Light Primerin värjäys

Roadkill

Olen tekemässä valurautakölin remppaa (puhallus ja uudelleen maalaus). Millä pigmentillä olisi fiksuinta värjätä Hempelin Light Primeriä, jotta erottaisi maalatut kerrokset toisistaan? Kiitos vinkeistä!

15

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma_jokaiselle

      Itse tein niin että ostin valkoista primeriä 8 litraa, yhden litran sinistä ja punaista yhden litran.
      Niistä sitten sekoittelin eri kerroksiin erilaisia sekoituksia Näin sain neljä eriväristä kerrosta.
      Sama olisi varmasti onnistunut esim. vain yhdellä litralla sinistä.

      • oma_jokaiselle

        sen verran vielä lisäys että minulla kyseessä oli koko pohja, ei vain köli.


      • babnm

        Esim. Biltemasta saa parilla eurolla mustaa pigmenttiä jolla saat joka toisen kerroksen harmaaksi. Maalikaupoista löytyisi kaikkia väripigmenttejä, niitä samoja joita he laittavat koneeseensa sävyttäessään maaleja.


    • kaupasta

      Onhan sitä saatavissa suoraan kahta eri väriä, valkoista ja harmaata.

      • Niinpä, itse käytin niitä. Sävyero on sopiva tällaiseen hommaan. Ainetta jää ehkä enemmän ylimääräiseksi.


      • venhonmaalari

    • Roadkill

      Kiitos vinkeistä. Ajattelin, että jos selviäisin yhdellä 2,5 litran pänikällä , silloin tarvitsen pienen sävytyksen. Taidan tsekata Bilteman.

      • seppomartti

        Kun aloittaja on ilmeisesti suurella työmäärällä putsannut kölin ja pohjan niin kannattaisi ehkä harkita halvimman epoksoinnin sijasta pyrkimystä parhaimpaan lopputulokseen. Todennäköinen ongelmaton aika olisi luokkaa 20v!
        Light primerin sijaan Hempeliltä löytyy 2K epoksiprimereitä ilman liuotinta, joille luvataan 60u sijasta 200u kalvopaksuus. Ja Köliin voisi harkita sinkkiepoksiprimeriä ruostumisen estoon, mikäli on rautaköli. Maalivalikoima on niin laaja, että on vaikea maallikon löytää parasta. Ehkä hinnallakin on merkitystä, mutta jaettuna vuosikustannuksiksi hintaero ehkä ei ole ratkaiseva valintaperuste.


      • minipullo
        seppomartti kirjoitti:

        Kun aloittaja on ilmeisesti suurella työmäärällä putsannut kölin ja pohjan niin kannattaisi ehkä harkita halvimman epoksoinnin sijasta pyrkimystä parhaimpaan lopputulokseen. Todennäköinen ongelmaton aika olisi luokkaa 20v!
        Light primerin sijaan Hempeliltä löytyy 2K epoksiprimereitä ilman liuotinta, joille luvataan 60u sijasta 200u kalvopaksuus. Ja Köliin voisi harkita sinkkiepoksiprimeriä ruostumisen estoon, mikäli on rautaköli. Maalivalikoima on niin laaja, että on vaikea maallikon löytää parasta. Ehkä hinnallakin on merkitystä, mutta jaettuna vuosikustannuksiksi hintaero ehkä ei ole ratkaiseva valintaperuste.

        Bilteman pigmentillähän voi värjätä minkä vaan valmistajan epoksiprimereita.


    • jeelkout

      Itse käytän kolmen kerroksen tekniikkaa. Alin kerros tummin. kun se on pois, tietää että ollaan about gelkkarissa. Hyvää työtä ei tosiaan kannata pilata kikkailulla. Varmistan muistijäljen jäämisen vielä sillä että kirjoitan kerrosten järjestyksen karttapöydän sisäkanteen.

      • seppomartti

        Millä ihmeellä myöhemmit näet kerrosten värit myrkkymaalin alta ja vertaat karttapöydän muistiinpanoihin?, Yleensä ongelma on myrkkykerrosten paksuuntuminen ajan kuluessa.
        Millä ihmeellä epoksikerroksesi kuluvat siten, että myöhemmin pitäisi väristä päätellä kulumisen määrää?. Normaalisti epoksi ei kulu laisinkaan.


      • Ei.kulu
        seppomartti kirjoitti:

        Millä ihmeellä myöhemmit näet kerrosten värit myrkkymaalin alta ja vertaat karttapöydän muistiinpanoihin?, Yleensä ongelma on myrkkykerrosten paksuuntuminen ajan kuluessa.
        Millä ihmeellä epoksikerroksesi kuluvat siten, että myöhemmin pitäisi väristä päätellä kulumisen määrää?. Normaalisti epoksi ei kulu laisinkaan.

        Tietenkin silloin kun epoksiprimer hiotaan vuosien kuluttua seuraavan kerran pois kun tehdään taas uudestaan se pohjan remppaus.


      • seppomartti
        Ei.kulu kirjoitti:

        Tietenkin silloin kun epoksiprimer hiotaan vuosien kuluttua seuraavan kerran pois kun tehdään taas uudestaan se pohjan remppaus.

        Jatkokysymys : miksi ja kuinka usein hiot pois epoksoinnit?.. Värikerroksilla ei siinä yhteydessä olisi merkitystä. Et pystyisi hiomaan esim puolta paksuutta pois,


      • montakerrostaepoksia
        Ei.kulu kirjoitti:

        Tietenkin silloin kun epoksiprimer hiotaan vuosien kuluttua seuraavan kerran pois kun tehdään taas uudestaan se pohjan remppaus.

        Sama kokemus kuin seppomartilla. Kahden eri värin käyttäminen epoksia maalatessa koskee vain maalausvaihetta, ei "kulumista". Maalaus helpottuu, kun seuraava kerros on eri väriä.

        Kun myrkkymaalien kerrokset ovat vuosien mittaan kasvaneet paksuksi ja alkavat halkeilla, alla oleva epoksikerros voi yhä olla ehjä ja kunnossa. Ehjää epoksikerrosta ei kannata rikkoa. Karhennus riittää ja uusi epoksikerros tarttuu siihen hyvin. Ennen kuin uusi epoksikerros on liikaa kuivunut, maalataan päälle hard-racing. Sen päälle voi laittaa toisen värisen pehmeän, ns. itsekiillottuvan antifoulingin (x2), jos aikoo seilata sisämerta kauemmaksi.
        Rautakölin maalauksessa (siitähän aloittaja kysyi) Light primer ei ehkä ole paras vaihtoehto. Itse olen käyttänyt Jotunin suosittelemaa teräksen/raudan maalausohjelmaa ja kerrospaksuuksia.


    • venhonmaalari54

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      405
      4119
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      229
      2047
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1520
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1345
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      1003
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1001
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      127
      965
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      222
      906
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe