" myös tuovat me- hengen ja niillä voidaan myös sulkea ulkopuolelle sellainen, joka sitä ei ymmärrä.

        Kyllä, toimii moneen suuntaan.


    • Piantosion

      Kirkko hajoaa kahdeksi. Se on jo nyt varmaa ja varmistuu seuraavassa kirkolliskokouksessa joka on reipivä .Kirkon hajaanuksen aloittivat korkeakirkolliset piisapat.

      • Ei hajoa. Kirkko hiipuu ja lopulta kirkkoon kuuluu alle puolet kansasta ja kaikki jatkuu suurin piirtein kuten tähänkin asti.


      • Kirkko on hajaantunut koko ajan pienempiin osiin. Osa on lähtenyt kokonaan omille teilleen, osa pysyy vielä jollain tapaa kirkossa. Ei siis ole kahta vaan kymmeniä jakaantumisia.


      • Ymmärrän että fundisuskovien harras toive on, että kirkko todella jakautuisi kahtia, siis liberaaliksi ja vanhoilliseksi. Näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan, joten voit jo nyt liittyä hengenheimolaistesi Lähetyshiippakuntaan 1800:n muun fundisuskovaisen seuraksi.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Ymmärrän että fundisuskovien harras toive on, että kirkko todella jakautuisi kahtia, siis liberaaliksi ja vanhoilliseksi. Näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan, joten voit jo nyt liittyä hengenheimolaistesi Lähetyshiippakuntaan 1800:n muun fundisuskovaisen seuraksi.

        Niin, olen kyllä huomannut, että nämä ahdasmieliset haluaisivat karkottaa kirkosta suurimman osan pois.


    • Olisikohan Sarasvuosta kuitenkin kirkon yhdistäjäksi?

      • Ei varmaan yksi ihminen sitä voi tehdä. Aina kun on monta yhtessä, niin täyttä yksimielisyyttä ei voi olla olemassa.


      • mummomuori kirjoitti:

        Ei varmaan yksi ihminen sitä voi tehdä. Aina kun on monta yhtessä, niin täyttä yksimielisyyttä ei voi olla olemassa.

        Ei yksimielisyyttä tarvitse ollakaan, riittää, että kokouksissa vallitsee hyvä henki.


      • inti kirjoitti:

        Ei yksimielisyyttä tarvitse ollakaan, riittää, että kokouksissa vallitsee hyvä henki.

        No, sekin olisi jo jotain!


    • Näinsevainonon

      Jari Sarasvuo yrittä tuolla tempullaan päästä julkisuuteen. Mitään uutta ei auringon alla. Aika vain pimenee hengellissti, jos Jumalan sanan totuus ei saa kirkastua tämän kansan sydämissä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe